Ilmalämpöpumppun hinta

Hujane

Onko kellään käyttökokemuksia merkeistä Remko, Chunlan, Technibel, Citcop, Fedders, Foma, Daikin tai Chefu ilmalämpöpumpuista? Ovat edullisia ja osaa saa jo suomesta. Olen tutustunut ILP-tekniikkaan, ja alan pikkuhiljaa olemaan sitä mieltä, että esim. Panasonic, Sanyo, Mitsubishi ja Toshiba rahastaa puolet pelkästä nimestä. Tämä huomio on muodostunut vuosien varrella. Tunnettujen merkkien hinnat on pudonneet 1/5-osaan, kun kilpailevat ns.halpatuotteet tulivat markkinoille.Miksi?

Lisäksi haluan selventää keskustelua seuraavilla kannanotoilla:

Asennusliikkeiltä puuttuu toistaiseksi keskinäinen kilpailu. Olen sitä mieltä,että 500-600 euroa normaalista ilp asennuksesta on liikaa. Vähintään puolet pois. Jos asennuksessa menee keskimäärin 4-5 tuntia, työ tuntihinta 120 euroa eli 713,50 vanhaa mummon markkaa!! Lääketieteellinen hinnoittelu!!! Ja jos aikaa tuhraantuu kauemmin voi ko.asentajan ammattitaidon kyseenalaistaa. Puhun nyt asennuksesta jossa on yksi ulkoyksikkö ja sisäyksikkö ja asennus tarvitsee vain yhden ulosläpiviennin.
Asennuksen pystyy tekemään myös itse ja saa myös tehdä. Ainut mikä on luvanvaraista on kylmäaineen (R407,R410)mahdollinen lisäys, vacum tarkistus ja ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä vuotojen tarkistus. Tästä toimenpiteestä luvat omaava asentaja on velvollinen antamaan todistuksen, joka on todistus siitä että vikatapauksessa asentaja on vastuussa tekemistään toimenpiteistä ja valmistaja vastuussa laitteen takuuaikaisesta kuntoonsaattamista.

Asennus on ehdottomasti tehtävä valmistajan ohjeiden mukaisesti. Tietoa asennuksesta on saatavissa mm. netissä. Ja asiantuntija liikkeet myös sitä tarvittaessa antavat. Mutta edellä mainitut luvanvaraiset työ kuuluvat teettää viranomaisen hyväksymällä asentajalla.

Voisiko joku luvan omaava asentaja osallistua keskuteluun ja kertoa mitä asennus todellisuudessa pitää sisällään. Rehellisesti kiitos. (Asiantuntemattomien kommentit jätän huomioimatta)

Palatakseni alkuun. Ns. halpamallien käyttäjät ottakaa kantaa!!Odotan mielenkiinnolla.

40

40995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulle faktaa

Tienasin viime vuonna ILP-asennuksilla 65 000 egee. Enemmänkin saisi mutta pidän pitkistä lomista ;-)

Asennushinnat voisi vähän nousta...

Jartsa

• Hujane

Ensimmäinen asiaatuntematon löytyi.Hyvä Jartsa.

• joonas man

mitä se asentaja tekee loppuajan? tuskin suostuu 4-5 tunnin päiviin, palkka on maksettava koko päivältä, toista konetta lähdetä samana päivänä asentamaan... voi jäädä kesken.

Koneilla on kyllä jotain laatueroja, Japanilaiset japanissa tehdyt on parhaita ja kalliita(Daikin), kiinalaiset huonoimpia.

Monet noista kuitenkin tehdään Italiassa ja Ranskassa, ja voi tulla samalta tehtaalta vaikka merkki on eri, myös moni Japanilainen tehdään euroopassa, teoriassa saat vaikka oman nimesi koneen kylkeen, jos vaan tilaat niitä tarpeeksi paljon.
      Esim. Technibel on sama kone kuin Panasonic tai Sanyo (en muista kumpi)tulee nimittäin samasta tehtaasta, ulkonäössa voi olla eroja.
      Toi Daikin ei mielestä kuulu tuohon halpamerkkien listaan, taitaa olla koneitten parhaimistoa, tosin sitäkin nykyään tehdään Euroopassa.
      Olen kuitenkin sitämieltä että ne kaikkein halvimmat kannattaa jättää sinne kaupan hyllylle ja ostaa vaikka Technibel, muistaakseni Onninen myy niitä... on nimittäin osoittautunut hyväksi koneeksi.

• Hujane

Eikös esim. kahdesta 4h asennuksesta tule 8h, siis suurinpiirtein 1 työpäivä.
        No, eihän se ole oikeastaan asiakkaan asia miettiä miten asentaja työnsä rytmittää. Pääasia on ettei asennus ole hinnaltaan älytön.
        Muuten onko sulla käytössä ilmalämpöpumppu?

• Joonas man
        Hujane kirjoitti:

No, eihän se ole oikeastaan asiakkaan asia miettiä miten asentaja työnsä rytmittää. Pääasia on ettei asennus ole hinnaltaan älytön.

käytössä ilmalämpöpumppu, vähän on kyllä vanhaa mallia :)) ja olen niitä myös asentanut työkseni, tosin en muutamaan vuoteen. Muistin mukaan asennukseen helposti meni se päivä, koska ne ei aina olleet niin simppeli juttuja. Eli kahta keikkaa päivässä ei yleensä heitetty. Aikaa myös menee tavaroiden roudaamiseen ja matkoihin... usko vaan.

Helpossa tapauksessa ne tosiaan laittaa aika nopeasti, jos koneet on samalla seinällä, eikä pitkiä putkivetoja ja niitten kotelointia tarvi tehdä, niin ei muuta kun romppeet seinään, pienet putkenpätkät ja sähköjohdot koneitten väliin, imutus ,sulut auki, koekäyttö ja se on siinä.

Mutta mulla ei nykyyään ole mitään tekemistä näitten vehkeitten ja firmojen kanssa.. puhun vaan niinstä omista kokemuksista.

• Hujane
        Joonas man kirjoitti:

käytössä ilmalämpöpumppu, vähän on kyllä vanhaa mallia :)) ja olen niitä myös asentanut työkseni, tosin en muutamaan vuoteen. Muistin mukaan asennukseen helposti meni se päivä, koska ne ei aina olleet niin simppeli juttuja. Eli kahta keikkaa päivässä ei yleensä heitetty. Aikaa myös menee tavaroiden roudaamiseen ja matkoihin... usko vaan.

Helpossa tapauksessa ne tosiaan laittaa aika nopeasti, jos koneet on samalla seinällä, eikä pitkiä putkivetoja ja niitten kotelointia tarvi tehdä, niin ei muuta kun romppeet seinään, pienet putkenpätkät ja sähköjohdot koneitten väliin, imutus ,sulut auki, koekäyttö ja se on siinä.

Mutta mulla ei nykyyään ole mitään tekemistä näitten vehkeitten ja firmojen kanssa.. puhun vaan niinstä omista kokemuksista.

Kiitos vastauksesta. Oletko ollut "vanhaan palvelijaasi" tyytyväinen. Merkki?
        Heikkouksia?. Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

• vaan
        Hujane kirjoitti:

Juuh.
        hommaa välineet, luvat,tarvikkeet ja auto
        niin katsotaan millä hinnalla laitat pumppuja
        terv. muutaman laittaneena

• asennus

kesti 6.5 tuntia, kaksi ukkoa oli laittamassa, siinä ei tuntihinnalle ei kovin paljon liikoja tule ( matkat ja tarvikkeet samaaan hintaan)

• Kyllä toi sata euroo tunti on saatava "jossain muodossa" jos kaikki velvotteet hoitaa.
      TUKES:n luvat on liike tai toiminimi kohtaisia joten lupa vaaditaan ainoastaan vastuuhenkilöltä.
      Usein nämä kylmäkoneet/lämpöpumput kasattu samoista osista.
      Työ hinnoitellaan "länsimaissa" vaativuuden eikä "tittelin" mukaan.

• Hujane

Tehdystä työstä pitää ehdottomasti maksaa se mitä siitä kuuluu. Mutta vain se mitä siitä kuuluu. Tässä tapauksessa asennus on periaatteessa kirvesmies hommaa ( heidän työtään väheksymättä). Kylmäkoneasentajalta tarvitaan periaatteessa n.10% työpanos.
        Joten pitäähän hinnoittelussa joku roti olla.
        Ei asiakkaan kuulu maksaa edes 50e/h= 300mk/h
        "kirvesmiestyöstä" josta vain 10% on tukesin määrittelemää vastuunalaista työtä.
        (Kirvesmiehenkin tekemät työt ovat hänen vastuullaan, mutta ei yhtä kalliita)
        Kyllä tässä kylmäasennusala hinnoittelee todella yläkanttiin. Ei se nyt niin professionaalista työtä ole, vaikka luvat("Titteli") sen tekemiseen vaaditaankin.
        PS. mitä "MTZ" tarkoittaa maininnalla "jossain muodossa". Vaikuttaa taas joltain vippaskonstilta!

• moxi

Kokemuksia ilmalämpöpumpuista ja niiden asentamisesta. Olen asentanut sekä näitä kalliimpia että halpoja pumppuja ja voin sanoa, että hinta ja laatu kulkee käsi kädessä. Paljon vaikuttaa myös se mihin laite asennetaan ja minkälaista meteliä se saa pitää. Jos tykkäät, että laite pitää olla hiljainen niin sisältä kuin ulkoa ei välttämättä edullisin ole sinun koneesi.

Asennusliikkeille saadaan kilpailua kun nuoret, asennustöistä kiinnostuneet kaverit hankkivat itselleen sähköpätevyyden ja kylmälaitepätevyyden sekä työkokemusta ja laittavat yrityksen pystyyn.
      Asennus ja siihen käytetty aika on paljon riippuvainen kohteesta. Helpommillaan se on reikä seinään, kone paikalleen, putkien teko, välikaapelin asentaminen, tyhjiöinti, tiiveyden testaus, koekäyttö ja käytönopastus. Aika monelle merkitsee myös asennuksen ulkonäkö jolloin työmäärä saattaakin lisääntyä huomattavasti. Jos sisäyksikkö ei olekaan ulkoseinällä, putkien reitin valinta, seinien reikiminen, mahdollisen muovikourun tms. asentaminen vievät oman aikansa. Hyvä suunnittelu kannattaa tässäkin, onha laite ainakin seuraavat 10-15 vuotta sitten siinä silmissä. Huolellisesti tehtynä se myös toimii sen ajan.

Itse pystyy todellakin vaikuttamaan asennuksen hintaan. Asentajan kanssa voi sopia mitä asioita voi tehdä ennakkoon. Laitteiden asentaminen paikoilleen onnistuu kyllä itseltäkin jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä. Kuitenkin on hyvä katsoa ammattimiehen kanssa ensin sisä- ja ulkoyksikön sijoituspaikat. Asentajista toiset tekevät myös sähköasennukset eli tuovat laitteelle sähkön esim. keskukselta.

Tuota 4-5 tunnin asennusaikaa pitäisin kyllä todella lyhyenä. Asentajan matkustamiseen käytetty aika tulee myös laskea tähän mukaan. Asennuksen hinta ei muodostu pelkästään käytetystä ajasta. Työssä käytettävät laitteet ovat erikoistyökaluja ja hinta niillä sen mukainen. Yli 3 kg:n kylmälaitepätevyyden hankkiminenkin maksaa jotain, esim. yksi kurssi joka valmentaa kylmälaiteasentajan ammattitutkintoon maksaa AEL:ssa 660 € alv 0%. Näitä kursseja on kaikestaan 9 kappaletta. Sähköpätevyys on oma lukunsa. Näitä kysellään kun mahdollisia takuukysymyksiä selvitellään jos kaikki ei toimikaan niin kuin pitäisi.

Tässä muutamia asioita noin yleisesti. Hyvä asentaja on varmasti hintansa arvoinen.

• Hujane

Kiitos vastauksesta. Hyvä kannanotto, josta on aistittavissa asiaan perehtynyt henkilö.
        Onko teillä kokemusta Chunlanin ilmalämpöpumpuista(esim.käyttäjiltä saatua)

Ette ottanut kantaa euroissa.
        "Hyvä asentaja on varmasti hintansa arvoinen".
        Olen samaa mieltä, mutta mikä on oikea hinta?
        Päivätaksa 600euroako? (3567,50mk)
        Näinhän sitä näkee mainostettavan.

• ilppi
        Hujane kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Hyvä kannanotto, josta on aistittavissa asiaan perehtynyt henkilö.
        Onko teillä kokemusta Chunlanin ilmalämpöpumpuista(esim.käyttäjiltä saatua)

Ette ottanut kantaa euroissa.
        "Hyvä asentaja on varmasti hintansa arvoinen".
        Olen samaa mieltä, mutta mikä on oikea hinta?
        Päivätaksa 600euroako? (3567,50mk)
        Näinhän sitä näkee mainostettavan.

Moi,

Itse sain asennuksen kohtuulliseen hintaan mielestäni. Tein itse kaiken mahdollisen esivalmistelutyös (sisäyksikön ja ulkoyksikön kiinnitys seinään).

Kaveri otti 220e, mikä sisälsi kylmäaineputket (6m), sähkökaapelin, ulkoyksikön kannakkeet (hain etukäteen häneltä), reiän poraus (puuseinä), vacuumi.

Pumppu oli Pana E9, hinta 900e talvivarusteilla (pyytäkää vaan tiukka tarjous, ilmoitin, että tälläistä saa tähän hintaan, soittivat seuraavana päivänä, että tilataanko - pieni K-rauta uudellamaalla).

Kokonaishinta oli 1120e, kohtuullinen mielestäni. Asennus tehtiin joulukuun alussa -04. On muuten ollut katkeamatta päällä sitä asti (ei alle -16 pakkasia). Koko talo 100m2 lämpeää tolla, pl. pesuhuoneet)

• ilppi
        ilppi kirjoitti:

Moi,

Itse sain asennuksen kohtuulliseen hintaan mielestäni. Tein itse kaiken mahdollisen esivalmistelutyös (sisäyksikön ja ulkoyksikön kiinnitys seinään).

Kaveri otti 220e, mikä sisälsi kylmäaineputket (6m), sähkökaapelin, ulkoyksikön kannakkeet (hain etukäteen häneltä), reiän poraus (puuseinä), vacuumi.

Pumppu oli Pana E9, hinta 900e talvivarusteilla (pyytäkää vaan tiukka tarjous, ilmoitin, että tälläistä saa tähän hintaan, soittivat seuraavana päivänä, että tilataanko - pieni K-rauta uudellamaalla).

Kokonaishinta oli 1120e, kohtuullinen mielestäni. Asennus tehtiin joulukuun alussa -04. On muuten ollut katkeamatta päällä sitä asti (ei alle -16 pakkasia). Koko talo 100m2 lämpeää tolla, pl. pesuhuoneet)

asennus oli helppo ~3h

• Hujane
        ilppi kirjoitti:

Moi,

Kiitos tiedoista "ilppi". Vahvistaa arviotani asennushinnoittelussa.
        Mitä tykkäät asentamasi laitteen ominaisuuksista. Kokemuksia?

• ilppi
        Hujane kirjoitti:

Kiitos tiedoista "ilppi". Vahvistaa arviotani asennushinnoittelussa.
        Mitä tykkäät asentamasi laitteen ominaisuuksista. Kokemuksia?

Moi,

Laite on täyttänyt kaikki odotukset toistaiseksi. Kerran olen puhdistanut suodattimet, muuten ei ole tarvinnut koskea ollenkaan...ei mitään jäätymisongelmia ym., kuten olen kuullut joissain laitteissa olevan.

LAite on porraskäytävässä (puhaltelee alas lämpöä, talo rinteessä..sisään tullaan kakkoskerrokseen.).

Ääni ei meillä haittaa, mutta en sitä kyllä esim olohuoneeseen/makuuhuoneeseen laittais. Myös ulkoyksikön ääni kuuluu sisälle (kiinnitetty leca-harkkoiseen sokkeeliin). Onneksi on sellaisessa nurkassa, ettei haittaa (kuuluu talon "pikkuvessaan" äänet.) Laitteen kompuran ääni sekä jyrisee hieman sokkeliin, että kuuluu suoraan puuverhoillun talon seinän läpi.

Kulutusmittarilla katsoin, että vie 10-15kWh/vrk siinä 0- (-5) asteen tuntumassa, joten aika vähän. Muut patterit pois päältä pl. pesunuoneiden ja kodinhoitohuoneen lattialämmitykset (laattalattia tuntuisi kylmältä)

Odottelen vaan niitä kuumia kesäpäiviä...sen takia laite oikeastaan asennettiin. TAlo on etelä-länsi rinteessä, joten kesällä on poikkeuksetta sisällä 30 astetta (yläkerrassa ~45m2)...eipä juuri pahaa sanottavaa, toivottavasti kestää - siitähän ei voi vielä sanoa, mutta tuo reilun 1000e panostus ei nyt niin hirveä ole, kun autoonkin ruksaa sen ilmastoinnin helposti 1000 eurolla, ja tämä maksaa ehkä itseään takaisinkin.

• kun valmistelit hyvin
        ilppi kirjoitti:

Moi,

Tänä päivänäkin saa runsaasti alle tuon mainostetun 600 euron kuitillisia asennuksia, jos osaa itse asentaa koneet seinälle ja porata D=70 reiät oikeisiin asentoihin/kohtiin.
        Luvan saaneissakin asentajissa on tosin härskejä hinnoittelijoita, joilla taitaa juuri nyt olla kehäkolmen alueella siihen varaakin, ellei tilaaja osaa laajentaa kyselyään ja osoittaa kohteen helppoutta.
        Kävi mm siten, että hintakyselyyni tuli 50 euron korotus, kun eka tarjousten (600 ja 640) jälkeen osoitin valokuvilla ja selvityksillä kohteen olevan todella yksinkertaisesta seinän läpimenosta ja helposta paikasta muutenkin.

Kelvollisia koneita (100-120 m2:lle) siis saa 1200-1300 euron hinnalla asennettuna (matkoinenn, takuineen,veroineen).

Eikä tarvitse vielä mennä halpakauppoihin tai eksoottisiin merkkeihin.

• ammattiasentaja
        ilppi kirjoitti:

Moi,

halvalla sait,lppupelissä asentaja anto sulle ilmiaiseksi tavarat,asennustarvikkeet,työkalut,yms työneen jää kyllä jo miinukselle,pimeästi ja mistä lie hankitut tarvikkeet niin sit kyllä kannattaa

• Vertauksen vuoksi

Minulle asennettiin Ilmalämpöpumppu vuonna 2003
      IVT Lämpöpumput Oy tarjous oli 2800 € asennettuna ( lähtöhinta asennettuna 3000 € ).
      Pienen väännön jäkeen Nokian IVT laski hinnan asennettuna 2500 €, josta asennuksen osuus oli eriteltynä 500 €, alennus tuli kuulemma asennuksen osuudesta eli 700 € -200 €.
      Tuntihinta olisi ollut koska asennus kesti 5 h 700 € on 140 €/h.
      Asennus oli ensimmäinen asiakkaalle tehty työ, kuinka nopeasti as.olisi käynytkään jos asennus olisi ollut kymmenes ? !

Vahingosta viisastuneena, Poikani ostaessa 15.7-04 ILP:n sovin etukäteen omasta työstä, eli asentaja kävi hyväksymässä pumpun paikan. Pistorasia 3x1,5 m2 MMJ johto ja 10 A sulake, ulkoyksikölle kannatinraudat pultattuna kivijalkaan ja sisäyksikön viemäröinnille reikä, kytkentä VC:n käsienpesualtaan hajulukon yläpuolelle. 1500 € josta työn osuus 300 € eli työn osuus 60 €/h

Tässä muutamia töistä ym. veloitettavia tuntihintoja, ei taida olla vertailukelpoisia vert. työn ym. arvostus, pistin edullisemmasta tuntiveloituksesta kalleimpaan !
      HINNASTO
      Kodinhuolto
         Siivouspalvelun tuntihinnat:
      •   Yksiö 25 €/ pari
      •   Kaksio 33 €/ pari
      •   Kolmio 15 €/ henkilö
      •   OK -talo 15 €/ henkilö
      Erillisveloituksena tuntihinnat:
      •   Ikkunoiden ja parvekelasien pesu 13 €/ henkilö
      •   Seinien ja ovien pesu 13 €/ henkilö
      •   Saunan pesu 15 €henkilö

TERVALENTÄJÄT OULU  Vuosi 2005, lentokoneen vuokra.
      - Tuntihinnat Cessna 172   OH-CVB   90,00 €/h

( Tämä 300 € on pojalleni asennettu pumppu) !
      - Ilmalämpöpumpun asennus 5 h 300 € on 60 €/h
      - Ilmalämpöpumpun asennus 5 h 500 € on 100 €/h
      - Ilmalämpöpumpun asennus 5 h 600 € on 120 €/h
      - Ilmalämpöpumpun asennus 5 h 700 € on 140 €/h

Lakimiestemme tuntihinnat määräytyvät toimeksiantokohtaisesti seuraa- vissa rajoissa. Asteikon yläpäätä käytämme toimeksiannoissa, jotka edellyttävät erityisosaamista tai -kokemusta tai ovat luonteeltaan poikkeuksellisen kiireellisiä.
      •   tuntihintamme on 120 - 180 euroa

• Hujane

Kiitos.Asiaan on selvästi perehdytty! Siinähän sitä on vertailupohjaa hinnoille. Täyttä asiaa.
        Poikanne maksama asennushinta alkaa olla lähellä totuutta.
        Olen hakemassa itselleni sopivaa ilmalämpöpumppua.
        Saanko olla utelias ja kysyä minkä merkkiset laitteet ovat teillä käytössä? Kokemuksia?

• Huumormies
        Hujane kirjoitti:

Kiitos.Asiaan on selvästi perehdytty! Siinähän sitä on vertailupohjaa hinnoille. Täyttä asiaa.
        Saanko olla utelias ja kysyä minkä merkkiset laitteet ovat teillä käytössä? Kokemuksia?

Halvallakin voi päästä, jos tekee helpommat hommat itse pois. Tukesin luvat omaava kylmälaiteasentaja (yli 1500 kylmälaiteasennusta) teki liitokset (olin itse asentanut putket seinälle jättäen asennusvaran putkiin),laittoi kylmäaineen ja kytki ulkoyksikön johdon. Tein erillisen pedin ulkoyksikölle ettei resonoi, ja viemäröinnin koneen alle. Kylmälaiteasentajalta meni käyttöopastuksineen tunti aikaa ja veloitus oli 50€, ilman kuittia (joo, moralisoikaa vaan mua..). Kone on Panasonicin E12 invertterimalli, tuli maksamaan asennuksen kanssa 1350€. Jokainen voi tehdä mitä osaa, ammattimies tehköön loput.

• Vertauksen vuoksi
        Hujane kirjoitti:

Muuten sinun aloitus hyppäsi ylöspäin, joku varmaan kopsasi sen, mutta vastaan tähän kysymykseesi ?
        Kysyit merkkejä ? itselläni on Sharp inverteri 5 kW, sulatus toimii kuumakaasulla, kotelon pohjassa ei ole mitään itsesäätyvää kaapelia, mutta olen tehnyt viemäröinnin itsesäätyvällä sulatuskaapelilla, toimii hyvin nollan alapuolella!.
        H:gin ja Nokian IVT:stä ei anneta mitään tietoja 22.11-04 alkaen pumppuani koskeviin teknisiin kysymyksiin ( koskien mm. sulatustoimintaa ym.), ainakaan minulle, en suosittele, jatkosta en tiedä ?

Pojalla on Panasonic 12 inverter olisikohan 4,8 kW, koko on just passeli noin 150-170 m2 asuintiloihin.
        Varustettuna tietysti sulatuksella ja kotelon pohjassa olevalla 18 Watin itsesäätyvällä sulastuskaapelilla jossa on aina virta, toimii myös lämpötilan mukaan, alla on myös viemäröinti aivan kuten minulla, toimii !
        Eipä näissä paljon ole eroja paitsi että Panan ulkoyksikkö vetää vähän enemmän ( varmaan termostaatin säätöhomma ) huurteeseen ennen sulatusta, kuin Sharpin. Molempien sulatus kyllä toimii ja ohjataan ILP:n käynnin mukaan toistaiseksi kunnes keksin jotain muuta kellokytkimellä !

Tänään tuli TV:stä klo 18.20 Kotimaan kasvot (kannattaa lukea netin arkistosta), jossa insinöörit selosti maa- että ilmalämpöpumppujen toimintaa ( tuli esille myös tämä kuumakaasusulatus, joka todettiin hyväksi ).
        Pultatkaa ulkoyksikkö mikäli mahdollista kivijalkaan resonoinnin estämiseksi, ja muutoinkin melko alhaalle jos ei ole viemäröintiä ( vesi roiskuu ) ja huolto ym.

Asennuksia näköjään tehdään koko maahan, 390 € http://www.myllymaennettikauppa.fi
        ja onhan niitä muitakin, yrittäjiä on tulossa kultaa vuolemaan !
        Asennusohjeita saa http://www.kylmakone.fi
        ja asennuspaikkoja voi katsella http://www.masecom.net/pumput.htm

• Morraali?
        Huumormies kirjoitti:

Halvallakin voi päästä, jos tekee helpommat hommat itse pois. Tukesin luvat omaava kylmälaiteasentaja (yli 1500 kylmälaiteasennusta) teki liitokset (olin itse asentanut putket seinälle jättäen asennusvaran putkiin),laittoi kylmäaineen ja kytki ulkoyksikön johdon. Tein erillisen pedin ulkoyksikölle ettei resonoi, ja viemäröinnin koneen alle. Kylmälaiteasentajalta meni käyttöopastuksineen tunti aikaa ja veloitus oli 50€, ilman kuittia (joo, moralisoikaa vaan mua..). Kone on Panasonicin E12 invertterimalli, tuli maksamaan asennuksen kanssa 1350€. Jokainen voi tehdä mitä osaa, ammattimies tehköön loput.

Moralisointi sikseen..
        Pimeesti maksaminen on minusta rehellisempää kuin kylmäasentajan rosvoushinnat. Ja vaikka siihen olisi lisännyt alv:n, olisi hinta ollut vieläkin kohtuullinen.
        Oikeasti olen sitä mieltä että pimeesti teteettämistä(tekemistä) tulisi välttää,mutta pikku "talkoot" on sitte asia erikseen.

• iivari
        Huumormies kirjoitti:

Kyllä olen samaa mieltä asennuksesta,että tehköön ammattimies ne asiat jotka hän hallitsee.Itse laiteasennuksen teko ei kait ole kovin vaikeaa jos on vähänkin vehkeitä millä tehdä.Uskoisin että se kylmämieskin tekee mieluimmin sen hömman mikä hänelle kuuluu.Ei se reikien porailu ja kenties ryömiminen ullakolla niin herkkua ole.Kaapeloinnit valmiikksi ,putket valmiiksi ja sen jälkeen kylmäkalle paikalle.
        Ei luulis aikaa tuhraantuvan.Ja varmaan kustannuksetkin on kurissa.(tämä ei varmaankaan päde jokaiselle )

• timo timpuri
        iivari kirjoitti:

Kyllä olen samaa mieltä asennuksesta,että tehköön ammattimies ne asiat jotka hän hallitsee.Itse laiteasennuksen teko ei kait ole kovin vaikeaa jos on vähänkin vehkeitä millä tehdä.Uskoisin että se kylmämieskin tekee mieluimmin sen hömman mikä hänelle kuuluu.Ei se reikien porailu ja kenties ryömiminen ullakolla niin herkkua ole.Kaapeloinnit valmiikksi ,putket valmiiksi ja sen jälkeen kylmäkalle paikalle.
        Ei luulis aikaa tuhraantuvan.Ja varmaan kustannuksetkin on kurissa.(tämä ei varmaankaan päde jokaiselle )

eräs ruattalainen vakuutus firma julkaisee sivuillaan tietoa miten pumput kestää. ilmapumppu paketteja on saatavana pan.. 1000 euroa mukaan tullee tyhjiöpumppu mittarit täydellinen asennus paketti 410a valmiina konneessa. 2000w generaattori pensa kaupanpäälle.

• vaan

Toivottavasti sulpu,maahantuojat,tukes ja muut. Laittavat tämän asian kuntoon ja antavat niille työrauhan jotka ovat hankkineet erikoistyökalut,valineet ja luvat.
      Eli Jos ILP:tä ei ole asentanut valtuutettu asentaja NIIN kaikki takuut pois.
      EIKÖ ole helpoa.

• Hujane

Ei noin toimittu kuin ennen Neuvostoliitossa.
        On olemassa jo kylmäainelupa, joka koskee yli 3k aineita (R407 R410)
        Jos aineet on valmiina laitteissa ja putkissa, ei siihen tarvita asennukseen kuin henkilö jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä.
        Muissa ilmalämpöpumpun asennuksissa luvanvaraista työtä on 5%, 95% on täysin jokaisen taitojensa mukaan tehtävää puuhaa.
        Tämä ei tarkoita sitä etteikö ns."ammattihenkilöä" voi käyttää, jos sen saa kohtuulliseen hintaan.
        Olen näillä palstoilla jo aiemminkin maininnut perusasennuksen oikean hinnan: se on 150e luokkaa(ja työaika n.3-4h) Olen asentanut laitteen ja takuut(2-vuotta laitteet, 5-vuotta kompressori) on voimassa myyjän todistuksella, joka on itse maahantuonut laitteita jo 15 vuotta. Laitteisto toimii erittäin hyvin.
        Ei se kylmälaiteasennus ole sen professionaalisempaa kuin esim. ammattitaitoisen maatalouslomittajankaan työ (a-hinta 12e/h)
        Asennus on edelleen kilpailun puutteen takia liian kallista.

• ILP-Asentaja
        Hujane kirjoitti:

Ei noin toimittu kuin ennen Neuvostoliitossa.
        On olemassa jo kylmäainelupa, joka koskee yli 3k aineita (R407 R410)
        Jos aineet on valmiina laitteissa ja putkissa, ei siihen tarvita asennukseen kuin henkilö jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä.
        Muissa ilmalämpöpumpun asennuksissa luvanvaraista työtä on 5%, 95% on täysin jokaisen taitojensa mukaan tehtävää puuhaa.
        Tämä ei tarkoita sitä etteikö ns."ammattihenkilöä" voi käyttää, jos sen saa kohtuulliseen hintaan.
        Olen näillä palstoilla jo aiemminkin maininnut perusasennuksen oikean hinnan: se on 150e luokkaa(ja työaika n.3-4h) Olen asentanut laitteen ja takuut(2-vuotta laitteet, 5-vuotta kompressori) on voimassa myyjän todistuksella, joka on itse maahantuonut laitteita jo 15 vuotta. Laitteisto toimii erittäin hyvin.
        Ei se kylmälaiteasennus ole sen professionaalisempaa kuin esim. ammattitaitoisen maatalouslomittajankaan työ (a-hinta 12e/h)
        Asennus on edelleen kilpailun puutteen takia liian kallista.

Oot sä hujanen kanssa yks epeli!
        Viestiketjun alussa ammattitaidon osuus oli 10% ja ketjun loppupäässä se typistyi jo 5%!! :D Ensivuonna varmaan menee niinpäin että kun joku tulee asentamaan sinulle ILP niin silloin asentaja maksaa jo sinulle päin.. Mutta mikä olisi silloin järkeen käypä hinta?
        Voit myös miettiä itse että miten kauan sinulta menisi jynssätä tavallisella puuporalla 2x20cm vahvuisesta kovabetonielementti seinästä läpi?
        Helpot perusasennukset ovat todella harvassa ja työjäljen pitää olla hyvää, mikäli itse olet valmis ostamaan asennuksen halvalla eikä sinua haittaa se että putket ovat ilman kotelointia, sekä laitteet vinossa, niin uskon että kyllä joku asentaja tulee ne sinulle laitamyötäsessä perjantai-iltana rempasemaan seinille..
        Entä mitenköhän on edullisemmissa asennuksissa tyytyväisyystakuun laita?
        Lisäksi minusta itse ilmalämpöpumppujen asennuksen hinnasta marina on aivan naurettavaa, liikkeet joista ostatte pumppunne sisäänostaa nuo kyseiset laitteet 5-700e kpl ja sitten te ostatte ne edulliseen 1300 euron hintaan.. Ja vielä tuon huijauksen jälkeen marisette muutamasta eurosta jonka asennus maksaa..

• Taas nähtiin
        ILP-Asentaja kirjoitti:

Oot sä hujanen kanssa yks epeli!
        Viestiketjun alussa ammattitaidon osuus oli 10% ja ketjun loppupäässä se typistyi jo 5%!! :D Ensivuonna varmaan menee niinpäin että kun joku tulee asentamaan sinulle ILP niin silloin asentaja maksaa jo sinulle päin.. Mutta mikä olisi silloin järkeen käypä hinta?
        Voit myös miettiä itse että miten kauan sinulta menisi jynssätä tavallisella puuporalla 2x20cm vahvuisesta kovabetonielementti seinästä läpi?
        Helpot perusasennukset ovat todella harvassa ja työjäljen pitää olla hyvää, mikäli itse olet valmis ostamaan asennuksen halvalla eikä sinua haittaa se että putket ovat ilman kotelointia, sekä laitteet vinossa, niin uskon että kyllä joku asentaja tulee ne sinulle laitamyötäsessä perjantai-iltana rempasemaan seinille..
        Entä mitenköhän on edullisemmissa asennuksissa tyytyväisyystakuun laita?
        Lisäksi minusta itse ilmalämpöpumppujen asennuksen hinnasta marina on aivan naurettavaa, liikkeet joista ostatte pumppunne sisäänostaa nuo kyseiset laitteet 5-700e kpl ja sitten te ostatte ne edulliseen 1300 euron hintaan.. Ja vielä tuon huijauksen jälkeen marisette muutamasta eurosta jonka asennus maksaa..

Koko ajan puhutaan joistain ammattiasentajista... Ihan kuin se tekisi homman autuaaksi. Minä törmäsin koijariin, joka veloittaa ihan muhkeasti per tunti siitä, että opettelee laitteen periaatteita paikanpäällä, sanoo asiakaalleen välillä, että lue asennusohjeet ja kerro sitten tälle "ammattilaiselle", että mitä ja miten pitää edetä. Sitten se suhaa hakemassa osia sieltä sun täältä moneen otteeseen. Työ jää vähän keskenkin. Ja kaikesta pitää maksaa per "tehty" tunti tarvikkeet ja osat, joista jokaisesta se vetää välistä minkä kehtaa. Ja kehtaahan noi...

KOITTAKAAN IMMEISET SAADA ASENTAJA, JOLLA ON LUOTETTAVAT SUOSITUKSET!

Mittää moraalii enää kellää...

• vaan

Toivottavasti sulpu,maahantuojat,tukes ja muut. Laittavat tämän asian kuntoon ja antavat niille työrauhan jotka ovat hankkineet erikoistyökalut,välineet ja luvat.
      Eli Jos ILP:tä ei ole asentanut valtuutettu asentaja NIIN kaikki takuut pois.
      EIKÖ ole helpoa.

• utkimies

Näinhän se menee, eli jos asentajalla ei ole lisessiä niin koneen takuu ei korvaa jos härveli hajoaa. Itse vähän mietityttää koko pumppu, mutta mistäpä sitä tietää kun ei ole omaa kokemusta.Monet on kuitennii kehunut...

• Mää

Ostin pumpun toissa syksynä.Vehje on hiljainen eikä vikoja ole ollut.
      Ainut ongelma oli sähkönkulutuksessa ekana vuonna.Mätkyjä tuli roppakaupalla tasauslaskussa. Virhe oli siinä,että pidin pattereita päällä ja pumpun lämpötilaa 23 asteessa. Tänä talvena patterit ei ole ollut päällä ollenkaan ja lämpöä on riittänyt.Sähkön kulutuskin on kohtuullinen.

• eläkepappa

Mielestäni ilmalämpöpumpun energiansäästö on niin vähäinen, että sen pitäisi saada satasella asennettuna paikoilleen. En ole ostanut kun pyytävät tonniakin.

• pumppumaakari

vastuu maksaa

• Kerppo 13

Eläkepappa puhuu kokemattomuuden ja tietämättömyyden syvällä rintaäänellä.
      Kirjoitelkaa tänne sitten, kun teillä on edes hitusen muutakin kuin mutu-tietoa.

• Halpaa

Täytyy sanoa ,että melko halvalla asennetaan mielestäni pumppuja. noin 500-600 euroa. Josta saa pois vielä tietenkin kotitalousvähennyksetkin. Ihmettelenkin kuinka firmat pystyvät noin edullisesti kuluineen noita laittamaan. Tuossa on kuitenkin noin 8 tunnin homma kaikkinensa. Eli ensin myynti ,sitten tavaroiden nouto tukusta ,matkat ,asennus ,roskien poisvienti, auton asennustarvikkeiden pakkaus ,paperityöt ym. Meillä laitellaan autoja esim TDI jakopäänhihnan vaihtohinta n.800 euroa työnaika 3.5 tuntia. tarvikkeet 150 ekee.

• 5+16

Siksipä noiden sikamaisten hintojen takia jakopäänhihna vaihdetaankin itse.

• Remppaaja

Näin on! Jakopää hommelit ja monet muut simppelihommat tehdään itse! Lämpöpumpunkin laittaisin itse ,jos olisi luvat itsellä. pistorasian vedin pumpulle itse ,kun s3 on kondiksessa.

• Maailma muuttuu

Mistä näitä ns. ILPPI-miehiä riittää kun kylmätukkureilla meinaa nykyään jo kompastua hyllynvälikyselijöihin sekä lastaus-sillalla takuupalautuksiin.
      Ennen vanhaan kyseltiin asiat koulunpenkissä opettajalta ja työharjoitteluun pääsit vasta puolentoistavuoden opiskelun jälkeen jos tunsit LogPh diagrammin jne.
      Upeeta/mahtavaa et kylmäalan ammattimiehen ei tarvii sekaantua ilmalämpöpumppuun.

• Anonyymi

Huomio! Ilmalämpöpumpun saa asentaa vain kylmäpätevyyden saanut urakoitsija. Jos asennustyöt edellyttävät sähkötöitä, urakoitsijalla on oltava myös sähköpätevyys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe