https://www.aamulehti.fi/uutiset/kaksi-suomalaismiesta-loytyi-kuolleena-veneesta-viron-rannikolla-200461083
Mitä oikein tapahtui? Lämmittimessä vikaa?
Kaksi suomalaismiestä löytyi kuolleena veneestä Vi
48
2020
Vastaukset
- DIYdiyDiy
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3691031/Kaksi suomalaismiesta loytyi kuolleena veneesta Virossa
Hyvin voimakas käsityön leima näyttäisi olevan veneessä. Eli ns. tein ite, säästin rahaa tapaus. Ei vaan taidot ihan riittäneet tällä kertaa.- Häkäonpaha
Häkävaroittimessa ei olisi kannattanut säästää.
Polttomoottorilla lämmittäminen erityisesti pienessä tilassa ja ihmisten nukkuessa on aina hengenvaarallista. Saksassa kuoli vähän aikaa sitten mökkiin kuusi nuorta kerralla kun tee-se-itse mies oli viritellyt halvan lämmityssysteemin.
- Yhdistelmähälytin
Palovaroitin taitaa olla pakollinenkin kajuutassa niin saman tien sitten yhdistettyvpalo- ja häkähälytin. Maksaahan se pari ky.ppiä enemmän toki eikä ole kaunis.
- mastovajavastaava
Mikä on kateutta?
Siellä mikään pakota? - ja-rekkari
pakollinen?
veneessä on pakollista liivit ja sammutin...
Paha mennä arvaamaan suoriltaan, mikä siellä on pettänyt. Jos ja kun on merellä ajossa ilmeisesti mennyt, on voinut olla vaikka pakosarjan tiiviste tjsp. Koneeseen liittyvää. Liesi, lämmitin ja kaasujääkaappi on seuraavat vaihtoehdot. Jos kaikki on noista oikein asennettuja ei ongelmia pitäisi tulla.
Veneasennukset ei ole koskaan leikin asia, silloin kun puhutaan laitteista, jotka käydessään tuottaa pakokaasuja.
Pari vuotta sitten oli läheltä piti tilanne kaasujääkaapin kanssa Kotkan suunnalla ja siitä pari vuotta lisää aiheutti kaasulämmitin tepposet. Molemmissa tapauksissa laitteet eivät kuuluneet veneisiin.
Kyllä tuohon selvyys tietenkin tulee pian.- Heavencanwaitornot
mikä se jääkaappi-juttu oli? Itselläni on tavallinen mökkikaappi veneessä n.30v vanha, siksi kiinnostaa. Pakoputki veneen sisällä, ei mitään ongelmaa tähän asti. Onko siinä joku vaara?
Veneasennuksessa käytettävän kaasujääkaapin pitäisi ottaa paloilma ulkoa ja puhaltaa pakokaasut ulos. Kotkan suunnalla kyseessä oli juuri tuollainen vanha mökkijääkaappi. Liekki alkoi palamaan huonosti ja kaappi tuotti häkää. Kaksi miestä oli lähellä lähtöä. Heidän onnekseen koitui se, että heitä odotettiin saapuvaksi tiettyyn kellon aikaan paikalle. Kun ei saapunut, arvattiin heti, että jotain on pielessä. Apu saapui viime minuuteilla. Kyseessä ei tehty varsinaista onnettomuustutkintaa, koska henki säilyi. Puolueeton saksalainen tutkimuslaitos teki kumminkin teknisen tutkinnan ja raportin aiheesta. Sen lopputulemana maahantuoja ilmoitti, että kaasujääkaappeja ei suositella asennettavaksi veneisiin.
Mittauspöytäkirjassa oli myös testattu veneessä ollut lämmitin, jota epäiltiin ensin lähteeksi . Sen pakokaasun häkäpitoisuus alitti 8h työpaikan hengitysilman altistuksen raja-arvon.
Tätäkään ei sitten sen kummemmin korjattu jälkeen päin.
https://yle.fi/uutiset/3-8366091- KieltääPitäs
Heavencanwaitornot kirjoitti:
mikä se jääkaappi-juttu oli? Itselläni on tavallinen mökkikaappi veneessä n.30v vanha, siksi kiinnostaa. Pakoputki veneen sisällä, ei mitään ongelmaa tähän asti. Onko siinä joku vaara?
Hyi helvetti, ei ikinä tuollaista kuolemankonetta veneeseen ainakaan ilman häkävaroitinta. Tulee kylmälle oluelle hintaa.
- Perusasioita
Jääkaappi ei kykene tuottamaan niin paljoa häkää että siitä on vaaraa, mikäli ILMANVAIHTOA on edes yhden ihmisen tarpeisiin.
Mielenkiintoista asia on varmaankin sitten niin, kun sen noin vaan toteat.
Ylläoleva perustuu tapahtuneeseen onnettomuuteen ja siitä tehtyyn tutkimusraporttiin.
Vaaralliseksi nuo asennushommat tekee "hälläväliä - tein itse ja säästin" asenne. Lämmittimiä asennellaan nippusiteillä johtokouruihin, pakoputken suojaksi vedellään puutarhaletkua, läpivienti tehdään poraamalla reikä hytin kylkeen. Lämmittimiä käytetään katallyyttilämmittimiä, niin petrooli kuin kaasuversioita. Kaasukäyttöisiä mökkijääkaappeja asennellaan veneisiin, kaasuvedot vedellään millä sattuu putkella. Maasähköt tehdään lankomiehen kanssa ittekseen käsiin sattuvista kamoista. Se vvsk unohtui siitä Itten pois. Maasäkökaapelissa on uros töpseli kummassakin päässä Jne
Kaikki menee pääosin hyvin paitsi joskus oli vähän oho ja hups, mutta ei siinäkään sitten mitään kumminkaan.
Kun yksi asia johtaa toiseen ja ei olla ajateltu asioita loppuun, voi mennä asiat pahasti pieleen.
Siksi on hyvä välillä käydä keskustelua aiheesta.- ItsekinVoiTehdä
vanhami kirjoitti:
Mielenkiintoista asia on varmaankin sitten niin, kun sen noin vaan toteat.
Ylläoleva perustuu tapahtuneeseen onnettomuuteen ja siitä tehtyyn tutkimusraporttiin.
Vaaralliseksi nuo asennushommat tekee "hälläväliä - tein itse ja säästin" asenne. Lämmittimiä asennellaan nippusiteillä johtokouruihin, pakoputken suojaksi vedellään puutarhaletkua, läpivienti tehdään poraamalla reikä hytin kylkeen. Lämmittimiä käytetään katallyyttilämmittimiä, niin petrooli kuin kaasuversioita. Kaasukäyttöisiä mökkijääkaappeja asennellaan veneisiin, kaasuvedot vedellään millä sattuu putkella. Maasähköt tehdään lankomiehen kanssa ittekseen käsiin sattuvista kamoista. Se vvsk unohtui siitä Itten pois. Maasäkökaapelissa on uros töpseli kummassakin päässä Jne
Kaikki menee pääosin hyvin paitsi joskus oli vähän oho ja hups, mutta ei siinäkään sitten mitään kumminkaan.
Kun yksi asia johtaa toiseen ja ei olla ajateltu asioita loppuun, voi mennä asiat pahasti pieleen.
Siksi on hyvä välillä käydä keskustelua aiheesta.Kyllästyttää itse tekemisen mollaaminen.
Omat ja lähipiirini kokemukset "ammattimiehen" työstä vs. itse tehdyistä asennuksista ja huolloista ovat ikävä kyllä täysin päinvastaiset.
Oleellista taitaa olla tekijän huolellisuus ja tekniikan ymmärrys, ei asentajanpaperit tai niiden puuttuminen.
Seuraavaksi vaihdan Volvon vetolaitteen läpivientikumin. Teen sen todennäköisesti paremmin kuin Volvon asentaja, vaikkei minulla ole tuostakaan hommasta mitään aiempaa kokemusta. Jokainen esimerkki oli ihan matkan varrella eteen tullut. Niistä oli aiheutunut kolme tulipaloa ja henkilövahinkoon johtanut sähköisku.
En tarkoita etteikö itse tekemällä saisi laadukasta jälkeä ja jopa parempaa kuin ammattimieheltä tilattuna. Niitä ammattimiehiäkin on monenlaisia. Itseänikään en kummoiseksi kaikessa lue.
Joskus vaan ne ratkaisut saattavat keskenään johtaa asiasta toiseen ja korttitalo lähtee kaatumaan.- Perusasioita
vanhami kirjoitti:
Mielenkiintoista asia on varmaankin sitten niin, kun sen noin vaan toteat.
Ylläoleva perustuu tapahtuneeseen onnettomuuteen ja siitä tehtyyn tutkimusraporttiin.
Vaaralliseksi nuo asennushommat tekee "hälläväliä - tein itse ja säästin" asenne. Lämmittimiä asennellaan nippusiteillä johtokouruihin, pakoputken suojaksi vedellään puutarhaletkua, läpivienti tehdään poraamalla reikä hytin kylkeen. Lämmittimiä käytetään katallyyttilämmittimiä, niin petrooli kuin kaasuversioita. Kaasukäyttöisiä mökkijääkaappeja asennellaan veneisiin, kaasuvedot vedellään millä sattuu putkella. Maasähköt tehdään lankomiehen kanssa ittekseen käsiin sattuvista kamoista. Se vvsk unohtui siitä Itten pois. Maasäkökaapelissa on uros töpseli kummassakin päässä Jne
Kaikki menee pääosin hyvin paitsi joskus oli vähän oho ja hups, mutta ei siinäkään sitten mitään kumminkaan.
Kun yksi asia johtaa toiseen ja ei olla ajateltu asioita loppuun, voi mennä asiat pahasti pieleen.
Siksi on hyvä välillä käydä keskustelua aiheesta.Jaahas, tekstit ei sitten tulekkaan tänne. Koitetaa uudestaan lyhennettynä versiona.
"Kaasulaitteet ovat aiheuttaneet 1999-2010 seitsemän häkäonnettomuutta, joissa on kuollut yhteensä 14 ihmistä. Kaikille häkämyrkytystapauksille on ollut yhteistä se, että kaasulaitteita on käytetty erittäin pienissä tiloissa, joissa ei ole ollut kunnollista ilmanvaihtoa." Nämä onnettomuudet olisi voitu vältää? Millä? Kaasuliedelle vaaditaan 10x10cm ilmanvaihtoaukko jota ei voi sulkea, jääkaapin teho on murtoosa lieden tehosta, joten sille ei varmaan kovin isoa ilmanvaihto aukkoa tarvi auki jättää? En ole perehtynyt asiaan, mutta jos joku osaa kertoa miten onnetomuus tutkinnassa erotetaan häkä ja kohonnut hiilidioksidi pitoisuus toisistaan?
kun kummatkin syrjäyttää happea verestä.
Sanoisin että pari kämmenen kokoista ilmanvaihto räppänää katoissa eri puolilla venettä, joita ei saa suljettua on paljon tehokkaampi kuin mikään häkävaroitin. "En ole perehtynyt asiaan, mutta jos joku osaa kertoa miten onnetomuus tutkinnassa erotetaan häkä ja kohonnut hiilidioksidi pitoisuus toisistaan?"
Ruumiinavauksessa se selviää.
"Sanoisin että pari kämmenen kokoista ilmanvaihto räppänää katoissa eri puolilla venettä, joita ei saa suljettua on paljon tehokkaampi kuin mikään häkävaroitin."
Hyvä, erittäin loogisesti ja matemaattisesti suunniteltu ratkaisu.
Häkä karkaa katosta ulos keveämpänä kaasuna, jos kaikki on kunnossa. Hiilidioksidi sen sijaan painuu pohjalle. Huonossa palamisesta tulee molempia. Suo siellä vetelä täällä.- Doctor_zero
Perusasioita kirjoitti:
Jaahas, tekstit ei sitten tulekkaan tänne. Koitetaa uudestaan lyhennettynä versiona.
"Kaasulaitteet ovat aiheuttaneet 1999-2010 seitsemän häkäonnettomuutta, joissa on kuollut yhteensä 14 ihmistä. Kaikille häkämyrkytystapauksille on ollut yhteistä se, että kaasulaitteita on käytetty erittäin pienissä tiloissa, joissa ei ole ollut kunnollista ilmanvaihtoa." Nämä onnettomuudet olisi voitu vältää? Millä? Kaasuliedelle vaaditaan 10x10cm ilmanvaihtoaukko jota ei voi sulkea, jääkaapin teho on murtoosa lieden tehosta, joten sille ei varmaan kovin isoa ilmanvaihto aukkoa tarvi auki jättää? En ole perehtynyt asiaan, mutta jos joku osaa kertoa miten onnetomuus tutkinnassa erotetaan häkä ja kohonnut hiilidioksidi pitoisuus toisistaan?
kun kummatkin syrjäyttää happea verestä.
Sanoisin että pari kämmenen kokoista ilmanvaihto räppänää katoissa eri puolilla venettä, joita ei saa suljettua on paljon tehokkaampi kuin mikään häkävaroitin.Hiilidioksidi tosin ei syrjäytä happea verestä, jos molempien osapaine on normaali. Toki jos hiilidioksidin osapaine on moninkertainen ja happi on poltettu alle 17 %. niin sitä on sitten myös verenkierrossa, mutta se ei syrjäytä happea. Kun sukellat ja sinulle tulee pakottava tarve hengittää, niin se johtuu hiilidioksidin osapaineen noususta. Jos olet hyperventiloinut, niin elimistön hiilidioksidipitoisuus saadaan näin alhaiseksi. Näin sukellettaessa on suuri vaara että happi loppuu elimistöstä ennen kuin hiilidioksidin osapaine pakottaa hengittämään. Tulee ns. Black out tilanne. Näitä kuolemia on muutamia sattunut. Elimistö on tehty fiksusti niin että tämä CO2 on kaasu, johon reseptorit reagoivat.
- Haca
Tässä on parempi kuva veneestä https://yle.fi/uutiset/3-9883785. Onko tuo omavalmiste?
Täytyy olla hyvin tiivis ohjaushytti jos ajossa sinne kertyy tappava määrä häkää. Ja ilman että pakokaasun haju varoittaa. Nukkuessa tapahtuu helpommin.- Haca
Ylimääräinen piste tuli tuohon linkkiin https://yle.fi/uutiset/3-9883785
Tuolla virolaisilla sivuilla onkin lisää kuvia ja jopa pitkä video. Toivottavasti tutkimusvastuu on Suomessa. - Häkämyrkytys
Ei häkää haista, siitä menee vain tajuttomaksi ja henki lähtee kun happi loppuu aivoista. Kumpikaan menehtyneistä ei ollut nukkumassa. Helsinkiläisiä kaveruksia laajasalosta. Osanotot tuttaville ja omaisille. Kuten joku totesikin ei ollut veneessä edes ilmanvaintoventtiileitä, omavalmiste.
- Tyrnäväntorpedo
Eiköhän yleisin syy häkäkuolemiin ole edelleen tupakka, joka on sytyttänyt kytevän palon.
Kuten tuossa jo mainittiin, joku tutkii ja selvittää. Voi olla ettei jälkikäteen kerrota mitään tai se ei ylitä uutiskynnystä.- Macee
Onettomuustutkintalautakunta selvittää ja raportti tulee sitten nettiin.
- Hieno_vene
Macee kirjoitti:
Onettomuustutkintalautakunta selvittää ja raportti tulee sitten nettiin.
Jäikö nyt kaljalasti tuomasta?
- veikkaanettänäinon
Veneessä ei näytä olevan ilmanvaihtoventtiileitä, silloin mikä tahansa nestekaasukäyttöinen sisäilmasta hapen ottava laite alkaa tuottamaan epätäydellisen palamisen seurauksena häkää.
- Ilmatiivis
Niin katoin samaa. Täysin umpinainen. Ei kovin houkuttelevan näköinen hytti olla ja asua.
- Puoliplaanari
Tähänkin pätee viisaus "kun merellä sattuu vahinko maalla ollaan viisaita" vai miten sen tarkka versio meneekäään. Nyt kannattaa odottaa rauhassa että asia tutkitaan.
Itse ainakin olettaisin että omaisten kannalta on hienotunteisinta että emme arvaile liikaa lehtitietojen perusteella. Jokainen lehteen päässyt tietää että vaikka vääntäisit homman toimittajalle rautalangasta juttu on aina vähän sinne päin. Tässä tapauksessa osalliset eivät olleet edes kertomassa asiasta.
Itse olen pitkään harkinnut häkävaroittimen hankkimista mutta nyt kyllä ostan sellaisen seuraavalla kerralla kun asioin niitä myyvässä liikkeessä. Toisten epäonnesta oppiminen tuskin on väärin.- 3-T
Tukes testasi häkävaroittimia vuonna 2014. Testissä valtaosa testatuista varoittimista ei toiminut oikein, ja poistettiin markkinoilta. Toivottavasti tilanne on tältä osin parantunut. Merkittävä asia on kuitenkin käyttökelpoinen toiminta-aika, joka lienee 3-5 v, anturin vanhenemisen takia. Palovaroittimia on helppo tarkistaa, mutta häkävaroittimen toimintaa tuskin voi itse tarkistaa. Parempi kuitenkin riittävän usein vaihdettu varoitin kun ei mitään varoitinta. Varoitin ei saisi antaa niin paljon turvallisuuden tunnetta, että laiminlyödään tuuletuksesta huolehtiminen ja mahdollisten häkää tuottavien laitteiden kunnon ylläpito.
- Eibotti
Turha tässä nyt on yrittää olla kovin kirkasotsainen. Raportin valmistumiseen menee 1-2 vuotta ja sitten asia on jo unohtunut. Tämäkin keskustelu voi pelastaa ihmishenkiä eikä tässä ole uhreja loukattu.
- henkieiolehalpa
3-T kirjoitti:
Tukes testasi häkävaroittimia vuonna 2014. Testissä valtaosa testatuista varoittimista ei toiminut oikein, ja poistettiin markkinoilta. Toivottavasti tilanne on tältä osin parantunut. Merkittävä asia on kuitenkin käyttökelpoinen toiminta-aika, joka lienee 3-5 v, anturin vanhenemisen takia. Palovaroittimia on helppo tarkistaa, mutta häkävaroittimen toimintaa tuskin voi itse tarkistaa. Parempi kuitenkin riittävän usein vaihdettu varoitin kun ei mitään varoitinta. Varoitin ei saisi antaa niin paljon turvallisuuden tunnetta, että laiminlyödään tuuletuksesta huolehtiminen ja mahdollisten häkää tuottavien laitteiden kunnon ylläpito.
Hälyttimien hinta veneilyn kokonaiskustannuksissa on hyttysen paska meressä, joten niissä ei kannata säästellä. Kannattaa ostaa useampikin häkä- ja palovaroitin, niitä kannattaa sijoitella isomassa veneessä eri paikkoihin, myös kosteudesta varoittavia hälyttimiä löytyy, saattaa pelastaa ajonaikana tilanteen, jos konetilassa esim. hajoaa merivesijäähdytyksen letku ja alkaa täyttämään venettä, näitäkin on sattunut.
- Reittikarttaa
Tuon virolaisen videon perusteella oli 2 terästuuletusritilää hytin yläkulmissa perän avotilaan päin.
Ei mullakaan ole juuri enempää, toki oven jonkinmoiset raot lisäksi.
Eli otetaan opiksi- siinä mielessä tämä on tosi hyvää spekulointia!Olen samaa mieltä tuon opiksi ottamisen kanssa. Kaksi ihmistä on kuollut onnettomuudessa ja osanotto omaisille. Myyn päivittäin laitteita joilla voi saada onnettomuuden aikaiseksi. Usein varoituksen sanoja vähätellään. Lämmittimen, ja kaasulaitteiden kanssa ei kannata leikkiä. Siksi aina näiden onnettomuuksien kanssa kannattaa keskustella aiheesta, niin kuin kaikkien onnettomuuksien kanssa.
Mauttpmuuksiin ei pidä kuitenkaan mennä.- Tyrnäväntorpedo
vanhami kirjoitti:
Olen samaa mieltä tuon opiksi ottamisen kanssa. Kaksi ihmistä on kuollut onnettomuudessa ja osanotto omaisille. Myyn päivittäin laitteita joilla voi saada onnettomuuden aikaiseksi. Usein varoituksen sanoja vähätellään. Lämmittimen, ja kaasulaitteiden kanssa ei kannata leikkiä. Siksi aina näiden onnettomuuksien kanssa kannattaa keskustella aiheesta, niin kuin kaikkien onnettomuuksien kanssa.
Mauttpmuuksiin ei pidä kuitenkaan mennä.Kioskit ja kaupat myyvät joka vuosi 4,3 miljardia savuketta, jolla on varmoja terveydellisiä vaikutuksia ja sivutuotteena tulipalo, jonka mahdollisuus on toki pienetynyt, jos ostaa tupakan Suomesta.
Moni ei osta,
Keskustellaan vaan, mutta on vaikea uskao, että vuosia vanha asennus on sen vaillisempi kuin uutenakaan. Huolto on toki toinen asia. Tupakalla ja vioittuneella tai väärin asennetulla teknisellä laitteella on kovin vähän yhteistä.
- Tyrnäväntorpedo
vanhami kirjoitti:
Tupakalla ja vioittuneella tai väärin asennetulla teknisellä laitteella on kovin vähän yhteistä.
Ai ihan totta?
Kertoiko joku vai itsekö tulit tuohon tulokseen? - dfghjkl
Kuvasta ei voi varmaksi sanoa, onko tuuletusritilöitä, molemmat eri näköisiä, takatilan valaisimia / toinen valaisin? Jos on tuuletusräppänä, joka tapauksessa täysin riittämättömiä ja sellaisessa paikassa, jotta ilma ei vaihdu ajon aikana.
Joka kajuutassa pitäisi olla oma ilmanvaihto, isompaan tilaan kaksi, samoin moottorille. Kajuutassa missä nukutaan, kannattaa hankkia sähkötoiminen, jo kosteuden poistamiseksikin.. - Tarkk
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Ai ihan totta?
Kertoiko joku vai itsekö tulit tuohon tulokseen?Annan sinulle hyvän neuvon. Jos esiinnyt täällä veneasioista tietävänä tai neuvoja antavana lähteenä, ei ole luottamusta herättävää, jos heittelet yllä olevia heittoja.
- Tyrnäväntorpedo
Tarkk kirjoitti:
Annan sinulle hyvän neuvon. Jos esiinnyt täällä veneasioista tietävänä tai neuvoja antavana lähteenä, ei ole luottamusta herättävää, jos heittelet yllä olevia heittoja.
Vastasin samalla vakavuudella kuin minulle kirjoitettiin. En usko, että vanhami tarvitsee ketään itseään puolustamaan.
Sitä saa, mitä tilaa. - 6744
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Vastasin samalla vakavuudella kuin minulle kirjoitettiin. En usko, että vanhami tarvitsee ketään itseään puolustamaan.
Sitä saa, mitä tilaa."Sitä saa, mitä tilaa."
Kertoo kirjoittajasta kaiken olennaisen. - Tyrnäväntorpedo
6744 kirjoitti:
"Sitä saa, mitä tilaa."
Kertoo kirjoittajasta kaiken olennaisen.Vastavuoroisuuden periaate löytyy mm.vuorisaarnasta. Raamatisaa sitä kutsutaan kultaiseksi säännöksi eli, mitä tahdot tehtävän itsellesi, tee sitä myös toisille.
Sama sääntö löytyy kaikista uskonnoista ja kulttuureista hieman eri muodoissaan, esimerkiksi silmä silmästä, hammas hampaasta.
Sitä saa, mitä tilaa on yksi tapa ilmaista samaa periaatetta.
Jos se kertoo jotain, niin ainakin olen kuttuuri-ihminen :D
Mitähän 6744:n suhtautuminen yhteen raamatunkin perusperiaatteista kertoo hänestä ? - Minäenolekoskaanväärässä
Kyllä taitaa tämä Tyrnäväntorpedo tosiaan täyttää kaikki tietyn persoonallisuushäiriön tuntomerkit.
Surullista luettavaa. - Yksimonienpuolesta
Minäenolekoskaanväärässä kirjoitti:
Kyllä taitaa tämä Tyrnäväntorpedo tosiaan täyttää kaikki tietyn persoonallisuushäiriön tuntomerkit.
Surullista luettavaa.Tuo provosinti voi olla sinun mielestäsi mukavaa, mutta se alkaa olla meidän muiden mielestä tylsää. Provosointiin vastaaminen ei ole kovin fiksua koska se antaa vain lisää vettä myllyyn, mutta siinä on myös ripaus inhimillisyyttä.
Kirjoittamalla pari riviä arvostellen toisen ihmisen persoonaa ilman, että se liittyy mitenkään aiheeseen, on vastenmielistä. Voi olla, että torpedo ei ole terävin veitsi laatikossa, mutta käytöksesi kertoo sinusta itsestäsi paljon iljettävämpiä asioita. - Enolekoskaanväärässä
Yksimonienpuolesta kirjoitti:
Tuo provosinti voi olla sinun mielestäsi mukavaa, mutta se alkaa olla meidän muiden mielestä tylsää. Provosointiin vastaaminen ei ole kovin fiksua koska se antaa vain lisää vettä myllyyn, mutta siinä on myös ripaus inhimillisyyttä.
Kirjoittamalla pari riviä arvostellen toisen ihmisen persoonaa ilman, että se liittyy mitenkään aiheeseen, on vastenmielistä. Voi olla, että torpedo ei ole terävin veitsi laatikossa, mutta käytöksesi kertoo sinusta itsestäsi paljon iljettävämpiä asioita.Kovasti pyydän anteeksi, jos olen tätä tyrnäväntorpedoa ja yksimonienpuolestanloukannut - yritän parantaa tapani.
- Tyrnäväntorpedo
Enolekoskaanväärässä kirjoitti:
Kovasti pyydän anteeksi, jos olen tätä tyrnäväntorpedoa ja yksimonienpuolestanloukannut - yritän parantaa tapani.
Ei mitään syytä. Kaikki tietää, että sinä kerrot kirjoituksissasi enemmän itsestäsi ja tavastasi nähdä maailmaa kuin minusta tai muistakaan.
Niinhän me kaikki tehdään.
Saat anteeksi :D - Tyrnäväntorpedo
Enolekoskaanväärässä kirjoitti:
Kovasti pyydän anteeksi, jos olen tätä tyrnäväntorpedoa ja yksimonienpuolestanloukannut - yritän parantaa tapani.
Ei tarvitse pyytää anteeksi.
kaikki tietävät että kirjoitukset kertovat enemmän sinusta ja tavastasi nähdä maailmaa kuin minusta tai kenestäkään muustakaan.
Niin se on kaikilla.
Saat anteeksi :D - Tyrnäväntorpedo
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Ei tarvitse pyytää anteeksi.
kaikki tietävät että kirjoitukset kertovat enemmän sinusta ja tavastasi nähdä maailmaa kuin minusta tai kenestäkään muustakaan.
Niin se on kaikilla.
Saat anteeksi :DKas sait anteeksi jopa kaksi kertaa, seuraava on sitten varalla kuten Monopolin "vapaudut vankilasta" kortti.
Tässä yhteydessä näkyy olevan jotain hämärään, kun ei ensin päivity ja sitten tulee kerralla kaikki...
- Kyroä
Vanhani puhuu asiaa "kerrankin" joten palstan ääliöt ja ääliöt turpa umpeen !
- Tyrnäväntorpedo
Hani-V spekuloi siinä missä muutkin. Lämppärijuttu alkoi elämään omaa elämäänsä ikään kuin toistamalla arvaus muuttuisi todeksi.
Pitkän pohtimisen jälkeen syntynyt oivallus siitä, että tupakka on eri asia kuin lämppäri, ei todellakaan ansaitse paikkaa kansakunnan kaapin päälle. Asiana se ei tässä yhetydessä edes pidä paikkaansa. Niillä on sen verran tekemistä toistensa kanssa, että molemmat voivat olla syy häkäkuolemille.
Jos se, ettei yhteyttä ymmärrä on "asiaa kerrankin", niin aika vähäiset on asiat :D - Darwinaw
Tässä kun seuraa näiden muutaman nimettömän pösilön lonkalta ammuttuja arvauksia, ei voi kuin sanoa, että kehitysteoria pitää paikkansa.
Tyrnäväntorpedo, käys vilkaisemassa. Tuolla on monta kaveria.
http://www.darwinawards.com - Tyrnäväntorpedo
Darwinaw kirjoitti:
Tässä kun seuraa näiden muutaman nimettömän pösilön lonkalta ammuttuja arvauksia, ei voi kuin sanoa, että kehitysteoria pitää paikkansa.
Tyrnäväntorpedo, käys vilkaisemassa. Tuolla on monta kaveria.
http://www.darwinawards.comHei nimetön pösilö, miksi laitoit linkin sukuseuraasi :D
Vaika siellä on monta kaveriasi, eivät kuulu lähipiiriini.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367549Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361833Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251830- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791515Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104958- 49890
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja21709