Unelmat, höttöäkö

tavoitteita

Onnellisuusprofessori Markku Ojanen sanoo ettei ihminen tarvitse unelmia, mutta tavoitteita tarvitsee.
Unelmat eivät kerro erityisen onnellisesta elämästä.
Brittitutkimuksen mukaan eniten haaveilivat vankilassa olevat ja mielenterveysongelmista kärsivät. Kun elämä ei ole raiteillaan, unelmille on tilausta. Miksi haaveilla, jos elämä on kunnossa?

Mistä unelmoitte, mitä tavoittelette?

56

356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä iässä 60 on turha unelmoida.
      Kaikki tarvittava on jo saavutettu.
      Joitakin typeryksiä tietenkin on, mutta sehän on heidän oma vikansa.
      Että jotakin jäi puuttumaan.
      -
      Unelmointi kuuluu paljon nuorenpien palstalle.
      Menehän sinne höpisemään.
      -
      Siks toiseksee.
      Tätä samaa jankutettiin jo keväällä.

H.

• Mietipä

"Menehän sinne höpisemään."

Tuolla sinun nyky onneasi jankutat täällä lähes jokaisessa aloituksessa ?

Mietipä ihan ite, kuka voisi lähteä jo sinne mihin muita ajat.

• tavoitteita

Olen huomannut sinun hunksz pitävän palstalla yllä toisten unelmointia, se kai on tavoitteesi.

• Mietipä kirjoitti:

"Menehän sinne höpisemään."

Tuolla sinun nyky onneasi jankutat täällä lähes jokaisessa aloituksessa ?

Mietipä ihan ite, kuka voisi lähteä jo sinne mihin muita ajat.

"Mietipä"

Missä minä jankutan onneani?
        Ja mitä minä ajan?
        -
        Olehan tarkenpi.

H.

• En unelmoi juuri mistään, jos haluan jotain yritän parhaani mukaan saavuttaa sen, ei ikä ole este.
        Onneksi en halua mitään ihmeempiä, kai elämä on opettanut realistiksi.
        Nyt odottelen että pääsen käymään kaupoilla, uunin lämmityksessä menee puoli päivää.
        Minulla on kaikkea mitä tarvitsen, kohtuullinen toimeentulo ja rakkauttakin.
        Terveys on kohillaan, ainakin vielä. Pitää olla tyytyväinen.

• nyky.nyky.onnea
        hunksz kirjoitti:

"Mietipä"

Ja mitä minä ajan?
        -
        Olehan tarkenpi.

H.

Vapaa ja varakas eläkeläinen?

• tavoitteita kirjoitti:

Olen huomannut sinun hunksz pitävän palstalla yllä toisten unelmointia, se kai on tavoitteesi.

"tavoitteita"

Totta.
        Mutta minä en jankuta vanhoista aloituksista.
        Kirjoitan aina ihan omaa ja tuoretta.
        Enkä minä nyt ihan sanoisi sen olevan tavoitteeni.
        Toiveeni kylläkin.

H.

• nyky.nyky.onnea kirjoitti:

Vapaa ja varakas eläkeläinen?

"nyky.nyky.onnea"

Juu.
        Olen.

H.

• mitäpuppua
        hunksz kirjoitti:

"tavoitteita"

Totta.
        Mutta minä en jankuta vanhoista aloituksista.
        Kirjoitan aina ihan omaa ja tuoretta.
        Enkä minä nyt ihan sanoisi sen olevan tavoitteeni.
        Toiveeni kylläkin.

H.

Luuletko hunksz näiden sinusta unelmoivien olevan vankilassa taikka mt-ongelmista kärsiviä, kaipaavat lohtua ja haaveita raskaan elämänsä täytteeksi?

• mitäpuppua kirjoitti:

Luuletko hunksz näiden sinusta unelmoivien olevan vankilassa taikka mt-ongelmista kärsiviä, kaipaavat lohtua ja haaveita raskaan elämänsä täytteeksi?

"mitäpuppua"

Kymmeniä/satoja kertoja olen sanonut että en.
        Kirjoitukseni ovat ihan kaikille.
        Jokainen voi niistä ottaa, tai olla ottamatta.
        Kissalleen tai Koiralleenkin.

EOC

H.

• mitäpuppua
        hunksz kirjoitti:

"mitäpuppua"

EOC

H.

Ensimmäistä kertaa tuota kysyn en ole huomannut sun ennen siihen vastanneen.

• Mietipä
        hunksz kirjoitti:

"Mietipä"

Ja mitä minä ajan?
        -
        Olehan tarkenpi.

H.

"Olehan tarkenpi."

Tarkkanapa ollaan, totta vie

ja ny wieder auf see ku on aikaa.

• Se on makuasia, onko ne unelmia vai tavoitteita, jos ne ovat toteuttamiskelpoisia.
      Tavoitteita kai jokaisella pitää olla, muutenhan ihminen tylsistyy.
      Siinä ei kummoista tutkimusta tarvitse, että eniten unelmoivat ovat vankeja ja mielenterveyspotilaita. Onko se viisaampaa, jos onnellisuusproffa tämän itsestäänselvyyden sanoo.

• tavoitteita

Tällaiset tutkimukset tehdään usein itsestäänselvistä asioista, joihin lähes jokainen tietää vastauksen.
        Miksi joku tutkija käyttää aikaa ja rahaa moisiin joutavuuksiin, sitä ihmettelen itsekin.

• hmpff

Noniin! Asiaa! Viimeiset 20 vuotta ollut ilman unelmia, pelkkiä suunnitelmia vaan elättänyt.

Olen saanut kuulla että ihmisellä PITÄÄ olla unelmia, ja tuntenut pienen tyhjyyden sen takia. Mutta, kun käänsin vihdoin katseen sisäänpäin, eikä kohti muiden näkemystä... se on oikeasti vapaa olotila.

Unelmaton elämä pakottaa elämään hetkessä. Näin mä väitän.

• tavoitteita

Myös mä elän unelmatonta elämää ja tää on ok.

• En pidä unelmia ja tavoitteita toisiinsa verrattavissa olevina.

Onhan sillä väliä että tavoitteeni saada kaveri ylös lattialta, syömään ja ulos, ei se nyt unelma ole. Sinnikästä houkuttelua, vähän voimaa vaativaa, vaan ei mitään tekemistä unelman kanssa.

Unelmat ovat usein juuri höttöä, oi kun olis ja ai kun sais, milloin mitäkin.
      Voi toki toivoa jotain, tavoitella sitä ja joskus tavoite toteutuukin.

• tavoitteita

Sulla on kouriintuntuvia arkipäivän tavoitteita, tässä ja nyt elettäviä.

• käynkökusella-ilmanlupaa

Se on sääli, että kaikkeen miten ihminen toimii, tarvitaan professori tai tutkielma nykyään. Unohtamatta terapeutteja sun muita hilapilluttimia.

Ihminen ei voi olla onnellinenkaan ennen kuin laki ja professori määrää.

• Kyllä.tämä.tässä

Lähimmäiset kyllä huomattaa jos alan näyttää onnelliselta, liian onneliselta ni vievät hoitoon.

• LuckyLuckyMe

Jaa, mulla on vähän tavoitteita, paljon haaveita, useita unelmia ja sitten ne jokuset asiat mitkä on välttämättömiä pakkoja.

• Mielenterveysongelmista kärsivä vanki unelmoi vapaudesta, tavoitteena tehdä iso keikka ja rikastua.
      Voi se olla niinkin.

• Taikuritässä

Unelmointia käytetään markkinoinnissa. Luodaan haavekuvia.
        Pankit esimerkiksi jossain vaiheessa mainostivst: unelmista totta.
        Arkitodellisuudessa rahako ratkaisee? Voi olla, että monen osalta kyllä: autonvaihto, asunnonvaihto, matka jne. Ihan tavallisten ihmisten arkipäiväisiä juttuja, joita ei ehkä juuri nyt ole mahdollista toteuttaa eri syistä.
        Ei unelmointi ja haaveilu ole pahasta, kunhan jalat pysyvät maassa.
        Ne voivat kantaa, jos pitää niitä mahdollisina. Vai onko tämä romanttinen näkökulma. Olen siis eri mieltä proffan kanssa.
        En tunne vankilatyyppejä tai mielenterveystapauksia, joten en voi heidän puolestaan sanoa. Ehkä ne ovat erilaisia, ne unelmat.

• Taikuritässä kirjoitti:

Unelmointia käytetään markkinoinnissa. Luodaan haavekuvia.
        Pankit esimerkiksi jossain vaiheessa mainostivst: unelmista totta.
        Arkitodellisuudessa rahako ratkaisee? Voi olla, että monen osalta kyllä: autonvaihto, asunnonvaihto, matka jne. Ihan tavallisten ihmisten arkipäiväisiä juttuja, joita ei ehkä juuri nyt ole mahdollista toteuttaa eri syistä.
        Ei unelmointi ja haaveilu ole pahasta, kunhan jalat pysyvät maassa.
        Ne voivat kantaa, jos pitää niitä mahdollisina. Vai onko tämä romanttinen näkökulma. Olen siis eri mieltä proffan kanssa.
        En tunne vankilatyyppejä tai mielenterveystapauksia, joten en voi heidän puolestaan sanoa. Ehkä ne ovat erilaisia, ne unelmat.

En minäkään tunne yhtään vankia, kenenkään mielenterveyttä en ala pohtimaan, joitain selviä tapauksia tiedän, virallinen diagnoosi kun on.

Voiko ihmisen saada mainosten avulla unelmoimaan?
        En usko, että kaikkien kohdalla se onnistuu, jos esim. inhoaa tropiikkia, ei mainos saa siitä unelmoimaan.

Voihan unelman kehitellä itsekin mielessään, vaikkapa täällä virtuaalimaailmassa.
        Eikä sekään pahasta ole, saattaa auttaa kestämään paremmin todellisuutta.

• Onni on ansaitsematon lahja tulevaisuudelta :)

• tavoitteita

Onko onni yhtä kuin unelmointi tai tavoite, vaiko saavutus?

• Taikuritässä

Yllätys. Ei voi päättää olla onnellinen, korkeintaan tyytyväinen.
        Unelmointia ei voi ulkoistaa, se on ilmainen haavematka.

• Taikuritässä

Lisään. Tavoiteiden asettelu on harkittua, järkeiltyä, laskelmoivaa, tietoista toimintaa.

• Eikö tavoitteen asettamisen pohjalla ole kuitenkin aina unelma, haave, jostain paremmasta. Jos vaikka haluaa omakotitalon, eikö siitä ensin unelmoida.
      Toinen asia en se, kuka siihen sitkeäasti pyrkii, kuka taas vaan haihattelee.
      Kaikkihan alkaa ajatuksesta.
      Ei sellaista ihmistä ole olemassakaan, jolla ei koskaan olisi/olisi ollut unelmia, tajuaa sen tai sitten ei.

• tavoitteita

Entä saavuttamaton unelma, unelmoida unelman vuoksi, vailla toteutumisen mahdollisuutta. Masentaako se lopulta, kun huomaa ettei onnistukaan.

• No se on sitä haihattelua.
        Vain ihminen itse pystyy arvioimaan, ovatko hänen unelma realistisia vai eivät.
        Unelmoida voi vaikka 300 huoneen linnasta ja silti tietää, että se ei milloinkaan toteudu.
        Kyllä moni unelmoi isosta lottovoitostakin, tietäen, että se on hyvin epätodennäköistä.

• eppu2 kirjoitti:

No se on sitä haihattelua.
        Vain ihminen itse pystyy arvioimaan, ovatko hänen unelma realistisia vai eivät.
        Unelmoida voi vaikka 300 huoneen linnasta ja silti tietää, että se ei milloinkaan toteudu.
        Kyllä moni unelmoi isosta lottovoitostakin, tietäen, että se on hyvin epätodennäköistä.

"eppu2"

Menen piakkoin asennuttamaan autooni uudet talvi-renkaat.
        Hienoa! Eikö olekin?
        -
        Mutta en minä niistä unelmoinut, 640€ hei?
        On vaan niin että renkaatkin vanhenevat.

H.

• tavoitteita
        hunksz kirjoitti:

"eppu2"

Menen piakkoin asennuttamaan autooni uudet talvi-renkaat.
        Hienoa! Eikö olekin?
        -
        Mutta en minä niistä unelmoinut, 640€ hei?
        On vaan niin että renkaatkin vanhenevat.

H.

Mä en usko että sä hunks osaisit unelmoida mistään. Tiedät tavoitteen ja hankit sen kuten nuo uudet renkaat.

• hmpff

Tuo on totta, että kukaan tuskin elää ilman unelmia. Onhan niitä, minullakin ollut. Vaan ei tällä hetkellä. Vai onko?

Liekö tämä joku tulkinnanjuttu? Onko kaikki hatarat suunnitelmat ja mielitekoja unelmia?
        Jos mietin että viikonloppuna olisi kiva syödä kalaa, niin onko se unelma? Onko mun pakko taas syödä sanani.

• hmpff
        tavoitteita kirjoitti:

Mä en usko että sä hunks osaisit unelmoida mistään. Tiedät tavoitteen ja hankit sen kuten nuo uudet renkaat.

Jos hän haaveileekin sakottomasta ja turvallisesta elämästä? :))

• tavoitteita
        hmpff kirjoitti:

Käsittääkseni hän elää sitä.

• hmpff kirjoitti:

"humps"

Nuoren ihmisen pitää olla Peter Pan.
        -
        Kun hän alkaa vanheta 40
        On hänen aikansa alkaa elää todellisuutta.
        Todellisuuteen eivät unelmat enää kuulu.
        Kuuluu reaalisuus.

H.

• hunksz kirjoitti:

"humps"

Nuoren ihmisen pitää olla Peter Pan.
        -
        Kun hän alkaa vanheta 40
        On hänen aikansa alkaa elää todellisuutta.
        Todellisuuteen eivät unelmat enää kuulu.
        Kuuluu reaalisuus.

H.

Älä valehtele, kun katsoo noita Sinun lirkkumusaketjujasi, et muuta teekään, kun unelmoit.

• eppu2 kirjoitti:

Älä valehtele, kun katsoo noita Sinun lirkkumusaketjujasi, et muuta teekään, kun unelmoit.

EOC

H.

• mitäpuppua
        eppu2 kirjoitti:

Eppu, ei hän unelmoi, hän ruokkii riimeillään toisten unelmia.

• mitäpuppua kirjoitti:

Eppu, ei hän unelmoi, hän ruokkii riimeillään toisten unelmia.

"mitäpuppua"

Nooh.
        Olenhan siellä minäkin.
        Jossain.

H.

• mitäpuppua
        hunksz kirjoitti:

"mitäpuppua"

Nooh.
        Olenhan siellä minäkin.
        Jossain.

H.

Niimpä olet, riimittelemässä unelmoijille.

• mitäpuppua kirjoitti:

Niimpä olet, riimittelemässä unelmoijille.

"mitäpuppua"

Niissä riimeissänikin.
        Unelmoi sinä vuorostasi minulle.

H.

• mimmimum-..mi

Tulkinta kysymyksiä... Markku Ojanen on tosi symppis mies....hän on sanonut : Tee unelmastasi tavoite.... ja korostanut sitä kuinka suomalaiset ovat realisteja unelmissaan.... Selvästihän unelmat ovat erilaisia kaksikymppisellä ...kuin kuuskymppisellä.. 20v. unelmoi rakkaudesta..lomamatkasta...hyvästä työpaikasta...60 unelmoi esim. riittävästä toimeentulosta...hyvästä vanhuudesta...terveydestä... Unelmia pitää olla...mielestäni....tylsä paikka olisi ilman niitä....

• tavoitteita

Kuusikymmentä täyttäneellä pitää olla hankittuna se riittävä toimeentulo, vaikea enää sitä alkaa tavoitella.
        Hyvä vanhuus, terveys, ym. eivät voi olla unelmia vaan tavoitteita.

• tavoitteita kirjoitti:

Kuusikymmentä täyttäneellä pitää olla hankittuna se riittävä toimeentulo, vaikea enää sitä alkaa tavoitella.
        Hyvä vanhuus, terveys, ym. eivät voi olla unelmia vaan tavoitteita.

"tavoitteita"

Kuten minä tuolla aiemmin kirjoitinkin.
        Aikasti surkean kopion teit.

H.

• mimmimum-..mi

Niin näitä unelmia on kuitenkin mitattu....onko se unelma kaikilla tavoitettu...siitä voidaan olla erimieltä...Keski-ikäisten päällimmäisinä asioina on riittävä toimeentulo sekä lasten pärjääminen elämässä....
        Tänään muuten juuri kuulin kun nainen oli huolissaan vanhan äitinsä raha tilanteesta....tilillä 0 euroa...

• tavoitteita
        hunksz kirjoitti:

"tavoitteita"

Kuten minä tuolla aiemmin kirjoitinkin.
        Aikasti surkean kopion teit.

H.

Mä vastasin tälle mimmimummolle, ei kait hänkään ollut sun viisauksiasi lukenut.

• Mikä_milloinkin

Minulla on hirveän paljon unelmia, on ollut aina. Tiedän kyllä realistisena ihmisenä, ovatko ne saavuttamattomia asioita vai eivät.

Minusta elämä ilman mielikuvitusta olisi kauheaa. Kyllä minua aikanaan koulu ja monet muut asiat opettivat pois mielikuvituksen käytöstä, mutta eivät ne ilmeisesti täysin onnistuneet. Mielikuvituksen käyttöä tarvitaan mm. kirjoittamisharrastuksessa ja teatteri-improvisaatiossa. Olisin kädetön kumpaankin, ellei minulla olisi mielikuvitusta.

Miksi mielikuvitus-unelmat olisivat sen pahempia kuin vaikkapa tv-sarjat? En ole ikinä katsonut mitään sarjaa, koska en avaa televisiota paljon muutoinkaan, joskus oli useampi vuosi välissä, kun ei kukaan asunnossani käynytkään katsonut.

Aion unelmoida jatkossakin. Ehkäpä tästä syystä en ole ikinä tajunnut sanontaa harmaa arki. Minusta arki ei ole harmaa, vaan arki on täynnä värejä.

• "Mikä_milloinkin"

Mieli-kuvitus ei ole unelma.
        Se on oma valinta.

H.

• eivielä70

Mikä on tämän palstan tarkoitus, kun aiheet pitää valmiiksi kysyä nimimerkki hunkszilta? Aina ja joka päivä moittii aloituksia ja ovat väärällä palstalla. Voisi vähän katsoa tarkemmin omia aloituksiaan ja jankutuksiaan ja renkutuksiaan, eiköhän kaikilla ole sama oikeus kuin hänellä. Kaikella kunnioituksella.

• On-se-niin-väärin

Unelmat taitaa onnenonkijoilta hävitä nyt kun Tanska lupaa sulkea heiltä rajat.

Suomesta paenneita takaisin Ruotsiin saivat kokea kovia,
      kun humanitaarinen suurvalta ei tarvitsekaan näiden moniosaajien palveluita ?

• mimmimum-..mi

Tänään asunnottomien yö... kaatuneita unelmia...A-studio kertoo etenkin naisten lisääntyneestä asunnottomuudesta...olisi se kauhea tilanne ...ei voi kuvitella edes...

• Unelmana.tavoite

Luin koko jankkaavan ketjun, mutta vastaan aloittajalle. En tiedä mikä ero on tavoitteella ja unelmalla. Ihmettelen professorin mielipidettä, lienenkö sitten mielenterveyspotilas. Kertokaapa ero, Kiitos. Katsoin jopa Wikipediasta, en saanut vastausta.
      Nuorena mietin, miksi jollakin samalla käytävällä on enemmän palkkaa kuin minulla. Löysin vastauksen, hänellä on enemmän koulutusta. Laitoin tavoitteen, jonka saavutin. Palkka tuli käytävän parhaimmaksi. Ensin se oli unelma. Näitä voisin luetella enemmän elämän varrella, perhe, paremmat työpaikat, kauniimpi/isompi koti, mahdollisimman terveet elämäntavat - aina sama kaava. Kaikki tuli, mutta toki kovalla vaivalla ja puurtamisella. Heppoisesti en ole saanut mitään. Äärirajat ovat minulle arkea.
      Nyt vanhana on unelma/tavoite: haluan vaikuttaa kansalaisten taloudellisiin oloihin liittymättä poliittiseen puolueeseen. Pyrin paikkaan, jossa voi siihen pieneltä osalta vaikuttaa. Saas nähdä!
      Toinen tavoite on tehdä hyvä hetki niille, joille voin ja mihin rahkeet riittävät. Annan, lainaan, teen puolesta.
      Katson aikuisten lasteni elämää: sama rata, voi kun eivät särkyisi.

• pirremiinapa

Unelmat taitaa kuulua enempi nuoruuteen, nyt on vain todettava ei niillä realismin kanssa ollut mitään tekoa, mutta onnentunne ei ole tuntematon vieläkään, siihen ei tarvita unelmia.

• katkeruus.tappaa.ihmisen

Täällä kärsitään katkeruudesta. Niin hapanta ja muita mollaavia on tekstit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      55
      14268
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      102
      5302
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      180
      4627
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      71
      3971
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      61
      3615
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      120
      3500
    7. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      53
      2502
    8. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      51
      2419
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      34
      2214
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      21
      1903
    Aihe