Apua ja vinkkejä kaipaan.
Meillä on ihana kiltti pentu tullut kotiin ja koemme olevamme todella onnekkaita koska pentu osaa käydä vessassa, ei pure eikä raavi ihmisiä ja kaikella tavalla kiltti. Olen kovin innostunut ideasta kouluttaa kissalle temppuja ja olen lukenut useasta eri lähteestä vinkkejä (naksutin ja makupalat). Yritän aloittaa yksinkertaisilla "istu" ja "tule tänne" komennoilla mutta minulla suuri vaikeus tulee siinä että en saa oikein kiinnitettyä kissan huomiota itseeni. Leikistä kissa tykkää ja sitä tuleekin tehtyä paljon hänen kanssaan. On kokeiltu eri makupaloja hän ei tunnu olevan kiinnostunut vaan hieman käpälällä tökkii ja silloin tällöin syö yhden mutta ei odota innolla makupalaa.
Kertokaa omista kokemuksistanne ja voitte niin antakaa vinkkejä
Kyseessä on siis 12viikkoinentyttö ragdoll
Kissanpennun opettaminen
29
174
Vastaukset
- onneamatkaann
Kissa on varmaan kyllä hyvin erilainen opetettava kuin koira. Kannattaa rauhassa tutustua siihen pentuun ja seurata mistä se esim tykkää. Sitten alkaa vahvistaa näitä juttuja. Esim jos tykkää hyppiä niin opettaa hyppäämään lisää. Ja jos tykkää tietystä herkusta niin käyttää sitä.
Kissa ei pahemmin tee mitään vastoin tahtoaan :)
Oma birmani olisi varmaan ollut helppo opettaakkin joihinkin temppuihin mutten sitä varsinaisesti ole tehnyt. Mutta on tavallaan itse oppinut tiettyjä juttuja joita olen sitten vahvistellut. Sekin on hauskaa koska tavallaan se on vuorovaikutteista. Tosin niissä aika paljon kissaneiti myös pyörittää emäntäänsä muttei se haittaa. :)
Esim on oppinut tekemään tietyt jutut saadakseen herkkuja. Ja vaikkapa hyppäämään pesukoneen päälle kylpyhuneessa ja sanomaa "mauu" jolloin emäntä kiiruhtaa ottaman syliin ;)
On myös minusta oppinut tosi hienosti kulkemaan valjaissa ja jopa tottelemaan tiettyjä ohjeita mutta se vaatii valjastelun aloittelun heti pentuna pikku hiljaa. Vanhempi kissa harvoin oppii pitämään valjaista.
Kissan opetus vaatii kärsivällisyyttä ja ennen kaikkea sen kissan tarkkaa seuraamista ja tuntemista. ja luottamusta kissan puolelta. - KissanOpettamisesta
Kissa oppii helpoiten kun se tietää saavansa herkkuja. Ota siis kissanherkkupaloja nyrkkiin ja anna kissan ensin haistella ja maistella. Sitten aloitat opettamaan kissaa hyvin hyvin hyvin kärsivällisesti, ja palkitse kissaa vain silloin kun se suostuu merkistä istumaan. Hyvä merkki voi olla etusormen näyttämine ja äänensävyn muuttaminen. Kissa kyllä oppii aikanaan, se vain voi viedä todella pitkän aikaa. Muista myös, että annat kissan oppia omalla tahdillaan ja omasta halustaan. Jos kiissaa ei kiinnosta, niin silloin ei kiinnista.
- kisuilua
Miten pikku kissanpennulle aletaan opettamaan mitä saa tehdä ja mitä ei saa. Esim. en halua, että kisuli alkaa kiipeämään kaapin päälle, jossa on koriste-esineitä. Voiko torua, jos kissa on paikassa, jossa sen en toivoisi olevan. Ymmärtääkö kissa torumiset vai pitääkö se ajaa tiukasti pois, että pelästyy. Kumpi tyyli on parempi. Valmistelen huolella nuo koulutusasiat, ettei mene ihan väärään tyyliin, siksi kysyn.
- hauskaa-päivän-jatkoa
Taitaa taas trollaaja olla kyselemässä.Ei kukaan noin tyhmiä ja päivänselviä asioita kysele.No, kohta tulee vastaajille paskaa niskaan.
- trolli-inho
Lukekaapa koirapalstalta ” veto-ongelma” , siinä tavallinen aloitus trollaajalle.
- kisuilua
Voi kun harmi, jos tämä mun kysely katsotaan trolliksi, niin ei kuitenkaan ole. Yksi kissa on ollut aikaisemmin ja siitä monta vuosikymmentä. Ja kun tämä kissa villiydessään kiipesi johonkin kiellettyy paikkaan, niin painoin sen siihen niskasta maahan ja ravistin. Ei sen jälkeen enää mennyt. Jälkeenpäin olen miettinyt olinko liian ankara. Kissasta tuli kuin ihmisen mieli, hyvin harmiton ja luottavainen. Oliko tämä vain sattumaa tai ankaraa opetuksen tulos. Nyt siis ajankohtainen asia, kun elämä toinen kissa meillä ja pelkää, että se alkaa pissaamaan sohvalle ja raapimaan. Siis onko parempi kerralla kova kolaus vai joku kattilankansi kaapin reunalle ym.
- onneakisusta
Älä välitä tosta joka väittää trolliksi, itse trollailee joka paikassa huomionhaussa. Parempi vaan jättää kokonaan noteeraamatta.
Normaalisti pennut osaa käydä vessassa ihan itsestään joten pelko siitä että alkaa pissailemaan sohville on melko turha. Tietty kun siihen ikään tulee merkkailla jotkut uros kissat saattaa alkaa, ja jotkut nartut kiimassa myös.
Sama puremisen ja raapimisen kanssa, tietty jos oikein innostuvat ei välttämättä osaa varoa sitä ns. raapasuvoimaansa ja puruvoimaansa ja vahingossa napsaavat kovemmin.
Itselläni kun kissa innostuessaan otti vähän kovemman otteen päästin kimeän vinkumaukaisun vähän kuin kissasisarukset painiessaan, että nyt sattuu. Oppi ottamaan hellemmin.
Mutta siis sitten itse siihen asiaan eli temppuihin, kärsivällisyydellä ja kissalla mieluisilla makupaloilla voi kissoille opettaa oikeastaan melkein mitä vain, joskus temput tulevat ihan itsestään. Oma kissani osaa noutaa leluhiiriä ja sitä en edes sille opettanut ensin mitenkään. Huomasin vain kerran kun hiiren nakkasin että kissa toi sen takaisin, kokeilin uudestaan, ja se toi sen taas. Ja taas. Sitä sitten aloin vahvistamaan herkulla että aina kun heitin ja hiiren toi takaisin kehuin ja annoin sille namia ja aloin yhdistämän nouda sanaa heittäessäni hiirtä.
- kisuilua
onneakisusta, kiitos sulle. Täytyy myöntää, että ole vähän paniikissa, jos se kissan opetus ei sujukkaan ja siitä tulee riesa, jota on koko ajan vahdittava tai eristettävä. Sellaista minä en halua. Kissan pitää osata olla vapaana asunnossa. Tyttökissa on ja sterkataan kyllä.
- leikkiontärkeää
Terve ja onnellinen kissanpentu riehuu, eli leikkii, tutustuu ympäristöön ja kehittää liikkumistaan. Jos se estetään, tai siitä raivostuu, viisaampi tyytyä pehmoleluun!!
- kisuilua
leikkiontärkeää: Niin on, mutta eikös kissalle voi opettaa, millä saa leikkiä ja millä ei. Et kai anna kissan ottaa kaikkea mitä huvittaa. Jos kissaa kiinnostaa esim. tiskipöydällä oleva veitsi, niin miten toimit. Vietkö kissan tai veitsen pois ja muistat tämän jälkeen, ettei tiskipöydälle voi jättää mitään. Vai torutko kissaa tiskipöydällä ja työnnät sen lattialle. Ja joka kerta, kun kissa hypää tiskipöydälle ajat sen pois. Vai kopautatko veistä tarpeeksi kovaa tiskipöytään kissan edessä, jolloin kissa pelästyy ja hypää pois, kokien paikan epämiellyttäväksi.
- setänasse
Kissani kun hyppäsi ensikertaa tiskipöydälle, niin löin tiskialtaaseen pajavasaralla.Tapahtuman jälkeen ei kissa ole edes tullut lähellekään keittiötä. Tosin altaaseen tuli ammottava vasaran mentävä aukko. Olisi ehkä ollut aiheellisempaa ottaa käteen vaikka lihanuija!!
- mikä_ihmisiä_vaivaa
Taas sama trollaaja, johon koirapalstalla kyllästyttiin. Älä vaivaudu vastaamaan mitään, en enää avaa kommenttejasi.
- kimjong
Oikein, vast`edes me vastuulliset kissojen onnelliset omistajat olemme yleensä toteuttaneet tämän asian julkituomiseksi.Ei koskaan kesäkissaa.
- miukuvinkaisu
Hanki sähkökärpäslätkä, ja sillä täräytät miukua kirsuun kun tekee pahojaan. Oppii kerralla.
- 4yhddde
Kissanpennun lopettaminen pitää tehdä eläinlääkärissä. En missään nimessä ala antamaan vinkkejä miten lopetat kissanpennun kotona.
- setänasse
Ehkä tämä nyt niin kuuluisa ISIS-ryhmä antaisi kissanpennun lopetusvideoita julki. Kannattaa kokeilla niitä menetelmiä ennenkuin alat esim. upottamaan kissojasi vaikka lähijärveesi.
- troooooo
On sinulla harmia, koira vetää, kissa ei osaa käyttää tiskipöydällä olevaa veistä. Mitähän huonenna?
- sfinxiiiiiiiiiiiii
Mulla on sfinxi ja se osaa istua käskystä, opetin sanomalla/hokemalla sanaa istu ja kun istui annoin herkun. ymmärsi sitten homman jujun aika nopeasti. kissani noutaa myös leluja ja ymmärtää hyvin sanan ei..
- kisuilua
" troooooo
3.10.2017 16:47
On sinulla harmia, koira vetää, kissa ei osaa käyttää tiskipöydällä olevaa veistä. Mitähän huonenna?"
Olisi mukava tietää, miten yhdistät minut johonkin toiseen. Kysymykset kissan opetuksesta ovat ihan vilpittömiä, jotta osaisin heti alusta alkaen ohjata kissaa oikein. Minulla ei ole yhtään koiraa, joten aika ihmeellinen juttu, jos koirani vetää.
sfinxiiiiiiiiiiiii
3.10.2017 16:51
Kiitos sulle tiedosta, eli kissa oppii, kun saa namin. Mutta jos kissa tekee jotain kiellettyä, niin miten sitten toimitaan. Esim. kissa alkaa leikkimään tiskipöydällä olleella veitsellä, otanko niskasta ja heitän kissan alas, vai otanko veitsen pois ja harmittelen, kun en huomannut korjata kaikkea kissan ulottuvilta.- älyvapaa01
Jospa käyttäisit omaa järkeäsikin joskus.
- kisuilua
"älyvapaa01.
Jospa käyttäisit omaa järkeäsikin joskus."
No sitä juuri käytän kyselemällä. En nimittäin halua, että kissani oppii liian ankarasta kurituksesta pelkäämään minua. Mutta en myöskään halua, että kissa "kieppuaa pitkin seiniä" ihan vaan siksi, että sitä huvittaa.
Kissoja on erilaisia, mutta kai nekin jonkinlaisen tapakasvatuksen tarvitsevat. Seurasin tässä taannoin alakoulu ikäistä poikaa, joka ulkoilutti sisäkissaa meidän ikkunan alla. En tiedä mikä kissalle tuli. Yht`äkkiä se alkoi hyppiä poikaa päin ja raapia. Kissa oli kuin pallo, joka pomppi poikaa vasten. Poika ei voinut hetkeen tehdä mitään, niin nopea liikkeinen kissa oli. Pojan käsivarsissa oli useita verta vuotavia haavoja ja kissa vietiin lopetettavaksi. Jotenkin jäi kuvitelmiini, että poika ja nuorempi veljensä olivat kiusanneet kissaa ja siitä tämä kissan käytös. - sfinxiiiiiiiiiiiii
Tiskipöydille ei kannata jättää veitsiä lojumaan jos ei ole itse kotona koska kissa voi hyvinkin satuttaa itsensä niissä kun on niin utelias ja vaikka hyvin tietäisi minne saa mennä ja minne ei niin se uteliaisuus vaan joskus voittaa ja sen on pakko kokeilla että onko tuo homma nyt sallittua. Kissalle kuulema toimii paremmin niin että se joutuu itse hyppäämään pois paikasta missä se ei saa olla kun se että sen nostaa pois. Voi vaikka pyllystä tönäistä/ohjata ja sanoa EI napakasti.
- kisuilua
sfinxiiiiiiiiiiiii. Kiitos ! Tuota uteliaisuutta en tullut ajatelleeksi ollenkaan. Tosi hyvä vihje. Ajattelin laittaa sellaisiin paikkoihin, kuten ruokapöytä ja muut tasot, johon kissa ei saisi mennä kissalle ansat. Reunoille kattilan kansia ja jotain muita astioita ja kun kissa hypää, niin ne putoavat kolisten maahan. Toimisiko tämä pelotteena, ettei kissa enää yritä hypätä?
- mielikuvitus_kissa
Sinulla ei edes ole kissaa, lopeta nuo älyttömät horinasi.
- sfinxiiiiiiiiiiiii
Mä tein juurikin niin että laitoin keittiön tason reunalle niitä peltisiä keittolevynsuojia ja sitten kun kisu hyppäsi tasolle siihen kohtaan niin tippui takaisin lattialle rämisten sen kanssa ja ei ole sinne sen jälkeen mennyt. Ruokapöydälle ja kirjahyllyyn en jaksanut viritellä mitään, siihen olen käyttänyt vain tiukkaa EI:tä niin kyllä se on senkin oppinut ettei sinne ole asiaa.
- öfkelghjewh
Katso yotubesta esim. Nana & Kaiser.
Koira vs kissa- urpothikh
Mitä v*ttua tuo tähän liittyy
- trolli_inho
urpothikh kirjoitti:
Mitä v*ttua tuo tähän liittyy
No kas,kas, sieltähän se ” ystävämme” taas ilmestyi.
- eeevvvvkkkkk
???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1862690Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482407Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061122- 84954
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait239819Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20810Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka285775Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies89774Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22708