Linux,mint,ubuntum mitä ihmettä?

Applejoperiaatteestakin

Mihin käyttöihin ne on tarkoitettu! Onko ne eri asioita?

Jos surffailee vanhalla koneella katsoen youtube,yms videoita ja sivuja pdf ja tiedostoja niin mikä on se oikea käyttöjärjestelmä?
Kamerasta lisäksi kuvia ja videoita niin käykö sama ja mikä kone on riittävä?

Tietona ettei win missään muodossa tule koneeseen.

Entä applen käyttämä safari tai mikä lie yosemite on laitettavissa myös vanhoihin koneisiin ja onko ne raskaampia kuin otsikon versiot? Niitä on jollain ollut win läppäreissä.

44

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ubuntuperiaate

      Ubuntu on ainakin turvallisin. Ei ole jätetty takaporttia, kun noihin muihin on.

      • takapertti

        Ubuntun käyttö vaikuttaa kylläkin tyhmentävästi kuten voimme havaita.


      • N-Kar
        takapertti kirjoitti:

        Ubuntun käyttö vaikuttaa kylläkin tyhmentävästi kuten voimme havaita.

        Totta!


      • pera.aukkonen
        takapertti kirjoitti:

        Ubuntun käyttö vaikuttaa kylläkin tyhmentävästi kuten voimme havaita.

        Nii tai paremminkin viisastaa.


    • "Mihin käyttöihin ne on tarkoitettu! Onko ne eri asioita? "

      Eri asioita ja eri käyttöön. Linux on maailman suosituimpia ohjelmia ja sitä käytetään jokapuolella. Suoraan sen kanssa tekemisissä on ohjelmistoinsinöörit jotka käyttävät tehdäkseen sitä uusia vempaimia ja käyttöjärjestelmiä.

      Ubuntu on sitten ihan tavallinen käyttöjärjestelmä jota käytetään töissä, kotona, ja konesalissa.

      Mint on sitten semmoinen harrastusporukan käyttöjärjestelmä jonka käyttäjiä ovat noin oletusarvoisesti sen kehittäjät itse.

      "Jos surffailee vanhalla koneella katsoen youtube,yms videoita ja sivuja pdf ja tiedostoja niin mikä on se oikea käyttöjärjestelmä?"

      Riippuu koneesta.

      "Kamerasta lisäksi kuvia ja videoita niin käykö sama ja mikä kone on riittävä?"

      Tuossa tapauksessa tulee helpommin kyseeseen käyttöjärjestelmä eikä laite, kun uudemmissa käyttöjärjestelmissä on tuki uudemmille siirtoprotokollille jos jotain USB:tä käyttää. Mutta jos käyttää esim. Google Drivea tai sähköpostia niin ei oikeastaan väliä.

      Tarpeeksi vanha kone ei välttämättä jaksa toistaa teräväpiirtovideota.

      "Entä applen käyttämä safari tai mikä lie yosemite on laitettavissa myös vanhoihin koneisiin ja onko ne raskaampia kuin otsikon versiot? Niitä on jollain ollut win läppäreissä."

      Otsikossa on on vain kaksi käyttöjärjestelmää joista toinen on oletusarvoisesti semmoinen, että oletetaan käyttäjän itse osaavan ratkoa kaikki. Applen käyttöjärjestelmää saa asentaa vain Applen tietokoneisiin. Jos joku saa sen kikkailtua muualle niin toimii miten sattuu tai ei ollenkaan. Yleisesti aika heikosti yhteensopiva.

      • valitse_ja_valita

        Toisessa ketjussa kyselin aamulla, saako valitsemalla buntu-sarjan syöppöversion jotain etua verrattuna kevyeen Lubuntuun (*).
        Juuri nyt ei vielä ollut vastausta.

        (*) https://bryanquigley.com/memory-usage/ubuntu-16-04-livecd-memory-usage-compared

        Mint on jenkkijuristien uhallakin viihdekäyttöön valmiimmaksi varustettu amatöörimäisempi Ubuntu. Keveydeltään erilaisia versioita vähemmän.

        Apropos keveys: Lukuisat Puppy-Linuxit distroina jopa alle 200 MB.

        Sitten on satoja pilkunviilaajia miellyttäviä Linux-viritelmiä, joilla haittana on ainakin suppeampi käyttäjäkunta eli vähemmän neuvoja löytyy netistä.


      • valitse_ja_valita kirjoitti:

        Toisessa ketjussa kyselin aamulla, saako valitsemalla buntu-sarjan syöppöversion jotain etua verrattuna kevyeen Lubuntuun (*).
        Juuri nyt ei vielä ollut vastausta.

        (*) https://bryanquigley.com/memory-usage/ubuntu-16-04-livecd-memory-usage-compared

        Mint on jenkkijuristien uhallakin viihdekäyttöön valmiimmaksi varustettu amatöörimäisempi Ubuntu. Keveydeltään erilaisia versioita vähemmän.

        Apropos keveys: Lukuisat Puppy-Linuxit distroina jopa alle 200 MB.

        Sitten on satoja pilkunviilaajia miellyttäviä Linux-viritelmiä, joilla haittana on ainakin suppeampi käyttäjäkunta eli vähemmän neuvoja löytyy netistä.

        "Toisessa ketjussa kyselin aamulla, saako valitsemalla buntu-sarjan syöppöversion jotain etua verrattuna kevyeen Lubuntuun (*).
        Juuri nyt ei vielä ollut vastausta."

        Onhan siinä semmonen etu että toimii kuten on luvattukin.

        Jos käytät jotain kyhäelmää niin se on sitten aika sama, älä kysele mitään koska se on oma vikasi jos jotain vikaa on. Harrastuskyhäelmät ovat käyttäjiensä itse tekemiä käyttäjille itselleen, ja oletusarvoisesti itse vastataan asioista.


      • tähhhh

        "Mint on sitten semmoinen harrastusporukan käyttöjärjestelmä jonka käyttäjiä ovat noin oletusarvoisesti sen kehittäjät itse."
        Ja taas paskahousu otti asiakseen mollata Minttiä. Pitihän se arvata, että tuollainen kaunainen tolvana tekee katkeruuksissan niin. Kumman kauan sinuakin pölvästiä vituttaa se, että sinua ei huolittu tiimiin.


      • rdtye5tu

        "ei huolittu tiimiin", melko vähäinenkin ymmärrys siitä kuinka asiat toimii, riittää johonkin osallistumiseen, mutta jos on täysi nolla, ei sinne sitten ole mitään asiaa.


      • tähhhh kirjoitti:

        "Mint on sitten semmoinen harrastusporukan käyttöjärjestelmä jonka käyttäjiä ovat noin oletusarvoisesti sen kehittäjät itse."
        Ja taas paskahousu otti asiakseen mollata Minttiä. Pitihän se arvata, että tuollainen kaunainen tolvana tekee katkeruuksissan niin. Kumman kauan sinuakin pölvästiä vituttaa se, että sinua ei huolittu tiimiin.

        Mihin vitun tiimiin?

        Ei minua ole ikinä kiinnostanut mikään Mint.

        Voin kyllä myöntää, että Mint porukka on käyttänyt aikaa työpöytäympäristöjen koodiin ja sille annan arvoa. Mintille en.


      • harrastelijaviritys
        M-Kar kirjoitti:

        Mihin vitun tiimiin?

        Ei minua ole ikinä kiinnostanut mikään Mint.

        Voin kyllä myöntää, että Mint porukka on käyttänyt aikaa työpöytäympäristöjen koodiin ja sille annan arvoa. Mintille en.

        Kovinpa kuitenkin mollat Minttiä joka välissä.
        Sehän onkin vissiin mutuMatin elämäntehtävä mollata kaikkea mistä ei mitään kokemuksia ole.


      • harrastelijaviritys kirjoitti:

        Kovinpa kuitenkin mollat Minttiä joka välissä.
        Sehän onkin vissiin mutuMatin elämäntehtävä mollata kaikkea mistä ei mitään kokemuksia ole.

        Kerroin tosiasian.

        Mintillä ei ole esim. asiakaspalvelua mikä mikä vastaisi kun soittaa tai muutakaan vastaavaa. Lähtökohta on se, että jos on ongelmaa niin se hoidetaan itse kun Mintin on tehnyt Mintin käyttäjät itse. Jos tuohon ei ole valmis niin ei kannata sitten ottaa käyttöön.

        Ja tuo on se tärkeä asia käsittää, että jos valitsee MINKÄ TAHANSA harrastusjutun käyttöön, siihen pitää perehtyä niin että osaa korjata sen ja hoitaa kuntoon jos tulee ongelmia ja mielellään myös lähettää korjaukset sinne kehittäjille.

        Näillä palstoilla näkee semmoista että uunot asentelee ties mitä kurttauksia ja säätelevät rikki ja sitten kyselevät kun ei toimi. Kyllähän se silloin pitäisi itse osata laittaa kuntoon kun ihan itse semmoista haluaa.

        Sitten jos valitsee tuotteen tai palvelun, jolla on tuki organisaatio ja se on testattu toimimaan tietyllä tavalla käytettynä ja joku vastaa siitä niin se on eri asia. Silloin on ihan normaalia kysyä apua että mitenkäs tätä käytetään. Silloin ei tarvitse muille keskustelijoille työntää mitään vikojen selvitystyötä vaan lähtökohtaisesti tiedetään että se jollain tasolla toimii.

        Lähinnä vittuilua toisille keskustelijoille kun itse sotkee koneensa ja sitten pitäis auttaa. Noin vittumaiseen toimintaan on oikein vastata vittuilulla. Korjaa itse sotkusi tai käytä semmoista mikä jokseenkin varmasti toimii kun ei sotke.


      • harrastelijaviritys
        M-Kar kirjoitti:

        Kerroin tosiasian.

        Mintillä ei ole esim. asiakaspalvelua mikä mikä vastaisi kun soittaa tai muutakaan vastaavaa. Lähtökohta on se, että jos on ongelmaa niin se hoidetaan itse kun Mintin on tehnyt Mintin käyttäjät itse. Jos tuohon ei ole valmis niin ei kannata sitten ottaa käyttöön.

        Ja tuo on se tärkeä asia käsittää, että jos valitsee MINKÄ TAHANSA harrastusjutun käyttöön, siihen pitää perehtyä niin että osaa korjata sen ja hoitaa kuntoon jos tulee ongelmia ja mielellään myös lähettää korjaukset sinne kehittäjille.

        Näillä palstoilla näkee semmoista että uunot asentelee ties mitä kurttauksia ja säätelevät rikki ja sitten kyselevät kun ei toimi. Kyllähän se silloin pitäisi itse osata laittaa kuntoon kun ihan itse semmoista haluaa.

        Sitten jos valitsee tuotteen tai palvelun, jolla on tuki organisaatio ja se on testattu toimimaan tietyllä tavalla käytettynä ja joku vastaa siitä niin se on eri asia. Silloin on ihan normaalia kysyä apua että mitenkäs tätä käytetään. Silloin ei tarvitse muille keskustelijoille työntää mitään vikojen selvitystyötä vaan lähtökohtaisesti tiedetään että se jollain tasolla toimii.

        Lähinnä vittuilua toisille keskustelijoille kun itse sotkee koneensa ja sitten pitäis auttaa. Noin vittumaiseen toimintaan on oikein vastata vittuilulla. Korjaa itse sotkusi tai käytä semmoista mikä jokseenkin varmasti toimii kun ei sotke.

        Suurin osa palstan kyselijöistä käyttää kuitenkin Windowsia (ja ehkä Ubuntua) joten turha mutuilla että "kurttaukset" joista kysellään olisivat muita sotkettuja käyttöjärjestelmiä.


      • harrastelijaviritys kirjoitti:

        Suurin osa palstan kyselijöistä käyttää kuitenkin Windowsia (ja ehkä Ubuntua) joten turha mutuilla että "kurttaukset" joista kysellään olisivat muita sotkettuja käyttöjärjestelmiä.

        Onhan niissäkin tavallisesti syynä käyttäjän oma sotkeminen. On asenneltu jotain haittaohjelmia, Avasteja, insidereita, beetaversioita, tietokone on joku 10v vanha romu tms.


      • harrastelijaviritys
        M-Kar kirjoitti:

        Onhan niissäkin tavallisesti syynä käyttäjän oma sotkeminen. On asenneltu jotain haittaohjelmia, Avasteja, insidereita, beetaversioita, tietokone on joku 10v vanha romu tms.

        Niin nuo aiheet siirtyvät, Mintin mollauksesta aloitetusta ajatustenvaihdosta ( minä <--> sinä) päädyit ihan muualle.


      • tähhhh
        M-Kar kirjoitti:

        Kerroin tosiasian.

        Mintillä ei ole esim. asiakaspalvelua mikä mikä vastaisi kun soittaa tai muutakaan vastaavaa. Lähtökohta on se, että jos on ongelmaa niin se hoidetaan itse kun Mintin on tehnyt Mintin käyttäjät itse. Jos tuohon ei ole valmis niin ei kannata sitten ottaa käyttöön.

        Ja tuo on se tärkeä asia käsittää, että jos valitsee MINKÄ TAHANSA harrastusjutun käyttöön, siihen pitää perehtyä niin että osaa korjata sen ja hoitaa kuntoon jos tulee ongelmia ja mielellään myös lähettää korjaukset sinne kehittäjille.

        Näillä palstoilla näkee semmoista että uunot asentelee ties mitä kurttauksia ja säätelevät rikki ja sitten kyselevät kun ei toimi. Kyllähän se silloin pitäisi itse osata laittaa kuntoon kun ihan itse semmoista haluaa.

        Sitten jos valitsee tuotteen tai palvelun, jolla on tuki organisaatio ja se on testattu toimimaan tietyllä tavalla käytettynä ja joku vastaa siitä niin se on eri asia. Silloin on ihan normaalia kysyä apua että mitenkäs tätä käytetään. Silloin ei tarvitse muille keskustelijoille työntää mitään vikojen selvitystyötä vaan lähtökohtaisesti tiedetään että se jollain tasolla toimii.

        Lähinnä vittuilua toisille keskustelijoille kun itse sotkee koneensa ja sitten pitäis auttaa. Noin vittumaiseen toimintaan on oikein vastata vittuilulla. Korjaa itse sotkusi tai käytä semmoista mikä jokseenkin varmasti toimii kun ei sotke.

        Vai että oikein palvelunumero pitäisi karvaperseelle olla:D
        Tilulilulilu, olette edelleen jonossa, tilulilulilu, olette edelleen jonossa, tilulilulilu, olette edelleen jonossa,tilulilulilu, olette edelleen jonossa,tilulilulilu, olette edelleen jonossa,tilulilulilu, olette edelleen jonossa,tilulilulilu, olette edelleen jonossa,


      • KaikkeaSitäKuulee

        "Linux on maailman suosituimpia ohjelmia ja sitä käytetään jokapuolella."

        Eninnäkään Linux ei ole mikään ohjelma, vaan käyttöjärjestelmä! Linuxiin asennetaan ohjelmia, eli sovelluksia! Opettele termit ennen kuin vastaat!


      • KaikkeaSitäKuulee kirjoitti:

        "Linux on maailman suosituimpia ohjelmia ja sitä käytetään jokapuolella."

        Eninnäkään Linux ei ole mikään ohjelma, vaan käyttöjärjestelmä! Linuxiin asennetaan ohjelmia, eli sovelluksia! Opettele termit ennen kuin vastaat!

        Linux ei ole käyttöjärjestelmä vaan kerneli, ja kerneliin ei asenneta mitään sovelluksia vaan laiteajureita.


    • työpöytä.vaihtoon

      Jossain annettiin ymmärtää että Ubuntu-variantin voi vaihtaa toiseksi lataamalla toisen käyttöliittymän.

      • Onhan se mahdollista, mutta ei aina tarkoituksenmukaista, ja pitäisi tietää, mitä tekee.

        Asiaan vasta tutustuvan on huolettominta vaihtaa koko käyttöjärjestelmä ikkunointijärjestelmää ja sovellusalustaa vaihtaessaan.


      • Canonical tukee vain yhtä työpöytää. Tällä hetkellä se on Unity siinä Ubuntu 14.04 LTS ja 16.04 LTS käyttöjärjestelmissä.

        Tuleva Ubuntu 18.04 LTS käyttää Gnome 3:sta ja sitten tuetaan kahta työpöytää. Unityä tuetaan edelleen Ubuntu 16.04 LTS:ssä niin pitkään kuin se toimii.

        Kaikenlaiset variantit ja säätämiset sitten sitä, että älä kysele mitään jos sotket sen. Lähtökohtaisesti itse tiedät mitä teet ja korjaat itse ongelmasi.

        ...

        Tässä onkin hyvä sanoa tuolle harrastelijaviritykselle semmoiset terveiset, että minulla tietotekniikkaa toimii hyvin. On aina toiminut hyvin kun käytän kuten on tarkoitettu eikä ole mitään mystisiä ongelmia missään.


      • Lubuntuneuvot_sain

        > ... variantit ja säätämiset sitten sitä, että älä kysele mitään jos sotket sen.

        Viime viikolla kahdesti kyselin käyttäjäyhteisöltä kun minun mitään sotkematta oli heti asennuksen jälkeen vikaa. Ensin wubi jätti jenkkinäppiksen ja toisella kerralla vakioasennus reson 640x480


      • Lubuntuneuvot_sain kirjoitti:

        > ... variantit ja säätämiset sitten sitä, että älä kysele mitään jos sotket sen.

        Viime viikolla kahdesti kyselin käyttäjäyhteisöltä kun minun mitään sotkematta oli heti asennuksen jälkeen vikaa. Ensin wubi jätti jenkkinäppiksen ja toisella kerralla vakioasennus reson 640x480

        Wubi on jotain kummallista säätämistä ja sinulla on varmaan joku Windows sotkemassa.


    • Ei-jaksa-ei

      M-Kar voisitko olla niin kiltti, että vähentäisit suomi24 sivuille kirjoittelua. Joka ikinen ketju mihin osallistut on sinun päähänpinttymäsi pilaamaa roskaa.

      • älä_öyhötä

        Harvoja asiasta keskustelevia kirjoittajia, kun taas sinun on vaan trollausta.


    • Paras käyttää sellaista Linux-jakelua mihin saa pahaiten tukea. Canonicalin Ubuntu on yksi niistä. Sen foorumi on suomenkielelläkin vilkas ja paketinhallnta laaja. Siihen saa helposti apua. Itsellä nyt käytössä Gentoo joka on osaavallekin hidas asentaa. Kaikki Linux-jakelut käyttävät suunnilleen samaa softaa, mutta hieman eri tavalla paketoituna. Jotkut Linux-jakelut ovat yhden miehen projekteja toiset taas paremmin tuettuja. Minttiä en ole kokeillut ja en ymmärrä mitä hyötyä olisi käyttää jotain Ubuntu-varianttia. Vasta-alkajalle Mint lienee hieman helpompi kun sisältää suljettuja ajureita ja kodekkeja. Lisenssisyistä Ubuntuun ne pitää asentaa jälkikäteen. Mikä on helppoa tottuneelle käyttäjälle.

      • community.support

        Samaa mieltä ja yllättynyt kun Lubuntussa netti-tv toimi ilman lisäasennuksia.
        Puppyt nimittäin eivät, piti katsella VLC:llä. Mint-kokeilussa oli pikkuriesoja.


      • community.support kirjoitti:

        Samaa mieltä ja yllättynyt kun Lubuntussa netti-tv toimi ilman lisäasennuksia.
        Puppyt nimittäin eivät, piti katsella VLC:llä. Mint-kokeilussa oli pikkuriesoja.

        Ubuntussa toimii hyvin myös monet TV-kortit tai tikut ilman säätämistä. Kanavat pitää toki hakea - mikä voi olla joskus hankalaa. Flash videot ovat ulkoisella näytöllä tuottaneet jonkin verran ongelmia.


    • zkrtzkrt

      Kuten yllä mainittu, aloittelijalle sopivimpia linux-jakeluita on Ubuntu ja Mint, kriteerinä niiden asennuksen ja käytön helppous ja tuki keskustelupastoilla. Tosin vanha kone ei ehkä jaksa pyörittää niiden oletustyöpöytiä: Ubuntu Unity ja Mint Cinnamon. Avainkysymykset on, mikä prosessori ja paljonko muistia koneessa on. Prosessoria voi arvioida sen passmark-arvolla (tässä low-end-prosessoreita)

      https://www.cpubenchmark.net/low_end_cpus.html

      Jos passmark-arvo on esim 300, on turha asentaa Ubuntua ja Mintiä oletustyöpöydillä, vaan kevyimmästä päästä esim. Lubuntu tai Mint XFCE, myös Matea voi kokeilla. Muistia vähintään 1G, jos muistia on vain esim. 512M, tai em. passmark selvästi alle 300, kyseeseen tulee vain Lubuntu tai sitäkin kevyempi jwm/icewm/enlightenment-työpöytäjakelu, esim Bodhi, mikä Ubuntu-pohjaisena lienee helppo asentaa, tai antiX.

      Minulla on tässä testikoneessa (vanha xp-kone: Intel Celeron D 2,8GHz passmark 300, muistia 1G/533MHz, i945) Ubuntu 14.04 32-bit, Gnome Classic työpöytä (aka gnome panel unityn sijasta). Tämä toimii nyt juuri: Yle ok, katsomo jo vähän lagaa (Chrome48), kun nettiyhteyskin rajattu 2.5Mbit/s, mutta uudempi Ubuntu 16.04 lienee liian raskas tähän, sitä en enää asenna, vaan sitten kevyemmän, Maten tai Lubuntun.

      Ubuntun filemanagerissa (nautilus) on valmiina mtp ja gphoto2 gvfs volume monitor eli suora tuki älypuhelimen ja kameran usb-kytkennälle, muissa jakeluissa/työpöydissä/filemanagereis-sa näin ei välttämättä ole (tarvittavat paketit pitää asentaa erikseen).

      Prosessilistasta (ps aux) näkyy mtp ja gphoto2 tuki ja että tässä ei ole käytössä unitya, unity-lensiä, hudia eikä zeitgeistia (poistettu turhana: en käytä unitya, zeitgeist poisto vaatii täsmäkomennon)

      http://mkk-demo.net/psaux.txt

      On makuasia, mitä työpöytää tykkää käyttää, Gnome Classic työpöytä näyttää tältä: yläpalkisssa 2 valikkoa: Sovellukset ja Sijainnit, sitten sinne vedetyt pikakäynnistimet, sinne lisätty netspeed-appletti, ja indicator-appletti-kokonaisuus: verkko, näppäimistö, äänenvoimakkuus, kello/kalenteri ja sammutus/käyttäjä/järjestelmäasetukset-nappi.

      http://mkk-demo.net/ubuntu1404gnomeclassic.png

      • mobiililaajakaista

        Ainakin Mint 16 Mate:n kokeilu jätti ymmälleen. Mobiililaajakaistan pystyi määrittelemään mutta "live"-moodissa sitä ei saanut käyttöön.

        Nyt kirjoitan live-Lubuntu 16.04.3:ssa. mokkulayhteys konfauksen jälkeen käynnistyikin ilman eri klikkailua.


      • harrastelijaviritys
        mobiililaajakaista kirjoitti:

        Ainakin Mint 16 Mate:n kokeilu jätti ymmälleen. Mobiililaajakaistan pystyi määrittelemään mutta "live"-moodissa sitä ei saanut käyttöön.

        Nyt kirjoitan live-Lubuntu 16.04.3:ssa. mokkulayhteys konfauksen jälkeen käynnistyikin ilman eri klikkailua.

        Yleens toimii kaikissa distroissa "Ota mobiililaajakaista käyttöön" ja sitten "Edit connections" (tai sama suomeksi), jopa tässä Antergosissa.
        Viimeiksi jäi perusDebian asentamatt koska en viitsinyt tikkua lähteä kaivelemaan.


      • mobiililaajakaista

        En mitenkään poissulje että toimisi kiintolevylle asennettuna, mutta paha maku jäi tuosta ettei live-käytössä suostu toimimaan. Oli siis ihan tavallista buntu-tyyliä: maa - operattori -jne ja ilmestyi jopa yhteysluettloon tehtäväpalkkiin alaoikealle. Mutta toimimaan ei suostunut. Takavuosien toimimattomuuksien jälkeen tämän moni haluaisi kokeilemalla varmistaa. Ja Lubuntussa sitten selailin nettiä monta tuntia live-moodissa


      • harrastelijaviritys
        mobiililaajakaista kirjoitti:

        En mitenkään poissulje että toimisi kiintolevylle asennettuna, mutta paha maku jäi tuosta ettei live-käytössä suostu toimimaan. Oli siis ihan tavallista buntu-tyyliä: maa - operattori -jne ja ilmestyi jopa yhteysluettloon tehtäväpalkkiin alaoikealle. Mutta toimimaan ei suostunut. Takavuosien toimimattomuuksien jälkeen tämän moni haluaisi kokeilemalla varmistaa. Ja Lubuntussa sitten selailin nettiä monta tuntia live-moodissa

        Kaikki vanhat paskat tikut eivät toimi kaikissa.


      • yksilölliset.PCt

        > Kaikki vanhat paskat tikut eivät toimi kaikissa

        E367 oli yleinen kesällä 2014 kun poltin Mint 16 Maten. Tikku taisi toimia live-moodissa vanhalla cd:lle mahtuneella Mint 10 Gnomella. Ehtisiköhän kokeilla...

        (Tulee vastaan outoja toimimattomuuksia milloin milläkin kuudesta läppäristäni.)


      • wlan.on.keksitty
        yksilölliset.PCt kirjoitti:

        > Kaikki vanhat paskat tikut eivät toimi kaikissa

        E367 oli yleinen kesällä 2014 kun poltin Mint 16 Maten. Tikku taisi toimia live-moodissa vanhalla cd:lle mahtuneella Mint 10 Gnomella. Ehtisiköhän kokeilla...

        (Tulee vastaan outoja toimimattomuuksia milloin milläkin kuudesta läppäristäni.)

        Aina tietysti kannattaa siirrellä sitä tikkua läppäristä toiseen tai kolmanteen ja niin edelleen.


      • yksilölliset.PCt

        > ... vanhalla cd:lle mahtuneella Mint 10 Gnomella

        E367 toimi kymppi-mintissä live-käytössä. Näppis kylläkin US mutta helppo vaihtaa


      • opetelkaa-alkeet

    • kannustaja

      laita windows

      • lopeta_jo

        Windows kannattaa laittaa roskakoriin.


    • macisti

      "Entä applen käyttämä safari tai mikä lie yosemite on laitettavissa myös vanhoihin koneisiin ja onko ne raskaampia kuin otsikon versiot? Niitä on jollain ollut win läppäreissä."

      OSX, nykyisin macOS on koodattu tukemaan vain sellaista rautaa mitä löytyy Applen laitteista. Ei se rauta ihmeellistä ole, tavallista PC-elektroniikkaa mutta aika skeptinen olen sen suhteen, että jostain löytyisi jokin muu kuin Applen läppäri jossa kaikki toimisi ok.

      Pöytäkoneissa sen on helpompaa, niitä on rakennettu menestyksekkäästi. Kun valitsee oikean raudan niin toimii.

    • jokinenjo

      Koko linuxmaailma levällään kuin Jokisen eväät.

      • virushooveri

        Windowsit on levällään kuin Jokisen eväät. Otappa huomioon että noilla kurttingeilla hoidetaan myös arkaluontoista dataa...


    • huomaaja--

      melkoista säätämistä tuo linuksien kanssa leikkiminen. kokeillaan sitä sun tätä. toimii tai ei toimi. kokeillaan sitten jotain muuta. Ehtiikö tuossa mitään hyödyllistä tekemään, vai onko siihen tarvettakaan.

    • cvbcvbn

      Matti Karvaperse eli M-Kar jauhaa asenteellista paskaansa, älä usko ainakaan mitään siitä, mitä se tolvana sanoo. Sinun käyttöösi sellaisena kuin sitä kuvaat, sopii ihan yhtä hyvin Ubuntu, kuin Mint. Jos olet Windowsista siirtymässä ja koneesi on vanhempi, niin Mint Mate on sopivin. Se on entiselle Win 7 käyttäjälle tuttuimman oloinen ja luotettavasti toimiva. Applen käyttäjille löytyy tutunoloinen työpöytäympäristö myös. Elementary os voisi olla sopiva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 113
      2353
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2197
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1991
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1374
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe