Sokeritauti ja aliravitsemus

Lipidi

Kuten yleisesti tiedetään vanhuusiän sokeritauti pahenee ylenmääräisestä sokerista.
Kun sokeritautia on hoidettu lääkkeillä ja insuliinilla vastustuskyky insuliinille on suuri ja lopuksi oma insuliinin tuotanto loppuu kokonaan.

Ainoa keino estää terveyden ajautumiseen sellaiseen rappiotilaan on aliravisemus.

Päästäksesi tähän pidä ruokapäiväkirjaa. Fineli ruokapäiväkirja on helppo ja selkeä.
Siitä näet energiafraktioiden kertymisen.
Älä sorru mihinkään dieettiin kaikkein vähiten VHH dieettiin.

Syö normaalisti alla olevien yksinkertaisten ohjeiden mukaan.
Nauti vain 4-5 ateriaa ilman välipaloja.
Tunne itsesi nälkäiseksi ennen ateriaa.

Jos energiantarpeesi on esim. 10 000 kj/d pudottamalla energiansaantisi 5-10 % eli 9000...9500 tasolle hoidat parhaiten sokeritautiasi.

Siitä on monia hyötyjä, voit pukea vuoden päästä tavoitevaatteesi. Painosi putoaa.
Seksi maistuu taas. Väsymys katoaa, tunnet itsesi virkeäksi jälleen.
Verenpaineesi putoaa ja voit luopua verenpainelääkkeista tai ainakni vähentää niitä.

Unohda ohje että sokeria saa syödä, syö vain ruokia joissa ei ole lisättyä sokeria.
Juo sokerittomia juomia, vesi on paras. Vältä tuoremehuja.

Huolehdi riittävästa valkuainen saannista. Kalaa, lihaa.
Paneroitu liha ja kala ovat salakavalia energiamääränsä suhteen.
Kumijuuston sijaan voi käyttää kermajuustoa ja jattää margariinin pois ja korvata sen smetanalla.
Rajoita energiansaantisi pääasiassa säätelemällä ensisijaisesti tärkkelyksen ja sokerien määrää.

Lue tuoteselosteet ja jos huomaat että jos energipitoisuus on yli 1100 kJ/100g vältä sitä.

Tarkkaile annoskokoja, jos yhdenkin ateriasi energiasisältö ylittää 2000 kJ OLET YLENSYÖNYT.

23

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veijoltataaskorjaus

      "Kuten yleisesti tiedetään vanhuusiän sokeritauti pahenee ylenmääräisestä sokerista.
      Kun sokeritautia on hoidettu lääkkeillä ja insuliinilla vastustuskyky insuliinille on suuri ja lopuksi oma insuliinin tuotanto loppuu kokonaan.

      Ainoa keino estää terveyden ajautumiseen sellaiseen rappiotilaan on aliravisemus."

      pelkkää puppua mutta sehän kelpaa SUOMI24 kaatopaikalla

    • RAL-
      • hpv27

        Juu, ei ole hyväksi jos saa liian vähän hivenravinteita ja proteiinia mutta hiukan normaalia niukempi energian saanti on hyväksi vielä keski-iässä.


    • Maalaispoika_oon

      Mutta painohan nousee jos syö liikaa.
      Jos energiatase on vain hivenen negatiivinen se on tutkimusten mukaan terveyden tae. Elimistöhän sopeuttaa metabolian. Ei kai se jatkuva ketoosi olekaan terveellistä.
      Hivenaineet ja energia ovat kaksi täysin eriasiaa, älää nyt taas sotkeko asioita.
      Naapurini oli langanlaiha ja usein ajattelin että hän näkee nälkää, mutta siitä huolimatta eli yli 90-vuotiaaksi.
      Ihannepaino itselleni olisi 62 kg ja olen 178 sm pitkä ja painoindeksi 19 ja energiantarpeeni olisi 7740 kJ, tällä hetkellä energiansaantini on n. 8...10 000 kJ

      • kuggvjugvjkgjh

        Oletko todellakin tuon painoinen? Se on vielä juuri ja juuri normaalipainossa yleisen painoindeksin mukaan, mutta jo aliravitsemuksen rajoilla. Painoindeksi normaalipainoisella asettuu alueelle 18,5 - 24,9.

        Jos kroppa ei saa riittävästi energiaa hiilihydraatista, se käyttää rasvoja jos niitä on (huonommalla hyötysuhteella). Kun rasvatkin loppuu, käytetään lihakset energiaksi.


      • Maalaispoika_oon

        Tavoitepainoni 135 kg => 62 kg
        Ja juurikin aliravitsemus.


    • Sokeritauti_kuriin

      Insuliini yhdessä hiilihydraattipitoisen ruokavalion kanssa estää laihtumisen, aiheuttaa suorastaan painonnousua.

      Toimimalla ohjeen vastaisesti siten että hiilihydraattien määrää rajoitetaan, tulet huomaamaan miten elimistö käyttäytyy. Sokerit laskevat.

      Liian matalista sokereista on haittana että elimistö vaatii korjaamaan tilanteen, se puolestaan vaatii rautaista kuria korjata maltillisesti.

      Kun sokerit laskevat voit pienentää insuliiniannosta.

      Kun vähennät hiilihydraatteja ja kävelet sokerit laskevat edelleen. Voit laskea insuliinia edelleen.
      Leivän tilalle kasviksia. Television tilalle vaikka lintubongaus, kansalaisopiston harrastekurssit.
      Perunan tilalle juureksia.
      Mehut ovat myös myrkkyä, hedelmät tulee nauttia hedelminä.

      • hpv27

        Ihminen lihoo kun saa liikaa energiaa ja perusinsuliinin tuotanto riittää varastoimaan kaiken ravinnon. Liikaa insuliinia ei neuvota käyttämään, matalat verensokerit kyllä syötättävät.

        Itse olen laihtunut insuliinin käyttöön oton jälkeen 17 kg ja insuliiniannos on puolittunut. Suurin osa painonpudotuksesta saatu aikaan vähärasvaisella ruokavaliolla.


      • tretretewretrdsre

        Kyllä ne lintubongauksetkin lihottaa jos ottaa mukaan tuhdit eväsleivät tai hörppää kunnon viinerikahvit ennen kansalaisopiston kurssitunin alkua.

        Mites mehut on myrkkyä jos ne on tehty samoista kehumistasi hedelmistä tai marjoista, kunhan ei ole lisätty sokeria. On niissä hedelmissäkin sokeria kuten Veijo on todistanut.


      • hpv27
        tretretewretrdsre kirjoitti:

        Kyllä ne lintubongauksetkin lihottaa jos ottaa mukaan tuhdit eväsleivät tai hörppää kunnon viinerikahvit ennen kansalaisopiston kurssitunin alkua.

        Mites mehut on myrkkyä jos ne on tehty samoista kehumistasi hedelmistä tai marjoista, kunhan ei ole lisätty sokeria. On niissä hedelmissäkin sokeria kuten Veijo on todistanut.

        Mehuissa ei ole kuitua ja monissa hedelmissä kuorikin sisältää hyödyllisiä aineita. Hedelmämehut lasketaan nykyään lisättyyn sokeriin, hedelmiä ei. Lisättyä sokeria suositellaan korkeintaan 10E% eli tuollaiset 40 g päivässä ja tuo tulee isosta lasillisesta mehua.


      • veijoselittääsinulle
        hpv27 kirjoitti:

        Ihminen lihoo kun saa liikaa energiaa ja perusinsuliinin tuotanto riittää varastoimaan kaiken ravinnon. Liikaa insuliinia ei neuvota käyttämään, matalat verensokerit kyllä syötättävät.

        Itse olen laihtunut insuliinin käyttöön oton jälkeen 17 kg ja insuliiniannos on puolittunut. Suurin osa painonpudotuksesta saatu aikaan vähärasvaisella ruokavaliolla.

        hpv27

        D2 Insuliinilääkityksellä-olisikohan syytä tarkastaa mitä suuhusi olet laittanut ja mitä laitat.

        "Itse olen laihtunut insuliinin käyttöön oton jälkeen 17 kg ja insuliiniannos on puolittunut. Suurin osa painonpudotuksesta saatu aikaan vähärasvaisella ruokavaliolla."

        Vähärasvainen ruokavalio ? Ei mitään todisteita sen hyödyllisyydestä mutta vahingollisuudesta kyllä.

        VHH- vähärasvainen vertailutesteissä:

        17-0

        vähärasvainen kaikissa testeissä hännänhuippuna.

        Mistähä mahtaa johtua??


      • Selitä_mitä_selität
        veijoselittääsinulle kirjoitti:

        hpv27

        D2 Insuliinilääkityksellä-olisikohan syytä tarkastaa mitä suuhusi olet laittanut ja mitä laitat.

        "Itse olen laihtunut insuliinin käyttöön oton jälkeen 17 kg ja insuliiniannos on puolittunut. Suurin osa painonpudotuksesta saatu aikaan vähärasvaisella ruokavaliolla."

        Vähärasvainen ruokavalio ? Ei mitään todisteita sen hyödyllisyydestä mutta vahingollisuudesta kyllä.

        VHH- vähärasvainen vertailutesteissä:

        17-0

        vähärasvainen kaikissa testeissä hännänhuippuna.

        Mistähä mahtaa johtua??

        Väärin sammutettu, sanoi entinenkin palopäällikkö.


    • VELLUOHIKIITÄJÄ

      Sokeriarvoty voi nousta hetkessä, jos syö pussin karkkia.
      Ei sillon syytä huoleen.
      Muulloin lukemat voi olla normaalit, mut jhos mittaa verensokerin karkkipussin tyhjennuksen jälkeen ja syöny päälle ruokaa, niin ei ihme jos lukemat korkeat.
      Lukema näytti minulle lukua 6.8. En oo kokeillu mitata verensokeria normaalitilassa, jos ei tyhjennä karkkipussia, mut voi kyl käyttää maalaisjärkeeki eli iso karkkipussin syönti kyl nostaa hetkeksi sokerit korkealle, eikö vai pitäskö mun olla huolissaan oikeesti tosta 6.8 lukemasta?
      Ohan se silti aika korkea/korkea.
      Ei mul terveyshuolia kyllä ole, en oo ylipainoinen paljoakaan, sydän toimii hyvin, hemoglobiini on ok ja verenpaine on hyvä.

      • omalääkäri

        Ookkona ihan varma? Ei ehkä fyysisiä terveyshuolia, jotain muita näyttää kuitenkin olevan.


      • KILPAILUPYLLY
        omalääkäri kirjoitti:

        Ookkona ihan varma? Ei ehkä fyysisiä terveyshuolia, jotain muita näyttää kuitenkin olevan.

        Mitä , kerro??


      • MIKAMYLLYPYLLY
        omalääkäri kirjoitti:

        Ookkona ihan varma? Ei ehkä fyysisiä terveyshuolia, jotain muita näyttää kuitenkin olevan.

        Kyl mulla ihan ok terveys pitäs olla.
        Mut jos sinä oot huolissaan, niin kai ois paree että kävisin lekurilla vai?
        Juon kahvia aika paljon, mut uudet tutkimukset osoittaa sen, että kahvi on hyväksi, kunha ei liikaa.
        Sokeria en liiemmi käytä, koska en syö karkkeja kuin kerran viikossa ja muutenki kahvin kanssa en käytä sokeria ja enkä syö pullia ja keksejä nimeksikään.
        Syän hedelmiä, marjoja, broileria, punaista lihaa ja perunaa mm sekä kasviksia.
        Kasvisten syöntiä lisänny.
        Säännöllisesti lenkkeilen. Välillä 2 kävelylenkkiä päivässä. Kerran salilla käynti viikossa.
        Siellä myös nostelen punttia.
        En polta tupakkaa enkä käytä alkoholia. Huumeet ei oo myöskään mun juttu.


      • PYHÄTTÖPIRKKO
        MIKAMYLLYPYLLY kirjoitti:

        Kyl mulla ihan ok terveys pitäs olla.
        Mut jos sinä oot huolissaan, niin kai ois paree että kävisin lekurilla vai?
        Juon kahvia aika paljon, mut uudet tutkimukset osoittaa sen, että kahvi on hyväksi, kunha ei liikaa.
        Sokeria en liiemmi käytä, koska en syö karkkeja kuin kerran viikossa ja muutenki kahvin kanssa en käytä sokeria ja enkä syö pullia ja keksejä nimeksikään.
        Syän hedelmiä, marjoja, broileria, punaista lihaa ja perunaa mm sekä kasviksia.
        Kasvisten syöntiä lisänny.
        Säännöllisesti lenkkeilen. Välillä 2 kävelylenkkiä päivässä. Kerran salilla käynti viikossa.
        Siellä myös nostelen punttia.
        En polta tupakkaa enkä käytä alkoholia. Huumeet ei oo myöskään mun juttu.

        Suvussani on perinnöllistä diabetes tai korkea verensokeri. Mummullani ollu lapsesta asti diabetes.
        Sehä voi olla perinnöllistä.


    • Tippetitii

      Olen kurssin käynyt sokeritautinen.
      Homma siellä alkoi lekurilla ja sehän ensimmäiseksi pudotti insuliit puoleen.
      Jo siinä viikossa näki vaikutuksen vaaassa.
      Paino alkoi pudota. Toki myös rukavalio oli omituinen kotiruokaan verrattuna.
      Siis olin ylensyönyt ja annostellut insuliinin hetkellisen sokerin mukaan.

      Semmonen peli ei vetele, sokeritautia hoidetaan syömällä!

      • Syy_ja_seuraus

        Tietenkin insuliinia pitää vähentää kun hiilihydraatteja vähennetään ja paino putoaa.


      • Tippetitii

        No sinähän sen sanoit.
        Opit on annettu että syö ensin ja korjaa sitten insuliinilla.


    • tarkista-tietosi

      ----vanhuusiän sokeritauti pahenee ylenmääräisestä sokerista-----

      Tietosi ovat puutteellisia. D2, josta puhut pahenee aina iän myötä tekipä mitä tahansa. Koska ruumis rappeutuu niin myös nämä systeemit rappeutuvat koko ajan.

      Aliravitsemus on vanhalle aivan yhtä vaarallista tai jopa vaarallisempaa kuin D2. Lihakset surkastuvat ja kunto heikkenee mistä seuraa kaatumisia, liikkuminen vähenee joka pahentaa D2:a jne.... Riittävä määrä proteiineja ja kaloreita on vanhalle jopa tärkeämpää kuin nuorelle.

      • lipidi

        Kyllä sinä taas luet palstaa kuin piru raamattua.
        Aliravitsemuksella en tarkoita nälkiintymistä vaan yliravitsemuksen vastakohtaa.
        Ajoittainen aliravitsemus itsessään ei ole vaarallista, jatkuva kyllä.

        Mutta yliravitsemus, ylensyönti on elimistöa tuhoava tappava ilmiö.
        Kun Homo Urbanus välttelee kaikin keinoin välttämätöntä liikuntaa se johtaa elintarviketoeollisuuden johdolla ylensyöntiin ja verensokerin nousuun.
        Pitkään jatkuessaan sokeritautiin. Sokerihyökkäykset johtavat insuliiniresistanssiin jolla elimistö puolustautuu insuliinin haitallista vaikutusta vastaan.
        Verensokerin noustessa ylimäärinen sokeri karkaa vessanpönttöön.

        Mutta sitten tulee hyvä tohtori ja sanoo paina insuliinia etteivät sokerit karkaa elimistöstä.
        Mutta syö vaan ihan niinkuin ennenkin; järjetöntä.
        Sokeritautia hoidetaan ensisijaisesti syömällä oikein, riittävän niukasti.

        Oikeastaan on väärin puhua sokeritaudista koska se on vain ylensyönnin ja liikunnan puutteen tunnusmerkki.
        Sokeritauti ei ole sairaus vaan oire.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe