eläkkeenmääräytyminen

antiemotion

Olen nykyään yrittäjä ja maksan yeliä. Kuinka aikaisempi 15 vuoden työssäkäyntini vaikuttaa eläkkeeseen?

4

210

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elakeote
    • Saat varmaan siitä 15 vuoden työtulostas eläkettä normaalisti.
      Mitä korkeammaksi eläkeikä nousee, niin sitä vähemmän kannattaa maksaa eläkemaksuja. Jos eläkeikä hinataan tuonne 68 vuoteen, mikä näyttää olevan tavoite, niin sitä vähemmän jää TERVEITÄ maksettuja eläkevuosia sitten joskus jäljelle, jos sattuu elämään niinkin pitkälle. 68 ikäisiä alkaa viikatemies jo niittää innolla.
      Laitat nyt tulevaa eläkettä varten säännöllisesti jonkun summan vaikka sijoitustileille, niin sinulla on sitten 65:sena jo sievoinen summa siellä eläkevuosia varten. Jos satut kuolemaan ennen sitä, niin eläkerahat ei mene sitten muitten eläkeyhtiöitten johtajien parempiin suihin. Yrittäjänä sulla mahollisuus tehdä näin , mutta palkansaajan on vaikea kiertää eläkemaksuja. Kansaneläkkeen saa aina 65v. alkaen, jos ei ole paljoo muita eläkkeitä.

      • niin-no-joo

        Ensinnäkin kansaneläke ei ole enää ajankohtainen meille nuoremmalle väelle.
        Tilalle on tullut takuueläke.
        Tiisekseen kun ei kannata luottaa eläkevakuutukseen niin kannattaako palo-, varkaus-, liikenne-, yms. vakuutuksetkaan.
        Ainahan nekin rahat voi sijoittaa pahan päivän varalle.

        Mitäpä jos poliitikot muuttavat takuueläkkeen sääntöjä vaikka siten että ne on sidoksissa omaisuuteen?
        Silloin jää tuo muiden siivellä eläminen pois ja on ihan oikeasti tultava toimeen sillä mitä itse on säästänyt.
        En nyt jaksa alkaa kertomaan mitä tapahtuu jos nuori yrittäjä sairastuu tai loukkaantuu vakavasti, kaikkihan tietävät ettei tapaturmavakuutus maksa kuin vähän aikaa ja vamma muuttuu iän tuomaksi rappeumaksi.

        Aloittajan kannatta ihan oikeasti perehtyä eläkevakuutuksen hyviin ja huonoihin puoliin ja tehdä omat johtopäätökset.


    • Nimimerkin"elakeote"antamasta linkistä pääsee tarkistamaan tiedot työuran ajalta karttuneista eläkekertymistä. Tietojen esille saaminen edellyttää palvelussa tunnistautumista henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe