Viikin rakennus

Eikoskaanenää

Ihan siltä varalta että joku on tekemässä pahan virheen ja palkkaamassa tämän saneerausliikkeen. Taloyhtiömme teki pahan virheen ja valitsi tämän liikkeen tekemään perinteisen putkiremontin yhtiössämme. Miksi valitsimme heidät? Aikataulutus ja hinta. Voi kun olisimme osanneet ja tienneet mikä muu voisi olla yhtä tai jopa tärkeämpää valintaa tehdessä. Ja ihan siltä varalta että joku haluaisi käydä katsomassa mitä netissä on kirjoitettu niin laitetaan pari riviä.

Aikataulusta. Jos sanotaan että jokin rappu on valmis esim. toukokuun 28 päivä ja ihmiset varautuvat muuttamaan takaisin kyseisenä päivänä. Siis ovat muuttaneet kotoaan remontin ajaksi ja haluaisivat kotiinsa sen sijaan että varmuuden vuoksi maksavat esimerkiksi Forenomin väistöasunnonssa 600 euroa viikko siltä varalta ettei aikataulu pidäkkään paikkaansa. Sitten viikko ennen muuttoa tulee ilmoitus että menee vielä viikko koska suunnittelija ei ole kertonut saako ilmanvaihtohormiin kiinnittää putkilinjoja vai ei. Siis ei ole kertonut tarpeeksi nopeasti. Kukaan aeie tietysti voinut kysyä asiaa ennen kuin piti kiinnikkeitä ruveta laittamaan paikalleen. Oikeesti. Niin että äkkiä järjestämään asuntoa vielä viikoksi, tai valmistuukohan se silloinkaan? No tarkastus meni läpi, eli vesi tulee ja menee, sähköt toimii. Pientä laittoa jäi vielä. Lavuaarin hanasta tulee kylmää kuumalta puolelta ja kuumaa kylmältä puolelta, samasta virheestä johtuen kuuma tulee kylmältä puolelta ja wc säiliö täyttyy kuumalla vedellä. Wc pönttö vuotaa lattialle vedettäessä, istuimen päässä oleva rättipatteri ei ole linjassa pöntön kanssa, lattian saumoitus on kirjava, seinälaatta on naarmuinen, ovessa useita maalivalumia, suihkuseinät eivät osu kohdakkain, ja mikä pahinta koko kylpyhuone haisee viemärille. Vielä syyskuussa ei kaikkia vikoja ole saatu korjattua, viemärihaju paikallistui lattiaviemärin hajulukon asennusvirheeksi jonka ystävällinen vieraileva tuttu putkimies korjasi. Mutta ehkä vielä joskus tulee valmista.

Laadusta. Jo edellisestä käy ilmi ettei Virosta, Venäjältä ja työkkäristä haalittu työporukka ole ihan parasta A luokkaa, mutta että kalliisti palkattu valvoja Raksystemssistä ei kyennyt valvonnassa parempaa, Viikin oma työnjohto viihtyi parhaiten omassa työmaatoimistossa ja valvonta jätettiin lähinnä työntekijöille itselleen. Ja kyllä arvaa miten käy kun tekijä joka ei tiedä mitä tekee suorittaa myös valvonnan. Ilmanvaihtohormit oli asennettu kanaviin niin että ne kulkivat kanavan poikki ja tukkivat sen. Onneksi taloyhtiön laskuun suoritettiin lisätyönä hormien kuvaus että asia huomattiin ja saatiin korjattua. Pihan asfaltointi meni hienosti. Muutama kaatovirhe lähinnä autotallien edessä kohti talleja, mutta se luvattiin korjata. Ei sitten korjattu koska rahat maksettiin ja aliurakoitsija poistui työmaalta. Harmi. Aiemmin mainittu käyttövesien väärinkytkentä korjattiin pöntön takana vaihtamalla wc istuimeen tulee liitöntöpaikkaa toiseen putkeen ja vaihtamalla liittimien paikkaa käsienpesualtaan alla. Seuraavana yönä heräsimme kovaan kohinaan, pöntön takana tehty liitos oli hajonnut ja vesi tulvi lattialle. Katosta löytyi kuitenkin luukku jonka takana oli hanoja ja kun ne käänsi kiinni loppui vedentulo. Ja parin päivän päästä saatiin liitäntä korjattua ja pääsimme taas käyttämään vettä ja wc;tä.

Suunnittelu. Pitää sanoa, että mitä paremmin tehty suunnitelma, sitä parempi lopputulos. Luulisi, että kun suunnittelija käy paikanpäällä ja tehdään mittauksia ja tutkitaan paikkoja ei törmättäisi tilanteeseen, ettei vanhaan hormiin mahdu uudet putket vuotoilmaisimineen ja palokatkoineen. Väärin. Lopputulos oli että vaatekaappeja piti muokata ja turvallinen ja hiljainen kivirakenne piti vaihtaa kipsiin. Nyt voimme tunnelmallisesti kuunnella hormissa olevan putken lorinaa veden matkatessa kohti maanpintaa. Asbesti olisi ollut mukava ottaa huomioon suunnittelussa. Lisätöinä tehdyt asbestitutkimukset, asbestipurut hormeissa ja ilmanäytteet tekivät aika loven lisätöihin varattuihin rahoihin. Jos edellämainitut olisivat olleet mukana koko urakan tarjouspyynnössä olisi säästö ollut melkein satatuhatta. Siis säästö. Mutta siitähän olisi ollut paljon vaivaa suunnittelijoille tai koko urakan valvojalle. Suunnittelija arkkitehti on myös järjestänyt pientä pehmopornoa laittamalla saunoihin lasiset ovet. Eli kun toinen saunavuoro pääsee suihkuun voivat he ihailla toisen puolen suihkuhuoneen vuorolaisia saunomassa. Lattiahan piti toisesta pesuhuoneesta korjata kun kaato oli unohtunut. Siitä että tuo huomattiin plussa valvojille.

Työn jälki. Muutama huomio omasta asunnosta. Kylpyhuoneen laattasama on kirjava. Katossa oleva peltiluukku irvistää eli roikkuu toisesta reunasta. Wc pönttö ja sen päällä oleva rättipatteri eivät ole samassa linjassa päällekäin. Seinälaatassa on pieniä viiltojälkiä, Kylpyhuoneen oven alla oleva rako tuuletusta varten on 0,5-2 mm. Pieniä maalausvirheitä, huolimaton loppusiivous jne. Käytävä siivottu rätillä ja suojien jättämät jäljet vahattu suojaan.

9

576

Vastaukset

  • Noniin olipas hauska törmätä tähän ketjuun. Itselläni kokemusta nyt 2016 ja 2017 vuodelta aivan samanlaisista ongelmista. Yksinkertaisesti sanottuna tässä firmassa ei toimi yhtään mikään mitenkään.

    Työn jälki on ihan hutilointia, valvonta ja työnjohto ei toimi, aikataulut venyy viikoista kuukausiin eikä valmista saada. Ja sitten kun vähän valmista saadaan, niin siisteystaso on ala-arvoista. Vähän samantyyppinen vesivahinko kävi meillä heidän remonttiensa jälkeen kuin aloittajan viestissä. Samoista asioista on kirjallisesti reklamoitu moneen kertaan mutta Viikin Rakennus ei tunnu oppivan virheistään mitään, mitä nyt olen kuullut muiltakin kohtalotovereilta asioiden kulusta. Vielä viimeisiä työn hutilointien korjauksia olen tässä 4 kuukautta odottanut milloin tulevat tekemään loppuun asti. Näitä korjauksia on aloitettu asunnossani jo 4 vai 5 kertaa, mutta kesken on jäänyt joka kerta.

    Asuntoni rapun linjat ovat olleet jo puolisen vuotta valmiina, ja suojaukset yms käytävistä on poistettu, mutta rappu on edelleen ihan paskainen ja saastainen työmaa, jota ei ole edes yritetty siivota pariin vuoteen.

    En tiedä onko itselläni ja aloittajalla sama taloyhtiö. Viikin Rakennuksen toilauksista voisi kirjoittaa vaikka kirjasarjan ja pitää vertaistukikokoontumisia. Viikin Rakennus pitää maksavia asiakkaita aivan pilkkanaan ja piilokettuilevat jatkuvasti.

    En voi suositella Viikin Rakennusta kenellekkään urakoimaan yhtään mitään, en edes vihamiehilleni.

  • Mitenkäs tuo eroaa mistä tahansa muusta rakennusliikkeestä? Samanlaista touhu taitaa olla kaikkialla..

  • Meidän talon putkiremppa taas onnistui lähes täydellisesti Lauttasaaressa. Viikin Rakennus pysyi aikataulussa ja työn laatu oli huippuluokkaa.

    • Itse komppaan viestiketjun aloittajaa. Yksityiskohdat kuulostavat niin ikävän tutulta, että taitaa olla sama taloyhtiökin kysymyksessä. Saneerauksen huono työn jälki tuli itselle yllätyksenä, koska Viikin rakennuksen edustajat kehuivat taloyhtiön infotilaisuudessa ennen remontin alkua, että asukkaiden asiakastyytyväisyys linjasaneerauksiin on keskimäärin 4,5/5. Itse huonoon työnjälkeen pettyneenä annoin asiakastyytyväisyyskyselyyn vastaukseksi 1/5. Kun katsoin yhtiön nettisivuilta asiaa tarkemmin, huomasin että ko. 4,5/5 keskiarvo oli saatu vuosien 2011-2012 linjasaneerausten asiakastyytyväisyyskyselyistä. Aika paljon firman toimintatavoista voi päätellä siitä, että 5 vuoteen ei ole päivitetty asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksia kotisivuille, mutta asukasinfotilaisuuksissa annetaan ymmärtää että keskiarvo 4,5/5 perustuisi viimeisimpään tietoon.


    • Yli kaksikymmentä vuotta yrittäjänä toimineena ei voi kun sanoa että "kuvittelin nähneeni kaiken mutta erehdyin". Taloyhtiömme putkiremontti on tällä hetkellä 6kk myöhässä eikä loppua näy. Ystäväni lohdutti, että tietää Viikin rakennuksen kohteen, joka on jo yli vuoden myöhässä, että ei teillä vielä mitään...
      Mikään sovitusta ei ole pitänyt paikkaansa ja puhdas valehtelu tuntuu olevan Viikin rakennuksen toimintakulttuurin ydin. En suosittelisi ko. yritystä pahimmalle vihamiehellenikään. Asiakastyytyväisyyskyselyyn on helppo vastata 0/5.


    • Kirjoittaja on Viikin rakennus Oy:n oma työntekijä.


  • ...hitto, ku alkop pierettää...

  • Oikein paljon kiitoksia kirjoittajille. Tästä oli todella paljon apua., kun tiesi mitä oli odotettavissa.

    Onnelsi meiltä löytyi myös tuttu putkari ja sähkömies. Säälittää tietenkin kyllä muita, varsinkin vanhempaa ikäluokkaa.

    Sähköjen kanssa kannattaa muuten olla yhteydessä Tukesiin. Saimme sieltä oikein hyviä neuvoja ja tukea.

    • Onko Vallilassa taloyhtiö?


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.