Tuotti uskomattoman sadon!
Joskus tulee mieleen,mikä on meidän vanhenevien ihmisten tuotos sadonkorjuuaikaan?
Ei palsta ole mielestäni kohentunut,vaikka paitsiossa olen oleillut.
Samaa lehtileikkeiden esilletuontia ja politikointia tietyltä taholta?
Ruunelta loppuivat panokset ja kyllä minunkin kastuneet pahemmankerran näiden sateiden ja sumujen myötä.
Niin siitä marjaaroniasta,minä teen viiniä mustikkan kera,tulee todella hyvää,pikkujoulupippaloihin valmistuu??
Tuoremehua teen myöskin,ostin jo sitruunahappoa,että ama ei vielä tehoosastolla
Se hoitamaton marjaaroniapensas!
19
143
Vastaukset
- peloteltu.pena
Joku kertoi että marja-aronia vaatii kotiviinin valmistuksessa hyvää ammattitaitoa. Muutama vuosi sitten marja-aronia antoi suuren sadon. En uskaltanut hyödyntää niitä mitenkään. Tosin ei ne pensaat omalla tontillamme olleetkaan. Kunnan maalla mutta ne luvattiin poimia.
- ohikiito
Kaiketi sitä minulta löytyy,marjaaroniaa joko mehuna tai marjoina ja mustikkaa,tietty rusinoita ja panimosokeria,kyllä siihen hieno sokerikin käy,mutta se vaatii pidemmään liuotushoidon.
Ja ne viinihiivat,käymispakkaukset ja sensemmoiset tykötarpeet?
Tavallaan aloitukseni oli vain poiketa saitilla ja kertoa,että elämä jatkuu ja syksy ihanine väreineen tuo loistoa,kesään jota ei edes ollutkaan.
Hyvä niin,eipä ollut hurrigaanejakaan.
Se toi ilmastonmuutos kaiketi on tosiasia,siis ilmastoa emme enää voi muuttaa,voimme muuttaa vain elintapojamme ja lopettaa kerskakulutus.
Jospa sen Trumpinkin saisimme tajuamaan,me emme ole yksin muodostamassa tulevaisuutta jälkeenjääville perillisillemme,vaan koko ihmiskunta,myöskin ama - Ramoona_
Meillä leikattiin pari vuotta sitten aroniapensaat lähes alas asti, jotta saataisiin ne paremmin haaromaan ja tuuhettumaan, niiden tehtävänä kun on toimittaa aidanteen virkaa näkösuojana ja tiepölyn suodattajana. Sinänsä ne saavat kasvaa vapaasti seuranaan muitakin valkokukkaisia lajeja, nimittäin jasmiketta ja saskatoonia. Marja-aronian tertut jätän aina myöhäisille mustarastaille, tänne jää aina pareja talvehtimaan, silloin ovat puihin jääneet talviomenatkin arvossaan. Saskatoon on syötävä marjatuomipihlajalaji, marjat hiukan pähkinäisen makuiset , jotka valmistuvat jo heinäkuussa kesälintujen herkuksi. Poimin niitä hiukan itsekin, jos on huono mustikkasato , Kanadassa ne ovat hyvin suosittuja piirakkamarjoinakin.
Marja-aronia on melko karvaan makuinen, varmasti mustikka tuo siihen miellyttävää pehmeyttä.
En itse ole koskaan kotiviinin valmistusta yrittänytkään, mutta saanut kyllä maistaa ihan kelpo tuotteita esimerkiksi omenista. Nyt on täällä huono omenavuosi, yleensä niitä riittää jaettavaksi kotiviinin tekijällekin, ja hän antaa pari pulloa vastalahjaksi. Tuoremehua valmistan viinihapolla puolukoista, taitaa olla Vaasan Jaakkoo -nimistä. Hyvänä omppuvuonna viedään myös iso lasti tuoremehuasemalle puristettavaksi, hyvää kuin mikä, ja terveellistä.
70 -palstaviljelystä en osaa satoarviota tehdä, onko kuivuus vaiko vesitys, lannoituksen tai valon puute syynä, kun tuntuu, ettei paljon ole aihetta sadonkorjuujuhliin. Onneksi tässä palstaviljelyssä ei ole kyse elannosta , rikkaruohotkin voi unohtaa ja nauttia niistä niistä kukkasista, joita aina silloin tällöin iloksi nousevat.
Kolean ja sateisen kesän korvauksena saamme nyt nauttia poutaisesta syyssäästä, ruskan värit ilonamme. Intiaanikesäksi jotkut tätä ihan sanovat, muistelenpa että juhannuksena oli kylmempää kuin tänään.
Kotiviini-laulu alkoi soida mielessä, laitanpa kiertämään. Kiva kun tulit tervehtimään !
https://www.youtube.com/watch?v=_sx3zEfI8o0Kiitos Ramoona toit tietoa,jota noiden pensaiden hoidossa minulta puuttuu?
Minulla tosin aitataimia sekä niitä varsinaisia pensastaimia.
Tietty,enhän minä niiden hoitoon koskaan ole jaksanut paneutua.
Jotenkin elämä on lipunut ohitseni,marjaaronioineen ja nyt huomaan,että olen elänyt todella tämän elämän?
Joskus tunnen syvää kiitollisuutta elettyä eläämääni kohtaan kun katselen tonne tielle ja ryystän aamukahviani,enkä tunne kipua missään kehoni solukoissa,en nivelissä,en päässäni,jopa sydänsuruni ovat kaikonneet hamaan tulevaisuuteen.
Tänään sieniretkeni koirani kanssa antoi kanttarellejä,karvalaukkuja,hiilijalanjälki siis jää amalta aika vähäiseksi?
- kokeiltu.on
Niin tosiaan, Ruunea ei ole vähään aikaan näkynyt. Tuohon kotiviiniin mielipiteeni on ettei kannata itse läträillä . Saa vain mahan ruikulle ja pään kipeksi. Tuo Vaasan Jaakkon puolukkamehu on hyvää kossun tai votkan lantrinkina, kun olis vaan joku joka sitä tekis.
En sanoisi niin.Nykyiset viinihiivat ja käyntipakkaukset ovat laatutavaraa.Eihän se kiljua ole.
Minä sain ystävältäni kymmnen vuotta vanhaa voikukkaviiniä,jonkun viinitilanvalmistetta ja voi kuinka hienonmakuista se oli.Siinä korkissakin oli niin uskomaton ,voiko sitä sanoa tuoksuksi?Viininmaistelijat eivät varmaankaan sanoisi niin?
Olin koirani kanssa sienimetsässä,suppiksia ja puolukoita tuli saaliiksi ja koirassani mieletön määrä hirvikärpäsiä ja muutama oli minunkin niskavilloissa.
Voi niitä hirviparkoja,nyt niillä lempi leiskuu ja kohta ne ammutaan.Eipä se monella siallakaan Joulunjälkeinen elämä enää ole tosiasia.
Minä syön vain suppiksia,kunnes taas lihanhimo yllättää??
Onhan minulla säynäviä ja lahnakin jemmassa,joten ei vielä koppakuoriasia ole tarvista etsiä?
Ajatelkaa kaikki keittokirjat menevät uusiksi,kun niitä heinäsirkkoja täytyy ruuaksi valmistaa.
Etanoista minulla on kokemusta,valkosipulietanat ovat todella hyviä.Etanapannua minulla tosin ei ole ja tuskin hankin.
Ja jos se ydinsota syttyy niin jäis turhaan komeron hyllylle käyttämättömänä?- piloille.hemmoteltu.man
rituliini_38 kirjoitti:
En sanoisi niin.Nykyiset viinihiivat ja käyntipakkaukset ovat laatutavaraa.Eihän se kiljua ole.
Minä sain ystävältäni kymmnen vuotta vanhaa voikukkaviiniä,jonkun viinitilanvalmistetta ja voi kuinka hienonmakuista se oli.Siinä korkissakin oli niin uskomaton ,voiko sitä sanoa tuoksuksi?Viininmaistelijat eivät varmaankaan sanoisi niin?
Olin koirani kanssa sienimetsässä,suppiksia ja puolukoita tuli saaliiksi ja koirassani mieletön määrä hirvikärpäsiä ja muutama oli minunkin niskavilloissa.
Voi niitä hirviparkoja,nyt niillä lempi leiskuu ja kohta ne ammutaan.Eipä se monella siallakaan Joulunjälkeinen elämä enää ole tosiasia.
Minä syön vain suppiksia,kunnes taas lihanhimo yllättää??
Onhan minulla säynäviä ja lahnakin jemmassa,joten ei vielä koppakuoriasia ole tarvista etsiä?
Ajatelkaa kaikki keittokirjat menevät uusiksi,kun niitä heinäsirkkoja täytyy ruuaksi valmistaa.
Etanoista minulla on kokemusta,valkosipulietanat ovat todella hyviä.Etanapannua minulla tosin ei ole ja tuskin hankin.
Ja jos se ydinsota syttyy niin jäis turhaan komeron hyllylle käyttämättömänä?Meillä kotona korvessa, kaikesta kaukana oli torakoita. Elettiin sitä kerran viikossa sauna-aikaa. Pestiin itsemme kerran viikossa. Ehkä hygenia ei ollut tämän päivän tasoa.
Sain hirmuisen kammon hyönteisiin. Melkein yökkään heinäsirkka-ateriaa - tulevaisuuden ruokaa. - ykä.77
Minulla on valmiina ostettu kaupan kotiviinipaketti. Sain suurella vaivalla ylipainon pois. Kotiviinin litkiminen vois sen pompsauttaa uudelleen nousu-uralle.
Aina on kuitenkin tuhtia yrttiviinaa vilustumisen varalle. Tupla-annos ZITÄ tuhoaa pahimmankin pöpön.
Talon lämpöä tietysti säännöstellään energian säästösyillä. Nytkin on ulkopuketumisasu päällä ja vielä toppaliivi. Nukkuessa talvitäkki, mutta tarkenen. ykä.77 kirjoitti:
Minulla on valmiina ostettu kaupan kotiviinipaketti. Sain suurella vaivalla ylipainon pois. Kotiviinin litkiminen vois sen pompsauttaa uudelleen nousu-uralle.
Aina on kuitenkin tuhtia yrttiviinaa vilustumisen varalle. Tupla-annos ZITÄ tuhoaa pahimmankin pöpön.
Talon lämpöä tietysti säännöstellään energian säästösyillä. Nytkin on ulkopuketumisasu päällä ja vielä toppaliivi. Nukkuessa talvitäkki, mutta tarkenen.No ykä.77 pidetään paino kurissa ja sitä kotiviiniä vain nautiskellaan!
Samoin täällä,sitä yrttiligööriä,tosin otin viikkoa aikaisemmin,teho kaiketi laski,koska flunssa iski .
Noita pentujentauteja en juurikaan sairasta,olin petipotilaana ja aivan yksin??piloille.hemmoteltu.man kirjoitti:
Meillä kotona korvessa, kaikesta kaukana oli torakoita. Elettiin sitä kerran viikossa sauna-aikaa. Pestiin itsemme kerran viikossa. Ehkä hygenia ei ollut tämän päivän tasoa.
Sain hirmuisen kammon hyönteisiin. Melkein yökkään heinäsirkka-ateriaa - tulevaisuuden ruokaa.Asiasta kolmanteen!
Ne torakat,olivat ihan jokailtaisia vieraita seinänraoissa,mutta luteita ei koskaan ollut ja niitä nykyisin saattaa olla jopa kirpparisenkeissä?rituliini_38 kirjoitti:
Asiasta kolmanteen!
Ne torakat,olivat ihan jokailtaisia vieraita seinänraoissa,mutta luteita ei koskaan ollut ja niitä nykyisin saattaa olla jopa kirpparisenkeissä?Kiitos suomenkielen oikeaoppisuudesta,jotenkin kolahti ja kovaa amalla?
Minulle ei enää ole tärkeintä oikeinkirjoitus,tuskin se Pyhä Pietarikaan niin oppinut lienee?
Syntilistaani Hän kuiteskin kyselee,ei minun oikeinkirjoitustaitojani?
Minulla noi sanat jotenkin ajatusteni kanssa sulautuvat hyvin yhteen,eivätkahteen?
Suomenkielen rikkaus jotenkin kuullostaa niin aidolta pläjäykseltä,kyllä minä yhteiskoulussa sain opetusta,kuinka sanoista muodostetaan lauseita?
Minun lahjani vain suuntautuivat liikuntaan,suunnistukseen,kilpahiihtoon ja kilpapilkkimiseen.
Oikeasti olen hitonhyvin pärjännyt tällä ominaisuudellani ama
Oli mielenkiintoinen matka tehdä kanssanne?
Toi aloitukseni oli tavallaan käpertyminen omaanitseensä,kun säidenherra on kääntänyt asuinseutuni sumuvaippaansa ja ilo ei irtoa edes eilisestä lehtileikkeestä,teidän kanssanne taivaltaa ama kiitollisena- Prrrkl
Marja-aronia !
- jälkijunassa
Ei se marjaaronia ollut esiintulo,vaan se ihana taivallus ja mukanaolo .
Minä ama,sain taas kertoa niistä vähäisistä elämäntapahtuimistani,jotka kuljettavat tätä kalastavaa mimmiä seuraavaan päivään ja tuli saalista tai ei,niin ne verkot on kalattava.
- Isojamarjanmollikoita
Näinä päivinä alan ottaa aronioista marjoja talteen, vaikka pakkasessa on vielä entisiäkin Pitää ryhdistäytyä ja alkaa päivittäin syödä kourallinen terveellistä ( ja pahaa) aroniaa. Kun on ollut mustikkaa, olen laittanut niitä sekaisin, happamuus vähän laimenee. Voi ripauksen sokeriakin lisätä. Kun ns. kuningatarhilloon lisää ihan vähän aroniaa, tulee siitä erikoisen herkullista. Löytyy vielä myös vajaat kaksi ämpärillistä viimevuotista viinintekoon suunniteltua aroniarankkia, marjahilloa käytännössä. En vaan ole vieläkään saanut aikaiseksi viinenteon aloitusta, välistä mietin että onko se sen ähräämisen ja vaivan väärti, kun kympillä saa litran viinitörpön Alkostakin. No, mehua kai tuosta myöskin saisi, ilman prosentteja, sokeriakaan ei tarvitsisi lisätä, pitää katsella. Maistuisi muuten siltä, että tänä vuonna aronianmarjat eivät jostain syystä ole aivan yhtä karvaan makuisia kuin edellisvuosina, voisiko se olla erityisen kolean ja pilvisen kesän syytä, vai onko merkki siitä että on aika ostaa kanansitäitseään pensaitten juurille?
Kallista on marja-aroniamehu City-Marketissa. 50 cl pullo maksaa päälle €15,00, ja on juotava 4 viikon sisään avaamisesta.
Kannattaa ottaa talteen omista puskista!- Isojamarjanmollikoita
Noela kirjoitti:
Kallista on marja-aroniamehu City-Marketissa. 50 cl pullo maksaa päälle €15,00, ja on juotava 4 viikon sisään avaamisesta.
Kannattaa ottaa talteen omista puskista!Eli jos noin 30 litrasta marjoja tulee mehua hyvinkin 60- 80 litraa, sehän alkaa olla jo ihan rahanarvoinen satsi, 1800- 2400 Euroa saan päässälaskulla tulokseksi. Toki kuluja on myös omatekemässä, sokeri, sähköenergiakin. Mutta kannattavaa on ja tietää mitä juo, kun on ensin pensaat itse taimesta asti kasvattanut, ei ole juuri sitä kanankakkaa kummempia lannoitteita käyttänyt ja sitäkin kohtuudella, ainoaksi lisäaineeksi taitaa jäädä sokeri. Mitä lienee kaupan mehuissa?
- Äläsliiottele
30 litrasta marjoja saa mehua enintään 15 litraa mehumaijalla. Tietysti se laimennetaan vedellä sitten kun käytetään. Sekaan voi laittaa omenaa, sekin pehmentää makua.
- Isojamarjanmollikoita
Mehumaijaa en ole ikinä käyttänyt, saunan 100 litran vesipataa kyllä, siis myös marjamehun ja viinirankin valmistuksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1193026
- 1162341
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee231976Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol2391904Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41895Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin211801Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen1001586Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1051394- 651144
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1351106