Minkä kokoista konetta suositteletta tälle veneelle? 4T!
FLIPPER 515 HT
6
6148
Vastaukset
- Flipperisti
Itsellä vastaava vanhempi malli 510 HT, joka lienee rungoltaan ja painoltaan samanlainen kuin tuo 515 ja kulkee F50 Yamahalla tosi mukavasti ja taloudellisesti, joten itse valitsisin kyllä tuon 50 hv:n.
- sepi
Mulla on 50 4T honda voin siis asentaa sen huoletta?
- Flipperisti
sepi kirjoitti:
Mulla on 50 4T honda voin siis asentaa sen huoletta?
Uskoisin, että tuo on sopivin teho, kun kyseessä 4-tahtinen. Isommilla saa tietysti lisää vauhtia, mutta taloudellisuus saattaa kärsiä lisäpainonkin takia.
- 60hv
60hv!
no joo, 50 varmaan menee sekin, jos hepat on tallella.
Isommalla kuormalla=4hlöä on varmaan aika rajoilla miten kulkee 50:lla. Saa nojailla eteenpäin et liukuu- apuu
Yamahan moottori testi kirjan mukaan
f60 yammu nopeus 30,5 solmua 20 L/h 0,66L/mmaili
F50 yammu nopeus 26,5 solmua 18,2L/h 0,68L/mmaili
Taloudellisin nopeus.
F60 yammu 25 solmua 14L/h 0,56L/mmaili
F50 yammu 18,2 solmua 10,6L/h 0,58L/mmaili.
Kysymys onko kenelläkään ollut isompaa konetta kuin 60 hp? Kiinnostais kokemukset?? - Fisher
apuu kirjoitti:
Yamahan moottori testi kirjan mukaan
f60 yammu nopeus 30,5 solmua 20 L/h 0,66L/mmaili
F50 yammu nopeus 26,5 solmua 18,2L/h 0,68L/mmaili
Taloudellisin nopeus.
F60 yammu 25 solmua 14L/h 0,56L/mmaili
F50 yammu 18,2 solmua 10,6L/h 0,58L/mmaili.
Kysymys onko kenelläkään ollut isompaa konetta kuin 60 hp? Kiinnostais kokemukset??Mulla oli vielä toissakesänä 50 hp Hondalla ko. yhdistelmä. Yksin ajaessa se oli ihan toimiva, mutta lastissa ja kovassa kelissä ei enää jaksanut kunnolla toimia. Plaaniin nousu oli joskus kovin tuskaista. Eli 50hv on tosiasiassa hiukan nafti Flipper 515HT:n perässä.
Viime kesäksi vaihdoin 80 hv Yamahaan, halusin varmistaa että tehot todella riittää. Näilläkin palstoilla on jaeltu mielipiteitä, joiden mukaan koneen lohkon koolla on paljonkin merkitystä siihen, jaksaako kone vääntää vai ei, hevosista riippumatta. Sitä en osaa sanoa, mikä lohkon koon merkitys on, mutta minun Flipperiin nopeutta tuli mukavasti lisää ja nyt nousee plaaniin kevyesti lastilla kuin lastilla. Haittapuoli on se, että F80 kone on vaan aika isokokoinen fyysisesti Flipper 515HT:n perään (paino ja muut mitat kontra moottorikaivon koko). Jos se olisi hiukankin vielä isompikokoinen, niin se ei enää pelittäisi ko. veneen perässä. Eli nyt toimii juuri ja juuri.
Toinen vaihtoehto jota silloin pohdin oli Suzuki/Johnson 70 hv, mutta sen paino ja mitat olivat ihan samaa luokkaa kuin F80 Yamahan (Suzuki 70 152 kg, Yamaha F80 164kg, Yamaha F60 115kg, Honda 50 91 kg). Kokoeroa tulee tietysti siitä, että esim. Yamaha 80hv:n lohko on 1596cc ja Suzukin 70hv:n lohko on 1298cc, kun taas Yamaha 60hv:n lohko on 996cc ja Honda 50:sen 808 cc. Päädyin sitten lopulta F80:een kun siinä kuutioita ja tehoa oli "riittävästi", ja sopivanhintainen konekin löytyi.
Etukäteen eniten mietitytti miten näinkin paljon painavampi kone kuin Honda 50 vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin ja kulkuasentoon. Täytyy sanoa, että yhtään painavampaa konetta en perään enää laittaisi, tämä 164 kg on juuri rajoilla, mutta toimii vielä ok. Mutta kevyempi kone olisi toki parempi.
Jos nyt pitäisi valita, niin todennäköisesti ottaisin sittenkin 60 hv Yamahan (sillä lisä 10 hv:lla verrattuna 50:seen on tässä yhdistelmässä todella käyttöä). Valinta osuisi tähän nimenomaan siksi, että se on selkeästi pienempikokoinen ja kevyempi kuin 80 hv. Ja tietysti edullisemman hintainenkin. Uskoisin että 60 hv teho on juuri sopivasti, että vene pelaa mukavasti muutoinkin kuin yksin ajellessa. Tai sitten suuntaisin katseen näihin uusiin 4T koneita kevyempiin 2T koneisiin...
Ai niin, F80/HT515 yhdistelmällä nuo huiput tuntuvat olevan siinä 5500rpm/35 solmun paikkeilla (Honda kuljetti ehkä n. 25 solmua/6000 rpm, GPS:llä mitattuja). Luulen kyllä, että rusettia vaihtamalla saisin vielä vähän lisää vauhtia, mutta sitä en kaipaa. Sopiva matkavauhti tuntuu olevan reilun 20 solmun/4000 rpm hujakoilla, ja melutaso huimasti alle Hondan, jolla matkavauhdissa piti aina pitää 5000-5500 rpm. Kulutusta en ole jaksanut tarkemmin seurailla, mutta onhan tuo isompi kone toki vähän janoisempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789