Toivoton metsäkoneala

Paljon nähnyt jo liikaakin,,,,

Edellisessä viestiketjussa ruoditaan metsäkonealan palkkoja ja työolosuhteita. Syytäkin on, sillä metsäkonealan työntekijät tekevät työnsä naurettavan halvalla ja usein surkeissa olosuhteissa. Mistä tämä tilanne sitten johtuu ?
Perimmäinen syyllinen on suomen metsäteollisuus, eli metsäfirmat ja Metsähallitus, jotka sanelevat urakointiehdot. Kilpailulainsäädäntö estää koneurakoitsijoitten "hintayhteistyön", eli valtakunnallisia taksoja urakoitsijoilla ei voi olla. Laki kieltää sen. Yksittäinen koneurakoitsija ei ole tasavertainen neuvottelukumppani metsäteollisuuden kanssa ja on jatkuvassa "ota tai jätä" tilanteessa.
Metsäkonealan tilanne on jatkuvasti vain pahenemassa, koska suuryhtiöt ajavat kenttään ns. aliurakointijärjestelmää, jossa koneurakoitsijat laitetaan vielä taistelemaan verisesti keskenäänkin ja kaikki vastuut ja riskit siirretään urakoitsijoille.
Aliurakointiojärjestelmiin siirtyminen johtuu pitkälti myös metsäverotuksen siirtymäkauden loppumisesta kuluvan vuoden lopussa. Hakattavat metsät tulevat oleellisesti huonontumaan ja näinollen koneurakoitsijoiden katteet heikkenemään. Tämä tietää konkurssiaaltoa metsäkonealalle. Metsäteollisuus voi sivusta katsella koneurakoitsijoitten riitelyä viimeisistä ropoista. On selvää, että koneenkuljettajat jäävät tässä kisassa huonoimmalle.
Koneen puikoissa istuvan työntekijän asema on tässä sirkuksessa todella surkea ja näköalaton. On selvää, että metsäkonealasta tulee entistä enemmän koneista kiinnostuuneitten " pikkupoikien" ja eläkeläisten lisäansioiden ansaitsemispaikka. Samoin järjestelmä hyödyntää ja riistää niitä maatalouselinkeinosta luopuneita ja luopumassa olevia. He ovat isäntämiehinä itseään pitäviä harmittomia tyhmeliinejä, jotka eivät työelämän lainalaisuuksista ja oikeuksistaan mitään ymmärrä. Tekevät ympäripyöreitä päiviä ja kehuskelevat olevansa "motomiehiä". Liitton kuulumattomuutta he pitävät kunnia-asiana, sillä "kommunistien porukoissa" he eivät halua olla, mieluummin tekevät puolta halvemmalla kuin muut ja vielä pimeässä.

Nykyinen meno ja näkymät metsäkonealalla ovat sellaiset, että jokainen vähänkään ymmärtävä koneenkuljettaja ja koneurakoitsija hankkiutuu parempiin hommiin ja liukkaasti.
Vasta sen jälkeen, kun puunkorjuu tapahtuu yhtiöitten omalla kalustolla, työoöosuhteet ja ansiot saadaan kilpailukykyiselle tasolle muiden, ihmisystävällisempien alojen kanssa.

64

21693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain nähnyt

      Oman kokemukseni mukaan asiat on juuri niin kuin kirjoitit. Parannusta ei tule ennen kuin yrittäjät alkaa vaatia sen verran korkeampia taksoja että on vara maksaa kelvollista palkkaa. Tuntuu kyllä monien mielestä varmin palkankorotus tulevan tunteja lisäämällä niin kauan kun jaksaa...

      • 305

        Harvoin näillä pastoilla osataan kirjoittaa asiaa
        kuulun myös itse niihin mutta tässä oli sana hallusa ja totta kaikki.Itsekkin tuli oltua ylpeä motomies mutta kun sain siistiä sisätyötä
        8-16 lopetin heti motohommat enkä päivääkään ole katunut.Eräs vanha mettäkonemies sano että sellainen mies joka ei tunne kelloa eikä rahaa pärjää mettähommissa ja se on taivaan tosi.


      • karpaasi

        kyllä puhutte asiaa ja verrataanpa taas kerran niihin muihin puutyöläisiin eli paperitehtaissa olevat reppanat jotka ovat niin kovilla siisteissä työoloissa ja edutkin niin huonot ja kova työ kun pitää istua niin paljon ja pienen pienellä palkalla etteihän normaalitöistä jää kuin jotain 2500-3000euroa kuussa käteen joten aikovatkin ilmeisesti lakkoon kun ovat jääneet jälkeen palkkakehityksessä...voi reppanoita sanon minä joka saa konehommissa kuitenkin 1200brutto/kk


      • BProvo
        karpaasi kirjoitti:

        kyllä puhutte asiaa ja verrataanpa taas kerran niihin muihin puutyöläisiin eli paperitehtaissa olevat reppanat jotka ovat niin kovilla siisteissä työoloissa ja edutkin niin huonot ja kova työ kun pitää istua niin paljon ja pienen pienellä palkalla etteihän normaalitöistä jää kuin jotain 2500-3000euroa kuussa käteen joten aikovatkin ilmeisesti lakkoon kun ovat jääneet jälkeen palkkakehityksessä...voi reppanoita sanon minä joka saa konehommissa kuitenkin 1200brutto/kk

        Juurituohon nämä hyvätkin asiat kaatuvat.Käydään kateellisina toisten kurkkuun.Eikö olisi syytä aloittaa kuitenkin siitä omastapesästä ja käydä niiden epäkohtien kimppuun?Tuskin kannattaa hukata energiaa siihen mitä paperimiehet tienaavat.Vaan järjestäyä ja laatia keinot miten omaa tilannetta voidaan muuttaa.Keinoja on kyllä olemassa jos on haluja.Näyttää olevan kuitenkin niin että,jos kaverillasattuu olemaan talo ja pariautoa sitä ollaan niin paljonvartioita että noihin kommariliittoihin ei kuuluta!


    • on sairas

      Itse läksin jokuaika sitten motonkopista ja vaikka nyt olen työtön (tulee liiton raha) niin takaisin en mene.
      Otin ite loparit kun isäntä ei suostunut antamaan lopputiliä,kävi vielä erikseen työkkärissä kertomassa että olis ollu töitä jatkossakin,niipä karessin kautta päivärahoille.
      Meitä oli vain kaksi vierasta siinä virmassa,kyllä kytättiin koko ajan ja aina sai tehä ylimäärästä josta ei sitten kyllä maksettu mitään,no vähän yli vuoden kattelin ja nyt en kyllä enään koppiin nouse.
      Jos ei muuta löydy niin olen sitten lopunikää työttömänä.
      Tehkööt ite.

    • ex-konekuski

      Itse kuuluin konehommissa ollessa siihen onnelliseen joukkoon jolle isäntä maksoi suhtkoht hyvää palkkaa(ja kaikki lisät),silti töitä vaihtaessa palkka nousi.Ei käy kateeksi urakoitsijoita,on siellä myös härskejäkin m...kuja jotka kohtelee kuskeja huonosti->yllättäin nämä ovat niitä jotka myös tekevät harakiri-taksoilla.Ja kylläpä on jo tullut virolaisiakin kuskeja hommiin...
      Ko. hommiin tullessa 80luvun puolenvälin jälkeen alkoi tämä kilpailuviraston pelleily jossa kiellettiin taksakirjojen käyttö,muistan kuinka synkkä ilme oli isännällä moton hytissä kahvitaukoa pidettäessä tiedon tultua radiosta.
      Saa nähdä kauanko tätä voi jatkua,tiedan nyt jo urakoitsijoita jotka ovat lopettaneet toimivan firman kypsyttyään jatkuvaan epävarmuuteen.

      • omaa paskaansa !!!

        Kun orjasysteemissä on mukana vielä
        autokuljetukset, niin saadaan toivottavasti
        nähdä vielä sekin aika, kun
        tehtaiden omat jätkät peruuttelevat täysillä
        yö ja pyhälisillä perävaunua yöllä
        kahden maissa kilometrin pari.
        Jumalauta mitä sekin tulee sitten maksamaan.


      • janner
        omaa paskaansa !!! kirjoitti:

        Kun orjasysteemissä on mukana vielä
        autokuljetukset, niin saadaan toivottavasti
        nähdä vielä sekin aika, kun
        tehtaiden omat jätkät peruuttelevat täysillä
        yö ja pyhälisillä perävaunua yöllä
        kahden maissa kilometrin pari.
        Jumalauta mitä sekin tulee sitten maksamaan.

        kyllä se ois kuskeillakin kannattaa pyllistää ennen kun menee housuun!vai että on tämä kaekki metsäteollisuuven syytä?! lapsellista!!!


    • ex mies

      Minun tarina tämä. Hakkasin noin 10h:n päiviä ja työmatkat pari tuntia päälle. Tätä kesti liki 20v:tta, mutta onneksi (täytyy sanoa näin jälkeenpäin) terveys petti ja JOUDUIN jättämään tämän rakkaan ammatin. Nyt teen töitä 8h päivässä kodon vieressä ja elämä on paremmin kuin sitten aikoihin.

      Mutta en väitä, että en enää koskaan motoa ajaisi, koska todella tykkään alasta, mutta ala on pilattu lähinnä juuri tuolla, että ei palkata tarpeeksi väkeä töihin ja ne harvat jotka vielä jaksavat alalla ajetaan piippuun!!!

      Se juuri onkin, että kuskit jotka ovat alalla, ovat ehkä liiankin vastuuntuntoisia ja ajattelevat enemmänkin urakoitsijan, kuin omaansa etua.
      Palkka on kyllä mielestäni toisarvoinen tekijä, vaan tärkeämpää mielestäni on työn mielekkyys.
      Paskahommaa paperitehtaassa en tekisi suurestakaan rahasta. Alalle 40h:n työviikot ja lähtöpalkka 10:n pintaan niin kyllä alkaa tekijöitä löytyä.

      • ex timberjack

        Tämän timberin miehen kirjoitukseen voin ihan monilta osin yhtyäkin, samoin näihin urakoitsijan asemaa koskeviin kommentteihin yleensä, mutta mutta! Teillä konekuskeilla kun tuntuu olevan luonteessa se, että joka asiasta vain valitetaan ja valitetaan, mutta loppupeleissä kun kissa nostetaan pöydälle niin kukaan ei uskalla tehdä mitään. Suostutaan mukisematta vaikka palkanalennuksiin jos yrittäjä niin sattuu pyytämään.

        Suuri osa metsäkonekuskeista ei ole ikinä millään muulla alalla työskennellytkään, ja sanovat suoraan etteivät muuta osaisi tehdäkään. Eli käytännössä kun eivät ole muualla töissä olleet luulevat, että heillä on asiat ja palkat aivan päin h*lvettiä ja k a i k i l l a muilla aloilla asiat on sit paaaljon paljon paremmin. Ja näinhän se ei ole. Kuskeilla on työnantajalta autot, puhelimet, työvaatteet, ja vielä palkkakin on koulutuksen pituuden huomioon ottaen melko hyvä. Kaiken lisäksi töitä riittää ja tunteja saa tehdä niin paljon kuin haluaa. Ja koska kuskeista on pulaa, hyvä kuski voi vaihtaa muualle mikäli nykyinen työnantaja ei miellytä. Näin hyvä tilanne on todella harvalla alalla.

        Noh, älkää vielä älähtäkö. Totta on myös että yrittäjät pakkaavat vaatimaan kuskin olevan naimisissa koneensa kanssa, ja siinä ei sit muiden kanssa naimisissa kerkee enää ollakaan. Että perhe-elämä kusee. Tai kaikki muukin elämä. Johtuu paljolti siitä, että varsinkin pienemmissä yrityksissä pomo on liian lähellä ja siitä tulee enemmän kaveri kuin pomo, eikähän kaverille voi kieltäytyä jos se pyytää avuiksi jäämään.

        Ihan periaatteellisena ajatuksena vois heittää ilmaan et jos kerran koneen on pyörittävä vuorokauden ympäri, miksi per kone ei olisi esim kolmea miestä, tällöin kuskeilla olisi aina 6pv töitä ja 3pv vapaata. Aina kaks äijää töis ja yks vapaalla. Tai toinen vaihtoehto - tekisivät 8h vuoroja.

        No oli miten oli, mutta pointti on se, että kroonisen valituksen sijaan voisi miettiä kuinka asiat voisi järjestää kuskiystävällisemmiksi. Mikään ei muutu, ellei joku ala tehdä asioille jotain. Ja se joku ei ole yrittäjä, sen on löydyttävä teistä. Hommahan on sinällään mukavaa kuten timberin mieskin totesi, vain olosuhteet tökkii.


      • ex-konekuski
        ex timberjack kirjoitti:

        Tämän timberin miehen kirjoitukseen voin ihan monilta osin yhtyäkin, samoin näihin urakoitsijan asemaa koskeviin kommentteihin yleensä, mutta mutta! Teillä konekuskeilla kun tuntuu olevan luonteessa se, että joka asiasta vain valitetaan ja valitetaan, mutta loppupeleissä kun kissa nostetaan pöydälle niin kukaan ei uskalla tehdä mitään. Suostutaan mukisematta vaikka palkanalennuksiin jos yrittäjä niin sattuu pyytämään.

        Suuri osa metsäkonekuskeista ei ole ikinä millään muulla alalla työskennellytkään, ja sanovat suoraan etteivät muuta osaisi tehdäkään. Eli käytännössä kun eivät ole muualla töissä olleet luulevat, että heillä on asiat ja palkat aivan päin h*lvettiä ja k a i k i l l a muilla aloilla asiat on sit paaaljon paljon paremmin. Ja näinhän se ei ole. Kuskeilla on työnantajalta autot, puhelimet, työvaatteet, ja vielä palkkakin on koulutuksen pituuden huomioon ottaen melko hyvä. Kaiken lisäksi töitä riittää ja tunteja saa tehdä niin paljon kuin haluaa. Ja koska kuskeista on pulaa, hyvä kuski voi vaihtaa muualle mikäli nykyinen työnantaja ei miellytä. Näin hyvä tilanne on todella harvalla alalla.

        Noh, älkää vielä älähtäkö. Totta on myös että yrittäjät pakkaavat vaatimaan kuskin olevan naimisissa koneensa kanssa, ja siinä ei sit muiden kanssa naimisissa kerkee enää ollakaan. Että perhe-elämä kusee. Tai kaikki muukin elämä. Johtuu paljolti siitä, että varsinkin pienemmissä yrityksissä pomo on liian lähellä ja siitä tulee enemmän kaveri kuin pomo, eikähän kaverille voi kieltäytyä jos se pyytää avuiksi jäämään.

        Ihan periaatteellisena ajatuksena vois heittää ilmaan et jos kerran koneen on pyörittävä vuorokauden ympäri, miksi per kone ei olisi esim kolmea miestä, tällöin kuskeilla olisi aina 6pv töitä ja 3pv vapaata. Aina kaks äijää töis ja yks vapaalla. Tai toinen vaihtoehto - tekisivät 8h vuoroja.

        No oli miten oli, mutta pointti on se, että kroonisen valituksen sijaan voisi miettiä kuinka asiat voisi järjestää kuskiystävällisemmiksi. Mikään ei muutu, ellei joku ala tehdä asioille jotain. Ja se joku ei ole yrittäjä, sen on löydyttävä teistä. Hommahan on sinällään mukavaa kuten timberin mieskin totesi, vain olosuhteet tökkii.

        ...meillä ollut puhelimia ja autoja(kilometriraha kylläkin,muttei se auton vanhenemista korvaa) firman puolesta...haalarit saatiin parinvuoden välein.Ja kyllä kylmä totuus on se ettei palkka vastaa työn vaativuutta.Joku 11-12€ olisi minimi nykyaikana tuosta työstä.Jos noita ehtoja tarjottaisiin metallialalla seisoisi kaikki tehtaat samantien.Nyt juuri tuli harjoittelijoita määräaikaiseksi töihin,palkat 9€ tienoilla...eikä työ ole kuin osien ruuvaamista kiinni sisätiloissa yhdessä vuorossa.


      • ponsse kuski

        ihan tutun oloinen kuvio on ollu sulla kuin mulla nyt..10 tuntia töissä ja tunti per suunta työmatkaa. Oon kyllä monesti miettiny samaa milloin terveys pettää no mulla vielä 10 vuotta edessä samaa rumbaa, ku 10 vasta takana, mutta sehän on niin että, ketkä tällä alalla on töissä olleet pitempään niin ennen ei voi antaa periksi ennenkuin terveys totaalisesti pettää. En tiedä mistä se johtuu, mulle käy luultavasti ihan samalla tavalla ja kun ottaa nyky vaatimiukset huomioon mitä kuskilta vaaditaan tänäpäivänä, ei siihen ehkä mene enää kymmentäkään vuotta. ja tunne on juuri se että mitäpä sitä muutakaan osaa kuin tätä samaa paskaa päivästä toiseen.


      • Pois karannut
        ponsse kuski kirjoitti:

        ihan tutun oloinen kuvio on ollu sulla kuin mulla nyt..10 tuntia töissä ja tunti per suunta työmatkaa. Oon kyllä monesti miettiny samaa milloin terveys pettää no mulla vielä 10 vuotta edessä samaa rumbaa, ku 10 vasta takana, mutta sehän on niin että, ketkä tällä alalla on töissä olleet pitempään niin ennen ei voi antaa periksi ennenkuin terveys totaalisesti pettää. En tiedä mistä se johtuu, mulle käy luultavasti ihan samalla tavalla ja kun ottaa nyky vaatimiukset huomioon mitä kuskilta vaaditaan tänäpäivänä, ei siihen ehkä mene enää kymmentäkään vuotta. ja tunne on juuri se että mitäpä sitä muutakaan osaa kuin tätä samaa paskaa päivästä toiseen.

        Metsäkonehommat ovat tosiaan sellainen ala, että niistä pitää vain osata lähteä pois. Parempaa työtä, jossa saahelpommalla leveämmän leivän kyllä löytyy. Metsäkonemiehet ovat siitä kummaa porukkaa, että liian moni jähmettyy aloilleen- Ei osata lähteä pois.
        Suurin syy tähän on varmaankin liika väsyminen ja turtuminen kurjuuteen. Itse tein päätöksen pari vuotta sitten ja lähdin. Nyt elän laadullisesti paljon parempaa elämää. Perheelle on aikaa kolme päivää viikossa. Teen neljä pitempää päivää ja saan paremman palkan. Ylitöistäkin, jos niitä sattuu, maksetaan rutisematta. Kurjuudesta pääsee eroon vain jättämällä sen taakseen.


      • myös ex timperjack

        asiaa!


      • Mottimie
        Pois karannut kirjoitti:

        Metsäkonehommat ovat tosiaan sellainen ala, että niistä pitää vain osata lähteä pois. Parempaa työtä, jossa saahelpommalla leveämmän leivän kyllä löytyy. Metsäkonemiehet ovat siitä kummaa porukkaa, että liian moni jähmettyy aloilleen- Ei osata lähteä pois.
        Suurin syy tähän on varmaankin liika väsyminen ja turtuminen kurjuuteen. Itse tein päätöksen pari vuotta sitten ja lähdin. Nyt elän laadullisesti paljon parempaa elämää. Perheelle on aikaa kolme päivää viikossa. Teen neljä pitempää päivää ja saan paremman palkan. Ylitöistäkin, jos niitä sattuu, maksetaan rutisematta. Kurjuudesta pääsee eroon vain jättämällä sen taakseen.

        Hienoa lukea tosielämää. Kiitos näistä.


    • sana tarkasti

      ei sitä voi enää paremmin sanoa, käy kirjottamassa tuo kommenttis www.metsakoneet.fi/keskustelupaari.
      saattas muutama urakoitsijaki taas miettiä tekemisiään!

    • lähdössä

      näin on. ite ollu vuoden hommissa ja jo vituttaa koko alan valinta. isäntä kyttää ja valittaa kun ei saa 300 mottia vuorossa nuriin ja palkka on jopa 8.37 tunnilta. taitaa siivoojatkit tienata paremmin.KUKA HALUAA ALALLE!!!

      • Tetsa

        Hankkiudu jo nopeasti muihin hommiin tai kortistoon jos palkka on tuolla tasolla, ja sono isännälle mihin motonsa työntöö


      • Samaa mieltä
        Tetsa kirjoitti:

        Hankkiudu jo nopeasti muihin hommiin tai kortistoon jos palkka on tuolla tasolla, ja sono isännälle mihin motonsa työntöö

        Todellako alle 9 € tunnilta. Teollisuudessa porukoilla palkat ovat kolmannesta paremmat ja työolosuhteet aivan toisella tasolla. Mutta näin on orjan orjalla oltavakin. Se on luonnon laki. Ketään ei kuitenkaan voi pakottaa orjaksi ja pois voi lähteä. Omalta kohdaltani olen tehnyt sen päätöksen, että metsäkoneeseen en enää koske. Tulotaso ja elämänlaatu paranee, kun teet sinäkin sellaisen päätöksen.


      • PAZ
        Samaa mieltä kirjoitti:

        Todellako alle 9 € tunnilta. Teollisuudessa porukoilla palkat ovat kolmannesta paremmat ja työolosuhteet aivan toisella tasolla. Mutta näin on orjan orjalla oltavakin. Se on luonnon laki. Ketään ei kuitenkaan voi pakottaa orjaksi ja pois voi lähteä. Omalta kohdaltani olen tehnyt sen päätöksen, että metsäkoneeseen en enää koske. Tulotaso ja elämänlaatu paranee, kun teet sinäkin sellaisen päätöksen.

        Aika sääli homma ku tykkää työstään mutta ei ole taloudellisesti mahdollista sitä tehdä!
        tässä olen taistellut itseni kanssa että mitä elämältä haluan, asetin perheen ja hyvän elämän laadun etusijalle!
        ajan kesälomaan asti, sanon itteni irti,pidän kunnon loman ja alotan sit muut hommat, onneks on nyt se valinnan mahdollisuus.
        nuorille alasta kiinnostuneille vinkiks että älkää ees tulko alalle! tää on perseestä, työ on kivaa mutta teillä tulee olemaan ikuinen rahan ja vapaa ajan puute!


      • MOTO
        Samaa mieltä kirjoitti:

        Todellako alle 9 € tunnilta. Teollisuudessa porukoilla palkat ovat kolmannesta paremmat ja työolosuhteet aivan toisella tasolla. Mutta näin on orjan orjalla oltavakin. Se on luonnon laki. Ketään ei kuitenkaan voi pakottaa orjaksi ja pois voi lähteä. Omalta kohdaltani olen tehnyt sen päätöksen, että metsäkoneeseen en enää koske. Tulotaso ja elämänlaatu paranee, kun teet sinäkin sellaisen päätöksen.

        "Minä maksaisin sinulle vaikka 20€ tunnilta jos olisi vaan rahaa mistä maksaa" tämä lause jäi mieleen entiseltä yrittäjältäni kun hain töihin

        tiedän, että tämä yrittäjä teki itse vähemmän rahaa kuukaudessa kuin maksoi minulle. Hän ajoi kaiken lisäksi vielä itse aina kun ehti.

        Näitä yrittäjiä löytyy ympäri suomea monta kappaletta.

        Eli ei se aina yrittäjän vika ole, että palkat ovat pieniä.


    • Ihmettelen vaan .....

      Mikä siinä tuossa hydrauliöljyssä on, kun se sekottaa ihmisen ajatuksenjuoksun ja laskutaidon? Aikuiset miehet heittäytyyvät aivan narrattaviksi. Nykyisillä urakointiehdoilla ei kukaan ilman konkurssia eläkepäiviä näe, ellei satu kuolemaan sydänlaakiin jo alle keski-iän puikot kädessä.
      Sama koskee vielä alalla olevia palkkakuskeja. Paljon paremman palkan ja vähemmillä töillä sais muualla. Siivoojillakin on Sollilla parempi palkka.

      • mies

        Pohjanmaalla eräs kuski leuhki viikolla että hän tekee 10 tuntista päivää eikä vaadi ku 7euroo tunnilta. JESSUS ja näitä mottipäitä riittää!!! ie ihme että palkat ei nouse ku toiset niitä viä tieten tahtoen polokee... Vaadi siinä si ku vedotaan että sekin tekee niin halavalla..KELE


      • PAZ
        mies kirjoitti:

        Pohjanmaalla eräs kuski leuhki viikolla että hän tekee 10 tuntista päivää eikä vaadi ku 7euroo tunnilta. JESSUS ja näitä mottipäitä riittää!!! ie ihme että palkat ei nouse ku toiset niitä viä tieten tahtoen polokee... Vaadi siinä si ku vedotaan että sekin tekee niin halavalla..KELE

        ymmärrän jos joku harjottelija ajaa tollasella liksalla, mut näyttää meissä kuskeissa olevan yhtä tyhmää porukkaa ku urakoitsijoissa, juttelin ite yhen toisessa firmassa työskentelevän harjoittelijan kanssa ja kehu saavansa ajokoneen ajosta 9,5e tunti, piti ihan onnitella että on saanu tingittyä niin hyvät liksat! harva tosikarpaasikaan saa tollasta palkkaa tällä alalla!


      • Metallimies
        PAZ kirjoitti:

        ymmärrän jos joku harjottelija ajaa tollasella liksalla, mut näyttää meissä kuskeissa olevan yhtä tyhmää porukkaa ku urakoitsijoissa, juttelin ite yhen toisessa firmassa työskentelevän harjoittelijan kanssa ja kehu saavansa ajokoneen ajosta 9,5e tunti, piti ihan onnitella että on saanu tingittyä niin hyvät liksat! harva tosikarpaasikaan saa tollasta palkkaa tällä alalla!

        Häh ?
        Onks 9,5 € tunnissa hyvä palkka ? Ja sellaisesta työstä, kuin koneenajo. Heikot on pojilla näkymät!


      • janner
        mies kirjoitti:

        Pohjanmaalla eräs kuski leuhki viikolla että hän tekee 10 tuntista päivää eikä vaadi ku 7euroo tunnilta. JESSUS ja näitä mottipäitä riittää!!! ie ihme että palkat ei nouse ku toiset niitä viä tieten tahtoen polokee... Vaadi siinä si ku vedotaan että sekin tekee niin halavalla..KELE

        joo! sellaset jätkät pitäs laettaa turkin hihaan ja nussia uuvestaan!!!


      • metallimiehelle
        Metallimies kirjoitti:

        Häh ?
        Onks 9,5 € tunnissa hyvä palkka ? Ja sellaisesta työstä, kuin koneenajo. Heikot on pojilla näkymät!

        kerros pojalle joka ajaa metsä konetta paljonko on metallin tunti palkka, poika pystyy varmaan metalli töihinkin jos metsäkoneiden kanssa pärjää,
        ammativalinta ohjausta.
        ent. metall. mies


      • ex-konekuski
        metallimiehelle kirjoitti:

        kerros pojalle joka ajaa metsä konetta paljonko on metallin tunti palkka, poika pystyy varmaan metalli töihinkin jos metsäkoneiden kanssa pärjää,
        ammativalinta ohjausta.
        ent. metall. mies

        ...metallin palkat 11-13€ tienoilla isommissa firmoissa.Ja tähän normaalit ylityökorvaukset yms.


      • jos on ammatti taitoo
        ex-konekuski kirjoitti:

        ...metallin palkat 11-13€ tienoilla isommissa firmoissa.Ja tähän normaalit ylityökorvaukset yms.

        rupee poika yrittäjäksi 24- 40 € tunti alv
        jos on ammattitaitoa muista vastuuvakuutukset sun muut.


      • tehojätkä
        jos on ammatti taitoo kirjoitti:

        rupee poika yrittäjäksi 24- 40 € tunti alv
        jos on ammattitaitoa muista vastuuvakuutukset sun muut.

        Ja kaikki toi puhtaana käteen!!!!


    • Tomppa

      Oon miettiny josko mettäkonealalle hakisin. Näitä lukies on tullu kyllä toiset hommat mieleen. Tuntuu aika surkeelta tienestit ja porukka stressaavan.

      • mies

        kyllä oot oikein lukenu ja viisaan päätöksen tehny. kyllä tänne tekijäitä tulee jokka haluaa otyöskennellä köyhyys rajalla


    • tonttu

      Etelä-Suomessa on urakoitsijoile masettavan korjuutaksan(hakkuu ja tien varteen kuljetus) keskiavo on aika lailla 8 euroo motilta! (iso firma ...) kyllä KESKIARVO. että kuka vetää välistä ja ketkä tyytyy osaansa. siitä voi hieman laskee 40000 motin vuosi hakkuilla kuka tienaa!!!

      • Maukka

        tienaa . Siitä on kyllä hyvä laskea, niin urakoitsijan kun kuskille jäävä pelinappula..
        Homma on vain yksinkertaisesti kilpailtu niin kuralle, että oikein mallikkaasti ja lakikirjojen mukaan toimivia metsäkoneyrityksiä on todella harvassa.
        Itse olen touhunnut metsätöissä n.20v. ja haku on nyt vähän "viksumpiin" töihin.
        Kohdalleni on onneksi osunut,ala huomioon ottaen, kohtalaiset urakoitsijat,joten palkka ja muut edut on ollu jotenkin kohdallaan, mutta se työmäärä ja vastuu mikä on työhön tullut viimevuosien aikana menee jo ns"hyvänmaun yli.


    • Kymppi

      Mitenkä on, kun metsäsertifiointikin vaatii, että palkat pitää maksaa sopimusten ja lakien mukaan. Eihän metsäkonekuski saa edes ylityökorvauksia ja metsäsertifiointi on ollut voimassa jo vuosia. Mikäs tämä tällainen sertifiointi on ?

      • myniksen make

        Niinpä! Kuka uskaltais nostaa kissan pöydälle. Kuka oikeesti valvoo sertifikaatin noudattamista. Yhtiöillä sellaset lakimiehet ja voitelusysteemit et Kreikassakin oltais kateellisia. Jos joku yrittäjä joskus käryy, niin jo on kymmenen tulossa tilalle. isot yhtiöt ei joudu koskaan mihinkään vastuuseen ja vaikka joskus jotkut pikku sakot joutuvat maksamaankin, niin silti lopputulos jää reilusti plussalle.


    • Pois ! Pois ! Pois!

      Tämä kyllä pitää paikkansa. Ei ooo nuorille täällä leipää ja vanhat kuolee rasituksesta puikkoihin.
      Pois vielä kun pääsee !

    • Vain metsässä..!?

      ...mielestänne pitäisi hakkuukoneenkuljettajan tuntipalkka olla, jos työhön sisällytetään seuraavat asiat
      -Hakkuumäärä n.40 000 m3 vuodessa, talvet etupäässä harvennuksia ja kesällä avohakkuuta.

      -Koneen huollot ja kunnossapito.

      -Siirrot

      Asiasta jotakin tietävät saavat kommentoida ja pohtia

      • mää

        Asiaan pitää lisätä vielä vastuu kysymykset.Olet vastuussa työnantajalle kalustosta ja siitä että käyt töissä (vaikka urakoitsija kyttääkin tuntis,kilometrit sekä paljonko teet päivittäin).vastuu siitä että teet mitä tehdas eli puun ostanut taho haluaa. maanomistajalle siitä ettei puusta tehdä kuin tukkia(kuuntelet vittuilua päin naamaa ettet osaa mitään koska tehtaalla on laatukriteerinsä). sekä nämä sertifioinnin tarkastajat, jotka tulevat tarkastamaan jäljen että se miellyttää muutamia tahoja ja ettei olla tehty metsärikosta(10& kohteet). Siinä hieman tasapainoiltavaa.
        TOISISSA yrityksissä huollot ja kunnossapito EI sisälly työaikaan. 40000m3 vuodessa EI ole paljon, mutta töitä onkin vain 6-9 kk vuodessa. Parhaassa tapauksessa 10 kk.
        Lähtöpalkka työehtosopimuksessa on 9.26e/h(moto). Mutta moniko työnantaja sen suostuu maksamaan??? Koulutus kestää 3 vuotta.
        Ekä tässä ole vielä kaikki ihanuus.


      • janner

        15äöriä tunnilta oes ees vähän sinne päin


    • Maukka

      miten hyvin sanottu....
      Alan vaihto on jo minullakin mielessä

    • Antero A

      Näyttää toteutuvan tämä teksti, mitä tässä yllä on kirjoitettu. Tiedän jo useampiakin metsäkoneurakoitsijoita, jotka ovat sanoneet että homma menee ainavaan hullummaksi. Halvemmalla pitäs tehdä ja enemmän. Niin pysyy kuulemma liikevaihto samana, vaikka hintataso laskee. Kaiken maailman avain yrittäjiksi ja alihankintaketjuiksi pitäs liittyä. Tämä kaikki vaan sen takia, että sais tehdä enemmän ja halvemmalla. Motonkuljettajakin tästä lähti. Sai kuulemma parempaa työtä ja lisää palkkaa rekkojen lastaajana tehtaalla. Alkaa nyt itellekki riittämään. Tarvittaskohan siellä ruotsissa koneita, jos joku ostas. Vai onko jo sielläki homma menny v......

      • mää

        Polttoaineiden hinnat eivät tule koskaan laskemaan, puun keskijäreys tulee laskemaan oleellisesti muutaman vuoden sisällä, metsäteollisuus EI tule nostamaan korjuutaksoja lähi aikoina... niin ja 40% koneyrityksistä on käymis tilassa! Kun nämä menevät nuriin niin alalla ei vallitsekkaan enää työvoimapula vaan kohta ylitarjonta.. EIP NÄYTÄ HYVÄLTÄ


      • Marko E
        mää kirjoitti:

        Polttoaineiden hinnat eivät tule koskaan laskemaan, puun keskijäreys tulee laskemaan oleellisesti muutaman vuoden sisällä, metsäteollisuus EI tule nostamaan korjuutaksoja lähi aikoina... niin ja 40% koneyrityksistä on käymis tilassa! Kun nämä menevät nuriin niin alalla ei vallitsekkaan enää työvoimapula vaan kohta ylitarjonta.. EIP NÄYTÄ HYVÄLTÄ

        Joo kyllä tästä lähtö varmaan tulee. Ei isännällä oo ennen ollu noin pinna kireellä. Eipä se munkaan syy oo et löpön hinta on huikea. En jää kattoon ja kuuleen sitä kun pitäs diiselillä ajaa. Näitä hommia kannattas nuorten varoo.


      • janner

        palakka on hyvä!hommat perseestä!


      • ölksdfölk
        janner kirjoitti:

        palakka on hyvä!hommat perseestä!

        palakka huono, hommissa ei mitään vikaa


      • mitenkäs

        Niin mitenkäs Paperimiesten palkat muuten maksettais jos ei koneyrittäjän tai metsän omistajan kukkarolla käytäs.

        jatkossa en kaveroi papemiesten kanssa, metsästys sopimukset irti jos yksikään paperimies on metsästys seurassa.


    • Jussi

      Tarkoitus oli kyllä hakea syksyllä alkavaan metsäkonekouluun, mutta tämän ja muutamasta muusta paikasta luetun jutun perusteella alan tulla katumapäälle!!

      Jos tilanne on noin kehno palkkojen ja työolojen kohdalla niin taidanpa jatkaa nykyisessä tehdas-ammatissa niin kauan kuin hommia riittää! Ja sitten hakeutua muulle alalle kuin metsäala!

      Ja se saa**nan Einari Widgren työntäköön Ponssen ohjaus joystickin syvälle pe**aukseensa... vai että pitäisi saada nuoria tyttöjä alalle jotta poikia kiinnostaisi enemmän metsäala. Per**le... potkisivat metsäteollisuuden herrojen pers**itä jotta tajuaisivat missä ahdingossa urakoitsijat ja sitä kautta konekuskit rypee!!!

      Palkkaus kun on melkoisen tärkeä houkutin kun ammattia valitsee... ei sen siis tarvitse ihan mahdoton olla mutta jos tuntipalkat tollasessa hommassa pyörii alta 10euron niin EI PERKELE!!!!!

    • ei pidä paikkaansa

      huh huh vai yhtiöitten koneilla, sitähän on kokeiltu.. ja miten luulet työntekijän aseman paranevan sillä. totta on että ala on kieroutunut ja työntekijän asema ei ole hyvä. ja varsinkaan harjoittelijan asema ei ole kadehtittava, mutta silti kyllä yrittäjäpohjainen korjuu on parempi

    • tototom

      kaikesta huolimatta menen elokuussa kuruun opiskelemaan.

    • opiskelija

      Olen Jämsänkosken pöllikoulussa aikuispuolella kesäkurssilla parasta-aikaa ja harjottelupaikkaa ei tunnu saavan sitte mistään! Ajokonetta olen koulun työmailla ajanu parisen kuukautta. Ajetaan kahdessa vuorossa eli kaikilla on aina oma kone.

      Näitä topikkeja luettua, ja asioista "selvitettyä", täytyy kyllä miettiä tarkkaan mitä koulun jälkeen alkaa touhuamaan. Onneksi on toinen ammatti pohjalla eli ei niin vakavaa vaikka mettäkoneen hytissä keikkuminen ei enää kiinnostaiskaan.

      Jossaki ketjussa oli vertailtu eri pöllikouluja, niin voin pari sanaa sanoa tuosta Jämsänkosken koulusta.. Kalusto moniväristä, enimmäkseen kivikautista, poislukien pari uudempaa motoa ja yksi pieni ajokone (valmet 830.3). Ainoa hyvä ajokone meni käyttökieltoon HOMEEN takia!! Ponsse Wisent, hytissä hometta. Kurssin toteutus on ollut heikkoa tasoa, pari tyyppiä on lähteny takasi muihin hommiin jo. Opettajilla keskenään suuri pätemisen tarve, joka luonnollisesti tuo omat mukavat lisänsä opiskeluun.

      Siinä tiivistettynä ja vielä arvosanana 0-10, sanoisin 2.

      • J-koski

        Saman J-Kosken aikuiskoulutuksen kävin minäkin, ihan turhaan. Opettajien työmoraali aivan hukassa. Ensimmäisen kerran motolla metsään mennessä opettaja näytti että tohon suuntaa teet uraa ja sitten häipyi kuin tuhka tuuleen. Ekan viikon aikan tais käydä 3 kertaa hytissä ongelmien sattuessa ja niihinkään ei osannut sanoa mitään kun oli eri merkin mies. Yksi opettaja työmaalla missä 6-8 konetta ja alue laaja. Paras oli kun ensiharvennuksella oli opettaja kuka ei ollut ajanut motoa ikinä. Kokoajan tuli lisää kursseja vaikkei ollut kalustoa. todella paljon ajasta meni aivan turhanopiskeluun, venttiilien säätöön käytettiin aikaa kolme viikkoa ja kokeissa esim kysyttiin boxerimoottorista??? Meidän kurssilla puolet tajus lopettaa kesken, alan töissä meistä on nyt tietääkseni 2/12. Onneksi itse olen päätynyt täysin toiselle alalle:)


      • esaonnahkakuula

        Pakko kompata sua. Itse olen Tuomarniemellä Ähtärissä toista vuotta mkk-linjalla. Samanlaista paskaa täälläkin. Opettajat stressaantuneita ja loppuunpalaneita kärttysiä ja ryppysiä miehiä jotka ei osanneet lähteä pois metsästä. hydeöljyjä haisteltu ensin 20 vuotta ja sitten kirottu -20 pakkasessa letkua vaihtaessa että nyt saa riittää stna.. ja lähetty opettamaan paremman palkan ja työajan toivossa. Pätemisen tarvetta löytyy aina. Ihankuin kaikki pitäisi osata jo valmiiksi, eikö kouluun ole tultu kuitenkin oppimaan asioita??! tuomarniemellä pari wanhaa valmetin ajokonetta,2 vanahaa romua motoa.830.3 on uusin vehjes. Nettisivuilla kehutaan harrastusmahdollisuuksia: on bilispöytää,elokuvahuonetta yms. todellisuus on vähän jotain muuta tekisi mieli tokasta opettajille etää päivittää vähän niitä sivuja..KIERTÄKÄÄ METSÄTYÖT AINA!!! ainakin konehommat. istutuksella voi tienata jos on hywä kunto ! :) arvosana -15 saatana! Onneksi on LVI-alalle vaihto tiadossa...


      • Ponssemaakari
        J-koski kirjoitti:

        Saman J-Kosken aikuiskoulutuksen kävin minäkin, ihan turhaan. Opettajien työmoraali aivan hukassa. Ensimmäisen kerran motolla metsään mennessä opettaja näytti että tohon suuntaa teet uraa ja sitten häipyi kuin tuhka tuuleen. Ekan viikon aikan tais käydä 3 kertaa hytissä ongelmien sattuessa ja niihinkään ei osannut sanoa mitään kun oli eri merkin mies. Yksi opettaja työmaalla missä 6-8 konetta ja alue laaja. Paras oli kun ensiharvennuksella oli opettaja kuka ei ollut ajanut motoa ikinä. Kokoajan tuli lisää kursseja vaikkei ollut kalustoa. todella paljon ajasta meni aivan turhanopiskeluun, venttiilien säätöön käytettiin aikaa kolme viikkoa ja kokeissa esim kysyttiin boxerimoottorista??? Meidän kurssilla puolet tajus lopettaa kesken, alan töissä meistä on nyt tietääkseni 2/12. Onneksi itse olen päätynyt täysin toiselle alalle:)

        J-koskelle!!
        Kyllä tuommoiset verorahoilla toteutettavat Kelakoulutukset pitäisi lailla kieltää! Opiskelijan pitää olla motivoitunut, mikäli ylipäänsä opiskelee. Työttömyyskortistojen siistimistä sanon minä.


    • Petruskatta

      Onpahan surkiaa luettavaa tuo opiskelijan kommentti Jämsänkoskelta.

      Yhteiskunnassa on julkisella sektorilla paljon tyhjää ja roskaa. Harmi, että opiskelija ja muu yhteiskunta kärsivät tuosta kaikesta.

    • SKAL

      Toi sama ilmiö on näköjään metsäkonealalla kun kuljetusalalla.Alasta en tirdä mitään,mutta tuo palkka on jännä homma.Aina löytyy niitä jotka menee töihin alipalkalla ja jatkavat vaikka lisät jää saamatta.Ei olisi huonoa palkkaa jos kukaan ei suostuisi tekemään alipalkalla,mutta koskas porukat osaisi puhaltaa yhteiseen hiileen.Kaiken kukkuraksi löytyy aina niitä jotka polkee kaikki taksat.Nämä alipalat ym.. vastaavat on nyt tulos siitä sosialistien ja kokomuksen politiikasta.

      • Tes, wtf

        Onneksi nyt ns "pullamössösukupolvi" osaa vaatia jo edes tessin mukaisia palkkoja ja jotenkin järkeviä työaikoja. Vanhat alan ammattilaiset kun tekee esim naapurifirmassa jopa 16 tunti/päivä, ja vielä kehuvat sitä? Jos ei meno muutu metsäalalla, niin tulevaisuuden ammattilaiset tulee muualta kuin Suomesta


      • Metsäalalla
        Tes, wtf kirjoitti:

        Onneksi nyt ns "pullamössösukupolvi" osaa vaatia jo edes tessin mukaisia palkkoja ja jotenkin järkeviä työaikoja. Vanhat alan ammattilaiset kun tekee esim naapurifirmassa jopa 16 tunti/päivä, ja vielä kehuvat sitä? Jos ei meno muutu metsäalalla, niin tulevaisuuden ammattilaiset tulee muualta kuin Suomesta

        tehtiin enkku vuosiylityössä!


    • Olimiten oli ...

      Hienoa huomata että asiat ei ole muuttuneen ainakaan parempaan suuntaan lähes kymmenessä vuodessa. Eikä tule muuttumaan. Metsäyhtiöt kilpailuttaa urakoitsijat hengiltä ja hölmöjä urakoitsioita riittää. Maatiloilta tulee lisää alalle porukkaa, ei osata olla kotona pirtissä talvipäiviä, metsään pitää päästä, vaikka siitä vähän joutuis maksaankin.
      Avain ja alue yrittäjyys kaiken kusetuksen huippu. Yhtiöt kilpailuttaa 3-5 vuoden välein alueen pääurakoitsijan. Muutamalle halvimman tarjouksen tehneelle tarjotaan vielä kiri- kierroksella mahdollisuus tarkistaa tarjoustaan ja näin halvimman tarjouksen tehnytkin saadaan vielä pudottamaan hintaansa.(Varmaan kilpailu lainsäädännön mukaista? Oikeudessa UPM:n lakimiehiä vastaan tavallinen urakoitsia varmasti konkassa ennenkuin asia ratkaistu). Tarjous kilpailussa hävinneet ovat sitten pääurakoitsian aliurakoitsijoita ja joka ei varmasti maksa edes sitä mitä itse saa. Lisäksi pääurakoitsia valikoi itselle parhaat työmaat ja muille jää paskahommat. Ei tartte ihmetellä miksi taksat on kehnoja.
      Työntekijöille ei tästä niukkuudesta paljon riitä, eikä varsinkaan kun ei edes vaadita. Väittäisinkin että kuskien tiukempi ote palkka, työaika ja muissa asiossa tuottais tulosta ,jos vain porukka henkeä riittäis. Ei tarttis kauan koneitten seistä, kun alkais rahaa löytyä.

    • bäbäbäääbä

      On hienoa ettei edes Metsähallitus seuraa kuinka urakoitsia kusettaa renkejä,että se siitä sertifioinnista

    • widduilua tulee

      Ja sen voin sanoa ex kuljettajana että tällä alalla wittuillaan eniten henkisestikin rankkaa on välillä metsänomistaja ja yhtiö erimieltä työ tavasta

    • Kyllästynyt

      Kullaan pölliopistolla opettajina vain insinöörejä jotka eivät tiedä hölkäsenpöläystä yhtään mistään. Valittavat joka asiasta ja puhuvat paskaa toistensa selkien takana. Ja niitten pitäis sitten vielä opettaakin meitä. Ehkä viis tuntia mettäsä päivässä jos sitäkään.

    • Työt rahaksi

      Kyl mä sanosin että jos olet perheetön (ja vielä velaton?) niin kierrä ihmeessä vähän työmaita ja maita. Ei joka firmassa ole kaikki perseestä mutta osassa kusee ihan kaikki. Ja jos konehommat onnistuu niin onhan isoja koneita muuallakin kuin metsässä, mk-tutkinto on lappu muiden tutkintojen seassa. Jos koulussa saa suoritettua puoli-ilmaiseksi tulityöt, työturvat, jne. niin ne kannattaa. Vähän helpompi ottaa (rakennus?)hommiin kaveri joka ei tarvitse kuin veronumeron rintaan. Tulityökorttihan pitäs muutenkin olla jokaisella joka rälläkkään koskee pl. maajussi tallissaan.
      Nämä ovat niin pirun surullisia tapauksia jotka on nuorena otettu töihin huonolla palkalla ja siellä sitä sitten ollaan ja ihmetellään että miksi....... tupakan ja alkoholin kulutus ei ainakaan vähene

      • Touhonsuku

        Näin on ja "suku on pahin" . Onko suvun vika, että yksi touho alkaa leikkimään yrittäjää ja valitsee toimialaksi onnettomista onnettomimman alan, eli metsäkonealan ? Sitten pitäs koko suvun talkoilla pitää tätä touhoa pystyssä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe