Mitenkä menee lisävalot kytkentä kun on miinusohjattu järjestelmä valoilla. Elikkä H4 polttimon pistokkeeseen tulee kahteen natsaan jatkuva virta, pitkät kun laittaa päälle niin toisesta jatkuvasta virtajohdosta katoaa virta?
Rav4 -05 lisävalot kytkentä
9
9481
Vastaukset
- E220_CDI
Hapettunut liitin tai muu maadoitushäiriö jossain?
Muistelisin, että kun katsot H4 polttimen kantaa töpselin takaa, on lähivalon syöttö ylhäällä, kaukovalon oikealla ja yhteinen maadoitus vasemmalla?
Jos oikesti sekä lähi- että kaukovalolankaan kytketään tehosyöttö yhtä aikaa, niin silloin kyllä kumpikin lanka palaa myös yhtä aikaa, ja maadoitus katkaistaessa myös sammuvat yhtä aikaa. Ei tuollaista polttimoa voi järkevästi ohjata molemmille hehkulangoille yhteistä maadoitusta katkomalla.
Mittasitko valojohdon päästä ilman pottimoa (digimittarilla, joka ei kuormita mitattavaa piiriä juuri lainkaan) vai töpseli kiinni polttimon kannalta? - näin.arvelisin
Joissakin Toyotoissa valojen napaisuus on tosiaan toisinpäin eli lamppuun päin katsottaessa jännite tulee vasemmalle ja valojen maadoitukset tapahtuvat valonvaihtajan kautta. Lisäreleelle herätevirran voi ottaa sopivan pisteen ja sen oikeanpuoleisen eli pitkien johdon väliltä. Kytkintä väliin eikä pientä sulakettakaan kannata unohtaa. Päävirran lisävaloille releelle voi ottaa oman sulakkeen kautta suoraan akulta ja maadoitus koriin.
- E220_CDI
Noinhan sen voisi kytkeä ja saisi vielä toimimaankin. Mutta silloin tämä aloittajan kertoma "H4 polttimon pistokkeeseen tulee kahteen natsaan jatkuva virta, pitkät kun laittaa päälle niin toisesta jatkuvasta virtajohdosta katoaa virta" kuulostaa eksoottiselta.
Kertomassasi kytkennässä nimittäin olettaisin valot pois asennossa olevan lähi- ja kaukovaloliittimellä suunnilleen sama akkujännite kuin yhteisessä syöttöjohdossakin? (eli kolmessa liittimessä jatkuva virta...tai ei siellä mitään virtaa ole, mutta jännite on kyllä läsnä).
Lähivaloilla taas akkujännite on läsnä syöttöjohdossa ja pimeän kaukovalon maadoistusnastassa, eli vasemmalla ja oikealla, mutta ei ylhäällä. Kaukovaloille vaihdettaessa ei akkujännitettä näyttävistä kahdesta liittimestä toinen putoa maihin, vaan se maihin pudotetun oikean puoleisen kaukovaloliittimen pudotessa maihin, ylhäällä oleva lähivaloliitin nousee akkujännitteeseen lähivalon sammuessa ja edelleen on kaksi akkujännitenastaa. Valojen vaihtuessa siis ei siirrytä kahdesta jännitteisestä liittimestä yhteen, vaan toinen jännitteellinen liitin vaihtaa paikkaa valaisevan hehkulangan vaihtuessa.
En ole ikinä nähnytkään RAV4:n kytkentäkaaviota, mutta H4 polttimon kytkennän olen, joten edelleen epäilen, että meille ei ole kerrottu koko tarinaa? - näin.arvelen
E220_CDI kirjoitti:
Noinhan sen voisi kytkeä ja saisi vielä toimimaankin. Mutta silloin tämä aloittajan kertoma "H4 polttimon pistokkeeseen tulee kahteen natsaan jatkuva virta, pitkät kun laittaa päälle niin toisesta jatkuvasta virtajohdosta katoaa virta" kuulostaa eksoottiselta.
Kertomassasi kytkennässä nimittäin olettaisin valot pois asennossa olevan lähi- ja kaukovaloliittimellä suunnilleen sama akkujännite kuin yhteisessä syöttöjohdossakin? (eli kolmessa liittimessä jatkuva virta...tai ei siellä mitään virtaa ole, mutta jännite on kyllä läsnä).
Lähivaloilla taas akkujännite on läsnä syöttöjohdossa ja pimeän kaukovalon maadoistusnastassa, eli vasemmalla ja oikealla, mutta ei ylhäällä. Kaukovaloille vaihdettaessa ei akkujännitettä näyttävistä kahdesta liittimestä toinen putoa maihin, vaan se maihin pudotetun oikean puoleisen kaukovaloliittimen pudotessa maihin, ylhäällä oleva lähivaloliitin nousee akkujännitteeseen lähivalon sammuessa ja edelleen on kaksi akkujännitenastaa. Valojen vaihtuessa siis ei siirrytä kahdesta jännitteisestä liittimestä yhteen, vaan toinen jännitteellinen liitin vaihtaa paikkaa valaisevan hehkulangan vaihtuessa.
En ole ikinä nähnytkään RAV4:n kytkentäkaaviota, mutta H4 polttimon kytkennän olen, joten edelleen epäilen, että meille ei ole kerrottu koko tarinaa?Eli herätevirtajohto kiinni siihen johtimeen, joka on jännitteetön (lähes) pitkien ollessa päällä, jos autossa todella on miinusohjatut ajovalot
- näinon876
Kyllä se on juuri niin että siellä on yksi karva jossa on 12V kokoajan. Sitten on kaksi muuta joiden tila vaihtelee valojen mukaan, eli jos pitkät päälle, toisessa on 12V ja toisessa -. Kun vaihtaa lyhyille ne kääntyy toisinpäin.
Eli releelle heräte tuosta jossa 12V kokoajan. Releen maadoitus siitä jossa on - kun pitkät päällä(tällöin rele "vetää" kun pitkät päällä).
Lisävaloille maadoitus akusta/rungosta ja plussa siitä releen syötöstä joka tulee akulta sulakkeen kautta releelle.
Juuri eilen yksi RAV4 lisävaloasennus tehtynä. - Toitsikka
Itse tein näin -04 RAV4:een:
- akulta johto releen 30 napaan (sulake 15 A akun ja releen väliin)
- samasta johdosta piuha releen napaan 85
- releen navasta 87 lisävalojen plussajohdolle (kytke valojen miinus runkoon)
- releen navasta 86 piuha ryöstäjällä siihen ajovalojen piuhaan, johon tulee pitkät päällä ollessa alle 1 V jännite (pitkät pois päältä siihen tulee jatkuva 12V).
- katkaisijan piuhan laitoin lisävalojen plussa piuhan väliin, katkaisijan miinus runkoon.
Toimii. - Toitsikka
Toitsikka kirjoitti:
Itse tein näin -04 RAV4:een:
- akulta johto releen 30 napaan (sulake 15 A akun ja releen väliin)
- samasta johdosta piuha releen napaan 85
- releen navasta 87 lisävalojen plussajohdolle (kytke valojen miinus runkoon)
- releen navasta 86 piuha ryöstäjällä siihen ajovalojen piuhaan, johon tulee pitkät päällä ollessa alle 1 V jännite (pitkät pois päältä siihen tulee jatkuva 12V).
- katkaisijan piuhan laitoin lisävalojen plussa piuhan väliin, katkaisijan miinus runkoon.
Toimii.Katkaisijan piuha kantsii ehkä kuitenkin varastaa tuosta 85 piuhasta, niin ei käryä katkaisija...
- Hermomenee
Mikähän lienee kun herätevirtaa etsiessä lampun kaikista kolmesta johdosta lisävalo palaa kun valo kytkin on off asennossa. Rav 4 kyseessä. Muuten toimii ok mut kun sammuttaa valot niin lisä pitkä syttyy! Hermo menee. Kytkennät ohjeen mukaan.
- ensiu
alikersantilla on kaksi natsaa!
Pistä punainen johto auton runkoon johonnii moottorin kylykehen ja musta akun plups-napaan b
Johan lähti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2442044- 841228
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171045- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 121771
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701