Ostin akvan

Uusiakvaristi

240l pesin todellahyvin kaikki hiekat kuumalla ja suodattomet pesuaineella yms.
Nyt huomasin että se olisi pitänyt kypsyttää.
Kalat sairastelee.....
Ostin lääkettä vesi värjäyty vihreäksi lääkkeestä. Pidin sitä 3 päivää.
Osa kaloista kuoli ja osa parantui.
Kaloja kuoli 5 ja 6 parantui.
Loput 30 kalaa ei vaurioita.
Nyt lääkityksestä viikko ja taas alkaa sairastaa.
Vaihdan päivittäin 20 pros vedestä jos siinä jotain myrkyllistä niin ainakin laimenee.
Mitä pitäisi tehdä???
Laitoin ämpäriin sukkahuosupussiin multaa ja kypsytän sitä ja kaadan parinpäivän päästä akvaan. Onko ok vai mitä teen??? Apua.

5

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luulisinainakin

      En osaa ajttaa mjtta luulis että azia korjautuu jos saisit joltain toiselta vanhaa pohjahiekkaa jossa typpibakteereja....

    • vfsr3432

      Lisää vaan pesuainetta ja lääkettä akvaarioon niin kyllä se siitä

    • Arkaavionkäyttö

      Arkaavio vaatii vaivannäköä. Sitä ei huolehdita vain vasemmalla kädellä.

    • Kalatar-

      Pesuainetta akvaariossa. Sehän meni hyvin. Ihan ensimmäiseksi haet kirjastosta lainaan Markku Varjon Akvaarion perusoppaan ja luet sen. Koska jos et hoksannut, että pesuainetta ei saa laittaa akvaarioon tai että kypsyttäminen on must (mikä muuten sukkahousuilla on aika tehotonta, siihen on parempiakin keinoja, kuten bakteeriampullit tai perinteinen hirvensarvisuolakikkailu), niin sulla on todennäköisesti iso kasa kaloja väärissä vesiarvoissa, väärän kokoisessa akvaariossa ja lajeja, jotka lisääntyvät holtittomasti, tarvitsevat parven vaikka ovat yksin tai eivät tule toimeen keskenään. Sulta puuttuu varmasti myös kaikki mahdolliset vesitestit ja mitä on tämä "lääke"? Ei ole mitään lääkettä, joka maagisesti parantaisi kaikki sairauhdet (ja et edes tiedä, mikä sairaus on kyseessä). Sehän olisi kätevää, jos syöpä lähtisi buranalla. Jos nyt kuitenkin oletetaan, että vedessä ei ole klooria, koska et todennäköisesti käytä vedenparannusainetta, niin vedenvaihdot ei ainakaan haittaa. Suosittelen kuitenkin, että hankkiudut kaloista eroon ja opettelet tämän touhun ensin, silleensä aika vastuutonta ottaa eläimiä hetken mielijohteesta niiden tarpeisiin perehtymättä. Ei ollut kannustavaa, tiedän. Kannattaa se kirja lukea.

    • akvaristitaaskerran

      Tervetuloa akvaarioharrastajaksi :)
      Akvaario on vaan siitä jännä, että sinun vastuullasi on muutakin kuin ruokinta (vrt. kissa). Sinun pitää luoda oikeanlaiset olosuhteet kaloille, ja kuten "kalatar" jo sanoikin, hankkia kaloja joilla on samanlaiset vaatimukset. Älä suotta pelästy! Vaikka akvaario vaatiikin paljon eri asioiden opettelua, ei tässä mitään kemiaa tarvitse alkaa lukemaan. Vesikemian perusteet on kuitenkin hyvä hallita. Kalat kun ovat pieniä eläimiä, pienetkin (ja varsinkin äkilliset) muutokset ovat niille kohtalokkaita! Markku Varjon kirjat ovat hyviä, myös eläinkauppa Faunattaren sivulla kerrotaan akvaarion perustamisesta. http://www.faunatar.fi/akvaario
      Tämä on hyvä foorumi kysymyksiin, eikä tyhmiä kysymyksiä olekaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe