Miten erotan onko...

zenbuddha

Kuinka erottaa sen onko narsismia vai läheisriippuvuutta? Miten heidän käyttäytymisensä eroavat toisistaan?

24

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin_

      Ainakin läheisriippuva on sellainen joka yrittää miellyttää kovasti. Narsistikin miellyttää mutta lopettaa sen omassa aikataulussaan päästäkseen todelliseen narsistinpuuhaansa. Mutta on totta että voipi olla vaikea erottaa reissuussa rähjääntynyttä läheisriippuvaa ja narsistia... Narsisti on varsinaisessa narsistin roolissaan myös todella impulsiivinen. Narsismilla on ilmenemismuotoja:

      http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq58.html
      "Mutta narsisti lähettää hienovaraisia, lähes huomaamattomia signaaleita ("esiintymisoireita") jo aivan ensimmäisen satunnaisen tapaamisen aikana.

      Näitä ovat:
      "Suureellinen" ruumiin kieli
      Erityisyyden osoitukset
      Ihannointi tai mitätöinti
      "Jäsenyyden" eleet
      Kerskaileva ja valheellinen elämäntarina
      Sanallisen tunneilmaisun puuttuminen
      Törkeys sekä tungettelun ja pakottamisen tuntu

      Nämä seikat - empatian puute, kylmäkiskoisuus, ylenkatse, erityisoikeuksien vaatiminen, ahdas huumorintaju, epäoikeudenmukainen kohtelu ja vainoharhaisuus - tekevät narsistista sosiaalisesti sopeutumattoman. Narsisti kykenee herättämään ympäristössään, satunnaisissa tuttavuuksissaan, ja jopa psykoterapeutissaan valtavan vahvaa, ahnasta ja raivoisaa vihaa ja inhoa. "

      • poiuytfdgh

        Kauhiaa


      • narsismiavainaistentapa

        Arvaamattomuus. Onko se juurikin narisitin ominaisuus? Eli tulee äkisti samaan paikkaan, jossa olet, muka tupsahtamalla tilanteeseen, mutta todellisuudessa on ottanut selvää, missä uhri liikuskelee. Uhri on voinut aivan harmittomasti kertoilla seuraavan päivänsä tapahtumista ja kas kummaa narsisti pönöttää ensimmäisenä paikalla kytiksellä.
        Epäilemäni narsisti tuli seuraamaan vanhojen tanssia ja yritti kaikin tavoin kiinnittää huomion itseensä, vaikka siinä tilanteessa huomionkohteena olivat jotkut muut. Piti uhrin tytärtä ilmeisesti kilpailijanaan ja näin paljasti todellisen onnenonkijan luonteensa myös uhrin appivanhemmille, jotka sittemmin ottivatkin asian puheeksi. He juurikin hyvinä ihmistuntijoina esittivät ensimmäisenä epäilyksensä. Jälkikäteen tilanteen tarkastelu oli helppoa ja paljastui kuvista, joita oli heistä kaikista otettu, että hyvin oli tuppauduttu.
        Vastaavia tilanteita tupsahteli jatkuvasti, jossa oli muka sattumalta paikalla.


    • Tositurska

      Aivan varmasti erotat, kun sellaisen kohtaat ja narsisti myös haistaa sen riippuvaisen persoonan usein uhrikseen. Jotkut tosin uivatkin tahallaan katiskaan. Täysnarsu saattaa olla ällistyttävän läpinäkyvä, niin sanottu pullistelija esimerkiksi. Ja huomaat kyllä , että mikään ei ole aitoa tai paikkansapitävää. Valheita tulee valheiden perään, eikä sillä ole mitään merkitystä jääkö niistä kiinni tai uskooko niitä, nsrsisti vain päättää asian olevan näin ja se on siinä.Persoonallisuushäiriöiden F60 luokituksessa nuo taisivat olla eri klusterissa, vaikka nahkatermeillä jotkut puhuvatkin ohutnahkaisista ja paksunahkaisista narsisteista. Narsismia toki esiintyy eriasteisena ja jotkut saattavat myös olla älykkäämpiä henkisiä narsisteja. Sellainen saattaakin olla paljon vaarallisempi, kuin ihmiset raivoihinsa saava täys k-pää.

      • k-pää

        k-pää.
        Ai, sinä. Moi vaan, pitkästä aikaa.


    • jussi0

      "..Nämä seikat - empatian puute, kylmäkiskoisuus, ylenkatse, erityisoikeuksien vaatiminen, ahdas huumorintaju, epäoikeudenmukainen kohtelu ja vainoharhaisuus - tekevät narsistista sosiaalisesti sopeutumattoman. Narsisti kykenee herättämään ympäristössään, satunnaisissa tuttavuuksissaan, ja jopa psykoterapeutissaan valtavan vahvaa, ahnasta ja raivoisaa vihaa ja inhoa."

      Mielestäni tuo puoli eli totuus ei valkene kaikille koskaan. Vaikka he itse ovat paikalla todistamassa narsistin sairasta, rikollista toimintaa, he jostain syystä uskottelevat itselleen sekä muille, kuinka narsistin käytös oli oikeutettua ja kuinka hän edelleen on ihanan sydämellinen ihminen. Ovatko nämä narsistin ikiuskolliset opetuslapset sitten itse ohutnahkanasseja? Jokin heitä vaivaa.

      • poiuytrdfgh

        Joo monet keksii jonkun muka hyvan selityksen melkeen ihan mille vaan. Makaan en ole ymmartanyt mihin se perustuu, miksi he tekee niin.


    • Qlj

      Mietitkö aloittaja tätä ihan yleistasolla, vai johonkin tiettyyn henkilöön liittyen? Jos henkilö kyseessä, niin kertoisitko esimerkkiä käytöksestä / tilanteista.

      • Zenbuddha

        Henkilöllä on tarve saada tahtonsa läpi oli se sitten jonkin saamista tai jonkin estämistä. Hän ei huomaa lähellä olevia ihmisiä (läheisimpiään) vaan huolehtii jatkuvasti. Tai siis kantaa suurta huolta tekemättä oikeasti kuitenkaan juuri mitään. Hän on omiinsa päin negatiivinen mutta muille päin aina positiivinen. Hän ei oikwin arvosta omiaan mutta vieraita sitäkin enemmän. Vaikka sanoo arvostavansa mutta vain sanallisesti oikeasti teot osoittavat ettei hän arvosta. Läheisimmät kelpaavat hänelle vain mitättömiin asioihin ulkopuoliset ovat sitten ne jotka tietävät. Hän ei oikein näe kurjuutta vaikka sitä on yllin kyllin, hän sivuuttaa ne. Hän on aina yksin tekemässä ja vastuussa.

        Jos hänelle sanoo puutteista hän romahtaa ja valittaa ettei hän ole pystynyt asialle mitään. Kuitenkaan hän ei ole pyytänyt meitä jotka hallitsemme juuri ne asiat joita hän ei osaa tekemään mitään. . Hänen osaamisensa on yhtäkuin läheisten osaaminen. Mitä hän ei saa aikaan sitä meillä ei ole. Olemme kuin hänen varassaan. Jos joku aikoo tehdä jotain hän estää sen aina jollakin keinolla. Yleensä asiat ovat sen verran suuria että niihin tarvittaisiin kaikki mukaan, mutta tämä yksi ei suostu koskaan, joten asiat eivät toteudu. Ulkopuolisille hän on mielistelijä mutta läheisilleen kovistelija.

        Hän ei suostu puhumaan mistään epäkohdista, hän pitää puhumista loukkauksena ja syyttämisenä häntä itseään kohtaan. On se hirveää kun minua syytetään hän sanoo jos sanot hänelle asiasta joka on mennyt penkin alle ja aivan selvästi se on johtunut hänen itsekkyydestään tai tietämättömyydestään. Hän itse vahtii muita (läheisiä) ja puuttuu kaikkeen, pieniinkiin asioihin ja on olevinaan aina ehdoton oikein-tietäjä. Jos hänen tietonsa ei riitä, kilauttaa kavereille, vaikka kyseessä olisi yksityisasia joka ei muille kuuluisi. Hän ei suostu ottamaan vastaan arvostelua mutta itse arvostelee muita koko ajan. Asiat menevät hänen kanssaan lopulta ilmiriitaan. Hän ei anna periksi koskaan vaikka olisi väärässä. Valehtelee ja suurentelee asioita niin hyvässä kuin pahassa. Ei suutu koskaan näkyvästi, ei rayhää eikä huuda, mutta suuttumuksen aistii hänestä jännästi, aivan kuin se olisi sisäistä. Nenänpää vain valkenee, muuta ei ulospäin näy. Mykkäkoulu, tuhahtelu ja huokailu ovat merkkejä.

        Tuossa oli nyt pieni prepertuaari asioista joihin tämä asia liittyy.


      • Jlq

        Tämän perusteella kyse tuskin on narsismista, taustalla lienee jotain "alkeellisempaa". Henkilön persoona vaikuttaa tietylla tapaa estyneeltä tai kehittymättömältä. Selvää hataran minä-kuvan aiheuttamaa defenssi-käytöstä; hän suojelee itseään alitajuiselta heikkouden ja alemmuuden kokemuksilta rakentamalla kulissin ihmisiä kohtaan jotka voisivat tämän vajavuuden hänessä huomata, lähimmäiset. Hän varmaan tiedostaakin tämän jollain tasolla, joka ruokkii kykenemättömyyden tunnetta entisestään, ja pahimmassa tapauksessa johtaa mainitsemaasi sulkeutumiseen. Vierailta hänen on helpompi hakea tukea, koska heikompi tunne side mahdollistaa mm. korkeamman kritiikinsietokyvyn. Hän voi silloin mielessään ohjata kokemansa alentuvuuden vierasta henkilöä varten luomaansa "sivupersoonaan".

        Uskon, että kyseinen henkilö kärsii tilastaan eniten itse, ja terapiamuotoisesta hoidosta voisi olla valtavaa hyötyä. Näissä tapauksissa henkilön hoitoon saaminen voi tosin olla äärettömän vaikeaa, etenkin kun tätä on selvästi jatkunut pitkään ja haitalliset sisäistämismallit ovat jo rakentuneet osaksi persoonaa. Hänen tulisi myöntää ongelmansa, jota tuskin tekisi tässä vaiheessa. En osaa valitettavasti mainita mitään tiettyä tahoa, mutta suosittelen ottamaan yhteyttä johonkin ammattitason henkilöön jolta voisitt kysyä neuvoja.


      • pettynyt-
        Zenbuddha kirjoitti:

        Henkilöllä on tarve saada tahtonsa läpi oli se sitten jonkin saamista tai jonkin estämistä. Hän ei huomaa lähellä olevia ihmisiä (läheisimpiään) vaan huolehtii jatkuvasti. Tai siis kantaa suurta huolta tekemättä oikeasti kuitenkaan juuri mitään. Hän on omiinsa päin negatiivinen mutta muille päin aina positiivinen. Hän ei oikwin arvosta omiaan mutta vieraita sitäkin enemmän. Vaikka sanoo arvostavansa mutta vain sanallisesti oikeasti teot osoittavat ettei hän arvosta. Läheisimmät kelpaavat hänelle vain mitättömiin asioihin ulkopuoliset ovat sitten ne jotka tietävät. Hän ei oikein näe kurjuutta vaikka sitä on yllin kyllin, hän sivuuttaa ne. Hän on aina yksin tekemässä ja vastuussa.

        Jos hänelle sanoo puutteista hän romahtaa ja valittaa ettei hän ole pystynyt asialle mitään. Kuitenkaan hän ei ole pyytänyt meitä jotka hallitsemme juuri ne asiat joita hän ei osaa tekemään mitään. . Hänen osaamisensa on yhtäkuin läheisten osaaminen. Mitä hän ei saa aikaan sitä meillä ei ole. Olemme kuin hänen varassaan. Jos joku aikoo tehdä jotain hän estää sen aina jollakin keinolla. Yleensä asiat ovat sen verran suuria että niihin tarvittaisiin kaikki mukaan, mutta tämä yksi ei suostu koskaan, joten asiat eivät toteudu. Ulkopuolisille hän on mielistelijä mutta läheisilleen kovistelija.

        Hän ei suostu puhumaan mistään epäkohdista, hän pitää puhumista loukkauksena ja syyttämisenä häntä itseään kohtaan. On se hirveää kun minua syytetään hän sanoo jos sanot hänelle asiasta joka on mennyt penkin alle ja aivan selvästi se on johtunut hänen itsekkyydestään tai tietämättömyydestään. Hän itse vahtii muita (läheisiä) ja puuttuu kaikkeen, pieniinkiin asioihin ja on olevinaan aina ehdoton oikein-tietäjä. Jos hänen tietonsa ei riitä, kilauttaa kavereille, vaikka kyseessä olisi yksityisasia joka ei muille kuuluisi. Hän ei suostu ottamaan vastaan arvostelua mutta itse arvostelee muita koko ajan. Asiat menevät hänen kanssaan lopulta ilmiriitaan. Hän ei anna periksi koskaan vaikka olisi väärässä. Valehtelee ja suurentelee asioita niin hyvässä kuin pahassa. Ei suutu koskaan näkyvästi, ei rayhää eikä huuda, mutta suuttumuksen aistii hänestä jännästi, aivan kuin se olisi sisäistä. Nenänpää vain valkenee, muuta ei ulospäin näy. Mykkäkoulu, tuhahtelu ja huokailu ovat merkkejä.

        Tuossa oli nyt pieni prepertuaari asioista joihin tämä asia liittyy.

        "Hän ei suostu puhumaan mistään epäkohdista, hän pitää puhumista loukkauksena ja syyttämisenä häntä itseään kohtaan. On se hirveää kun minua syytetään hän sanoo jos sanot hänelle asiasta joka on mennyt penkin alle ja aivan selvästi se on johtunut hänen itsekkyydestään tai tietämättömyydestään. "

        "Asiat menevät hänen kanssaan lopulta ilmiriitaan. Hän ei anna periksi koskaan vaikka olisi väärässä. Valehtelee ja suurentelee asioita niin hyvässä kuin pahassa. "

        Kuullostaa kovin tutulta. Entinen "paras ystävä" oli just tuommoinen. Itse olin läheisriippuvainen. Kaveri kyllä ilmaisi suuttumuksensa selkeästi, sai raivokohtauksia usein, itse pelkäsin sitä mutten ymmärtänyt mistä oli kyse, yritin kyllä sanoa ensin vastaan mutta huomasin että riita vaan paisui ja pyytelin anteeksi ja pidin itseäni huonona kaverina. Se oli ihan kauheeta. Onneksi muut ystävät sai vakuutettua että kyse taitaa olla narsismista ja kun perehdyin aiheeseen uskoin viimein ja pääsin irtaantumaan huonosta kaverisuhteesta. Myöhemminkin se yritti olla yhteydessä mutta huomasin heti että yritti taas vaan hyötyä musta, ei hän oikeasti kaivannut mua eikä välittänyt.

        Hän myös esitti muille ihan muuta kuin oikeasti on, liioitteli ja valehteli, käyttää äitiään hyväksi ja hyötyy siitä rahallisesti, muille esittää menestynyttä vaikka käytännössä yhteiskunnan ja äitinsä elättämänä on ollut jo pitkään. Läheisille oli tosi törkeä ja vaativa ja muille esitti herttaista ja kilttia ja huomaavaista. Tämä myös tuntui todella epäreilulta, sain sietää kiukkuilua ja syyttelyä vaikka olin hänen läheisimpiä kavereita.


      • Minulla
        Zenbuddha kirjoitti:

        Henkilöllä on tarve saada tahtonsa läpi oli se sitten jonkin saamista tai jonkin estämistä. Hän ei huomaa lähellä olevia ihmisiä (läheisimpiään) vaan huolehtii jatkuvasti. Tai siis kantaa suurta huolta tekemättä oikeasti kuitenkaan juuri mitään. Hän on omiinsa päin negatiivinen mutta muille päin aina positiivinen. Hän ei oikwin arvosta omiaan mutta vieraita sitäkin enemmän. Vaikka sanoo arvostavansa mutta vain sanallisesti oikeasti teot osoittavat ettei hän arvosta. Läheisimmät kelpaavat hänelle vain mitättömiin asioihin ulkopuoliset ovat sitten ne jotka tietävät. Hän ei oikein näe kurjuutta vaikka sitä on yllin kyllin, hän sivuuttaa ne. Hän on aina yksin tekemässä ja vastuussa.

        Jos hänelle sanoo puutteista hän romahtaa ja valittaa ettei hän ole pystynyt asialle mitään. Kuitenkaan hän ei ole pyytänyt meitä jotka hallitsemme juuri ne asiat joita hän ei osaa tekemään mitään. . Hänen osaamisensa on yhtäkuin läheisten osaaminen. Mitä hän ei saa aikaan sitä meillä ei ole. Olemme kuin hänen varassaan. Jos joku aikoo tehdä jotain hän estää sen aina jollakin keinolla. Yleensä asiat ovat sen verran suuria että niihin tarvittaisiin kaikki mukaan, mutta tämä yksi ei suostu koskaan, joten asiat eivät toteudu. Ulkopuolisille hän on mielistelijä mutta läheisilleen kovistelija.

        Hän ei suostu puhumaan mistään epäkohdista, hän pitää puhumista loukkauksena ja syyttämisenä häntä itseään kohtaan. On se hirveää kun minua syytetään hän sanoo jos sanot hänelle asiasta joka on mennyt penkin alle ja aivan selvästi se on johtunut hänen itsekkyydestään tai tietämättömyydestään. Hän itse vahtii muita (läheisiä) ja puuttuu kaikkeen, pieniinkiin asioihin ja on olevinaan aina ehdoton oikein-tietäjä. Jos hänen tietonsa ei riitä, kilauttaa kavereille, vaikka kyseessä olisi yksityisasia joka ei muille kuuluisi. Hän ei suostu ottamaan vastaan arvostelua mutta itse arvostelee muita koko ajan. Asiat menevät hänen kanssaan lopulta ilmiriitaan. Hän ei anna periksi koskaan vaikka olisi väärässä. Valehtelee ja suurentelee asioita niin hyvässä kuin pahassa. Ei suutu koskaan näkyvästi, ei rayhää eikä huuda, mutta suuttumuksen aistii hänestä jännästi, aivan kuin se olisi sisäistä. Nenänpää vain valkenee, muuta ei ulospäin näy. Mykkäkoulu, tuhahtelu ja huokailu ovat merkkejä.

        Tuossa oli nyt pieni prepertuaari asioista joihin tämä asia liittyy.

        " Ei suutu koskaan näkyvästi, ei rayhää eikä huuda, mutta suuttumuksen aistii hänestä jännästi, aivan kuin se olisi sisäistä. Nenänpää vain valkenee, muuta ei ulospäin näy. "
        Minulla vahva käsitys, että narsisti ei osaa riidellä. Asia on sikäli vaikea myös narsistille, että heikäläinen aivan varmasti törmää jatkuvasti tilanteisiin, joissa ei voi olla oikeassa ja ne ovat heikäläisille vaikeita tilanteita. Ne tosiaan sivuutetaan tuhahduksella tms.
        Narsisti ei osaa riidellä, koska riita on hyvin monisyinen tapahtuma. Riidassa käydään läpi molempien näkemystä, asenteita ja tunteita... Narsisti ei yllä siihen. Hän on omnipotentti, riita on hänelle absurdi tapahtuma, jossa ei voi olla hänen mielestään mitään järkeä, koska se on kuitenkin joka tapauksessa hän, jonka on löydettävä se oikea ratkaisu ja joka oikea ratkaisu hänellä olisi hallussaan jo ilman muuta, mutta jotkut esteet ovat vain tiellä...


      • pettynyt-

        Ei osaa riidellä rakentavasti, räjähtää vaan ja syyttelee toista osapuolta riidanhakuiseksi, vaikka vaan haluaa selvittää asiat ja sanoa oman näkemyksen, se että on jostain eri mieltä on kuin punainen vaate, josta suuttuu. Mitään asiaa ei voida käsitellä, koska kun yrittää palata siihen, niin suuttuu taas ja syyttelee. Olkoon niiden mielistelijöiden seurassa sitten, joita ei kyllä ole kovin montaa, jotka sitä jaksaa.


      • Ok_minun

        "joita ei kyllä ole kovin montaa, jotka sitä jaksaa. "
        Ok, minun narsisti-psykopaatillani on mittava joukko tuttuja ja tuttujen tuttuja, potentiaalisia tuttuja ja uusia mahdollisuuksia, taktiikoita joiden kanssa edetä. Olen aina kuvitellut että narsistilla on ns. hovi, jonka jäsenten puoleen voi aina kääntyä. On kartoittanut koko elämänsä piirejä, että ei koskaan jäisi tuntia pidemmäksi aikaa yksin.


      • zenbuddha
        Jlq kirjoitti:

        Tämän perusteella kyse tuskin on narsismista, taustalla lienee jotain "alkeellisempaa". Henkilön persoona vaikuttaa tietylla tapaa estyneeltä tai kehittymättömältä. Selvää hataran minä-kuvan aiheuttamaa defenssi-käytöstä; hän suojelee itseään alitajuiselta heikkouden ja alemmuuden kokemuksilta rakentamalla kulissin ihmisiä kohtaan jotka voisivat tämän vajavuuden hänessä huomata, lähimmäiset. Hän varmaan tiedostaakin tämän jollain tasolla, joka ruokkii kykenemättömyyden tunnetta entisestään, ja pahimmassa tapauksessa johtaa mainitsemaasi sulkeutumiseen. Vierailta hänen on helpompi hakea tukea, koska heikompi tunne side mahdollistaa mm. korkeamman kritiikinsietokyvyn. Hän voi silloin mielessään ohjata kokemansa alentuvuuden vierasta henkilöä varten luomaansa "sivupersoonaan".

        Uskon, että kyseinen henkilö kärsii tilastaan eniten itse, ja terapiamuotoisesta hoidosta voisi olla valtavaa hyötyä. Näissä tapauksissa henkilön hoitoon saaminen voi tosin olla äärettömän vaikeaa, etenkin kun tätä on selvästi jatkunut pitkään ja haitalliset sisäistämismallit ovat jo rakentuneet osaksi persoonaa. Hänen tulisi myöntää ongelmansa, jota tuskin tekisi tässä vaiheessa. En osaa valitettavasti mainita mitään tiettyä tahoa, mutta suosittelen ottamaan yhteyttä johonkin ammattitason henkilöön jolta voisitt kysyä neuvoja.

        Hän ei todellakaan tunne itse itseään. Se olen huomannut.Ei koskaan tutkistele mitä tai kuka on ja mitä tekee elämässä. Ei arvioi tekemisiään jälkeenpäin, muuten kuin jos tekee, ylipositiiviisesti. Oikeastaan hän ei välitäkään siitä miten asiat on mennyt, vaan hän elää tyyliin kuin heittäisi nuolen mihin suuntaan tahansa aina ja tuloksena on kymppi, Tämä mahdollistaa että epäkohdista kasvaa lopulta vuori, joka alkaa haitata häntä itseäänkin. Mutta muita hän ei pyydä tekemään, hän on 100% minä itse tyypiltään. Varmaan hän ei välitä siitäkään edes millainen itse oikein on. Häntä ei kiinnosta tietää. Hän luo oman kuvansa itsestään sivullisten arioiden mukaan, joille hän myös antaa ilmaisia lahjuksia. Hän kai ostaa siten muilta itselleen hyvän arvonimen. Hän ei oikein välitä mitä läheiset hänestä sanovat. Jos sanomme epäkohdista hän nostaa ulkopuolisten lahjusten saaneiden hyvät arviot meidän arviotamme vastaan ja ne kumoavat kaiken.


      • zenbuddha
        zenbuddha kirjoitti:

        Hän ei todellakaan tunne itse itseään. Se olen huomannut.Ei koskaan tutkistele mitä tai kuka on ja mitä tekee elämässä. Ei arvioi tekemisiään jälkeenpäin, muuten kuin jos tekee, ylipositiiviisesti. Oikeastaan hän ei välitäkään siitä miten asiat on mennyt, vaan hän elää tyyliin kuin heittäisi nuolen mihin suuntaan tahansa aina ja tuloksena on kymppi, Tämä mahdollistaa että epäkohdista kasvaa lopulta vuori, joka alkaa haitata häntä itseäänkin. Mutta muita hän ei pyydä tekemään, hän on 100% minä itse tyypiltään. Varmaan hän ei välitä siitäkään edes millainen itse oikein on. Häntä ei kiinnosta tietää. Hän luo oman kuvansa itsestään sivullisten arioiden mukaan, joille hän myös antaa ilmaisia lahjuksia. Hän kai ostaa siten muilta itselleen hyvän arvonimen. Hän ei oikein välitä mitä läheiset hänestä sanovat. Jos sanomme epäkohdista hän nostaa ulkopuolisten lahjusten saaneiden hyvät arviot meidän arviotamme vastaan ja ne kumoavat kaiken.

        Hänen kanssaan ei pysty tulemaan läheiseksi koska hän ei puhu meille koskaan siten että hänestä tulisi jonkinlainen inhimillinen kuva. Hän ei tarvotse mitään hän ei huomioi muita läheisiään. Jos sanot hänelle ongelmasta oli se pieni tai suuri hän lähtee hakemaan apua siihen muilta ts. levittelee ongelman sivullisten korviin, sellaisten joille se ei vähimmässäkään määrin kuulu. Minäkin varon kertomasta hänelle mistään asioista koska hän on kuin puhuisi jollekin sivulliselle. Hän ei tunnu minulle läheiselle vaan etäiselle, joka ainoastaan vahtii minua ja minun asioitani huomatakseen jonkin seikan joka on uutisen arvoinen ulkopuolisille.


      • zenbuddha
        Minulla kirjoitti:

        " Ei suutu koskaan näkyvästi, ei rayhää eikä huuda, mutta suuttumuksen aistii hänestä jännästi, aivan kuin se olisi sisäistä. Nenänpää vain valkenee, muuta ei ulospäin näy. "
        Minulla vahva käsitys, että narsisti ei osaa riidellä. Asia on sikäli vaikea myös narsistille, että heikäläinen aivan varmasti törmää jatkuvasti tilanteisiin, joissa ei voi olla oikeassa ja ne ovat heikäläisille vaikeita tilanteita. Ne tosiaan sivuutetaan tuhahduksella tms.
        Narsisti ei osaa riidellä, koska riita on hyvin monisyinen tapahtuma. Riidassa käydään läpi molempien näkemystä, asenteita ja tunteita... Narsisti ei yllä siihen. Hän on omnipotentti, riita on hänelle absurdi tapahtuma, jossa ei voi olla hänen mielestään mitään järkeä, koska se on kuitenkin joka tapauksessa hän, jonka on löydettävä se oikea ratkaisu ja joka oikea ratkaisu hänellä olisi hallussaan jo ilman muuta, mutta jotkut esteet ovat vain tiellä...

        Hänen suuttumisensa tarkoittaa toisen täydellistä mitätöintiä ja huomioimatta jättämistä. Hän vaikenee, ei puhu eikä pukahda. Ei vastaa millään tavalla jos läheinen sanoo hänelle tilanteessa jotain. Se on ärsyttävintä mitä olla voi. Se ehkä tarkoittaa että antaa tilanteen olla mikä se on, tein minkä tein, enkä tekemisiäni tai kantaani muuta.


      • Voitko
        zenbuddha kirjoitti:

        Hän ei todellakaan tunne itse itseään. Se olen huomannut.Ei koskaan tutkistele mitä tai kuka on ja mitä tekee elämässä. Ei arvioi tekemisiään jälkeenpäin, muuten kuin jos tekee, ylipositiiviisesti. Oikeastaan hän ei välitäkään siitä miten asiat on mennyt, vaan hän elää tyyliin kuin heittäisi nuolen mihin suuntaan tahansa aina ja tuloksena on kymppi, Tämä mahdollistaa että epäkohdista kasvaa lopulta vuori, joka alkaa haitata häntä itseäänkin. Mutta muita hän ei pyydä tekemään, hän on 100% minä itse tyypiltään. Varmaan hän ei välitä siitäkään edes millainen itse oikein on. Häntä ei kiinnosta tietää. Hän luo oman kuvansa itsestään sivullisten arioiden mukaan, joille hän myös antaa ilmaisia lahjuksia. Hän kai ostaa siten muilta itselleen hyvän arvonimen. Hän ei oikein välitä mitä läheiset hänestä sanovat. Jos sanomme epäkohdista hän nostaa ulkopuolisten lahjusten saaneiden hyvät arviot meidän arviotamme vastaan ja ne kumoavat kaiken.

        "Hän ei oikein välitä mitä läheiset hänestä sanovat. Jos sanomme epäkohdista hän nostaa ulkopuolisten lahjusten saaneiden hyvät arviot meidän arviotamme vastaan ja ne kumoavat kaiken. "
        Voitko jotenkin valaista, mitä tarkoitat läheisillä tässä tapauksessa?


      • zenbuddha
        Voitko kirjoitti:

        "Hän ei oikein välitä mitä läheiset hänestä sanovat. Jos sanomme epäkohdista hän nostaa ulkopuolisten lahjusten saaneiden hyvät arviot meidän arviotamme vastaan ja ne kumoavat kaiken. "
        Voitko jotenkin valaista, mitä tarkoitat läheisillä tässä tapauksessa?

        Omaa perhettä, läheisimmät ihimiset joita hänellä on. Vaikka tuntuu että sekin on nurinpäin, ulkopuoliset ovat läheisempia kuin omat perheenjäsenet. Läheiset ovat niitä jotka elävät lähimpänä häntä fyysisesti. Henkisesti hän ei ole meidän lähellämme.


      • zenbuddha
        Voitko kirjoitti:

        "Hän ei oikein välitä mitä läheiset hänestä sanovat. Jos sanomme epäkohdista hän nostaa ulkopuolisten lahjusten saaneiden hyvät arviot meidän arviotamme vastaan ja ne kumoavat kaiken. "
        Voitko jotenkin valaista, mitä tarkoitat läheisillä tässä tapauksessa?

        Läheiset (fyysisesti) ovat oma perhe. Henkisesti taas ulkopuoliset ovat hänelle läheisempia kuin oma perhe. Hän ei tarvitse meitä muuhun kuin oman väheksyntänsä ja mitätöintinsä kohteeksi, mitä tyydytystä se hänelle sitten tuottaakaan. Heikompilahjainen hän kuin me muut, ainoastaan hän on pätevä siinä kuinka mitätöidä oma perhe. Sitä me muut emme oikein osaa, hän on taas asiassa kuin luonnonlahjakkuus.


    • poiuytresdfg

      Mun on sellasia älykkäämpiä henkisia narsisteja joita nimitan alynarsisteiksi.
      Sellaiset eivat valttamatta ole rikollisia, vaan voivat tarkastikin perehtya lakipykaliin ja noudattaa niita , mutta minakin katsoisin etta sellaiset ovat silti vahingollisia laheisilleen.
      Kun joku on nakyvasti ja raikeasti törkeä se voi johtaa samantien uhrin "vapautumiseen" sosiaalisesti. Siksipa alynarsisti ei alkaa kaikkia ällöttavaksi tyypiksi,

      Ma en pida pohjimmiltaan toisille kiltteja henkilöita ollenkaan narsisteina, vaikka olisivatkin jotenkin ongelmallisia, Narsistista hönkii sellainen "pirumaisuus", pimea voima, todella, siita erottaa. Vain se etta pyörii viattomasti oman napansa ympari ei mun mielesta viela ole narsisti.
      Siis niinkuin mun isa, jos han pyöris vain oman napansa ymparilla itsekseen niinkuin paljon tekee, se vois olla vaikka vaan Aspergeria, joka on jossain mielessa "itseensa sulkeutumista", mutta itseensa sulkeutuminen ei ole narsismia. Ihminen vaan ikaankuin sulkee aistinsa ulkomaailmalta.
      Se voi vaikuttaa epaempaattisille, mutta siihen ei liity mitaan ilkeytta. Mutta mun isa laukoo miltei sadistisia diktaattorimaisia lauseita sielta valista toisille ilkeäntyyytyvääisellä aanensavylla kun on voinut loukaten kayttaa valtaa, siita nakee etta on narsisti.

      Jos ei ole ilkeytta ei ole narsisti "malignant narcissist" niinkuin sanotaan.
      Ja jos se ei ole malignant narcissism, niin mun mielesta se on silloin hyvantahtoista tervetta narsismia, jota ei voi katsoa narsismiongelmaksi.

    • 88jhyty

      Minusta narsisti paljastuu parhaiten tilanteessa kun elämässä sattuu jotain vakavaa esim. onnettomuus, sairaus. Jouduin leikkaukseen -> ei minkäänlaista tukea, narsisti pauhasi vain omista "sairauksistaan". Jäi vatsaan leikkausarpi -> narsisti lohdutteli että ole onnellinen ettet ole huora ja koe ansiomenetystä arven takia.

      • mnbmnbmnb

        Toden totta. Juuri tuonkaltaisissa tilanteissa paljastuu tai ihan missä muussa kriisissä tahansa. Tulkitsee kaiken valittamiseksi, jos jotain sanoo, mutta sukulaisille muistaa kyllä mainostaa, että kun se ei koskaan valita, niin ei voi auttaa. Sairastuminen on kyllä se hauskin kohta, koska narsisti on aina vaikeammin sairaampi kuin sinä itse ja pikkuisessa flunssassa juoksuttaa toista asioillaan. Kun sitten vastavuoroisesti olisi hänen vuoro auttaa ja käydä apteekissa, niin sellaista on aivan turha toivoa, vaan itse pitää kuumeessa hakea omat lääkkeensä.

        Oikeastaan, oli asia mikä hyvänsä, niin narsisti on aina sen tehnyt paremmin. Jopa niinkin älytöntä, että jos sinulle on sattunut joku ikävä asia, niin narsistille on sattunut vielä ikävämpi kuin sinulle. Ts. aina pitää olla parempi/huonompi kuin kanssakulkija.


      • Narsistilla
        mnbmnbmnb kirjoitti:

        Toden totta. Juuri tuonkaltaisissa tilanteissa paljastuu tai ihan missä muussa kriisissä tahansa. Tulkitsee kaiken valittamiseksi, jos jotain sanoo, mutta sukulaisille muistaa kyllä mainostaa, että kun se ei koskaan valita, niin ei voi auttaa. Sairastuminen on kyllä se hauskin kohta, koska narsisti on aina vaikeammin sairaampi kuin sinä itse ja pikkuisessa flunssassa juoksuttaa toista asioillaan. Kun sitten vastavuoroisesti olisi hänen vuoro auttaa ja käydä apteekissa, niin sellaista on aivan turha toivoa, vaan itse pitää kuumeessa hakea omat lääkkeensä.

        Oikeastaan, oli asia mikä hyvänsä, niin narsisti on aina sen tehnyt paremmin. Jopa niinkin älytöntä, että jos sinulle on sattunut joku ikävä asia, niin narsistille on sattunut vielä ikävämpi kuin sinulle. Ts. aina pitää olla parempi/huonompi kuin kanssakulkija.

        Narsistilla on myös mittava apujoukkokaarti, keillä osalla mitä hirveämpiä ongelmia. Näitä voi aina käyttää uhria vastaan. Aina joku tarvitsee narsistin apua kipeästi, eikä uhri siksi tarvitse mitään huomiota, koska uhrilla on asiat niin hyvin... Jos uhrilla oikeasti on asiat hyvin, niin narsisti ei sellaista jaksa, koska narsisti tarvitsee jonkun joka on selkeästi heikoilla.
        Minun narsisti-psykopaattini alkoi seksuaalisen sadismin tilanteessa, jossa ei minulla häntä kohtaan ollut muita pyyteitä kuin sellainen rakkaus-seksi juttu... Tietenkin yhteinen elämäkin oli kiikarissa, mutta sehän ei ollut narsistin kiikarissa.
        En voi sanoa, että seksuaalinen sadismi olisi alkanut häneltä tarkoituksenmukaisesti, mutta sellaiseen asetelmaan mentiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe