Onko eutanasia-laki jo päätösvoimainen ?

mielipiteitä-asiasta

Moni vanhus sairas on jo elämään väsyny,
moni ajattelee,
pääsis jo pois,
liian moni ei tiedä , eikä osaa
kuinka sen itse tekisi ,
jostaki pitäisi saada hyvät neuvot,
hyvät lotettavat lääkkeet,
että lähtö on varma miellyttävä ja kivuton kun sen lopulta itse on päättäny tehdä ja lähteä,

asiasta oli keskustelua tänää puoli-seitsemän ohjelmassa,

11

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eutanasia on tuotu käsiteltäväksi eduskuntaan. Enemmistö kansanedustajista tuon hyväksynee, mutta äänestykseen sitä ei olla viety.

    • eienääyhtäänsitä

      Kyllä sitä ajattelee hiukan nuoremmatkin, kun on joutunut kestämään vuosien kiusaamista.

    • Vuosien kiusaamista olen minäkin kestänyt. Nyt 82v ja ikäni sairas. Me vanhat olemme vain ihmisten tiellä ja haittana.

    • enhyväksy

      Sairauksien kanssa voi elää ihan täysipainoisen elämän, olethan sinäkin ruuneperi kouluttautunut ja tehnyt pitkän työuran . Usein olet kertonut että tanssit vielä vanhana joten tuntuu itsesääliltä tuo valitus. On sellaisiakin jotka istuu pyörätuolissa ja yöt hengityskoneessa kuten Kalle Könkkölä, silti kansanedustajaksi ylennyt eikä eutanasiaa ole vaatinut. Kiusaaminen tai elämään kyllästyminen ei ole syy vaatia lääkäreitä tekemään murhaa, eikä mikään muukaan asia. Ihan varmasti kuolo korjaa meidät jokaisen aikanaan. Eikä me vanhat iän takia olla kenenkään tiellä, hirveää itsensä alentamista tuollainen. Mihin pannaan raja , jos tuottamattomia hyödyttömiä ihmisiä aletaan tappaa ? Ensin ehkä omasta pyynnöstä, sitten voidaankin jo painostaa ja aivopestä pyytämään kuolinapua .

    • Ei kukaan painosta ehkä. Kohdellaan vaan niin huonosti, että kuolemaa kutsutaan avuksi.
      Eutanasian. vastustajat eivät pysty asettautumaan kärsivien asemin. ihmeeksemme eivät lääkäritkään.

      • envalita

        Mitä se huonosti kohtelu on , että sen takia pitää kuolla ? Meitä vammaisia ja monisairaita on paljon , jotka kuitenkin olemme elämänhaluisia ja kiitollisia siitä hoidosta ja avusta mitä yhteiskunnalta saamme. Osaansa ei voi valita , mutta voi valita miten elämään asennoituu. Toisen puolesta ei voi myöskään elää eikä kuolla. Kaikilla on kärsimyksensä, kaikki ei vaan valita kaiken aikaa


    • miksivastuulääkäreille

      Voihan sitä itse päättää päivänsä jos ei itsensä kanssa pysty elämään. Miksi lääkärit pitää pakottaa sellaista tekemään. He ovat elämän säilyttäjiä.

      • eutanasian-puolesta-

        Lääkäreitä EI kukaan pakota auttamaan itsemurhassa,
        kyllä se on varmasti vapaaehtoista,
        lääkäreilläki on tunteet,
        jos lääkärit katsovat että toivottoman sairaan kuolema on sairaan omasta toivomuksesta paras ratkaisu, mhyös lääketietteelisesti sairaus on toivoton,
        niin se on lääkärin asia jos antaa avun kipeään tilanteeseen,
        -- p o i s heti tommonen ajatus
        että lääkäreitä joku pakottaa,
        ei pakota kukaan,
        vahuksen halu poistua elämästä on puhtaasti vanhuksen oma asia,
        vanhus varmasti on eläny elämänsä viimeseen asti niin hyvin kuin on voinu, ja jos vanhuksen elämä on jostain syystä muuttunu niin raskaaksi ja toivottomaksi hänelle pitää suoda kunniallinen pois nukkuminen ilman kipua , on oltava jokin pilleri jonka ottaa illalla nukkumaan meneessään tietoisena ettei aamulla enään tarvi herätä,
        elämä oli siinä,
        se on varmasti myös jälkeejääville omaisille helpotus ,
        he voivat jatkaa elämäänsä tietoisena, että vanhus lähti omasta tahdostaan, elämänkylläisenä tuonpuoleiseen,
        tietenki omaisille jää suru,
        mutta suru jää aina jokatapauksessa,
        elämä jatkuu nuorissa,
        -
        historia kertoo alkuperäiskansoistakin juttua,
        kun vanhus tuli vanhaksi,
        hän vapaaehtoisesti meni jäätikölle kuolemaan
        jossa jääkarhut söi hänet ,
        EI siis eutanasia
        ennenaikainen kuoleman halu ole mitenkään uusi asia,
        se on ijänikuinen tapa ollut ratkaista elämän loppuvaihe,

        lähtisin täältä jo itselleni sopivaan aikaan,
        jos tietäisin kuinka sen tekisin,


      • tyttö-tältä-tähdeltä
        eutanasian-puolesta- kirjoitti:

        Lääkäreitä EI kukaan pakota auttamaan itsemurhassa,
        kyllä se on varmasti vapaaehtoista,
        lääkäreilläki on tunteet,
        jos lääkärit katsovat että toivottoman sairaan kuolema on sairaan omasta toivomuksesta paras ratkaisu, mhyös lääketietteelisesti sairaus on toivoton,
        niin se on lääkärin asia jos antaa avun kipeään tilanteeseen,
        -- p o i s heti tommonen ajatus
        että lääkäreitä joku pakottaa,
        ei pakota kukaan,
        vahuksen halu poistua elämästä on puhtaasti vanhuksen oma asia,
        vanhus varmasti on eläny elämänsä viimeseen asti niin hyvin kuin on voinu, ja jos vanhuksen elämä on jostain syystä muuttunu niin raskaaksi ja toivottomaksi hänelle pitää suoda kunniallinen pois nukkuminen ilman kipua , on oltava jokin pilleri jonka ottaa illalla nukkumaan meneessään tietoisena ettei aamulla enään tarvi herätä,
        elämä oli siinä,
        se on varmasti myös jälkeejääville omaisille helpotus ,
        he voivat jatkaa elämäänsä tietoisena, että vanhus lähti omasta tahdostaan, elämänkylläisenä tuonpuoleiseen,
        tietenki omaisille jää suru,
        mutta suru jää aina jokatapauksessa,
        elämä jatkuu nuorissa,
        -
        historia kertoo alkuperäiskansoistakin juttua,
        kun vanhus tuli vanhaksi,
        hän vapaaehtoisesti meni jäätikölle kuolemaan
        jossa jääkarhut söi hänet ,
        EI siis eutanasia
        ennenaikainen kuoleman halu ole mitenkään uusi asia,
        se on ijänikuinen tapa ollut ratkaista elämän loppuvaihe,

        lähtisin täältä jo itselleni sopivaan aikaan,
        jos tietäisin kuinka sen tekisin,

        Tämä ei ole ohje, vaan potilaan oma valinta eutanasiasta. Sanoisin kaunis tapa kuolla kun sairaus on ottanut vallan ihmisen fyysisen puolen elämänmahdollisuudesta. Psyykinen puoli oli tasapainossa. Eutanasia on oma valinta, asiakirjat tahdosta ja tapahtumasta on arkistoitu .
        http://www.esaimaa.fi/Mielipide---Sana-on-vapaa/2012/07/05/Anneli valitsi eutanasian/2012113703853/68

        Sairauden ottaessa ylivallan asiakkaan elämästä, pidän oikeutettuna kuulla ja toimia loppusuoralla asiakkaan tahdon mukaisesti.


      • samma-här
        tyttö-tältä-tähdeltä kirjoitti:

        Tämä ei ole ohje, vaan potilaan oma valinta eutanasiasta. Sanoisin kaunis tapa kuolla kun sairaus on ottanut vallan ihmisen fyysisen puolen elämänmahdollisuudesta. Psyykinen puoli oli tasapainossa. Eutanasia on oma valinta, asiakirjat tahdosta ja tapahtumasta on arkistoitu .
        http://www.esaimaa.fi/Mielipide---Sana-on-vapaa/2012/07/05/Anneli valitsi eutanasian/2012113703853/68

        Sairauden ottaessa ylivallan asiakkaan elämästä, pidän oikeutettuna kuulla ja toimia loppusuoralla asiakkaan tahdon mukaisesti.

        Jos linkki ei aukea käytä hakusanoja:" Anneli valitsi eutanasian".


      • tätä-mieltä-
        eutanasian-puolesta- kirjoitti:

        Lääkäreitä EI kukaan pakota auttamaan itsemurhassa,
        kyllä se on varmasti vapaaehtoista,
        lääkäreilläki on tunteet,
        jos lääkärit katsovat että toivottoman sairaan kuolema on sairaan omasta toivomuksesta paras ratkaisu, mhyös lääketietteelisesti sairaus on toivoton,
        niin se on lääkärin asia jos antaa avun kipeään tilanteeseen,
        -- p o i s heti tommonen ajatus
        että lääkäreitä joku pakottaa,
        ei pakota kukaan,
        vahuksen halu poistua elämästä on puhtaasti vanhuksen oma asia,
        vanhus varmasti on eläny elämänsä viimeseen asti niin hyvin kuin on voinu, ja jos vanhuksen elämä on jostain syystä muuttunu niin raskaaksi ja toivottomaksi hänelle pitää suoda kunniallinen pois nukkuminen ilman kipua , on oltava jokin pilleri jonka ottaa illalla nukkumaan meneessään tietoisena ettei aamulla enään tarvi herätä,
        elämä oli siinä,
        se on varmasti myös jälkeejääville omaisille helpotus ,
        he voivat jatkaa elämäänsä tietoisena, että vanhus lähti omasta tahdostaan, elämänkylläisenä tuonpuoleiseen,
        tietenki omaisille jää suru,
        mutta suru jää aina jokatapauksessa,
        elämä jatkuu nuorissa,
        -
        historia kertoo alkuperäiskansoistakin juttua,
        kun vanhus tuli vanhaksi,
        hän vapaaehtoisesti meni jäätikölle kuolemaan
        jossa jääkarhut söi hänet ,
        EI siis eutanasia
        ennenaikainen kuoleman halu ole mitenkään uusi asia,
        se on ijänikuinen tapa ollut ratkaista elämän loppuvaihe,

        lähtisin täältä jo itselleni sopivaan aikaan,
        jos tietäisin kuinka sen tekisin,

        Olisihan se yhteiskunnallekki taloudellinen hyöty,
        jos laki hyväksyttäisiin,
        monet vanhukset matkustaa ulkomaille joissa eutanasia laki on voimassa,
        siitä voi tehdä jo johtopäätöksen,

        ei voi olla pelkoa että jotkut toimisi murha mielessä lopettamassa vanhuksia
        lain puitteissa,

        siihen voisi ja p i t ä ä vaatia niin tiukka valvonta,
        ettei kukaan voi omista lähtökohdistaan murhata omaistaan
        tai jostain hyöty tarkotuksessa ketään toista ihmistä,

        siis lainkirjaimen v a l v o n ta erittäin tiukka,

        vai onko suomalaiset erikoisen murhan-himosia , näinkö päättäjät luulee,
        koska tommosta pelätään,
        eikö suomalaiseen ihmiseen luoteta ,
        eikö suomalaisen ihmisen rehellisyyteen ja moraaliin luoteta ollenkaan,
        on suomalaiset tosiaan murhanhimoista kansaa,
        vain toisen ihmisen murhan-himoista kansaa,

        toista mieltä,
        kyllä jokaisella ihmisellä itsellään on tieto ja oikeus itse päättä päiviensä määrästä varsinki vanhana ja loppuun väsyneenä,
        vaikka olisi vielä toimintakykyinen,

        erittäin koskettava hyvä esimerkki oli taanoin jokunen aika sitten,
        kun vanhus pariskunta noin 90 v löytyi kuolleena kodistaan,
        siinä nähtiin kuinka vanhukset ei enään jaksaneet jatkaa elämää
        vaikka olivat jossainmäärin vielä omatoimisia,
        ulkoisesti naapureitten mielestä hyväkuntoisia ihmisiä,

        suomi tarvitsee armahtavan lain voimaan,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe