Mikä mä olen :(

mikämäoon

Näin viiskymppisenä on kauheaa joutuu mietyii, että mikä mä olen. Bi vai lesbo.
Olin nuorena naimisissa miehen kanssa jonkuu vuoden ja saimme 2lastakin. Viimeset 15 v.olen elänyt yksin. (lapset omillaan) Tuosta ajasta 10v.yksin ilman suhdetta ja sen jälkeen 2 pitkää suhdetta naisen kanssa. Ekan kans 2v.ha nyt jo melkein 3v.ollu yhdes nykyiseni kanssa.
Voinko kutsua itteäni lesboksi?
Ja please, älkää lynkatko.

14

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moi :) Itse kans tuskaillut samojen tuntemusten kanssa vaikka oonki sua puolet nuorempi. Nyt viimein päätymässä siihen että oon mä bisse eikä se miksikään muutu.

      Kaikki riippuu siitä, koetko seksuaalista ja/tai romanttista vetoa miehiin. Jos olet kokenut, niin olet bisse. Jos et ole ikinä kokenut, niin olet lesbo. Moni bissekin taitaa käytännössä pitää itseään lesbona, jos on tällä hetkellä/ enimmäkseen naisten kanssa... se kai hyväksytään helpommin kuin bisseys.

      • AuneElviira

        Mäkin olen bisse. Olen nyt ollut jo vuosia suhteessa lesbon kanssa. Minulle on hurjan tärkeää, että oma kumppanini ymmärtää ja hyväksyy bisseyteni. Myös lähimpien lesboystävieni haluan asian tietävän. Loppujen ihmisten kanssa on taas ihan sama. Useimmat pitävät minua lesbona, koska asun ja elän naisen kanssa, enkä jaksa asiaa heille tarkentaa. En siis tosiaankaan aina jaksa olla korostamassa tai korjaamassa, että olen bisse. Kerran eräässä sateenkaarinaisten illanvietossa istuttiin nuotiolla, kun keskustelu kääntyi aika bi-vastaiseksi. Kuuntelin aikani, mutten jaksanut osallistua siihen. Häivyin sitten paikalta, kun en enää jaksanut sitä kuunnella. Onneksi siinäkin porukassa on bisseihin huomaavaisesti suhtautuvia. He eivät vaan juuri silloin olleet paikalla keskustelua kaitsemassa. Lesbojen joukossa saa siis tottua siihen, että välillä tulee kuraa niskaan, mutta niin tulee heteroporukoissakin. Onneksi oma kumppani jaksaa lohduttaa ja olla ihan mahtava tuki & turva.


      • AuneElviira kirjoitti:

        Mäkin olen bisse. Olen nyt ollut jo vuosia suhteessa lesbon kanssa. Minulle on hurjan tärkeää, että oma kumppanini ymmärtää ja hyväksyy bisseyteni. Myös lähimpien lesboystävieni haluan asian tietävän. Loppujen ihmisten kanssa on taas ihan sama. Useimmat pitävät minua lesbona, koska asun ja elän naisen kanssa, enkä jaksa asiaa heille tarkentaa. En siis tosiaankaan aina jaksa olla korostamassa tai korjaamassa, että olen bisse. Kerran eräässä sateenkaarinaisten illanvietossa istuttiin nuotiolla, kun keskustelu kääntyi aika bi-vastaiseksi. Kuuntelin aikani, mutten jaksanut osallistua siihen. Häivyin sitten paikalta, kun en enää jaksanut sitä kuunnella. Onneksi siinäkin porukassa on bisseihin huomaavaisesti suhtautuvia. He eivät vaan juuri silloin olleet paikalla keskustelua kaitsemassa. Lesbojen joukossa saa siis tottua siihen, että välillä tulee kuraa niskaan, mutta niin tulee heteroporukoissakin. Onneksi oma kumppani jaksaa lohduttaa ja olla ihan mahtava tuki & turva.

        Niin itsekin olen aatellut, että vaikka tuleva kumppani olisi mitä sukupuolta, niin haluan hänen tietävän tän puolen musta - kun on tullut todettua etten vaan yksinkertaisesti sovi lesbon enkä heteron muottiin. Mut olen kyllä muutenkin aika lailla kaapissa vielä, että iso urakka vielä edessä...

        Niinpä, vaikka se onkin rasittavaa et ihmiset luulee sua lesboksi/ heteroksi, ja varsinkin jos joutuu todistamaan bivastaisia keskusteluja, niin ei sitä aina vaan ihan kaikkeen jaksa puuttua. Yleensähän hölmöyksiä möläyttelee ne ihmiset, jotka ei sua tunne tai ei tiedä että oot itsekin bisse, joten ei kaikkea voi ottaa henkilökohtaisesti. Onneksi on suvaitsevaisiakin ihmisiä ja toisaalta kyllähän se oma nahkakin vähän paksuuntuu vuosien ja kokemusten karttuessa... vaikka jotkut rajat on tietysti hyvä pitää :)


      • Minäminäminä___
        tyttömäinenpoikatyttö kirjoitti:

        Niin itsekin olen aatellut, että vaikka tuleva kumppani olisi mitä sukupuolta, niin haluan hänen tietävän tän puolen musta - kun on tullut todettua etten vaan yksinkertaisesti sovi lesbon enkä heteron muottiin. Mut olen kyllä muutenkin aika lailla kaapissa vielä, että iso urakka vielä edessä...

        Niinpä, vaikka se onkin rasittavaa et ihmiset luulee sua lesboksi/ heteroksi, ja varsinkin jos joutuu todistamaan bivastaisia keskusteluja, niin ei sitä aina vaan ihan kaikkeen jaksa puuttua. Yleensähän hölmöyksiä möläyttelee ne ihmiset, jotka ei sua tunne tai ei tiedä että oot itsekin bisse, joten ei kaikkea voi ottaa henkilökohtaisesti. Onneksi on suvaitsevaisiakin ihmisiä ja toisaalta kyllähän se oma nahkakin vähän paksuuntuu vuosien ja kokemusten karttuessa... vaikka jotkut rajat on tietysti hyvä pitää :)

        Erityisen rasittavaa on myös se, että ihmiset luulevat bisseksi, vaikka on lesbo. Se jos mikä onkin todella ärsyttävää!

        Entäs se kun palstan otsikkona on lesbot niin tarkoituksella kirjoitetaan otsikon ohi aiheen ja kirjoitetaan bisseydestä. Naisia koskevalle palstalle kirjoitetaan miehistä. Naisille suunnattuun treffi-ilmoitukseen vastaavat miehet. Vähän sama kuin vauvajumppaan tulisi vain aikuisia tai uimahalliin saapuisi hiihtokamppeissa ja talvivaatteissa, että nyt minä uin uima-altaassa näillä suksilla! Minäminäminä!

        Tekin korostatte, että on tärkeää tulla omalle kumppanille hyväksytyksi bissenä. Kuitenkin haette sitä hyväksyntää nimenomaan keskustelupalstoilta ja muilta ihmisiltä ettekä omalta kumppanilta tai oikeastaan siltä kaikista tärkeimmältä eli omalta itseltänne.

        Itsensä kanssa sinut omaava ensinnäkään ei hae kenenkään muun hyväksyntää vaan ajattelee, että jos ei kelpaa omana itsenänsä niin sitten ei kelpaa. Mitä sitä turhaan itsestään tekemään numeroa ja tyrkyttämään.


      • Minäminäminä___ kirjoitti:

        Erityisen rasittavaa on myös se, että ihmiset luulevat bisseksi, vaikka on lesbo. Se jos mikä onkin todella ärsyttävää!

        Entäs se kun palstan otsikkona on lesbot niin tarkoituksella kirjoitetaan otsikon ohi aiheen ja kirjoitetaan bisseydestä. Naisia koskevalle palstalle kirjoitetaan miehistä. Naisille suunnattuun treffi-ilmoitukseen vastaavat miehet. Vähän sama kuin vauvajumppaan tulisi vain aikuisia tai uimahalliin saapuisi hiihtokamppeissa ja talvivaatteissa, että nyt minä uin uima-altaassa näillä suksilla! Minäminäminä!

        Tekin korostatte, että on tärkeää tulla omalle kumppanille hyväksytyksi bissenä. Kuitenkin haette sitä hyväksyntää nimenomaan keskustelupalstoilta ja muilta ihmisiltä ettekä omalta kumppanilta tai oikeastaan siltä kaikista tärkeimmältä eli omalta itseltänne.

        Itsensä kanssa sinut omaava ensinnäkään ei hae kenenkään muun hyväksyntää vaan ajattelee, että jos ei kelpaa omana itsenänsä niin sitten ei kelpaa. Mitä sitä turhaan itsestään tekemään numeroa ja tyrkyttämään.

        Tämän keskustelun aiheenahan oli että onko bisse vai lesbo? Niin kai aloittaja lukee yhtä mielellään bissejen kuin lesbojenkin kokemuksia? Tavallaan olen sitä mieltä, että voisi olla tervettä muuttaa palstan rakennetta siten, että olisi yläotsikkona HLTQ ja sitten "naisparit, miesparit, transsukupuoliset, muut jne". Sitten ei tarvitsisi jokaisen aloittajan pähkäillä, että kummalle puolelle aloituksen tekee, jos asia koskee sekä bissejä että lesboja. Eikä herkimpien tarvitsisi hermostua joka ikisen aloituksen takia, tämähän käy sulla jo päivätyöstä ;) Eihän tässä hyväksynnän hakemisesta ole kyse (mitä edes tekisin ventovieraiden hyväksynnällä, itsestä sen hyväksynnän on lähdettävä?). Vaan kokemuksien jakamisesta, kun joku haluaa kuulla toisten kokemuksista, niin kuin tässäkin oli kyse.

        Sitä en tosiaan kiellä, että varmaan on yhtä ärsyttävää jos ihmiset pitää bissenä, kuin jos ihmiset pitää lesbona tai heterona. Se ylipäätään on ärsyttävää, että sinua ei nähdä omana itsenäsi.


      • Minäminäminä_
        tyttömäinenpoikatyttö kirjoitti:

        Tämän keskustelun aiheenahan oli että onko bisse vai lesbo? Niin kai aloittaja lukee yhtä mielellään bissejen kuin lesbojenkin kokemuksia? Tavallaan olen sitä mieltä, että voisi olla tervettä muuttaa palstan rakennetta siten, että olisi yläotsikkona HLTQ ja sitten "naisparit, miesparit, transsukupuoliset, muut jne". Sitten ei tarvitsisi jokaisen aloittajan pähkäillä, että kummalle puolelle aloituksen tekee, jos asia koskee sekä bissejä että lesboja. Eikä herkimpien tarvitsisi hermostua joka ikisen aloituksen takia, tämähän käy sulla jo päivätyöstä ;) Eihän tässä hyväksynnän hakemisesta ole kyse (mitä edes tekisin ventovieraiden hyväksynnällä, itsestä sen hyväksynnän on lähdettävä?). Vaan kokemuksien jakamisesta, kun joku haluaa kuulla toisten kokemuksista, niin kuin tässäkin oli kyse.

        Sitä en tosiaan kiellä, että varmaan on yhtä ärsyttävää jos ihmiset pitää bissenä, kuin jos ihmiset pitää lesbona tai heterona. Se ylipäätään on ärsyttävää, että sinua ei nähdä omana itsenäsi.

        Otsikointi voisi olla, että homot, lesbot, biit, transihmiset ja muut, muunsukupuoliset sekä erikseen miehet, naiset, muut.

        Ja kyllä, itselleni ja erittäin monelle muullekin lesbolle on erittäin tärkeää tulla kohdelluksi ja ymmärretyksi lesbona eikä biinä eikä tulla ahdistelluksi parittajien ym. aivopesijöiden toimesta. On äärimmäisen loukkaavaa, että tahalleen väärinymmärretään biiksi eri tilanteissa ja nettipalstoilla. Noin muutenkin kaikenlaiset naiset saavat erittäin paljon ahdisteluja saati sitten lesbot. Sovittaisiinko siis, että lesbopalstalle ei tungettaisi näitä ns. eliittiä palvelevia bi-aivopesujuttuja enää?

        Oikeita huoria löytyy ihan tarpeeksi muutenkin niin Suomesta kuin ulkonailta ja ihan joka lähtöön. Miksi he eivät kiinnosta? Samoin olen monesti ihmetellyt, että miksi joitakin heteromiehiä ei kiinnosta yhtään tippaa heteronaiset vaan pitää nimenomaan ängetä sinne missä on homoseksuaaleja ja alkaa ahdistelemaan heitä? Saavatko he kiksinsä siitä, että mitä vaikeampi kohde niin sitä parempi? Vai yritätkö todella todentaa, että kyseessä todella on lesbo eikä bi? Saatko sinä kiksisi siitä, että tuppuutat tätä bipaskaa lesboille lesbopalstalla? Jo on sairas maailma... Paljon helpommin sitä pillua irtoaisi miehille heteronaisilta, mutta ei...kun ei.

        Sieltä se sitten rivien välistä tuli. Kohta syytetään töiden pakoilusta ja viedään työttömyystuet kun on suomi24-palstalle kirjoittanut päiväsaikaan muutamia kommentteja. Samoin syynä ei suinkaan ole hyväksytyksi tulemisen tarve vaan sieltä taustalta tietenkin löytyy a) niitä rikkaita, joilla olisi ns. tilaus vetämässä, että löytyiskö täältä heille sopivaa huoraa ja b) vakoilu ja tietojen kerääminen.


      • Minäminäminä_ kirjoitti:

        Otsikointi voisi olla, että homot, lesbot, biit, transihmiset ja muut, muunsukupuoliset sekä erikseen miehet, naiset, muut.

        Ja kyllä, itselleni ja erittäin monelle muullekin lesbolle on erittäin tärkeää tulla kohdelluksi ja ymmärretyksi lesbona eikä biinä eikä tulla ahdistelluksi parittajien ym. aivopesijöiden toimesta. On äärimmäisen loukkaavaa, että tahalleen väärinymmärretään biiksi eri tilanteissa ja nettipalstoilla. Noin muutenkin kaikenlaiset naiset saavat erittäin paljon ahdisteluja saati sitten lesbot. Sovittaisiinko siis, että lesbopalstalle ei tungettaisi näitä ns. eliittiä palvelevia bi-aivopesujuttuja enää?

        Oikeita huoria löytyy ihan tarpeeksi muutenkin niin Suomesta kuin ulkonailta ja ihan joka lähtöön. Miksi he eivät kiinnosta? Samoin olen monesti ihmetellyt, että miksi joitakin heteromiehiä ei kiinnosta yhtään tippaa heteronaiset vaan pitää nimenomaan ängetä sinne missä on homoseksuaaleja ja alkaa ahdistelemaan heitä? Saavatko he kiksinsä siitä, että mitä vaikeampi kohde niin sitä parempi? Vai yritätkö todella todentaa, että kyseessä todella on lesbo eikä bi? Saatko sinä kiksisi siitä, että tuppuutat tätä bipaskaa lesboille lesbopalstalla? Jo on sairas maailma... Paljon helpommin sitä pillua irtoaisi miehille heteronaisilta, mutta ei...kun ei.

        Sieltä se sitten rivien välistä tuli. Kohta syytetään töiden pakoilusta ja viedään työttömyystuet kun on suomi24-palstalle kirjoittanut päiväsaikaan muutamia kommentteja. Samoin syynä ei suinkaan ole hyväksytyksi tulemisen tarve vaan sieltä taustalta tietenkin löytyy a) niitä rikkaita, joilla olisi ns. tilaus vetämässä, että löytyiskö täältä heille sopivaa huoraa ja b) vakoilu ja tietojen kerääminen.

        Ok, no en ala jälleen vääntämään kättä tästä asiasta kanssasi. Sinä pidät minua ahdistelija-pervo-hetero-parittaja-miehenä (ja pidät minua samana henkilönä kaikkien muiden palstan bissejen kanssa), minä tiedän olevani tavallinen bissenainen. Voisin ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena niinkuin sinä näytät ottavan ihan kaiken, mutta en ota, lähinnä harmittaa sinun tilanteesi. Minulla ei ole velvollisuutta sinulle mitään todistella. Jos suuntaukseni on sinulle salaliitto lesboja vastaan, niin sitten on ^^'

        Olisiko sinulla aloittajan aiheeseen mitään kommentoitavaa? Hyvää päivänjatkoa joka tapauksessa!

        Ps. Yritin kyllä vinkata huumorilla ;) tuon päivätyöjutun, no hard feelings!


    • Naisenhehkussa

      Ajattelen, että jos tuntee vetoa ehdottomasti vain naisiin niin on lesbo. Huolimatta siitä että kaukana menneisyydessä olisi ollut miehen kanssa. Tuntuu tyhmältä sanoa, että olisi bi, ainakin itse ilmaisen olevani lesbo vaikka minusta luokittelu on tarpeetonta. Eikös sitä itsensä tiedä ilman luokittelujakin? Ja jos ei tiedä on syytä tutustua.

      • Minäminäminä_

        Jotkut lesbot ovat tosiaan joutuneet pakottamaan seurustelemaan itsensä miehen kanssa tai vähintään esittämään ja valehtelemaan seurustelevansa syystä tai toisesta. Se ei tarkoita, että lesbo olisi oikeasti bi. Köyhemmissä maissa lapset joutuvat jo pikkulapsina työntekoon, ei ole mahdollista käydä koulua kuten naisetkin (ja valitettavasti lapsetkin) pakotetaan prostituutioon. Ei ole mahdollisuutta eikä varaa olla oma itsensä. Toisissa maissa transihmisille ja transvestiiteille ei ole muuta mahdollisuutta elättää itseään kuin prostituutio, koska heitä ei oteta tavallisiin töihin ollenkaan. Se, että on ollut miehen kanssa ei välttämättä tarkoita sitä, että on tuntenut yhtään mitään vetoa ko. mieheen.

        On ihmisiä, jotka luulevat kaikenlaista kuten esim. jos on kavereita vastakkaisen sukupuolen kanssa on bi, jos on naisellinen niin on lapsia, jos hieman on lihonut niin on raskaana, jos näyttää ulkoisesti ikäistään nuoremmalta niin se tarkoittaa, että sisäisestikin on yhtä nuori, kokematon, tyhmä. Naisellisuus automaattisesti tarkoittaa pinnallisuutta ja tyhmyyttä, yksin oleminen masennusta, tummatukkainen on mustalainen tai vähintään italiaano, mustalainen on aina varas, blondi on aina tyhmä ja antaa helposti. Homoseksuaalisuus näkyy aina ulospäin ja femme ei voi olla lesbo. Työttömyys on aina työttömän vika, vaikka oikeasti syy olisi työnantajassa, työnantajan asenteissa tai olosuhteissa.

        On niitä epätoivoisia, vauvakuumeisia heteronaisiakin, jotka tietoisesti harrastavat vaikka yhden illan juttuja ainoana päämääränään tulla raskaaksi. Yhtä lailla joku lesbokin saattaa perinteisellä menetelmällä saattaa itsensä raskaaksi, ei mene montaa minuuttia ja paljon halvempaakin se on. Useimmiten kuitenkin ne lapset on hankittu miehen kanssa ja useimmiten sekä todennäköisemmin nainen on bi eikä lesbo, mutta teknisesti yhtä mahdollista ja helppoa, että lesbo hankkisi lapsen tai lapsia perinteisen yhdynnän avulla (ei kovin vaikeaa, aikaavievää tai kallista ole) tai pyytäisi kaverimiestään masturboimaan ja luovuttamaan siittiöitä mukissa.

        Huomaa kyllä, että asenteet ovat taas niin homofobiset kun lesbopalstalle syötetään kaiken aikaa tätä bipakotusta.


      • Tätä mieltä olen itsekin. Menneisyys, esimerkiksi menneet parisuhteet tai perheellisyys eivät määrittele ihmistä. Voihan joku seurustella vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa sosiaalisen painostuksen vuoksi, ja ääritapauksessa voi tulla raskaaksi vaikka baari-illan sekoilusta tai raiskauksesta. Toisaalta ymmärrän myös naisia, jotka ovat ennen olleet hyvin rakastuneita mieheensä, ja nykyään yhtä palavan rakastuneita naiseensa. Tällöin voi tuntua siltä, että kyllähän minä olen 100% hetero/ lesbo. Siinä on varmaan kyse siihen nykyiseen kumppaniin sitoutumisesta, ennemmin kuin bisseyden "katoamisesta".

        Eikä siinä mitään, jos elää onnellisesti naisen kanssa, eikä biseksuaalisuus ole itsemäärittelyn kannalta oleellinen asia, niin kai joku voi sellaisessa tapauksessa sanoa olevansa lesbo. Bissenä en pistä pahakseni, sitä en tiedä miten lesbot asian kokevat. Luokittelut itsessään ovat arvottomia, jos niillä ei ihmiselle itselleen ole merkitystä, esimerkiksi kaltaistensa löytämisen tai itsensä ymmärretyksi tekemisen suhteen.


    • Naisettuleetoisena

      Jos lapsia on tehty miehen kanssa niin aika selvä bisse on. Moni bisse just hankkii lapsen/lapset ja siirtyy vain naisiin kun biologia ei enää kutsu. Miksi sitä miettimään, kannattaa hyväksyä itsensä. Toisaalta jotkut vanhemmat naiset ovat joutuneet pakottamaan itsensä heterosuhteeseen, mutta siitä ei yleensä ole kyse nuorempien kohdalla, vaan kunnostuksen muuttumisesta.

      • Kuten edellä mainittiinkin, raskaaksi tuleminen ei ole kiinni monesta minuutista. Se ei kerro ollenkaan ihmisen seksuaalisesta suuntauksesta. Mutta jos on ollut suhteessa miehen kanssa, nauttinut suhteesta, hankkinut lapsia, sitten tulee ero ja seuraava kumppani on nainen, niin sellaisessa tapauksessa ihminen on aika selvästi bisse.

        Sitä en kiellä, etteikö jotkut naiset lyöttäytyisi yhteen vain saadakseen lapsen (tai esimerkiksi valehetelee ehkäisystä yhden illan säädölle). USA:ssa nämä ns. gold diggerit taitavat olla aika yleisiä heteronaistenkin keskuudessa, kun miehen on maksettava lapsilisän lisäksi naisen elatusrahaa(!). Itse en kyllä mihinkään vastaavaan pystyisi, vaan on kumppani sitten nainen tai mies, on suhteen oltava todellinen, että etenen lapsenhankintapisteeseen. En voisi elää itseni kanssa, jos tietäisin lapseni biologisen isän kärsineen lapsen hankinnasta.


    • Voit kutsua itseäsi ihan miksi itse haluat täysin piittaamatta muiden mielipiteistä. Olennaista on vain se, mikä sinusta tuntuu oikealta.

    • elaat

      Mä en ihan tajua kun se on sun oma asias mitä sä sanot jos joku sanoo et oo lesbo sä oot bii tai sä oot hetero niin sä sanot siihen enhän oo. Mut se on varmaa sun aika iso ikä minkä takia kelaat. en tarkota että joku muukin vois kelata ja se on mitä oon nähny ja puhunu ja jotkut vaan on sellasia et ne kelaa aina. Sellanen joka kelaa kauheesti nii sellaselle hyvä kaveri on sellanen joka ei kelaa kauheesti mitään.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe