Uskotteko te siihen,

T.R.maalari.N

että elämä on sitä, miksi sen itse tekee?

78

2988

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohpoika

Elämän tie

Kuljen synkkää tietä.
      Välillä aurinko paistaa,
      välillä sataa.
      Välillä löydän aarteen,
      välillä kadotan sen.
      Ja pian löydän uuden ja paremman.
      Lopulta jonain kauniina päivänä
      löydän juuri minulle täydellisen aarteen
      ja saan pitää sen.
      Ja silloin olen onnellinen.
      Kuljen tuota synkkää tietä,
      välillä ylämäkeä, välillä alamäkeä,
      tasaista ei juuri olekaan.
      Se tie on tie rakkauden,
      tie elämän,
      tie onnen ja murheen.

• leski

En usko siihen, "että elämä on sitä miksi sen itse tekee."

Vaan elämä on elämää, jonkin toisen henkilön elämänviivan vieressä kulkemista ja tämä meidän elämäämme sivuava toinen elämänviiva määrittää myös paljon meidän suunnan.

Tietenkin teemme valíntoja elämässämme. Joskus valitsemamme tie on kivikkoinen ja petollisen liukas. Mutta ihmisellä on tapana nousta ylös ja oppia virheistään. Mutta suuret vastoinkäymiset tekevät myös ihmisen araksi elämälle.

• n52

on tietysti jonkinlaiset mahdollisuudet vaikuttaa omaan ja tätä kautta muidenkin elämään ja taas olemme lähtöpisteessä .
      Tietysti voimme aina omilla valinnoillamme jotenkin yrittää pitää "homman hanskassa",mutta se pelkkä sattuma voi taas puuttua peliin,niinkuin nyt kun ei ajatuksenjuoksu oikein kulje joten luovutan suosiolla jonkun toisen käsiin tuon kysymyksen =)

• mikko114

kiitos hauskasta viestistä, sama vika on täälläkin, siirryn seuraamaan tilannetta

• Rudi

Jos olisin niissä tilanteissa missä olen päättänyt, jäänytkin odottamaan, olisin elänyt varmuudella erilaisen elämän.

• nainen55

Kyllä toiset ihmiset ja jopa politiikkakin puuttuu ihmisen elämään.
      Olen päässyt mukaan "pankkikriisi konkurssi-työttömyyshyökyaaltoon" ja kyllä siinä oli mukana ihmisiä jotka ei voineet tehdä mitään, muut jyräsivät.
      Siihen olen voinut vaikuttaa, että olen elänyt rikkaan elämän, elämänkokemusta on karttunut roppakaupalla.

• Uskon.Visioin kyllä tulevaa,mutta se on enemmän ollut eri asioden ja vaihtoehtojen puntarointia.

Elämän "isot"valinnat,Rakkaus/rakastuminen, terveys,"onnettomuudet",eivät ole olleet omia valintoja.

Onellisuus,taiteellisuus,elämänasenne paljolti perittyä.

Itse pystyy lähinnä vaikuttamaan työuraan, elintasoon ja jonkin verran elämäntasoon.

Kehittyminen ihmisenä on enemmänkin olevassa olevien ominaisuuksien jalostamissa.

Ainakin kohdallani asioihin vaikuttaminen on ollut vain perintötekijöiden ja sattumien(kohtalon) hienosäätöä,enkä voi ottaa paljostakaan kunniaa tai "häpeää"kontolleni.

Jos elämäänsä voisi todella vaikuttaa,niin ei se mitään elämää olisi,vaan paremminkin teknologiaa.

• Vanas

paljolti tämä elämämme. Muistan työssäoloajoiltani erään kurssin, jonka "psykologi" veti, ja heitti hieman samanlaisen kysymyksen. Itse ja moni muukin tuli siihen tulokseen, että kyllä oma ajettelumalli, ja siitä johtuva alitajuntainen toiminta vievät ihmistä, kuin litran mittaa. Ja jostain syystä pelot siitä, mitä ei halua, toteutuvat paremmin kuin ne toivotummat asiat. Vaikka muutokseen kuinka olisi halua, niin aina jokin "kohtalon iva" pitää meidät entisellä raiteella. Kuvaakohan tämä pessimististä oireyhtymää?

• Juniperus

1. Syntyessään ihminen on tyhjä astia, jonka muodon määräävät perintötekijät ja vanhempien elintavat. Samat perintötekijät ohjaavat hänen toimiaan koko eliniän.

2. Lisäksi tulevat ulkoapäin saadut vaikutteet: vanhemmat, sisarukset, kaveripiiri, koulu, kirkko, valtio jne.

=> Missään vaiheessa ihminen ei itse saa päättää asioistaan. Tietysti hän kuvittelee tekevänsä ratkaisunsa itse, mutta tosiasiassa hän toimii juuri niin kuin em. tekijät määräävät.

• jokinen

Pitää mennä sohvalle vaaka-asentoon miettimään tuota.

• Vanas

se on, se meidän tulevaisuutemme! ;))

• Juntti

Kuin myös siihen että olen se ihminen jollaisena itse itseni peilissä näen!
      Itseluottamusta kehiin!

• hessu51

Sen jälkeen kun otin itse elämäni ohjat käsiini on kaikki luistanut kiitettävästi!

• plunger

Vain se, miten elämään suhtautuu, onko tyytyväinen ja kokeeko että elää itsenäisenä vai toisten rieposteltavana, on itse tehty.

Geeniperimää ei voi muuttaa ja lapsuus antaa elämän eväät niin suuressa määrin että niiden vaikutus ei koskaan katoa - ja kuten tiedetään, omia vanhempia esimerkiksi ei kukaan valitse.

Elämän usko voi mennä tietysti siksi että maailma muuttuu ja se mitä osaat, on muuttunut tarpeettomaksi, se mitä sinulla on on muuttunut arvottomaksi. Silloin ei voi sanoa, että itse teit itsen työttömäksi.

• T.R.maalari.N

Kirjoitimme samasta asiasta...yhtä aikaa;)))))))

• Vanas

jatkuvasti, ei sen muutos saisi elämänuskoa horjuttaa. Talous voi kyllä horjahtaa äärestä laitaan, mutta ei se meillä Suomessa pitäisi ketään ratkaisemattomaan tilanteessen viedä.

• hessu51
        Vanas kirjoitti:

jatkuvasti, ei sen muutos saisi elämänuskoa horjuttaa. Talous voi kyllä horjahtaa äärestä laitaan, mutta ei se meillä Suomessa pitäisi ketään ratkaisemattomaan tilanteessen viedä.

Riittää että pärjää omillaan,älä astu elintasojahdin kelkkaan,se vie mennessään ja myöhemmin kadut ettei ollut aikaa perheelle ja lapsille!

• Vanas
        hessu51 kirjoitti:

Riittää että pärjää omillaan,älä astu elintasojahdin kelkkaan,se vie mennessään ja myöhemmin kadut ettei ollut aikaa perheelle ja lapsille!

helpottaa, ehkä! Itse hyppäsin pois "ruletista" jo kauan sitten, enkä ole katunut edes pieniä tuloja. Mutta itseköhän tämänkin olin suunnitellut, - ehkäpä.

• plunger
        Vanas kirjoitti:

helpottaa, ehkä! Itse hyppäsin pois "ruletista" jo kauan sitten, enkä ole katunut edes pieniä tuloja. Mutta itseköhän tämänkin olin suunnitellut, - ehkäpä.

Minut heitetään "ruletista" tänä vuonna, se on päätetty. Rahan takia en ole tehnyt työtä sitten opiskeluvuosien, kun ei ollut lainaa eikä mummon antama apu riittänyt elämiseen. Työtä olen aina tehnyt innostuksen kanssa, yrittänyt parasta ja työtunnit jos lasken, palkka on ollut pieni! Työ on ollut elämän sisältö, se täyttymys, onnistuminen elämän ilo ja ratkaisun hakeminen elämän jännitys.
        Jos voisi itse suunnitella, jatkaisin vielä. Jaksaisin vielä. Mutta ei ole tuleva minun käsissä. Se on taas muiden käsissä, niin monta kertaa ennen jo on ollut.

• Vanas
        plunger kirjoitti:

Minut heitetään "ruletista" tänä vuonna, se on päätetty. Rahan takia en ole tehnyt työtä sitten opiskeluvuosien, kun ei ollut lainaa eikä mummon antama apu riittänyt elämiseen. Työtä olen aina tehnyt innostuksen kanssa, yrittänyt parasta ja työtunnit jos lasken, palkka on ollut pieni! Työ on ollut elämän sisältö, se täyttymys, onnistuminen elämän ilo ja ratkaisun hakeminen elämän jännitys.
        Jos voisi itse suunnitella, jatkaisin vielä. Jaksaisin vielä. Mutta ei ole tuleva minun käsissä. Se on taas muiden käsissä, niin monta kertaa ennen jo on ollut.

lopulta paljonkaan, tuleeko heitetyksi, vai lähteekö pienellä "ajolähdöllä". Muutaman vuoden jälkeen sitä on ns omillaan ja suuntaa sinne, minne ajatus ja talous antaa myöten mennä. Saattapa sitä jääde lojumaan vaikka sohvan pohjalle, jos huonosti käy.

• hessu51
        Vanas kirjoitti:

lopulta paljonkaan, tuleeko heitetyksi, vai lähteekö pienellä "ajolähdöllä". Muutaman vuoden jälkeen sitä on ns omillaan ja suuntaa sinne, minne ajatus ja talous antaa myöten mennä. Saattapa sitä jääde lojumaan vaikka sohvan pohjalle, jos huonosti käy.

Silloinhan se vasta elämä alkaa,on AIKAA tehdä kaikkea mitä ei ole ennen ehtinyt!

• plunger
        hessu51 kirjoitti:

Silloinhan se vasta elämä alkaa,on AIKAA tehdä kaikkea mitä ei ole ennen ehtinyt!

Ehkä teillä on eläkeläisenä rahaa maata sohvan pohjalla tai tehdä jopa muuta. Minulla ei ole, ei sitten muuta kuin aikaa ja paha mieli. Mistä se välttämätön raha tulee elämiseksi? En lottokuponkia ole vienyt, en aarretta kaivanut maasta. Ei ole tulossa työttömän korvaus, ei ole tulossa eläke, ei ole omaisuus mitä myydä. Se on äkkiä loppu elämän siellä maaseutun mökissä ja siellä kun ei kukaan kaipaa, niin luut valkenee ennen kuin kukaan huomaa että olen mennyt pois.

• olennainen
        plunger kirjoitti:

Ehkä teillä on eläkeläisenä rahaa maata sohvan pohjalla tai tehdä jopa muuta. Minulla ei ole, ei sitten muuta kuin aikaa ja paha mieli. Mistä se välttämätön raha tulee elämiseksi? En lottokuponkia ole vienyt, en aarretta kaivanut maasta. Ei ole tulossa työttömän korvaus, ei ole tulossa eläke, ei ole omaisuus mitä myydä. Se on äkkiä loppu elämän siellä maaseutun mökissä ja siellä kun ei kukaan kaipaa, niin luut valkenee ennen kuin kukaan huomaa että olen mennyt pois.

mä oon nähnyt tuonkin päivän illan.
        Siitä alkoi uusi mahdollisuus :-)

• hessu51
        plunger kirjoitti:

Ei kaiken hauskan tarvitse välttämättä maksaa!

• T.R.maalari.N
        plunger kirjoitti:

...jos jalostaisit kokemasi opiksi muille, tai näkökulmaksi. Kirjoittaisit kirjan? Tarjoaisit luentosarjaa aikuiskoulutuskeskuksiin, avomiin korkeakouluihin jne....?

Maailmaan mahtuu luovia ratkaisuja ja tekemistä, sellaistakin jonka itse kokee arvokkaaksi... ja josta maksetaankin.

Sinähän nautit tekemisestä, miksi siis harmitella sitä että ei ole varaa maata soffalla...

• nainen
        Vanas kirjoitti:

Kyllä Suomessa rangaistaan yrittäjyydestä, raskaimman mukaan.

Kun yrittäjä tekee konkurssin, niin häneltä menee kaikki.. ihmisarvo/elinkeino/elintaso. Niin ikävä kyllä, kukaan ei tule vastaan. Ei Kela eikä sossu. Nälkään saavat kuolla, kenenkään surematta.

• nainen kirjoitti:

Kyllä Suomessa rangaistaan yrittäjyydestä, raskaimman mukaan.

Kun yrittäjä tekee konkurssin, niin häneltä menee kaikki.. ihmisarvo/elinkeino/elintaso. Niin ikävä kyllä, kukaan ei tule vastaan. Ei Kela eikä sossu. Nälkään saavat kuolla, kenenkään surematta.

Ei yrittäjää rangaista sen kummemmin kuin duunariakaan.
        Yhtälailla,jos kuka tahansa ylivelkaantuu,tilanne on aivan sama.

Itsekin olen yritäjä ollut vuodesta-83.Nyt yritys "tyhjäkäynnillä"usean vuoden sairastelun vuoksi.
        Ei täällä Suomessa nälkään kuole,jos vain "nöyrtyy"apua hakemaan.Sossu vaatii ensin luopumaan mahdolisista omaisuuseristä yms.jonka jälkeen esim toimeentulotukea voi saada.
        Ei onneksi ole sossun puoleen vielä tarvinnut kääntyä.

Samoilla säännöillä meitä kaikkia kohdellaan.

• T.R.maalari.N

että elämässä tapahtuu perä perään asioita joita emme, mitenkään ole voineet valita, tai tapahtumien kulkuja joihin emme voi vaikuttaa tai edes varautua.

Uskonkin, että niin on. Kokemuskin on opettanut uskomaan niin.

Mutta uskon myös siihen, että tapaamme kokea tapahtuneita asioita kykenemme vaikuttamaan. Sekä tietenkin niihin tilanteisiin joissa tapahtumiin voi vaikuttaa tekemillään valinnoilla.

Vaikuttavimpia valintojamme lienevät arvovalinnat? Esim. jos päätämme, että meistä tulee rikkaita, kykenemme siihen jos arvomme sen sallivat. Voimmehan vaikka varastaa, tai huorata, tai kavaltaa ...jne...

Uskonkin siis siihen, että sillä jos on miettinyt ja sisäistänyt keskeisimmät arvonsa joiden varaan elämänsä rakentaa,kykenee vaikuttamaan siihen, miten asiat kokee ja kokemansa kautta vaikuttaa myös siihen, miksi elämänsä tekee.

Näillä keskustelupalstoilla pyöritetään paljon keskusteluja elämän peruskysymysten ympärillä. Ja tästä näkökulmasta katsottuna, voisi kai ajatella, että se on hyvä juttu. Tapa ja väline työstää omaa ajattelua ja arvomaailmaa, elämämme perustaa.

• Rudi

Suurin osa asioista joita tapahtuu on niitä, joihin itse on omilla toimillaan vaikuttanut, eli hakeutunut tilanteisiin tai olosuhteisiin jotka ovat mahdollistaneett tapahtuvan tai tapahtuneen. Hiukka ongelmalliseksi asian tekee,että tämän usein oivaltaa vasta jälkikäteen, eli siis kun on jo tapahtunut, mutta se ei kuitenkaan muuta asiaa sattumaksi.
        Tottakai mukana vaikuttaa myös tämä tapahtumien satunnaisgeneraattori joka toimii vailla logiikkaa, mutta väitän kuitenkin, että ihminen todellakin on oman onnensa seppä.
        Emme ole oman elämämme suhteen geeniemme vankeja. Tuntuu varmaan todella turhauttavalta elää elämäänsä siinä uskossa.Kutsun moista ajattelua luuserilogiikaksi.

Ihmisellä on mahdollisuus päättää jopa niin ratkaisevista asioista kuin oman elämänsä jatkumisesta ja usein myös geeniensä jatkamisesta.

• esimerkiksi rikastua vain haluamalla,vaikka moraalittomin keinoin.Kyllä vain pieni osa henkilöistä pystyy niin tekemään.Vastaan tulee monta seikkaa ,joita aniharva pystyy hyväkseen käyttämään.Esim.huoraamisessa ulkoiset seikat vaikuttavat merkittävästi,myös käyttökelpoinen toimen harjoittamisen ajanjakso.Lisäksi rikastuakseen täytyy pystyä riskeeraamalla sijoittaa varansa.Varkaus/kavallus tai vastaavat ei nekään ole rikastumismielessä mahdollisia monellekaan,vaikka arvomaailma sen sallisi.

Minä en usko monenkaan pystyvän muuttamaan arvomaailmaansa ilman ulkoista uutta "vahvempaa" tapahtumaa,(uskoon tulo,´vakava sairaus,tai muu sellainen tapahtuma.Kyllä mielestäni evoluution kautta ne muutokset tulevat ja omat tahdosta riippuvat muutokset ovat sitä elämänsä hienosäätöä.

Oman mielen muuttaminen liialla pohtimisella helposti johtaa vain ojasta allikkoon.

• Rudi kirjoitti:

Suurin osa asioista joita tapahtuu on niitä, joihin itse on omilla toimillaan vaikuttanut, eli hakeutunut tilanteisiin tai olosuhteisiin jotka ovat mahdollistaneett tapahtuvan tai tapahtuneen. Hiukka ongelmalliseksi asian tekee,että tämän usein oivaltaa vasta jälkikäteen, eli siis kun on jo tapahtunut, mutta se ei kuitenkaan muuta asiaa sattumaksi.
        Tottakai mukana vaikuttaa myös tämä tapahtumien satunnaisgeneraattori joka toimii vailla logiikkaa, mutta väitän kuitenkin, että ihminen todellakin on oman onnensa seppä.
        Emme ole oman elämämme suhteen geeniemme vankeja. Tuntuu varmaan todella turhauttavalta elää elämäänsä siinä uskossa.Kutsun moista ajattelua luuserilogiikaksi.

Ihmisellä on mahdollisuus päättää jopa niin ratkaisevista asioista kuin oman elämänsä jatkumisesta ja usein myös geeniensä jatkamisesta.

Kyllä valtaosa ihmisistä on perimänsä vanki,lisättynä kasvatukesta,ja rajasta,mitä kukin on henkisenä ja myös ruumiillisena perimänään saanut.Kyllä nämä asiat ovat paljon merkittävämpiä suureita,kuin oma tahto.

On myös paljon henkilöitä,jotka eivät pysty elämäänsä lopettamaan ja Rudi,sehän vasta elämässä se luuserin konsti on.Mutta koitappa kuolinvuoteella keplotella itsellesi tai ystävällesi lisää "kilometriä mittariin".Sitten minäkin uskon,että olemme oman onnemme seppiä.

• Rudi
        emw34 kirjoitti:

Kyllä valtaosa ihmisistä on perimänsä vanki,lisättynä kasvatukesta,ja rajasta,mitä kukin on henkisenä ja myös ruumiillisena perimänään saanut.Kyllä nämä asiat ovat paljon merkittävämpiä suureita,kuin oma tahto.

On myös paljon henkilöitä,jotka eivät pysty elämäänsä lopettamaan ja Rudi,sehän vasta elämässä se luuserin konsti on.Mutta koitappa kuolinvuoteella keplotella itsellesi tai ystävällesi lisää "kilometriä mittariin".Sitten minäkin uskon,että olemme oman onnemme seppiä.

..että sinä et olisi juuri tätä mieltä =)

• Rudi kirjoitti:

..että sinä et olisi juuri tätä mieltä =)

Tämän selityksen jälkeen alan jo hiukan epäillä sinunkin kykyä hallita elämääsi;aika masentavaa.

• Rudi
        emw34 kirjoitti:

Tämän selityksen jälkeen alan jo hiukan epäillä sinunkin kykyä hallita elämääsi;aika masentavaa.

..hyvä mies. Kyllä aina eppäillä soppii! =)

• nainen55
        Rudi kirjoitti:

jokainen on oman onnensa seppä.
        Tämä ei kylläkään ole kuin pieni osa elämästä.
        Ihmisen elämä kulkee niin monessa tasossa ja niihin tasoihin on kaikkiin mahdotonta vaikuttaa.
        Jos sanon kongreettisen esimerkin omasta elämästäni.
        Rakkauselämässäni elän parhainta aikaa, mulla on ihan uskomattoman ihana rakkaus-suhde. Olen rohkeasti heittäytynyt rakkauteen itseäni 14 vuotta nuoremman miehen kanssa.
        Työasiat mulla on kunnossa, niihinkin tein radikaalin muutoksen kymmenen vuotta sitten, vaihdoin talouselämän tekniikkaan, valinta oli oma.
        Menetin tulipalossa kaiken, ja jouduin aloittamaan tuhkasta elämäni, tämä oli sattuma johon en voinut vaikuttaa, jokainen ymmärtää mitä se merkitsee, kun koko entinen elämä jää muistojen varaan.

• T.R.maalari.N
        Rudi kirjoitti:

Rudi.
        Plugerin kommentissa puhuttiin kokemisen hallinnasta ja sitä tarkoitin kirjoittaessani, että kirjoitimme miehen kanssa samasta ajatuksesta samaan aikaan.

Jos pystymme vaikuttamaan tapaamme kokea asioita, vaikutamme myös siihen, mitä elämämme on. Se miten koemme on sidoksissa arvoihimme. Arvomme vaikuttavat siihen, millaiset asiat tuntuvat tärkeiltä ja tavoiteltavilta ja millaiset eivät jne.

Jos arvomaailmamme rakentuu rigideistä ulkoapäintulleista oletuksista tai uskomuksista, hallitsee ajatteluamme samanlainen kaavamaisuus ja itsestäänselvyysoletukset.

Esimerkiksi voisi nostaa vaikka tuon emv:n kommentin: *Oman mielen muuttaminen liialla pohtimisella johtaa vain ojasta allikkoon* Tuollainen arvovarauksen sisältävä uskomus ohjaa varmasti ihmistä, suojaamaan itseään allikolta ja tekemään valintoja, jotka tukevat em. oletusarvoa.
        Samaan tapaan kuin esim. se jos uskoo siihen, että perimänsä vuoksi ei voi oppia jotain... tuollaisia esimerkkejä on lukemattomia...

Elämässä on tapahtumia joita emme voi hallita. Läheisten kuolemat, sairastumiset, luonnonkatastrofit jne... Mutta, siihen miten tuollaiset tapahtumat hallitsevat elämäämme voimme vaikuttaa ja sitä kautta teemme itse elämämme.

• emw34 53
        nainen55 kirjoitti:

jokainen on oman onnensa seppä.
        Tämä ei kylläkään ole kuin pieni osa elämästä.
        Ihmisen elämä kulkee niin monessa tasossa ja niihin tasoihin on kaikkiin mahdotonta vaikuttaa.
        Jos sanon kongreettisen esimerkin omasta elämästäni.
        Rakkauselämässäni elän parhainta aikaa, mulla on ihan uskomattoman ihana rakkaus-suhde. Olen rohkeasti heittäytynyt rakkauteen itseäni 14 vuotta nuoremman miehen kanssa.
        Työasiat mulla on kunnossa, niihinkin tein radikaalin muutoksen kymmenen vuotta sitten, vaihdoin talouselämän tekniikkaan, valinta oli oma.
        Menetin tulipalossa kaiken, ja jouduin aloittamaan tuhkasta elämäni, tämä oli sattuma johon en voinut vaikuttaa, jokainen ymmärtää mitä se merkitsee, kun koko entinen elämä jää muistojen varaan.

Sanot ......seppä.Tämä ei kuitenkaan kuin pieni osa elämästä.Toki asioihin voi vaikuttaa,ja pitääkin,mutta kysyisin rehellistä arviotasi rakastumisestasi,paljonko siinä oli omaa "laskelmointia"ja paljonko erillaista sattumaa,kohtaloa?

Nämä ovat juuri elämän "suuria"aisoita,kuten myös terveys.Niissä mielestäni mitataan omat "sepän" taidot.

Ylempänä olen selittänyt näkemystäni laajemmin,joten siitä ei sen enempää.

Toivotan edelleen rakkautesi voiman siivittävän elämäänne yli karikkojen ja vuorien.

• T.R.maalari.N
        emw34 kirjoitti:

esimerkiksi rikastua vain haluamalla,vaikka moraalittomin keinoin.Kyllä vain pieni osa henkilöistä pystyy niin tekemään.Vastaan tulee monta seikkaa ,joita aniharva pystyy hyväkseen käyttämään.Esim.huoraamisessa ulkoiset seikat vaikuttavat merkittävästi,myös käyttökelpoinen toimen harjoittamisen ajanjakso.Lisäksi rikastuakseen täytyy pystyä riskeeraamalla sijoittaa varansa.Varkaus/kavallus tai vastaavat ei nekään ole rikastumismielessä mahdollisia monellekaan,vaikka arvomaailma sen sallisi.

Minä en usko monenkaan pystyvän muuttamaan arvomaailmaansa ilman ulkoista uutta "vahvempaa" tapahtumaa,(uskoon tulo,´vakava sairaus,tai muu sellainen tapahtuma.Kyllä mielestäni evoluution kautta ne muutokset tulevat ja omat tahdosta riippuvat muutokset ovat sitä elämänsä hienosäätöä.

Oman mielen muuttaminen liialla pohtimisella helposti johtaa vain ojasta allikkoon.

Tuo huorausesimerkki, oli hyvä emw, esimerkki arvojen vaikutuksesta tekoihin. Sinulla on muuten kovin kapea-alainen näkemys siitä miltä huoran tulee näyttää *hihittelee vähän*. Melkein tekisi mieli taluttaa sinut päiväksi vaikka Hampurin kortteleihin tutustumaan kysynnän ja tarjonnan markkinohin...vähän tarkemmin...
        Tuossa riskin otossakin on kyse arvoista. Riskejä ottavat ne joiden arvomaailmassa tavoiteltava asia on riskin väärtti.
        Sama pätee tuohon varkauteen ja kavallukseen. L. tekojaan suunnitellessaan puntaroi ihminen eri arvojaan ja asettaa ne tärkeysjärjestykseen. Jos se että on rikas ajaa arvoissa ohi vapauden, integriteetin, elämän kunnioittamisen jne... niin silloin voi toimia niin, että saavuttaa sen mikä on itselle tärkeintä, toki todennäköisesti vain hetkeksi, mutta saavuttaa silti.

Omien arvojensa pohtiminen, ylipäätään, on aika hyvä tapa niitä muuttaa tai selkiyttää. Jopa nämä täällä käytävät keskustelut saattavat muutta jonkun arvoja, tai ainakin selkiyttää mielessä... jopa sinun arvojasi emw;))?

• T.R.maalari.N kirjoitti:

Rudi.
        Plugerin kommentissa puhuttiin kokemisen hallinnasta ja sitä tarkoitin kirjoittaessani, että kirjoitimme miehen kanssa samasta ajatuksesta samaan aikaan.

Jos pystymme vaikuttamaan tapaamme kokea asioita, vaikutamme myös siihen, mitä elämämme on. Se miten koemme on sidoksissa arvoihimme. Arvomme vaikuttavat siihen, millaiset asiat tuntuvat tärkeiltä ja tavoiteltavilta ja millaiset eivät jne.

Jos arvomaailmamme rakentuu rigideistä ulkoapäintulleista oletuksista tai uskomuksista, hallitsee ajatteluamme samanlainen kaavamaisuus ja itsestäänselvyysoletukset.

Esimerkiksi voisi nostaa vaikka tuon emv:n kommentin: *Oman mielen muuttaminen liialla pohtimisella johtaa vain ojasta allikkoon* Tuollainen arvovarauksen sisältävä uskomus ohjaa varmasti ihmistä, suojaamaan itseään allikolta ja tekemään valintoja, jotka tukevat em. oletusarvoa.
        Samaan tapaan kuin esim. se jos uskoo siihen, että perimänsä vuoksi ei voi oppia jotain... tuollaisia esimerkkejä on lukemattomia...

Elämässä on tapahtumia joita emme voi hallita. Läheisten kuolemat, sairastumiset, luonnonkatastrofit jne... Mutta, siihen miten tuollaiset tapahtumat hallitsevat elämäämme voimme vaikuttaa ja sitä kautta teemme itse elämämme.

Siitä olen edelleen erimieltä.Olet saanut perimässäsi hyvät "eväät" käsitellä elämistä,MUTTA silti väitän,että paremminkin luuemme tekevämme elämää,kuin että vain sopeudumme sen tuomiin haasteisiin ja myös positiivisiin puoliin.

Tuli kiire lähteä lenkille,kaveri jo odottaa.Että pyydän vähän armoa tähän tekeleen "ymmärtämiseen".

• Rudi
        T.R.maalari.N kirjoitti:

Rudi.

Haluan nyt edelleen pitää eroa tekemisellä ja kokemisella tässä asiassa, koska uskon, että pystyn ihan oikeasti tekemisellä vaikuttamaan ja sitten jälkeenpäin siitä joko iloa, onnistumista, surua tai masennusta kokemaan.
        Nyt puhuvat tuolla, että rakastuminen olisi kohtalo tai sattuma. Onhan se toki jotenkin sitäkin, mutta vaikea uskoa, että sitä rakkautta löytyy esim. sohvalla maaten ja kaljaa lipitellen. Kuinkahan se nyt hitto sentään sinne sattuis ilmestymään yht´äkkiä?
        Mun mielestä se vaatii jotain tekemistä sekin. Esim. hakeutumista sellaisiin tilanteisiin joissa nyt yleensä olis mahdollisuus jonkinlaista kontaktia löytää.
        Jos on ollut murunhakureissussa, ja siellä törmää ihmiseen, joka pyytää ystävänsä siskon luokse bilettään, jossa sitten törmää elämänsä rakkauteen, on se vaatinut tekemistä ainakin sen verran, että on lähtenyt sinne murunhakureissuun, jotta on päästy siihen vaiheeseen, jossa partavedentuoksu miellyttää (joka myös oli joskus tullu lähdettyä ostamaan), ja että satunnaisgeneraattorin on ollut mahdollista pyörähtää tilanteessa siihen malliin, jossa Mendelssonni alkaa häämöttää. Niin selkeetä. Eiks vaan? =)

• T.R.maalari.N
        emw34 kirjoitti:

Siitä olen edelleen erimieltä.Olet saanut perimässäsi hyvät "eväät" käsitellä elämistä,MUTTA silti väitän,että paremminkin luuemme tekevämme elämää,kuin että vain sopeudumme sen tuomiin haasteisiin ja myös positiivisiin puoliin.

Tuli kiire lähteä lenkille,kaveri jo odottaa.Että pyydän vähän armoa tähän tekeleen "ymmärtämiseen".

Minä määrittelen mielessäni elämän yksilötasolla kokemisen summaksi. Kun kokeminen loppuu loppuu elämäkin.
        L. minun määritelmäni mukaan elämä on sitä miksi sen koemme.

(Joskus ajattelen jopa niin, että muodostamme oman taivaamme ja helvettimmekin itse... Että, sielumme muodostuu tavastamme kokea. Ja jos koko ikämme olemme kokeneet katkeruutta, kateutta, kaunaa,vihaa jne...ja kaikki kokemamme on noiden tunteiden värittää niin se samainen kokeminen seuraa meitä sielussamme, jos meillä siis on sielu, hamaan ajattomuuteen.
        Ja jos olemme rakastaneet...muistaa sielumme rakkauden kokemukset ja se on paratiisimme...;))

• T.R.maalari.N
        Rudi kirjoitti:

Haluan nyt edelleen pitää eroa tekemisellä ja kokemisella tässä asiassa, koska uskon, että pystyn ihan oikeasti tekemisellä vaikuttamaan ja sitten jälkeenpäin siitä joko iloa, onnistumista, surua tai masennusta kokemaan.
        Nyt puhuvat tuolla, että rakastuminen olisi kohtalo tai sattuma. Onhan se toki jotenkin sitäkin, mutta vaikea uskoa, että sitä rakkautta löytyy esim. sohvalla maaten ja kaljaa lipitellen. Kuinkahan se nyt hitto sentään sinne sattuis ilmestymään yht´äkkiä?
        Mun mielestä se vaatii jotain tekemistä sekin. Esim. hakeutumista sellaisiin tilanteisiin joissa nyt yleensä olis mahdollisuus jonkinlaista kontaktia löytää.
        Jos on ollut murunhakureissussa, ja siellä törmää ihmiseen, joka pyytää ystävänsä siskon luokse bilettään, jossa sitten törmää elämänsä rakkauteen, on se vaatinut tekemistä ainakin sen verran, että on lähtenyt sinne murunhakureissuun, jotta on päästy siihen vaiheeseen, jossa partavedentuoksu miellyttää (joka myös oli joskus tullu lähdettyä ostamaan), ja että satunnaisgeneraattorin on ollut mahdollista pyörähtää tilanteessa siihen malliin, jossa Mendelssonni alkaa häämöttää. Niin selkeetä. Eiks vaan? =)

...täytyy ensin kokea nälkää?

• nainen55
        emw34 53 kirjoitti:

Sanot ......seppä.Tämä ei kuitenkaan kuin pieni osa elämästä.Toki asioihin voi vaikuttaa,ja pitääkin,mutta kysyisin rehellistä arviotasi rakastumisestasi,paljonko siinä oli omaa "laskelmointia"ja paljonko erillaista sattumaa,kohtaloa?

Nämä ovat juuri elämän "suuria"aisoita,kuten myös terveys.Niissä mielestäni mitataan omat "sepän" taidot.

Ylempänä olen selittänyt näkemystäni laajemmin,joten siitä ei sen enempää.

Toivotan edelleen rakkautesi voiman siivittävän elämäänne yli karikkojen ja vuorien.

kuunnella ystäviäni, tuttaviani ja kaikkia muitakin jotka kauhistelivat että "se mieshän on melkein sun poikas kans saman ikänen", mä kuuntelin vaan sydäntäni ja halusin tutustua paremmin.
        Kiitos sulle, elämä ei tosiaankaan oo mitään myötämäkeä, eikä edes tasasta latua.
        Mitä siitä, jos se maistuu elävältä elämältä!

• jokinen
        T.R.maalari.N kirjoitti:

Minä määrittelen mielessäni elämän yksilötasolla kokemisen summaksi. Kun kokeminen loppuu loppuu elämäkin.
        L. minun määritelmäni mukaan elämä on sitä miksi sen koemme.

(Joskus ajattelen jopa niin, että muodostamme oman taivaamme ja helvettimmekin itse... Että, sielumme muodostuu tavastamme kokea. Ja jos koko ikämme olemme kokeneet katkeruutta, kateutta, kaunaa,vihaa jne...ja kaikki kokemamme on noiden tunteiden värittää niin se samainen kokeminen seuraa meitä sielussamme, jos meillä siis on sielu, hamaan ajattomuuteen.
        Ja jos olemme rakastaneet...muistaa sielumme rakkauden kokemukset ja se on paratiisimme...;))

Jyy you!!
        Voimmeko vaikuttaa tapaamme kokea ja kohdata katkeruutta ja vihaa ja kaunaa ym ym. Sitä on samoissa paikoissa mistä haemme rakkauttakin. Koko elämä kaikkine tykötarpeineen on otettava rakkauden tähden, katkerat maljat on pakko juoda pois tieltä.
        Rakkauden hakumatkahan tämä elämä on. Joskus tie on helvetin pitkä. Mistä tuli mieleen...lenkille jossain vaiheessa? Ehdit?

Ps. Hyvä ketju! Jatkakaa funtsintaa!!

• hessu51
        emw34 kirjoitti:

Jos isä alkoholisti tai hakkasi lapsiaan niin minäkin olen sellainen... päinvastoin pitää yrittää päästä irti siitä geneettisestä perinnöstä,älä tee vanhempiesi virheitä!

Tuo huorausesimerkki, oli hyvä emw, esimerkki arvojen vaikutuksesta tekoihin. Sinulla on muuten kovin kapea-alainen näkemys siitä miltä huoran tulee näyttää *hihittelee vähän*. Melkein tekisi mieli taluttaa sinut päiväksi vaikka Hampurin kortteleihin tutustumaan kysynnän ja tarjonnan markkinohin...vähän tarkemmin...
        Tuossa riskin otossakin on kyse arvoista. Riskejä ottavat ne joiden arvomaailmassa tavoiteltava asia on riskin väärtti.
        Sama pätee tuohon varkauteen ja kavallukseen. L. tekojaan suunnitellessaan puntaroi ihminen eri arvojaan ja asettaa ne tärkeysjärjestykseen. Jos se että on rikas ajaa arvoissa ohi vapauden, integriteetin, elämän kunnioittamisen jne... niin silloin voi toimia niin, että saavuttaa sen mikä on itselle tärkeintä, toki todennäköisesti vain hetkeksi, mutta saavuttaa silti.

Omien arvojensa pohtiminen, ylipäätään, on aika hyvä tapa niitä muuttaa tai selkiyttää. Jopa nämä täällä käytävät keskustelut saattavat muutta jonkun arvoja, tai ainakin selkiyttää mielessä... jopa sinun arvojasi emw;))?

Taitavat Hampurin huorien rikastumiset olla aika vaatimatonta.Eiköhän suurimman osan ansioista vie joku muu.Eivät sillä uralla monikaan rikkaana elele,eikä varsinkaan kuole vaan huume ym.riippuvuuden takia siellä sutenöörien nuorassa marssivat.

Riskinotossa on vain sellainen varjopuoli,että siinä usein menettää enemmän,kun siihen on sijoittanut.Ei niinkään yksinkertainen asia kuin rikkaaksi tuleminen ole monenkaan tavoitettavissa.Yrittäjiä kyllä riittää,mutta harva siihen kykenee.Elämä on myös tätä arkea tekemisineen,ei pelkkiä arvotusta.

Arvomaailman muuttaminen vaikka näin keskustelupalstan kautta,tietysti olen arvomaailmaani paikoin muuttanutkin,mutta nimenomaan johtuen ulkoisesta lähtökohdasta ,jonka joku toinen on perustellen saanut esitettyä niin,että sen voi sisäistää.Ymmärrätkö yhtään,mitä yritän tässä selittää.Ei se arvotus ole vain minun keksintöni.

• hessu51 kirjoitti:

Jos isä alkoholisti tai hakkasi lapsiaan niin minäkin olen sellainen... päinvastoin pitää yrittää päästä irti siitä geneettisestä perinnöstä,älä tee vanhempiesi virheitä!

tukee tutkimukset ja tilastot.Toki on hyvä jos pystyy omassa elämässään tekemään toisin.Ja katkaisemaan kierteen.
        Ja onneksi myös on näitä menestystarinoita on,ei kaikki tietenkään ole pelkkää perimää tai kasvatuksesta johtuvaa.Mutta eism.väkivaltaisen isän geeniä joka johtaa agressiiviseen käytökseen lapsiei välttämättä peri.Ja silloin evoluutio hoitaa myöskin kehitystä niin,että lapsi pystyy kehittymään ja kasvamaan erilaiseksi henkilöksi.Tämä vain esimerkki ja tietysti vain osa kokonaisuudesta.

• T.R.maalari.N
        emw34 kirjoitti:

Taitavat Hampurin huorien rikastumiset olla aika vaatimatonta.Eiköhän suurimman osan ansioista vie joku muu.Eivät sillä uralla monikaan rikkaana elele,eikä varsinkaan kuole vaan huume ym.riippuvuuden takia siellä sutenöörien nuorassa marssivat.

Riskinotossa on vain sellainen varjopuoli,että siinä usein menettää enemmän,kun siihen on sijoittanut.Ei niinkään yksinkertainen asia kuin rikkaaksi tuleminen ole monenkaan tavoitettavissa.Yrittäjiä kyllä riittää,mutta harva siihen kykenee.Elämä on myös tätä arkea tekemisineen,ei pelkkiä arvotusta.

Arvomaailman muuttaminen vaikka näin keskustelupalstan kautta,tietysti olen arvomaailmaani paikoin muuttanutkin,mutta nimenomaan johtuen ulkoisesta lähtökohdasta ,jonka joku toinen on perustellen saanut esitettyä niin,että sen voi sisäistää.Ymmärrätkö yhtään,mitä yritän tässä selittää.Ei se arvotus ole vain minun keksintöni.

miksikään yläkäsitteeksi. Kaikki tekemisemme perustuu kokemiseen...sillä on joko itseisarvo tai välinearvo...arvomaailmassamme.
        Katselet puita emw kun minä yritän puhua metsästä...
        Nuo esimerkit, ovat sivuseikkoja, vain hataria piirroksia joiden avulla yritän selvittää tapaani ajatella tekojemme syyseuraussuhteiden sidonnaisuutta arvoihimme ja tapaamme kokea.
        Kaikkeen tekemiseen liittyy kokeminen.
        Pissalle menemme koska pissattaa ja arvojemme mukaan on arvokkaampaa pissata vessaan tai puskaan kuin housuun...jne...

*puistelee päätään ja kokee itsensä väärinymmärretyksi;))*

miksikään yläkäsitteeksi. Kaikki tekemisemme perustuu kokemiseen...sillä on joko itseisarvo tai välinearvo...arvomaailmassamme.
        Katselet puita emw kun minä yritän puhua metsästä...
        Nuo esimerkit, ovat sivuseikkoja, vain hataria piirroksia joiden avulla yritän selvittää tapaani ajatella tekojemme syyseuraussuhteiden sidonnaisuutta arvoihimme ja tapaamme kokea.
        Kaikkeen tekemiseen liittyy kokeminen.
        Pissalle menemme koska pissattaa ja arvojemme mukaan on arvokkaampaa pissata vessaan tai puskaan kuin housuun...jne...

*puistelee päätään ja kokee itsensä väärinymmärretyksi;))*

jotta ei mene liian suurpiirteiseksi.Ja metsänhoitoon kuuluu talousmetsissä yksittäisten puiden tai erikokoisten kokonaisuuksien "hoitohakkuut" eri kasvun vaiheissa,niin yritän omilla esimerkeillä viedä keskustelua pienempiin osiin.

Joskus metsiä säästetään ja jätetään luonnon tilaan.Vaan sepä onkin ehkä seuraavan keskustelun aihe.
        Hyvää yötä ja kauniita unia.

• T.R.maalari.N
        emw34 kirjoitti:

jotta ei mene liian suurpiirteiseksi.Ja metsänhoitoon kuuluu talousmetsissä yksittäisten puiden tai erikokoisten kokonaisuuksien "hoitohakkuut" eri kasvun vaiheissa,niin yritän omilla esimerkeillä viedä keskustelua pienempiin osiin.

Joskus metsiä säästetään ja jätetään luonnon tilaan.Vaan sepä onkin ehkä seuraavan keskustelun aihe.

...perustuva valinta sekin;))

toivomasi kaltaisia unia myös sinulle emw!

• T.R.maalari.N
        emw34 kirjoitti:

voimme keskustella, vaikka ajattelumme rakentuu pitkälti erilaisesta tavasta hahmottaa asioita.
        ...eihän yritetä kisata siitä, kumman lähestymistapa on 'oikeampi' tai 'väärempi' vaan suunnataan energiaa siihen, että kumpainenkin saatamme oppia jotain toisiltamme?

Tiedän että ajattelutapaani on välillä vaikeaa hahmottaa. Lähestyn asioita usein niin, että mielessäni on kuin kaleidoskoopin kuva, tai peilinsirut avaruudessa ovat asettuneet siten, että muodostavat, mielen avaruuteen kuvion jossa toistuvat tietyt lainalaisuudet... ja kun sellaisesta kuviosta lähtee puhumaan, on vaikea löytää aina ilmaisuja ja keinoja verbaaliseen ilmaisuun.

Mutta minkäs teet;)) ...sama pää...kesät talvet *hymy*

kukapa meistä ei jollain tapaa, olisi oman ajattelunsa vanki.

voimme keskustella, vaikka ajattelumme rakentuu pitkälti erilaisesta tavasta hahmottaa asioita.
        ...eihän yritetä kisata siitä, kumman lähestymistapa on 'oikeampi' tai 'väärempi' vaan suunnataan energiaa siihen, että kumpainenkin saatamme oppia jotain toisiltamme?

Tiedän että ajattelutapaani on välillä vaikeaa hahmottaa. Lähestyn asioita usein niin, että mielessäni on kuin kaleidoskoopin kuva, tai peilinsirut avaruudessa ovat asettuneet siten, että muodostavat, mielen avaruuteen kuvion jossa toistuvat tietyt lainalaisuudet... ja kun sellaisesta kuviosta lähtee puhumaan, on vaikea löytää aina ilmaisuja ja keinoja verbaaliseen ilmaisuun.

Mutta minkäs teet;)) ...sama pää...kesät talvet *hymy*

kukapa meistä ei jollain tapaa, olisi oman ajattelunsa vanki.

Uusi aamu..kaiken muuttaa voi.Selvästi on seestyneempi mieli näin hyvin nukutun yön jälkeen.

Niin kuin on itsekin tullut todettua oma ilmaisuni on hyvin kankeaa ja pieni sanavarastoni usein vielä epäjärjestyksessä.
        Kuitenkin "turnauskestävyys"on hyvä ja omaksun tai ainakin hyväksyn,jokus myös uskon ymmärtäväni.

En ole omaa totuuttani myöskään oikeampana pitänyt vaan olen korostanut ja edustanut vain näkemystäni.

Ei kilpaillen vaan keskustellen.

tv.emw,permantomaalari

• mikko114

Oikeastaan suuremman työn teemme aina menneiden asioiden kanssa. Ei meillä ole kykyä tehdä tulevaisuuteen vaikuttavia valintoja järjellä. Emme voi käydä tarkistamassa mitä on eri vaihtoehtojen takana. Usein "ajaudutaan sattuman kautta" jopa unelma-ammatteihinkin. Tämä "sattuma" on elämämme suola.

Luulen että tärkeintä on olla "sinut" oman historiansa kanssa, näin moni tekeekin - silloin ei tarvitse myöntää tehneensä virheitä.

• Uskon minäkin elämän vievän.

• Uskon siihen, että kaikkiin asioihin voi ainakin jossain määrin itse vaikuttaa.

Uskon siihen, että pitkällä aikavälillä käy hyvin, kun jaksaa itse yrittää.

Minulla on muutamia mietelauseita, jotka ovat jääneet mieleeni. Yksi niistä kuuluu:
      Elämä on täynnä mahdollisuuksia, mutta monet niistä ovat taitavasti naamioituneet ongelmiksi.

• niks

Voisiko emw ja rudi olla koskaan samaa mieltä asioista? Ei.
      Voisiko emw ja maalari olla yhtä mieltä asioista? Ei.
      Voisiko rudi ja maalari olla eri mieltä asioista? Ei.
      ---tämähän on käsikirjoitus tässä...
      Tietyllä ennakkoasenteella henkilöä kohtaan tässä mennään. Minusta kaikilla on ollut hyviä asioita mutta niistä tongitaan esille vain ne jotka sopivat tähän käsikirjoitukseen.

• T.R.maalari.N

tavassa lukea?

emw ja minä keskustelemme hyvässä ja sopuisassa hengessä ja jos Rudi sattuu sanomaan/kirjoittamaan jotain sellaista josta olen eri mieltä, sen varmasti myös sanon.
        Ei tässä keskustelussa kukaan ole mielestäni oikeassa tai väärässä.... vaan asiaa pohditaan yhdessä, useammalta kantilta.

... ja jokaisen kommentti ja ajatus on yhtä arvokas.

...miksi ajatus siitä, että keskustelu on asian tarkastelua monesta eri näkökulmasta, ilman kiistaa, on niin vaikeaa?

• Rudi

..jos kaikki olis aina samaa mieltä joka asiasta.

Ja sinulle Taivaanrannanmaalarini sanon, että jos et kohta ala todellakin rienaamaan minua, sidon sut käsiraudoilla hetekkaan ja annan piiskaa isin kädestä!! Tuhma tyttö!! =))

• T.R.maalari.N
        Rudi kirjoitti:

Ja sinulle Taivaanrannanmaalarini sanon, että jos et kohta ala todellakin rienaamaan minua, sidon sut käsiraudoilla hetekkaan ja annan piiskaa isin kädestä!! Tuhma tyttö!! =))

...vaientaa minut...ja jokainen eriävä mielipiteeni;))

• jokinen
        Rudi kirjoitti:

Lupaa pitää hyvää huolta Maalarista! Hän on LOISTONAINEN! *tiedoksi*...tai johan sinä sen tiedätkin, mitä tässä itsestäänselvyyksiä jankkaamaan...

• Rudi
        jokinen kirjoitti:

Lupaa pitää hyvää huolta Maalarista! Hän on LOISTONAINEN! *tiedoksi*...tai johan sinä sen tiedätkin, mitä tässä itsestäänselvyyksiä jankkaamaan...

..ei tässä vielä sitä Mendelssonnia kyllä kuulu...
        Mutta LOISTOTYYPPI on. Etkä sinäkään pöllömmältä vaikuta =)

• T.R.maalari.N
        Rudi kirjoitti:

y, ka .....

enää 4 kateissa?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=500000000000009&posting=22000000006637011

• jokinen

• jokinen
        Rudi kirjoitti:

Kelpohan sinäkin olet:)))

• En ole vielä Rudin kanssa päässyt vielä alkua pidemmälle.Mutta vielä sellainenkin päivä saattaa koittaa ,että stereona kirjoitamme koko maailmaa vastaan.
        Maalarista olen kyllä aivan otettu jo siksikin,että taloni kaipaa uutta väriä pintaan,enkä käytännöllisenä henkilönä heitä tällaista mahdollisuutta menemään vaan käytän hänen taitojaan estotta hyväkseni.Sillä talkooväkeä ja ammattilaisia aina tarvitaan.

Siks toisekseen taidamme kaikki kolme omistaa jonkinlaisen itsetunnon ja tuskin tallainen virtuaali matsien ottaminen mitään pahempia traumoja meidän psyykeemme tuo.

Kiva huomio silti,ja kivahan sitä "yleisön" edessä on "taistella",että ei muuta kuin seuraava erä.

• Pirre*

loppuelä - sen jälkeen kun velat on maksettu, lapset maailmalla omillaan ja entisestä ukosta/akasta erottu - eli sitten kun sinulla on todellinen vapaus valita ja tietenkin, että tiedät mitä haluat.

Oliko liian suoralinjainen :)

• pohpoika

Hyvin sanottu sitten se vasta elämä aukeaa
        ja riemu raikaa

• Pirre*
        pohpoika kirjoitti:

Hyvin sanottu sitten se vasta elämä aukeaa
        ja riemu raikaa

sarkasmia mukana :)

• pohpoika
        Pirre* kirjoitti:

sarkasmia mukana :)

kokemusta on ja nyt nautitaan elämästä

• n52

ainakin tunne,että olisi niinkuin enemmän noita vaihtoehtoja "hallita" elämäänsä,eikä enää tarvitsisi elää muille!

• Vanas
        n52 kirjoitti:

ainakin tunne,että olisi niinkuin enemmän noita vaihtoehtoja "hallita" elämäänsä,eikä enää tarvitsisi elää muille!

Rupee ihan käymään kateeks'!:/

• Pirre*
        pohpoika kirjoitti:

kokemusta on ja nyt nautitaan elämästä

oikkeestiko?

• japanitar
        n52 kirjoitti:

joskus näin tuntuukin. Lapset ovat kuitenkin vain vähän aikaa luonamme, ja sitten äidilläkin on aikaa itselleen..

• pohpoika
        Pirre* kirjoitti:

oikkeestiko?

Suomi kierretty ja kolhuja tullut mutta nyt syntymämaisemissa ja nautitaan elämästä täysin rinnoin.

• T.R.maalari.N

ja keskittyä kokemiseen. Torstaina tähän aikaan olen Phuketessa. Katselen merta ja kuulostelen miltä tuntuu.
      Kun palaan, kerron teille, jos haluatte kuulla, kokemastani... jos en niinkään kokemuksistani;))

Meren äärellä asiat asettuvat aina mittakaavaan joka ainakin minusta tuntuu hyvältä.
      Pieniä ollaan, kivensiruja rannalla... ja hyvä niin. Ihmisiä ollaan, yhtä aikaa hyviä ja pahoja ... ja hyvä niin.
      *simul iustus et peccator* kristittyjen ilmaisua lainaten;))

Nämä keskustelupalstatkin ovat kuin meri, välillä kuohuu ja välillä on tyyntä, peilikirkasta ja auvoisen seesteistä. Älkää antako liikkeen kokonaan pysähtyä, ettei virkistävä rypypaikka muutu limaiseksi lutakoksi;))

jaksamista arkeenne
      t:t.r.m.n

• Pirre*

matkaa ja kerro terveisiä meren sinelle ja pinnalla kimaltaville auringonsäteille.:))

• Vanas

taivaanrantoja ja latoja :)

• jokinen

Sitä se lopulta aina on:))))))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      94
      4151
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      26
      2268
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      200
      2126
    4. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      101
      1942
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      391
      1732
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      143
      1329
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      100
      1249
    8. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      32
      1045
    9. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      956
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      78
      815
    Aihe