MacBook Pro 5 vuotta vanha

AApuva

Hei,

Pro ei enää toimi.

Virtanapin painamisen jälkeen kuuluu pieni surahdus (kovalevy?) ja hetken miettimisen jälkeen tulee valkoiseen ruutuun "salkun" tai "kansion" kuva, missä on kysymysmerkki keskellä ja vilkkuu.

Kone ostettu 2012 ja kaikki päivitykset oli tapissa aina.

Ruuvinkannat alapuolella ... onkohan kovo mennyttä ja jos sen vaihtaa, niin mitenköhän käytti palautetaan? En muista levykkeitä/tikkuja mukana olleen.

15

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rottenpotatoes
    • ei_kannata_ostaa

      Macit taitaa olla sellaisiksi tarkoituksella tehty ettei korjaus kotikonstein onnistu.
      Kun menee rikki se on sitten kertapierasu jos ei ole takuu voimassa.

      Niin että eipä niitä kannata ostaa, edes tyylikkään kuoren takia.

      • MikseiOlisiKannattanut

        ... ostaa sitä mäkkiä?
        Maksoi aikoinaan alle tonnin.

        Ollut koulu- ja kotikoneena jatkuvassa yli 5 vuotta.
        Ei ole edes sammutettu, kuin pari-kolme kertaa sinä aikana - kansi kiinni ja kansi auki ja homma on aina jatkunut. Matkusteltu paljon läppäri kainalossa.
        Käyttikset eivät ole tiltanneet kertaakaan ja jumineet oheisohjelmat on sammutettu ilman ongelmia.
        Ei ole mitään erillisiä virustorjunta-ohjelmiakaan pyöritetty.
        Akku vielä hyvässä iskussa, yms...

        Kyllä tuosta ilosta mieluusti sen parisataa euroa per vuosi on maksanut :-)

        Täytyykin selvitellä tuo kovon vaihto ... jos vaikka sitten kestäisi seuraavat viisi vuotta.


      • ei-kannata-ostaa
        MikseiOlisiKannattanut kirjoitti:

        ... ostaa sitä mäkkiä?
        Maksoi aikoinaan alle tonnin.

        Ollut koulu- ja kotikoneena jatkuvassa yli 5 vuotta.
        Ei ole edes sammutettu, kuin pari-kolme kertaa sinä aikana - kansi kiinni ja kansi auki ja homma on aina jatkunut. Matkusteltu paljon läppäri kainalossa.
        Käyttikset eivät ole tiltanneet kertaakaan ja jumineet oheisohjelmat on sammutettu ilman ongelmia.
        Ei ole mitään erillisiä virustorjunta-ohjelmiakaan pyöritetty.
        Akku vielä hyvässä iskussa, yms...

        Kyllä tuosta ilosta mieluusti sen parisataa euroa per vuosi on maksanut :-)

        Täytyykin selvitellä tuo kovon vaihto ... jos vaikka sitten kestäisi seuraavat viisi vuotta.

        No kun yleensä ihmiset ostaa koneen käyttääkseen sitä.

        Joten mitä mieltä on ostaa kone (eli Mac) joka on alunpitäenkin tehty sellaiseksi ettei sitä kotikonstein korjaa, vaan pitää makuuttaa huollossa kuukausitolkulla, verrattuna sellaiseen (tavallinen "windows-kannettava"), jonka voi korjata itse viimeistään muutaman päivän sisällä käyttäen uusia taikka käytettyjä varaosia jotka saa parhaassa tapauksessa ilmaiseksi?


      • EtköOsaaLukea

        ... selvää Suomen kieltä??
        Juurihan tuossa kerroin, että kone on ollut yli 5 vuotta käytössä, ei sammuteltu, jne ... SIIHEN EI OLISI WINDOWS -KONE PYSTYNYT!

        Pöytäkoneena minulla on vuoden 2007 iMac 21" versiona. EI koskaan mitään vikaa ole ollut.
        Pitääkin ottaa taas tikulle varmuuskopiot - tiedä vaikka laukeaa seuraavan vuoden aikana.

        Kerroit Windos-koneiden laadusta ihan osuvasti: " ... voi itse korjata muutaman päivän sisällä ... "

        Mieluummin maksan laadusta ja käytän konetta, kuin että rassaan sitä joka kuukausi - ei sekään ilmaista ole, harrastus maksaa.

        Jos tuo pro ei käynnisty tuolla SATA kaapelilla/kovolla, niin varmaan kannattaa ostaa macBook Air tilalle. Kestänee rassaamatta seuraavat viisi vuotta.


      • ei-koskaan-Maccia
        EtköOsaaLukea kirjoitti:

        ... selvää Suomen kieltä??
        Juurihan tuossa kerroin, että kone on ollut yli 5 vuotta käytössä, ei sammuteltu, jne ... SIIHEN EI OLISI WINDOWS -KONE PYSTYNYT!

        Pöytäkoneena minulla on vuoden 2007 iMac 21" versiona. EI koskaan mitään vikaa ole ollut.
        Pitääkin ottaa taas tikulle varmuuskopiot - tiedä vaikka laukeaa seuraavan vuoden aikana.

        Kerroit Windos-koneiden laadusta ihan osuvasti: " ... voi itse korjata muutaman päivän sisällä ... "

        Mieluummin maksan laadusta ja käytän konetta, kuin että rassaan sitä joka kuukausi - ei sekään ilmaista ole, harrastus maksaa.

        Jos tuo pro ei käynnisty tuolla SATA kaapelilla/kovolla, niin varmaan kannattaa ostaa macBook Air tilalle. Kestänee rassaamatta seuraavat viisi vuotta.

        "Juurihan tuossa kerroin, että kone on ollut yli 5 vuotta käytössä, ei sammuteltu, jne ... SIIHEN EI OLISI WINDOWS -KONE PYSTYNYT!"

        :D Et voi noin edes väittää, kun sinulla on ollut vain se Mac...

        Minulla on Lenovo joka on ollut pidempään kuin 5 v. käytössä, ostettu toimivana kirpputorilta kympillä, lisätty vain kiintolevy ja muistit... toimii täysillä, helposti itse korjattavissa...


      • EthänSinä

        ... Siis muuta teekään kuin rassaat konettasi? Käytätkö sitä mihinkään hyödylliseen?
        Jos sinulla on 5 vuotta vanha Levono, niin mikähän käyttis siinä on menossa?
        Itse laittaisin tuon ikäiseen jo Linuxin Mintin.

        Windows-kokemukseni on vain 3.11 versiosta tähän Seiskaan ... Kaikki versiot työkoneissa ovat olleet selvästi epästabiilimpia kuin OSX.
        Taisi NT kuitekin olla jotensakin stabiili.

        Täytyypi huomenna suoriutua kovo kauppaan ja alkaa metsästää lattakaapelia.
        Näyttävät olevan helppoja vaihtaa, aivan kuin winKoneessa.


      • nmssbbhjbdsbds

        Eipä juuri kotikonstein muitakaan läppäreitä joissa on haettu keveyttä ja litteyttä itse korjailla, kaikki komponentit kiintolevyä myöten juotettu emolle eikä akutkaan ole itse vaihdettavissa.

        Nykyisessä MacProssakin akku on useampi osainen rakennelma jolla on täytetty kaikki tyhjä tila. No, saadaan pitkä akkukesto siroon ja kevyehköön koneeseen mutta on kallis vaihtaa. Tosin taataan 1000 lataussykliä joten käytännössä se kestää koneen iän, 5 vuotta.


      • ei-koskaan-Maccia
        EthänSinä kirjoitti:

        ... Siis muuta teekään kuin rassaat konettasi? Käytätkö sitä mihinkään hyödylliseen?
        Jos sinulla on 5 vuotta vanha Levono, niin mikähän käyttis siinä on menossa?
        Itse laittaisin tuon ikäiseen jo Linuxin Mintin.

        Windows-kokemukseni on vain 3.11 versiosta tähän Seiskaan ... Kaikki versiot työkoneissa ovat olleet selvästi epästabiilimpia kuin OSX.
        Taisi NT kuitekin olla jotensakin stabiili.

        Täytyypi huomenna suoriutua kovo kauppaan ja alkaa metsästää lattakaapelia.
        Näyttävät olevan helppoja vaihtaa, aivan kuin winKoneessa.

        Ei sitä tarvitse rassata, ja on päivittäisessä käytössä, se Lenovo, Mintin kanssa.


      • ei-koskaan-Maccia
        nmssbbhjbdsbds kirjoitti:

        Eipä juuri kotikonstein muitakaan läppäreitä joissa on haettu keveyttä ja litteyttä itse korjailla, kaikki komponentit kiintolevyä myöten juotettu emolle eikä akutkaan ole itse vaihdettavissa.

        Nykyisessä MacProssakin akku on useampi osainen rakennelma jolla on täytetty kaikki tyhjä tila. No, saadaan pitkä akkukesto siroon ja kevyehköön koneeseen mutta on kallis vaihtaa. Tosin taataan 1000 lataussykliä joten käytännössä se kestää koneen iän, 5 vuotta.

        "Nykyisessä MacProssakin akku on useampi osainen rakennelma jolla on täytetty kaikki tyhjä tila."

        Siinähän se taas nähtiin.


      • HienostToimittu
        ei-koskaan-Maccia kirjoitti:

        Ei sitä tarvitse rassata, ja on päivittäisessä käytössä, se Lenovo, Mintin kanssa.

        ... nakkasit siis takkuilevan Windowssin ikkunasta pihalle ja asensit Levonoosi Mintin - aivan kuten sinulle rivien välistä, hienovaraisesti vihjasin ;-D


      • Akkutekniikka
        ei-koskaan-Maccia kirjoitti:

        "Nykyisessä MacProssakin akku on useampi osainen rakennelma jolla on täytetty kaikki tyhjä tila."

        Siinähän se taas nähtiin.

        ... menee eteenpäin koko ajan, joten akun vaihto ei tule enää ongelmaksi, koska koneet on suunniteltu kestämään käytössä sen 5-7 vuotta. Kauppiaidenkin täytyy elää.

        Tietysti Windows-koneissa akku täytyy olla vaihdettavissa, koska se kuuluu vaihtaa. Pitäähän jotain rassattavaa olla, kun kaikki komponentit alkaa sielläkin olla kiinteänä osana emolevyä.


    • SATAkaapeli
      • AApuva

        Nyt ei toimi näppäimistö.
        Sain sen cmd-R hakemaan recoveryä netistä.
        Klikkasin kyllä hiirellä oman WLANin mutta salasanan antaminen ei onnistu, kun näppikset ei toimi.

        Vinkkejä...


      • muutaeivoi

        Ulkoinen näppis USB:llä, jos ei toimi oma näppis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe