Laestadiuksen seurakunta-oppi

Laestadius kirjoitti:
"...En epäile, etteikö baptistien joukossa olisi enemmän totisia kristittyjä kuin valtiokirkossa, sillä valtiokirkon kristillisyys asuu enimmäkseen peruukissa, jota vastoin baptisteilla on
todellista armon järjestyksen kokemusta, ja he tarkoittavat kristillisyydellään täyttä totta."
(§1570 Hulluinhuonelainen)

A. "totisia kristittyjä" eri ryhmissä.
B. "todellista armon järjestyksen kokemusta" & "tarkoittavat kristillisyydellään täyttä totta".

Kun vierailen eri seurakunnissa; huomasin:
1. Ne joka sanovat A, unohtavat(tai näkyvästi eivät ymmärrä) B.
2. Ne joka yrittävät korostaa B, eivät hyväksy A.

Toinen(2.) näkyy vähän parempi minulle, mutta miks ei ole lestadiolais-ryhmä missä alkuperäisen ymmärrys saa olla?

45

721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskolla

      Luin jostain Vanhinten kirjasta kertomuksen.

      Siinä kerrottiin, että lestadiolaisuuden alkuaikoina jotkut heräyksen jäsenet olivat eronneet kirkkoon ja liittyneet vapaakirkkoon. LLL sanoi heistä: "En luterilaisen kirkon pappina kehota ketään eroamaan kirkosta, mutta nämä, (eronneet), ovat tehneet sen vilpittömässä mielessä ja ovat sen saman Suuren Lammaspaimenen lampaita."

      Kirjoitin muistinvaraisesti, mutta uskon löytäväni tarvittaessa tuon tekstin.

      Tarkoittikohan tuo vapaakirkko juuri baptisteja?

    • Minkälainen seurakuntaoppi on tarpeellinen ja välttämätön? Minä olen saanut sen käsityksen, että Ristinvereen turvaavat ihmiset ovat seurakuntalaisia, joita Hän hoitaa sanallaan ja johdattaa illaksi kotiin.

      • villivisio

        Niin, mikä on tarpeellista tai välttämätöntä? Lutherin katekismuksessa on siitä jotakin.

        Sieltä ei löytynyt sellaista opetusta, että seurakunta olisi juuri jonkin yhdistyksen sisällä toimivat ihmiset. Ei edes hurskaimmat. Eikä se ole minkään yksittäisen kirkon sisällä.

        Ei siellä opeteta myöskään, että joihinkin tiettyihin ihmisiin luottavat ihmiset muodostaisivat Jumalan seurakunnan.

        Ei myöskään kieli tai kansallisuus rajaa ihmisiä Jumalan seurakunnan sisä- tai ulkopuolelle, vaikka lähetystyö johonkin maahan tuntuisi kuinka tympäisevältä tahansa.

        Minua ainakin ihmetyttää se suuri varmuus, jolla todistetaan saarnoissa, että jossakin ryhmässä olevilla ihmisillä ei olisi elävää uskoa kenelläkään. Antaako Pyhä Henki saarnaajille sellaisen varmuuden. Sellaista varmuutta ei ollut Lutherilla eikä Laestadiuksella. Jumala on jotenkin ihmeellisesti kirkastanut näitä asioita viimeisten 25 vuoden aikana.

        Mutta palataanpa tuohon tarpeellisuuteen? Siis tarkoitus pyhittää likaisiakin keinoja. Tarve on ensinnäkin tuomita vastakkainen näkemys käyttäen mahdollisimman korkeaa arvovaltaa. Korkeimmillaan Pyhää Henkeä silloin, kun mielipidettä ei tue Luther eikä Laestadius.

        Silloin, kun tulee epävarmuus puolustaa Pyhän Hengen nimissä omaa käsitystä, käytetään kuulijoiden kannalta mahdollisimman korkeaa auktoriteettia. Sellaiseksi voidaan valita suomalaisille esim. edesmennyt Einari Koponen.


      • villivisio kirjoitti:

        Niin, mikä on tarpeellista tai välttämätöntä? Lutherin katekismuksessa on siitä jotakin.

        Sieltä ei löytynyt sellaista opetusta, että seurakunta olisi juuri jonkin yhdistyksen sisällä toimivat ihmiset. Ei edes hurskaimmat. Eikä se ole minkään yksittäisen kirkon sisällä.

        Ei siellä opeteta myöskään, että joihinkin tiettyihin ihmisiin luottavat ihmiset muodostaisivat Jumalan seurakunnan.

        Ei myöskään kieli tai kansallisuus rajaa ihmisiä Jumalan seurakunnan sisä- tai ulkopuolelle, vaikka lähetystyö johonkin maahan tuntuisi kuinka tympäisevältä tahansa.

        Minua ainakin ihmetyttää se suuri varmuus, jolla todistetaan saarnoissa, että jossakin ryhmässä olevilla ihmisillä ei olisi elävää uskoa kenelläkään. Antaako Pyhä Henki saarnaajille sellaisen varmuuden. Sellaista varmuutta ei ollut Lutherilla eikä Laestadiuksella. Jumala on jotenkin ihmeellisesti kirkastanut näitä asioita viimeisten 25 vuoden aikana.

        Mutta palataanpa tuohon tarpeellisuuteen? Siis tarkoitus pyhittää likaisiakin keinoja. Tarve on ensinnäkin tuomita vastakkainen näkemys käyttäen mahdollisimman korkeaa arvovaltaa. Korkeimmillaan Pyhää Henkeä silloin, kun mielipidettä ei tue Luther eikä Laestadius.

        Silloin, kun tulee epävarmuus puolustaa Pyhän Hengen nimissä omaa käsitystä, käytetään kuulijoiden kannalta mahdollisimman korkeaa auktoriteettia. Sellaiseksi voidaan valita suomalaisille esim. edesmennyt Einari Koponen.

        Kieli ja kansallisuus, oli vielä Raattaman aikana SUOMI
        kaikessa saarnoissa. Tai se oli Meän kieli, sillä piti tulla
        toimeen, ja Juhanin toive oli että kaikki jatkuisi kuten
        ennenkin. . .
        -


    • Totisesti_näin_on

      En epäile, etteikö baptistien joukossa olisi enemmän totisia kristittyjä kuin valtiokirkossa,

      Tämä ei millään tavalla sano sitä että nuo sanat tarkoittaisi babtistien olevan oikeita ja eläviä kristityitä. He vain ovat totisempia kuin kirkon jäsenet mikä on tosi. Muslimikin on hartaampi uskossaan kuin kastettu pakana luterilaisuudessa kirkonopissa jonka tuntomerkki on viinapullo pöydällä.

      • " Totisesti "
        -
        Näin on ,, mutta parempi kuitenkin päydällä kuin suussa.
        -


      • kielihuomio

        Sana totinen ilmaistaan nykyisin sanalla todellinen.


      • Käsityskyky
        kielihuomio kirjoitti:

        Sana totinen ilmaistaan nykyisin sanalla todellinen.

        Totinen tarkoittaa mielestäni personoidusti totuudessa pysymistä, missään nimessä ei kuitenkaan vakavamielistä ja ilotonta torvensoittajaa.


      • villivisi

        "Tämä ei millään tavalla sano sitä että nuo sanat tarkoittaisi babtistien olevan oikeita ja eläviä kristityitä. He vain ovat totisempia kuin kirkon jäsenet mikä on tosi."

        Niinpä! Se ei kuitenkaan osoita asiaa toisinpäin, että Laestadiuksella olisi ollut tällainen ekslusiivinen seurakuntaoppi, kun nykylestadiolaisuuksissa yleisesti on.

        ""En luterilaisen kirkon pappina kehota ketään eroamaan kirkosta, mutta nämä, (eronneet), ovat tehneet sen vilpittömässä mielessä ja ovat sen saman Suuren Lammaspaimenen lampaita."

        Edes hänen jälkeensä tulleet Lapin vanhimmat eivät edustaneet ekslusiivista seurakuntaoppia.

        Purnu, Sunna, Partapuoli, Ies-Pieti ja Meri-Pietari:
        " Me lestadiolaisen herätyksen vanhimmat - tunnustamme veljille ja sisarille ja myöskin jälkeen tuleville polville, että olemme Laestadiuksen ajoista asti ilolla ja tyytyväisellä mielellä pysyneet luterilaisen kirkon helmassa, käyttäneet sakramentit ja aina käsittäneet, että luterilainen oppi on Raamatun mukainen ja olemme kiitolliset Jumalalle ja meidän kristilliselle esivallalle (=kirkko ja kuningas) sen edestä, että meille on säilytetty puhtaana oppi ja ulkonainen jumalan palvelus. Meidän halumme on aina pysyä kirkon helmassa niin kauan kuin saamme siinä olla ja meille sanaa ja sakramentteja jaetaan, mutta emme sen tähden tuomitse, ettei eläviä kristityitä saata löytyä ulkona kirkon helmasta. (Isän Ääni 1980-1989. s. 1320.


      • MaallinenKirkko
        villivisi kirjoitti:

        "Tämä ei millään tavalla sano sitä että nuo sanat tarkoittaisi babtistien olevan oikeita ja eläviä kristityitä. He vain ovat totisempia kuin kirkon jäsenet mikä on tosi."

        Niinpä! Se ei kuitenkaan osoita asiaa toisinpäin, että Laestadiuksella olisi ollut tällainen ekslusiivinen seurakuntaoppi, kun nykylestadiolaisuuksissa yleisesti on.

        ""En luterilaisen kirkon pappina kehota ketään eroamaan kirkosta, mutta nämä, (eronneet), ovat tehneet sen vilpittömässä mielessä ja ovat sen saman Suuren Lammaspaimenen lampaita."

        Edes hänen jälkeensä tulleet Lapin vanhimmat eivät edustaneet ekslusiivista seurakuntaoppia.

        Purnu, Sunna, Partapuoli, Ies-Pieti ja Meri-Pietari:
        " Me lestadiolaisen herätyksen vanhimmat - tunnustamme veljille ja sisarille ja myöskin jälkeen tuleville polville, että olemme Laestadiuksen ajoista asti ilolla ja tyytyväisellä mielellä pysyneet luterilaisen kirkon helmassa, käyttäneet sakramentit ja aina käsittäneet, että luterilainen oppi on Raamatun mukainen ja olemme kiitolliset Jumalalle ja meidän kristilliselle esivallalle (=kirkko ja kuningas) sen edestä, että meille on säilytetty puhtaana oppi ja ulkonainen jumalan palvelus. Meidän halumme on aina pysyä kirkon helmassa niin kauan kuin saamme siinä olla ja meille sanaa ja sakramentteja jaetaan, mutta emme sen tähden tuomitse, ettei eläviä kristityitä saata löytyä ulkona kirkon helmasta. (Isän Ääni 1980-1989. s. 1320.

        Kirkkoon kuuluminen vapaaehtoista ja autuuteen millään ntapaa vaikuttamatkin asia.
        LESTADIUKSEN SANOIKSI VÄITETÄÄN TÄSTÄKIN ASIASTA IHAN VASTAKKAISIA TULKINTOJA.


      • villivisio
        MaallinenKirkko kirjoitti:

        Kirkkoon kuuluminen vapaaehtoista ja autuuteen millään ntapaa vaikuttamatkin asia.
        LESTADIUKSEN SANOIKSI VÄITETÄÄN TÄSTÄKIN ASIASTA IHAN VASTAKKAISIA TULKINTOJA.

        Kiinnostaisi! Laittaisitko jonkun esimerkin!

        Muuten Raattamaa tai joku muu alkuajan vanhimmista kirjoitti Amerikkaan, että ottakaa vaan vastaan sakramentit baptistipapilta! Tämäkin on luettavissa Vanhinten kirjoista. Se tietenkään ei todista baptisteista mitään, mutta ei silloin suhtauduttu seurakuntaoppiin kovin ahdasmielisesti.


      • HalooHaloo
        villivisio kirjoitti:

        Kiinnostaisi! Laittaisitko jonkun esimerkin!

        Muuten Raattamaa tai joku muu alkuajan vanhimmista kirjoitti Amerikkaan, että ottakaa vaan vastaan sakramentit baptistipapilta! Tämäkin on luettavissa Vanhinten kirjoista. Se tietenkään ei todista baptisteista mitään, mutta ei silloin suhtauduttu seurakuntaoppiin kovin ahdasmielisesti.

        Tästäkin seurasi ongelmia sen verran jonkun ajan kuluttua saivat neuvon järjestää omat ehtoolliset aivan samalla tavalla on käynyt tänäkin päivänä kirkkomme kanssa ongelmia heidän kanssa. Aivan yhtä tiukasti suhtauduttiin seurakuntaoppiin niin kuin tänäkin päivänä.
        Annetaan jumalan sanan olla paikallaan eikä väännetä oman korvasyyhyn mukaan.


    • Kärsivällisyyttä

      ...se on juuri näin,Jumala on Sanassaan luvannut johdattaa valitut Hänen omaan seurakuntaansa,asuivatpa sitten missä tahansa!

    • Hupia_on_riittänyt

      Jumala johdattaa kenet HÄN on valinnut. Siksi tämä valitsijaksi pyrkiminen syntiseksi ihmiseksi syntyneenä ihmisenä onkin perin tragikoomista.

      Oikeastaan parasta on jättää omaan arvoonsa kaikki sellaiset viestit, joissa ihminen kauppaa itseään tai yhteisöään Jumalaksi joka päättää siitä ketkä valitaan taivaaseen ja ketkä hylätään.

      • UskotkoRaamatunsanaan

        Raamatun mukaan ylin on Jumala , seurakunnan pää on Jeesus, seurakunnassa vanhimmat , sitten saarnaajat, profeetat ym seurakuntalaiset.


      • UskotkoRaamatunsanaan kirjoitti:

        Raamatun mukaan ylin on Jumala , seurakunnan pää on Jeesus, seurakunnassa vanhimmat , sitten saarnaajat, profeetat ym seurakuntalaiset.

        Minusta , se menee näin.
        -
        Jumala.
        Jeesus.
        profeetat,
        vanhimmat
        saarnaajat.
        -
        Profeetta oli Jumalan mies...
        -


      • Vain_YKSIN_Jeesus
        teuta01 kirjoitti:

        Minusta , se menee näin.
        -
        Jumala.
        Jeesus.
        profeetat,
        vanhimmat
        saarnaajat.
        -
        Profeetta oli Jumalan mies...
        -

        Mitkä ihmeen vanhimmat, mitkä ihmeen saarnaajat? Syntisiä erehtyviä ihmisiä kaikki tyynni!

        Jeesus Kristus on ihmisen hahmoon 33 vuoden ajaksi inkarnoitunut kaikkivaltias Jumala. Eikä kahta Jumalaa ole olemassa, saati kolmea Jumalaa. YKSI Jumala on, Isä Poika ja Pyhä Henki.


      • Seurakuntaan
        Vain_YKSIN_Jeesus kirjoitti:

        Mitkä ihmeen vanhimmat, mitkä ihmeen saarnaajat? Syntisiä erehtyviä ihmisiä kaikki tyynni!

        Jeesus Kristus on ihmisen hahmoon 33 vuoden ajaksi inkarnoitunut kaikkivaltias Jumala. Eikä kahta Jumalaa ole olemassa, saati kolmea Jumalaa. YKSI Jumala on, Isä Poika ja Pyhä Henki.

        Höpö höpö. Yksinkö Jeesus, ihan itseäänkö varten?


      • Vain_YKSIN_Jeesus kirjoitti:

        Mitkä ihmeen vanhimmat, mitkä ihmeen saarnaajat? Syntisiä erehtyviä ihmisiä kaikki tyynni!

        Jeesus Kristus on ihmisen hahmoon 33 vuoden ajaksi inkarnoitunut kaikkivaltias Jumala. Eikä kahta Jumalaa ole olemassa, saati kolmea Jumalaa. YKSI Jumala on, Isä Poika ja Pyhä Henki.

        Alkuseurakunnan Vanhoimpana toimi Jaakob.
        kun hänet murhattiin, tuli Jeesuksen veli tilalle..
        -
        Hänkin oli Jaakob Herran " veli ", Jeesus oli
        maan päällä 33,5 vuotta . . .
        -
        Kukaan muu ei puhunut kolmesta Jumalasta kuin sinä.
        -


      • teuta01 kirjoitti:

        Alkuseurakunnan Vanhoimpana toimi Jaakob.
        kun hänet murhattiin, tuli Jeesuksen veli tilalle..
        -
        Hänkin oli Jaakob Herran " veli ", Jeesus oli
        maan päällä 33,5 vuotta . . .
        -
        Kukaan muu ei puhunut kolmesta Jumalasta kuin sinä.
        -

        Ja sen ajan saarnaaja oli evankelistoja, . .
        -


    • yksplusysionsata

      Jo syntiinlankeemuskertomuksesta käy ilmi, että ihminen halusi tulla tietämään kuin Jumala. Siihen käärme tähtäsi ja osui. Tämä keskustelu tuomio- tai päätäntävallasta on kokonaisuudessaan tämän hedelmää eli lihallista. Jumala yksin päättää. Pyhä Henki on ovenvartija joka laskee sisälle ja ovi on Jeesus Kristus. Iloitkaamme siis kukin siitä seurakuntayhteydestä jonka olemme saaneet.

    • yksplusysiysionsata

      Jo syntiinlankeemuskertomuksesta käy ilmi, että ihminen halusi tulla tietämään kuin Jumala. Siihen käärme tähtäsi ja osui. Tämä keskustelu tuomio- tai päätäntävallasta on kokonaisuudessaan tämän hedelmää eli lihallista. Jumala yksin päättää. Pyhä Henki on ovenvartija joka laskee sisälle ja ovi on Jeesus Kristus. Iloitkaamme siis kukin siitä seurakuntayhteydestä jonka olemme saaneet.

    • HyväOnMatikkapää

      ...mutta kun Teuta tietää lukumääränkin,jotka pääsevät taivaaseen!

      • äidinkielikutonen

        paitsi että prosentit ja promillet on kovasti hakusessa


    • lopeta_kiusanteko

      Teuta1 ei mitään tiedä, emmekä me muutkaan. Jumala nämä asiat hallitsee kaikki!

    • tervemonoa

      GP sanoi H-suolla, että hän ainakin voi sanoa, että hän pääsee taivaaseen.

      • "Terve"
        -
        Ei sitä kukaan ihminen voi sanoa vaikka
        uskookin sen tapahtuvaksi itselle-...
        -


    • Sokea_sokean_taluttaja

      GP ei taivaaseen pääsystään päätä, eikä Jumalan kiitos kenenkään muunkaan taivaaseen pääsystä. Jos hän päättäisi, niin taivaassa olisi todella vähän porukkaa, vain GP:ä kumartelevat kamut.

      Mutta ei sitä ihminen ota, ellei Jumala anna. Vallanhimon täysin sokeuttama mies tämä GP. Sama "tietäjä"henki on levitetty nyttemmin koko liikkeeseen.

      • LuojaSinäkin

        Olet Esikoisten imagon luoja.


      • TaivaaseenTaivaaseen

        Eikö ole ihanaa tietää jo täällä maan päällä,että olemme matkalla taivaan kotiin,epäileminenkin on jo syntiä,on vain luotettava Jumalan armoon!


    • Eikö_totuus_kiinnosta

      Ihan riittävän kauan on Jellivaaran paavin toimia seurattu. He luovat imagon liikkeestään. Esikoiset ry on irtisanoutunut koko vapaakirkosta. Ja liikkeen imagoon voi vapaasti ja laajasti tutustua yhdistyksen nettisivuilta, jos kiinnostaa.

      • ImagoTorjuu

        Teidän kiinnostuksen kohteet ja vatvomiset kertovat riittävästi. Siitä teidän tunnetaan .


    • Pelkkäävaletta

      Ei ketään kiinnosta.

      • Ei kiinnosta paljon, siksi monet eivät tunne että heidän pitäisi etsiä Jumalan valtakuntaa.
        Helpompi sanoa "katso, tässä on Kristus taikka siellä!", "katso, hän on korvessa!"tai "katso, hän on kammiossa!".


    • KaidanTienKuIkija

      23. Hullut ja turhat kysymykset hylkää, tietäen, että ne ainoastaan riidat synnyttävät.
      24. Mutta ei Herran palvelian tule riitaisen olla, vaan siviän jokaista kohtaan, opettavaisen*, pahoja kärsiväisen.
      25. Hiljaisuudessa* nuhtelevaisen vastahakoisia; jos Jumala heille joskus antais parannuksen totuutta ymmärtämään,
      26. Ja he jälleen katuisivat ja perkeleen paulasta pääsisivät, jolta he hänen tahtonsa jälkeen vangitut ovat.

    • Älkää_eksykö_kristityt

      Jeesus Kristus YKSIN. Paavi alaisensa- seurakuntaoppi on uskovien pettämistä. Valhetta.

    • Yksin_Jeesus

      Kirkkokunnat, herätysliikkeen, nukutusliikkeet ja muut omahyväiset hengellisen elämän ylpeilijät eivät ketään pelasta. Jeesus yksin pelastaa.

    • Ainut_oikea_oppi

      Jeesuksen seurakuntaoppi:

      Joh. 6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
      Joh. 6:36 Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko.
      Joh. 6:37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
      Joh. 6:38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.

      Joh. 6:39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
      Joh. 6:40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

      • "ainut oikea oppi"
        -
        Joh, 6:35,47-58 . Lihansa syömisellä ja Verensä juomisella Jeesus
        ei tarkoittanut ehtoollista (jota silloin ei vielä ollut "asetettukaan")
        vaan Hänen ruumiinsa ja verensä uhrin Armon omistamista uskolla.
        -
        Luther sanoo: JEESUS "ei tässä voi tarkoittaa sakramenttia . . . .
        Muuten Hänen sanansa : 'Ellette syö ihmisen Pojan lihaa ja juo
        Hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne ' tuomitsivat kaikki
        lapset, kaikki sairaat, kaikki poissaolevat ja jostakin syystä sakramen-
        tillisestä syömisestä estyneet, olipa heidän uskonsa muuten miten
        erinomaista tahansa. . . . Lapsetkin vaikkeivät saakaan (ehtoollista )
        sakramenttiä. Nauttivat Kristuksen Lihaa ja Juovat Hänen vertansa,
        se on , tulevat niistä osalliseksi uskon kautta ,. WA,6:502.
        -
        Jeesuksen sanat voidaan tietenkin sovittaa myös ehtoolliseen , kun
        se nautitaan uskosa , sanat jakeessa 35. tarkoittavat että Jeesuksen
        omistaminen uskossa eli Hänen antamansa Armo tyydyttää todellisen
        sielun hengellisen nälän ja janon...
        -


    • OikeaaTietoaKiitos

      ...millainen on Jumalan Sanan mukainen seurakuntaoppi,voisiko joku vähän selventää,joku ymmärtäväinen!?

      • Korvasyyhy

        Paremminkin,mikä on lestaadiolainen seurakuntaoppi?
        On vähä sellanen tunne ettei nämä tunne Raamatun mukaista seurakuntaoppia.


    • OikeaaTietoaKiitos

      No,mutta mikä on Raamatun mukainen seurakuntaoppi?

      • Samapatuose

        Katso katekismuksestasi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      75
      1453
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1207
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1146
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1004
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      80
      801
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      752
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      745
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe