Kelpaa taas ajella

Rengas_one_line

Katsastushenkilö huomautti renkaista vaikka niissä on vielä reilusti pintaa (2mm).
Eturenkaissa kyllä olikin vaihto tarpeen, oli näet kankaat näkyvillä sisäreunassa.
Onneksi olin muutama vuosi sitten nyppinyt nastat Hakkapeliitoista. Otin takarenkaat ,(joissa pintaa 3...3,5 mm) eteen ja vaihdoin eturenkaiden vanteille HPL 4 pintaahan niissä on vielä noin 4 mm.
Vielä jäi kaksi rengasta odottamaan ensi kevättä.

Nastallisissa tarvirenkaissa on vielä 4 mm pintaa ja ne saavat odottaa lumikelejä ennekuin vaihdan ne alle.

82

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samat_vanhat_uutiset

      Lidl tyyppistä säästöä avaajalla.

      • jhgvjhgvfjh

        Lidlistä sentään saa uutta tavaraa, aloittajan säästö on pikemminkin leivästä homeen pois veistämisen tyyppistä.


      • perävalot

        Perseeseen ajot alkaa taas kohta, etelässä! Tumpeloillla kusiluikkaria alla ja oikein nastoilla?


    • Rengas_one_line

      Jos renkaat vaihdetaan ennen kuin ne ovat loppuunkuluneet se on sama kuin jos Lidlin jugurttipurkista söisi vai puoli purkkia ja heittaisi loput pois.
      1 mm rekaan kulutuspinnassa maksaa n. 62 €
      Suosituksen mukainen vaihtaja heittää rahaa 260 / rengaskerta

      • khykfiu

        No ei se ole sama. Lidlin jugurtti ei oikein käytettynä vaikuta pitoon ja jarrutusmatkoihin sekä vesiliirtonopeuteen liikenteessä, mutta renkaan ikä ja kunto eli kulutuspinta vaikuttaa, ja vaikuttaa tätä kautta myös muiden turvallisuuteen kuin sinun.


      • cruzeideri
        khykfiu kirjoitti:

        No ei se ole sama. Lidlin jugurtti ei oikein käytettynä vaikuta pitoon ja jarrutusmatkoihin sekä vesiliirtonopeuteen liikenteessä, mutta renkaan ikä ja kunto eli kulutuspinta vaikuttaa, ja vaikuttaa tätä kautta myös muiden turvallisuuteen kuin sinun.

        Ennemmin satsaisin nekin rahat turvallisuuteen muuta kautta. Esimerkiksi ostamalla myös jalankulkijaturvallisemman, modernein turvalaittein varustetun uuden auton. Näin ei tarvitse heittää mitään käyttökelpoista roskiin, kokonaisturvallisuuden pysyessä samana ja luonnonkin kiittäessä.

        260e/v antaa autoilun vuosihintaan verrattuna kuitenkin vähän pelivaraa maksaa enemmän itse autosta. Tai sitten saman rahan voi käyttää ostamalla parhaat mahdolliset renkaat sen sijaan, että pihistelisi renkaiden ostohinnassa.


      • Rengas_one_line

        Autoilu ei ole itsetarkoitus.
        Elinkustannuksissa se on verrattavissa lämmityskuluihin tai ruoan hintaan. Niissä säästetään.
        Siksi käytän kaikki keinot säästää autoilussa.

        Autot ajetaan niin loppuun kuin voi. Sellainen kauhistelu että korjauskustannukset ovat suuremmat kuin auton arvo on sairaalloista ajattelua. Asiaa tulee katsoa niin että halvankin auton korjaaminen on kannattavaa silloin jos sillä saavutettava kilometrikustannus on riittävän alhainen. Yleisesti ottaaen autoja kannattaa korjata pitkälle.
        Minkä hyvänsa hankinnan tekeminen velalla on rahantuhlausta. Se ensiksikin hyödyttää velan myöntäjää.
        Lisäksi se sallii hankkia kalliimpi auto kuin on välttämätöntä.
        Tunnen esimerkkejä joille tuollainen ajattelu on tuonut yllätyksiä kun työpaikka ei säilykään ja tulot ehtyvät.

        Rengaskuluissa säästäminen perustuu samaan ideologiaan.
        Jos jollekulle 260€ poisheittminen ei tunnu missään siitä vaan, järkeä siinä ei ole.


      • cruzeideri
        Rengas_one_line kirjoitti:

        Autoilu ei ole itsetarkoitus.
        Elinkustannuksissa se on verrattavissa lämmityskuluihin tai ruoan hintaan. Niissä säästetään.
        Siksi käytän kaikki keinot säästää autoilussa.

        Autot ajetaan niin loppuun kuin voi. Sellainen kauhistelu että korjauskustannukset ovat suuremmat kuin auton arvo on sairaalloista ajattelua. Asiaa tulee katsoa niin että halvankin auton korjaaminen on kannattavaa silloin jos sillä saavutettava kilometrikustannus on riittävän alhainen. Yleisesti ottaaen autoja kannattaa korjata pitkälle.
        Minkä hyvänsa hankinnan tekeminen velalla on rahantuhlausta. Se ensiksikin hyödyttää velan myöntäjää.
        Lisäksi se sallii hankkia kalliimpi auto kuin on välttämätöntä.
        Tunnen esimerkkejä joille tuollainen ajattelu on tuonut yllätyksiä kun työpaikka ei säilykään ja tulot ehtyvät.

        Rengaskuluissa säästäminen perustuu samaan ideologiaan.
        Jos jollekulle 260€ poisheittminen ei tunnu missään siitä vaan, järkeä siinä ei ole.

        Minäkin olen pihi, mutta velkaa kannattaa kyllä aina ottaa, kunhan halvalla saa ja käyttää järkevästi.
        Uusi velka-auto voi olla perusteltu, jos arvottaa turvallisuuden ja mukavuuden tarpeeksi korkealle ja jos tulee paljon kilometrejä vuodessa, jolloin investointi on täysimääräisessä käytössä ja pääsee hyötymään harvemmista huolloista verrattuna vanhaan. Yhtälailla toisenlaiselle ja toisenlaiseen tilanteeseen se loppuunajettava kottero voi olla perusteltu.
        Vaan kyllä minä kotteron panen lihoiksi, kun korjaaminen ylittää sen arvon. Mitä sinusta sitten loppuunajaminen tarkoittaa? Ainahan minkä tahansa romun voi isolla rahalla korjauttaa. Minun rajani kulkee siinä, kun kulut ylittävät arvon.

        Tullut yllätyksenä itselleni miten vähän kalliimpaa uudella autolla ajaminen voi olla verrattuna johonkin vajaan kymppitonnin käytettyyn. Käytetyn hinta putoaa yllättävän nopeasti ja korjaamokulut kasvavat, eikä saa samoja ominaisuuksia ja huolettomuutta kuin uudella. Halvinta lienee kuitenkin ajaa sillä tonnin raadolla, jolloin arvonalenemaa ei ole, eikä voi tulla yli tonnin remontteja, kun niitä ei suostu maksamaan.


      • rahantuhlausta
        cruzeideri kirjoitti:

        Minäkin olen pihi, mutta velkaa kannattaa kyllä aina ottaa, kunhan halvalla saa ja käyttää järkevästi.
        Uusi velka-auto voi olla perusteltu, jos arvottaa turvallisuuden ja mukavuuden tarpeeksi korkealle ja jos tulee paljon kilometrejä vuodessa, jolloin investointi on täysimääräisessä käytössä ja pääsee hyötymään harvemmista huolloista verrattuna vanhaan. Yhtälailla toisenlaiselle ja toisenlaiseen tilanteeseen se loppuunajettava kottero voi olla perusteltu.
        Vaan kyllä minä kotteron panen lihoiksi, kun korjaaminen ylittää sen arvon. Mitä sinusta sitten loppuunajaminen tarkoittaa? Ainahan minkä tahansa romun voi isolla rahalla korjauttaa. Minun rajani kulkee siinä, kun kulut ylittävät arvon.

        Tullut yllätyksenä itselleni miten vähän kalliimpaa uudella autolla ajaminen voi olla verrattuna johonkin vajaan kymppitonnin käytettyyn. Käytetyn hinta putoaa yllättävän nopeasti ja korjaamokulut kasvavat, eikä saa samoja ominaisuuksia ja huolettomuutta kuin uudella. Halvinta lienee kuitenkin ajaa sillä tonnin raadolla, jolloin arvonalenemaa ei ole, eikä voi tulla yli tonnin remontteja, kun niitä ei suostu maksamaan.

        Pirkka rellut kun unohtaa ja itse tai kaveri korjaa. Eihän sitä kukaan halpaan kotteroon laita testivoittaja renkaita, ei se paremmaksi muutu. Budjetti renkaat riittää mainiosti, ajetaan kuitenkin liikenteen ja kelin mukaan. Lainaa otetaan kun pakko, eli yleensä ostetaan koti. Meillä maksettu talo, vaikka laina halpaa, uuttaa lainaa ei sen takia oteta. Auto ostettiin uutena kohta 10v sitten ja pelaa täydellisesti, ei ajastustakaan vaihtaa, varmaan paaliin ajetaan. Säästetään eläkepäiviin, matkailuun.


      • Cruzeideri
        rahantuhlausta kirjoitti:

        Pirkka rellut kun unohtaa ja itse tai kaveri korjaa. Eihän sitä kukaan halpaan kotteroon laita testivoittaja renkaita, ei se paremmaksi muutu. Budjetti renkaat riittää mainiosti, ajetaan kuitenkin liikenteen ja kelin mukaan. Lainaa otetaan kun pakko, eli yleensä ostetaan koti. Meillä maksettu talo, vaikka laina halpaa, uuttaa lainaa ei sen takia oteta. Auto ostettiin uutena kohta 10v sitten ja pelaa täydellisesti, ei ajastustakaan vaihtaa, varmaan paaliin ajetaan. Säästetään eläkepäiviin, matkailuun.

        En ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan testivoittajista saisi vähemmän irti halvan auton alla. Ennemmin päinvastoin, olisipa edes yksi, ehkä se tärkein osa autosta kunnossa. Riskinä tosiaan vain se, ettei ehdi ajaa testivoittajia loppuun ennen kuin auto on romuttamolla.
        Tietty monesti sillä tonnin romulla ajaa sellainen, joka ei syystä tai toisesta pysty maksamaan testivoittajarenkaista. Ei kannata kuitenkaan yleistää, toiset ajavat auton loppuun periaatteesta, vaikka rahaa olisikin.

        Eikä kannata tuosta lainanotostakaan alkaa yleistävään sävyyn juttelemaan. Sinä saat tehdä omat valintasi, mutteivat ne kovinkaan perusteltuja ole, jos aletaan katsomaan asiaa vähänkään syvemmin, rahoitusteoriatkin huomioiden. Ellei kyse psyykkeestäsi.
        Me taas otimme maksimiasuntolainan, siis järkevän kokoiseen asuntoon, vaikka olisimme voineet maksaa cash moneyllakin heti pois. Ei vaan kannattanut. Lisäksi edellinen asunto jäi velkoineen lyhennysvapaalle omistukseen ja vuokralaisen maksettavaksi. Olisi voinut kannattaa, jos velka kovasti ahdistaisi. Mieluummin kuitenkin tavoittelen varallisuutta kuin velattomuutta ja velka on tässä suureksi avuksi, em. asuntolainapäätökselläkin tienattu kymppitonneja pääomatuloja muutamassa vuodessa.


      • Aivopierujasi
        Cruzeideri kirjoitti:

        En ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan testivoittajista saisi vähemmän irti halvan auton alla. Ennemmin päinvastoin, olisipa edes yksi, ehkä se tärkein osa autosta kunnossa. Riskinä tosiaan vain se, ettei ehdi ajaa testivoittajia loppuun ennen kuin auto on romuttamolla.
        Tietty monesti sillä tonnin romulla ajaa sellainen, joka ei syystä tai toisesta pysty maksamaan testivoittajarenkaista. Ei kannata kuitenkaan yleistää, toiset ajavat auton loppuun periaatteesta, vaikka rahaa olisikin.

        Eikä kannata tuosta lainanotostakaan alkaa yleistävään sävyyn juttelemaan. Sinä saat tehdä omat valintasi, mutteivat ne kovinkaan perusteltuja ole, jos aletaan katsomaan asiaa vähänkään syvemmin, rahoitusteoriatkin huomioiden. Ellei kyse psyykkeestäsi.
        Me taas otimme maksimiasuntolainan, siis järkevän kokoiseen asuntoon, vaikka olisimme voineet maksaa cash moneyllakin heti pois. Ei vaan kannattanut. Lisäksi edellinen asunto jäi velkoineen lyhennysvapaalle omistukseen ja vuokralaisen maksettavaksi. Olisi voinut kannattaa, jos velka kovasti ahdistaisi. Mieluummin kuitenkin tavoittelen varallisuutta kuin velattomuutta ja velka on tässä suureksi avuksi, em. asuntolainapäätökselläkin tienattu kymppitonneja pääomatuloja muutamassa vuodessa.

        Höpsistä pussiin taas jutuillesi.


      • Kottaraisenaivosijumissa
        Cruzeideri kirjoitti:

        En ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan testivoittajista saisi vähemmän irti halvan auton alla. Ennemmin päinvastoin, olisipa edes yksi, ehkä se tärkein osa autosta kunnossa. Riskinä tosiaan vain se, ettei ehdi ajaa testivoittajia loppuun ennen kuin auto on romuttamolla.
        Tietty monesti sillä tonnin romulla ajaa sellainen, joka ei syystä tai toisesta pysty maksamaan testivoittajarenkaista. Ei kannata kuitenkaan yleistää, toiset ajavat auton loppuun periaatteesta, vaikka rahaa olisikin.

        Eikä kannata tuosta lainanotostakaan alkaa yleistävään sävyyn juttelemaan. Sinä saat tehdä omat valintasi, mutteivat ne kovinkaan perusteltuja ole, jos aletaan katsomaan asiaa vähänkään syvemmin, rahoitusteoriatkin huomioiden. Ellei kyse psyykkeestäsi.
        Me taas otimme maksimiasuntolainan, siis järkevän kokoiseen asuntoon, vaikka olisimme voineet maksaa cash moneyllakin heti pois. Ei vaan kannattanut. Lisäksi edellinen asunto jäi velkoineen lyhennysvapaalle omistukseen ja vuokralaisen maksettavaksi. Olisi voinut kannattaa, jos velka kovasti ahdistaisi. Mieluummin kuitenkin tavoittelen varallisuutta kuin velattomuutta ja velka on tässä suureksi avuksi, em. asuntolainapäätökselläkin tienattu kymppitonneja pääomatuloja muutamassa vuodessa.

        180kg rattari miljonääri pirkka rellullaan, joka piheyksissään nyppii nastatkin renkaista. Oma aikansa kallista, päivin öin notkuu täällä aivopierujaan päästellen. Luuletko vielä oikeasti joku uskoo juttuihisi?


      • Cruzeideri
        Kottaraisenaivosijumissa kirjoitti:

        180kg rattari miljonääri pirkka rellullaan, joka piheyksissään nyppii nastatkin renkaista. Oma aikansa kallista, päivin öin notkuu täällä aivopierujaan päästellen. Luuletko vielä oikeasti joku uskoo juttuihisi?

        No nyt on jutuissa lapinlisää, menee tässä vielä muutama vuosi noihin lukuihin.


      • jhfihvvihvju
        Cruzeideri kirjoitti:

        No nyt on jutuissa lapinlisää, menee tässä vielä muutama vuosi noihin lukuihin.

        No ehkä 5kg ja miljonääriys lapinlisää. Entäs promilleissasi, rattari?

        Ja joo, muistan myös miten erään kerran juttuinesi umpikujaan jouduttuasi (eikä muuten ole harvinaista) selittelit että aikasi on yksinkertaisesti niin kallista että et jouda palstalla poikkeilemaan. Onko aikasi halventunut roimasti kun nyt päivystyksesi on ympärivuorokautista? Oliko 0,4 promillea liikaa pomollesi?


      • Kottaraisenpönttöjumissa
        Cruzeideri kirjoitti:

        No nyt on jutuissa lapinlisää, menee tässä vielä muutama vuosi noihin lukuihin.

        Olet pihalla kuin lumiukko, puhut itse pussiin, etkä tajua edes sitä. Oma aikasi kallista, kuitenkin riekut täällä koko ajan. Neljän renkaan osto elämäsi koho kohta. Rahamiehet ei pihistele millään syyllä esim. Nyppimällä nastoja. Koita nyt hyvä ihminen pysyä tarinoissasi, vai etkö humalatilaltasi muista mitä tuli sepusteltua?


    • Rengas_one_line

      Siitäs näet jugurtin pois heittäminen on tuhlausta.

      Teoria voisi pitää paikkansa mikäli en ottaisi olosuhteita ja renkaiden kuntoa huomioon.
      Ajamalla aina nopeusrajoitusten mukaan, tai jos olosuhteet vaativat hiljempaa.
      En aseta omaani enkä muiden turvallisuutta ehdolle. Laillinen rengastus on kuitenkin aina.

      Vesiliirto tapahtuu päällystetyllä tiella ja ajan huomattavan paljon ajoistani soratiellä.
      Toisaalta näin syyspimeillä on pari muutakin asiaa jonka takia nopetta on syytä pudottaa suurimmasta sallitusta. Pimeys märällä tiellä vie näkyvyyden. Hirvet ovat syksylla ajettu liikkeelle.
      Jalankulkijat eivät käytä heijastimia.
      Jarrutusmatkat ovat (neliöllisesti) verrannolliset nopeuteen kaksinkertainen nopeus vaatii nelinkertaisen jarrutusmatkan.

      Toisaalta pidänkin talvirenkaiden 5mm ja kesärenkaiden 4 mm vaihtosuositusta yliampuvana.
      Siitä johtuu että talvirenkaista saa nastat poistamalla erinomaiset kesärenkaat.

      • cruzeideri

        Jos olisi rengasliikkeessä töissä, niin sitä tulisi varmaan ajettua vain asiakkaiden poisheittämillä 4-5mm renkailla, joita varmaan saisi roskalavalta ilmaiseksi.


      • etköoletietoinen
        cruzeideri kirjoitti:

        Jos olisi rengasliikkeessä töissä, niin sitä tulisi varmaan ajettua vain asiakkaiden poisheittämillä 4-5mm renkailla, joita varmaan saisi roskalavalta ilmaiseksi.

        Ihan vinkiksi pihille, saat niitä olematta liikkeessä töissä, monet rengasliikkeet eivät tuhoa vastaanottamiaan kierrätykseen meneviä renkaita ja liikkeiden takapihoilta voit käydä yön hämärissä mylläämässä itsellesi tarpeeksi loppuunajettuja renkaita, tai jopa päivällä jos kehtaat kysyä luvan. Voi siellä olla muutamia millejäkin omaavia renkaita. Kaikki rengasliikkeet eivät puhko kylkiä jäterenkaista joten siellä saattaa piillä kaiken maailman cruseidereille oikea puolikaljurenkaiden aarreaitta.


      • Cruzeideri
        etköoletietoinen kirjoitti:

        Ihan vinkiksi pihille, saat niitä olematta liikkeessä töissä, monet rengasliikkeet eivät tuhoa vastaanottamiaan kierrätykseen meneviä renkaita ja liikkeiden takapihoilta voit käydä yön hämärissä mylläämässä itsellesi tarpeeksi loppuunajettuja renkaita, tai jopa päivällä jos kehtaat kysyä luvan. Voi siellä olla muutamia millejäkin omaavia renkaita. Kaikki rengasliikkeet eivät puhko kylkiä jäterenkaista joten siellä saattaa piillä kaiken maailman cruseidereille oikea puolikaljurenkaiden aarreaitta.

        Laittaako ne tuotteensa vanteille ja alle myös samaan hintaan? Entä onko Misukat lajiteltu erilleen kiinalaisista, etteivät kiinankumia vaivaavat homeitiöt tartu?


      • khrtkhkjhrfk
        Cruzeideri kirjoitti:

        Laittaako ne tuotteensa vanteille ja alle myös samaan hintaan? Entä onko Misukat lajiteltu erilleen kiinalaisista, etteivät kiinankumia vaivaavat homeitiöt tartu?

        No sinähän voit mennä kokeilemaan, otat takapihalta renkaat kainaloon ja menet etupuolelle kysymään että asentavatko vanteillesi. Ensin voivat ehkä hekotella sinulle, mutta jos uskot että kykenet yhtä vakuuttavasti selittämään kuin täällä, että miksi renkaiden pois heittäminen on tuhlausta ja että renkaat kannattaa ajaa sakkorajalle ja vielä siitä ohi, niin varmasti uskovat sinua siellä rengasliikkeessä. Hehän kun eivät varmasti tiedä rengasasioista juuri mitään verrattuna säästäväiseen suomi24 peeloon.

        Vai luuletko kuitenkin että eivät uskoisi? Miksi et siis menisi kokeilemaan?


      • Cruzeideri
        khrtkhkjhrfk kirjoitti:

        No sinähän voit mennä kokeilemaan, otat takapihalta renkaat kainaloon ja menet etupuolelle kysymään että asentavatko vanteillesi. Ensin voivat ehkä hekotella sinulle, mutta jos uskot että kykenet yhtä vakuuttavasti selittämään kuin täällä, että miksi renkaiden pois heittäminen on tuhlausta ja että renkaat kannattaa ajaa sakkorajalle ja vielä siitä ohi, niin varmasti uskovat sinua siellä rengasliikkeessä. Hehän kun eivät varmasti tiedä rengasasioista juuri mitään verrattuna säästäväiseen suomi24 peeloon.

        Vai luuletko kuitenkin että eivät uskoisi? Miksi et siis menisi kokeilemaan?

        Eihän siinä mistään uskonasiasta ole kyse, vaan ihan siitä, että kuuluuko hintaan ja asiakaspalveluun vai ei? Ei se yleensäkään ole myyjän asia alkaa inttämään asiakkaan kanssa parhaasta ratkaisusta. Saavat itse uskoa tai väittää uskovansa ihan mitä lystäävät, ei se minua kiinnosta.


      • ikhuiuyfhiu
        Cruzeideri kirjoitti:

        Eihän siinä mistään uskonasiasta ole kyse, vaan ihan siitä, että kuuluuko hintaan ja asiakaspalveluun vai ei? Ei se yleensäkään ole myyjän asia alkaa inttämään asiakkaan kanssa parhaasta ratkaisusta. Saavat itse uskoa tai väittää uskovansa ihan mitä lystäävät, ei se minua kiinnosta.

        Kuten sanottu, kysymyksesi vastaus selviää ainoastaan rengasliikkeessä. Ei muuta kun renkaat takapihalta kainaloon ja kivijalkaan tinkaamaan. Eikös siellä pitänyt palvelun pelata?


      • Cruzeideri
        ikhuiuyfhiu kirjoitti:

        Kuten sanottu, kysymyksesi vastaus selviää ainoastaan rengasliikkeessä. Ei muuta kun renkaat takapihalta kainaloon ja kivijalkaan tinkaamaan. Eikös siellä pitänyt palvelun pelata?

        Uskoisitko siis nettikaupan yhteistyöliikkeen olevan parempi vaihtoehto palvelun suhteen? Saakohan kausisäilytyksen samaan pakettiin?


      • ujhygiufvi
        Cruzeideri kirjoitti:

        Uskoisitko siis nettikaupan yhteistyöliikkeen olevan parempi vaihtoehto palvelun suhteen? Saakohan kausisäilytyksen samaan pakettiin?

        Et siis itsekään usko rengasliikkeen alan asiantuntijoiden olevan samaa mieltä kanssasi renkaiden loppuun ja hieman ylikin ajamisesta. Selvä.


      • Cruzeideri
        ujhygiufvi kirjoitti:

        Et siis itsekään usko rengasliikkeen alan asiantuntijoiden olevan samaa mieltä kanssasi renkaiden loppuun ja hieman ylikin ajamisesta. Selvä.

        Saattaa sieltä joku samanmielinen löytyä, mutta tuskin kehtaa mielipidettään julkisesti myöntää, kun pitäisi saada myyntiä.
        Michelin tosin sanoo, että hyvin voi ja kannattaa ajaa renkaat loppuun, annettava pisteet siitä, kun tavallaan omaa myyntiään vastaan puhuvat.


      • sakkorajatylöspäin
        Cruzeideri kirjoitti:

        Saattaa sieltä joku samanmielinen löytyä, mutta tuskin kehtaa mielipidettään julkisesti myöntää, kun pitäisi saada myyntiä.
        Michelin tosin sanoo, että hyvin voi ja kannattaa ajaa renkaat loppuun, annettava pisteet siitä, kun tavallaan omaa myyntiään vastaan puhuvat.

        Tuskin löytyy yhdestäkään ammattitaitoisesta rengasliikkeestä yhtäkään ihmistä jonka mielestä renkaat pitäisi ajaa sakkorajalle ja siitä yli sakoille, eikä syy siihen ole myynnissä tai kehtaamisissa.


      • Cruzeideri
        sakkorajatylöspäin kirjoitti:

        Tuskin löytyy yhdestäkään ammattitaitoisesta rengasliikkeestä yhtäkään ihmistä jonka mielestä renkaat pitäisi ajaa sakkorajalle ja siitä yli sakoille, eikä syy siihen ole myynnissä tai kehtaamisissa.

        Hassua sitten, että Michelin on tuota mieltä. Varmaan rengasmyyjät ovat Michelinin tutkijoita pätevämpiä, käviväthän he amiksen kumilinjan.

        Sakoille ajamista ei ole kukaan toistaiseksi suositellut, mutta tapauksesta riippuen voi sekin olla ymmärrettävää.


      • Minimunapuijonpelle
        Cruzeideri kirjoitti:

        Hassua sitten, että Michelin on tuota mieltä. Varmaan rengasmyyjät ovat Michelinin tutkijoita pätevämpiä, käviväthän he amiksen kumilinjan.

        Sakoille ajamista ei ole kukaan toistaiseksi suositellut, mutta tapauksesta riippuen voi sekin olla ymmärrettävää.

        Michelin ei ole jumala, eikä misukka ole suomen rengas laki.


      • cruzeideri
        Minimunapuijonpelle kirjoitti:

        Michelin ei ole jumala, eikä misukka ole suomen rengas laki.

        Sama 1,6mm laki se on Suomessakin. Taitaakin Michelin olla jumalanpilkkaaja.


      • juoppoeimuista
        Cruzeideri kirjoitti:

        Hassua sitten, että Michelin on tuota mieltä. Varmaan rengasmyyjät ovat Michelinin tutkijoita pätevämpiä, käviväthän he amiksen kumilinjan.

        Sakoille ajamista ei ole kukaan toistaiseksi suositellut, mutta tapauksesta riippuen voi sekin olla ymmärrettävää.

        Sakoille ajamista ja jopa siitä yli olet itse kylläkin suositellut. Tainnut olla sen verran promilleja että et itse muista? Ei olisi ensimmäinen kerta.


      • Cruzeideri
        juoppoeimuista kirjoitti:

        Sakoille ajamista ja jopa siitä yli olet itse kylläkin suositellut. Tainnut olla sen verran promilleja että et itse muista? Ei olisi ensimmäinen kerta.

        Tuskin, mutta eipä se nahkoilla ajaminen tosiaan sen vaarallisempaa ole kuin talviajo huippurenkailla. Eli renkaat ja olosuhteet tiedostaen ihan turvallista. Mutta vähän epätoivoista säästämistä, kun sakot vievät säästöt. Vaan toisilla voi olla epätoivoinen tilanne, enkä minä siitä ketään syyllistä, jos persaukisena ajaa varovaisesti kekkosilla.


      • KoskahanOppisit
        Cruzeideri kirjoitti:

        Tuskin, mutta eipä se nahkoilla ajaminen tosiaan sen vaarallisempaa ole kuin talviajo huippurenkailla. Eli renkaat ja olosuhteet tiedostaen ihan turvallista. Mutta vähän epätoivoista säästämistä, kun sakot vievät säästöt. Vaan toisilla voi olla epätoivoinen tilanne, enkä minä siitä ketään syyllistä, jos persaukisena ajaa varovaisesti kekkosilla.

        Et osaa taaskaan huomioida asian kaikkia aspekteja. Sakot ovat pikkujuttu sen rinnalla että jos aiheutat kolarin laittomilla renkailla niin vakuutusyhtiö käyttää sitä seikkaa evätäkseen sinulta korvaukset. Ja senhän vakuutusyhtiö tekee, siitä ei ole edes epäilystä. Siinähän makselet omasta pussistasi omat sekä vastapuolen vahingot. Tiedätkö mikä hinta ihmishengelle lasketaan?


      • nähty
        KoskahanOppisit kirjoitti:

        Et osaa taaskaan huomioida asian kaikkia aspekteja. Sakot ovat pikkujuttu sen rinnalla että jos aiheutat kolarin laittomilla renkailla niin vakuutusyhtiö käyttää sitä seikkaa evätäkseen sinulta korvaukset. Ja senhän vakuutusyhtiö tekee, siitä ei ole edes epäilystä. Siinähän makselet omasta pussistasi omat sekä vastapuolen vahingot. Tiedätkö mikä hinta ihmishengelle lasketaan?

        Eikä kolarin täyty edes aiheutua renkaista, vaikka ne riittävät syyksi korvausten eväämiseen. Laittomien renkaiden käyttäminen katsotaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi joka on sitten se syy mitä yhtiö käyttää.


      • Cruzeideri
        KoskahanOppisit kirjoitti:

        Et osaa taaskaan huomioida asian kaikkia aspekteja. Sakot ovat pikkujuttu sen rinnalla että jos aiheutat kolarin laittomilla renkailla niin vakuutusyhtiö käyttää sitä seikkaa evätäkseen sinulta korvaukset. Ja senhän vakuutusyhtiö tekee, siitä ei ole edes epäilystä. Siinähän makselet omasta pussistasi omat sekä vastapuolen vahingot. Tiedätkö mikä hinta ihmishengelle lasketaan?

        Ensinnäkin sanoin, että kyseessä epätoivoinen säästäminen. Tuskin vakuutusyhtiö niin epätoivoiselta mitään saa kinuttua.

        Toisekseen kyseeseen tulee vakuutuskorvausten alentaminen , ei poistaminen. Ja tämäkin vain, jos syy kolariin selvästi renkaissa eli ei kuivalla kelillä tai kolareissa märällä, joihin pito ei vaikuttanut.

        Kukin arvioikoon itse riskit tältä pohjalta. Kuolonkolareitahan sattuu 1 / 100 milj.km, että ei ihan todennäköisesti osu kohdalle yhtenä kaljukesänä. Jos kymppitonnin ajaa kesässä, niin 1/10 000 mahis.


    • loppuunajetut--

      Loppuunajetut renkaat nostaa kulutusta

      • fysiikan.laki

      • Cruzeideri
        fysiikan.laki kirjoitti:

        Ja vesiliirtonopeus laskee.

        Niinhän se tekee, muttei näy ainakaan eurooppalaisissa onnettomuustilastoissa kokonaisuutena Michelinin väitteen mukaan. Eli lasku on kuitenkin siedettävä ja kun kuski huomioi renkaat, niin hanaa vaan! Ranskalaisittain lounasviinin jälkeen. Se viinihän tuo turvaa saman verran kuin kuluneempi rengas vie. Absolutistin ehkä kannattaa vaihtaa jo viisimilliset uusiin.

        Kuluneet ovat myös hiljaisemmat.
        https://mb.cision.com/Public/55/2293389/989fd55da1ab7ab2.pdf


      • Cruzeideri
        fysiikan.laki kirjoitti:

        Ja vesiliirtonopeus laskee.

        Niinhän se tekee, muttei näy ainakaan eurooppalaisissa onnettomuustilastoissa kokonaisuutena Michelinin väitteen mukaan. Eli lasku on kuitenkin siedettävä ja kun kuski huomioi renkaat, niin hanaa vaan! Ranskalaisittain lounasviinin jälkeen. Se viinihän tuo turvaa saman verran kuin kuluneempi rengas vie. Absolutistin ehkä kannattaa vaihtaa jo viisimilliset uusiin.

        Kuluneet ovat myös hiljaisemmat.
        https://mb.cision.com/Public/55/2293389/989fd55da1ab7ab2.pdf


      • lässytäpänyttaas
        Cruzeideri kirjoitti:

        Niinhän se tekee, muttei näy ainakaan eurooppalaisissa onnettomuustilastoissa kokonaisuutena Michelinin väitteen mukaan. Eli lasku on kuitenkin siedettävä ja kun kuski huomioi renkaat, niin hanaa vaan! Ranskalaisittain lounasviinin jälkeen. Se viinihän tuo turvaa saman verran kuin kuluneempi rengas vie. Absolutistin ehkä kannattaa vaihtaa jo viisimilliset uusiin.

        Kuluneet ovat myös hiljaisemmat.
        https://mb.cision.com/Public/55/2293389/989fd55da1ab7ab2.pdf

        Toisto ei tee hokemistasi yhtään sen enempää faktaa kuin ne ovat, eli ei yhtään.

        Suomalaisissa onnettomuustilastoissa huonokuntoiset renkaat ovat merkittävä osasyy, sitä et saa seliteltyä pois.


      • Cruzeideri
        lässytäpänyttaas kirjoitti:

        Toisto ei tee hokemistasi yhtään sen enempää faktaa kuin ne ovat, eli ei yhtään.

        Suomalaisissa onnettomuustilastoissa huonokuntoiset renkaat ovat merkittävä osasyy, sitä et saa seliteltyä pois.

        Ei niinkään selvää.

        http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2010/T2525.pdf

        Minimiuraisilla kolaroidaan enemmän, mutta se johtuu lähes täysin alle 1,6mm renkaista ja niillä ajavien muusta käytöksestä ja kalustosta. Kun verrataan siivosti samanlaisella kalustolla ajavia ja laillisia eli vähän yli 1,6mm pintoja, niin erot häviävät melkein täysin. No kalusto oli oma lisäni, sen avulla ero saattaisi siis tasoittua täysin.
        Tutkija sanoo, ettei voi suositella laillisen minimiurasyvyyden nostoa tulostensa perusteella.


      • lapinlisääjamuuta
        Cruzeideri kirjoitti:

        Ei niinkään selvää.

        http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2010/T2525.pdf

        Minimiuraisilla kolaroidaan enemmän, mutta se johtuu lähes täysin alle 1,6mm renkaista ja niillä ajavien muusta käytöksestä ja kalustosta. Kun verrataan siivosti samanlaisella kalustolla ajavia ja laillisia eli vähän yli 1,6mm pintoja, niin erot häviävät melkein täysin. No kalusto oli oma lisäni, sen avulla ero saattaisi siis tasoittua täysin.
        Tutkija sanoo, ettei voi suositella laillisen minimiurasyvyyden nostoa tulostensa perusteella.

        "No kalusto oli oma lisäni"

        Jutuissasi on kaiken maailman lisiä niin että et pysy itsekään kärryillä. Ensin lisäät omiasi, teet omasta lisästäsi johtopäätöksen joka perustuu vain omaan lisääsi josta johtuu se että spekulointisi on yhtä tyhjän kanssa.


      • Cruzeideri
        lapinlisääjamuuta kirjoitti:

        "No kalusto oli oma lisäni"

        Jutuissasi on kaiken maailman lisiä niin että et pysy itsekään kärryillä. Ensin lisäät omiasi, teet omasta lisästäsi johtopäätöksen joka perustuu vain omaan lisääsi josta johtuu se että spekulointisi on yhtä tyhjän kanssa.

        Mainitsin oman lisäni juuri, jottei tulisi sekaannusta. Sitä ei tarvitse huomioida, eikä se vaikuttanut tietenkään kyseisen raportin lopputulemaan eli ettei ole syytä nostaa laillista rajaa, koska 1,6-3,4mm renkaiden turvattomuudesta on vain heikkoa tai olematonta näyttöä.

        Mutta tartu sinä toki oljenkorteesi, jos se hyvältä tuntuu.


    • Pienet_säästöt

      Käytetyt renkaatovat taloudellinen vaihtoehto. Pitäydyn merkkirenkaissa joissa on se 4-5 mm pintaa, niistä ei tietenkään kannata maksaa paljoa.
      Ystävälläni on rengas- ja tasapainotuskoneet joilla asennan renkaat ilmaiseksi.

      Olen huomannut että kannattaa pitää ainakin tasapainotus sessio ennen kuin asentaa renkaat alle, sesongin alussa.

      • iuyfgiuygiuy

        Mikä on "tasapainotus sessio"? Ehjiä renkaita ei tarvitse tasapainotella toistuvasti niiden eliniän aikana. Jäterenkaat ovat asia erikseen, niissä voi olla piileviä runkovikoja, kudosvaurioita.


      • JoopatiJoopa

        Paljonko oikeasti renkaiden osuus on autoilun kokonaiskustannuksista?

        Jos renkaat maksaa 500 euroa sarja ja kestää 40tkm niin kilometrikustannuksesi tulee 1,25 senttiä / km.

        Polttoainekustannukset on tyypillisesti luokkaa 10 senttiä kilometrille, sen lisäksi kilometreistä riippumattomia kuluja tulee vakuutukset, käyttömaksut, huollot ja korjaukset.

        Kun renkaat vie kokonaiskustannuksesta vain noin 5% ja oikein pihistämällä, ostamalla käytettyjä renkaita, saadaan noin 3% kokonaissäästö, niin eiköhän tuon 3% saisi helpommalla säästettyä ostamalla halvempi auto.


      • kykysekintietenkin
        JoopatiJoopa kirjoitti:

        Paljonko oikeasti renkaiden osuus on autoilun kokonaiskustannuksista?

        Jos renkaat maksaa 500 euroa sarja ja kestää 40tkm niin kilometrikustannuksesi tulee 1,25 senttiä / km.

        Polttoainekustannukset on tyypillisesti luokkaa 10 senttiä kilometrille, sen lisäksi kilometreistä riippumattomia kuluja tulee vakuutukset, käyttömaksut, huollot ja korjaukset.

        Kun renkaat vie kokonaiskustannuksesta vain noin 5% ja oikein pihistämällä, ostamalla käytettyjä renkaita, saadaan noin 3% kokonaissäästö, niin eiköhän tuon 3% saisi helpommalla säästettyä ostamalla halvempi auto.

        Ja aika virtuoosi saa olla että nykyään yleisen rengaskoon merkkirengassarjaan saa edes 500€ törsättyä...


      • Pienet_säästöt

        Kyllä taspainotus muuttuu matkan karttuessa.
        Mutta mikäs on tarkistaessa kun on pelit ja vehkeet.

        Seuraavalla tavalla säästän autokuluissa:
        Viimeisen vuoden ajossa rengaskulut ovat tasan 0,00 senttiä/km.
        (Kaverit usein tarjoavat käytettyjä renkaita)
        Auton pääomakulut (arvonalennus) 0,7 snt/ km
        polttoaine 10,5 snt/km
        Huolto 0,81 snt/km
        vakuutukset, katsastus 1,7 snt/km


      • Pienet_säästöt

        Oops pääomakulut ovat 7 snt/km


      • Kottikärrykokoerikseen
        kykysekintietenkin kirjoitti:

        Ja aika virtuoosi saa olla että nykyään yleisen rengaskoon merkkirengassarjaan saa edes 500€ törsättyä...

        Helposti saa. Riippuen mikä kellekkin on yleinen koko ja minkä merkkiset haluaa. Kivijalasta ottaen varsinkin maksaa yli 500e helposti 225/45-55/17.


      • tässäsullekottikärrykoko
        Kottikärrykokoerikseen kirjoitti:

        Helposti saa. Riippuen mikä kellekkin on yleinen koko ja minkä merkkiset haluaa. Kivijalasta ottaen varsinkin maksaa yli 500e helposti 225/45-55/17.

        Toki saa ostaa kivijalasta jos on oikein hinku maksaa yli 500€ yleisestä 225/45-17" premiumrenkaasta, mutta samaa premiumia saa huomattavasti halvemmalla netistä , esim Hankook Ventus Prime3 225/45-17" kokonaiset 327,16€/sarja kuljetuskustannuksineen esimerkiksi yhteistyöliikkeeseen joista sivuilla on tietokanta ja niitä näkyy mukavasti löytyvänkin. Jää vielä 172,84€ rengastöihin, josta tuskin saa edes sitä 72€ kulumaan töihin, mutta siinäkin tapauksessa lopulla satasella voi sitten vaikka ostaa niitä joidenkin mielestä rengastöihin kuuluvia kahvia ja pahvimukeja.

        https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/hankook/ventus-prime-3-k125/225-45-r17-94w-441836


      • KoskahanOppisit
        Kottikärrykokoerikseen kirjoitti:

        Helposti saa. Riippuen mikä kellekkin on yleinen koko ja minkä merkkiset haluaa. Kivijalasta ottaen varsinkin maksaa yli 500e helposti 225/45-55/17.

        Ei kannata ostaa kivijalasta, hölmö maksaa enemmän ;)

        Uskomatonta kuinka joku edes voi olla niin vietävissä että oikein kehuu kuinka helposti voi maksaa renkaistaan liikaa :D Ilmeisesti tukholma-syndrooma kivijalkakauppiasta kohtaan estää näkemästä kivuliaasti omaa hölmöyttä.


      • Kottikärrykokoerikseen
        KoskahanOppisit kirjoitti:

        Ei kannata ostaa kivijalasta, hölmö maksaa enemmän ;)

        Uskomatonta kuinka joku edes voi olla niin vietävissä että oikein kehuu kuinka helposti voi maksaa renkaistaan liikaa :D Ilmeisesti tukholma-syndrooma kivijalkakauppiasta kohtaan estää näkemästä kivuliaasti omaa hölmöyttä.

        Ei kannatakkaan, kerroin vain että kivijalasta saa ostettua yli 500e sarjan. Helposti se käy, jos ei netistä osta tai ei rahasta kiinni. Turha siinä on sähistä, mutta saa menemään jos ostopaikka väärä.


      • Rahan.arvo
        Kottikärrykokoerikseen kirjoitti:

        Helposti saa. Riippuen mikä kellekkin on yleinen koko ja minkä merkkiset haluaa. Kivijalasta ottaen varsinkin maksaa yli 500e helposti 225/45-55/17.

        Ostin Ebaystä Saksasta uudet kiinalaiset Nankangit 245/45-18 hintaan 170,-/sarja. Ihan hyvännäköisiltä näyttävät. Asennus ja tasapainotus kaverin verstaalla ei maksa mitään. Pistäkää paremmaksi.


      • Omakokemus
        Rahan.arvo kirjoitti:

        Ostin Ebaystä Saksasta uudet kiinalaiset Nankangit 245/45-18 hintaan 170,-/sarja. Ihan hyvännäköisiltä näyttävät. Asennus ja tasapainotus kaverin verstaalla ei maksa mitään. Pistäkää paremmaksi.

        minulla oli nankangit alla

        kun auto seisoi viileällä kelillä viikon ajamatta, oli ensimmäiset kilometrit yhtä jumpsutusta kun renkaat ei olleetkaan pyöreät

        renkaat meni myös nopeasti liukkaiksi vaikka pintaa oli vaikka kuinka

        varmaan hintaan suhteutteuna on juuri sellaiset kuin mistä maksaa


      • Kaupanpäälletuli
        Rahan.arvo kirjoitti:

        Ostin Ebaystä Saksasta uudet kiinalaiset Nankangit 245/45-18 hintaan 170,-/sarja. Ihan hyvännäköisiltä näyttävät. Asennus ja tasapainotus kaverin verstaalla ei maksa mitään. Pistäkää paremmaksi.

        Ja verot oli?


      • Euroopaneläjä
        Kaupanpäälletuli kirjoitti:

        Ja verot oli?

        Mitkä ihmeen verot? Eu:n sisällä tavara kulkee ilman veroja tai tulleja. Ebay on huutokauppasivusto ja ilmeisesti renkaat on ostettu huutokaupan kautta.


      • afscfdsafdafds
        Kaupanpäälletuli kirjoitti:

        Ja verot oli?

        EU:ssa alvit ja muut verot maksetaan tuotteen lähtömaahan. Esim. jos tilaat virosta renkaat, on hinnassa 22% alvia virossa. Suomeen tuotaessa mitään ei enää päälle tule.

        "Eu:n sisällä tavara kulkee ilman veroja tai tulleja."

        Paitsi kaljat ja viinat suomeen, EU:ssa laittomien monopolien maahan. Terroristit aseineen kyllä saavat tulla vapaasti maahan.


      • eioikeastaanvika
        Omakokemus kirjoitti:

        minulla oli nankangit alla

        kun auto seisoi viileällä kelillä viikon ajamatta, oli ensimmäiset kilometrit yhtä jumpsutusta kun renkaat ei olleetkaan pyöreät

        renkaat meni myös nopeasti liukkaiksi vaikka pintaa oli vaikka kuinka

        varmaan hintaan suhteutteuna on juuri sellaiset kuin mistä maksaa

        Tuota kulmikkaaksi menemistä tapahtuu muillakin renkailla, jopa merkkirenkailla ja erityisesti matalaprofiilisilla sporttirenkailla, joissa tosin kulmikkuus on vähemmän huomattavissa koska rengas ei muutenkaan painu paljoa kasaan. Ilmiö johtuu renkaassa käytettävistä nylonkudoksista, nylon on herkkä kovettumaan kylmässä tai oikeammin se kokee faasimuutoksen, ja se syy miksi nylonia käytetään erityisesti korkeiden nopeusluokkien renkaissa on sen toinen erikoisempi ominaisuus, kutistuminen lämpötilan noustessa joka on taas toivottu ilmiö kun renkaan lämpötila nousee nopeassa ajossa ja muut kudokset alkavat venyä ja kumi pehmentyä. Nylonkudoksilla saadaan muiden renkaan materiaalien venyminen, pehmeneminen ja keskipakovoimasta johtuva muodonmuutos pidettyä hallinnassa nylonkudosten kiristymisen avulla.


    • Kottikärryn_kuljettaja

      Jo nimimerkki Kottikärrykokoerikseen kertoo paljon ajatusmaailmasta.
      Kuitenkin. Sitä kivijalkakauppiasta on syytä puhutelle nätisti kun tarvisee asennuspalvelua nettirenkailleen.
      Se että siltä ylipäätään saa palvelua kohtuuhintaan on osin kiinni siitä että sillä nokonenällä on makkaraa lounasleipien päälle.
      Jos ei ole, olet yksin niitten renkaittesi kanssa.

      V**tu että riepoo tuommoiset muutama kympin säästäjät. Viimeseks jonoon vaan.

      • Kottikärrykokoerikseen

        Sihinää, sähinää, rähinää, kannattaisi laittaa korkki kiinni jo. Koita päättää mistä ne kannattaa ostaa, et ilmeisesti kummastakaan. Nimimerkillä saa kaltaisesi kilahtamaan näköjään, kannattaa pitää taukoa juomisesta.


    • Kottikärryn_kuljettaja

      Olen absolutisti, älä luule muita juopoks,i kuten itse taidat olla.
      No sanottakoon etten ole koskaan ostanut netistä ja lähettänyt rahojani ulkomaiselle firmalle samalla kusten suomalaisen yrittäjän taskuun.

      Parikin tuntemaani rengaskauppiasta on lopettanut noitten venkuloitten takia jotka tulevat irvimään asennushinnoista omat renkaat kainalossa.

      On selvää että keskittymisellä pelkästään nettikauppaan saa painettua hintoja. Kuten tuolla aimmin joku totesikin että rengaskulut ovat muutama prosentti autokuluista.
      Miten sitten muutaman kympin säästöllä on siinä kokonaisuudessa on autoilijalle merkitystä.
      Varsinkaan kun tarvitsee rehvastella turvattomiksi laskettavilla rengasmitoilla.

      • jhgiyhgfiuywefdiuy

        Suomalaiset "yrittäjät" kusivat kuluttajan taskuun vuosikymmeniä kartellihinnoittelullaan, ja nyt kusevat pelkästään omiin muroihinsa tuollaisella lapsellisella kiukuttelulla. Haukkumalla karkoitat viimeisetkin asiakkaasi, paitsi ne pari uskollista ja nettikaupasta tietämätöntä papparaista jotka ovat kohta muutenkin paalissa ladoineen ja corolloineen. Ihmiset jotka ostavat autoonsa renkaita, eivät tarvitse "palveluasi" mitä se sitten lieneekään normaalin rengaskaupan ja asennuksen lisäksi. Fiksuimmat kivijalat ovat ryhtyneet yhteistyöliikkeiksi nettikauppojen kanssa. Myöskään satasen kahveja pahvimukista ei kukaan oikeasti tarvitse, paitsi ehkä joillekin se voi olla tärkeä psykologinen pointti ja vahvistaa kuvitelmaa "kaveruudesta" vedättävän kivijalkakauppiaan kanssa joka kuitenkin hymyilee vielä asiakastakin leveämmin,mutta tämän selän takana.

        Katsos kun nyt ollaan EU:ssa ja markkinat ovat vapaat, kukin saa ostaa mistä tykkää sisärajojen sisältä. Kaltaisesi änkyrät ovat sukupuuttoon kuoleva laji.


      • kerjuullako.olet

        "Miten sitten muutaman kympin säästöllä on siinä kokonaisuudessa on autoilijalle merkitystä."

        No on sillä muutamalla kympillä (tai oikeasti satasilla) ihan se merkitys että en tietenkään anna sitä vapaaehtoisesti sinulle vaan pidän sen itselläni, ja se riittää syyksi.


      • KöyhätKyykkyyn
        kerjuullako.olet kirjoitti:

        "Miten sitten muutaman kympin säästöllä on siinä kokonaisuudessa on autoilijalle merkitystä."

        No on sillä muutamalla kympillä (tai oikeasti satasilla) ihan se merkitys että en tietenkään anna sitä vapaaehtoisesti sinulle vaan pidän sen itselläni, ja se riittää syyksi.

        köyhä ymmärtää talouden, kun ei ole millä mällätä, niin kaikessa on säästettävä !!
        joka euro siis merkitsee. Ei voi kuluttaa.
        Itsellä auto seisonnassa, huollot itse ja auto käyttöön vain kun on tarvetta..
        Tänä vuonna n. 1 kk.
        Ja Olen kuullut että kun tippuu työttömäksi, niin ei ole enää vara autoon, ei varaa tasa veroihin ja maksuihin, vakuutuksiin, jne...

        Tasa verot ja maksut ovat rikkaalle erittäin halpoja ja köyhälle liian kalliita. Tämä on kokoomus suomi, joten köyhät kyykkyyn !


      • kerjuullako.olet
        KöyhätKyykkyyn kirjoitti:

        köyhä ymmärtää talouden, kun ei ole millä mällätä, niin kaikessa on säästettävä !!
        joka euro siis merkitsee. Ei voi kuluttaa.
        Itsellä auto seisonnassa, huollot itse ja auto käyttöön vain kun on tarvetta..
        Tänä vuonna n. 1 kk.
        Ja Olen kuullut että kun tippuu työttömäksi, niin ei ole enää vara autoon, ei varaa tasa veroihin ja maksuihin, vakuutuksiin, jne...

        Tasa verot ja maksut ovat rikkaalle erittäin halpoja ja köyhälle liian kalliita. Tämä on kokoomus suomi, joten köyhät kyykkyyn !

        No köyhältä asiakkaalta sen ymmärtääkin, mutta miksi kivijalkakauppias kerjää sitä muutamaa kymppiä sinulta, ja jo haukkumalla? Eikös sillä laaturenkaiden "oikeaan hintaan" myynnillä ja erinomaisella palvelulla pitänyt pärjätä mainiosti? Jos konsepti on oikea niin miksi asiakkaat silti kaikkoavat nettikauppoihin?


    • Kottikärryn_kuljettaja

      Johan taas on vähäjärkisiä palstoilla.Yhteiskunta ei vain toimi niin että kilpailutetaan yrittäjät hengiltä.
      Jos muutamalle nimimerkeistä sanottaisiin ja monelle sanotaan että tästä lähtien sinulle maksetaan palkkaa 20% vähemmän, mites sitten suu pannaan.

      Oma kokemukseni rengasliikkeiden toiminnasta, lukkunottamatta suuria ketjuja on hyvä.
      Palvelu on ystävällistä, joustavaa ja edullista.
      Isolla ketjulla on hinnat joista ei voi keskustella, tai voi mutta loppulasku kuitenkin on korkeampi.
      Pienen yrittäjän puolta pidän aina, hän on kaverini, osakkeenomistaja ja ketjun toimari ei.

      • Cruzeideri

        Nimenomaan siihenhän markkinatalous perustuu, että kilpailutetaan ja siinä sitten elinkelvottomilta menee henki. Mutta hekin voivat sitten uutta elämäänsä suunnitella tehden jotain elinkelpoista. Näin yhteiskunta tehostuu ja kehittyy.

        Yleensä yksityisyrittäjiltä saa paskaa palvelua, tai sanotaanko että liian usein. Mutta jos mieleisensä, ystävällisen ja luotettavan sekä asiantuntevan löytää, niin kyllä siitä muutaman kympin voi extraa maksaa verrattuna halvimpaan vironmafian tai Andorran nettikauppaan. Mutta ei siis, koska haluaisin sosialistisesti tukea yrittäjää, vaan koska koen saavani rahalle vastinetta.


      • muutakuubaan

        Kyllä se yhteiskunta nyt vaan toimii niin, halusit tai et. Sitä sanotaan länsimaiseksi markkinataloudeksi ja siihen elimellisenä osana kuuluvaksi kilpailuksi. Kilpailu koskee myös työntekijäpuolta.

        "Pienen yrittäjän puolta pidän aina, hän on kaverini, osakkeenomistaja ja ketjun toimari ei."

        Se pieni yrittäjä ei ole kaverisi, vaikka saattaa antaa ymmärtää että olisi. Se on oman yrityksensä osakkeenomistaja ja toimari, ja sen yhtiön olemassaolon tarkoitus on ottaa sinulta rahat ja siirtää ne yhtiön ja sitä kautta osakkeenomistajan ja toimarin tileille.

        Ja muutenkin, jos elämä on siinä pisteessä että täytyy yrittää ostaa kaveruutta joillakin satasilla, kannattaisi ryhtyä tuumimaan että mikähän muukin asia on elämässä pielessä...


    • Cubannero

      Elämä vielä opettaa kuubaan muuttajaakin.

      • Habannero

        Juuri vein sarjan Goodyeareja 4-4,5mm kulutuspinnalla rengasliikkeen taakse romukasaan. Toki ensin puhkoin kyljet puukolla.


      • Kuopijostvaan
        Habannero kirjoitti:

        Juuri vein sarjan Goodyeareja 4-4,5mm kulutuspinnalla rengasliikkeen taakse romukasaan. Toki ensin puhkoin kyljet puukolla.

        Minäkin vein viime viikolla sarjan Michelinejä, 6-6,5mm pinnalla. Ostan joka kesä uudet. Kusin toki päälle.


    • Ajattele_nyt_ite

      Cruseideri kehittää tapamalla pienyrittäjät.
      Milto Fridman on saanut taottua ideologiaansa päähäsi.
      On monen muunkin suulla tullut sanotuksi että kapitalismi on paska systeemi. No kaikki muutokset vaativat aikansa mutta molempien turvat on multaa täysi enne kuin se on toteutunut.
      Markkinatalouden ainoa voima on ahneus.
      Ekäpä crusaderilla on testosteronin ylituotantoa koska hänellä on varaa vetää lättyyn niitä jotka ovat häntä palvelemassa.
      Olen nähnyt miten kansainvälinen yhtiö kaappaa Suomalaisen innovaatiopohjalta lähteneitä kilpailevia yrityksiä.
      Jäljellä ei ole yritystä eikä innovaatiota.
      Ääriesimerkki on autoteollisuus joka jarruttaa kehitystä joka käänteessä yrittäessään kasvattaa markkinoitaan.

      Auto teollisuus on jämähtänyt yhteistyössä oljyteollisuudek kanssa 300 miljoonan vuoden takaisen aineen tuhoamiseen.

      • Cruzeideri

        No jos kapitalismia vastustaa, niin piruako sitä pienyrittäjää eli pienkapitalistia tukenaan, sosialistit varmasti osaavat järjestää niin, että byrokraatti jakaa renkaat kunkin tarpeen mukaan? Seitsenvuotiskausi niillä sitten menee rattoisasti ilman, että tarvitsee harkita vaihtamista. Loppuu se turhanpäiväinen merkkien vertailukin, kyllä keskushallinto tietää parhaiten kansalaisen tarpeet.

        Neuvostoliitossa ei lujaa Ladaa myyty kapitalisteille, joten sen innovaatioista saivat kansalaiset nauttia. Mutta eivät pienkapitalistit, sillä gulakille


      • Cruzeideri
        Cruzeideri kirjoitti:

        No jos kapitalismia vastustaa, niin piruako sitä pienyrittäjää eli pienkapitalistia tukenaan, sosialistit varmasti osaavat järjestää niin, että byrokraatti jakaa renkaat kunkin tarpeen mukaan? Seitsenvuotiskausi niillä sitten menee rattoisasti ilman, että tarvitsee harkita vaihtamista. Loppuu se turhanpäiväinen merkkien vertailukin, kyllä keskushallinto tietää parhaiten kansalaisen tarpeet.

        Neuvostoliitossa ei lujaa Ladaa myyty kapitalisteille, joten sen innovaatioista saivat kansalaiset nauttia. Mutta eivät pienkapitalistit, sillä gulakille

        Katkeili. Siis lujaa Ladaa ei myyty kapitalisteille, siis ei yrityksenä eikä innovaatioina. Eivätkä poroporvarit siitä nauttineet, sillä gulakit oli kuopattu.


      • ryyppyköpäällätaas
        Cruzeideri kirjoitti:

        Katkeili. Siis lujaa Ladaa ei myyty kapitalisteille, siis ei yrityksenä eikä innovaatioina. Eivätkä poroporvarit siitä nauttineet, sillä gulakit oli kuopattu.

        Taisi todellakin "katkeilla" taas. Historia NL:n autokauppoineenkin näemmä hukkunut sinne pullonpohjille.

        "Neuvostoliitossa ei lujaa Ladaa myyty kapitalisteille, joten sen innovaatioista saivat kansalaiset nauttia."

        Tuollainen houru laittaa epäilemään ikääsi. Et ole Konelasta kuullut?


      • Cruzeideri
        ryyppyköpäällätaas kirjoitti:

        Taisi todellakin "katkeilla" taas. Historia NL:n autokauppoineenkin näemmä hukkunut sinne pullonpohjille.

        "Neuvostoliitossa ei lujaa Ladaa myyty kapitalisteille, joten sen innovaatioista saivat kansalaiset nauttia."

        Tuollainen houru laittaa epäilemään ikääsi. Et ole Konelasta kuullut?

        Ai, oliko se Neuvostoliitossa?


      • HyväHyvääää

      • Cruzeideri
        HyväHyvääää kirjoitti:

        https://i.pinimg.com/originals/0e/6f/69/0e6f69f43395f2fad6683ec5a3249e12.jpg

        .

        Konela oli muuten Neuvostoliiton valtion suoraan omistama eli kapitalistit eivät päässeet noita automaailman innovaatioita rahastamaan. Puolikapitalistisessa Suomessa Ladaa sentään sai porvarikin ostaa, jos välttämättä halusi. Auton kotimaassahan ei siis porvaria saanut olla, joten eivät voineet ostaakaan mitään.

        Nykyisin Konela on Delta-auto, muttei sentään enää neukkujen omistama.


    • Toukonkumitvieraissa
      • Cruzeideri

        Jep, ehdottomasti pitää ja kannattaa uusia renkaita aina kun tilille kertynyt tarpeeksi rahaa. Roskiin vaan puoliksikäytetyt, tutkimuksista viis.


      • ihyfgiuygiuygi
        Cruzeideri kirjoitti:

        Jep, ehdottomasti pitää ja kannattaa uusia renkaita aina kun tilille kertynyt tarpeeksi rahaa. Roskiin vaan puoliksikäytetyt, tutkimuksista viis.

        Renkaat ovat niin halpoja että ne kannattaa uusia jo neljässä millissä. Toki kyljet kannattaa vanhoista puhkoa etteivät köyhät pääse niitä loppukäyttämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe