Autolla Eurooppaan?

J

Kannattaako autolla lähteä kiertämään Eurooppaa
kesällä?
Ajatuksena olisi käydä ainakin Pariisissa ja ehkä jopa Välimerellä kastamassa varpaita.
Paljonko maksaa moottoritiemaksut, siltamaksut yms.?
Kirjoitelkaa ajatuksianne aiheesta mun sähköpostiin... Vinkkejä hyvistä mestoista ympäri Eurooppaa ja kaikenlaista faktaa muutenkin!!

6

986

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahtari

kyllä kesällä on paremat tiet euroopassa minä itse ajan rekaa euroopassa mutta portugali on aika hieno paikka menkää käymää siellä ja te pääsette laivalla italiaan t.rekkakuski laita kysymyksiä mulle sähköpostiin [email protected] kyllä pystyn vastaa vaikka olen töissä koska mulla on tietokene autossa

• moonman

Lähdin itse tasan vuosi sitten 1000 mk:n Subaru STW:llä. Turusta Tukholmaan, Helsingborgista Helsingöriin ja tanskan läpi Saksaan. En muista lauttamatkan hintaa mutta Malmön siltamaksu taisi olla 185mk. Tanskassa on vielä yksi samansuuruinen siltamaksu jos ajaa Saksaan maanteitse .

Rödby-Puttgarden lauttamaksu tulee suunnilleen yhtä kalliiksi kuin silta- ja polttoainemaksut maanteitse.

Saksan läpi ajoin 7 ja 5 teitä Ranskaan Mulhouseen ja sen jälkeen alkoivat tiemaksut jotka 10 litraa sadalla kuluttavalla autolla olivat n. 50% polttoainekuluista.

Siirryinkin A42 tieltä vanhalle valtatielle N86 St. Amour-nimisen kylän kohdalla vajaa 100 km ennen Lyonia. Siitä matka jatkui Rhone-joen laaksossa idyllisten pikkukylien ja noin miljoonan liikenneympyrän kautta Välimeren rantaan saakka.

Jatkoin samalla periaatteella rantaa pitkin Espanjaan aina Gibraltarille saakka, siitä Sevillan kautta Portugaliin ja lounaiskärjestä edelleen pikkuteitä pohjoiseen, Lissabonin kautta Espanjaan.

Ennen La Corunaa käännyin Madridiin ja sieltä Granadan kautta Malagaan. Suomeen tullessa valitsin Madrid - Biarritz - Bordeaux - Pariisi - Belgia - Hollanti ja sitten tietysti tuo sama reitti kuin mennessä.

Ranskaan tullessa kannattaa ostaa huoltoasemalta maan tiekartta johon on merkitty maksulliset tiet. Moottoriteitä pääsee nopeasti tiemaksujen kustannuksella ja maasta näkee vain maisemia, ei sitä pikkukylien ajatonta kauneutta.

Biskajan lahden rannikkoa suosittelen erityisen lämpimästi, seutu on uskomattoman kaunista ja idyllistä. Ranta on 1 luokan uimarantahiekkaa ja maksuttomia pysäköintialueita ja normaaleja leirintäalueita on tiheästi.

Olen itse lähdössä taas aivan parin viikon sisään, tällä kertaa Hollannista alkaen rannikkoa pitkin Biarritziin ja siitä ehkä Espanjan pohjoisrantaa eteenpäin. Kesäkuussa pitäisi palata.

[email protected]

• rahtari

hyvä reitti helsinsinginstä laivaan ja laivalla SAKSAA sieltä hampuri-essen-BELGIA-lille-reims-neinc-RANSKA-pariisi-dijon-limoges-bordeauxs-ESPANIJA-bilbao-PORTUGALI-porto-teijo-lissabon-algarve-taas ESPANIA-sevilla-gundia-madrid-zarazoca-RANSKA-mareilla-ITALIA-milano-venetsia-ITÄVALTA-wien-brono-TSEKKI-suudeeti-PUOLA-praha-varsova-LIETUA-kaunas-LATVIA-riika-VIRO-tallinna
        ja tallinasta laivaa ja helsingii

• Fun

Kiersin viime kesänä 3 viikkoa reitin berliini, praha, wien, slovenia, kroatia, milano, monaco, niza, ilano, sveitsi, strasbourg ja saksan läpi takaisin. Mentiin suoraan laivalla saksaan ja matka tehtiin elokuussa. Hintaa tuli 5 henkeä 2 autoa ja kaikki yöt asuttiin joko hotellissa tai hostelissa. Kaikki kustannukset yhteenlaskettuna reissulle tuli hintaa 8000-10000 markkaa per lärvi ja tämä summa sisältää myös tuliaiset.

Tuosta summasta voi säästää helposti 2000-3000 jos matkustaa touko- kesäkuussa ja ajelee ei maksullisilla teillä ja asustelee välillä vaikka teltassa, eikä syö aina ulkona raflassa.

• Messe

Onko Nizza käymisen arvoinen paikka?
        Saiko hotelleita varaamatta etukäteen helposti?
        Hanko-Rostock laivamatka onko/oletko (joku lukija) mennyt, kauna kestää laiva ja 2 h auto paljonko maksaa siedettävässä hytissä=autokannen yläpuolella.
        Ehtiikö 8-9 vrk aikana tehdä muutakin kuin ajaa autoa jos mielii olla Ranskassa(Pariisi) tai Italiassa (Venezia)
        3-4 vrk perillä jossain kivassa hotelissa. Toisin sanoen onko viisasta mennä jo lentokoneella jos haluaa kuitenkin nauttia ko.kohteista eikä vain ajaa koko ajan autoa.

• Fun
        Messe kirjoitti:

Onko Nizza käymisen arvoinen paikka?
        Saiko hotelleita varaamatta etukäteen helposti?
        Hanko-Rostock laivamatka onko/oletko (joku lukija) mennyt, kauna kestää laiva ja 2 h auto paljonko maksaa siedettävässä hytissä=autokannen yläpuolella.
        Ehtiikö 8-9 vrk aikana tehdä muutakin kuin ajaa autoa jos mielii olla Ranskassa(Pariisi) tai Italiassa (Venezia)
        3-4 vrk perillä jossain kivassa hotelissa. Toisin sanoen onko viisasta mennä jo lentokoneella jos haluaa kuitenkin nauttia ko.kohteista eikä vain ajaa koko ajan autoa.

Mielestäni Nizza on todellakin käymisen arvoinen paikka, tai ei pelkästään Nizza vaan myös sen ympäristö ja kaikki pikku kaupungit tai kylät.
        Hotellin voi hyvinkin saada varaamatta jos menee alkukesästä, mutta jo heinäkuussa alue saattaa olla pahasti tukossa. Nizzan ja Cannesin välissä on monia todella viehättäviä(lue halvempia) paikkoja joista kuitenkin on hyvät ja nopeat kulkuyhteydet isompiin kaupunkeihin.

Hanko-Rostock yhteyksistä ei ole mitään kokemuksia sillä olen aina käyttänyt Finjettiä.

8-9 vrk on lyhyt aika varsinkin jos siihen laskee laivamatkat mukaan. Esim. matka Rostock-Venezia kestää noin 3 päivää. Minimi aika on mielestäni 2 viikkoa. Jos matkan tarkoituksena on vain mennä paikasta A paikkaan B, niin lentäminen on varmaan fiksumpaa. Mutta jos haluaa myös tutustua hieman pintaa syvemmälle, eikä arkaile pieniä seikkailuja ja sattuu vielä pitämään autoilusta, niin autolla matkustaminen hakee vertaistaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe