W203 autom. vaihteenvalitsin ei mene pakille

ei.pakitella.enää

W203 automaattivaihteiston vaihteenvalitsin eli vaihdekeppi ei ajon jälkeen siirry N tai P asentoon. Mikä mahtaa olla vikana? Taas kerran, vastaavaa vaivaa on kansainvälisillä foorumeilla raportoitu runsaasti ja vikavaihtoehtoja on monta. Mekaaninen- vai sähkövika? Voiko sis sähkövika estää vaihteenvalitsimen liikuttamisen mekaanisesti?

Toivotaan, ettei merkkikorjaamolla huoltomies ole tiputtanut ruuvia vaihteenvalitsimen kulissin reiästä sisään. Jenkeissä joku oli saanut T20 eli Torx 20 -ruuvauspään tippumaan vaihteenvalitsimen kulissin reiästä sisään. On siinä vaivaa irrottaa vaihteenvalitsinmekaniikka ja alkaa naarata jotain metallipalaa vaihteenvalitsimen mekaniikan seasta...

Ajossa saattaa tulla kiusallisia tilanteita, jos autolla ei halutessaan saa peruutettua. Pahimmillaan vika on hengenvaarallinen.

19

567

Vastaukset

  • Voisi kuvitella, että lootan lukitus luulee auton liikkuvan edelleen, ja lukitsee vaihteenvalitsimen P ja N-asennot sen takia. Tuo on ihan sähkövika.

    • Tuli sellainen flashback mieleen ettei syynä olisi kaasupolkimen asentoanturi, ei anna vaihtaa kun luulee, että kaasua painetaan.


    • Tahmea tikkari tai sisupastilli pudonnut vekseliin


    • Kohti_Hybridiä kirjoitti:

      Tuli sellainen flashback mieleen ettei syynä olisi kaasupolkimen asentoanturi, ei anna vaihtaa kun luulee, että kaasua painetaan.

      Mitä jos se onkin jarrupolkimen asentoanturin vika eli ei saa tietoa, että jarrua painetaan ja siksi vaihteenvalitsinta ei saa D-N alueelta siirrettyä N-P alueella?

      Vika on uusiutunut tänään kaksi kertaa. Auto on ollut ajossa neljä kertaa eli ongelmaa ei esiinny joka kerralla. Siksi onkin aika kummallinen vaiva. Vaihteenvalitsimessa on siis jokin mekaaninen este, joka estää N ja P alueelle siirtämisen vaikka auto on pysähtyneenä ja jarrupoljin pohjassa. Omituista ja kiusallista.

      Lisävaivana vaihteenvalitsimesta on hävinnyt se lukitus, joka estää vaihteenvalitsimen siirtämisen pois P-asennosta, jos jarru ei ole pohjassa tai avain virtalukossa. Eli tällä hetkellä vaihteenvalisimen saa siirrettyä pois P-asennosta vaikka avain ei ole virtalukossa eikä jarrua paina! Auto lähtee valumaan, jos on vähänkin kaltevuutta. Tuntuu kuin se tappi vaihteenvalitsimen takana olisi jumittunut, jonka saa ruuvimeisselillä painettua sisään, kun vaihteenvalitsinta halutaan huolto- tai korjaustyön yhteydessä siirtää ilman virran kytkemistä avaimella. Auto oli viime viikolla huollossa, jossa kojelauta purettiin. Vaihteenvalitsimen vaivat ovat ilmaantuneet heti korjaamokäynnin jälkeen. Merkkikorjaamo kyseessä.


    • ei.pakitella.enää kirjoitti:

      Mitä jos se onkin jarrupolkimen asentoanturin vika eli ei saa tietoa, että jarrua painetaan ja siksi vaihteenvalitsinta ei saa D-N alueelta siirrettyä N-P alueella?

      Vika on uusiutunut tänään kaksi kertaa. Auto on ollut ajossa neljä kertaa eli ongelmaa ei esiinny joka kerralla. Siksi onkin aika kummallinen vaiva. Vaihteenvalitsimessa on siis jokin mekaaninen este, joka estää N ja P alueelle siirtämisen vaikka auto on pysähtyneenä ja jarrupoljin pohjassa. Omituista ja kiusallista.

      Lisävaivana vaihteenvalitsimesta on hävinnyt se lukitus, joka estää vaihteenvalitsimen siirtämisen pois P-asennosta, jos jarru ei ole pohjassa tai avain virtalukossa. Eli tällä hetkellä vaihteenvalisimen saa siirrettyä pois P-asennosta vaikka avain ei ole virtalukossa eikä jarrua paina! Auto lähtee valumaan, jos on vähänkin kaltevuutta. Tuntuu kuin se tappi vaihteenvalitsimen takana olisi jumittunut, jonka saa ruuvimeisselillä painettua sisään, kun vaihteenvalitsinta halutaan huolto- tai korjaustyön yhteydessä siirtää ilman virran kytkemistä avaimella. Auto oli viime viikolla huollossa, jossa kojelauta purettiin. Vaihteenvalitsimen vaivat ovat ilmaantuneet heti korjaamokäynnin jälkeen. Merkkikorjaamo kyseessä.

      Jollain ollut vastaava vaiva:

      https://mbworld.org/forums/c32-amg-c55-amg-w203/245209-c32-stuck-drive-reverse-wont-go-into-r-p-help.html

      2002 C32 kyseessä



    • ei.pakitella.enää kirjoitti:

      Mitä jos se onkin jarrupolkimen asentoanturin vika eli ei saa tietoa, että jarrua painetaan ja siksi vaihteenvalitsinta ei saa D-N alueelta siirrettyä N-P alueella?

      Vika on uusiutunut tänään kaksi kertaa. Auto on ollut ajossa neljä kertaa eli ongelmaa ei esiinny joka kerralla. Siksi onkin aika kummallinen vaiva. Vaihteenvalitsimessa on siis jokin mekaaninen este, joka estää N ja P alueelle siirtämisen vaikka auto on pysähtyneenä ja jarrupoljin pohjassa. Omituista ja kiusallista.

      Lisävaivana vaihteenvalitsimesta on hävinnyt se lukitus, joka estää vaihteenvalitsimen siirtämisen pois P-asennosta, jos jarru ei ole pohjassa tai avain virtalukossa. Eli tällä hetkellä vaihteenvalisimen saa siirrettyä pois P-asennosta vaikka avain ei ole virtalukossa eikä jarrua paina! Auto lähtee valumaan, jos on vähänkin kaltevuutta. Tuntuu kuin se tappi vaihteenvalitsimen takana olisi jumittunut, jonka saa ruuvimeisselillä painettua sisään, kun vaihteenvalitsinta halutaan huolto- tai korjaustyön yhteydessä siirtää ilman virran kytkemistä avaimella. Auto oli viime viikolla huollossa, jossa kojelauta purettiin. Vaihteenvalitsimen vaivat ovat ilmaantuneet heti korjaamokäynnin jälkeen. Merkkikorjaamo kyseessä.

      Mikäs korjaamo nuin laadukasta työtä tekee Vie se paskakasa sinne takas Saavat selvittää sotkun. Toki lusikkatehas olis se parempi paikka vanhalle pommillesi


    • w123vm1978 kirjoitti:

      Mikäs korjaamo nuin laadukasta työtä tekee Vie se paskakasa sinne takas Saavat selvittää sotkun. Toki lusikkatehas olis se parempi paikka vanhalle pommillesi

      Vaihteenvalitsin eli se koko "möntti", jossa on vaihteenvalitsimen mekaniikka on viallinen. Yllä olevassa linkissä on kuvat osasta ja sen vaihdosta. Mutta uusi vaihteenvalisin ei ole hyllytavaraa.

      Uusia varaosia Suomessa 0 kpl. Lähin löytynee Saksasta. Osa tullee siis mahdollisesti jo ensi viikolla. Siihen asti eletään ilman peruutusvaihdetta ja pysäköinti-asentoa. Varaosan hinta? Onneksi vain 1000 euroa. Kun on henkisesti valmis 1000-1400 euron hintalappuun, niin 1000 euroa kuuloostaa alennushinnalta varaosasta, joka laitetaan 15 vuotta vanhaan, 5000 euron arvoiseen C-Mersuun.

      Jotain hyvää sentään tähän perjantaipäivään.


  • Toivottavasti homma tulee kuntoon. Aivan ensiksi olisin epäillyt / arponut syyksi automaatin ulkopuolella olevia siirtovipuja nivelineen kummittelijaksi.

    Mutta onhan se outoa jos vika ilmenee pian korjaamoreissun jälkeen, jossa tuolle alueelle kajottu?

    • Kiusallista onkin juuri se, että vika ilmeni ensimmäistä kertaa ajaessani autoa merkkihuollosta kotiin. Auto toimi 15 vuotta moitteetta ja huoltokäynnin jälkeen vaihteenvalitsin ei enää toiminut normaalisti. Vielä kiusallisemmaksi asian tekee varaosan 1000 euron hintalappu. Kuka maksaa?

      Toki on mahdollista, että autosta rikkoutuu mikä tahansa osa juuri korjaamokäynnin yhteydessä. Kyse on tilastollisesta sattumasta. Jossain vaiheessa se osa olisi kuitenkin rikkoutunut. Silti on kiusallista, kun kallis osa menee rikki juuri sitten sen korjaamoreissun kaupanpäällisinä.

      Eikä siinä vielä kaikki; varaosan saatavuus on kiusallisen hidasta. Viikko sitten perjantaina tilattu varaosa ei tänään torstaina ollut vielä saapunut! Ehkä se tulee huomiseksi. Mitähän taksiautoilija sanoo, jos auto jää pois ajosta vaihteenvalitsimen vian takia viikoksi? Miten voi olla, että varaosan toimitus Saksasta Suomeen kestää viikon? DHL ja UPS kuljettavat paketteja mistä tahansa minne tahansa 24 tunnissa.

      Jos minulta kysytään, niin perjantaina Saksasta tilattu ja postitettu varaosa pitää saada Suomeen jo maanantaina tai viimeistään tiistaina. Ei ole oikein tätä päivää, että auton halvaannuttavan vian takia odotellaan varaosaa kokonainen viikko.


    • ei.pakitella.enää kirjoitti:

      Kiusallista onkin juuri se, että vika ilmeni ensimmäistä kertaa ajaessani autoa merkkihuollosta kotiin. Auto toimi 15 vuotta moitteetta ja huoltokäynnin jälkeen vaihteenvalitsin ei enää toiminut normaalisti. Vielä kiusallisemmaksi asian tekee varaosan 1000 euron hintalappu. Kuka maksaa?

      Toki on mahdollista, että autosta rikkoutuu mikä tahansa osa juuri korjaamokäynnin yhteydessä. Kyse on tilastollisesta sattumasta. Jossain vaiheessa se osa olisi kuitenkin rikkoutunut. Silti on kiusallista, kun kallis osa menee rikki juuri sitten sen korjaamoreissun kaupanpäällisinä.

      Eikä siinä vielä kaikki; varaosan saatavuus on kiusallisen hidasta. Viikko sitten perjantaina tilattu varaosa ei tänään torstaina ollut vielä saapunut! Ehkä se tulee huomiseksi. Mitähän taksiautoilija sanoo, jos auto jää pois ajosta vaihteenvalitsimen vian takia viikoksi? Miten voi olla, että varaosan toimitus Saksasta Suomeen kestää viikon? DHL ja UPS kuljettavat paketteja mistä tahansa minne tahansa 24 tunnissa.

      Jos minulta kysytään, niin perjantaina Saksasta tilattu ja postitettu varaosa pitää saada Suomeen jo maanantaina tai viimeistään tiistaina. Ei ole oikein tätä päivää, että auton halvaannuttavan vian takia odotellaan varaosaa kokonainen viikko.

      Varaosa saapui ja uusi vaihteenvalitsin on asennettu autoon. Toimii hienosti, mutta vaihteenvalitsin liikkuu kulississa paljon pehmeämmin kuin vanha. Ensireaktiona on, että vanha oli parempi. Nyt tuntuu, että vaihteenvalitsin liikkuu hunajassa. D N R ja P, kaikki asennot löytyvät, mutta tietty saksalainen täsmällisyys puuttuu. Kämmenpohjaan keppi liikkuu liian pehmeästi. Vanha vaihteenvalitsin oli käyttötuntumaltaan erilainen.

      Ajamistani autoista oma suosikkivaihteistoni on Audi R8:n manuaaliaski, jossa metallinen vaihteenvalitsin liikkuu metallikulississa. Luoja, kun kilahtelee kauniisti.

      On uskomatonta, miten tällaiset pienet asiat voivat tehdä autosta ylimaallisen. Ei ole yhdentekevää, mitä ääntä vaihteenvalitsin pitää, kun sitä liikuttaa asennosta toiseen. Ei ole yhdentekevää, miltä tuntuu sormiin ja käteen, kun vaihteenvalitsinta liikuttaa asennosta toiseen.

      Kyllä autonvalmistajat tämän tietävät. Eräät automerkit jopa hiovat sitä ääntä, jonka auton ovi pitää suljettaessa. Se on tärkeä ääni ja herättää laatumielikuvia. Tai sitten ei herätä.


    • ei.pakitella.enää kirjoitti:

      Varaosa saapui ja uusi vaihteenvalitsin on asennettu autoon. Toimii hienosti, mutta vaihteenvalitsin liikkuu kulississa paljon pehmeämmin kuin vanha. Ensireaktiona on, että vanha oli parempi. Nyt tuntuu, että vaihteenvalitsin liikkuu hunajassa. D N R ja P, kaikki asennot löytyvät, mutta tietty saksalainen täsmällisyys puuttuu. Kämmenpohjaan keppi liikkuu liian pehmeästi. Vanha vaihteenvalitsin oli käyttötuntumaltaan erilainen.

      Ajamistani autoista oma suosikkivaihteistoni on Audi R8:n manuaaliaski, jossa metallinen vaihteenvalitsin liikkuu metallikulississa. Luoja, kun kilahtelee kauniisti.

      On uskomatonta, miten tällaiset pienet asiat voivat tehdä autosta ylimaallisen. Ei ole yhdentekevää, mitä ääntä vaihteenvalitsin pitää, kun sitä liikuttaa asennosta toiseen. Ei ole yhdentekevää, miltä tuntuu sormiin ja käteen, kun vaihteenvalitsinta liikuttaa asennosta toiseen.

      Kyllä autonvalmistajat tämän tietävät. Eräät automerkit jopa hiovat sitä ääntä, jonka auton ovi pitää suljettaessa. Se on tärkeä ääni ja herättää laatumielikuvia. Tai sitten ei herätä.

      Saitko asianmukaisen vikadiagnoosin alkuperäisestä vaihenevalitsimesta (ja osan mukaasi), mikä siinä oli vialla?

      Kuulostaa kuitenkin hyvin oudolta, että vain 90 tkm ajettuun ja huolella pidettyyn Mersuun tarvitsisi vaihtaa koko vaihteenvalitsin. En tiedä mitä kaikkea sen mukana tuli, mutta ett'ei ongelma vain olisi ollut jossakin valitsimen ulkopuolisissa simppleimmissä elementeissä, nivelisä, vivuissa, jousissa, jotka samalla vaihdettu?

      Mutta oleellista, että on nyttemmin kunnossa ja ehkä se valitsimen käyttötuntumakin hieman muuttuu kunhan uutuuden 'parafiinit' kuluvat.


    • siirtovipuset kirjoitti:

      Saitko asianmukaisen vikadiagnoosin alkuperäisestä vaihenevalitsimesta (ja osan mukaasi), mikä siinä oli vialla?

      Kuulostaa kuitenkin hyvin oudolta, että vain 90 tkm ajettuun ja huolella pidettyyn Mersuun tarvitsisi vaihtaa koko vaihteenvalitsin. En tiedä mitä kaikkea sen mukana tuli, mutta ett'ei ongelma vain olisi ollut jossakin valitsimen ulkopuolisissa simppleimmissä elementeissä, nivelisä, vivuissa, jousissa, jotka samalla vaihdettu?

      Mutta oleellista, että on nyttemmin kunnossa ja ehkä se valitsimen käyttötuntumakin hieman muuttuu kunhan uutuuden 'parafiinit' kuluvat.

      Hienosti on toiminut vaihteenvalitsin korjauksesta lähtien. Silti edelleen kismittää, miten kallis osa menee rikki juuri korjaamokäynnin yhteydessä.

      Jälkiviisaana minun ei tietenkään olisi kuulunut maksaa 1000 euron varaosaa, jos auto rikotaan huoltokäynnin yhteydessä. Korjauksen olisi pitänyt mennä korjaamon piikkiin. Mitäs tiputtivat ruuvin vaihteenvalitsimen kulissin aukosta vahingossa sisään.

      Ruuveja muuten oli hukassa enemmän kuin yksi, mikä selvisi purkaessani kojelaudan. Jouduin tekemään sen, koska kojelauta oli kasattu väärin. Autoni oli siis alumperin 360 euron korjauskäynnillä, jonka yhteydessä kojelauta kasattiin väärin ja vaihteenvalitsin rikottiin. Lopputulos: minä puran ja kasaan kojelaudan uudelleen (meni 5 tuntia) ja ostan omista rahoistani 1000 euron vaihteenvalitsimen rikotun tilalle. Se oli kallis korjaamokäynti monella tapaa. Voisi olla maahantuojalla oltaisiin oltu kiinnostuneita, jos sen olisi raportoinut silloin aikanaan.

      Ei voi ihan antaa täysiä pisteitä Mercedes-korjaamolle :)


  • Minä kuiskaan nyt sinulle suoraan korvaan rehellisen vastauksen.

    Sinulla on mersu,15 vuotta vanha,auto on siis 2002 mallia,sen ikäiseena utoon ei enään laiteta 1000 euroa osaan ja sen päälle asennus.

    Jos nyt vielä kysyn onko kyseessä bens vai diesel ja minkä verran mittarin kilometrit on?

    Kysyt kuka maksaa tuolla ylempänä?

    Ei terve mies maksa,mersun arvo on arviolta 1000-2000 euroa niin mieti kysymystäsi eli miksi sinä maksat siitä. ja hermoilet missä on osat?

    Oisit vaihtanut tuolla hintaa jo laatikon, tai koko auton.Pikkkasen päälle tonni ja auto vaihtuisi.

    • Vastaukset:

      "Sinulla on mersu,15 vuotta vanha,auto on siis 2002 mallia,sen ikäiseena utoon ei enään laiteta 1000 euroa osaan ja sen päälle asennus."

      Tässä tapauksessa laitetaan. Auto on "silmäteräni" eli ihan oikeasti keräilyharvinaisuus. Auto on 15 vuotta vanha ja mittarissa alle 90 tuhatta kilometriä. Toistan: auto on 15 vuotta vanha ja mittarissa on alle 90.000 kilometriä. Lienee koko Suomessa ainut vm. 2002 alle 90 tkm ajettu C230 Kompressor Sportcoupe.

      Auton arvoon en ota kantaa, koska auto ei ole myytävänä. Kaikki me olemme omalla tavallamme tärähtäneitä, mutta jos tarjoat 10.000 euroa, en myy autoni sinulle. Auto ei ole myytävänä. Minä pidän ja vaalin tätä yksilöä. Tämä auto on minulla vielä 10 vuoden kuluttua.

      Siinä on jotain hienoa, kun vanha auto on uutta vastaavassa kunnossa niin sisältä kuin ulkoa. Vuosi sitten olin tankkaamassa autoani, kun vieressä tankkaamassa ollut autoilija kysyi, "onko tuo ihan uusi?" Vastasin, että "ei ole. Autolla on ikää 14 vuotta". Veti tila-autoilijan hiljaiseksi.

      Mutta tosiaan, vaihdatan tähän autoon vaikka kolme kpl 3000 euron osia. Autoni ylläpidossa ei ole järjen häivää, mutta tästä en luovu eikä tämä ole myytävänä. Piste.

      Lähes meillä kaikilla on järjettömät harrastuksemme. Minulla autoni.


    • Ymmärrän ja arvostan näkemystäsi,kyseessä suuri ihastus autoon ja sinä vain yksinkeraisesti pidät siitä todella paljon.

      Mitäs mieltä olet tästä? tämäkin kaveri ,meinaan pitää todella paljon autostaan ja vetää monen kaverin hyvin hiljaiseksi.Tämäkin on koko maailmassa siis toistan koko maailmassa ainut yksilö vailla vertaa. Kopsaan tähän alle nyt tiedot,Mitäs sanot,ainut koko maailmassa.

      5 268 823 kilometriä tai 131 kertaa maapallon ympäri. Tämän matkan Irvin Gordon on ajanut Pyhimys- Volvollaan.

      Irvin Gordonin vuoden 1966 Volvo P1800S näyttää siltä kun se olisi ajettu juuri tehtaalta ulos.

      -Auto on paremmassa kunnossa kuin uutena. Koskaan sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, kertoo Long Islandilla New Yorkin osavaltiossa asuva Gordon New York Postin haastattelussa.

      Autosta tuli kansallinen kuuluisuus 2013, kun täyteen tuli kolme miljoonaa mailia, noin 4,8 miljoonaa kilometriä. Sen jälkeen kilometrejä on kertynyt lähes puoli miljoonaa lisää.

      -Kaikki sanovat, että tämä ei ole mahdollista. Mutta minä todellakin pidän huolta autostani, kertoo Gordon.

      Viime vuonna öljynvaihtoja kertyi 28 ja vaihteistoöljyn Gordon vaihtoi neljä kertaa.

      Salaisuus on huolto-ohjeiden tarkka noudattaminen

      -Auton saa pysymään kunnossa kun omistajan manuaali on aktiivisessa käytössä. Suurin osa ihmisistä pitää sitä pöytälaatikossa tai hanskalokerossa. Sitä pitää lukea ja seurata ohjeita, sanoo Gordon.

      -On myös tärkeää pitää auto puhtaana, eikä pelkästään sisältä. Auton alusta täytyy putsata hiekasta ja muusta liasta, muuten korroosio iskee.

      Gordon osti auton uutena vuonna 1966. Hinta oli 4 150 dollaria. Nyt 75-vuotias Gordon on eläkkeellä opettajan työstään ja pitää autolla ajamisesta, kuinka muutenkaan.

      -Ajan mieluiten yksin. Eipä tarvitse kuunnella muiden tyhjänpäiväisiä puheita, sanoo Gordon.

      Hän on käynyt kaikissa USA:n 50 osavaltiossa useita kertoja.

      -Olen ajanut myös lumessa ja jäässä, auto on toiminut aina. Auto on ruotsalainen, se rakastaa lunta!

      Jo vuonna 1998 Gordon pääsi Volvoineen Guinnessin ennätysten kirjaan. Silloin tuli täyteen 1,69 miljoonaa mailia eli noin 2,7 miljoonaa kilometriä. Se oli enemmän kuin millään muulla siviilikäytössä olevalla, samalla omistajalla olleella autolla.

      Gordon tunnustaa yrittäneensä kerran myydä auton.

      -Tarjosin sitä Volvon maahantuojalle hintaan dollari kilometriltä. Kauppoja ei syntynyt.

      -Irvinin tarina on loistava esimerkki siitä, miten auto kestää, kun sitä huolletaan kunnolla, kertoo Volvo Car USA:n johtaja Scott Doering.

      Irvin Gordon ajaa mielellään, ja kaikkein mieluiten yksin. Ohje auton kestämiseen on hänen mukaansa huolto-ohjeiden tinkimätön noudattaminen.

      http://www.iltalehti.fi/autot/2016030121199775_au.shtml

      Miltäs näytti?ainut maailmassa.


  • Eikä tälläkään pariskunnalla ole auto kuumetta vielä iskenyt,se on saman vuosimallin eli 2002 15 vuotta vanha auto.

    Äänekoskelaisen Matin farmari-Volvon mittariin pyörähti tasan miljoona kilometriä – ”Onhan noita kertynyt”

    Äänekoskelaisille Matti ja Raija Savolaisille ei ole vielä autokuume päässyt iskemaan, vaikka Volvon mittarissa on jo miljoona kilometriä.

    Auto on päältä päin katseltuna kuin mikä tahansa 2000-luvun alun V70-farmari kiiltävine maalipintoineen ja tasaisine moottorin hyrinöineen. Kuskin ovesta kurkatessa ohjauspyörän takana mittaristoa niin tajuaa, ettei samanlaista tule aivan joka päivä vastaan.

    Eikä näissä ole vikoja ja kestää .

    – Säännöllinen huolto ja pitkän matkan ajaminen on kilometrien salaisuus. Kun autosta pitää huolen niin se pysyy kunnossa, sillä tässäkin on vielä alkuperäinen kytkin, vaihdelaatikko ja moottorillekaan ei ole tehty muuta kuin vaihdettu ykkössuuttimen kumitiiviste, Matti naurahtaa.

    Moottorin osat eivät ole ainoita, jotka V70:ssä ovat pysyneet hyvässä kunnossa hurjasta kilometrimäärästä huolimatta. Alustaan ja voimansiirtoon ei pahemmin ole tarvinnut kajota.

    – Yksi pyöränlaakeri on jouduttu vaihtamaan. Onhan niitä tosin vielä kolme alkuperäistä paikallaan, Savolainen nauraa.

    http://www.ksml.fi/teemat/autot/Äänekoskelaisen-Matin-farmari-Volvon-mittariin-pyörähti-tasan-miljoona-kilometriä-–-”Onhan-noita-kertynyt”/1024222
    2000 luvun mersut eivät näillä osien määrillä pääse likimainkaaan yli miljoonaan kilometriin.

    http://www.ksml.fi/teemat/autot/Äänekoskelaisen-Matin-farmari-Volvon-mittariin-pyörähti-tasan-miljoona-kilometriä-–-”Onhan-noita-kertynyt”/1024222

  • Sama vika. Huomattavasti halvempi korjaus löytyy elehuollosta (elehuolto. fi)

    • Hienoa, mutta vinkki tulee vähän myöhässä.

      Kommentti 2 vuotta vaihteenvalitsimen uusimisen jälkeen: kaikki toimii kuten ennen vikaantumista. Varsinainen vika ei koskaan selvinnyt. Epäilen, että kojelautaa purettaessa merkkikorjaamolla mekaanikolta on pudonnut yksi ruuvi vaihteenvalitsimen kulissin aukosta sisään! Käsi sydämellä olevan melko lailla varma, että vaihteenvalitsin rikottiin merkkikorjaamolla, kun kojelautaa purettiin toisen vian korjaamiseksi ja sitä varten vaihteenvalitsin pitää irrottaa.

      Ihan sama. Maksoin 1000 euroa varaosasta silloin kaksi vuotta sitten. Auto toimii kuin enkeli. Ei voi valittaa. Kyseinen korjaamo tosin on saanut kuraa aivan jokaiselta, joka on kertonut siitä kokemuksiaan. Toki minäkin voin kertoa omia kokemuksiani:

      Vein auton tänne vaihteenvalitsimen rikkoneelle korjaamolle. Olin tilannut ilmamassamittarin puhdistuksen. Kun hain auton iltapäivällä minulle kerrottiin, että tyhjäkäyntihäiriöt tuskin liittyvät ilmamassamittariin. He olivat lupaa kysymättä uusineet sytytystulpat, mutta eivät olleet tehneet mitään ilmamassamittarille. Lopputulos: tulppien vaihto maksoi osineen yli 200 euroa, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta auton tyhjäkäyntiin. Minä hain Motonetista ilmamassamittarin puhdistus-spraytä, irrotin ilmamassamittarin, puhdistin sen ja kasasin kaiken -> tyhjäkäyntiogelmat hävisivät.

      Onhan se jotekin noloa, että minä diagnosoin vian oikein, tilaan korjauksen Mercedes-korjaamolta, he eivät tee tilaamaani korjausta, vaan keksivät itse tehdä jotain muuta. Vika ei korjaannu, minä korjaan lopulta vian itse ja se vika on juuri se, jonka kerroin korjaamolle alunperin ja pyysin korjaamaan = ilmamassamittarin puhdistus.

      Vähän noloa ja näitä kertomuksia löytyy aika monelta porilaiselta aikas monta. Yksi porilainen sanoi, että hän vie Mersunsa ennemmin Viroon huoltoon kuin Satakunnan Autotaloon. Tulee varmemmin kuntoon ja paljon halvemmalla.


Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.