Toistuva unien sota-teema

Todellisessa elämässäni en ole ollut sotimassa missään, enkä ole kokenut millään muotoa oikeaa sotaa siis kyse ei olisi ns post-traumattisesta oireista niinkuin oikeilla sotilailla. Tiedostan tätä levotonta maailmaa mm uutisissa näen mediasta oikeaa sotaa ja terroritekoja maapallon toisista osista esim. Syyria ja Ukraina, pelaan myös konsolipelejä myös joskus harvoin sota-pelejä. Katson myös telkkarista joskus ja silloinkin useimmiten ulkomaalaisia sota-historiallisia dokumentteja ja elokuvia. Näkemäni unien sota-tantereet sijoittuvat kuitenkin todellisiin olemassa oleviin suomalaisiin maisemiin, on pellot, niityt, suot, koivut, metsänreunat, tutut pihat, asutusalueet, tiet, merenrannat ja järvet. Viime yönä näkemäni uni oli sellainen että kävelin tietä pitkin joka reunusti pellot molemmin puolin, edessä häämötti t-risteys jonka takana koivuvaltaista sekametsää selvää oli myös se että oli syksy koska unessa koivut olivat keltaisina kauttaaltaan. Yhtäkkiä yllättäen alkoi melkoinen kombinaatio jyrinää/aseiden pauketta/tärinää/räjähtäviä ohjuksia ja sotalentokoneita taivaalla, kraanatteja ja pommit räjähtelivät pelloilla, metsissä ja edessä olevaan tiehen ja tien varteen. Kuului myös kirkuvia, huutavia paniikissa olevia ihmisiä ilmestyi joka puolelta, unenomainen näkymä on selkeästi epämääräinen sota-tantereen sekamelska muun muassa kaunis syksyinen perinnemaalaismaisema muuttui hetkessä rujoksi ja palavaksi helvetiksi. Unen hyökkäyksen laatu oli todella painajaismaisen pelottavaa ja päällekäyvää englanniksi sanottuna "in your face", onneksi heräsin samantien tähän todelliseen maailmaan. Tämän kaltaiset painajaisunien sota- kriisiteemat toistuu yllättävän usein minulla, tapahtumapaikat ja maisemat tietysti vaihtuu mutta sodasta tai sun muista vakavista kriisihetkistä näen usein unta. Onko kohtalotovereita täällä? Onko muita jotka näkevät samantyyppisiä sota-aiheisia unia?

1

2114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pillerihiiri

Juu, minä nään toistuvasti sota unia. Usein kuulen ja nään kun pommikoneet tulee ja alkaa pommittaa. Ja sitten itse menen maahan makaamaan peloissani odotan että ne meee pois. Näitä on tullut kymmenittäin. En kyllä pelaa sotapelejä enkä katso elokuvia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2571
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      392
      2072
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      20
      1782
    4. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      138
      1714
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      118
      1571
    6. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      15
      1461
    7. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      0
      1102
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      21
      1083
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      69
      971
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      63
      905
    Aihe