Kuitusiima avokelalle. Pikaisia vastauksia kiitos!

Kalamiäs

Tarvitseeko laittaa monofiilisiimaa pohjasiimaksi vai riittääkö vain, että laittaa suoraan kuitusiiman. Jos tarvitsee monofiilisiimaa nii kuinka paljon sitä kannattaa puolata. Kannattaako siimaa puolata tiukalle vai riittääkö siimarullan painon antama tiukkuus.

9

5972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitäaletaan

      Puolan tulee olla sopivan täysi, ja sopivan kireällä. Vajaa puolisenttiä reunalta vajaa. Asiallisesti vetämällä, siima ei saa kiristyä muiden kerrosten väliin.

      • Kalamiäs

        Kannattaako pohjasiimaksi laittaa monofiilisiimaa vai pitäisikö laittaa suoraan kuitusiimaa.


    • siitäaletaan

      Jos puola tulee tarpeeksi täysi, ei tarvi laittaa mitään pohjalle. Monon ja kuidun solmu voi aiheuttaa turhia ongelmia.

    • Puolaaja

      Näkemykset vaihtelevat, riippuen ehkä kuidun liukkaudesta. Jotkut laittavat monoa, jotkut (solmun ohella tietenkin) palan teippiä lukitsemaan kuidun puolanakselille. Itse laitan aina pohjalle monoa, jonka liitän palomar-solmulla kuituun. Siirryin tähän siksi, että liukkaiden kuitujen kanssa koko siimapakka lähti pyörimään vähänkin kovemmassa vedossa. Toisaalta näin saa myös helpommin puolan kunnolla täyteen.

    • Ali-Ali

      Itse käytin ennen monoa pohjasiimana, tosin taloudellisista syistä. Ratkaisin ko. ongelman kuitenkin tilaamalla eräästä hyvinkin itäisestä nettimarketista kuitusiimaa 500:n ja 1000:n metrin jättipuolissa, hinta toimitettuna alle 10e/rulla. Tuosta 500:n metrin kelasta saa kahteen, kolmeen kelaan siimat. Ja laadullisesti aivan yhtä toimivaa valtamerkkien kanssa.

    • laskee

      Monofiilia ei tarvitse laittaa pohjasiimaksi, kunhan teippaa siiman kunnolla puolanakseliin. Kustannussyistä näin kuitenkin voi tehdä, sillä monofiili on melkein ilmaista kuitusiiman vähittäismyyntihintoihin nähden. Ongelmaksi avokelalla muodostuu kuidun ja monon välinen solmu, johon kuitu helposti takertelee kelalta purkautuessaan. Usein kuituna käytetään ohuempaa siimaa kuin samalla kelalla monofiilinä, joten kuitua menee tällöin paljon. Jos kuitenkin hankittu kuitusiimamäärä on riittävä kalastukseen, muttta vajaa kelalle, pohjalle voi kiertää eristysnauhaa täytteeksi.

    • Taimen68

      Koskaan en ole mitään monofiilia pohjalle laittanut vaikka usein kuulee että näin olisi hyvä tehdä,syy siihen on tuo solmuongelma joka tulee puolalle ja haittaa siiman purkautumista heitossa.Nykyään kuitusiimoja saatavilla 150m-300m puolissa joka riittää hyvin 1000-3000 kokoluokan keloille ohuemmillekin siimoille esim.spiderwire stealthmooth 8 braid 0.12mm/10.7kg tai 0.14mm/12.5kg aivan huippusiima ja hyvä vetolujuus ei viehemenetyksiä tänä kesänä.Kovan pohjatärpin tai nykimisen jälkeen aina muutama metri siimaa pois,niin aika hyvin säästynyt viehemenetyksiltä.Muutaman vuoden käytön jälkeen siiman voi kääntää toisinpäin,helpoiten onnistuu jos on useampi kela ja siima kelataan toisen kelan tyhjään puolaan,jos siimaa on kulunut käytössä jonkin verran eli puola on vajaa voi pohjalle tosiaan laittaa jotain teippiä tai mainittua monofiilisiimaa,itse en toista siimaa laittaisi.Vuosia käyttänyt vain kuitusiimoja ja nuorempana monofiilia kun kuitusiimoja silloin ei ollut olemassakaan,heitossa kuitusiima mennyt poikki 3 kertaa,saman verran vissiin jäänyt pohjaan uistimia jos ei irti ole lähtenyt rannalta heitettynä silloinkin ollut pakko katkaista itse siima kun uistin pohjassa eikä kuitusiima ole mennyt poikki eikä uistin lähtenyt irti.Käytän 1000-2000 kokoluokan keloissa 0.12-0.14mm kuitua vetolujuus n.10-12kg,3000-6000 kokoluokan keloissa 0.17-0.25mm kuitua vetolujuus 25kg molemmin puolin esim.berkley whiplash 0.21mm/26.4kg! (600m rulla)

    • Suosittelisin samaa simaa kokomatkan puolalle, aina liitoskohta ongelmallinen! Kaverini vankkumaton haspelimies kehui ennen kuitusiimaa, kestävyys yms. ominaisuudet, nyt kun siirtynyt enemmän metallivieheistä jigittelijäksi ei enää kehu , jotkut uudet mallit vetää sykkyrälle lipoista tosi pahasti ja pitämänsä eräät daiwan jigit kietoo heitossa myös siiman kärkivapaosan ympärille niin että ei lennä tai jopa katkeaa.

    • Anonyymi

      Riipuu keltä kyssyy , itse köyhänä Miehenä laitan avo kelaan vanhaa monofiiliä pohjalle ja kuitusiimaa 100 metriä päälle , 100 m riitää mielestäni hyvin väsytykseen tämän maan kaloille oli mikä kala vaan , ainakin mulle on riittänyt , niin osti 18 Kilon kuitua 200 metriä keskeltä poikki jäi sata metriä jäi tulevaa kesää varten . niin olen rannalta onkia , niin ja senhän tietää kaikki että kuitu ei kestä kivikköisillä joilla . 12 kilon Monofiiliä , kuitu siiman ja vieheen väliin noin puolitoista metriä . katkeaa se monofiilikin tiukassa paikassa .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe