Automaattiset pitkät

Kohti_Hybridiä

Uudessa Yariksessa on vakiona automaattiset pitkät. Pidin tuota täysin huuhaa ominaisuutena kunnes eilen 1. kerran kokeilin tuota. Se toimi kuin unelma, vaihtoi valoja aina oikeaan aikaan ja osaa ottaa huomioon katuvalot ja edessä ajavat autot. En mä tuota varustelistalta ruksaisi, mutta ok toimii.

35

4326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putkiaivot

      Oiva lisävaruste jurrisille nuttura aivoille?

    • SaaksNoitaVarusteita

      Saako siihen myös automaattiset vilkut? Entä automaattisen oikean nopeuden, ja takavalot, kun pimeä yllättää?

      • Kohti_Hybridiä

        Lienevät enemmän VAG konsernin ja bimmereiden varusteita, jotka ei toimi ;)


      • KyykmanillaSakkaa

        Hihii, Kyykman olet nolo.


    • LisääTurvaa

      Hyvä varuste.
      Parikymmentä vuotta sitten pidettiin ilmastointiakin joutavana Suomen olosuhteissa, samoin kuin vakionopeussäädin oli monen mielestä aivan turha. Molemmat nyt selviöitä.
      Eikä siitäkään niin kauan ole kun sähkölasit ja -peilitkin olivat ihan luksusta.

      Automaattisesti vaihtuvat kaukovalot ovat hyvä varuste helpottaessaan keskittymistä itse ajamiseen. Kaikki sen suuntainen varustelu tuo lisää turvallisuutta liikenteeseen.

      • Kohti_Hybridiä

        Paras uusista varusteista autoissa on mielestäni automaattinen hätäjarrutus. ESP on jo vanha varuste.


    • VastaantulijaHäikäisty

      Kertoo epätoivoinen Toyota jälleenmyyjä - todellisuus on jotain aivan mutta.

    • makksli

      Mulla parkkeeraa itse
      jarruttaa kun este edessä
      ohjaa pois väärältä kaistalta
      käskee kahville kun väsyttää
      etukamera,takakamera,10 tutkaa
      ym ym on siinä vilkutkin vakiona.
      toyotaan on kaikki lisävarusteena,myös vakkari

      • Kohti_Hybridiä

        No nyt meni vähän huti, vakkari löytyi kyllä ihan vakiona. Kuten myös peruutuskamera, navi, hätäjarrutus, kaistavahti, Google haku jne. Toki riippuu minkä varustetason ottaa, mutta eipä nuo sullakaan alkaen tason varusteita ole.


    • LelutOnHalpojaTehdä

      Elektroniikka on halpaa, tekisivät ennemmin ajo-ominaisuudet, mukavuuden ja ruostumattoman korin.

    • tärkein.puuttuu

      Kunnon ajovaloja siihen ei saa rahallakaan, halogeenit varustetasosta riippumatta.

      • Kohti_Hybridiä

        Eipä täällä keskustassa Xenoneilla tee mitään.


      • tärkein.puuttuu
        Kohti_Hybridiä kirjoitti:

        Eipä täällä keskustassa Xenoneilla tee mitään.

        Mitäs niillä automaattisilla pitkillä valoilla sitten tekee?


      • Kohti_Hybridiä
        tärkein.puuttuu kirjoitti:

        Mitäs niillä automaattisilla pitkillä valoilla sitten tekee?

        Ei yhtään mitään. Vakiovaruste, jota en listalta itse valikoisi. Kuten aloituksessa kirjoitin niin totesin sen vaan toimivaksi, en sellaiseksi josta suostuisin maksamaan extraa.


      • Muumieli

        Eiköhän se valojenvaihto-automaatti kuitenkin ole leivottu hintaan sisälle. Toyota-myymälästä ei yleensä saa mitään maksuttomasti. Paitsi kerran Priuksen VIP-lanseerauksessa sai pienen kukkaruukun jossa kuivattua turvetta ja joku ekokasvin siemen. Kasvi kasvoi tulitikun mittaan kunnes kuoli. Sen sai ilmaiseksi, mutta ei sillä mitään tehnyt.

        Miten uuden Yariksen valot, näkeekö niillä? Mark kakkosessa Yariksessa lienee markkinoiden surkeimmat valot. Mopossakin on kirkkaammat valot kuin kakkakopan Yariksessa.


      • Kohti_Hybridiä
        Muumieli kirjoitti:

        Eiköhän se valojenvaihto-automaatti kuitenkin ole leivottu hintaan sisälle. Toyota-myymälästä ei yleensä saa mitään maksuttomasti. Paitsi kerran Priuksen VIP-lanseerauksessa sai pienen kukkaruukun jossa kuivattua turvetta ja joku ekokasvin siemen. Kasvi kasvoi tulitikun mittaan kunnes kuoli. Sen sai ilmaiseksi, mutta ei sillä mitään tehnyt.

        Miten uuden Yariksen valot, näkeekö niillä? Mark kakkosessa Yariksessa lienee markkinoiden surkeimmat valot. Mopossakin on kirkkaammat valot kuin kakkakopan Yariksessa.

        Ei niitä mihinkään xenoniin tai led-matriisiin voi verrata. Heijastin on kohtalaisen suuri ja linssilla suunnataan kirkkaan muovin läpi. Välttävät, voisi olla paremmatkin.


    • Auto-Antero---

      Yariksessa ei ole väliä onko lyhyet vai pitkät päällä, ei häikäise kuitenkaan.

      Jos jotain automaattista pitäisi olla ihmisillä autossa niin automaattivaihteet.
      Sen verran tuskaista on liikkeelle pääseminen valoista.

      Mulla on autossa automaattivaihteet, ihan ok vaikka manuaalilla ajaa tasaisemmin.
      Automaattiset lasinpyyhkijät, en käytä, toimii minusta liian erikoisesti.
      Automaattinen ilmastointi, ehdoton varuste, miksi itse säätelisi puhallusta ja lämmitystä?
      Sytytyskin säätyy automaattisesti, en tosin käsisääteisellä ole ajanut kuin T-Fordina.

      Paljon muutakin toimii automaattisesti, sellaisia joita ei edes noteeraa nykyisin, esimerkiksi vaikkapa sisävalot.

    • Valotehoa

      Valot vaan sais olla paremmat. Nämä ei häikäise vaikka ajais pitkät päällä. Etenkin kun lamppuja menee turhan paljon

      • Kohti_Hybridiä

        Koska Yariksessa ei ole canbus-tekniikkaa voi noiden lamppujen kanssa pelailla katsastuksien välillä (lamput simppeli vaihtaa, ei umpion irroitusta ym.). Yariksessa käytetään HIR2-polttimoita, joiden tilalle voi asentaa esim. 5000K-6500K HIR2 -volframpolttimot, tai jopa led-vaihtoehdot löytyy edullisesti ebaystä.


      • E220_CDI
        Kohti_Hybridiä kirjoitti:

        Koska Yariksessa ei ole canbus-tekniikkaa voi noiden lamppujen kanssa pelailla katsastuksien välillä (lamput simppeli vaihtaa, ei umpion irroitusta ym.). Yariksessa käytetään HIR2-polttimoita, joiden tilalle voi asentaa esim. 5000K-6500K HIR2 -volframpolttimot, tai jopa led-vaihtoehdot löytyy edullisesti ebaystä.

        Minulla on vaikeuksia uskoa sitä, ettei Toyota käyttäisi väylätekniikkaa? Mistä vuosimallista puhutaan ja onko tämän merkillisen väitteen tueksi antaa referenssiä? Kai Toyotassakin sentään on muissa autoissa jo viime vuosituhannella käyttöön otettu OBD-portti, ja jos on, mistä sen testiportin kautta toimitetaan testerille data ilman väylätekniikkaa?

        Toisekseen, polttimon vaihdolla ei ole mitään tekemistä väylätekniikoiden kanssa.

        Xenon-polttimon harmaantuminen käytössä on tuttu ilmiö, jonka vuoksi olen itsekin käyttänyt uudempaa paria talvella ja vaihtanut vanhan jo heikentyneen parin kesäkäytössä uhrattavaksi, joten myöskään polttimoiden kausivaihto ei ole mikään peruste valita huonompaa halogeenivaloa edes väyläohjatuissa valoissa.

        Halogeenipolttimon valovirta on 800 -
        1000 lumenin luokkaa, ja vakiotehoisen 35 W xenonin (värilämpötilasta riippuen) yleensä 3000 - 3200 lm, joten neljä xenonia antaa saman valotehon kuin tusina halogeenia. Ainakin minun on helppo päättää kumpaa käytän mieluummin.


      • CANBUS
        E220_CDI kirjoitti:

        Minulla on vaikeuksia uskoa sitä, ettei Toyota käyttäisi väylätekniikkaa? Mistä vuosimallista puhutaan ja onko tämän merkillisen väitteen tueksi antaa referenssiä? Kai Toyotassakin sentään on muissa autoissa jo viime vuosituhannella käyttöön otettu OBD-portti, ja jos on, mistä sen testiportin kautta toimitetaan testerille data ilman väylätekniikkaa?

        Toisekseen, polttimon vaihdolla ei ole mitään tekemistä väylätekniikoiden kanssa.

        Xenon-polttimon harmaantuminen käytössä on tuttu ilmiö, jonka vuoksi olen itsekin käyttänyt uudempaa paria talvella ja vaihtanut vanhan jo heikentyneen parin kesäkäytössä uhrattavaksi, joten myöskään polttimoiden kausivaihto ei ole mikään peruste valita huonompaa halogeenivaloa edes väyläohjatuissa valoissa.

        Halogeenipolttimon valovirta on 800 -
        1000 lumenin luokkaa, ja vakiotehoisen 35 W xenonin (värilämpötilasta riippuen) yleensä 3000 - 3200 lm, joten neljä xenonia antaa saman valotehon kuin tusina halogeenia. Ainakin minun on helppo päättää kumpaa käytän mieluummin.

        CAN-väylä voi olla moottorinohjauksessa ja silti kaikki kulutuslaitteet toimii aataminaikaisella sähköjärjestelmällä. Näin Toyotissa on. Toyota ei ole mikään esikuva väylätekniikassa, toisin kuin saksalaiset autonvalmistajat.


    • luksit.kuntoon

      Tehokkaat Les-ajovalot ovat yksi tärkeimmistä vakiovarusteista, muita himmeleitä tarvitsee vähemmän

      • E220_CDI

        Nyt kun vielä joku valmistaja alkaisi asentaa niitä tehokkaita LEDejä autoihinsa, niin olisipa hyvä juttu.

        Vielä ei sellaisia ole näkynyt.


    • ottaapattiinlapsillakin

      Tojotassa on ne "workless" ajovalot, Aina jompikumpi pimeänä, tai molemmat.
      Vastaantuljoista 95% on tojota, jos jompikumpi ajovalo ei toimi.
      Lapset ovat jo takapenkillä pitäneet tietokilpailuaan, mikä auto on "silmäpuoli", mutta kun se on aina tojo, niin ovat kyllästyneet.

      • Kohti_Hybridiä

        Ainakaan Yariksessa ei ole varoitusta palaneesta valosta, lienee syynä "yksisilmäisiin" autoihin. Toisaalta helppo vaihtaa lamppuja ledeihin kun ei tarvitse välittää canbus:ista.


      • E220_CDI
        Kohti_Hybridiä kirjoitti:

        Ainakaan Yariksessa ei ole varoitusta palaneesta valosta, lienee syynä "yksisilmäisiin" autoihin. Toisaalta helppo vaihtaa lamppuja ledeihin kun ei tarvitse välittää canbus:ista.

        Ja laitonta, koska valaisinta ei ole hyväksytty kyseiselle polttimolle. Noilla virityksillä Toyotasi ei läpäise katsastusta kertaakaan ilman katsastusrenonttia.

        Toyotassakin kyllä käsittääkseni on CAN-väylä, koska ilman sitä on vaikea saada autoja enää tyyppihyväksytyksi. Mutta sanomasi perusteella Toyotan väylätekniikka kuulostaa olevan vasta 1990-luvun autojen tasolla, eli vain pakolliset valvonnat hoidetaan kontrollereilla ja valot ym. on johdotettu perinteiseen tapaan.

        Nykyautoissa ei ole olemassa mitään parkki-, päivävalo-, lähi- ja kaukovalojohdotusta, vaan valaisimeen tuleen yksi yhteinen tehosyöttö ja kontrolleri komentaa käytettävät valot sekä lähivalon korkeuden ja ajovalojen kääntymisen bittivirtana. On siinä lippispäät ihmeissään hakemassa herätevirtaa lisävaloreleelle. Polttimonvaihdon kanssa tällä kaikella ei tuetenkään ole mitään tekemistä, mutta kerroin kun asiasta jaksat muistuttaa.


    • kj__

      monella on "autom" pitkät(siis lyhyet ei toimi, langat kärähtäny), eikä viittitä vaihtaa polttimoita..

    • fsfsdfsdf543

      Tojoon ei taida saada vielä aktiivisia ajovaloja, ne on todella hyvät. Automaattisesti pelkille lyhyille valoille vaihtavat toteutukset ovat surkeita, vaihtavat melkein aina väärään aikaan, en ottaisi omaan autoon edes ilmaiseksi.

      • ennennäkemätöntä

        Teroilla keulii heti, kun Yariksen varustelistassa lukee sana automaattinen, oli se mitä tahansa.


      • Kohti_Hybridiä
        ennennäkemätöntä kirjoitti:

        Teroilla keulii heti, kun Yariksen varustelistassa lukee sana automaattinen, oli se mitä tahansa.

        No meillä sentään "keulii", ei tarvitse "munanjatkeita". Sry, oli vaan pakko heittää vaikka ei kuulu tapoihin...


      • E220_CDI
        Kohti_Hybridiä kirjoitti:

        No meillä sentään "keulii", ei tarvitse "munanjatkeita". Sry, oli vaan pakko heittää vaikka ei kuulu tapoihin...

        Vain pikkuautokuskeilla on tarve korostaa teoriaansa, jonka mukaan heidän iso molonsa mahdollistaa pienellä autolla ajamisen. Mitään näin typerää ei täysikokoisen henkilöauton tai people moverin jo aikuistuneelle kuskille tulisi mieleenkään esittää auton valintakriteeriksi.

        Jatketta tarvitsee vain pikkuautokuski, joilla ei vielä ole mitään näyttöjä. Juuri tämän puutteensa vuoksi pikkuautokuskeilla on tarve liittää kahden aikuisen keskeiset asiat autokeskusteluihin.

        Me joilla näytöt on jo annettuna tarvitsemme autoomme vähän enemmän tilaa useammalle perheenjäsenelle.

        Sry, oli pakko korjata väärinkäsityksesi, joka on pikkuautokuskeilla sangen yleinen.

        Voidaanko palata autoeskusteluun ja jättää aikuisten väliset asiat puolison arvioitavaksi?


      • E220_CDI

        "Automaattisesti pelkille lyhyille valoille vaihtavat toteutukset ovat surkeita"

        Vahvistan tämän ainakin omassani. Mersun ILS xenonit osaavat myös säätää lähivalon korkeutta, mutta perusasia, eli lähi- ja kaukovalojen vaihto on sen verran epävarmaa, että en viitsi käyttää.

        Päivävalojen ja ajovalojen valinnan se hoitaa hyvin valo- ja sadetutkan ohjaamana, mutta kaukovalojen vaihtovirheitä tulee vaan liikaa. Lisäksi automatiikka ei tajua mäen harjanteen takaa pelkillä alavaloilla esiin nousevaa vetäjää ennen kuin rahtari kypsyy kaukovaloihini ja läväyttää vastaan kattovalonsa.

        Omassani automatiikkaa ei voisi käyttää muutenkaan, koska kaukovalon määrä ylittää automatiikan käsityskyvyn.


      • Kohti_hybridiä
        E220_CDI kirjoitti:

        Vain pikkuautokuskeilla on tarve korostaa teoriaansa, jonka mukaan heidän iso molonsa mahdollistaa pienellä autolla ajamisen. Mitään näin typerää ei täysikokoisen henkilöauton tai people moverin jo aikuistuneelle kuskille tulisi mieleenkään esittää auton valintakriteeriksi.

        Jatketta tarvitsee vain pikkuautokuski, joilla ei vielä ole mitään näyttöjä. Juuri tämän puutteensa vuoksi pikkuautokuskeilla on tarve liittää kahden aikuisen keskeiset asiat autokeskusteluihin.

        Me joilla näytöt on jo annettuna tarvitsemme autoomme vähän enemmän tilaa useammalle perheenjäsenelle.

        Sry, oli pakko korjata väärinkäsityksesi, joka on pikkuautokuskeilla sangen yleinen.

        Voidaanko palata autoeskusteluun ja jättää aikuisten väliset asiat puolison arvioitavaksi?

        Ai että jossain kolahti, tai sitten ei. Auton koko tuskin on syynä käsitteeseen "munanjatke", merkki siinä yleensä merkitsee. Porchekin on pikkuauto, ja menee "jatkeiden" luokkaan. Kun auotaan päätä täällä niin samalla mitalla tulee takaisin.
        Ja aikaisempiin kommentteihisi. Oletan, kun puhuimme valoista, niin puhumme myös valoihin liittyvästä väylätekniikasta. Toki Toyotassa, kuten varmaan kaikissa uudehkoissa autoissa, kuten mainitsit, käytetään väylätekniikkaa perusaisoiden hoitamiseen.
        Yariksessa vm. 2017, muista Toyotoista en tiedä, valot eivät ole liitettynä tuohon väylään ainakaan siten, että virrankulutusta mitenkään seurattaisiin. Tämä mahdollistaa ei-canbus-ledien ym. käytön sisä- ja ulkovaloissa. Mainitsin myös, että KATSASTUKSIEN VÄLILLÄ voi käyttää vaikka ledivaloja nykyisten HIR2-halogeenien sijaan. Kuten mainitsit, ei niillä voi mennä katsastukseen. Tähän myös liittyi kommenttini niiden helposta vaihtamisesta vakioihin vaikka konttorin pihalla katsastusta varten.


      • E220_CDI
        Kohti_hybridiä kirjoitti:

        Ai että jossain kolahti, tai sitten ei. Auton koko tuskin on syynä käsitteeseen "munanjatke", merkki siinä yleensä merkitsee. Porchekin on pikkuauto, ja menee "jatkeiden" luokkaan. Kun auotaan päätä täällä niin samalla mitalla tulee takaisin.
        Ja aikaisempiin kommentteihisi. Oletan, kun puhuimme valoista, niin puhumme myös valoihin liittyvästä väylätekniikasta. Toki Toyotassa, kuten varmaan kaikissa uudehkoissa autoissa, kuten mainitsit, käytetään väylätekniikkaa perusaisoiden hoitamiseen.
        Yariksessa vm. 2017, muista Toyotoista en tiedä, valot eivät ole liitettynä tuohon väylään ainakaan siten, että virrankulutusta mitenkään seurattaisiin. Tämä mahdollistaa ei-canbus-ledien ym. käytön sisä- ja ulkovaloissa. Mainitsin myös, että KATSASTUKSIEN VÄLILLÄ voi käyttää vaikka ledivaloja nykyisten HIR2-halogeenien sijaan. Kuten mainitsit, ei niillä voi mennä katsastukseen. Tähän myös liittyi kommenttini niiden helposta vaihtamisesta vakioihin vaikka konttorin pihalla katsastusta varten.

        Jatketta et myönnä tarvitsevasi, silti tarvitset siististi coolit kylmäsävyiset laittomat LEDit. Minä ajan laillisella autolla polttimoiden vakiovarusteisella värilämpötilalla ilman kikkailuja, silti mielestäsi minä olen se, joka kaipaa jatketta.

        TM antaa hyvän arvosanan kaukovalojen 5 luksin käyrän yltäessä yli 150 metrin. Minun autoni edessä tuo 5 luksin kohta on 346 metrin kohdalla, joten noillakin näkee kohtuudella. Toisin kuin laiton LEDivalovirityksesi, Mersuni kelpaa katsurille sellaisenaan ilman katsastusremonttia.

        Jos vakiovalot eivät käyttötilanteessasi riitä, tee edes korjaus oikein!


    • RihkamaAuto

      Paljonko maksaa ruosteeton sinkksinkkipeltinsiinä Yariksen listalla? Sillä jo jotaijotain tekisi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      67
      1244
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      906
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      903
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      107
      828
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    Aihe