Todellisessa elämässäni en ole ollut sotimassa missään, enkä ole kokenut millään muotoa oikeaa sotaa siis kyse ei olisi ns post-traumattisesta oireista niinkuin oikeilla sotilailla. Tiedostan tätä levotonta maailmaa mm uutisissa näen mediasta oikeaa sotaa ja terroritekoja maapallon toisista osista esim. Syyria ja Ukraina, pelaan myös konsolipelejä myös joskus harvoin sota-pelejä. Katson myös telkkarista joskus ja silloinkin useimmiten ulkomaalaisia sota-historiallisia dokumentteja ja elokuvia. Näkemäni unien sota-tantereet sijoittuvat kuitenkin todellisiin olemassa oleviin suomalaisiin maisemiin, on pellot, niityt, suot, koivut, metsänreunat, tutut pihat, asutusalueet, tiet, merenrannat ja järvet. Viime yönä näkemäni uni oli sellainen että kävelin tietä pitkin joka reunusti pellot molemmin puolin, edessä häämötti t-risteys jonka takana koivuvaltaista sekametsää selvää oli myös se että oli syksy koska unessa koivut olivat keltaisina kauttaaltaan. Yhtäkkiä yllättäen alkoi melkoinen kombinaatio jyrinää/aseiden pauketta/tärinää/räjähtäviä ohjuksia ja sotalentokoneita taivaalla, kraanatteja ja pommit räjähtelivät pelloilla, metsissä ja edessä olevaan tiehen ja tien varteen. Kuului myös kirkuvia, huutavia paniikissa olevia ihmisiä ilmestyi joka puolelta, unenomainen näkymä on selkeästi epämääräinen sota-tantereen sekamelska muun muassa kaunis syksyinen perinnemaalaismaisema muuttui hetkessä rujoksi ja palavaksi helvetiksi. Unen hyökkäyksen laatu oli todella painajaismaisen pelottavaa ja päällekäyvää englanniksi sanottuna "in your face", onneksi heräsin samantien tähän todelliseen maailmaan. Tämän kaltaiset painajaisunien sota- kriisiteemat toistuu yllättävän usein minulla, tapahtumapaikat ja maisemat tietysti vaihtuu mutta sodasta tai sun muista vakavista kriisihetkistä näen usein unta. Onko kohtalotovereita täällä? Onko muita jotka näkevät samantyyppisiä sota-aiheisia unia?
Toistuva unien sota-teema
1
2114
Vastaukset
- Pillerihiiri
Juu, minä nään toistuvasti sota unia. Usein kuulen ja nään kun pommikoneet tulee ja alkaa pommittaa. Ja sitten itse menen maahan makaamaan peloissani odotan että ne meee pois. Näitä on tullut kymmenittäin. En kyllä pelaa sotapelejä enkä katso elokuvia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412571Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3922072Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens201782Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381714Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1181571Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau151461Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01102Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat211083- 69971
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63905