Piikkilankaa

enymmärrätätä

Miksi Littoisten rannan lähellä metsikössä kulkee vanhaa ruostunutta piikilankaa.Eläimet puhkovat silmänsä niihin ja repivät itsensä verille.Itsekin revin housuni kun oikaisin rantaan.Lankaa on ainakin Vanhan Littoisten varrella.

3

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keräämineneihelppoa

      Jäänyt sinne lehmien laidunnuskaudelta vuosikymmeniä sitten.60-80 luvulla piikkilankaa viellä käytettiin eläinten laidunten aitaamisessa.Monissa metsissä on viellä piikkilankoja, jotka näkyvät vain hieman jos tarkkaan katsoo.Ennen lehmät olivat kesäisin metsissäkin.Ja kun laiduntaminen lopetettiin,piikkilankoja ei monista metsistä kerätty pois ollenkaan.Kyllähän ne ruostuu, mutta yllättävän hyvin pysyvät ne vuosikymmenetkin metsissä, eivätkä katoa sammaleiden altakaan mihinkään.Eläimet varmasti itsensä niissä repivät, ja ihmisetkin vaatteensa, jos ei varovainen osaa olla.
      Kova kerääminen niissä tosiaankin on, ja täytyy osata päätellä missä piikkilanka-aita on kulkenut, jotta osaa sen maastakin ylös kerätä, vaikka sitä ei ensin näkyisikään.Tolpat joissa lanka on kiinni, ovat lahonneet, ja lanka tippunut maahan kasvuston sekaan.
      Poiskuljettaminen metsästä on oma haasteensa, eikä naarmuilta voi kerääjäkään säästyä.Piikkilanka kun takertelee niin mättäisiin , kun kerääilijän käsiin ja vaatteisiinkin, tehden siitä poiskeräämisestä hippasen haasteellisempaa.
      Eläimille ei enää piikkilankaa aitaamisessa saa käyttää.Mutta kyllä sitä näkee viellä kaupungeissakin, ja teollisuusalueilla vanhojen aitojen päällä, estelemässä ylimääräisiä kulkijoita tunkeutumasta pihoihin.

      • enymmärrätätä

        Littoisten uimarannan ja tanssilavan ympäristössä sitä on.


      • menisintoiseenmetsään
        enymmärrätätä kirjoitti:

        Littoisten uimarannan ja tanssilavan ympäristössä sitä on.

        Maanomistaja voi kerätä pois, jos se häntä häiritsee,tai sen haluaa kerätä.Mutta ei siihen häntä voida velvoittaa mitenkään.Piikkilanka tuskin on hänen laittamaansa, vaan jäänyt edellisiltä omistajilta lehminen laitumista.Kyllähän tietääkseni nykyäänkin piikkilankaa saa aitaamisessa käyttää, mutta ei eläinten aitauksissa.
        Ja muistaisin joskus nähneeni itse muidenkin tanssilavojen ympäristöissä.Liekö aluetta rajattu maksamattomilta tanssahtelijoilta piikkilangoin.Hyvin mahdollista.Kyllähän piikkilanka tehokkaasti estää yli kiipeämisen ja tanssimaan pyrkimisen ilman maksamista.Kyllä siihen housun punteistaan kiinni jää,tai hameen helmoistaan.

        Helpoin tapa sinulle estää vaatteidesi reipeilyt, ja loukkaantumisesi piikkilangoissa.On välttää alueita joissa olet piikkilankaa nähnyt.Varmasti löytyy polkuja ja metsiä joissa voi liikkua,ilman että tulee piikkilankojen repimäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe