kokemuksia finasteridista (M, 30)

ajattelin laittaa tänne oman tarinani kun tuntuu että palsta on täynnä kauhatarinoita ja pelonsekaista huutelua.

aloitin finasteridin käytön vuosi sitten. olin kyllästynyt kaljuuntumisahdistukseen ja minoksidiilin lisääminen päänahkaan päivittäin oli sottaista ja jotenkin kiusallista. luin netistä pelottelutarinoita ja kamalan sivuoirelistan -- ne aiheuttivat epäröintiä, mutta päätin koettaa joka tapauksessa. mieluummin epäonnistunut kokeilu kuin jatkuva angsti hiustenlähdöstä! ja pyrin kuitenkin tieteelliseen maailmankuvaan: tutkimusten mukaan suurella osalla käyttäjistä ei ongelmia.

näin vuoden jälkeen voin todeta, että jos jotain sivuoireita on ollut, niin ei ainakaan negatiivisia. erektioita on hieman tavallista useammin mutta mitään häiritsevää panetusta ei ole tullut. vähän virkeämpi olo kuin aiemmin, lähes samanlainen kuin aiemmin. paino on pysynyt samana, samoin kehon koostumus (rasvan & lihaksen määrä).

hiusraja on hieman laskeutunut alas, mutta ei mitenkään hurjasti. hieman semmoista vauvakarvaa ilmaantunut, saa nähdä kasvavatko täyteen mittaan. päälaki on kuitenkin selkeästi tuuheampi, sen osalta tuntuu kuin olisin palannut vuosia taaksepäin.

lääke ei ole omalla kohdalla ollut mitenkään pöyristyttävän tuloksellinen, mutta koska on todella halpa, aion jatkaa käyttöä ja katsoa miten tilanne etenee.

taidan itse kuulua siihen enemmistöön, jolle ei lääkkeestä suurempaa vaivaa koidu. kaljuuntuminen on lähinnä hidastunut / pysähtynyt, enkä teinivuosien hiuksista haaveleikaan. haluan vain lisää aikaa totuttautua tähän kehon muutokseen. :)

oma vinkkini: älä kuuntele kaikkia netin itseoppineita hormoniasiantuntijoita vaan mieluummin asiaan oikeasti perehtyneitä (=lääkäreitä, tutkijoita). aina voi kokeilla lääkettä ja jos tuntuu huonolta niin sitten lopetat kesken!

hyvää syksyä ja arvokkuudella etenevää kaljuuntumista kaikille!
2351
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Jos ihminen lakkaa Propecia hän lopulta menettää etuja lääkkeen. Kiinni Propecia jos se toimii kunnolla voi auttaa pitämään DHT pääsemästä takaisin päänahkaan. Jos hiukset ovat kasvaneet takaisin käyttämästä Propecia on enemmän kuin todennäköistä menettää jos käyttäjä lopettaa sen käsittely.

Äänestä
  • Olipas kökkö konekäännös.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


sumekokk kirjoitti:

ajattelin laittaa tänne oman tarinani kun tuntuu että palsta on täynnä kauhatarinoita ja pelonsekaista huutelua.

aloitin finasteridin käytön vuosi sitten. olin kyllästynyt kaljuuntumisahdistukseen ja minoksidiilin lisääminen päänahkaan päivittäin oli sottaista ja jotenkin kiusallista. luin netistä pelottelutarinoita ja kamalan sivuoirelistan -- ne aiheuttivat epäröintiä, mutta päätin koettaa joka tapauksessa. mieluummin epäonnistunut kokeilu kuin jatkuva angsti hiustenlähdöstä! ja pyrin kuitenkin tieteelliseen maailmankuvaan: tutkimusten mukaan suurella osalla käyttäjistä ei ongelmia.

näin vuoden jälkeen voin todeta, että jos jotain sivuoireita on ollut, niin ei ainakaan negatiivisia. erektioita on hieman tavallista useammin mutta mitään häiritsevää panetusta ei ole tullut. vähän virkeämpi olo kuin aiemmin, lähes samanlainen kuin aiemmin. paino on pysynyt samana, samoin kehon koostumus (rasvan & lihaksen määrä).

hiusraja on hieman laskeutunut alas, mutta ei mitenkään hurjasti. hieman semmoista vauvakarvaa ilmaantunut, saa nähdä kasvavatko täyteen mittaan. päälaki on kuitenkin selkeästi tuuheampi, sen osalta tuntuu kuin olisin palannut vuosia taaksepäin.

lääke ei ole omalla kohdalla ollut mitenkään pöyristyttävän tuloksellinen, mutta koska on todella halpa, aion jatkaa käyttöä ja katsoa miten tilanne etenee.

taidan itse kuulua siihen enemmistöön, jolle ei lääkkeestä suurempaa vaivaa koidu. kaljuuntuminen on lähinnä hidastunut / pysähtynyt, enkä teinivuosien hiuksista haaveleikaan. haluan vain lisää aikaa totuttautua tähän kehon muutokseen. :)

oma vinkkini: älä kuuntele kaikkia netin itseoppineita hormoniasiantuntijoita vaan mieluummin asiaan oikeasti perehtyneitä (=lääkäreitä, tutkijoita). aina voi kokeilla lääkettä ja jos tuntuu huonolta niin sitten lopetat kesken!

hyvää syksyä ja arvokkuudella etenevää kaljuuntumista kaikille!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu