Sokeriarvot

Liiankorkeatvai

Moi,
Tietääkö kukaan miksi aamusokeriarvot ovat n.5,9-6,9 luokkaa, mutta syömisen jälkeen aina laskee sinne 5-5,5 luokille?
En siis ainakaan diagnoosilla kärsi diabeteksesta, mutta ihmetyttää nuo hyppelyt..
Tiedän että stressi voi vaikuttaa verensokerin heittelyyn ja käynkin tällä hetkellä läpi erittäin stressaavaa elämänmuutosta.
Kertokaa joku viisaampi kokemuksia tai tietoa.

14

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vpvastasisinulle

      Liiankorkeatvai

      Aamusokeiarvosi saattaa kertoa hiiilihydraattiherkkyydestä ja johtaa vähitellen esidiabetekseen.

      Korkea aika katsoa ruokatottumuksiasi.

      Ohjeet saat emailissani. >Tunnetuista syistä tälle sivulle on asiallista tietoa turha laittaa.

    • Aivan_normaalia

      Aamusokerit heti herättyä voi olla hieman koholla aamunkoittoilmiön jäljiltä, kroppa valmistautuu päivän rasituksiin nostamalla verensokeria. Kun sitten syö jotain, insuliinintuotanto käynnistyy ja verensokeri asettuu normaalitasolle.

      Pienet verensokeriarvojen heittelyt on aivan normaalia. Osa noista mittaustulosten vaihteluista johtuu myös mittarin ja liuskojen tarkuuden vaihtelusta.

    • vplaitteli

      Aivan_normaalia

      "Aamusokerit heti herättyä voi olla hieman koholla aamunkoittoilmiön jäljiltä, kroppa valmistautuu päivän rasituksiin nostamalla verensokeria. Kun sitten syö jotain, insuliinintuotanto käynnistyy ja verensokeri asettuu normaalitasolle."

      Selitys sopii Diabetesliitolle aikä pisä paikkaansa. Pelkästään se että mitä tapahtuu syötyäsi on täysin kiinni siitä söitkö liiton sokeripommin mukaan jolloin verensokerisi on taatusti korkealla. Voit tietenkin ssada alas sen RIITTÄVÄLLÄ lääkityksellä joka hoitaa pelkkiä oireita - ei itse sairautta.

      Arvaappa kaksi kertaa uudestaan.
      Olen testannut diabeetikkona asian useamman kerran ja tulos on aina sama.

      Mikä?

      kysy

      • Unohda_jo_liitto

        Aloittaja ei kertonut käyttävänsä lääkitystä eikä sitä edes tarvitse tässä vaiheessa.


    • vpaamiaisella191

      Unohda_jo_liitto

      Missä väitin että kertoi??

    • Vähänhuolissaan

      Selailin diabetes -ketjua. Millaisilla arvoilla määrätään lääkitys, miksi aloittaja tarkkailee sokeriarvojaan. Itsellä oli 7, ollut jo lähes 10 vuotta sitten sama.. rasituskokeen jälkeen n. 6, nyt jälleen edessä tuo paasto-, pitkäaikaissokeri koe, kestää 2 tuntia.

      • Aloittajaa

        Jos siis kysyt, että miksi tarkkailen verensokeriani??
        Lapsella on tyypin 1 diabetes, niin tulee välillä mittailtua itseltänikin.
        Tiedän että arvoni eivät vaadi mitään lääkitystä, mutta lähinnä minua ihmetyttää nuo hyppelyt..ja se miten sokeri voi olla niin korkea, kun ei ole syönyt mitään, mutta ruokailun jälkeen laskee 5 tuntumaan..
        Ennen tätä stressaavaa elämänjaksoa olen aina mittailut arvot 4-5 välissä..joten voiko stressi todellakin vaikuttaa noin paljon sokeriarvojen heittelyyn.
        Eikös nuo sinunkin arvot ole ihan normaalit tai tuo 7 taitaa olla aika korkea, mutta rasitus kokeen jäkeinen tuloshan on hyvä?


      • Ruutghuydy5356ggy
        Aloittajaa kirjoitti:

        Jos siis kysyt, että miksi tarkkailen verensokeriani??
        Lapsella on tyypin 1 diabetes, niin tulee välillä mittailtua itseltänikin.
        Tiedän että arvoni eivät vaadi mitään lääkitystä, mutta lähinnä minua ihmetyttää nuo hyppelyt..ja se miten sokeri voi olla niin korkea, kun ei ole syönyt mitään, mutta ruokailun jälkeen laskee 5 tuntumaan..
        Ennen tätä stressaavaa elämänjaksoa olen aina mittailut arvot 4-5 välissä..joten voiko stressi todellakin vaikuttaa noin paljon sokeriarvojen heittelyyn.
        Eikös nuo sinunkin arvot ole ihan normaalit tai tuo 7 taitaa olla aika korkea, mutta rasitus kokeen jäkeinen tuloshan on hyvä?

        Kai (toivottavasti) joku on valistanut että lapsellasi oleva sairaus on aivan toinen kuin sinulla pelkona oleva?

        Arvojesi "heittely" on normirajoissa ja selittyy myös kotimittarien mittaustarkkuudella. Vaikka otata peräkkäin kaksi eri mittausta, et saa samaa tulosta kotimittarilla.

        Lopeta mittaamimen, stressaat itsesi hengiltä!!!!!!


      • aloittajaa

        No mitä luulet, jos olen pienestä asti häntä hoitanut?
        Näillä on yhtäpaljon tekemistä keskenään kuin kotikissalla ja leijonalla.
        Mittailen ehkä kerran 3-6kk:ssa, en mielestäni stressaa itseäni sillä hengiltä.
        Nyt mittailin muutaman kerran sitä varten, että labrakokeessa paastosokero oli 6,1.
        Tiedän että ei vielä korkea..kyse ei ole siitä..vaan siitä että se oli muutamassa kuukaudessa noussut 4-5 väliltä yli 6 arvoihin.
        Mitään muuta välissä ei ole tapahtunut, kuin erittäin stressaava elämänjakso, joka on edelleen päällä..
        Elikkä lähinnä kysyin täällä, onko jollain ollut kokemusta stressin vaikutuksesta verensokeriin..?
        Tähän kysymykseen en ole saanut vastausta keneltäkään, joten luultavasti kukaan ei sitten henk.kohtaisesti tiedä kuinka paljon stressi voi vaikuttaa arvoihin..?

        Eikö palstalla sairastavien kannattaisi ruveta selvittämään asiaa, jos siitä ei ole tietoa?
        Esim jos itsellään on tyypin 2 diabetes ja kova stressi, niin mitä arvot ovat, kun stressi ei ole kova..onko paljon heittoa stressaavaan jaksoon..


      • ytuiijrhfuti
        aloittajaa kirjoitti:

        No mitä luulet, jos olen pienestä asti häntä hoitanut?
        Näillä on yhtäpaljon tekemistä keskenään kuin kotikissalla ja leijonalla.
        Mittailen ehkä kerran 3-6kk:ssa, en mielestäni stressaa itseäni sillä hengiltä.
        Nyt mittailin muutaman kerran sitä varten, että labrakokeessa paastosokero oli 6,1.
        Tiedän että ei vielä korkea..kyse ei ole siitä..vaan siitä että se oli muutamassa kuukaudessa noussut 4-5 väliltä yli 6 arvoihin.
        Mitään muuta välissä ei ole tapahtunut, kuin erittäin stressaava elämänjakso, joka on edelleen päällä..
        Elikkä lähinnä kysyin täällä, onko jollain ollut kokemusta stressin vaikutuksesta verensokeriin..?
        Tähän kysymykseen en ole saanut vastausta keneltäkään, joten luultavasti kukaan ei sitten henk.kohtaisesti tiedä kuinka paljon stressi voi vaikuttaa arvoihin..?

        Eikö palstalla sairastavien kannattaisi ruveta selvittämään asiaa, jos siitä ei ole tietoa?
        Esim jos itsellään on tyypin 2 diabetes ja kova stressi, niin mitä arvot ovat, kun stressi ei ole kova..onko paljon heittoa stressaavaan jaksoon..

        Stressi nostaa adrenaliinitasoja (myös kortisolitasoja). Adrenaliini taas nostaa verensokeria. Jo pienikin stressi nostaa verensokereita. Esim. kun lähtee ajamaan autoa, välittömästi verensokeri nousee - nousee toki vain hieman. Itselläni sensori (Freestyle Libre) jolla voi jatkuvasti seurata sokereiden muutosta. Olen 1-tyypin diabeetikko.

        Sinun kannattaisi tutustua steressin oireisiin ja aiheeseen muutoinkin. Pitkäkestoinen stressi tekee sairaaksi. Ihan googlella haet asiasta tietoa, sitä kyllä riittää.


      • aloittajaa

        Kiitos vastauksesta. Tämän tyyppistä vastausta juuri hain..
        Mutta vielä haluaisin joltain 2 tyypistä kärsivältä tietää henk.kohtaisia kokemuksia..?
        1 tyypissä vaikuttaa kaikki mahdollinen, kuuma, kylmä, stressi, liikunta, ruoka, uni ym aivan valtavasti sokereihin..se olen lapsella nähnyt. Hyvä liikuntahetki saattaa nollata täysin tarpeen ateriainsuliinin suhteen, samoin sauna..
        Ja näitä on mahdoton kuitenkin verrata toisiinsa, kun toisessa haima ei toimi ollenkaan ja toinen mielestäni aiheutetaan pääosin omilla elämäntavoilla.
        Kiva tietää, että sinulla sensorit toimivat..meillä ne näytti arvot aina ihan miten sattui, niin luovuttiin käytöstä. Joutui monta kertaa yöllä heräämään, kun pumppu huutaa liian korkeaa tai matalaa, vaikka arvot oikeasti oli kunnossa.


    • vptäällä

      Tsoopaa tsoopaa. Kysykää Veijolta. Ainoa oikea moderni tieto löytyy minulta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe