240l pesin todellahyvin kaikki hiekat kuumalla ja suodattomet pesuaineella yms.
Nyt huomasin että se olisi pitänyt kypsyttää.
Kalat sairastelee.....
Ostin lääkettä vesi värjäyty vihreäksi lääkkeestä. Pidin sitä 3 päivää.
Osa kaloista kuoli ja osa parantui.
Kaloja kuoli 5 ja 6 parantui.
Loput 30 kalaa ei vaurioita.
Nyt lääkityksestä viikko ja taas alkaa sairastaa.
Vaihdan päivittäin 20 pros vedestä jos siinä jotain myrkyllistä niin ainakin laimenee.
Mitä pitäisi tehdä???
Laitoin ämpäriin sukkahuosupussiin multaa ja kypsytän sitä ja kaadan parinpäivän päästä akvaan. Onko ok vai mitä teen??? Apua.
Ostin akvan
5
418
Vastaukset
- Luulisinainakin
En osaa ajttaa mjtta luulis että azia korjautuu jos saisit joltain toiselta vanhaa pohjahiekkaa jossa typpibakteereja....
- vfsr3432
Lisää vaan pesuainetta ja lääkettä akvaarioon niin kyllä se siitä
- Arkaavionkäyttö
Arkaavio vaatii vaivannäköä. Sitä ei huolehdita vain vasemmalla kädellä.
- Kalatar-
Pesuainetta akvaariossa. Sehän meni hyvin. Ihan ensimmäiseksi haet kirjastosta lainaan Markku Varjon Akvaarion perusoppaan ja luet sen. Koska jos et hoksannut, että pesuainetta ei saa laittaa akvaarioon tai että kypsyttäminen on must (mikä muuten sukkahousuilla on aika tehotonta, siihen on parempiakin keinoja, kuten bakteeriampullit tai perinteinen hirvensarvisuolakikkailu), niin sulla on todennäköisesti iso kasa kaloja väärissä vesiarvoissa, väärän kokoisessa akvaariossa ja lajeja, jotka lisääntyvät holtittomasti, tarvitsevat parven vaikka ovat yksin tai eivät tule toimeen keskenään. Sulta puuttuu varmasti myös kaikki mahdolliset vesitestit ja mitä on tämä "lääke"? Ei ole mitään lääkettä, joka maagisesti parantaisi kaikki sairauhdet (ja et edes tiedä, mikä sairaus on kyseessä). Sehän olisi kätevää, jos syöpä lähtisi buranalla. Jos nyt kuitenkin oletetaan, että vedessä ei ole klooria, koska et todennäköisesti käytä vedenparannusainetta, niin vedenvaihdot ei ainakaan haittaa. Suosittelen kuitenkin, että hankkiudut kaloista eroon ja opettelet tämän touhun ensin, silleensä aika vastuutonta ottaa eläimiä hetken mielijohteesta niiden tarpeisiin perehtymättä. Ei ollut kannustavaa, tiedän. Kannattaa se kirja lukea.
- akvaristitaaskerran
Tervetuloa akvaarioharrastajaksi :)
Akvaario on vaan siitä jännä, että sinun vastuullasi on muutakin kuin ruokinta (vrt. kissa). Sinun pitää luoda oikeanlaiset olosuhteet kaloille, ja kuten "kalatar" jo sanoikin, hankkia kaloja joilla on samanlaiset vaatimukset. Älä suotta pelästy! Vaikka akvaario vaatiikin paljon eri asioiden opettelua, ei tässä mitään kemiaa tarvitse alkaa lukemaan. Vesikemian perusteet on kuitenkin hyvä hallita. Kalat kun ovat pieniä eläimiä, pienetkin (ja varsinkin äkilliset) muutokset ovat niille kohtalokkaita! Markku Varjon kirjat ovat hyviä, myös eläinkauppa Faunattaren sivulla kerrotaan akvaarion perustamisesta. http://www.faunatar.fi/akvaario
Tämä on hyvä foorumi kysymyksiin, eikä tyhmiä kysymyksiä olekaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291333
- 100861
- 75683
- 50577
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40464Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153441Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407- 25381
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372