Kielten opiskelu

olenhädässä

Pystyykö saada suht. hyväpalkkaisen työn jos erikoistuu pelkästään kieliin? Vai kannattaako siinä opiskella jotain sivuainetta mukana? Olen 16v ja haluaisin kuitenkin tehdä kieliin liittyviä töitä. aikuisena. Olen nimittäin kuullut että esim. kielenkääntäjillä on huonot palkat tällä hetkellä.

6

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nähtysieltääl

      Olet kuullut aivan oikein, kielenkääntäjien tulot jäävät koulutukseen nähden vaatimattomiksi.

      Kielialalla parhaat palkat lienee kieltenopettajilla.

      Mikä on mielestäsi suht. hyväpalkkainen työ? Eu-tulkkina voi olla kunnon tulot, mutta homma ei onnistu kaikilta kovallakaan kielitaidolla.

      Jos haluaa tehdä töitä kielten alalla, on syytä varautua melko vaatimattomaan toimeentuloon. Rikastumaan ei todellakaan pääse, mutta työ sinänsä voi olla hyvin palkitsevaa.

      • olenhädässä

        Mulle kelpais ainakin joku 3500€-4000€/kk. Eu-tulkista olen lukenut, tiedätkö mihin pitää mennä jatko-opintoihin, jotta sellaiseksi pääsisi?


      • sikälikuintiedän
        olenhädässä kirjoitti:

        Mulle kelpais ainakin joku 3500€-4000€/kk. Eu-tulkista olen lukenut, tiedätkö mihin pitää mennä jatko-opintoihin, jotta sellaiseksi pääsisi?

        Ensin hankkiudut yliopistoon ja valmistut yliopistosta kääntäjän ja tulkin koulutusohjelmasta maisteriksi ainakin kahdessa eu-kielessä, joista toinen mielellään ranska. Hankit työkokemusta ja suoritat mahdollisesti vielä lisäopintoja. Sitten voit kilpailla eu-tulkin tehtävistä.

        Muitakin reittejä on, mutta ovat enemmän sattumanvaraisia. Joka tapauksessa suosittelen varmuuden vuoksi myös opettajan kelpoisuuden hankkimista.


      • yrittääsaa
        olenhädässä kirjoitti:

        Mulle kelpais ainakin joku 3500€-4000€/kk. Eu-tulkista olen lukenut, tiedätkö mihin pitää mennä jatko-opintoihin, jotta sellaiseksi pääsisi?

        Eu-kääntäjäksi ja tulkiksi on vähimmäisvaatimuksena korkeakoulututkinto miltä tahansa alalta ja pätevyys kahdessa virallisessa EU-kielessä äidinkielen lisäksi.
        Virkoihin haetaan kilpailun kautta. Palkka on hyvä, alkupalkka yli 4000 € ja palkka kehittyy vuosien mittaan. Vastavalmistunut ei kuitenkaan heti virkoihin pääse, vaikka läpäisisi kilpailun.


      • minätaastäällä
        yrittääsaa kirjoitti:

        Eu-kääntäjäksi ja tulkiksi on vähimmäisvaatimuksena korkeakoulututkinto miltä tahansa alalta ja pätevyys kahdessa virallisessa EU-kielessä äidinkielen lisäksi.
        Virkoihin haetaan kilpailun kautta. Palkka on hyvä, alkupalkka yli 4000 € ja palkka kehittyy vuosien mittaan. Vastavalmistunut ei kuitenkaan heti virkoihin pääse, vaikka läpäisisi kilpailun.

        Toi kuulostaa tosi hyvältä! Tota ammattia vois alkaa tavotella. Aluks vois tehä jotain pienempiä kääntäjäntöitä, ja saada vähän kokemusta, sitten pyrkiä EU:hun. Vaikka sinne on varmaan tosi vaikea päästä, pitää olla valmis pettymyksiin, jos ei pääse.


    • Pitää_etsiä_sauma

      Toinen mahdollisuus on opiskella jokin toinen tutkinto (liiketalous, tekniikka, oikeustiede yms.) kieliopintojen lisäksi. Sitten vielä syvällinen perehtyminen johonkin harvinaisempaan kieleen mielellään kyseisessä maassa työskennellen. Tämä yhdistelmä antaa melkoisen etulyönnin, kun tällaista yhdistelmää kaivataan ja palkkaa kohoaa todella hyvälle tasolle, sillä kilpailua ei juuri ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe