saako lasta tukistaa?

kahden vaiheilla

Mitä mieltä olette, saako lasta tukistaa, antaa luunappeja tms?

Jos ette ole tuon kannalla, niin miten rankaisette lastanne ja miten tuo vaihtoehtoinen rankaisu on tuottanut tulosta.

Kiitos kovasti vastauksesta.

40

5321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      voida tukistaa, lapsen täytyy saada konkretiaa siitä että hän tehnyt väärin ja että niin ei saa enää tehdä.
      Lapsi syliin ja juurta jaksain läpi miksi ei saa enää niin..(mistä lasta on alunperin rangaistu.)
      Lapsen tulee tietää että vaikka äiti nyt suuttui ja tukistikin niin lapsi on silti rakas.
      Eli lasta ei tule koskaan rangaista ilman selitystä, miksi ja mistä rangaistiin.

      • masa

        Väkivaltaan ja pelkoon perustuva kasvatus on aikansa elänyttä.Se ei opeta lapselle mitään muuta kun alistumista ja vahvemman oikeutta.Ennenkaikkea pelkoa.
        Minulla on ihan tavalliset lapset, ei siis erityisen kiltit, mutta aivan hyvin on pärjätty ilman fyysistä väkivaltaa.Jos muita keinoja kasvattamiseen ei ole niin täytyy harkita ammattiapua.


    • sitä mieltä

      että jos ei puhe tehoa niin niskavilloista kiinni vain, itsellä myös lapsi ja olen ajatellut että niitä keinoja käytetään mitä 20 vuotta sitten. Paitsi perinteisiä selkäsaunoja. Se on kumma kuinka omaa lastaan ei saisi enää kurissa pitää, heti ollaan soittamassa viranomaisille. Yleensä nämä vouhkaajat ovat lapsettomia, tai heillä on vain niin kiltti lapsi jota ei tarvi senkummemmin "kurittaa".

      • ???

        tai sitten jotkut vanhemmat vaan sokaistuu omasta lapsestaan. Yleensä jo pitkään yrittäneet tai myöhään lapsen hankinnalle heränneet ovat näitä pahimpia "sokaitujia." Lasta katsotaan vaan palvoen pää kalleen, yhtään pahaa sanaa ei sanota, jos joku toinen huomauttaa jostakin asiasta niin heti käydään päälle.
        Sitten 15- vuoden kuluttua nämä lapset käy itse jonkun, vaikka bussikuskin päälle joka huomauttaa häiriöstä.


      • viiden äiti
        ??? kirjoitti:

        tai sitten jotkut vanhemmat vaan sokaistuu omasta lapsestaan. Yleensä jo pitkään yrittäneet tai myöhään lapsen hankinnalle heränneet ovat näitä pahimpia "sokaitujia." Lasta katsotaan vaan palvoen pää kalleen, yhtään pahaa sanaa ei sanota, jos joku toinen huomauttaa jostakin asiasta niin heti käydään päälle.
        Sitten 15- vuoden kuluttua nämä lapset käy itse jonkun, vaikka bussikuskin päälle joka huomauttaa häiriöstä.

        Jokaista lastani olen tukistanut tarvittaessa eikä siitä traumoja ole heille jäänyt.On sen verran isoja lapsia jo että asiasta on juteltu.
        Tuurhaan ei ole revitty vaan se on ollut vasta viimeinen keino kun puhe ei ole enää auttanut.
        Eikä ole revitty niin että olis tukottain hiuksia päästä lähtenyt kuten silloin kun minä olin pieni.Äiti repi niin että viikon oli päänahka arka.Senverran vaan että nipistys tuntuu.


      • heka
        viiden äiti kirjoitti:

        Jokaista lastani olen tukistanut tarvittaessa eikä siitä traumoja ole heille jäänyt.On sen verran isoja lapsia jo että asiasta on juteltu.
        Tuurhaan ei ole revitty vaan se on ollut vasta viimeinen keino kun puhe ei ole enää auttanut.
        Eikä ole revitty niin että olis tukottain hiuksia päästä lähtenyt kuten silloin kun minä olin pieni.Äiti repi niin että viikon oli päänahka arka.Senverran vaan että nipistys tuntuu.

        Ehkäpä sinunkin äitisi ajatteli vain hiukan nippaisevansa, ja tuskin sinä hänelle kerroit aikuisena kuinka vaikeana olit rankaisemisen kokenut.Ainakin kirjoituksesi todistaa, että väkivallan ketju jatkuu sukupolvesta toiseen.Ehkä omatkin lapsesi antavat omien lastensa kokea tätä ns."kurikasvatusta"Säälittää.


      • Nimetön
        heka kirjoitti:

        Ehkäpä sinunkin äitisi ajatteli vain hiukan nippaisevansa, ja tuskin sinä hänelle kerroit aikuisena kuinka vaikeana olit rankaisemisen kokenut.Ainakin kirjoituksesi todistaa, että väkivallan ketju jatkuu sukupolvesta toiseen.Ehkä omatkin lapsesi antavat omien lastensa kokea tätä ns."kurikasvatusta"Säälittää.

        Kiitos vastauksista!
        Mä mietin tuota kuritus juttua just tuonkin takia, että pienikin väkivlta todellakin periytyy. Lapset oppii miten rankaistaan. Musta oliskin mukava jos ne oppis pienestä pitäen, että puhumalla asiat selvitetään.

        Eräässä ohjelmassa sanottiin, että tukistaminen yms on vain keino millä vanhemmat purkaavat paineitaan siitä, mitä epätietoisuus lapsen käytöksestä ja voimattomuudesta tuovat.
        Ohjelmassa painotettiin puhumisen tärkeyttä.


    • pk-työntekijä

      Jos vanhemmat tukistaa, ym kotona saadakseen lapset uskomaan, kuinka käy kun lapset menevät hoitoon? Päiväkodissa pph:ssa ei hoitajat voi mennä tukistelemaan lapsia. Jos nämä ovat kotona tottuneet tottelemaan vasta kun kuritetaan fyysisesti, on hoitohenkilökunnalta vaihtoehdot vähissä.

    • hilma

      Kasvattaminen on vaikeaa ja monimutkaista. Tukistaminen sattuu ja toiselle kivun tuottaminen ei ole oikein! Olen tukistanut ensimmaisiä lapsiani ja saanut hirveitä "raivo kohtauksia", joiden jälkeen tunsin syyllisyyttä. Lapset alkoivat pelkäämään minua. Sitäkö halusin?! "Vanhemmuuteen kasvetaan" - on vanha hyvä sanonta. En silti voi sanoa tekeväni läheskään aina oikein. Lapsiperheessä tilanteet tulevat niin yllättäen että kuka voisi olla aina valmiina "kirja kädessä" kasvattamassa. (kasvatuskirjoja en ole ikinä lukenut). Lähtökohtana meillä on se että ketään ei lyödä/tukistella/potkita yms. Asiat pitäisi ratkaista puhumalla ja taas puhumalla.Ja Rakastamalla lasta. Esim. Yksivuotias ei ymmärrä kaikkea ja kärsivällisyyttä vaaditaan vanhemmilta, varsinkin jos sattuu olemaan vilkas lapsi. Joku lapsista voi olla niin "kovapäinen", että viimeinen konsti on antaa lapselle "rangaistukseksi" esim."kaverin luo ei mennä viikkoon", "karkkia ei osteta kuukauteen" jne. Hyvä keino saada lapset tottelemaan, on kehuminen/rohkaiseminen; "Kyllä sinä osaat siivota huoneesi varmaan paremmin kuin äitisi". Joskus on niin tiukka tilanne että on sanottava tähän tyyliin: "äitiäkin ärsyttää joskus kamalasti ja tekisi mieli tukistaa" . Jos lapsi on tehnyt sellaista mitä Ei Saa tehdä, on aikuisen oltava Aikuinen ja opettaa lapselle että tuo oli väärin, ethän enää ikinä tee noin. Meillä tämä "vaihtoehtoinen rankaisutapa" on tuottanut hyvää tulosta. Olen onnellinen, että olen löytänyt itsestäni sen puolen, joka haluaa kasvattaa lastaan rakkaudella. Olen tasapainossa elämän, perheeni kanssa. Lapset ovat tavallisia kiukuttelevia ja nauravaisia, vuoronperään. Mikä parasta: lapset luottavat minuun, kiipeävät syliin ja tykkäävät minusta. Jos sinä tukistat lastasi, miksi lapsesi ei saa tukistaa toista lasta? Mistä opitaan hyvä käytös ja kunnioitus toista ihmistä kohtaa?

    • pahoillani

      Mun kaveri joka nyt on parikymppinen sai kauheita hysteerisiä itkukohtauksia nuorempana jos se kysys jotain asiaa niiden isältä ja se isä katto sitä hetken sanomatta mitään. Ajatelkaa, että pelkkä katsominen sai sen ihan itkemään ja vapisemaan. Mitäköhän kauheuksia se on joutunu kokemaan.

    • 2:n tytön isä

      Jossei ole minkäänlaista auktoriteettia lapsiaan kohtaan, niin mitäs siitä seuraa? Oletteko lukeneet tämän ketjun?

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000382&posting=22000000006501061

      Väkivallan kierre? Jos olette tosissanne en halua koskaan nähdä moisia ämmiä ja teidän kakaroitanne, on ehkä hieman eri asia vetää nyrkillä päin turpaa tai ottaa vähän niskavilloista kiinni. Eikö? Tietyt rajat pitää olla mitä saa tehdä ja jossei puhe riitä niin pakko sitä on tehostaa jollain toisella tavalla eli ei karkkia, arestia tms. ja viimeisenä tehokeinona niskavillat tms. Traumoja tästä? Nämä valtaisat traumatkin ovat parempi asia kuin 13v teini kuten tuossa linkissä ...

      • help !

        "Jos ei puhe riitä...." Pitäisikö sinun miettiä keinottomuuttasi vanhempana, jos et muuta keksi kun "niskavillatekniikan"?
        Minua suorastaan säälittävät lapset, joiden vanhemmat kuvittelevat olevansa hyviä kasvattajia vaikka ovat niin alkeellisia, että hakevat kasvatusmallinsa apinamaailmasta.


    • Huutaminenkin parempi vaiht...

      Aluksikin, ruumiillinen kuritus on lainvastaista.
      Toiseksi, jos aikuinen lyö/tönii toista aikuista, raastupaan mennään. Väitättekö siis, että pieniä lapsia saa tukistaa ym.? Väkivallalla ei sivistynyt ihminen ongelmiaan ratkaise.

      • 5+2

        Ihmisen sivistyneisyydestä nyt voidaan olla montaa mieltä. Onko sivistynyttä heittää ruokaa roskiin kun jossain kuollaan nälkään? Onko sivistynyttä kaahailla liikenteessä piittamatta pätkäkään muiden turvallisuudesta? Onko sivistynyttä säilöä ydinjätettä maaperään ja jättää se sitten tulevien sukupolvien murheeksi? Onko sivistynyttä ylipäätään tuhota tulevilta sukupolvilta pudas ilma ja vesi ja käyttää kaikki maapallon energiavarat itsensä viihdyttämiseen ja mukavuudenhaluun?

        Ihmisen ei osaa käyttäytyä sivistyneesti, ei globaalisti ajatellen, ei täällä keskustelupalstoilla eikä lasten kasvatuksessa.


    • selkäsaunoja

      Minua on pienenä tukistettu, on saatu piiskaa (kunnon koivurisu), pesty suuta saippualla, tehty luunappeja, saatu nahkavyöstä ja kun nyt ajattelee niin kasvatustahan se on.
      No big deal.

      • 2345678

        Tukistaminen on siis ok? Eli jos miehesi ei pidä käytöksestäsi, hän voi tarrata tukkaasi kiinni ja ravistaa? Tai antaa luunapin otsaasi? Itse en sietäisi moista käytöstä hetkeäkään, se on väkivaltaa ja vallankäyttöä. Lapsen kohdalla sama juttu. Jos mielestäsi on oikein tehdä jotain sinua kohtaan, voit varmaan tehdä se lapsellesi. Jos taas et hyväksyisi jotain tehtävän itseäsi kohtaan, miksi ihmeessä tekisit niin lapsellesi?

        Tuskin sinusta kasvoi parempaa/tasapainoisempaa/rauhallisempaa/kykenevämpää ihmistä tuolla väkivallalla kuin olisi kasvanut ilman?


      • Turpa.rullalle

        Välivalta siis on tehnyt sionusta sen mikä olet.
        Millainen olisit, jos vanhempasi olisivat kohdelleet sinua ymmärtämyksellä ja kunnioittaen? Jos olisit saanut esittää mielipiteesi?
        Jos tänään yrität olla eri mieltä heidän kanssaan, kuka voittaa?


    • Näillä männään

      Ei saa. Sopivan tiukka keskustelu, mietiskelypenkki tai tekoon liittyvät seuraukset (esim. omien sotkujen siivoaminen / anteeksi pyytäminen / rikotun korjaaminen jne.) on meillä käytössä. Pienen fyysisesti kokonaisvaltaisesti reagivan riehujan kanssa on tarvittu kiinnipitämistä, eli fyysistä rajoittamista joka ei saa satuttaa mutta estää lasta satuttamasta muita tai itseään tai esim. hajottamasta paikkoja.

      Näillä on pärjätty. Suuttumuksen saa ja minusta se pitääkin ehdottomasti näyttää, se kuuluu tunnekirjoon siinä missä ilahtuminenkin, mutta käytännössä varmaan tuskin koskaan se fyysinen kuritus on puhtaasti opettamista, kyllä se on vähintään osittain aikuisen vihan purkamista epäoikeudenmukaisella tavalla. Mitä se opettaa lapselle oman suuttumuksen tai harmin käsittelystä, sen saa suunnata muihin väkivaltana?

      Ei minulla todellakaan aina ole keinoa joka tilanteeseen. Mutta niin kuin aikuistenkin kanssa, minusta myös lasten kanssa on yksinkertaisesti PAKKO keksiä se muu keino, kokeilla kunnes se löytyy, eihän sitä puolisoa tai työkaveriakaan saa letistä pyörittää jos toisen toiminta ei miellytä. Ei vaikka ajattelisi puolison/työkaverin oppivan sillä kunnon tavoille.

    • qweqwety

      Lapselle ei saa suuttua. Olet aikuinen, käyttäydy sen mukaisesti. Lapselle suuttuminen ja riehuminen on pahempaa kuin tukistaminen.

      • Näillä mennään

        Oliko tuo suuttumis-kommentti suunnattu edelliselle kirjoittajalle eli minulle ("Näillä mennään")? Tottahan lapsen kuuluu nähdä harmi ja suuttumus, siinä missä ilahtuminen ja onnellisuuskin, mutta ei se tarkoita huutamista, rumaa puhetta tai riehumista. Asiallisesti tai aikuismaisesti käyttäytyminen ei minusta ole sama asia kuin se, että kieltää erilaisten tunteiden olemassaolon. Lapsella pitää olla tilaisuus oppia sekä negatiivisia että positiivisia tunteita ja kasvaa ympäristössä joissa molempia on oikeus näyttää - rakentavasti!! Aika patoutuneita ja poksahtavia ihmisiä kasvaa, jos harmiaan ei saa ilmaista. Sen vaan voi tehdä monella tapaa :)


    • äiti neljälle

      EI, ei missään tapauksessa saa! Onneksi sen jo lakikin kieltää.

      • nuori132

        Olen samaa mieltä ja vaikka laki kieltää asian on valitettavasti olemassa ihmisiä jotka sitä tekevät miksi hankkia lapsia jos aikoo käyttäytyä heitä kohtaan väkivaltaisesti ei se lapsi siitä mitään opi muuta kuin tekemään samaa omille lapsilleen


    • eiluunapeille

      Joskus tein erheen ja käytin tukistusta, mutta todellakin huomasin, että silloin tavallaan sallin sen että saa satuttaa toisia! Sen huomasin lasten käytöksestä.

      Mikä kukaan on toista kieltämään, jos itse tekee niin!

      Meillä käytetään kieltoa, takavarikkoa ja maksimina nurkkaa. Aina ensin kiellän ja selitän syyn. Riippuen mitä pahaa tekee, mutta jos viimeisen varoituksenkaan jälkeen ei totella voi esim. lelu lähteä takavarikkoon tai tulee karkkikielto tai tulee muu kielto, mikä nyt siihen tilanteeseen on sopiva.. Jos leluja heitellään, ne pitää kerätä.. jne

      jos useammin joutuu kieltämään/torumaan ja vaan jatketaan (meno vallan mahdotonta), niin sitten joutuu nurkkaan. Oikeastaan nurkka kuuluu niihin tilanteisiin jos satutetaan tms.. Nurkassa ollaan yksin, jos sieltä poistuu vien rauhallisesti takaisin. Nurkan jälkeen menen luokse, laskeudun alas ja puhutaan mitä on tehty tuhmasti ja lapsen pitää pyytää anteeksi aina. Ja kun on ikää, niin se "anteeksi" pitää sanoa ääneen. Anteeksi pyydetään aina jos satutetaan toista

      Muutenkin selitän aina miksi mitäkin ei saa tehdä, ja se jo auttaa todella paljon. Minun mielestäni, jos lapsi ei ymmärrä kiellon syytä, hän ei sitä osaa totella.. Sitten taas kun on pieni lapsi joka kokeilee rajoja, niin siihen ei auta kuin kärsivällisyys ja toistaa kielto rauhallisesti uudelleen ja uudelleen ja uudelleen...

      Mutta olen huomannut että oikeastaan silloin käyttäytyvät huonosti jos on nälkä, väsy tai tylsää.. tai sitten on sisaruskiistat, jos käyvät mahdottomiksi, niin pidän pienen "aikaeron" ja laitan molemmat leikkimään hetkeksi erilleen. Samoiten olen ohjannut näiden pienten leikkiä alusta pitäen, milloin menee liian rajuksi. Esim kun sisarukset painivat, niin missä menee rajat..

      Sitten kun käyttäydytään nätisti ja esim. jos siivoavat, niin kehun heti ja päivittelen että oi oi kylläpäs olette taitavia, reippaita ja jnejne.. Rupattelen muutenkin päivittäin kun ovat sylissä kuinka rakastan heitä ja ovat ihania..
      Lapset siis päälle 4 ja 2 vuotiaita.. Mielestäni käyttäytyvät hyvin, leikkivät yhdessä ja välillä pusuttelevat toisiansa ja kertovat toisilleen myös että rakastavat toisiansa, kuinka toinen on ihana.. välillä sitten riehutaan, kiistellään ja keksitään tuhmia.. Niinkuin lasten kuuluukin

    • gkprajga0

      ei ole vielä lapsia, mutta mulla ainaki menis hermot, jos puhe ei auta. tukistaminen on kiellettyä ja sitä ei sais tehdä. siispä voisin kuvitella huutavani naamapunasena, jos sekään ei tehoa, niin saisin kauheat raivarit, on vaan lyhyt pinna, ei sille voi mitää. joillakin vanhemmilla on pidempi, joillakin huonompi.
      mä voisin kuvitella jos lapsi ei tottele millään, että en ole enää vuorovaikutuksessa vähään aikaan sen kans. suutun sille niin paljo, että en huomioi sitä vähään aikaan millään tavalla. ja jos lapsi tulee itse siitä puhumaan, niin otetaa asia sitten puheeksi, ku kumpikin on rauhottunut.
      oisko hyvä keino???

      • AlliumCaeruleum

        " saisin kauheat raivarit, on vaan lyhyt pinna, ei sille voi mitää. joillakin vanhemmilla on pidempi, joillakin huonompi.
        mä voisin kuvitella jos lapsi ei tottele millään, että en ole enää vuorovaikutuksessa vähään aikaan sen kans. suutun sille niin paljo, että en huomioi sitä vähään aikaan millään tavalla."

        Voi hyvänen aika! Toivon, ettet koskaan hanki lapsia. Todella typerää ajatella koko asia vain omalta kannaltasi. Mietipäs hetki, mitä käytöksesi olisi lapselle. Eikö lyhyelle pinnalle muka voi mitään? Tottahan aikuisen ihmisen pitää pystyä käytöstään ja reaktioitaan hallitsemaan. Käyttäydytkö työpaikalla tai muiden aikuisten kanssa samalla tavalla? Mitä esimies siihen sanoo? Mitä sano(i)vat omat vanhempasi tai opettajasi?


      • Minun.tahtoni

        Mieti, miksi sinulta menisi hermot. Oletko nyt jo sitä mieltä, että sinä määräät, on se sitten oikein tai väärin.
        Lapsella on oikeus leikkiin, lepoon, ruokaan ja lämpöön, ja jos joku näistä on epätasapainossa, syy on sinun, ei lapsen. Kuitenkin jo tässä vaiheessa katsot, että sinulla on oikeus menettää hermosi, jos lapsi reagoi eri tavalla kuin oletit. Et siis ymmärrä, että lapsi on ihminen? Myös hän saa olla eri mieltä, jos tuntee olevansa oikeassa. Lapsen kehitykseen kuuluu olla eri mieltä auktoriteetin kanssa. Sitä et siis tule hyväksymään. Miten lapsi selviää sinun kanssasi?
        Haluat lapsestasi tahdottoman olennon, joka tekee vain käskytettynä.

        Nuorten vanhempien tulisi selvitellä näitä asioita, kun lapsi on heidän vastuullaan ja katsoo heihin luottavaisin silmin: "te olette minun omat vanhempani."


    • en tukista

      Tukistaminen on väkivaltaa, sanoivatpa muut mitä tahansa. Väkivaltaan turvautuvat he, jotka eivät sanallisesti enää pärjää ja onhan se koomista, että lapselle ei sanallisesti pärjätä. Kyllä se juntturammalekin menee perille kun kerta toisensa jälkeen jaksaa toistaa. Tukistavat vanhemmat koittavat vain päästä tavoitteeseen nopeammin kyseenalaisin keinoin. Omiani en tukista ja hyvin on pärjätty, eikä lapsistakaan ole kasvanut riiviöitä.

    • nnigd

      Aikuinen käyttää väkivaltaa kun ei osaa toisin selvittää hankalia tilanteita. Kokeilkaapas joskus vaikka "kutitushoitoa" eli pientä kutitusta kunnes lapsi lupaa olla "kiltti". Tätä ei tetenkään saa suorittaa vihaisena vaan pilke simäkulmassa ja "mukamas" ankarana ja hymyillen. Mielikuvitus vain rajana esim, yksisormikutitus ja jos ei auta kaksisormikutistu jne. Tämä kutistushoito auttaa unohtamaan pahan mielen ja kiukunpuuskat. Lopuksi halitaan ja luvataan olla kilttejä kummatkin. Ei sovi kaikille lapsille mutta jokainen voi keksiä oman vastaavan.

      • joopajoo...

        Ihan loistava idea edellisellä kirjoittajalla :) Ja iso kunnioitus äidille, jonka pinna kestää tuollaisen "rankaisun" antamisen. Mulla ei varmastikaan joka kerta riittäisi pinnan pituus.

        Mutta alkuperäiseen aiheeseen: missään nimessä lasta ei saa fyysisesti rangaista. Mielestäni tämä ei tarvitse edes mitään perusteluja. Jos lasta saa satuttaa, niin miksi aikuista ei saisi?


    • nnigd

      joopajoolle!
      Ei se loppujenlopuksi ole niin vaikeaa, kunhan ajatuksen miettii valmiiksi ja on valmistautunut henkisesti ns. tahtojentaisteluun. Kyllä se onnistuu uskokaa pois, kunhan "sotasuunitelma" on valmiiksi mietitty ja suuniteltu. Positiivinen asenne ja nokka kohti tulevaisuutta, tuotta tulosta pitkällä tähtäimellä!:) Hyvää Äitienpäivää vain kaikille!

    • nuori132

      Ei missään nimessä väkivalta ei ole koskaan ratkaisu se pahentaa vain asioita entisestään jos sinun tekee mieli tukistaa lastasi niin suosittelen hankkimaan apua !! Miettikää asioita lastenne kannalta se ei ole varmastikaan kiva jos on vanhempi käy käsiksi.Olen itse 11-vuotias tyttö Espoosta ja minusta tuntuu että ymmärrän tämän asian paremmin kuin jotku aikuiset .Meillä lapsillakin on tunteet eikä meitä voi riepotella kuin jotain nukkea olemme mekin yhtälailla ihmisiä kuin tekin!!

    • eiikinä

      Ei saa tukistaa eikä antaa luunappeja. Yksikään lapsi ei arvosta tukistavaa ja luunappeja ontavaa vanhempaansa.

      • Anonyymi

        Haha, kunnon hiekkapillu. Mä ainakin arvostan vanhempiani suunnattomasti, vaikka olen joskus tukkapöllyn saanutkin <3


    • Puhumallaselviää

      Ei saa tukistaa, ei antaa luunappeja tai olla muuten väkivaltainen lasta kohtaan. Onneksi minulla on niin fiksut lapset, että oppivat puhumaan hiukan yli vuoden vanhana ja ovat myös ymmärtäneet hyvin puhetta.

      Lapset ottavat mallia vanhemmistaan. Vanhemmat, jotka vetävät yhtä köyttä ja pystyvät harvoissa ristiriitatilanteissa puhumalla päästä yhteisymmärykseen, antavat oikeanlaisen, väkivallattoman mallin selvitä konflikteista, joita jokaisessa perheessä väistämättä tulee.

      Ääliöt käyttävät väkivaltaa parisuhteessa ja lasten kasvatuksessa, mutta minä en moiti heitä, koska he eivät pysty parempaan.

      • AlliumCaeruleum

        "niin fiksut lapset, että oppivat puhumaan hiukan yli vuoden vanhana ja ovat myös ymmärtäneet hyvin puhetta."

        Eipä siinä mitään normaalia fiksumpaa ole. Siinä vuoden tietämissä meidänkin lapset alkoivat puhua, toinen vähän alle, toinen vähän yli. Käsittääkseni ihan tavallinen ikä puheen opettelulle.

        Eipä silti, ihan oikeassa olet siinä, että puhumalla pitää selvitä. Vähäinenkin väkivalta opettaa lapselle sen, että heikompiaan saa lyödä. Jonakin päivänä nämä väkivaltaa kokeneet lapset ovat vanhempiaan vahvempia. Jotkut näistä jutuista päätyvät iltapäivälehtien etusivulle, suurimmasta osasta vanhemmat todennäköisesti häpeissään vaikenevat.


      • Anonyymi

        Ei kyllä kuulosta fiksuilta lapsilta vaan ihan tavallisilta. Meillä lapset oppi lukemaan 4 ja 5 vuotiaana, ja puhuivat siinä kohtaa kolmea kieltä. Meiän muksut on fiksuja, mutta teidän kakarat kuulostaa perussuomalaisilta.


    • väkivaltainenlapsuus

      Olisiko sinullekin aikuinen sopiva rangaistus tukistaminen, luunappi, korvasta repiminen, remmillä persiille veteleminen tai vaukkapa turpiin vetäminen, jos olet tottelematon, rikot sääntöä? Esim. Ylinopeus vahingossa, roskaaminen, punaisia päin käveleminen, no mikä tahansa rikkomus..
      Eipä se varmaankaan kivaa olisi. Puhe ei auta aikuisiinkaan, kyllä sinäkin vanhempana uhmaat etkä kuuntele yvteisön sääntöjä. Tukkapöllyä tommosille kyselijöille?
      Mulla omat vanhemmat käytti väkivaltaa. Sitten kun aikuisena pöllytin niitä niiden omilla opeilla kun ei mennyt mun sana perille puhumalla (kyse mun omista oikeuksista eräissä asioissa) niin johan olivat ulisemassa poliisille tästä. Vitun pellet! Meille lapsena vannottivat ettei poliisi usko jos kerrotaannoista pahoinpitelyistä. Tiedettiin jo silloin ettei ne saisi selkään antaa. Saivat maistaa omaa lääkettä :) väkivallalla ei saa kunnioitusta! Enkä mua tippaakaan kiinnosta jos niitä vanhainkodissa huonosti kohdellaan. Ansaittua.

      • Puhumallaselviää

        Sun kohdalla tuo on pitänyt paikkansa, että väkivalta periytyy.


    • Näin_minä_teen

      Voit kyllä tukistaa, mutta älä sitten vanhana ihmettele jos lapset ei tulee käymään tai soittele.

    • ettäjoo

      Jos minua olisi tukistettu ja annettu luunappeja, en ikinä antaisi anteeksi. Sain piiskaa paljaalle takapuolelle jos ja kun oli aihetta, mutta sen hyväksyin silloin enkä vieläkään muistele sitä pahalla. Jotenkin se oli paljon reilumpaa, kuin tukistelu (jota minulle ei tehty)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe