Auton huonot valot

"Valoavailla"

Mitä olette mieltä autojenne vakiovaloista?

Oma autoni on Audi A4 vuodelta 1998 ja sen valot ovat todella heikot, valokuvio häviää katuvalaistuksessa olemattomiin joten suojatiellä liikkujat ovat vaarassa ilman heijastinta.

Kysyin Audi liikkeestä ratkaisua ongelmaan ja vastaus oli vaihdetaan vuoden -99--> umpiot ja säätölaitteet 1200eur asennettuna.

Ehkä liian kallis omaan budjettiin joten etsin hyviä sumuvaloja joilla saisi lisää valoa pimeille ajo osuuksille.

Ostin sitten Bosch Touring 190 -sumuvalot jotka ovat isot ja antavat paljon hajavaloa joka valaisee tien tehokkaasti, joten jalankulkijat näkyvät nykyisin myös ilman heijastinta (suosittelen silti kaikille heijastimen käyttöä).

No seuraava ongelma oli Audin pitkienvalojen kantavuus, sumuvalot kantavat pidemmälle.

Bosch Touring 190 -lisäpitkät (ref 17,5) nokalle ja nyt näkyy myös pitkälle.

Tällä yhdistelmällä Audin omat valot, sumuvalot ja lisäpitkät erittäin hyvä valaisu.
Omat valot valaisevat lähelle hyvin muttei liian kirkkaasti ja sumuvalot hoitavat lähivalojen tehtävän (vaikka ovatkin puskurin alalaidassa eivät pitäisi häikäistä ketään) sekä lisäpitkät valaisevat kauas eteenpäin niin pitkälle että edessäpäin olevat eläimet/ihmiset näkyvät riittävän ajoissa.

MUTTA itse ongelma on vastaan tulevat autoilijat jotka väläyttelevät pitkiä valojaan lähelle tullessaan sokaistakseen minut.

Onko tämä jokin tervehdys vai mistäköhän johtuu?

Sumuvalojen päällä oloko häiritsee, en pidä niitä päällä kuin silloin kun välttämättä ne tarvitsen pimeässä isoilla teillä ja kaupungissa koulujen/päiväkotien lähettyvillä.

"Valoavailla"

37

6597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kllöö

      sanoo mm. "sumuvalojen käyttö on sallittua sakeassa sumussa, kovalla vesisateella ja lumisateella"

    • -------------------------

      ymmärsinkö oikein,että ajat sumuvalot päällä pimeällä maantiellä esim, 80km/H.minusta oikein suunnattujen sumuvalojen kantama on 7-10 metriä auton eteen.omat ajovalot näyttävät n,25m. sitten se jokin joka jäi mulla kaivelemaan.pitkät ja sumuvalot eivät saa palaa yhtä aikaa.ja ei ihme jos vastaan tulijat vilkuttelevat jos sumuvalojen kantama on pitempi kuin omien lähivalojen,olet suunnannut ne aivan liian ylös.lopuksi kytke ja suuntaa valot oikein,vältyt jopa sakoilta.

      • Pate

        Meillä on kaksi autoa (?), Fiat Brava ja Mazda6 ja niissä molemmissa taitaa saada sumarit ja pitkät yhtäaikaa palamaan. Milloinkas yhtäaikainen palaminen on laittomaksi muuttunut?


      • iskariot
        Pate kirjoitti:

        Meillä on kaksi autoa (?), Fiat Brava ja Mazda6 ja niissä molemmissa taitaa saada sumarit ja pitkät yhtäaikaa palamaan. Milloinkas yhtäaikainen palaminen on laittomaksi muuttunut?

        Vaikka sumarit ja pitkät saisikin palamaan yhtäaikaisesti niin mikä tolkku? Silloin kun sumuvaloja oikeasti sattuisi tarvitsemaan niin kyllä pitkien iskeminen päälle saa aikaan vain valkoisen sumuseinän ilmestymisen auton eteen. Silloin on aivan sama onko laitonta/laillista.

        Alkuperäisen kirjoittajan kannattaisi varmaan alkaa setvimään valovarustuksen kuntoa johdotuksia myöten. Parempaa/paksumpaa piuhaa valoille. Sumuvaloilla ajelu noilla perustein kuulostaaki jo hieman typerältä.


      • Pate
        iskariot kirjoitti:

        Vaikka sumarit ja pitkät saisikin palamaan yhtäaikaisesti niin mikä tolkku? Silloin kun sumuvaloja oikeasti sattuisi tarvitsemaan niin kyllä pitkien iskeminen päälle saa aikaan vain valkoisen sumuseinän ilmestymisen auton eteen. Silloin on aivan sama onko laitonta/laillista.

        Alkuperäisen kirjoittajan kannattaisi varmaan alkaa setvimään valovarustuksen kuntoa johdotuksia myöten. Parempaa/paksumpaa piuhaa valoille. Sumuvaloilla ajelu noilla perustein kuulostaaki jo hieman typerältä.

        Pointti olikin siinä että kirjoittaja _väitti_ sumuvalojen ja kaukovalojen toimintaa yhtäaikaa laittomaksi (mitä se siis ei ole?) Siitä olen kanssasi samaa mieltä siitä että niiden käytöstä yhtäaikaa ei ole todellakaan mitään iloa...


    • järki älä jätä

      "No seuraava ongelma oli Audin pitkienvalojen kantavuus, sumuvalot kantavat pidemmälle. "

      -Sumuvalojen tehtävä on valaista sumussa/vesi-/lumisateessa läheltä maanpintaa max 20m. Alhaalta siksi ettei sumusta heijastunut valo häikäse kuskia. Ei niitä muulon saa eikä edes kannata käyttää. Esimerkiksi pitkillä ajettaessa lähelle osoittavat sumuvalot tekevät vain hallaa. Pupillit pienenevät eikä kauas näe enää tarkasti. Lainsäätäjältä vaihteeksi viisas päätös.

      "vaikka ovatkin puskurin alalaidassa eivät pitäisi häikäistä ketään"

      -Varmasti häikäisevät, ei ihme että vastaantulijat välkyttelevät valoja, AIHEESTAKIN!

    • "Valoavailla"

      Onko keskustelussa mukana ammattiautoilijoita tai muuten paljon pimeällä/huonoilla keleillä ajavia?

      Suomessa on suurin osa vuotta pimeää, muttei vastaajia kiinnosta hyvät valot.

      Ihmetyttää.

      Paljonko yleensä ajatte pimeään aikaan?
      Ja oletteko ajaneet/istuneet koskaan autossa jossa on hyvät valot?
      Mitä mieltä olette oman autonne valoista?

      "Valoavailla"

      PS. Audini valot ovat tummuneet pääkaupunkiseudun ruuhkissa heikon "ajoviima" jäähdytyksen ansiosta (jonka vuoksi kysyin umpioiden hintaa Audi liikkeestä 1200e).

      • hyvät

        Osta xenon sumuvalot ne on parhaat.Audin oma valojärjestelmä on todella huono ja kallis ylläpidettävä.


      • Guru

        Ajan vuodessa henkilöautolla 50-60 tuhatta, usein pimeässä ja/tai huonolla kelillä. Tähän asti olen pärjännyt opeliksini lähixenoneilla ihan hyvin, niitä puskurin alalaidassa olevia vakiosumuvaloja en ole käyttänyt ikinä. Xenoneissa valokeilan raja on niin terävä, ettei sumussa tai lumisateessa tule hajavaloa näkökenttään oikeastaan yhtään, eikä sen takia myöskään sitä migreeniä aiheuttavaa valaistua lumipöllyä.
        Polttimot vaihdoin ajovaloihin nyt 140 tuhannen kohdalla niin maailma kirkastui entisestään. Suosittelen lämpimästi.


      • iskariot

        Kylläpä tulee paljonkin pimeällä ajettua kun Pohjois-Suomessa asun. Pelkästään jo porojen takia on mukava että autossa on valot millä näkee sen sarvipään mahd. aikaisin.

        Olen istunut ja ajanut useampaakin autoa missä oli loistavat valot (saab 9-5 paljonkin). Nykyisessä omassa autossa (saab 900) on kyllä vakionakin hyvät valot mutta koskapa valoa ei ole koskaan liikaa laitoin keulalle viime syksynä lisäpitkät. Nyt valot ovat vielä paremmat. Sumuvaloja siihen en ole laittanut kun en ole kokenut tarpeellisiksi.

        Eli pimeässä on ajettu paljon ja tullaan ajamaan. Kunnolliset valot ovat turvallisuuden kannalta ehdottomat mutta ne pitää vain järjestää oikeilla keinoilla.

        Itsekään en aina ole samaa mieltä lakipykälien kanssa kaikenlaisista rajoituksista valoja koskien mutta toisaalta tuolla tienpäällä liikku jos jonkinnäköisiä valovirityksiä joten kaipa se joku tolkku pitää olla tässäkin asiassa.

        Ja koskapa kerran valojen heikko teho audissasi johtuu tummuneista umpioista niin eiköhän se ainoa ja järkevin keino korjata tilanne ole ostaa uudet umpiot. Jos merkkiliikkeen hinta hirvittää niin purkuosaa tms käytettyä (hyväkuntoista tietenkin) osaa hankkimaan.


      • "Valoavailla"
        iskariot kirjoitti:

        Kylläpä tulee paljonkin pimeällä ajettua kun Pohjois-Suomessa asun. Pelkästään jo porojen takia on mukava että autossa on valot millä näkee sen sarvipään mahd. aikaisin.

        Olen istunut ja ajanut useampaakin autoa missä oli loistavat valot (saab 9-5 paljonkin). Nykyisessä omassa autossa (saab 900) on kyllä vakionakin hyvät valot mutta koskapa valoa ei ole koskaan liikaa laitoin keulalle viime syksynä lisäpitkät. Nyt valot ovat vielä paremmat. Sumuvaloja siihen en ole laittanut kun en ole kokenut tarpeellisiksi.

        Eli pimeässä on ajettu paljon ja tullaan ajamaan. Kunnolliset valot ovat turvallisuuden kannalta ehdottomat mutta ne pitää vain järjestää oikeilla keinoilla.

        Itsekään en aina ole samaa mieltä lakipykälien kanssa kaikenlaisista rajoituksista valoja koskien mutta toisaalta tuolla tienpäällä liikku jos jonkinnäköisiä valovirityksiä joten kaipa se joku tolkku pitää olla tässäkin asiassa.

        Ja koskapa kerran valojen heikko teho audissasi johtuu tummuneista umpioista niin eiköhän se ainoa ja järkevin keino korjata tilanne ole ostaa uudet umpiot. Jos merkkiliikkeen hinta hirvittää niin purkuosaa tms käytettyä (hyväkuntoista tietenkin) osaa hankkimaan.

        Niin siinähän se jos olisin vaihtanut umpioita mutta olisinko silti saanut näin hyviä valoja kuin nyt on?

        En mielestäni, pyöreä lähes 20cm halkaisijaltaan oleva sumuvalo valaisee hyvin paljon paremmin kuin Audin suunnittelu osaston taiteilijan rajaamaan desingiin mahtuva umpio.
        Jos Audin umpiota vertaa esim. Volvon 200-sarjan umpioihin niin kokoero on merkittävä.
        Autojen suunnittelu keskieuroopassa on suuri ongelma meille täällä pohjoisessa, ei siellä tarvitse välittää valoista niin paljon kuin meillä. (Uusi TM ja talvitesti Audi A6:n valot ei kehuttavat)
        Saab "new generation" 900:ssa (vm-97) on paremmat lähivalot kuin Audissani ja taas Audin pitkät on paremmat (siis alkuperäiset). Vanhempani ajavat tuollaisella Saabilla.

        Mitä lakeihin tulee niin niitä pitää noudattaa vaikka ne tuntuvat välillä älyttömiltä (kyllä pimeässä pitäisi valoja saada käyttää).

        Ja se miksi ihmiset väläyttelevät valojaan minulle ei oikein selity häikäistymisellä koska ensinnäkin valot on säädetty niin etteivät häikäise (ovat tottakai kirkkaammat kuin alkuperäiset valoni koska ovat uudet) ja se miten tämä valojen väläytys tapahtuu.
        Itse väläytän valoja kaukaa jos huomaan jonkun unohtaneen pitkät päälle, en läheltä niin että näkö lähtee niinkuin nämä ihmiset jotka terrorisoivat omaa ajoani.

        Seuraavan kerran kun joku väläyttää sammutan kaikki valot autostani merkkinä siitä että on erittäin vaarallista myös näille väläyttelijöille jollen näe missä tie kulkee.

        Hyvää päivän jatkoa..


      • konkari..
        "Valoavailla" kirjoitti:

        Niin siinähän se jos olisin vaihtanut umpioita mutta olisinko silti saanut näin hyviä valoja kuin nyt on?

        En mielestäni, pyöreä lähes 20cm halkaisijaltaan oleva sumuvalo valaisee hyvin paljon paremmin kuin Audin suunnittelu osaston taiteilijan rajaamaan desingiin mahtuva umpio.
        Jos Audin umpiota vertaa esim. Volvon 200-sarjan umpioihin niin kokoero on merkittävä.
        Autojen suunnittelu keskieuroopassa on suuri ongelma meille täällä pohjoisessa, ei siellä tarvitse välittää valoista niin paljon kuin meillä. (Uusi TM ja talvitesti Audi A6:n valot ei kehuttavat)
        Saab "new generation" 900:ssa (vm-97) on paremmat lähivalot kuin Audissani ja taas Audin pitkät on paremmat (siis alkuperäiset). Vanhempani ajavat tuollaisella Saabilla.

        Mitä lakeihin tulee niin niitä pitää noudattaa vaikka ne tuntuvat välillä älyttömiltä (kyllä pimeässä pitäisi valoja saada käyttää).

        Ja se miksi ihmiset väläyttelevät valojaan minulle ei oikein selity häikäistymisellä koska ensinnäkin valot on säädetty niin etteivät häikäise (ovat tottakai kirkkaammat kuin alkuperäiset valoni koska ovat uudet) ja se miten tämä valojen väläytys tapahtuu.
        Itse väläytän valoja kaukaa jos huomaan jonkun unohtaneen pitkät päälle, en läheltä niin että näkö lähtee niinkuin nämä ihmiset jotka terrorisoivat omaa ajoani.

        Seuraavan kerran kun joku väläyttää sammutan kaikki valot autostani merkkinä siitä että on erittäin vaarallista myös näille väläyttelijöille jollen näe missä tie kulkee.

        Hyvää päivän jatkoa..

        Tavoittelet varmasti ihan hyviä asioita, mutta ymmärrätkö sitä, että käyttämällä kirkkaita sumuvaloja lähivalojen korvikkeena, sokaiset paitsi kanssa-autoilijat, mutta ennen kaikkea itsesi.

        Sumuvalot on suunniteltu niin, että niistä siroaa mahdollisimman vähän hajavaloa. Niillä saadaan aikaan tarkka ja kirkas valoisa alue aivan auton eteen, vain noin 10 metriin saakka.

        Luulet näkeväsi paremmin sumuvalojen avulla, mutta todellisuudessa näet kauas huonommin, koska silmäsi mukautuvat etualan kirkkaaseen valoon, ja näkevät kauemmas entistä huonommin.

        Lähivalot on taas suunniteltu siten, että niistä irtoaa jonkin verran myös hajavaloa. Vaikka ne näyttävät himmeämmiltä, todellisuudessa näet niillä kauas paremmin.

        Aivan alhaisilla nopeuksilla (30-40km/h) sumuvalotemppu toimii hyvin, ja saatat jopa nähdä ne suojatiellä juoksentelevat mummelit paremmin. Vähänkin korkeammilla nopeuksilla hyöty katoaa olemattomiin, sillä sumareiden kantama on niin lyhyt, että et ehdi reagoida niiden kantomatkan alueella näkyviä uhkia vastaan.

        Umpioiden kokoa, erilaisten ja eri-ikäisten autojen valoja on ihan turha vertailla. Autonvalmistajilla on useimmiten ihan pallo hukassa valojen kehittämisen suhteen. En ymmärrä millaiset idiootit niitä valoja siellä oikein kehittelevät. Usein käy juuri niin, että mitä uudempi malli, sen huonommat valot. Vaikka umpioiden koko on kasvamaan päin.

        Sitä lakia ei ole säädetty huvin vuoksi, siihen on erittäin järkevä peruste. Älä käytä sumuvaloja, ellet todella tiedä mitä olet tekemässä. Silmiin ei kannata luottaa sokeasti! Äläkä suotta lähde välkyttelemään valoja millään tavalla ilman asiallista syytä, liikenne ei ole valoterrorismia varten, eikä pidä provosoitua silloin kun provosoidaan.


      • "Valoavailla"
        konkari.. kirjoitti:

        Tavoittelet varmasti ihan hyviä asioita, mutta ymmärrätkö sitä, että käyttämällä kirkkaita sumuvaloja lähivalojen korvikkeena, sokaiset paitsi kanssa-autoilijat, mutta ennen kaikkea itsesi.

        Sumuvalot on suunniteltu niin, että niistä siroaa mahdollisimman vähän hajavaloa. Niillä saadaan aikaan tarkka ja kirkas valoisa alue aivan auton eteen, vain noin 10 metriin saakka.

        Luulet näkeväsi paremmin sumuvalojen avulla, mutta todellisuudessa näet kauas huonommin, koska silmäsi mukautuvat etualan kirkkaaseen valoon, ja näkevät kauemmas entistä huonommin.

        Lähivalot on taas suunniteltu siten, että niistä irtoaa jonkin verran myös hajavaloa. Vaikka ne näyttävät himmeämmiltä, todellisuudessa näet niillä kauas paremmin.

        Aivan alhaisilla nopeuksilla (30-40km/h) sumuvalotemppu toimii hyvin, ja saatat jopa nähdä ne suojatiellä juoksentelevat mummelit paremmin. Vähänkin korkeammilla nopeuksilla hyöty katoaa olemattomiin, sillä sumareiden kantama on niin lyhyt, että et ehdi reagoida niiden kantomatkan alueella näkyviä uhkia vastaan.

        Umpioiden kokoa, erilaisten ja eri-ikäisten autojen valoja on ihan turha vertailla. Autonvalmistajilla on useimmiten ihan pallo hukassa valojen kehittämisen suhteen. En ymmärrä millaiset idiootit niitä valoja siellä oikein kehittelevät. Usein käy juuri niin, että mitä uudempi malli, sen huonommat valot. Vaikka umpioiden koko on kasvamaan päin.

        Sitä lakia ei ole säädetty huvin vuoksi, siihen on erittäin järkevä peruste. Älä käytä sumuvaloja, ellet todella tiedä mitä olet tekemässä. Silmiin ei kannata luottaa sokeasti! Äläkä suotta lähde välkyttelemään valoja millään tavalla ilman asiallista syytä, liikenne ei ole valoterrorismia varten, eikä pidä provosoitua silloin kun provosoidaan.

        Oletkohan koskaan istunut autossa jossa on sumuvalot?

        Hyvät sumuvalot näyttävät 40-70m (5lux).
        Autojen alkuperäisistä sumuvaloista minulla ei ole tietoa, yleensä ihan turhat.

        Eli niinkuin jo aiemmin kerroin sumuvaloni näyttävät pidemmälle kuin Audin lähivalot.
        Ja ovat edelleen säädetty niin etteivät häiritse vastaan tulijaa enempää kuin auton lähivalot.

        Johtopäätös alkaa olemaan seuraava:
        Meissä suomalaisissa asuu pieni kateus niminen peikko:)

        Ehkä asiaa enemmän tutkien (jakamalla sumuvaloja jossain kadun kulmassa ilmaiseksi) saisi lisää tuloksia mutta jakaudutaan nyt kahtia joista toiset metsästää autolla, toiset jollain muulla.

        "Turvallisestaajoatavastasakotetaan"


      • konkari..
        "Valoavailla" kirjoitti:

        Oletkohan koskaan istunut autossa jossa on sumuvalot?

        Hyvät sumuvalot näyttävät 40-70m (5lux).
        Autojen alkuperäisistä sumuvaloista minulla ei ole tietoa, yleensä ihan turhat.

        Eli niinkuin jo aiemmin kerroin sumuvaloni näyttävät pidemmälle kuin Audin lähivalot.
        Ja ovat edelleen säädetty niin etteivät häiritse vastaan tulijaa enempää kuin auton lähivalot.

        Johtopäätös alkaa olemaan seuraava:
        Meissä suomalaisissa asuu pieni kateus niminen peikko:)

        Ehkä asiaa enemmän tutkien (jakamalla sumuvaloja jossain kadun kulmassa ilmaiseksi) saisi lisää tuloksia mutta jakaudutaan nyt kahtia joista toiset metsästää autolla, toiset jollain muulla.

        "Turvallisestaajoatavastasakotetaan"

        "Oletkohan koskaan istunut autossa jossa on sumuvalot?"

        Kyllä olen istunut, ja ajanutkin ihan kyllästymiseen asti. Nuorena miehenä minäkin tein samoin kuin sinä. Kunnes sitten viisastuin ja tajusin miten ihmissilmä toimii. Tulipa asiaa testattuakin ihan käytännössä.

        Voit vapaasti tehdä sellaisia johtopäätöksiä kuin haluat, Suomi on vapaa maa. Minä en oikein ymmärrä tuota kateudesta hokemista. Sumuvaloja saa kaupasta satasella, kuka tahansa voi sellaiset ostaa. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä tai kadehdittavaa. Minusta taas tuntuu, että sinä et alunperinkään halunnut kuulla mitään eriäviä mielipiteitä, olet hokenut vaan samaa virttä koko ajan.

        Lukaiseppa edellinen kirjoitukseni ja mene pimeälle ja suoralla tielle testaamaan asiaa. Pistä jotain merkkejä tienposkeen, jotta voit mitata, miten pitkälle todella näet. Saatat yllättyä. Kun olet saanut selville valojen kantomatkan, laske mitä hyötyä siitä on sinulle 80-100 km/h nopeudessa.


      • "Valoavailla"
        konkari.. kirjoitti:

        "Oletkohan koskaan istunut autossa jossa on sumuvalot?"

        Kyllä olen istunut, ja ajanutkin ihan kyllästymiseen asti. Nuorena miehenä minäkin tein samoin kuin sinä. Kunnes sitten viisastuin ja tajusin miten ihmissilmä toimii. Tulipa asiaa testattuakin ihan käytännössä.

        Voit vapaasti tehdä sellaisia johtopäätöksiä kuin haluat, Suomi on vapaa maa. Minä en oikein ymmärrä tuota kateudesta hokemista. Sumuvaloja saa kaupasta satasella, kuka tahansa voi sellaiset ostaa. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä tai kadehdittavaa. Minusta taas tuntuu, että sinä et alunperinkään halunnut kuulla mitään eriäviä mielipiteitä, olet hokenut vaan samaa virttä koko ajan.

        Lukaiseppa edellinen kirjoitukseni ja mene pimeälle ja suoralla tielle testaamaan asiaa. Pistä jotain merkkejä tienposkeen, jotta voit mitata, miten pitkälle todella näet. Saatat yllättyä. Kun olet saanut selville valojen kantomatkan, laske mitä hyötyä siitä on sinulle 80-100 km/h nopeudessa.

        Luxi mittari kourassa on valoja testailtu ja 70m kantavuus todettu. 70metriä riittää lähivalojen (sumuvalojen) kantavuudeksi mielestäni oikein hyvin.
        Pitkät taas kantaa reilusti yli Audin omien valojen 150metrin (300-400m).

        Se mitä tulee noihin juttuihin että joku sumuvalo kantaisi vain 10metriä (80km/h --> 22m/s) voisi palauttaa kauppaan tuollaiset taskulamppua tehottomammat valot.

        Jos olet joskus nuoruudessasi leikkinyt huonojen sumuvalojen kanssa joiden kantavuus on ollut alle 10 metriä ei ehkä kannata kertoa sitä totuutena kaikista valoista.

        Ehkä olet konkari mutta et valojen suhteen.

        "Kohtaoikeastikonkari"


      • konkari..
        "Valoavailla" kirjoitti:

        Luxi mittari kourassa on valoja testailtu ja 70m kantavuus todettu. 70metriä riittää lähivalojen (sumuvalojen) kantavuudeksi mielestäni oikein hyvin.
        Pitkät taas kantaa reilusti yli Audin omien valojen 150metrin (300-400m).

        Se mitä tulee noihin juttuihin että joku sumuvalo kantaisi vain 10metriä (80km/h --> 22m/s) voisi palauttaa kauppaan tuollaiset taskulamppua tehottomammat valot.

        Jos olet joskus nuoruudessasi leikkinyt huonojen sumuvalojen kanssa joiden kantavuus on ollut alle 10 metriä ei ehkä kannata kertoa sitä totuutena kaikista valoista.

        Ehkä olet konkari mutta et valojen suhteen.

        "Kohtaoikeastikonkari"

        Hyvä juttu että olet asian testannut. Itselläni kokemusta useista vakiovarusteisista sumuvaloista, ja vanhemmista lisävarusteena myytävistä sumuvaloista.

        Nuo autoissa valmiina olevat sumarit ovat juuri noita "10 metrin" valoja, vaikka tuo nyt oli ehkä vähän alakanttiin tehty heitto.

        Hyvä juttu, jos uudet lisävarustesumarit kantavat noinkin pitkälle.

        Selitykseni sumuvalojen ja ihmisen silmän toimintaperiaatteesta kyllä pätee edelleen.


      • "Valoavailla"
        konkari.. kirjoitti:

        Hyvä juttu että olet asian testannut. Itselläni kokemusta useista vakiovarusteisista sumuvaloista, ja vanhemmista lisävarusteena myytävistä sumuvaloista.

        Nuo autoissa valmiina olevat sumarit ovat juuri noita "10 metrin" valoja, vaikka tuo nyt oli ehkä vähän alakanttiin tehty heitto.

        Hyvä juttu, jos uudet lisävarustesumarit kantavat noinkin pitkälle.

        Selitykseni sumuvalojen ja ihmisen silmän toimintaperiaatteesta kyllä pätee edelleen.

        "Selitykseni sumuvalojen ja ihmisen silmän toimintaperiaatteesta kyllä pätee edelleen."

        Vakiosumuvaloilla näin käy jos sumuvalot on suunnattu liian alas (1-1,5% alaspäin on lakiteksteissä) usein huollossa (lamppujen vaihto) suuntaavat ne liian alas.

        "Valoavaillako"


      • "Valoavailla" kirjoitti:

        Luxi mittari kourassa on valoja testailtu ja 70m kantavuus todettu. 70metriä riittää lähivalojen (sumuvalojen) kantavuudeksi mielestäni oikein hyvin.
        Pitkät taas kantaa reilusti yli Audin omien valojen 150metrin (300-400m).

        Se mitä tulee noihin juttuihin että joku sumuvalo kantaisi vain 10metriä (80km/h --> 22m/s) voisi palauttaa kauppaan tuollaiset taskulamppua tehottomammat valot.

        Jos olet joskus nuoruudessasi leikkinyt huonojen sumuvalojen kanssa joiden kantavuus on ollut alle 10 metriä ei ehkä kannata kertoa sitä totuutena kaikista valoista.

        Ehkä olet konkari mutta et valojen suhteen.

        "Kohtaoikeastikonkari"

        sumuvalojesi kantama tosiaan on 70 m, on aivan varmaa, että ne on suunnattu aivan liian ylös. Siksi vastaantulijat vilkuttelevat. Häikäiset heidät, usko jo!


    • MKK

      Täällä Suomessa yleensäkin pidetään vain huolta siitä, että valoja ei ole liikaa ja ne on suunnattu tarpeeksi alas. Onhan muissa maissa vähän eri käytäntöjä. Muualla pidetään huolta enemmän riittävästä valotehosta. En ole koskaan vielä kuullut että autoja täällä katsastuksessa hylättäisiin huonosta valotehosta.
      Joskus kyllä ajelen sumuvalot päällä kun tie on kauttaaltaan sula ja musta näin talvella. Enkä häiriinny vaikka muutkin käyttäisivät. Suuressa osassa autoja sumuvalot ovat lähinnä koriste, ei niillä ketään pysty häikäisemään.

    • H-4

      Tulipa tuossa mieleen pitkää keskustelua lukiessa entisajan H4-lisävalot, jotka olivat omassakin kulkineessa tehostamassa surkeita omia valoja. Tämä siis 70-luvun puolivälissä. Ja kun nuori olin,laitoin vielä varmuuden vuoksi keulalle Boschin Knickit(sumuvalot). Yleensähän näitä valoja käytti raskas liikenne. Sen huomion jo tuolloin tein, että vaikka umpiossa on kokoa, niin valokuvio oli kuitenkin lyhyt, mutta tietysti erittäin leveä. Sitten H4-lisävalot kiellettiin, koska kuulemma häikäisivät vastaantulevia(säätö pielessä liian useilla, kuulostaa tutulta) Seuraus oli edellämainitun kaltainen; valoa yritettiin ja yritetään saada sumuvalojen avulla. Niin päästiin ojasta allikkoon. Tänä päivänä, jos haluaa hyvät valot, täytyy investoida ksenoneihin,(siis, jos auto sattuu olemaan riittävän uusi tai että siihen on yleensä edes saatavanakaan ksenonit) asiaa ei tee yhtään helpommaksi se, että huonolla heijastimien suunnittelulla ksenonienkin teho saadaan hävitettyä, ja se että nekin himmentyvät ajan mittaan. Olisi nyt vihdoin todettava, että vanha kunnon H4-lisävalo olisi paikallaan. Meillä keliolosuhteet ovat aivan toista kuin muualla euroopassa. Syyksi ei riitä edes valosääntöjen harmonisointi, sillä en usko esim. huomiovalojen olevan sallittu jokaisessa EU-maassa. Valoa tämä kansa tarvitsee, siinä on yksi keino vähentää hirvikolareja sekä muita yliajoja.

      • Valoisassa ajava

        Todellakin valoa täällä tarvitaan eikä valotehoa rajoittavia pykäliä.

        Itse ajan isoa autoa (täysperä) välillä todella väsyneenä (14h putkeen päivät).

        Vanhassa autossamme ei ollut kummoiset valot ja huomasin että näen ne pikkuauton sumuvalot ja huomasin vastaan tulevat aikaisemmin kun oli todella pimeää syysilmaa.

        Ehdottaisin kaikkiin pieniin autoihin kunnollisia valoja, ihmettelen miksei lähivaloja saa kahdentaa. (On ne niin surkeita valoja autoissa)

        Uudessa täysperässä meillä on neljä Bosch rally 225 sumuvaloa sekä samanmoinen patteri katolla pitkinä.
        Autossa on alkuperäiset kaksois ksenonit mutta ei valoa ole koskaan liikaa.

        Ehkä ratkaisu olisi katsastukseen lisätty valojen säätö, eli katsastus miehet koulutettaisiin säätämään valot kohdalleen, periaatteessa siis muutoskatsastus lisävaloille.

        Bigman


      • ei hyvästä!

        Itselläni on kaasupurkaus valot(säädöt takistettu),mutta olen huomannut,että kun ajaa taajamien ulkopuolella maakunnissa lumisilla teillä missä lumi heijastaa tienpinnasta hyvin valon takaisin,niin monella autoilijalla käsikäy katkaisijalla samaan tahtiin kuin nuorella pojalla illalla peiton alla.Isoilla auratuilla teillä missä tie on puhdas ja imee osan valosta ei ole samaa ongelmaa.Yleensä kun katsoo sen vastaan tulevan auton valoja joka vilkutta pitkiään,niin ne näyttäisi olevan melkein Havin polttimoita!Ajan paljon ja olen huomannut sen,että xenon valoilla näkee lumisateessa huomattavasti paremmin kuin sumareilla tai H4:lla,eikä silmät väsy läheskään samalla lailla kuin ennen!


      • Valoisassa ajava
        ei hyvästä! kirjoitti:

        Itselläni on kaasupurkaus valot(säädöt takistettu),mutta olen huomannut,että kun ajaa taajamien ulkopuolella maakunnissa lumisilla teillä missä lumi heijastaa tienpinnasta hyvin valon takaisin,niin monella autoilijalla käsikäy katkaisijalla samaan tahtiin kuin nuorella pojalla illalla peiton alla.Isoilla auratuilla teillä missä tie on puhdas ja imee osan valosta ei ole samaa ongelmaa.Yleensä kun katsoo sen vastaan tulevan auton valoja joka vilkutta pitkiään,niin ne näyttäisi olevan melkein Havin polttimoita!Ajan paljon ja olen huomannut sen,että xenon valoilla näkee lumisateessa huomattavasti paremmin kuin sumareilla tai H4:lla,eikä silmät väsy läheskään samalla lailla kuin ennen!

        Minkä kokoiset xenon umpiot sinulla on?

        Meidän autossa on niin pienet umpiot että valokuvio on pistemäinen eikä näytä penkkoja kunnolla joten Bosch rally225 sumuvalot on todella tarpeen ja näyttävät pidemmälle kuin vakio xenonit.

        Xenon tekniikalla voidaan valmistaa kaikkia valaisin tyyppejä, joista meidän auton valot voisi luokitella super hyväksi taskulampuksi..


      • ei hyvästä
        Valoisassa ajava kirjoitti:

        Minkä kokoiset xenon umpiot sinulla on?

        Meidän autossa on niin pienet umpiot että valokuvio on pistemäinen eikä näytä penkkoja kunnolla joten Bosch rally225 sumuvalot on todella tarpeen ja näyttävät pidemmälle kuin vakio xenonit.

        Xenon tekniikalla voidaan valmistaa kaikkia valaisin tyyppejä, joista meidän auton valot voisi luokitella super hyväksi taskulampuksi..

        Honda accordissani valokuvio on todella laaja,näyttää erittäin hyvin myös penkat,etenkin oikean puolen,liikennemerkit loistaa pimeässä jo reikusti yli 100:n metrin päästä.


    • Järki miehet mukaan

      Kirjoittelin jo aiemmin samantyyliseksi kääntyneeseen valokeskusteluun... Sumuvaloilla 70 metriä...
      No joo. Ajelen Toyotan HDJ80:lla, Saksan reissulla sain ostettua jenkkimallin nelivalomaskin (samanlainen kuin hj61) missä on kantikkaita jotain standardi kokoisia H4 umpiota neljä kappaletta. Eikun vielä samasta putiikista uusia Hellan umpioita (19e/kpl!) joka reikään, niin ihanliian paljon jo autoilleena nyt vasta minulla on autossani kunnon valot! Kohta ko. remontin jälkeen heitin maasturista Hellan Luminatorin sumarit kuorma-auton nokalle eikä ole noitakaan tullut ikävä. Toyotassa keulalla on Hellan 3000 pitkät 37,5ref, ei tule käytettyä kuin joskus yöllä itärajan tuntumassa syrjäisillä teillä liikuessa missä ei TODELLAKAAN ole muuta liikennettä. Moneenko nyky autoon voi enää samalla tapaa parantaa valoja... Harmi.

      Sinne voisit "Valoavailla" tulla ajelemaan sumarit päällä jotka näyttävät ketään sokaisematta 70m... Voitais suuntailla niitä yksissä tuumin.

      Siihen kyllä yhdyn, jotta henkilöautojen huonoille lähivaloille on usein hankala tehdä mitään. No joo, johdotuksilla ja kunnollisilla polttimoilla voi saada parannusta aikaan, monesti vaan olemattoman vähän.

      • Onnistuu

        Boschin valot on edullisia ja hyvillä valokuvioilla varustettuja, mullakin oli Hellan luminaattorit mutta kaverin kehoituksesta kokeilin boschia.
        Siis onhan ne luminaattorit hienon näköiset mutta enemmän se valo kiinnostaa.

        Nyt on henkilöautossa touring 190 ja pakussa myös.
        Pakussa ne on katolla joka ei ole laillinen paikka tietääkseni, henkilöautossa ovat alhaalla.

        Pakun valot näyttää varmasti 100metriin ja pikkuauton sinne 70metriin (sähköpylväillä helppo mittailla).
        Kummatkaan ei häikäise, pikkuteitä ajaessa kyselty naapureilta kun tulevat vastaan.

        Muutenkin poika juuri autokoulussa ja siellä sanottiin että pitäis katsoa omaan reunaan kun auto tulee vastaan. Viime aikoina kyllä olen katsellut vastaan tulijan valoja, ihmetellen että mistä suunnasta katsoen niiden pitäisi häikäistä.
        Paremminkin nähdessä hyvät valot tulee mieleen että nuo pääsevät turvallisesti perille.


      • Kahdennetut H4
        Onnistuu kirjoitti:

        Boschin valot on edullisia ja hyvillä valokuvioilla varustettuja, mullakin oli Hellan luminaattorit mutta kaverin kehoituksesta kokeilin boschia.
        Siis onhan ne luminaattorit hienon näköiset mutta enemmän se valo kiinnostaa.

        Nyt on henkilöautossa touring 190 ja pakussa myös.
        Pakussa ne on katolla joka ei ole laillinen paikka tietääkseni, henkilöautossa ovat alhaalla.

        Pakun valot näyttää varmasti 100metriin ja pikkuauton sinne 70metriin (sähköpylväillä helppo mittailla).
        Kummatkaan ei häikäise, pikkuteitä ajaessa kyselty naapureilta kun tulevat vastaan.

        Muutenkin poika juuri autokoulussa ja siellä sanottiin että pitäis katsoa omaan reunaan kun auto tulee vastaan. Viime aikoina kyllä olen katsellut vastaan tulijan valoja, ihmetellen että mistä suunnasta katsoen niiden pitäisi häikäistä.
        Paremminkin nähdessä hyvät valot tulee mieleen että nuo pääsevät turvallisesti perille.

        Touring 190 on erittäin hyvä valo, myös kaukovalona. Mutta ei silläkää sumuvaloina satojametrejä nähdä!!
        Tai sit mulle on Sisun nokalle sattunnu maanantaipäivän versiot. 24v niin polttimotkin on 75w. Siis joo, jos valot suuntaat polvenkorkeudelta vaakatasoon, varmasti 70 metrin päässä on lisätehoa nähtävissä.
        Mutta huomattavan paljon enemmän on häikäisyä kuin niistä 70 metrin päähän näyttävistä lähivaloista.

        Olen samaamieltä vastaantulijan valoihin katsomisesta ja veikkaampa, että huomattava osa tiellä liikkujista ei osaa katsoa "ohi" vastaantulevan auton.


    • kovaa ajoa

      Itseänikin ihmetyttää nuo valojen räpsyttelijät.

      Laitoin autooni bosch touring 190 apukaukovalot ja sumuvalot. Katsastuksen yhteydessä katsastusmiehen ystävällisellä avustuksella suuntailtiin valot kohdilleen.

      Kun keli vaatii käytän sumuvaloja. Oikeasta sumuvalojen suuntauksesta huolimatta aina löytyy vastaantulevia urveloita jotka räpsyttelevät pitkiä. Mistä tuo valojen vilauttelu johtuu?

      • siitä,että!!!!

        Oletko huomannut,että suurimmalla osalla niistä herkkäranteista on polttimoina Havin valumattomat,eivät ole tottuneet vielä nykyaikaiseen valoon!Liika valo ei ole hyvästä?


    • "Valoavailla"

      Tultiin eilen yöllä Rauma-Riihimäki väli ja siellä oli useita ammattiautoilijoita jotka sammuttivat pitkät kaukana (jota ihmettelin) ja aika lähelle tullessaan sytyttivät sumuvalot ja aloittivat pitkienvalojen välkytys shown.

      Mikäs juttu tämä nyt sitten oli?

      Olisiko minun pitänyt vastata tähän "tervehdykseen"?

      (sumua ja pimeyttä riitti joten fog kytkin oli on asennossa).

      "Valoavailla"

    • osku 1

      Tarkista sulakkeet

      • olet dorka

        hei osku, eiköhän 2004 vuonna kysytty kysymys ole jo leivottu loppuun.


      • olet dorkempi
        olet dorka kirjoitti:

        hei osku, eiköhän 2004 vuonna kysytty kysymys ole jo leivottu loppuun.

        vuonna 2005 EI 2004, vissiin ero


    • Anonyymi

      Onko sumuvalojen käyttö pimeällä sallittua ? Kuulin, että valovuosia sitten oli henkilö saanut sakon kun oli ollut sumarit päällä ratsiaan joutuessa. Oli ollut pimeää ja asfaltti sula. Vettä oli satanut kuin saavista kaataen. Ei ollut sade riittänyt selitykseksi. Olisi pitänyt olla sumua ja usvaa, sitten ei sakkoa olisi tullut. Saako päiväajovaloja käyttää apuvaloina lyhyillä valoilla ajettaessa? Autossani on päiväajovalot ja samat on huomiovaloina. Päiväajovalot on suunnattu lyhyiden mukaan ja joka kerta katsastuksessa tarkastavat niiden suuntauksen. Muutaman kerran olen kuullut, että kyseisiä valoja ei saa käyttää pelkästään päivävaloina. Kauan olen ajanut ne valot päällä päivisin ja eipä ole ratsioissa niistä sanottu mitään.

    • Anonyymi

      1980 luvulla tuli määräys, että lyhyviä ajovaloja ei saa kahdentaa. Elikkäs, puskurille ei saa laittaa apu-lyhyt valaisimia yhtään kappaletta. Yhdellä oli pitkille apuja ja vielä pitkät ledit. Kun joutui vaihtamaan lyhyille, niin tuntui kuin kaikki valot olisi sammmutettu keulilta.

    • Anonyymi

      Sumuvalot on hajavaloja, ihan kuin taskulamppu.

    • Anonyymi

      Tämä ei varmaan ole enää ajankohtainen mutta vuoden 1998 Audissa lienee vielä H4:t niin kannattaa kokeilla vaihtaa lamppuja H4 200% sekin voi auttaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe