Moi, en tiedä että mitä on käynyt mutta kun olin tekemässä ittelleni hiukan syötävää niin mun kaveri "hakkui" mua hirveeka OCD pojaks. En tienny mikä on ocd joten tulin tänne. Kysyin siltä ja ainoo mitä se vastas oli et yli tarkkuus juttu. Mun uudet luokka kaverit on nauranu mulle kun olen pistäny tavaroita ns parempaan järjestykseen. Sitten aina kun kävelen, kävelen varoen halkeamia, ja se näyttää tyhmältä. Jos joku viittis jeesiä niin tietäsin mist on kyse. Tunnen välillä vihaa jotain kohtaan tai muuten vaan vihaa jos joku asia menee "huonoon" järjestykseen. Sitten jos joku koskee mua paljaalle iholle niin menen heti äkkiä pesemään kädet. Vaikka jos joku koulun tarjotin osuu mun paljaalle kädelle niin pesen kädet. Kannan AINA tarjottimen hihoilla. Kiitos jos pystyt auttamaan.
Olen 12v poika.
1
230
Vastaukset
- Nainen23v
Moikka!
OCD eli pakko-oireinen häiriö.
Suosittelen lukemaan wikipediasta tietoa aiheesta. Kuvailemasi tavat kuulostavat nimenomaan pakko-oireilta, tietyt rituaalit eli esim kävelemiseen, käsienpesuun liittyvät ovat hyvin yleisiä pakko-oireita. Itsellänikin on kyseinen häiriö, ollut lapsesta asti. Tiettyjä tapoja kävelyssä ja järjestelyjä, joiden kuitenkin tietää olevan turhia, silti niiden tekemättömyys ahdistaa. Myös ajatukset siitä; että jotain pahaa tapahtuu, jos kyseisiä pakko-rituaaleva ei tee, kuuluu taudin kuvaan. Henkilö kuitenkin tiedostaa että todellisuudessa rituaalit ovat turhia, muttei silti pysty lopettamaan. Itsellänikin on ollut elämässä vaiheita jolloin pakko-oireet ovat ahdistaneet, joskus niitä on ollut vähemmän.
Oletko jutellut vanhemmillesi aiheesta? Muistan kun nuorena halusin kertoa äitille, niin se nolotti koska en vielä ymmärtänyt mistä on kysymys. (Olen nyt 23 vuotias nainen.) Kertominen kuitenkin kannattaa.
Suosittelisin kertomaan myös koulun terkkarille pakko-toiminnoista, sitä kautta hän voisi ehkä auttaa sinua jotenkin. Uskoisin että keskusteluapu olisi sinulle hyväksi! Ja hei, jos sun luokkakaverit nauraa, ni sanot niille vaan et "Hei, tää on mun tapa, ei varmaan pitäisi teidän elämään vaikuttaa miten mä järjestän tavarani!" Ei kannata välittää! 😊 Hyvä kun tulit kysymään aiheesta, aina kannattaa myös kertoa jollekkin aikuiselle ongelmistaan, oli sitten mistä tahansa kysymys.
Tsemppii syksyyn ja kouluun!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244222Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin132948Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141229Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.43925Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.22920PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht117753- 37744
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport37735- 107689
- 135657