Mikä meininki Viinijärvellä?

Näin-olen-aatellu

Oli pienoinen suunnitelma muuttaa Liperiin, kirkolle tai mieluummin Viinijärvelle. Kesällä kävin pari kertaa Viinijärvellä ja totesin kylän ns. pystyyn kuolleeksi. Nyt luin Karjalaisesta, että siellä on havahduttu vaatimaan muutoksia ja elävöittämistä.
Hyvä niin, mutta miksi se kylä on jäänyt kehittämisessä sivuun? Eikö Liperissä tajuta, että kaikkia keskuksia pitää kehittää jos meinataan pitää kunta vetovoimaisena.
Jos jätette jonkin osan kehittämättä voi kuntaan muuttoa suunnitteleva ajatella, että kunnassa on jotain pahasti pielessä. Eikä tuo ajatus ole ihan väärä.
Joensuu lähiympäristöineen on maakunnan merkittävin työssäkäyntialue. Matka esimerkiksi Viinijärveltä Joensuuhun on n. 30 kilometriä. Se ei ole matka eikä mikään. Viinijärvi on lisäksi varsin mukava asuinpaikka jos palvelut ja yhteydet pelaisivat. Tiedän tämän, koska olen aikoinaan asunut muutaman vuoden Viinijärvellä.
Pistäkäähän ne asiat kuntoon niin saatte ainakin muutaman veronmaksajan ja palveluiden käyttäjän.
Onhan se kirkonkylä tietysti toinen vaihtoehto, mutta Ylämyllylle en muuta. Se on jo pilalla - liian täynnä.

32

5538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VaikkaKontatenKontsalle

      Ei kannata mennä. Ylämylly on nykyisin ihan pilalla. Kontiolahden suunta on nyt vähän hankala kun on tuo Raatekankaan liittymän remppa, mutta sitten kun se on valmis niin parempaa asuinpaikkaa et Joensuun seudulta löydä. Ja onhan se Kunnasniemikin K-lahtea.

      • MuuttaakoIhminen

        Ei tosiaankaan ainakaan Ylämylly enää kiehdo. 70-luvun lopulla asuin Myllyllä vakituisesti melkein kolme vuotta ja kävin Patteristossa intin.
        Olin siellä töiden vuoksi muutama vuosi sitten kolmisen viikkoa, viime kesänä viikon ja nyt viimeksi marraskuulla neljä päivää. Voi hyvänen aika sentään miten tukkoinen ja tunkkainen paikka Ylämyllystä on muutamassa vuosikymmenessä tullut. Vähän kuin Joensuun Noljakka tai Rantakylä.
        Silloin aikanaan ajattelin, että Patteristo on se mikä pilaa Ylämyllyn, mutta eihän se niin ollut. Ylämylly eli ja hengitti Patteriston kautta.

        Ylämylly on nyt tukkoon rakennettu Joensuun nukkumalähiö. Siihen Shellin tuntumaan on rakenteilla kauppakeskus. Kaipa siellä sellainen tarvitaan - en tiedä.
        Jos olis mahdollista ostaa Pärnän huipulta sellainen viiden hehtaarin tontti ja saada rakennuslupa, niin sinne voisin rakentaa talon (tosin ei minulla siihen tonttiin olisi varaa). Sieltä näkisi kauas, eikä naapurin jätekatos olisi aamun ensimmäinen näky.

        Kesäviikolla kävin kahdesti myös Liperissä, siellä kirkonkylällä, eikä sekään kovin montaa pistettä saanut, mutta olihan se jotenkin rauhallisempi ja väljemmänoloinen kuin Ylämylly.
        Kontiolahden kehujalle huomauttaisin, ettei se Kontsan kirkonkyläkään mitenkään vetävä paikka ole, mutta jossakinhan sitä ihmisen pitää asua.
        Kyllä minä sen tiedän, että maailma muuttuu ja muutos on ainoa joka pysyy. Joskus kuitenkin tekee mieli kapinoida.


    • Viinajärvi

      Viinajärvellä kaikki hyvin.Tulkaa vaan tänne

    • A.Ateisti

      Viinijärvellä paljon uskovaisia ellei sellaisesta pidä ei kannata mennä lähellekään...

    • Winelake_city

      Sinne vaan. Itse muutin sieltä pois 30v sitten eikä ole ikävä takaisin.
      Asumislähiö nykysellään eihän siellä ole työpaikkoja kun kaupoissa muutama.
      Sukuloimassa tulee käytyä ja siinä S-marketissa samalla kun ei tarvia jonottaa ja on samat S-ryhmän hinnat kun muissakin ketjun kaupoissa.
      Ravintolaa ei taida enää olla , eikä huoltsikkaa.
      Kauppa, kioski, kirppis ,kirkko ja apteekki- no jos ne riittää niin mikä ettei.
      Uusittu veneranta.
      Liperi on kyllä niin syrjässä kaikesta että sinne en menis kun kilon palasina.
      Viinijärvellä sentäs rautatie asema ja matkahuolto. (vai onko.. en ole varma)

    • Sisäsiittoa

      Viinijärvi on sisäsiittoinen sairas juorukylä jossa ihmiset tietää toistensa asiat paremmin kun ihminen itse. Palvelut kadonneet miltei täysin. Jäljellä enää kauppa ja pankki. Pankkiakin ollaan ajamassa alas. Matkahuoltoa ei ole ja junaliikenne on miltei loppunut.

      • katajainenkansa

        Käsittääkseni viinijärvellä ei ole koskaan ollutkaan matkahuoltoa, tai sitten siitä on aikaa kymmeniä vuosia. Ja mitä tulee kyläläisiin ja itse kylään, niin aika nappii osasit kertoa. S-marketin henkilökunnastakin osa sellaisia puusilmiä, että osaavat hukata postiakin välillä. Tosin, henkilökunta siinä vaihtuu nopeammin kun meikäläisellä sukat noin niinkuin vertauskuvallisesti kerrottuna.


      • Viinijärvinen
        katajainenkansa kirjoitti:

        Käsittääkseni viinijärvellä ei ole koskaan ollutkaan matkahuoltoa, tai sitten siitä on aikaa kymmeniä vuosia. Ja mitä tulee kyläläisiin ja itse kylään, niin aika nappii osasit kertoa. S-marketin henkilökunnastakin osa sellaisia puusilmiä, että osaavat hukata postiakin välillä. Tosin, henkilökunta siinä vaihtuu nopeammin kun meikäläisellä sukat noin niinkuin vertauskuvallisesti kerrottuna.

        Viinijärvellä oli Matkahuollon toimipiste aina 70- alkupuolelle saakka. 60-luvulla oli useita baareja ja kauppoja. Kylässä oli jotenkin eläväinen meininki, mutta viimeksi käydessäni totesin, että nyt näyttää kovin hiljaiselta.
        Kun ajatellaan, että Viinijärveltä ei ole esimerkiksi Joensuuhun kuin vajaan puolen tunnin ajomatka niin miksi kylä ei vedä asukkaita.
        Tiedän kyllä virkamiesohjauksen, maankäytön suunnittelun ja siihen liittyvät seikat, mutta kai siinä nyt jotain muutakin on. Viinijärven kirkonkylä jäi minun mieleeni kohtuullisen mukavana seutuna, vaikka siellä muutama pissan tärvelemä asuikin.
        Nimimerkki "sisäsiitto" voi pitää mielipiteensä, koska hän kuuluu juuri näihin jotka tietävät naapurien asiat. Jos kylälle muuttaisi tervettä joukkoa jäisi tuollaiset reppanat muun joukon jalkoihin, eikä heitä kukaan enää noteeraisi.


      • katajainenkansa

        Se että, miksi viinijärvi ei enää oikein houkuttele ketään enään, niin oisko yksi syy siinä että, menivät lakkauttamaan ylä-asteen. Eli siirsivät 7, 8 ja 9-luokat liperiin viinijärveltä. Siihen aikaan kun viinijärvellä oli vielä ylä-aste niin, moni rakensi taloja tänne. Ja tekivät vielä kunnallistekniikkaa lisää ja nyt se on täysin tyhjänä ja tontteja on myytävänä vaikka kuinka paljon, sekä taloja. Tämä on sitä ns,virkamiesohjausta eli kuinka saadaan näivetettyä syrjäkylät todella räikeällä, härskillä ja läpinäkyvällä politiikalla josta ei kukaan hyödy mitään, maksajajia kyllä ootetaan tulevaisuuteen, virkamiesohjauksella niin ei tule koskaan tapahtumaan.


    • alkoholistikylä

      Alkoholisti kylä

      • nippon

        olis hyvä tietää mitä vanha kansakoulu maksaa sossulle vuoteen, asukkaat taitaa olla jonkin sortin holisteja ja töissä sieltä ei käy ilmeisesti kukaan. Rakennuksen omistajalle se on raha sampo!


    • Pahastisairaskylä

      Ka ei muuta kun Ergofiltteri Kahvan juoruja ja muuta akkamaista käytöstä.

      • Anonyymi

        ota aamu lääkkeet ajoissa nii pysyy nuppi jotenkin palansissa!


    • juorukirppis

      Mie olen käynyt kirpparilla aina joskus. Viime kerralla kuuntelin sivusta kun henkilökunta juorusi niin ilkeästi jostakin kyläläisestä, taksikuskista ja jostain naisesta ja sen lapsista, että päätin jättää jatkossa kirpparinkin väliin. Pitäisi pikkuisen henkilökunnankin kuitenkin miettiä miten ja missä sävyssä ihmisistä puhutaan kovalla äänellä niin että juorun yksityiskohdat kuuluu kirpparin nurkkia myöten. SPR:lle mahtavan hyvää peeärrää tuommoinen kirpparin henkilökunnan käytös.

      • SinähänJuoruat

        Tyypillistä ihmisille. Ei ole väliä onko kyse viinijärveläisistä tai turkulaisista.


      • Mummo85

        Viinijärvi ollut kotini 12v
        Kauppa, linjurin kulkee, junat pysähtyy...
        Kirpparilla oli pirteä porukka , ystävällinen... taitaa kahviporukat juoruta ... en usko et henkilökunta... avulias nainen etsi sopivat vaatteet.
        Apteekki saatiin kaupan yhteyteen.
        Ilmainen linjuri ajaa Viinijärven -Liperin väliä.. sopivasti pääsee asioille.
        En ymmärrä kun ihmisille ei kelpaa...


      • No-jopas-jottai
        Mummo85 kirjoitti:

        Viinijärvi ollut kotini 12v
        Kauppa, linjurin kulkee, junat pysähtyy...
        Kirpparilla oli pirteä porukka , ystävällinen... taitaa kahviporukat juoruta ... en usko et henkilökunta... avulias nainen etsi sopivat vaatteet.
        Apteekki saatiin kaupan yhteyteen.
        Ilmainen linjuri ajaa Viinijärven -Liperin väliä.. sopivasti pääsee asioille.
        En ymmärrä kun ihmisille ei kelpaa...

        Onko tuo ilmainen, Viinijärvi-Liperi väliä ajava linjuri ihan totta?


      • Mummo85

        No-jopas.jottai kirjoittaa onko Linjuri totta lähtee Viinijärveltä klo 9.00 ja takaisin Liperistä klo 11.30. ajaa koulupäivinä 6.11.2017-3.6.2018 saakka . Muut vuorot ovat maksullisia.
        Kyllä terkkarin seinällä on ilmoitus ja Kotiseutu-uutiset ja tietysti Liperin kunna sivulla netissä.
        Itse olen sillä lääkärillä käynyt ja läheisiä osastolla katsomassa.


      • No-jopas-jottai
        Mummo85 kirjoitti:

        No-jopas.jottai kirjoittaa onko Linjuri totta lähtee Viinijärveltä klo 9.00 ja takaisin Liperistä klo 11.30. ajaa koulupäivinä 6.11.2017-3.6.2018 saakka . Muut vuorot ovat maksullisia.
        Kyllä terkkarin seinällä on ilmoitus ja Kotiseutu-uutiset ja tietysti Liperin kunna sivulla netissä.
        Itse olen sillä lääkärillä käynyt ja läheisiä osastolla katsomassa.

        Kiitos tiedosta.
        Älysin sitten lopulta itsekin sen verran, että selasin netistä tuota tietoa.


    • SellastaNiin

      Jos nimimerkkien "juorukirppis, Pahastisairaskylä, nippon, alkoholistikylä, Sisäsiittoa ja A.Ateisti" takana olevat/oleva henkilö/henkilöt poistuisi Viinijärveltä niin kylähän olisi ihan asumiskelpoinen.

    • Rollikylä

      Ei ne totuuksia poistelemalla kylällä olot parane. Omista asioista huolehtiminen hoituu jos hoituu. Jos ruvetaan selvittämään toisten asioita vaikka omat asiat on selvittämättä, ei se jo johda mihinkän.

    • artisti

      Viinijärvi on hyvä paikka asua jos ei halua kaupungin hulinassa olla. Täällä on välttämättömimmät palvelut kävelymatkan päässä; monipuolinen market, Monitori, apteekki, terveyskeskus ilman lääkäriä. Julkinen liikenne toimii joka suuntaan. Sijainti kahden kaupungin välissä, Joensuuhun puolen tunnin ajo, puolet matkasta moottoritietä, Outokumpuun varttitunti. On kaksi kirkkoa, kaksi hautausmaata, hyvät kalastusvedet ja rajattomasti raitista ilmaa. Asuintontteja hyvällä paikalla, kunnallistekniikka valmiina. Liperin kunta vain markkinoi Viinijärveä luvattoman huonosti jos ollenkaan, se näkee vain Ylämyllyn,

      • kyllnäinon

        Tiedä tuosta Liperin kunnasta ja varsinkaan siitä markkinoinnista kun se on ollut enempikin sellaista vahingollista niin kuin tästä keskusteluketjusta käy ilmi. Noh, mielipiteitä saa olla ja niitä pitää tuoda ilmi. Ja mitä tulee tuohon Ylämyllyyn niin, on aikalailla ylimainostettu keskittymä jossa nyt ei oikeastaan ole muuta hyvää kuin Shell.


    • 8899

      Viinijärvi on hyvä paikka asua, vanhoja ränsistyneitä rakennuksia on liikaa ja ne kun purkaisi pois näin viihtyvyys ja hylätyn kylän leima katoaisi.
      Palveluja on sopivasti ja Joensuusta saa myös edullisesti kaikenlaista, Outokumpuun en minä rahojani kanna, siellä ei ole sen kummempia palveluja kuin meilläkään.
      Ylämyllylle tulee pian ostoskeskus ja sieltä löytyy myös kattavat palvelut..

      Suosittelen Viinijärveä rauhaa rakastaville ihmisille, pienen paikan leima on vankka eli uteliaisuus ja juoruaminen mutta siitä voi pysytellä loitolla kätevästi..
      Kirkkoja en tarvitse mutta niitäkin on kaksin kappalein..

      • artisti

        Liperin kunnan ei pitäisi sijoittaa veroeuroja Ylämyllylle koska ylämyllyläiset kuitenkin ostavat tavaransa ja palvelunsa suurimmalta osin Joensuusta, se kun on melkein kävelymatkan päässä. Kunnan pitäisi satsata enemmän kirkonkylän ja Viinijärven kehittämiseen ja markkinoimiseen. Yläkoulun vieminen Ylämyllylle oli hyvin lyhytnäköinen päätös. Nyt kun Jyrinkylä ja muut uudet asuinalueet on rakennettu ja nuorten perheiden lapset ovat yläkouluiässä, on tietysti yläkoululaisia enemmän. Mutta kun muutama vuosi menee, niin nykyiset yläkoululaiset lähtevät muuanne jatkamaan opiskeluaan, niin jää Ylämyllylle tyhjiä koulutiloja. Väki siellä vanhenee eikä uutta sukupolvea enää siinä määrin tule. Kunnan päättäjien tulisi muistaa, että liperiläisiä on muuallakin kuin Ylämyllyllä.


      • kyllnäinon

        "elävä" esimerkki kunnallispolitiikasta/politiikasta on viinijärven rautatieasemalla, jo yli puolivuosisataa sitten tehdyistä vispilän kaupoista. Käykää katsomassa ja ihmettelemässä sitä teräksen määrää joka lojuu ratapihan välittömässä läheisyydessä, eiköhän tuolla lienne varovaisen arvion mukaan noin 1000 tonnia, siis miljoona kiloa.


    • valehtelijoidenklubi_

      Ainakin osataan valehdella riittävästi ja sujuvasti.

      • kyllnäinon

        kerro toki lisää, että mistä?


      • oss

        Onpa ikävää jos sinulle on joku valehdellut. Minä olen asunut toistakymmentävuotta Viinijärvellä enkä ole vielä saanut ketään kiinni suoranaisesta valehtelusta. Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.


      • MUHAHAHAHAHA

        Taidat olla valehtelijoiden klubin jäsen...............................


    • Anonyymi

      Kiinnostaisi käydä viinijärvellä,isoomummoni sieltä oli.Ajettiin kerran teitä Polvijärven suuntaan Kontiolahti,Liperi jostain.Kyllähän itsestä kiinni missä viihtyy,kaunista varmaan tykkään pohja.karjalasta.

    • Anonyymi

      Toissa kesänä tuossakin kylässä tuli käytyä, kun oli sukulaisen hautajaiset. Ulkoilutin koiraa jossain välissä, ja kävelin vanhalle Osuuspankille päin. Oli vaan pakko todeta, että täysin kuolleeksi on tuokin kylä muuttunut. Tullut joskus mietittyä, että kuinkahan pitkään S-Market siinä kylällä pysyttelee? Myyntiluvut eivät varmasti ole päätä huimaavat,.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe