Alaspäin laajenntetava ISO

Esa_S

Verkkosivuston mukaan Canonin EOS 6D:n ISO on laajennettavissa alaspäin 50:een asti. Normaalisti sen alaraja on ISO 100, laajennettavussa ISO 50. Mitä tämä tarkoittaa? Miten tuon lajennuksen saa käyttöönsä? Miksi se ISO on rajoitettu sataan mutta laajennettavissa 50:een?

Rajalassa on nyt tarjouksella tuo kamera. Olin miettinyt 77D:tä mutta tässä olisi täysikokoinen kenno.

6

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuuukkeli

      Laajennuksen saa käyttöön valitsemalla laajennetun herkkyysalueen valikosta. Ilmeisesti normaalin alueen ulkopuolella kuvan laatu heikkenee. ISO 50 on kai käyttökelpoinen lähinnä harmaasuotimen korvikkeena.

      • Esa_S

        Joissakin muissa kameroissa on alin ISO 200 ja laajennettavissa sataan. Onko sellaisen kameran ostamisessa järkeä?


      • Esa_S kirjoitti:

        Joissakin muissa kameroissa on alin ISO 200 ja laajennettavissa sataan. Onko sellaisen kameran ostamisessa järkeä?

        Kennolla on näissä kameroissa joku luontainen herkkyys eli ISO arvo joka yleensä on ISO100 tai ISO200. Jos kuitenkin halutaan kuvata syystä tai toisesta pienemmällä iso arvolla niin kennon antamaa signaalia vaimennetaan. Näin ainakin arvelen tehtävän. Jos taas tarvitaan isompaa ISO arvoa niin käytetään signaalin vahvistusta joka sitten heikentää hieman dynamiikkaa.

        Minulla on nyt uutena kroppirunkona Nikon D500 jonka ISO arvot varsin reteet entisiin kameroihini verrattuna. Kuvailin tässä kesällä "pimeitä" paikkoja ja käytin pääosin ISO9000 ja oikein hämärähommissa ISO18000 arvoja ja sain vielä varsin mukavia kuvia. Joku testaaja väitti vielä ISO25000 olevan käyttökelpoinen herkkyys, itse en ole vielä joutunut käyttämään moista.

        Liiasta valosta ei retkilläni ollut pelkoa joten ne ISO50 arvot jäivät kokematta. Ulkokuvissa ISO200 on mielestäni varsin hyvä arvo.

        Kun kerran kysyit niin, kun pudotat ISO100 arvon ISO50 arvoon niin teoriassa ja lähes käytännössäkin kuvaus vaatii kaksinkertaisen määrän valoa samaan päästäkseen tulokseen. Noin minä asian ymmärrän.

        Noin käytännössä, ainakaan omalta osaltani en ole mieltänyt ongelmaksi pieniä ISO arvoja vaan sen ettei saa tarpeeksi suuria ilman kohinan huomattavaa lisääntymistä johtuen signaalin vahvistamisesta jolloin kohinakin vahvistetaan. Kun kennon antamaa kuvasignaalia vahvistetaan niin samalla signaali/kohina suhde huononee.


    • Öönotota

      Kuulemma valovoimaisella linssillä aurinkoisella säällä voi tulla ongelmaa liian valon kanssa, kun lyhin suljinaikakin on vain 1/4000. Silloin ISO 50 auttaa välttämään ylivalottumista ilman että joutuisi himmentämään tai käyttämään harmaasuodinta.

    • Esa_S

      Kiitos hyvistä vastauksistanne.

    • kaikkikäyttöön

      Joo ja lisäisin vielä että olen joskus kuvannut päin aurinkoa harmaasuodin 100000 ja ISO 50 valotusajalla 25 sekuntia. Oikein hyviä tuli. Kuvista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe