Kelanauhuri

jöhvikas

Grundic TK23 Automatic onko kaksi vai neliraita magnetofoni? Kukahan tietäisi?

14

1426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiuyhjuik
      • jöhvikas

        Kiitän vastauksestasi. Tarvitseisin sellaisen nauhurin jossa on kaksi mono raitaa samaan suuntaan. Kun nauha käännetään niin jälleen kaksi mono raitaa, eli siis yhteensä neljä. Minulla on 1963 äänitettyjä juttuja nauhalla ja ne on tehty Philips merkkisellä nauhurilla jossa on tuollainen tekniikka. Olen koetellut kuunnella niitä nauhurilla joissa on vain yksi raita puolellaan, ei onnistu! Mikä neuvoksi?


      • turhaa.työtä

        "Tarvitseisin sellaisen nauhurin jossa on kaksi mono raitaa samaan suuntaan."

        Sellaisia ei ole koskaan valmistettu.


      • sdfhyhilsdry

        Sellaisia on nimenomaan valmistettu. C-kasetissakin on nauha jossa on kaksi monoraitaa samaan suuntaan.


      • sdfhyhilsdry kirjoitti:

        Sellaisia on nimenomaan valmistettu. C-kasetissakin on nauha jossa on kaksi monoraitaa samaan suuntaan.

        Sellaista näin pitkän linjan audiofiilien kesken kutsutaan leikkisästi stereoksi. ; )

        Avokelanuhan tietääkseni ainoat epäyhteensopivuudet tavallisella kotinauhurilla nauhanopeuden lisäksi tulee paitsi ääniraidan leveydestä myös laitteen äänipäiden asennosta ovatko limittäin vai vierekkäin kukin omalla puolellaan nauhaa. Mononauhurissa oli luonnollisesti yksi äänipää nauhan puoliskolle, mutta stereossa tarvittavat kaksi äänipäätä saattoivat olla myös limittäin (neliraita).

        Tässä ei käsittääkseni ollut standardia. Ei auta kuin kokeilla, miten oudolla nauhurilla toisto onnistuu. Jos ei onnistu, niin tallentaa massamuistille vain yhden kanavan kerrallaan ja säätää editorilla nopeuden mieleisekseen.


      • jöhvikas

        Kiitos kaikille taas! Kuitenkin: Merkki on Philips ja sama malli löytyy kun kirjoitat Google haulla Philips magnetofoni jolloin voit ottaa kuvaston jossa on paljon eri tyyppejä, niin ylhäältä lukien viides rivi ja toinen kuva vasemmalta on minun nauhurini, 248x227 oulupop jne. Vasemmanpuoleisella napilla valitaan raita ja oikeanpuoleisella äänitys, pyöreät nupit.


      • jöhvikas
        jöhvikas kirjoitti:

        Kiitos kaikille taas! Kuitenkin: Merkki on Philips ja sama malli löytyy kun kirjoitat Google haulla Philips magnetofoni jolloin voit ottaa kuvaston jossa on paljon eri tyyppejä, niin ylhäältä lukien viides rivi ja toinen kuva vasemmalta on minun nauhurini, 248x227 oulupop jne. Vasemmanpuoleisella napilla valitaan raita ja oikeanpuoleisella äänitys, pyöreät nupit.

        Tarkennan omaa kyselyäni. Minulla jo on tuo Philips mutta sen 2-raita on epäkunnossa. Olen netistä katsellut tuota Grundic TK23 Automaticia ostaakseni jos sillä voisi kuunnella noita Philisillä tehtyjä nauhoja! Selveniköhän?
        Vielä, voikohan kaksiraitaisella stereonauhurilla kuunnella nauhojani.


      • jöhvikas kirjoitti:

        Kiitän vastauksestasi. Tarvitseisin sellaisen nauhurin jossa on kaksi mono raitaa samaan suuntaan. Kun nauha käännetään niin jälleen kaksi mono raitaa, eli siis yhteensä neljä. Minulla on 1963 äänitettyjä juttuja nauhalla ja ne on tehty Philips merkkisellä nauhurilla jossa on tuollainen tekniikka. Olen koetellut kuunnella niitä nauhurilla joissa on vain yksi raita puolellaan, ei onnistu! Mikä neuvoksi?

        No n periaatteessa kaikki 4-raita kelanauhuri pystyvät äänittämään monona 4 eri raidalle. Myynnissä on paljon Tandberg 15 malleja niistä osa on 2-raita ja osa 4-raita elikkä ostat siis 4-raitsisen. Mutta kuten sanoin stereo naihureillakin voit äänittää tai toistaa monona 4 eri raidalle. Täällä näköjään kommentoi ihmisiä jotka eivät ole nauhureita edes nähneet.


      • turhaa.työtä kirjoitti:

        "Tarvitseisin sellaisen nauhurin jossa on kaksi mono raitaa samaan suuntaan."

        Sellaisia ei ole koskaan valmistettu.

        Eli et siis tiedä mankoissa yhtään mitään. Minulla on sellaisia kotona eri merkkisi yhteensä 22kpl.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Sellaista näin pitkän linjan audiofiilien kesken kutsutaan leikkisästi stereoksi. ; )

        Avokelanuhan tietääkseni ainoat epäyhteensopivuudet tavallisella kotinauhurilla nauhanopeuden lisäksi tulee paitsi ääniraidan leveydestä myös laitteen äänipäiden asennosta ovatko limittäin vai vierekkäin kukin omalla puolellaan nauhaa. Mononauhurissa oli luonnollisesti yksi äänipää nauhan puoliskolle, mutta stereossa tarvittavat kaksi äänipäätä saattoivat olla myös limittäin (neliraita).

        Tässä ei käsittääkseni ollut standardia. Ei auta kuin kokeilla, miten oudolla nauhurilla toisto onnistuu. Jos ei onnistu, niin tallentaa massamuistille vain yhden kanavan kerrallaan ja säätää editorilla nopeuden mieleisekseen.

        Olet niin n pihalla ettei oikein jaksa edes oikoa. Kannattaisi hiukan perehtyä ennenkuin kirjoittaa. Ensinnäkin änniåäät ovat aina nauha samalla puolella ja nauhaa äänitetään vain yhdelle puolelle eli sille "sisäpuolelle. Kun nauha mene loppuun ja täysi kela vaihdetaan toiselle puolelle lelle äänitys tapahtuu vain edellisten raitojen viereen ei toiselle puolelle. Ei ole mitään limittäistä. Neliraidassa on kaksi kapeaa uraa ja 2 raidassa kaksi leveää uraa. Ne 4-raidan urat ovat toinen reunassa sitten tyhjää uran verran ja sitten toinen ura ja sitten tyhjää uran verran. Kun nauha käännetään ne tyhjät äänittävät.


    • Näin_se_on

      Voi kuunnella, mutta sinun täytyy katsoa, että molemmista löytyvät samat nauhanopeudet.

      • jöhvikas

        Kiitosta vain. Tuon nauhanopeuden tiesinkin niitähän lienee useita. Nuo Philipsillä tehdyt ovat 9,5 cm, pystyin selvittämään edes sen.


      • Näin_se_on

        Se on yleisin nauhanopeus, löytyy varmaan melkein joka vehkeestä. Stereonauhurissa on yleensä myös mono mahdollisuus, jossa voi valita kaksi kaistaa, molemmille puolille nauhaa. Jos on vaan pelkkä stereo, niin voit balance nappulalla valita kaistat.


    • Näin_se_on

      Se on yleisin nopeus, löytyy melkein joka vehkeestä. Jos ostat stereonauhurin, pystyt kuuntelemaan nauhasi ainakin balance nappulaa kääntämällä. Useissa stereonauhureissa on myös mono asento ja raitojen valintamahdollisuus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe