Hei haloo!

Nuoria syytetään siitä, että he räpläävät jatkuvasti älypuhelintaan ja huomio kiinnittyy koko ajan puhelimeen, eivätkä he enää ikäänkuin ole läsnä.

Olin eräässä juhlatilaisuudessa ja kyllä siellä tuntui, että myös viisi- ja kuuskymppisillä on jatkuvasti älypuhelin kädessä. Silloin ei saa kontaktia muihin ihmisiin, jos vaan räplää puhelintaan.

Mikä tunne mahtuu tulla juhlan kohteena olevalle, etteivät ihmiset kunnioita, kun eivät edes sitä hetkeä malta olla ilman telefuunia? Kyse on kuitenkin vain muutamasta tunnista.

182

1168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TerveVaa

      Älypuhelin on aikamme lapsi. Kännykän selaamisella voi täyttää tyhjät hetket. Bussissa istuessa, kassajonossa, illalla ennen nukahtamista. Mutta ei sitä mihinkään juhlatilaisuuteen mukaan oteta!

      • Huomasin viime kesänä lomamatkalla aurinkorannalla. Ihmiset selasivat älypuhelimiaan aurinkotuoleissa. Ja ihan yhtä paljon vanhat, mitä nuoremmatkin auringonottajat. Minä olen vanhanliiton miehiä ja luen kirjaa lepotuolissa.

        Olen itse miettinyt vähän isompia eläkkellejäämisjuhlia. Pitäisikö laittaa kutsukorttiin, että älkää ottako älypuhelimia mukaanne? Uskon sentään tilaisuuteen tarkkaan valituilla henkilöillä olevan niin paljon keskusteltavaa kanssani.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Huomasin viime kesänä lomamatkalla aurinkorannalla. Ihmiset selasivat älypuhelimiaan aurinkotuoleissa. Ja ihan yhtä paljon vanhat, mitä nuoremmatkin auringonottajat. Minä olen vanhanliiton miehiä ja luen kirjaa lepotuolissa.

        Olen itse miettinyt vähän isompia eläkkellejäämisjuhlia. Pitäisikö laittaa kutsukorttiin, että älkää ottako älypuhelimia mukaanne? Uskon sentään tilaisuuteen tarkkaan valituilla henkilöillä olevan niin paljon keskusteltavaa kanssani.

        Niin tai laita siihen kutsuun että sulkekaa älypuhelimenne juhlan ajaksi.


      • siilenämää kirjoitti:

        Niin tai laita siihen kutsuun että sulkekaa älypuhelimenne juhlan ajaksi.

        Ne on sentään kaikki mun kavereita, ihan hyvin voi kieltää kokonaan, niin saa sitten vinoilla kun jonkun puhelin soi?


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Ne on sentään kaikki mun kavereita, ihan hyvin voi kieltää kokonaan, niin saa sitten vinoilla kun jonkun puhelin soi?

        Niivvai jos just odottaa tärkeää puhelinta tai alaikäiset muksut on kotona päineen, pitää saada yhteys iskään tai äippään :D.


      • siilenämää kirjoitti:

        Niivvai jos just odottaa tärkeää puhelinta tai alaikäiset muksut on kotona päineen, pitää saada yhteys iskään tai äippään :D.

        Luulen varmasti, että muistan ajan jolloin taloissa oli vain yksi lankapuhelin. Jos kukaan ei ollut kotona jäi tärkeät asiat odottamaan kunnes joku vastasi puhelimeen. Silloinkin pärjättiin ja pysyttiin hengissä?


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Luulen varmasti, että muistan ajan jolloin taloissa oli vain yksi lankapuhelin. Jos kukaan ei ollut kotona jäi tärkeät asiat odottamaan kunnes joku vastasi puhelimeen. Silloinkin pärjättiin ja pysyttiin hengissä?

        Totta. mutta silloin oli silloin ja nyt on nyt :). Nyt lapsia kaitsetaan puhelimen ja muun tietotekniikan kautta.


      • Taikuritässä
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Luulen varmasti, että muistan ajan jolloin taloissa oli vain yksi lankapuhelin. Jos kukaan ei ollut kotona jäi tärkeät asiat odottamaan kunnes joku vastasi puhelimeen. Silloinkin pärjättiin ja pysyttiin hengissä?

        Piuhapuhelimen varassa olivat monet asiat. Koska ei ollut kännykkää lapsena, käveltiin ja mentiin rinkuttamaan ovikelloa, niiattiin, tervehdittiin ja kysyttiin kainosti, onko se ja se kotona ja pääseekö hän ulos. Ja kaipa kaikilla oli ruoka-aika samoihin aikoihin, kun osattiin kesken leikkien lähteä syömään.

        Jos kekkereissä haluaa kännyt hiljaisiksi, musakkia vaan kovasti soimaan, niin eipä voi soitella. Minusta on tahditonta leikkiä sillä juhlissa. ( käytetäänkö enää sanaa tahditon, enkä tarkoita nyt epärytmistä liikahtelua).


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Piuhapuhelimen varassa olivat monet asiat. Koska ei ollut kännykkää lapsena, käveltiin ja mentiin rinkuttamaan ovikelloa, niiattiin, tervehdittiin ja kysyttiin kainosti, onko se ja se kotona ja pääseekö hän ulos. Ja kaipa kaikilla oli ruoka-aika samoihin aikoihin, kun osattiin kesken leikkien lähteä syömään.

        Jos kekkereissä haluaa kännyt hiljaisiksi, musakkia vaan kovasti soimaan, niin eipä voi soitella. Minusta on tahditonta leikkiä sillä juhlissa. ( käytetäänkö enää sanaa tahditon, enkä tarkoita nyt epärytmistä liikahtelua).

        Kyllä sitä tahditon sanaa käytetään vielä ja sopiikin mielestäni oikein hyvin tähän. Jotenkin koen vanhempana ihmisenä, että minun tulisi olla esimerkkinä nuoremmille. Jos vanhat kääkät kaivaa juhlissa ensimmäisenä kännykät esiin, se on huono malli nuoremmille.

        Itse jaksan juhlia juhlat ilman puhelinta.


      • 1eero
        siilenämää kirjoitti:

        Totta. mutta silloin oli silloin ja nyt on nyt :). Nyt lapsia kaitsetaan puhelimen ja muun tietotekniikan kautta.

        Jovain mekin nykyään näpytellää, puh.enää vähemmän vaikkei kunnon asiaa ookkaa.


      • 1eero kirjoitti:

        Jovain mekin nykyään näpytellää, puh.enää vähemmän vaikkei kunnon asiaa ookkaa.

        Joopa. Päivittäin kysytään et mitä kuuluu kun ei kuulu mitään :).


    • Luonnolapsi

      Tuntuu pahalta katsoa kun ulkona nuorilla naisilla 90% on aina älypuhelin kädessä, jota ilman he eivät selvästikään voi olla. Liukuportaissa joukko naisia joilla kaikilla se älypuhelin kädessä. Junassa kolme nuorta naista vierekkäin ja kaikilla älypuhelin kädessä ja napit korvilla.. Itselläni ei ole älypuhelinta, enkä sellaista aio hankkiakaan. Ei ole oikein terveellistä olla addiktoitunut sosiaaliseen mediaan ja älypuhelimeen. Haluaisin että ihmiset eläisivät oikeassa sielumaailmassa ja keskittyisivät ajatuksiinsa ja luontoon.

      • Meillä työpaikalla jopa velvoitettiin kaikki ottamaan firman älypuhelin ja vastaamaan siihen myös vapaalla olleessaan. Tuolla se on kirjahyllyssä äänettömällä, enkä edes lue sinne saapuneita sähköpostiviestejä vasta kuin työpaikalla ensi viikolla. Kyllä he pärjäävät ilman minua.


      • älä.silmä.pieni.katso

        Onkohan sinulla valikoiva katse, kun minä näen sekä nuoria miehiä että naisia, tyttöjä ja poikia kännykät kädessä.


      • Luonnolapsi
        älä.silmä.pieni.katso kirjoitti:

        Onkohan sinulla valikoiva katse, kun minä näen sekä nuoria miehiä että naisia, tyttöjä ja poikia kännykät kädessä.

        Onko hiusten halkominen mielestäsi kivaa?tottakai katson naisia tarkemmin, koska olen nainen ja näin voin kertoa siitä tarkemmin. Eikä sitten ollut mitään naisen logiikkaa, säästä meidät siltä.


      • älä.silmä.pieni.katso
        Luonnolapsi kirjoitti:

        Onko hiusten halkominen mielestäsi kivaa?tottakai katson naisia tarkemmin, koska olen nainen ja näin voin kertoa siitä tarkemmin. Eikä sitten ollut mitään naisen logiikkaa, säästä meidät siltä.

        Mainitsit vain naisia/tyttöjä tekstissäsi. Täällä on noita naisten/tyttöjen syylistäjiä näemmä liikkeellä ja siksi osui silmiini ja korjasin oman näkemäni mukaiseksi.

        Ei ollut tarkoitus loukata eikä sen kummemmin hiuksia halkoa.


    • pohjoishaagalainen

      Älypuhelin koukuttaa monesta eri syystä. Luin jostain että voi aiheuttaa jopa rytmihäiriöitä.

      • Ihan varmaan tulevaisuudessa diagnotisoidaan koko ajan enemmän oireita, joita jatkuva puhelimen käyttö aiheuttaa. Jostain luin ettei pitäisi käyttää illalla myöhään, voi kuulemma haitata unen saantia.


    • Eikäsitä

      Joo, meillä tyttärentyttö menee vessaan puhelimen kanssa, pesee pyykkiä puhelin kädessä, laittaa ruokaa puhelin kädessä, kaikki pitää tehdä puolella teholla puhelimen kanssa. Rasittavaa.

      • Pojalle puhelimen rikkoutuminen aiheutti lähes kauhunsekaista järkytystä. Lupasin antaa omani hänen käyttöön, jotta saatiin syke hieman laskemaan. Hän kuulemma joutui täysin pimentoon ympärillään tapahtuvista asioista.


    • samoillalinjoilla

      En kyllä ymmärrä tätä nykyistä älypuhelinkulttuuria. Olen itse it-alalla ja käytän paljon uusinta teknologiaa jo työnkin puolesta mutta jotenkin kun katselee nuoria ulkona puhelimet kiinni naamassaan, niin ei voi käsittää....

      • Työpaikalla saa riittävästi nappien paineluista, järjestelmien valinnasta ja tietojärjestelmäongelmien selvittämisestä. Kotona sitten vaan ollaan ja puhelimella soitetaan.


    • valikointia

      Nykyään on kyllä hyvä alkukarsinta kysyä ihmiseltä, onko hän Tinderissä tai Instagramissa ja jos on, niin ei jatkoon...

      • Ihan hyvä tapa tutustua ihmisiin. Oma vastaukseni on, etten kuulu kumpaankaan, facebookiin liityin ystävien painostuksesta, mutta kovin on vähällä käytöllä.


    • tullaturkuun

      Kyllä jokaisella on oikeus näpelöidä vehjettään juuri niin paljon kun haluaa.

    • ärsyttääihanoikeesti

      Täällähän puhutaan asiaa. Voisin nostaa esille tilanteen jossa olin tapaamassa pitkästä aikaa vanhoi kavereita. Siinä kun istuttiin pöydän ääressä ja hiljaisuuden tullen kaik kolme otti luurit esiin ja naamakirja auki.

      • Seuraava vaihe tässä kehityksessä on, kun palvelutaloihin pitää saada kaikille vanhuksille omat älypuhelimet ja facebook.


    • 1eero

      Se vaan on hyväksyttävä, siitä voi ainostaan syyttää älypuhelimen keksijöitä ja varmaan on vienyt television katsoja aikaa nuorilta, on siitä iloa että hyötyä joten ei välitetä.

      • Eivät nuoret enää katsele televisiota. Ensiksi loppuvat sanomalehtien painaminen ja sen jälkeen televisioiden tekeminen. Se hieman kummastuttaa, kun puhelin kyselee aina välillä "Haluatko kertoa sijaintisi"? No en helkutissa halua, mitä se kenellekään muulle kuin itselleni kuuluu.


    • Tämä muoti-ilmiö loppuisi nopeasti, kunsäädettäisiin laki, että kaikilla älypuhelin ja korvanappi pakolliseksi..
      Siitä nousisi valtava älämölö, hallitus kaatuisi ja eduskunta hajoaisi. Syntyisi uusi puolue. Vapaa älypuhelinorjuudesta.

      • Joo, ihan totta on. Huomasin silloin, kun kiellettiin kännykän käyttö autolla ajan kanssa, niin se käyttö vaan lisääntyi. Nyt kun sitä ei sen paremmin seurata, niin omasta mielestä se on vähentynyt. Ja ajan paljon eri puolella Suomea, joten siinä mielessä on näkemystä.

        Tässä vaiheessa vasta luin toisen lauseesi viestistäsi ja sain ihan hillittömän naurunpuuskan.
        Vapaa älypuhelinorjuudesta, hehee.


    • hmpff

      No kyllähän nyt joku instagram ja suloiset kissanpennut voittaa vaikkapa papin ihan 6-0.
      Ja voi olla että se on sullekin eduksi, etteivät avaa suutaan :))

      Eihän se kohteliasta ole, mutta ihmiset ei ole nykyisin kohteliaat, koska ei tarvi kunnioittaa ketään. Vaan ei se mua häiritse, selatkoon kännykkää. Nehän ovat kerrankin kiltisti ;) Siis ei se ole minusta pois. Onko? Olisiko parempi että ne napittaisi sua koko illan ja haukottelisi?

      Hirveä melu tyhjästä, tuomitaan toisten käytöstapoja. Liikenteessä se ainoastaan häirtsee mua, on peräti vaarallista. Mutta juhlissa... ei väliä.

      • Ei nyt ihan hirveätä melua ollut tarkoitus nostaa tyhjästä.


      • TuliJää

        Joo mua ainakin ärsyttää suunnattomasti, jos olen jonkun kaverin kanssa kahvilla ja se samalla viestittelee muille whatsappissa ja messengerissä. Ymmärrän, että joskus voi olla akuutti asia, johon pitää heti reagoida ja silloin voikin sanoa, että anteeksi mutta on nyt nopeasti vastattava tähän. Mutta ei todellakaan koko ajan voi olla jotain niin tärkeetä. Erityisesti yksi kaveri harrastaa tätä puhelimen näpräystä rasittavissa määrin. Pidän sitä jopa vähän loukkaavana. Mitenkähän siitä voisi kohteliaasti huomauttaa? Oletteko kokeilleet sanoa näille patologisille näpräilijöille, että tapa ärsyttää? Ainakaan monet nuoret eivät sitä käsitä!


      • TuliJää kirjoitti:

        Joo mua ainakin ärsyttää suunnattomasti, jos olen jonkun kaverin kanssa kahvilla ja se samalla viestittelee muille whatsappissa ja messengerissä. Ymmärrän, että joskus voi olla akuutti asia, johon pitää heti reagoida ja silloin voikin sanoa, että anteeksi mutta on nyt nopeasti vastattava tähän. Mutta ei todellakaan koko ajan voi olla jotain niin tärkeetä. Erityisesti yksi kaveri harrastaa tätä puhelimen näpräystä rasittavissa määrin. Pidän sitä jopa vähän loukkaavana. Mitenkähän siitä voisi kohteliaasti huomauttaa? Oletteko kokeilleet sanoa näille patologisille näpräilijöille, että tapa ärsyttää? Ainakaan monet nuoret eivät sitä käsitä!

        En tiedä oliko tämä minulle. Joka tapauksessa samaa mieltä ja kerron olen puuttunut asiaan sanomalla siskolleni, että minua häiritsee hänen puhelimen näprääminen. Meni hetki aikaa, jonka jälkeen hän havahtui ja kysyi: - Mitä sanoit äsken? Hän havahtui vasta itsekin sen jälkeen, että vaikka olin hänen luonaan kylässä, hän oli hetken aikaa jossain muualla ajatuksineen. Pyysi pahoitellen anteeksi, laittoi puhelimensa kiinni ja sitten nauroimme. Hän on ekstra mukava tyyppi ja pidän hänestä suunnattomasti!


    • RealistiN

      Etelän lomilla aurinkotuolissa löhöillessa on hyvää aikaa selata kotimaan uutiset ja sähköpostit, sekä muut viestit, sillä nähtävyyksiä kierrellessä ja paikallisista herkuista nauttiessa on känny vain kuvaamista ja ehkä joitain muistiinpanoja varten.
      Työni ei edellytä jatkuvaa työpaikalla oloa, mutta työpäivän aikana tarvitsee olla aina tavoitettavissa, joten vastaan viesteihin ja puheluihin jos olen työajalla, tosin puhelin on usein äänettömänä värinällä ettei soittoääni häiritse muita.

      Jos juhlat tai muut yhteiset tapahtumat ovat muulloin kuin työajalla niin silloin ei edes värinä ole päällä, loska silloinhan haluan olla kanssaihmisten kanssa. Teatterissa yms., itseäni käiritsee jos joku lähelläni selailee kännykkäänsä ja kirkas valo hohtaa pimeässä, silloin huomautan asiasta ja jos ei usko niin silloin ilmoitan hänestä vahtimestarille.

      Juhlan kohdetta tulee aina kunnioittaa arvoisellaan pukeutumisella ja käytäksellä.

      Busseissa ja junassa saa ihmiset ihan rauhassa puhella puhelimessa, ei häiritse kun ei itse anna sen häiritä, tässä oravanpyörässä se voi joillekin olla ainoa hetki päivästä kun ehtii puhelimessa juttelemaan.

      • Samoin minulla työpaikkallani minun tulee olla aina tavoitettavissa ja se on melko stressaavaa. Ehkä juuri siksi pyrin minimoimaaan puhelimen käyttöä vapaalla.

        Nimenomaan juhlat ovat keskustelua ja kanssakäymistä muiden vieraiden kanssa. Mukava huomata, että on muitakin samoin ajattelevia. Tunnen itseni joskus vanhanaikaiseksi, eikä oikein tiedä miten pitäisi suhtautua johonkin uuteen.

        Tuo juhlapukeutuminen on ihan sama juttu, sillä kunnioitettaan juhlan kohdetta. Luin jostakin, että voiko rippijuhliin mennä farkkuissa ja t-paidassa. Jotkut meinasivat, että voi koska ei ole niin virallinen juhla. Minun mielestä päinvastoin, kyllä on riittävän juhlava tilaisuus eikä sinne mennä shortsit jalassa kesäaikaan.

        Lentokone on siitä mukava paikka, kun siellä ei tarvitse kuunnella viurustoverin kailotusta puhelimeen.


      • teatterissa

        Siis nämä jotka eivät voi jättää sitä älykapulaa rauhaan esim. elokuvan tai ihan vain kahvittelun aikana. Minua ainakin nyppii puhua ihmiselle, joka tuijottaa pientä ruutua ja mumistelee vain jotain vastaukseksi.

        Samoin elokuvan aikana puhelinta räpläävät. Kaikki tapahtumat menee ohi ja koko ajan kysellään "mitä tuossa siis tapahtui äsken??" ja leffan lopuksi "aika huono leffa, en kyllä tajunnut mitään." No ei varmasti tajuakaan kun puolet elokuvasta on surffaillut somessa..


      • RealistiN
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Samoin minulla työpaikkallani minun tulee olla aina tavoitettavissa ja se on melko stressaavaa. Ehkä juuri siksi pyrin minimoimaaan puhelimen käyttöä vapaalla.

        Nimenomaan juhlat ovat keskustelua ja kanssakäymistä muiden vieraiden kanssa. Mukava huomata, että on muitakin samoin ajattelevia. Tunnen itseni joskus vanhanaikaiseksi, eikä oikein tiedä miten pitäisi suhtautua johonkin uuteen.

        Tuo juhlapukeutuminen on ihan sama juttu, sillä kunnioitettaan juhlan kohdetta. Luin jostakin, että voiko rippijuhliin mennä farkkuissa ja t-paidassa. Jotkut meinasivat, että voi koska ei ole niin virallinen juhla. Minun mielestä päinvastoin, kyllä on riittävän juhlava tilaisuus eikä sinne mennä shortsit jalassa kesäaikaan.

        Lentokone on siitä mukava paikka, kun siellä ei tarvitse kuunnella viurustoverin kailotusta puhelimeen.

        Itseäni ei kälättäjät häiritse muissakaan kulkuvälineissä, laitan napit korville ja nupit sen mukaan kaakkoon mitä ulkopuolinen häiriömelu vaatii :)

        Huh ja hei kuinka paljon oli edellisessä viestissäni kirjoitusvirheitä, näin siinä käy kun julkisella paikalla istuskelleessaan näppäilee älypuhelintaan :D


      • RealistiN
        teatterissa kirjoitti:

        Siis nämä jotka eivät voi jättää sitä älykapulaa rauhaan esim. elokuvan tai ihan vain kahvittelun aikana. Minua ainakin nyppii puhua ihmiselle, joka tuijottaa pientä ruutua ja mumistelee vain jotain vastaukseksi.

        Samoin elokuvan aikana puhelinta räpläävät. Kaikki tapahtumat menee ohi ja koko ajan kysellään "mitä tuossa siis tapahtui äsken??" ja leffan lopuksi "aika huono leffa, en kyllä tajunnut mitään." No ei varmasti tajuakaan kun puolet elokuvasta on surffaillut somessa..

        Jos joku puuhailee puhelimensa kanssa jotain muuta kuin tärkeää samalla kun juttelee kanssani, niin toden totta nousen ja poistun paikalta jos seurani ei kerran kiinnosta, sillä siitähän on aika pitkälti varmaan kysymys.


      • RealistiN kirjoitti:

        Itseäni ei kälättäjät häiritse muissakaan kulkuvälineissä, laitan napit korville ja nupit sen mukaan kaakkoon mitä ulkopuolinen häiriömelu vaatii :)

        Huh ja hei kuinka paljon oli edellisessä viestissäni kirjoitusvirheitä, näin siinä käy kun julkisella paikalla istuskelleessaan näppäilee älypuhelintaan :D

        Hehee,

        Sen verran itsekin iPhonella viestejä lähetelleenä tiedän, että hyvin harvoin saa lähetettyä viestiä, jossa ei olisi kirjoitusvirheitä. Se oikeinkirjoitus neuvoja vai mikä lie nimeltään sotkee enemmän minun viestejä, kuin että parantaisi. Se neuvoo väärin ja jos et huomaa kuitata sitä niin se laittaa väärän sanan viestiin.

        Kotikoneella ei sellaista ole ja oikeinkirjoitustaitoni on melko hyvällä tasolla, joten en tarvitsekaan.


    • Kalevii

      En keksinyt mitään hyvää puolta älypuhelimesta, niin möin sen pois. Nyt on tavallinen puhelin ilman kameraa. Kyllä on hyvä. Mahtuu vyölaukun taskuun ja on aina mukana. Ei pimputtele koko aikaa ja kysy jotain liian viisasta minulta. Nyt näen lukea tekstit. Älypuhlimen teksti on niin pientä, että en nähnyt mitään. Minkä takia pitäisi olla älypuhelin, jonka käyttöohjetta en näe lukea. ja kaikkein tärkeintä, tällä on helppo soittaa.

      • NorbertSchallert

        Kansanradiossa jokin aika sitten sanoi eräs soittaja, jolla itsellään ei ollut älypuhelinta, tästä asiasta osuvasti: "Minulla on edelleenkin äly ja puhelin eri paikoissa."


      • Kalevii
        Kun jään eläkkeelle, harkitsen tekeväni ihan saman asian älypuhelimen suhteen.


      • mennäporvooseen

        Kerran päivässä pyrin vilkaisemaan puhelinta, aina tosin ei muista tehdä sitäkään. Eipä silti ole jäänyt hoitamatta yhtään mitään asiaa, eikä kukaan ole sanonut että miksi vasta nyt soitat takaisin.

        Epäilen etteivät nykykortit sovi vanhoihin luureihin.


    • Alpo55

      Todellisuudessa maailma on kehittynyt vaan huonompaan suuntaan. Ihmiset ovat entistä hermostuneempia, avuttomampia ja valittavat ihan lapsellisen pienistä asioista.
      Moni pärjää hyvin ilman älypuhelinta, koska oma äly pelaa.
      Juuri te älypuhelimen räplääjät ja tuijottajat, ette pärjäisi enää ilman sitä vekotinta.
      Siinä todelliset elämäntaidot unohtuvat tai jäävät oppimatta. Entä sitten kun bitti menee puhelimessa poikittain ja se vielä menee, niin siinä tuleekin todellinen hätä ja sormi suuhun. Siinä saattaa päästä itku.

      • Ikävää kun pitää googlettaa kaikki asiat. Enää ei edes yritetä muistaa asioita, vaan aina joku nopea ja näppärä on tarkastamassa asiaa puhelimestaan.


    • ö-Öö

      Laajempikin asia

      Kännyt, tietsikat, yleensäkin kaikenlainen tollanen ei välttämättä lisää tiedonvälitystä. Ihmiset nyt muutenkin jengiytyneet ja taipuvaisia kuppikuntaiseen juoruiluun, nykytekniikka edesauttaa yhteiskunnan pirstaloitumista.

      Samaan liittyy tää "isoveli valvoo" hommeli. Joittenkin tahojen intresseissä on seurailla ihmisten touhuja. Kun ihminen aktiivinen somessa, omissa porukoissaan, se on sitten poissa jostain muualta.

      Hah, aikanaan oli klassinen tilanne. Kännyt oli jo aika yleisiä. Jokin koulutus, yhdellä soi puhelin. No ope ilmoitti, kuunnellaampa mistä kyse. Mimmi oli tollo, eikä hokannut. Salillinen ihmisiä kuunteli keskittyneesti, sen henkiolökohtaisia asioita, joita se selitti kaikkien kuullen. Kun puhelu loppui, isot aploodit.

      Mä meinaan sitä. Jos heiluu kokoajan netissä, somessa, "linjoilla", on sitten poissa reaaalielosta. Ei kaikki mobiilikäyttö ole perseestä, mutta aika paljon siitä on tarpeetonta. Just face, insta, whatsapp, skype jne, ne on juu ihan hyviä monissa asioissa. Vaan niillä kääntöpuolensa.

      Ovelta ovelle juoruilun tilalle on tullut sitten somejuoruilu. Väärää tietoa levitettiin ennenkin "serkkupoika essonpaarissa oli kuullut", nyt joku epämääräinen somehenkilö on sitten kertonut jotain. Kun liikkuu informaatiota, liikkuu kyllä myös disinformaatiota.

      Mitään konetta, olkoon nyt sitten älykännykkä, mikä tahansa, turha syyttää yhtään mistään. Ihmiset niitä koneita kyttää. Nykyisin vaan tollanen juoruilu ja epämääräinen tiedonvaihto vaan muuttanut muotoaan. Ihmiset on tollasia. Mä muuten seuraillut, aika harva kännykän räplääjä tekee mitään erikoisempaa enenpi viihdekäyttöä. Just kissavideeoita, iltapäivälehden lukemista, jotain pikaviestintää. Ja mä nyt keskityin tässä tohon pikaviestintään. Joku saattaa junassa lukea työmeilejä, vieressä toinen lukee lehtiä, kolmas sitten juoruilee naapureistaan facessa.

      Informaatiota liikkuu enenpi, sen liikkukoon. Kyse siitä, kuka sitä mihinkin käyttää.

      =DW=

      • Ei niin simppeli aloitus.

        Ihmisen ei enää kohta tarvitse lähteä kotoaan, vaan voi hoitaa kaiken omalla tietooneellaan. Sama vaikka asuisi Grönlannissa, kunhan on nettiyhteys. Kavereita ei enää tavata, vaan niiden kanssa keskustellaan sähköisesti. Kaikenlainen ihmisten välinen kanssakäyminen vähenee.

        Ihan varmaan suurin osa kännyköillä tapahtuvasta toiminnasta on viihdekäyttöä. Siis kulutetaan aikaa, vaikka siinä lähellä olisi kavereita joiden kanssa voisi jutella?


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Ei niin simppeli aloitus.

        Ihmisen ei enää kohta tarvitse lähteä kotoaan, vaan voi hoitaa kaiken omalla tietooneellaan. Sama vaikka asuisi Grönlannissa, kunhan on nettiyhteys. Kavereita ei enää tavata, vaan niiden kanssa keskustellaan sähköisesti. Kaikenlainen ihmisten välinen kanssakäyminen vähenee.

        Ihan varmaan suurin osa kännyköillä tapahtuvasta toiminnasta on viihdekäyttöä. Siis kulutetaan aikaa, vaikka siinä lähellä olisi kavereita joiden kanssa voisi jutella?

        "Ihmisen ei enää kohta tarvitse lähteä kotoaan, vaan voi hoitaa kaiken omalla tietooneellaan."

        Paitsi minun, koska koneeni kursori jumittuu joka kolmas minuutti ja kone on suljettava.
        Tämä on todella ärsyttävä ja ilmeisesti on koneen vaihto pakollista, vaikka kone on noin 3-vuotias.

        Kuka keksisi tuon vian, miksi kone temppuilee noin?


      • Kristiina23 kirjoitti:

        "Ihmisen ei enää kohta tarvitse lähteä kotoaan, vaan voi hoitaa kaiken omalla tietooneellaan."

        Paitsi minun, koska koneeni kursori jumittuu joka kolmas minuutti ja kone on suljettava.
        Tämä on todella ärsyttävä ja ilmeisesti on koneen vaihto pakollista, vaikka kone on noin 3-vuotias.

        Kuka keksisi tuon vian, miksi kone temppuilee noin?

        Ei, en ole törmännyt koskaan tällaiseen vaivaan, mutta aika joka tapauksessa pitää konetta vaihtaa. Minulla meni alle 10 vuotta vanhan pöytäkoneen kanssa siten, että ei enää saanut ladattua virustorjuntaa, joten pistin vaihtoon.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Ei, en ole törmännyt koskaan tällaiseen vaivaan, mutta aika joka tapauksessa pitää konetta vaihtaa. Minulla meni alle 10 vuotta vanhan pöytäkoneen kanssa siten, että ei enää saanut ladattua virustorjuntaa, joten pistin vaihtoon.

        "Ei, en ole törmännyt koskaan tällaiseen vaivaan,"

        Uskomatonta, mutta totta. Osasin aivan itse ratkaista ongelman, mutta empäs kerrokkaan, kuinka?

        Aloituksesi oli puhelimen räpläyksestä, josta minua ei ainakaan voi syyllistää, päinvastoin. En koskaa pidä puhelinta edes mukana, kun liikun jossain kotini ulkopuolella. Joskus voisi olla hyväkin, jos auto simahtaa, niin saisi itse tilatua apua.


    • Virkki

      Ihmiset on manipuloitu luulemaan, että heillä pitää olla netti taskussa. Sen vuoksi on kannettava mukana laudanpätkää, joka pitää ladata joka päivä. Tämä on kännykkä ja tukiasemabisneksen elinehto. Mitä enemmän liikennettä verkossa, sitä suurempi bisnes.

      • Olen huomannut ainakin tuon lataamisen, ihan joka päivä pitää olla johdon päässä ladattavana.


    • Vanhanaonkivaa

      Jotkut ihmiset tulevat toimeen vanhanaikaisella peruskännykällä, jolla voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä.

      Suurin osa nykyihmisistä tarvitsee älypuhelimia, sillä niiden käyttömahdollisuudet ovat laajat. Minulle itselleni riittää älypuhelimen ominaisuuksista soittomahdollisuus, erilaisten viestien lähetysmahdollisuus nettiselain ja hyvä kamera. Aika monetkin puolestaan tarvitsevat älypuhelimissaan erilaisia hyötysovelluksia, pelejä tms. Itse katson, että tietokone ja tabletti ovat älypuhelinta parempia noissa muissa hommissa.

      • Kyllä tässä pitää itse kunkin seurata aikaansa ja hankkia viimeisen päällä olevat laitteet, mutta niiden käyttöä ja ennenkaikkea missä ja milaisessa tilaisuudessa kannattaa mielestäni harkita.


    • pirremiinapa

      Oli huvittavaa kun murkkuikäiset serkukset tulivat kylään, ja pian he istui kumpikin omassa nurkassa sohvalla selaten puhelimiaan, kysyinkin heiltä että juttelevatko he keskenään kenties puhelimiensa kautta :).

      Samoin television kanssa, en tykkää jos jpku vieraista vain tuijottaa telkkua, miksi tulla kylään katsomaan televisiota, laitankin sen yleensä pois päältä vieraiden aikana.

      • Ehdottomasti televisio kiinni, kun tulee vieraita. Telkkarista kaikki näytetään uusintoina, kaiken voi katsoa myöhemmin uudestaan.

        Käyn usein katsomassa hyvää miesystävääni ja hänen poikansa ovat juuri tuollaisia puhelimeen tuijottajia. Ei ne edes puhu mitään, ovat aivan kuin muissa maailmoissa.


    • Sosiaalinen.tapaus

      Mieluiten tapaan ihmisiä nokakkain ja vaihdan kuulumisia kahvia tai jotain muuta juomaa nauttien. Siihen ei tarvitse edes savumerkkejä muut kuin tupakkimiehet tai -naiset.

      • Niin minäkin keskustelen mieluummin ihmisen kuin puhelimen kanssa.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Niin minäkin keskustelen mieluummin ihmisen kuin puhelimen kanssa.

        Joo.
        Päivän vitsi, kun itse olet istunut palstalla koko pitkän päivän kirjoittamalla nonstoppina, mutta sanomatta yhtään mitään.
        Mitä helskutin eroa siinä on, keskusteletko puhelimesi vai tietskarisi kanssa.


      • LopetaJoeiJaksa
        Tellukka kirjoitti:

        Joo.
        Päivän vitsi, kun itse olet istunut palstalla koko pitkän päivän kirjoittamalla nonstoppina, mutta sanomatta yhtään mitään.
        Mitä helskutin eroa siinä on, keskusteletko puhelimesi vai tietskarisi kanssa.

        Sinä kirjoitat Tellukka paljasta paskaa!


      • LopetaJoeiJaksa
        LopetaJoeiJaksa kirjoitti:

        Sinä kirjoitat Tellukka paljasta paskaa!

        Ja istut päivän lisäksi myön yön koneella


      • LopetaJoeiJaksa kirjoitti:

        Ja istut päivän lisäksi myön yön koneella

        Olenko kehuskellutkaan keskustelevani mieluummin ihmisten kuin puhelimen (koneen) kanssa.

        Ettekö te näe mitään huvittavaa kontrastia siinä, kun ihminen on vetänyt 30 arvostelevaa kommenttia tähänkin ketjuun kännyköitten räpläämisestä.
        Tunteeko olevansa jotenkin kännyräplääjien yläpuolella, koska ei ole itse näitä näpytellyt kännykällä niinkuin ne onnettomat kännyköitten räplääjät tekevät?


      • LopetaJoeiEdelleeJaksa
        Tellukka kirjoitti:

        Olenko kehuskellutkaan keskustelevani mieluummin ihmisten kuin puhelimen (koneen) kanssa.

        Ettekö te näe mitään huvittavaa kontrastia siinä, kun ihminen on vetänyt 30 arvostelevaa kommenttia tähänkin ketjuun kännyköitten räpläämisestä.
        Tunteeko olevansa jotenkin kännyräplääjien yläpuolella, koska ei ole itse näitä näpytellyt kännykällä niinkuin ne onnettomat kännyköitten räplääjät tekevät?

        Sinä ainakin olet alinta kastia maailmassa etkä takuulla kenenkään yläpuolella.


      • LopetaJoeiEdelleeJaksa kirjoitti:

        Sinä ainakin olet alinta kastia maailmassa etkä takuulla kenenkään yläpuolella.

        En ole sellaisella kehuskellutkaan, enkä arvostellut kännyköitten käyttäjiä.

        Mistäs niitäkään kännyköitten räplääjiä tietää, jos vaikka keskustelevat Suomi24 palstoilla niinkuin porvoolainenkin.


      • EiEnääJaksaTellukkaa
        Tellukka kirjoitti:

        Olenko kehuskellutkaan keskustelevani mieluummin ihmisten kuin puhelimen (koneen) kanssa.

        Ettekö te näe mitään huvittavaa kontrastia siinä, kun ihminen on vetänyt 30 arvostelevaa kommenttia tähänkin ketjuun kännyköitten räpläämisestä.
        Tunteeko olevansa jotenkin kännyräplääjien yläpuolella, koska ei ole itse näitä näpytellyt kännykällä niinkuin ne onnettomat kännyköitten räplääjät tekevät?

        En näe!


      • twinskyt
        Tellukka kirjoitti:

        En ole sellaisella kehuskellutkaan, enkä arvostellut kännyköitten käyttäjiä.

        Mistäs niitäkään kännyköitten räplääjiä tietää, jos vaikka keskustelevat Suomi24 palstoilla niinkuin porvoolainenkin.

        Tellu. Eikö olekin erikoinen kuvio. Jokaisessa aloittajan ketjussa puskailee pieniaivoidet "kaksoset."


      • Sivustaseurannut
        twinskyt kirjoitti:

        Tellu. Eikö olekin erikoinen kuvio. Jokaisessa aloittajan ketjussa puskailee pieniaivoidet "kaksoset."

        Pieniaivoidet?


    • iglu

      Eläminen ilman älypuhelinta pitää eläkeläisen aivot toiminnassa, aistit vireillä eikä ole sähköstä ja tukiasemista riippuvainen.
      Voi nauttia luonnosta ja omin konstein selviytymisestä.
      Lisäksi oma laatuaikani on niin kallisarvoista, etten halua uhrata sitä epäoleellisen tiedon etsintään.
      Kyllä on mahtavan tuntuista extremiä kulkea kairassa mukana vain Bochumaissa valmistettu Nokia 1100, jonka avaan vain silloin, kun on jollekin asiaa.
      Suunnan ja ajan katson kellosta, auringosta ja tuulista. Tarvittaessa paikanmäärittelyssä käytän karttaa ja kompassia.
      Niillä eväillä olen tähän asti hyvin pärjännyt.
      Olen huomannut älypuhelimen myös koukuttavan, kuten tupakki, alkoholi ja tämä viimeinen villitys, Pokemon.

      • Pokemon on saanut melkoisen villityksen aikaan. Nuoret kulkevat paikasta toiseen pokeilemassa ja etsimässä virtuaalihahmoja älypuhelimensa avulla.

        Kyllä minäkin vielä tuonne Lappiin lähden, niin paljon on kehuja tullut viime aikoina.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Pokemon on saanut melkoisen villityksen aikaan. Nuoret kulkevat paikasta toiseen pokeilemassa ja etsimässä virtuaalihahmoja älypuhelimensa avulla.

        Kyllä minäkin vielä tuonne Lappiin lähden, niin paljon on kehuja tullut viime aikoina.

        Ne kuitenkin ovat reippaasti liikkeellä ja ulkona etsiessään Pokemoneja.
        Paljonkin terveellisempää kuin istua kotonaan tietskari ääressä.


      • KokoaJärkesi
        Tellukka kirjoitti:

        Ne kuitenkin ovat reippaasti liikkeellä ja ulkona etsiessään Pokemoneja.
        Paljonkin terveellisempää kuin istua kotonaan tietskari ääressä.

        Paraskin puhuja, oikea haisupersetollukka 😭


      • KokoaJärkesi kirjoitti:

        Paraskin puhuja, oikea haisupersetollukka 😭

        Et kai vaan räplännyt kännykällä tuota?


      • KokoaJärkesi
        Tellukka kirjoitti:

        Et kai vaan räplännyt kännykällä tuota?

        Hush, hus, menehän nyt siitä raato.


      • Tsemiä
        KokoaJärkesi kirjoitti:

        Hush, hus, menehän nyt siitä raato.

        Hätistys onnistui, hyvä!


      • KokoaJärkesi kirjoitti:

        Hush, hus, menehän nyt siitä raato.

        Mikäs sinä olet toisen(?) ketjusta ajamaan ketään pois.


      • Wfghh
        Tellukka kirjoitti:

        Mikäs sinä olet toisen(?) ketjusta ajamaan ketään pois.

        Sinä olet ruotsi apina


      • Hehehehee
        Wfghh kirjoitti:

        Sinä olet ruotsi apina

        Hehehhee, tämä pelasti yöni!


      • Wfghh
        Hehehehee kirjoitti:

        Hehehhee, tämä pelasti yöni!

        Sinä olet suomi apina


    • Sähköyliherkät kärsivät lisääntyvistä langattomista tukiasemista, eivät voi muutenkaan edes oleskella tiloissa joissa on sähköisiä vempaimia.
      Ainoa vähänkään auttava on hopealangoin kirjailtu "foliomyssy", tinnitusta ja muuta vaivaa sittenkin.

      • Luin tästä ja pahalta tuntui, niin että kiitollinen saa olla kun perusterveys on kunnossa.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Luin tästä ja pahalta tuntui, niin että kiitollinen saa olla kun perusterveys on kunnossa.

        Noh, eiköhän me kuitenkin neulota itsellemme foliomyssyt, kaiken varalta, ei sitä koskaan tiedä milloin tinnittää vieläkin äänekkäämmin.


      • Ancelina kirjoitti:

        Noh, eiköhän me kuitenkin neulota itsellemme foliomyssyt, kaiken varalta, ei sitä koskaan tiedä milloin tinnittää vieläkin äänekkäämmin.

        Ne voisi sopia tyyliimme?


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Ne voisi sopia tyyliimme?

        Ihan varmasti!


      • piremiinapa

        Minulla korvat tinnittää -sihisee koko ajan, paitsi silloin kun meille tulee vieraita, silloin se loppuu kuin seinään , samoin nuoremman lapsenlapse korva sihisee ja lääkäri ei löytänyt motään vikaa korvidta, samoin kiteen asunnossamma. kerrostalo sihisi yhden aiemmin tervedn naisihmisrn korvat ja hän sai myös tasapaino häiriöitä, hänen yläpiolellaan asuu venäläistaustaisia ihmisiä, kuin myös meidän yläpuolella asui.
        Samoin yläpuolellamme asuvan naisen veriarvot meni huonoksi, ..sivuilla ja alapuolella venäläisiä ja olen ihan varma että hrillä on luvattomia mobiilitukiadema linkkejä, ja vennäänmaa on iso..


      • piremiinapa kirjoitti:

        Minulla korvat tinnittää -sihisee koko ajan, paitsi silloin kun meille tulee vieraita, silloin se loppuu kuin seinään , samoin nuoremman lapsenlapse korva sihisee ja lääkäri ei löytänyt motään vikaa korvidta, samoin kiteen asunnossamma. kerrostalo sihisi yhden aiemmin tervedn naisihmisrn korvat ja hän sai myös tasapaino häiriöitä, hänen yläpiolellaan asuu venäläistaustaisia ihmisiä, kuin myös meidän yläpuolella asui.
        Samoin yläpuolellamme asuvan naisen veriarvot meni huonoksi, ..sivuilla ja alapuolella venäläisiä ja olen ihan varma että hrillä on luvattomia mobiilitukiadema linkkejä, ja vennäänmaa on iso..

        Tässä talossa ei asu russkeja, mutta silti täällä kuuluu korvissa sihinää ja vinkumista.

        Luulin sen johtuvan omista korvistani, mutta sitten likka alkoi sanomaan samaa, kun oltiin vähän aikaa itse hiljaa. Huomasin, että hänen luonaan ollessani en kuule sitä sihinää vaikka kuinka kuulostelisin. Ei siis ole minun korvani.
        Vanha talo tämä, jostain 40-luvulta, enkä muista milloin ikkunat olisi tiivistetty viimeksi tai ilmastointitorvet nuohottu. Jostain niistä se sihinä kuuluu taikka sitten huoneistoni yläpuolella jossain siellä olevasta fläktistä. Voihan se osin ujeltaa tuostakin oven raosta, mistä sen alareunasta näkyy läpi onko rappukäytävässä valot.


    • enkeliti

      Hyvä et otit puheeksi. Ei nimittäin ole mikään sen ärsyttävämpää kuin viettää aikaa miehen kanssa, joka viettää aikaa puhelimensa kanssa. Milloin mikäkin "tärkeä" maili tulossa ja puhelinta pitää vilkaista muka vaivihkaa koko ajan. Ja kun tästä huomautan niin puhelin laitetaan äänettömälle, jolloin sitä pitää kytätä vielä useammin, kun ei tule äänimerkkiä. Voi ristus! Onpa aiheesta tullut kilahdettua kerran jos toisenkin!

      Onko elämää ilman somea? Onko elämää, jos ei ole tavoitettavissa 24/7? Kyllä on! Ja se elämä voi olla hyvinkin antoisaa ilman kolmatta pyörää häiritsemässä.

      • Olen huomannut nuo puhelimeen vilkuilijat tai palavereissa viestejä näpyttelevät kaverit. Eivät he silloin voi olla mukana keskusteltavassa asiassa, jos viestittelevät älypuhelimellaan jotain toista asiaa. Siviilipuolella vielä kamalampaa, pariskunta istuskelemassa kahvilassa kauniissa turistikohteessa ja molemmat vain räpläävät kännyköitään.


    • sinne.tänne

      Meille markkinoidaan joka taholta, että kaikki toiminnot pitää hoitaa puhelimella. Minusta se on ärsyttävää. Mobiili tietoteknologia on väline siinä missä kahvinkeitinkin: kun välinettä tarvitaan, sitä käytetään. Muutoin väline saa olla rauhassa, eikä sitä tarvitse ottaa kaikkialle mukaan.

      Toki älypuhelimella on puolensa, esimerkiksi paikanmääritys vieraassa kaupungissa tai metsässä, vaikka ei olisi eksyksissäkään. Ei ihminen voi raahata kaiken maailman karttoja mukanaan, sillä mistäpä sen tietää aamulla, mistä itsensä löytää iltapäivällä.

      • On siinä kännykässä hyviäkin puolia, en sitä kielläkään, mutta ei kaikkien tarvitse käyttää kaikkeja applikaatteja (hieno sana, meniköhän oikein). En käytä autossakaan vakinopeudensäätäjää tai kierroslukumittari voi mennä epäkuntoon, en sen vuoksi vie autoa korjaamolle.


    • tosi.turhautunut

      Juuri näin on,lähes kaikki räpläävät jotain laitetta ja joka paikassa,vauva sylissä,lapsi kysyy jotain,äiti räplää vaan puhelinta,lähdet tapaamaan jotain ystävää,hän räplää puhelinta vähän väliä,känny piippaa,heti pitää katsoa kuka on ja koko ajan vilkuillaan sitä prkleen puhelinta ettei lausetta saa loppuun kun se on niin tärkee.

      Olen sanonut joillekkin,voisitko nyt pitää sen pois ulottuvilta,siitähän suututaan.Jopa etelänmatkalla kun olis muutakin katsottavaa ja koettavaa - pitää koko ajan vaan vilkuilla ja olla tavoitettavissa ja tehdään sitten salaa kun huomataan ettei toinen tykkää.
      Miten on tähän tultu,mitä oli ennen kun ei ollu (flooraa) ??

      • Suomi on aina ollut teknologian pioneeri ja suomalaiset haluavat seurata kaikkea viimeisintä kehitystä ja nykyaikana kännykän käytöstä on tehty sellainen pakkopulla. Olen kuullut, kun vanhoja ihmisiä sätitään siitä, että nämä eivät ole vastanneet heti puhelimeen ja lapset ovat huolestuneet. Olisivat lähteneet käymään isänsä tai äitinsä luona eivätkä odottaisi, että vastaa aina puhelimeen, kun lapsukaisilla on sopiva hetki jutella.


    • Nyky aikaa tehköön ihmiset mitä haluaa. Autossa voin puhua puhelimeen ilman puhelinta koska se on tavallaan osa autoa, tietenkin puhelin pitää olla jossakin autossa.

      • Autolla ajaessa keskitytään ajamiseen. Vanhalla ihmisellä ei ole varaa menettää korttiaan siksi, että puhuu kännykkään ajon aikana.


    • Miksi Suomessa myytävät asunnot ovat nollia (oikotie) Täyttä paskaa joka asunto?

      Onko Suomi näin alhaisella tasolla???? Kysymys ei ole hinta vaan taso!!

      • Eipäs arvostella suomalaisten asuntojen tasoa. Itse asun suomalaisten tekemässä talossa ja olen erittäin tyytyväinen ja onnellinen. Jos myyn tämän, saan omani pois korkojen kanssa.


    • Heikunkeikku

      Haloota vaan täältäkin. Halllooooo onko sielä ketään !

      Minä en räpläile kännykkääni alvariin. Kännykkä ilmoittaa piippauksella tekstiviestin tulosta ja toisenmoisella äänellä sähköpostin tulosta. Uskokaa tai älkää, niin en ole IKINÄ lukenut sähköpostia kännykälläni.
      Jos olen muualla, kuin kotona, niin kun kuulen sähköpostin tulosta, niin tuumin, että jahas pitääpä muistaa lukea sähköposti, kun menen kotiin ja avaan tietokoneen.

      Ja jos puhelin soi vaikkapa kaupassa tai jossakin, että voisinkin siihen vastata, niin jos se hetki ei minulle sovi, niin katkaisen soimisen. Soitan sitten takaisin soittajalle, jahka olen sopivammassa paikassa. Tuttuni tietävät, että jos en vastaa puhelimeen, niin en sillä hetkellä tahdo puhua.
      Helppoa ajattelua mulle.

      Muiden ihmisten kännykän käytöistä en piittaa mitään. Paitsi joskus kyllä.
      Jos oppilaan kännykkä soi tai piippaa, niin kysäsen, että oliko hän unohtanut sulkea puhelimen ja käsken sulkea sen heti, ettei häiritse tunninpitoa.

      Jos olen kylässä ja kännykkä käsilaukussa piippaa, että huhuuu tekstiviestiä pukkaa, niin en mene sitä ryntäämällä lukemaan. Ehtiihän sen lukea myöhemmin.
      Jep, näin tympee oon.

      • Täällä ollaan heikunkeikku, halloota!

        Minä uskon etteivät kaikki lue sähköpostejä kännykästään. Itsekin pyrin välttelemään sitä.

        Enkä myöskään vastaa kaupan kassajonossa kännykkääni. Olen huomannut, että joillekin ihan iskee paniikki, kun puhelin soi ja ruvetaan etsimään taskuista ja kassien seasta kauhealla kiireellä. Ja kun se luuri vihdoin löytyy, ruvetaan selittämään riittävän kuuluvalla äänellä jotain jonninjoutavaa juttua.

        Sinulla on käytöstavat kohdillaan.

        Hei vaan, kuulemiin!


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Täällä ollaan heikunkeikku, halloota!

        Minä uskon etteivät kaikki lue sähköpostejä kännykästään. Itsekin pyrin välttelemään sitä.

        Enkä myöskään vastaa kaupan kassajonossa kännykkääni. Olen huomannut, että joillekin ihan iskee paniikki, kun puhelin soi ja ruvetaan etsimään taskuista ja kassien seasta kauhealla kiireellä. Ja kun se luuri vihdoin löytyy, ruvetaan selittämään riittävän kuuluvalla äänellä jotain jonninjoutavaa juttua.

        Sinulla on käytöstavat kohdillaan.

        Hei vaan, kuulemiin!

        No joo joo, onhan se jo ymmärretty muissakin ketjuissasi, että sinä hyvä joka suhteessa. Sinusta poikkeavat paskoi, täysii paskoi ...


      • Tellukka kirjoitti:

        No joo joo, onhan se jo ymmärretty muissakin ketjuissasi, että sinä hyvä joka suhteessa. Sinusta poikkeavat paskoi, täysii paskoi ...

        Minun mielestä näillä palstoilla ei ole tarkoitus ärsyttää toisia, saat olla siitäkin eri mieltä ihan vapaasti enkä ole koskaan nimittänyt ketään paskoi..ksi. Joten lopeta jo tuollainen lapsellinen napina.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Minun mielestä näillä palstoilla ei ole tarkoitus ärsyttää toisia, saat olla siitäkin eri mieltä ihan vapaasti enkä ole koskaan nimittänyt ketään paskoi..ksi. Joten lopeta jo tuollainen lapsellinen napina.

        Minä olen ymmärtänyt nämä ketjusi niin, että sinulla on krooninen ärsyyntyminen päällä kaikesta pikkuasioista, joita huomioit toisissa ihmisissä, milloin vaatetus, milloin tatskat ... nyt kännykät. Ja sitten joka toisessa kommentissa painotetaan, että sinä et tee niin (vaan sinä teet oikein).
        Otappa se kännykkä mukaan itsekin ihan rohkeasti ja räplää sitä mieluummin kuin tarkkailet toisten kännykän käyttöä ja arvailet kaikenlaista negatiivista mitä he ehkä sillä tekevät ja luettelet missä joku on taas räplännyt kännykkäänsä (vaikka siitä ei pitäisi sinulle olla mitään vahinkoa ja haittaa).
        "Elä ja anna toisten elää".


      • KokoaJärkesi
        Tellukka kirjoitti:

        Minä olen ymmärtänyt nämä ketjusi niin, että sinulla on krooninen ärsyyntyminen päällä kaikesta pikkuasioista, joita huomioit toisissa ihmisissä, milloin vaatetus, milloin tatskat ... nyt kännykät. Ja sitten joka toisessa kommentissa painotetaan, että sinä et tee niin (vaan sinä teet oikein).
        Otappa se kännykkä mukaan itsekin ihan rohkeasti ja räplää sitä mieluummin kuin tarkkailet toisten kännykän käyttöä ja arvailet kaikenlaista negatiivista mitä he ehkä sillä tekevät ja luettelet missä joku on taas räplännyt kännykkäänsä (vaikka siitä ei pitäisi sinulle olla mitään vahinkoa ja haittaa).
        "Elä ja anna toisten elää".

        Sinä itse olet taas ymmärtänyt päin honkia. Tuolla eräs palstalainen kirjoitti että mielisairaalan hoidokkeja on päästetty avohoitoon. Olet selvästi yksi heistä!


      • KokoaJärkesi kirjoitti:

        Sinä itse olet taas ymmärtänyt päin honkia. Tuolla eräs palstalainen kirjoitti että mielisairaalan hoidokkeja on päästetty avohoitoon. Olet selvästi yksi heistä!

        Tuossa olikin sävyltään hyvin sopiva kommentti tällaiseen ketjuun.

        Mielenterveyspotilaita on ollut avohoidossa iät ja ajat. Tynnyrissäkö sinua on pidetty, että nyt vasta olet sen saanut tietoosi ja tällä palstalla?


      • KokoaJärkesi
        Tellukka kirjoitti:

        Tuossa olikin sävyltään hyvin sopiva kommentti tällaiseen ketjuun.

        Mielenterveyspotilaita on ollut avohoidossa iät ja ajat. Tynnyrissäkö sinua on pidetty, että nyt vasta olet sen saanut tietoosi ja tällä palstalla?

        Piti vielä lisätä että tuollaisia luonnevikaisia kuin sinä!


      • KokoaJärkesi kirjoitti:

        Piti vielä lisätä että tuollaisia luonnevikaisia kuin sinä!

        No ompa hyvä, että muistit tuollaisen tärkeän informaation vielä lisätä, ettei jääty tuota tietoa vailla.
        Onkos ketään pelkän luonnevikaisuuden takia pidetty koskaan mielisairaalassa?

        Tiesitkö muuten, että suljetussa psyykehoidossakin on potilailla pääsy netille, ainakin sillä ketjussa tuomitulla älykännyllä? Oikeuspsykiatrisessa ei ehkä?


      • Luonnevikainen
        Tellukka kirjoitti:

        No ompa hyvä, että muistit tuollaisen tärkeän informaation vielä lisätä, ettei jääty tuota tietoa vailla.
        Onkos ketään pelkän luonnevikaisuuden takia pidetty koskaan mielisairaalassa?

        Tiesitkö muuten, että suljetussa psyykehoidossakin on potilailla pääsy netille, ainakin sillä ketjussa tuomitulla älykännyllä? Oikeuspsykiatrisessa ei ehkä?

        onpa kirjoitetaan onpa eikä mikään ompa


      • Luonnevikainen kirjoitti:

        onpa kirjoitetaan onpa eikä mikään ompa

        Mutta sanotaan ompa.
        Tein vain sinulle helpommaksi sanoa sen, jos luet ääneen. Ja tuoko oli kiitos siitä?


      • KokoaJärkesi
        Tellukka kirjoitti:

        Mutta sanotaan ompa.
        Tein vain sinulle helpommaksi sanoa sen, jos luet ääneen. Ja tuoko oli kiitos siitä?

        Oletko joku vammainen?


      • KokoaJärkesi kirjoitti:

        Oletko joku vammainen?

        En käsittääkseni ole. Ihan liikuntakykyinen ja suhteellisen terve ikäisekseni.
        Mitä sit?


      • TuliJää
        Tellukka kirjoitti:

        En käsittääkseni ole. Ihan liikuntakykyinen ja suhteellisen terve ikäisekseni.
        Mitä sit?

        Valitit porvoolaisen kirjoittavan 30 vastausta, itselläsi varmaan 100 viestiä jo tänäänkin täynnä eikä avaus edes ole sinun. Olet sitä ihmistyyppiä joka ei huomaa omaa typeryyttään ja erehdyksiään.


      • TuliJää kirjoitti:

        Valitit porvoolaisen kirjoittavan 30 vastausta, itselläsi varmaan 100 viestiä jo tänäänkin täynnä eikä avaus edes ole sinun. Olet sitä ihmistyyppiä joka ei huomaa omaa typeryyttään ja erehdyksiään.

        """Tellukka
        19.10.2017 22:37
        Olenko kehuskellutkaan keskustelevani mieluummin ihmisten kuin puhelimen (koneen) kanssa."""

        Olet kehno stalkkari, ihan mitätön siihen hommaan. Tai sitten sinulla on täysin olematon laskupää. Tämä kommenttini on 17. tälle päivälle.

        Ps. Yksikään niistä ei ole räplätty älykännyllä, jos se sinua yhtään lohduttaa.


      • TuliJää kirjoitti:

        Valitit porvoolaisen kirjoittavan 30 vastausta, itselläsi varmaan 100 viestiä jo tänäänkin täynnä eikä avaus edes ole sinun. Olet sitä ihmistyyppiä joka ei huomaa omaa typeryyttään ja erehdyksiään.

        Se oli 30 hänen kommenttiaan pelkästään tähän ketjuun siihen mennessä. Vain murto-osa hänen koko eilisen päivänsä näpyttelyurakastaan.
        Missäpä välissä hän olisi ehtinytkään kännykkäänsä vilkaisemaan.


      • VarmaTieto
        Tellukka kirjoitti:

        Se oli 30 hänen kommenttiaan pelkästään tähän ketjuun siihen mennessä. Vain murto-osa hänen koko eilisen päivänsä näpyttelyurakastaan.
        Missäpä välissä hän olisi ehtinytkään kännykkäänsä vilkaisemaan.

        Entinen kellokalle on muuttunut viestilaskuriksi.


      • VarmaTieto kirjoitti:

        Entinen kellokalle on muuttunut viestilaskuriksi.

        Sekö oli sinun ainut työsi?
        Kai sinä nyt muutakin olet tehnyt tähän ikään mennessä. Mutta laskeskelepa nyt vaikka viestejä joutessasi. Mutta yritä nyt herrantähe laskea lähellekään oikein, ettei 17 muutu "varmaan sadaksi".


      • VarmaTieto
        Tellukka kirjoitti:

        Sekö oli sinun ainut työsi?
        Kai sinä nyt muutakin olet tehnyt tähän ikään mennessä. Mutta laskeskelepa nyt vaikka viestejä joutessasi. Mutta yritä nyt herrantähe laskea lähellekään oikein, ettei 17 muutu "varmaan sadaksi".

        Ei tellu-pieni, ei se nyt aina voi 17 olla kun jatkuvasti tulee sinulle lisää viestejä. Viestilaskuri yrittää ny skarpata ettei joudu ex-siivoojaksi


      • VarmaTieto kirjoitti:

        Ei tellu-pieni, ei se nyt aina voi 17 olla kun jatkuvasti tulee sinulle lisää viestejä. Viestilaskuri yrittää ny skarpata ettei joudu ex-siivoojaksi

        Ei minua kovin pieneksi voi sanoa enää vaikka kasvankin vielä.
        Oikeastaan silloin olikin vasta 16 viestiä minulta, kun se todettiin täällä varmaan sadaksi.

        Tuleehan näitä täältä sitä enemmän, mitä enemmän jututat minua. Keskustelen niin paljon mieluummin koneen kuin ihmisten kanssa (päinvastoin kuin sinä ja (?) porvoolainen). Kivahan se on, että porvoolainen saa taas pröystäillä kuinka hänen aloituksensa aina vetävät kommentteja.
        Pitäähän hänelle se ilo antaa, kun ei tämä minulle mitään maksa.


      • VarmaTieto
        Tellukka kirjoitti:

        Ei minua kovin pieneksi voi sanoa enää vaikka kasvankin vielä.
        Oikeastaan silloin olikin vasta 16 viestiä minulta, kun se todettiin täällä varmaan sadaksi.

        Tuleehan näitä täältä sitä enemmän, mitä enemmän jututat minua. Keskustelen niin paljon mieluummin koneen kuin ihmisten kanssa (päinvastoin kuin sinä ja (?) porvoolainen). Kivahan se on, että porvoolainen saa taas pröystäillä kuinka hänen aloituksensa aina vetävät kommentteja.
        Pitäähän hänelle se ilo antaa, kun ei tämä minulle mitään maksa.

        Ei, en ole porvoolainen. Täällä kirjoittaa nainen,.


      • VarmaTieto kirjoitti:

        Ei, en ole porvoolainen. Täällä kirjoittaa nainen,.

        Ai niin tosiaan.
        Eihän Porvoossa naisia ...


      • räplääjä
        Tellukka kirjoitti:

        Ei minua kovin pieneksi voi sanoa enää vaikka kasvankin vielä.
        Oikeastaan silloin olikin vasta 16 viestiä minulta, kun se todettiin täällä varmaan sadaksi.

        Tuleehan näitä täältä sitä enemmän, mitä enemmän jututat minua. Keskustelen niin paljon mieluummin koneen kuin ihmisten kanssa (päinvastoin kuin sinä ja (?) porvoolainen). Kivahan se on, että porvoolainen saa taas pröystäillä kuinka hänen aloituksensa aina vetävät kommentteja.
        Pitäähän hänelle se ilo antaa, kun ei tämä minulle mitään maksa.

        Sinusta saa Tellukka hieman tyhmän ihmisen vaikutelman.


      • Luonnevammainen
        Tellukka kirjoitti:

        Ei minua kovin pieneksi voi sanoa enää vaikka kasvankin vielä.
        Oikeastaan silloin olikin vasta 16 viestiä minulta, kun se todettiin täällä varmaan sadaksi.

        Tuleehan näitä täältä sitä enemmän, mitä enemmän jututat minua. Keskustelen niin paljon mieluummin koneen kuin ihmisten kanssa (päinvastoin kuin sinä ja (?) porvoolainen). Kivahan se on, että porvoolainen saa taas pröystäillä kuinka hänen aloituksensa aina vetävät kommentteja.
        Pitäähän hänelle se ilo antaa, kun ei tämä minulle mitään maksa.

        Haittaako sinua kun mennäporvooseen vastasi heikunkeikulle ystävällisesti?


      • KokoaJärkesi
        Tellukka kirjoitti:

        Ei minua kovin pieneksi voi sanoa enää vaikka kasvankin vielä.
        Oikeastaan silloin olikin vasta 16 viestiä minulta, kun se todettiin täällä varmaan sadaksi.

        Tuleehan näitä täältä sitä enemmän, mitä enemmän jututat minua. Keskustelen niin paljon mieluummin koneen kuin ihmisten kanssa (päinvastoin kuin sinä ja (?) porvoolainen). Kivahan se on, että porvoolainen saa taas pröystäillä kuinka hänen aloituksensa aina vetävät kommentteja.
        Pitäähän hänelle se ilo antaa, kun ei tämä minulle mitään maksa.

        Montaako viestlaskuri näyttää.


      • korppisylisiltä
        Tellukka kirjoitti:

        Ei minua kovin pieneksi voi sanoa enää vaikka kasvankin vielä.
        Oikeastaan silloin olikin vasta 16 viestiä minulta, kun se todettiin täällä varmaan sadaksi.

        Tuleehan näitä täältä sitä enemmän, mitä enemmän jututat minua. Keskustelen niin paljon mieluummin koneen kuin ihmisten kanssa (päinvastoin kuin sinä ja (?) porvoolainen). Kivahan se on, että porvoolainen saa taas pröystäillä kuinka hänen aloituksensa aina vetävät kommentteja.
        Pitäähän hänelle se ilo antaa, kun ei tämä minulle mitään maksa.

        Tellukka, nyt lopetat tuon hyökkäyksen.


      • räplääjä kirjoitti:

        Sinusta saa Tellukka hieman tyhmän ihmisen vaikutelman.

        Minkäs minä sille voin.
        Ja mitä siitä sit?


      • korppisylisiltä kirjoitti:

        Tellukka, nyt lopetat tuon hyökkäyksen.

        Vai että korppi sylisiltä?
        Kenes sylisiltä korppi siinä?


      • Wrtdf
        Tellukka kirjoitti:

        Minkäs minä sille voin.
        Ja mitä siitä sit?

        Usko nyt jo apina


      • KokoaJärkesi kirjoitti:

        Montaako viestlaskuri näyttää.

        Menikös siltä entiseltä kellokallelta laskut sekaisin?
        No ei muuta kun tee uusi yritys. Kyllä se siitä.


      • Luonnevammainen kirjoitti:

        Haittaako sinua kun mennäporvooseen vastasi heikunkeikulle ystävällisesti?

        Niin missä?

        Miksi muuten nikkisi on "Luonnevammainen"?
        Minkäs laatuinen vamma sinulla? Tai ei ole pakko kertoa jos nolottaa, mutta hyvä kun avauduit noinkin pitkälle.


    • Minun täytyy kyllä myöntää että minulla on tosi huono impulssikontrolli. Joka kerta kun äly piippaa on pakko katsoa kukas se siellä huhuilee. E-mailit luen aina melkein ekaks kännyssä ja joskus kun tarvii katsoa edelliset ja silleen laajentaa niinsitten tietokoneella. Laskut tulee etupäässä sms:nä puhelimeen. Ainoostaan kun lähden päikkäreille yläkertaan jätän kännyn alakertaan ja se saa soida vaikka maailmanloppu tulisi niin ei vastata.
      Mutta tuosta kännyn hipelöimisestä kun ollaan porukoissa tai kylässä: tutussa jengissä kuten tyttären luona ruokapöydässä jätämme kaikki kännyt eteisen pöydälle. Kun istumme olkkarissa kakulla ja kahvilla tai drinksu kädessä, niin siinä vaiheessa alkaa kännyt jo ilmestyä joka ikisen käteen mormorista pienimpään poikaan.
      Opettajilla on suuri ongelma täällä kun oppilaat eivät tahdo kunnioittaa määräystä sulkea kännyt oppitunnin aikana. Ala- ja keskiasteella opet vielä onnistuvat keräämään kännyt koriin tunnin alussa, mutta yläasteella ja lukiossa tilanne on tosi hankala. Poikani tekee juuri sijaisuutta yksityislukiossa lähikaupungissa ja helppoa ei se ole. Toisaalta opettajilla on vain vähän mahdollisuutta rajoittaa oppilaan puhelimenkäyttöä oppitunnin aikana ja sekin täytyy saada aikaan suostuttelulla. Kuinka paljon aikaa saa opettaja käyttää oppitunnista kurinpidolliseen toimimiseen kun pari tottelematonta nulikkaa ottavat toisistaan kuvia ja kinastelevat ja nauravat oppitunnin aikana? Ulos heitä ei saa lähtemään, rehtorin puhuttelu ei auta (jokainen oppilas tuo lisää rahaa koulun budjettiin), järkevä puhe ei auta. Vanhemmat asettuvat yleensä lastensa puolelle. Keinot ovat vähissä.

      • En usko sen olevan kiinni itsekontrollista, vaan se enemmänkin vaan tapa se kännykän vilkuilu. Kyllä minulla on nukkuminen kanssa sen verran pyhä asia, että puhelin on äänettömällä eikä mitään niin tärkeätä voi olla, että minut saisi hereille.

        Olen myöskin samalla tavalla huolissani koulukurista, kun se alkaa olla tuntematon käsite kouluissa. Oppilaat huutelevat ruokalassa, että mitä paskaa täällä ihmisille syötetään tai oppitunnin alussa, kun opettaja kertoo opetettavasta asiasta, niin oppilaat alkavat kirosanoja käyttäen kyseenalaistamaan koko asian. Eikä opettajat mahda mitään!


      • jusspussi
        mennäporvooseen kirjoitti:

        En usko sen olevan kiinni itsekontrollista, vaan se enemmänkin vaan tapa se kännykän vilkuilu. Kyllä minulla on nukkuminen kanssa sen verran pyhä asia, että puhelin on äänettömällä eikä mitään niin tärkeätä voi olla, että minut saisi hereille.

        Olen myöskin samalla tavalla huolissani koulukurista, kun se alkaa olla tuntematon käsite kouluissa. Oppilaat huutelevat ruokalassa, että mitä paskaa täällä ihmisille syötetään tai oppitunnin alussa, kun opettaja kertoo opetettavasta asiasta, niin oppilaat alkavat kirosanoja käyttäen kyseenalaistamaan koko asian. Eikä opettajat mahda mitään!

        No eipä väliä, kun muutenkaan en ole sen kanssa naimisissa eikä esim. kaupungilla liikkuessa koskaan edes mukana.


      • pirremiinapa

        Minusta kännykän käyttö tunnilla pitäisi yksinkertaisesti kieltää, eihän tunnilla saa tupakoidakaa, yleinen järjestyssääntö vaan voimaan.


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Minusta kännykän käyttö tunnilla pitäisi yksinkertaisesti kieltää, eihän tunnilla saa tupakoidakaa, yleinen järjestyssääntö vaan voimaan.

        Ehdottomasti, juuri näin sen pitäisi olla. Kuten myös opettajille antaa lisää kurinpidollista valtaa. Ne luokan kiltit ja opiskelunhaluiset oppilaat kärsivät tällaisesta häirinnästä ja siitä ettei tunnilla pysty keskittymään, kun aina on joku huutelemassa jotain opettajalle.


      • Pirre, porvoo,
        näinhän sen pitäisi mennä ja uskon että valtaosa opettajista ajattelee samoin. Asiaa vaikeuttaa se että oppilaat itse eivät sitä halua ja heidän vanhempansa yleensä puolustavat lastensa oikeutta pitää kännykät päällä oppitunneilla. Koska oppilas joka ei viihdy koulussa voi hakea johonkin niistä lukuisista yksityiskouluista joita on joka kaupungissa ja jotka toimivat meidän veronmaksajien rahoilla, niin jokainen menetetty oppilas merkitsee vähemmän rahaa koulun budjetissa. Valtion tuki kouluille on oppilaskohtainen ja kulkee oppilaan mukana. Rehtorit haluavat pitää oppilaat tyytyväsisinä ja oppilaat haluavat pitää kännykkänsä päällä.
        Näin se menee täällä Ruotsissa etenkin kaupungeissa joissa oppilailla on runsaasti valinnanvaraa mitä tulee kouluihin.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Pirre, porvoo,
        näinhän sen pitäisi mennä ja uskon että valtaosa opettajista ajattelee samoin. Asiaa vaikeuttaa se että oppilaat itse eivät sitä halua ja heidän vanhempansa yleensä puolustavat lastensa oikeutta pitää kännykät päällä oppitunneilla. Koska oppilas joka ei viihdy koulussa voi hakea johonkin niistä lukuisista yksityiskouluista joita on joka kaupungissa ja jotka toimivat meidän veronmaksajien rahoilla, niin jokainen menetetty oppilas merkitsee vähemmän rahaa koulun budjetissa. Valtion tuki kouluille on oppilaskohtainen ja kulkee oppilaan mukana. Rehtorit haluavat pitää oppilaat tyytyväsisinä ja oppilaat haluavat pitää kännykkänsä päällä.
        Näin se menee täällä Ruotsissa etenkin kaupungeissa joissa oppilailla on runsaasti valinnanvaraa mitä tulee kouluihin.

        Olen huomannut tuon, että vanhemmat ovat puolustamassa ihan joka asiassa. Viimeisinuutinen oli paikallislehdessä, kun muut oppilaat olivat valittaneet häirikköoppilaasta, niin tämä äiti alkoi julkisesti puolustaa lastaan, että hänen lapsellaan täytyy olla oikeus ilmaista itseään. Nimenomaan vanhemmat vaativat tuota kännyköiden päälläpitämistä oppitunneilla, että he tavoittavat lapsensa aina, kun heillä on jotain kerrottavaa lapselle.

        Sääiln opettajia ja tiedän vielä tulevan ajan, että opettajan työtä eivät enää halua tehdä pätevät opettajat juuri näiden häiriköintiasioiden vuoksi. Sen seurauksena lapset eivät enää saa pätevää opetusta.


    • Kirottukännykkä

      Arkena ei pelata kännykällä. Arkena käydään koulua. Arkena kinataan siitä, eikö luuria voisi saada jo torstaina. Arkena vängätään siitä, miksi teinillä on laajempi kännykkäoikeus kuin tokaluokkalaisella. Kirottu kapine, mitä vikaa oli seinäpuhelimissa? "Kun minä olin lapsi, niin..." alkaa seuraava kommenttini, jonka aikana jälkikasvu yleensä tylsistyy kuuntelemaan ja vetäytyy keskustelusta. Kuka jaksaa kuunnella rautakaudella elänyttä vanhaa kääkkää, joka leikki tyyliin käpylehmillä? "Äiti. Sä et tajua mistään mitään."
      Minä en ole mikään tekniikan ihmelapsi. Minä en osaa edes omaa kännykkääni käyttää. Esikoiseni latasi minulle soittoäänen netistä, kun en itse edes halua osata. Minä inhoan kännyköitä. Joskus jopa niin paljon, että laitan omani kiinni, jotta se olisi joskus hiljaa.

      • Tuo lasten kännykän käyttö on ihan suotavaa, eikä mielestäni esikouluun vietävillä taaperoilla tarvitse vielä olla puhelinta mukanaan.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Tuo lasten kännykän käyttö on ihan suotavaa, eikä mielestäni esikouluun vietävillä taaperoilla tarvitse vielä olla puhelinta mukanaan.

        Huomasin pahan ajatusvirheen, piti kirjoittaa kännykän käytönrajoittaminen, eikä kännykän käyttö.


    • Löysintällaisen

      Älypuhelimen liiallinen käyttö voi häiritä parisuhdetta.
      Yhdysvalloissa jotkut kertovat käyttäneensä älypuhelinta jopa seksin aikana.

      Vaikka kyseessä olisikin parisuhteen piristämiseen tarkoitetun sovelluksen etsiminen, kumppania älykännykän jatkuva käyttö ei välttämättä ilahduta.

      Twitterin tai Facebookin jatkuva päivittäminen tai uutisten ja pelitulosten jatkuva seuraaminen voivat kaikki viedä pohjaa parisuhteelta, jos huomio on useammin kiinnittyneenä älypuhelimeen kuin omaan kumppaniin. Kumppani ei ole tällöin aidosti läsnä.

      • tuiki.tavallinen

        käytän älypuhelinta varsin useasti kumppanini nähde ja hänen seurassaan, olen huomannut sen olevan ongelma ainakin pienissä määrin. Kuitenkin kumppanini käyttää myös omaa älypuhelinta muttei seurassani, eikä niin useasti. käytän älypuhelinta yleensä vain arjen tylsinä hetkinä. Ei siis suuri ongelma mutta silti ongelma. Enkä herranjumala käytä seksin aikana puhelinta, ei sen aikana tule mieleenkään omistavansa älypuhelinta... :D


      • järvikari
        tuiki.tavallinen kirjoitti:

        käytän älypuhelinta varsin useasti kumppanini nähde ja hänen seurassaan, olen huomannut sen olevan ongelma ainakin pienissä määrin. Kuitenkin kumppanini käyttää myös omaa älypuhelinta muttei seurassani, eikä niin useasti. käytän älypuhelinta yleensä vain arjen tylsinä hetkinä. Ei siis suuri ongelma mutta silti ongelma. Enkä herranjumala käytä seksin aikana puhelinta, ei sen aikana tule mieleenkään omistavansa älypuhelinta... :D

        Hyvä ettei sentään seksin aikaa...


      • Onneksi omassa perheessä älypuhelimen käyttö on niin vähäistä, että ei siitä ainakaan parisuhdetta sotkemaan ole.


    • Mikä.seuraava.aloitus

      Känny ja älykänny on yleismaailmallisesti hieno keksintö niin meillä kuin kehitys maissa, pitäkööt jokainen sen käyttöä omana juttunaan, mulle on yks'sama miten kukin sitä käyttää.

      • Ei tiedä vielä seuraavasta aloituksesta, se on mietintämyssyssä.


    • Kyllä.ärsyttää

      Oltiin sitten ravintolassa, odotushuoneessa tai julkisessa liikennevälineessä, aina kaikki istuvat hiljaa ja räpläävät itsekseen kännykkäänsä! Yksi ravintola oli lohkaissut nerokkaasti ja laittoi lapun seinälle:

      "We don't have WiFi. Please talk to each other!"

      • Kaikki istuvat hiljaa ja räpläävät kännykkäänsä. Kukaan ei puhe toisilleen, vaikka samassa pöydässä on useita ihmisiä. Helppo tapa eristäyty, mutta ei toivottava.


    • Hyvä aloitus. Ja mukava lukea, että kännyköiden jatkuva näprääminen harmittaa muitakin.

      Ennenkuin Nokiasta tuli Suomen menestystarina, kännyköihin suhtauduttiin mielestäni aika kriittisesti, joitakin tutkimuksiakin tehtiin ja liikakäytöstä varoitettiin, etenkin pienten lasten kohdalla. Sen katsottiin vaikuttavan haitallisesti kehittyviin aivoihin. Nykyisin asiasta ei puhuta, vaikka ajattelisi, että tutkimus olisi hyvinkin tarpeellista, sen verran runsasta tuon vempaimen käyttö jo on. Ja aika uusi ilmiöhän tuo kännyköityminen lopulta on. Pitkäaikaiskäytöstä ja sen haitoista emme tiedä mitään.

      Se kiinnostaisi myös, mitä tarvetta tuo jatkuva tavoitettavissa olo ihmisellä palvelee. Turvallisuuden tarvetta, yksinäisyyden pelkoa, tunnetta siitä, ettei ole tärkeä, ettei kiinnosta ketään, ettei kukaan kaipaa ?

      Itselläni on kahdenkympin Samsung, "jolla ei voi muuta kuin soittaa" kuten sukulaispoika asian ilmaisi..)) Aina en pidä kännykkää edes auki, mistä saan välillä ankaria nuhteita niiltä, jotka "ovat tavattavissa kaikkialla, kaiken aikaa"....

      Aika merkillistä muuten, että monia addikteja, riippuvuuksia, pidetään sairautena, mutta kännykkäriippuvuutta ei koskaan mainita. Minkähän vuoksi ?

      • 1eero

        Mutta känny on muutakin kuin puhelin, parinkympin puhelin on ok siihen tarkoitukseen, joillekkin se on pikku tietokone. Joku voi sijoittaa siihen tonnin mutta satasellakin saa toimivan älypuhelimen.


      • 1eero kirjoitti:

        Mutta känny on muutakin kuin puhelin, parinkympin puhelin on ok siihen tarkoitukseen, joillekkin se on pikku tietokone. Joku voi sijoittaa siihen tonnin mutta satasellakin saa toimivan älypuhelimen.

        Aivan. Kaksi eri asiaa. Omat tuttuni - siis seniori-ikäiset - näyttävät valitsevan tabletin, joka on helpompi käsitellä ja kulkee helposti mukana. En ole kuitenkaan nähnyt heidän näpräävän tablettia missään juhlatilaisuuksissa...))


      • Kiitos demeter
        Muistan noiden ensimmäisten tutkimustulosten kriittisyyden. Sitten Nokian nousu alkoi ja se leimattiin koko suomalaisuuden lippulaivaksi. Eikä Nokiaa arvosteltu.

        Tavoitettavissa olo palvelee ennenkaikkea työnantajia, kun ihmiset pitää saada aina kännykällä kiinni ja odotetaan näiden vastaavan "tärkeisiin" sähköposteihin. Ei inun sukulaisia tai tuttavia harmita, vaikka eivät heti tavoita minua.

        Voi älypuhelin varmaan ollakin jollekin turva kaikkea pahaa vastaan ja nostaa ihmisen itsetuntoa, jos osaa sitä vielä käyttääkin, hehee.

        Siirryn varmaan itsekin ihan peruskapulaan, mahdollisiman pieneen ja kevyeeseen kantaa, kun saan työt finaalliin. En aio antaa puhelimen hallita elämääni tai aiheuttaa pahimmassa tapauksessa riippuvuuden, kuten selvästi nykynuorisosta monelle on käymässä.

        Sitä paitsi ihminen on naurettavan näköinen puhuessaan kännykkään ollessaan liikkeellä, samoinkuin tuijottaessaan sitä lasittunein katsein bussikatoksessa. Monelle se on se ainut ystävä ja puhekaveri.


      • keittäjätäti
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Kiitos demeter
        Muistan noiden ensimmäisten tutkimustulosten kriittisyyden. Sitten Nokian nousu alkoi ja se leimattiin koko suomalaisuuden lippulaivaksi. Eikä Nokiaa arvosteltu.

        Tavoitettavissa olo palvelee ennenkaikkea työnantajia, kun ihmiset pitää saada aina kännykällä kiinni ja odotetaan näiden vastaavan "tärkeisiin" sähköposteihin. Ei inun sukulaisia tai tuttavia harmita, vaikka eivät heti tavoita minua.

        Voi älypuhelin varmaan ollakin jollekin turva kaikkea pahaa vastaan ja nostaa ihmisen itsetuntoa, jos osaa sitä vielä käyttääkin, hehee.

        Siirryn varmaan itsekin ihan peruskapulaan, mahdollisiman pieneen ja kevyeeseen kantaa, kun saan työt finaalliin. En aio antaa puhelimen hallita elämääni tai aiheuttaa pahimmassa tapauksessa riippuvuuden, kuten selvästi nykynuorisosta monelle on käymässä.

        Sitä paitsi ihminen on naurettavan näköinen puhuessaan kännykkään ollessaan liikkeellä, samoinkuin tuijottaessaan sitä lasittunein katsein bussikatoksessa. Monelle se on se ainut ystävä ja puhekaveri.

        tätä se opiskelijoiden varsinkin tyttöjen elämä nykyisin on. Tauoilla rotkotetaan tuoleilla pää hieman alaspäin kännykkään päin zombeina. Tai sitten seisotaan ringissä, mutta siinäkin kännykät kädessä räplätään. Välillä kerrotaan vierustoverille mitä joku sanoi siellä kännykän keskusteluohjelmassa. Nykynuoret ovat kännyköiden ja somen orjia, joilta puuttuu normaali keskittymistaito. Sama räplääminen tpahtuu joka paikassa, bussissa, bussia venatessa, kaupassa, kävellessä. missä ovat nuorten omat ajatukset ja mietteet?


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Kiitos demeter
        Muistan noiden ensimmäisten tutkimustulosten kriittisyyden. Sitten Nokian nousu alkoi ja se leimattiin koko suomalaisuuden lippulaivaksi. Eikä Nokiaa arvosteltu.

        Tavoitettavissa olo palvelee ennenkaikkea työnantajia, kun ihmiset pitää saada aina kännykällä kiinni ja odotetaan näiden vastaavan "tärkeisiin" sähköposteihin. Ei inun sukulaisia tai tuttavia harmita, vaikka eivät heti tavoita minua.

        Voi älypuhelin varmaan ollakin jollekin turva kaikkea pahaa vastaan ja nostaa ihmisen itsetuntoa, jos osaa sitä vielä käyttääkin, hehee.

        Siirryn varmaan itsekin ihan peruskapulaan, mahdollisiman pieneen ja kevyeeseen kantaa, kun saan työt finaalliin. En aio antaa puhelimen hallita elämääni tai aiheuttaa pahimmassa tapauksessa riippuvuuden, kuten selvästi nykynuorisosta monelle on käymässä.

        Sitä paitsi ihminen on naurettavan näköinen puhuessaan kännykkään ollessaan liikkeellä, samoinkuin tuijottaessaan sitä lasittunein katsein bussikatoksessa. Monelle se on se ainut ystävä ja puhekaveri.

        Hyvä pointti tuo, että kun seniori räplää älykännykkää hän viestii samalla muille, että on vielä kartalla, lukuun otettava..))


      • keittäjätäti kirjoitti:

        tätä se opiskelijoiden varsinkin tyttöjen elämä nykyisin on. Tauoilla rotkotetaan tuoleilla pää hieman alaspäin kännykkään päin zombeina. Tai sitten seisotaan ringissä, mutta siinäkin kännykät kädessä räplätään. Välillä kerrotaan vierustoverille mitä joku sanoi siellä kännykän keskusteluohjelmassa. Nykynuoret ovat kännyköiden ja somen orjia, joilta puuttuu normaali keskittymistaito. Sama räplääminen tpahtuu joka paikassa, bussissa, bussia venatessa, kaupassa, kävellessä. missä ovat nuorten omat ajatukset ja mietteet?

        keittäjätäti
        Oma poikani kertoi jotain tuon suuntaista, mutta kuvittelin hänen liioittelevan. Onhan se havaittavissa, miten nuoret sulkeutuvat omaan kuplaansa, ei sitä voi kieltää.


    • Eniten kai luonnostaan uteliasta suomalaista niissä älykännyissä näyttää harmittavan se, kun ei saa tietää mitä toinen siinä räplää. Kaikenlaisia arvailuja esitetään, mitä pahimmasta päästä niin sen parempi.

      Ennen pystyi näkemään mitä sanomalehteä kukakin levittelee bussissa vieruskaverinkin naaman eteen. Pystyi kurkkimaan mitä artikkelia hän lukee ja jopa lukemaan itse siinä mukana. Näki mitä kirjaa kukakin lukee vai täyttääkö sudokuja vai tutkiiko karttaa tai jotain aikatauluja ...
      Nyt, kun kaikki on siinä pirhanan älykännyssä ... Ja äänikirjatkin, eikä saa tietää mitä se kuuntelee, kun siinä vain napit korvissa istuu.

      En ole koskaan nähnyt kenenkään räpläävän kännyä missään juhlissa, teattereissa (muuten kuin ehkä väliajalla) ... Konserteissa videoimistarkoituksessa tosin.

      Joutavaa pirujen seinille maalaamista jonkun tulevista eläkkeellejäämisjuhlista ja hänen pelkoaan siitä, jos joku tulee siellä vilkaisemaan kännyään. Kun eihän tiedä onko ihminen (mies/nainen) enää siinä iässä hengissäkään ja tuleeko mitään juhlia niinollen olemaankaan, ellei nyt sit hautajaiset ja niitten juhlien päähenkilöä tuskin kenenkään räpläämiset enää haittaa.

    • Älypuheliton

      Valitettavasti kuitenkin tähän suuntaan maailma on nyt vaan mennyt. Puhelin on koko ajan, joka paikassa mukana ja käden ulottuvilla. Töissä on päivittäin tilanteita, jossa joko a) lauseeni keskeytyy, kun työkaveri vastaa puheluun (henkilökohtaiseen) tai b) työntekemisestä ja työtehtävien suorittamisesta ei tahdo tulla mitään, kun vastaillaan tai soitellaan puheluita (henkilökohtaisia). Kavereiden kanssa taasen olen huomannut, vaikkei puhelinten käyttö ihan niin räikeää ole, kuin aloittaja kirjoittaa, että hyvistä, vanhan ajan keskusteluista ja kinasteluista ei tule mitään, kun kaikki asiat tarkastetaan googlesta. Kaverini eivät tunnu myöskään löytävän lähikaupasta kotiin ilman älypuhelimen navigaattoria. Kiukutteleva taapero hiljennetään älypuhelimesta näytettävällä Muumit-jaksolla.... And the list goes on and on. Voisin toki väittää, että en ole katkera älypuhelimien takia, mutta kyllä minä olen... :D Ne ovat pilanneet monia asioita ja tulevat pilaamaan vielä useampia.

      • räppäriräplääjä

        Ne räplääjät räpläävät kännykkäänsä koko ajan sen takia, koska ilman räpläämistä olisi liian ahdistavaa keskustella toisten ihmisten kanssa, jos ei ole samalla mitään räplättävää. Eräänlainen pakokeino siis, räplääminen


      • Tuo ajatuksen katkeaminen on työpaikalla nykyään jo riesa ja ihmiset jäävät illaksi tekemään niitä asioita, jotka ovat päivällä jääneet tekemättä häiriöiden takia. Ei enää riitä se 8 tunnin työpäivä sen vuoksi, että varsinaisen työn tekeminen vaikeutuu.

        Jotkut vanhemmat kuvittelevat varmaan teinien olevan paremmassa tallessa, kun nyhräävät illat ja yöt koneella. Tosiasiassa kukaan ei tiedä mitä siellä tapahtuu. Siitä olen varma, että kiusaaminen ja ilkeily ovat siellä joka tapauksessa läsnä, koska sitä tapahtuu myös vanhempienkin ikäryhmien keskusteluissa.


    • seniorhi

      On tosi epäkohteliasta toisten seurassa ruveta puhumaan puhelimeen tai tekstailla tahi muuten näplätä puhelinta, olipa tavallinen tai jostain älypuhelimesta kyse!
      Kun puhelin soi, joko sulkee sen tai vastaa ja sanoo, etten juuri nyt voi puhua, soitan myöhemmin. Koska yleensä puhelut eivät ole niin tärkeitä ja jos onkin, voi soittaja sanoa asiansa lyhyesti ja piste.
      Nuoret ja lapsetkin tekevät saman virheen, että seurassa lätistään jotain jonninjoutavaa, jopa ruokapöydässä. Kerran olin kirkossa vihkimistilaisuudessa, niin nuori näpräsi koko ajan kännykkänsä. Lienee pelasi pelejä. Kertakaikkiaan johonkin tilaisuuteen mennessä ja ollessa kertakaikkiaan kännykät pois muasta, koskee myös keski-ikäisiä ja vanhempia. Ainakin suljettava kokonaan.
      Miten kummassa ihmiset tulivat toimeen ennen kännykkäaikaa! Nyt täytyy olla tavoitettavana ympäri vuorokauden!

      • Tyhjentävästi sanottu, olen erittäin samaa mieltä kanssasi.


    • Näinsennäennyt

      Tässä ketjussahan on juurikin kyse siitä, että ei enää vietetä aikaa vastatusten toisen kanssa, vaan mieluummin käydään ne keskustelutkin tietokoneen tai puhelimen välityksellä, varsin epäsosiaalista siis. ja jos sitten joskus harvoin tavataan ja voisi jutella nokitusten, kahvittelun tai hyvän ruuan lomassa, niin sitten joko toinen tai molemmat selailevat vain puhelimiaan ja päivittelevät sinne, otetaan kuvaa ruoka-annoksesta/kahvikupista ja pullasta ja kerrotaan kaikille sosiaalisen median "kavereille" missä ja kenen kanssa ja kuinka kauan ollaan, monesko kahvikuppi menossa, miltä ruoka maistuu jne.. tapaamisesta ei ole jäänyt muistoksi muuta kuin ne kuvat siellä netissä, keskustelut eivät ole jääneet mieleen, ehkä niitä ei ole ehditty käymäänkään sen puhelimen selailun takia. möllötä sinä kotonas, ja ole epäsosiaalinen sosiaalisessa mediassa.

      • mummeli1950

        Vain älykkyysosamäärän 0 omaavat ihmiset leikkivät kännyköillä yleisissä paikoissa. 99 prosenttia niitä räpläävät eivät todella tarvitse puhelinta työasioihin, siis turha selitellä 2017, vain oikea kohtaaminen ihmiseen on kaveruutta, ei mikään kännykkä suhde. terv mummeli1950


      • Kukakohan niitä toisten ruoka-annoskuvia katselee tai ketä kiinnostaa tietää, jos joku on nyt vaikka Kouvolassa? Lisäksi tiedän ihan livessä ihmisiä, jotka ovat todella epäsosiaalisia, mutta kuulemma somessa varsin paljon esillä.

        Ehkä se onkin epäsosiaalisten ihmisten kohtauspaikka?


      • mummeli1950 kirjoitti:

        Vain älykkyysosamäärän 0 omaavat ihmiset leikkivät kännyköillä yleisissä paikoissa. 99 prosenttia niitä räpläävät eivät todella tarvitse puhelinta työasioihin, siis turha selitellä 2017, vain oikea kohtaaminen ihmiseen on kaveruutta, ei mikään kännykkä suhde. terv mummeli1950

        Millaiseksi muuten kuvailisit 0-tason älykkyyden omaavan ihmisen?
        Minä oletan hänen olevan aivokuollut, tuskin leikkii kännykällä.


    • Saunatakki

      Kyllä tiedän vastaavia ja paljon. Ei hetkeäkään ilman, jos ei soitella väännetään naamakirjassa. Itse pidän tällaisia ihmisiä täysin moukkina, ilmeisesti yrittävät olla hyvinkin tärkeitä ihmisiä, mutta kääntyy kyllä päin vastaiseksi. Ehkä tähänkin riippuvuuteen tulee oma AA-kerhonsa.

      • Varmasti häiritsee jo nyt ihmisten normaalia kanssakäymistä ja on joillekin pahemmanluokan riippuvuus.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Varmasti häiritsee jo nyt ihmisten normaalia kanssakäymistä ja on joillekin pahemmanluokan riippuvuus.

        Onko tämä tällainen palstakirjoittelu mielestäsi sitä ihmisten normaalia kanssakäymistä?

        Enemmän mielestäni facekeskustelukin on ihmisten normaalia kanssakäymistä (tapahtuipa se sitten vaikka kännykällä), koska siinä keskustellaan todellisten ihmisten kanssa, eikä nikin takana olevien tuntemattomien varjojen kanssa.


      • salasakari
        Tellukka kirjoitti:

        Onko tämä tällainen palstakirjoittelu mielestäsi sitä ihmisten normaalia kanssakäymistä?

        Enemmän mielestäni facekeskustelukin on ihmisten normaalia kanssakäymistä (tapahtuipa se sitten vaikka kännykällä), koska siinä keskustellaan todellisten ihmisten kanssa, eikä nikin takana olevien tuntemattomien varjojen kanssa.

        Sinä Tellukka olet käsittänyt väärin nämä keskustelut, ei mennäporvooseen.


      • salasakari kirjoitti:

        Sinä Tellukka olet käsittänyt väärin nämä keskustelut, ei mennäporvooseen.

        No minä en näe näissä niinkään paljon älyä kuin kännykän räpläämisessä.

        Jos puhelimeni soisi (tai tulisi tekstari) nyt samalla, kun olen kirjoittamassa, niin kesken jättäisin, painaisin peruuta nappia ja vastaisin mieluummin siihen. Siellä on kuitenkin oikea elävä ihminen, eikä nikkivarjo.


    • kitliina55

      Olin ystäväni kanssa lounaalla. Tulossa oli kuulemma tärkeä puhelu, niin hän otti kännykän pöydälle. Pian se soi, ja ystäväni vastasi. Kertoi soittajalle olevansa kanssani lounaalla, "mutta ei se mitään, puhu ihan rauhassa". (!) Siinä puhuivat, söin leivän, söin leivoksen, join kahvin. Koska minulla ei ollut enää syötävää eikä juotavaa, eikä itseasiallisesti seuraakaan eikä puhelu osoittanut mitään loppumisen merkkejä, päätin lähteä. Kokosin tavarani ja sanoi lähteväni, heippa! - Siitäkös viha nousi, tekstiviestejä tuli perään miten olen tosiouto ja ettei ystävänikään "sentään ihan mitä tahansa siedä". Ihan kuin olisin jättänyt hänet synkkään metsään enkä tarjoamani lounaan ääreen.
      No, lienemme entisiä ystäviä. Mutta noin aion toimia jatkossakin. Aikani on arvokasta, minunkin.

      • Tiedän tunteen, aivan kuin se puhelimella soittava henkilö olisi jotenkin tärkeämpi. Olen törmännyt vastaavaan ja myös työelämässä todella yleistä. Ei kannat mennä keskustelemaan muutamien tyyppien kanssa kasvotusten, koska nämä ottavat vastaan kaikki puhelut ja jaarittelevat sinun kuullen kaikenlaista epäolennaista mihinkään. Näistä tyypeistä on tullut ihan vitsejä, että heidän toimistoonsa ei kannata mennä, vaan on parempi soittaa, jos haluat keskustella tyypin kanssa jostakin? Mielestäni perin kummallista.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Tiedän tunteen, aivan kuin se puhelimella soittava henkilö olisi jotenkin tärkeämpi. Olen törmännyt vastaavaan ja myös työelämässä todella yleistä. Ei kannat mennä keskustelemaan muutamien tyyppien kanssa kasvotusten, koska nämä ottavat vastaan kaikki puhelut ja jaarittelevat sinun kuullen kaikenlaista epäolennaista mihinkään. Näistä tyypeistä on tullut ihan vitsejä, että heidän toimistoonsa ei kannata mennä, vaan on parempi soittaa, jos haluat keskustella tyypin kanssa jostakin? Mielestäni perin kummallista.

        "mennäporvooseen"

        Kuvauks(i)esi perusteella olet mitään sanomaton henkilö.
        Täysin epä-kiinnostava tyhjän-jauhaja.
        Sinfonia-orkesterin pienin ja hennoin Triangeli.
        Baja-Maja rivistön hiljaisin ripuli.
        Eihän seurassasi muuten puhelin olisi keski-piste.
        -
        Olen elämässäni ollut monessakin pöydässä.
        50:kin henkilöä samassa nipussa.
        Kaikki puhuivat yhtä-aikaa.
        Mitä enemmän juomaa sitä enemmän lantaa luotavaa.
        Useissa tuon-kaltaisissa tilaisuuksissa kännykkä on ollut pelastava mankeli.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "mennäporvooseen"

        Kuvauks(i)esi perusteella olet mitään sanomaton henkilö.
        Täysin epä-kiinnostava tyhjän-jauhaja.
        Sinfonia-orkesterin pienin ja hennoin Triangeli.
        Baja-Maja rivistön hiljaisin ripuli.
        Eihän seurassasi muuten puhelin olisi keski-piste.
        -
        Olen elämässäni ollut monessakin pöydässä.
        50:kin henkilöä samassa nipussa.
        Kaikki puhuivat yhtä-aikaa.
        Mitä enemmän juomaa sitä enemmän lantaa luotavaa.
        Useissa tuon-kaltaisissa tilaisuuksissa kännykkä on ollut pelastava mankeli.

        H.

        Älä nyt taas viitsi iso mies valittaa.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Älä nyt taas viitsi iso mies valittaa.

        "mennäporvooseen"

        Vaan ei ollut valitus.
        Tavoitteeni oli osoittaa mitkä asiat sinua ehkä vaivaavat.
        Ja mistä ne johtuvat.
        Ota onkeesi vaan.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "mennäporvooseen"

        Vaan ei ollut valitus.
        Tavoitteeni oli osoittaa mitkä asiat sinua ehkä vaivaavat.
        Ja mistä ne johtuvat.
        Ota onkeesi vaan.

        H.

        Ota sinä onkeesi ja opettele kirjoittamaan edes omaa äidinkieltäsi.


    • huouh

      Oma mieheni muutti käytöstään, kun kerroin ystävästäni. Kävin nimittäin vuosien jälkeen pitkästä aikaa ulkona syömässä vanhan ystäväni kanssa. "Ystävä" vain jatkoi puhelimen näpräämistä koko illan, vaikka olimme ravintolassa ja yritin vaihtaa kuulumisia. Kerroin miehelleni miten pahalta minusta tuntui, kun tuo vanha kaveri ei edes hetkeksi voinut keskittyä vain minuun, ja tunsin olevani täysi nolla. Mies taisi tuntea piston myös omassa sydämessään ja kummasti väheni kännykän näpertäminen :)

      • Varmaa itse kukin joskus sortuu älypuhelimen ylikäyttöön, samoin kuin netin ja keskustelupalstoilla koneen ääressä istumiseen. Parisuhteen kannalta voi olla ratkaisevaa.


      • Taikuritässä

        Olen aivan out. Mulla on söde simpukka S-g. Vastaan ja viestitän. Joskus unohdan kotiin ja se hermostuttaa enemmän muita kuin itseäin.
        Sitten kun se on mukana, unohdan sen käsilaukkuun ja laitan laukkuun.
        Jändeä kun kuulen vaimeaa murinaa jostain...kerkeänkö. Voi se olla takintaskussakin. Eli en hirveästi räplää. Jossain vaiheessa otin roskiksista kuvia.
        Voisihan tällä tabullakin soittaa, mutta voisi olla vähän räyhän kokoinen.
        No nyt laitan pahan: jos räpläys rinnastettaisiin onaniaan...kuka sitä julkisilla paikoilla....mutta jotain mielihyvää täytyy kännyn tuottaa..
        Tietääkö kukaan, miten vanha se ensimmäinen laatusimpukka on?


    • Lapseni ovat alan ihmisiä mutta he eivät ole koneet käsissä, toiset ovat... asia ei ole minulle tärkeä.

      Aika muuttuu ja ihmiset sen mukana. Autossa puhelin käyttöä tänään ei voi kieltää koska se on osa autoa, puhelin ei ole käsissä-- kyseessä on tietenkin vain puhuminen.

    • EeeroEiLehti

      Eduskunnassa (tv-lähetys)seuraan erään naiskansanedustajan puhelimenkäyttöä. Aina, ihan aina räplää. Istuu aika takana, silmälasit, ollut muutaman kerran mukana A-studiossa tai vast ohjelmassa.

      • Eikä varmaan keskity tilanteeseen mikä eduskunnassa on menossa. Varmaan tätä naista äänestäneet harkitsevat edustaako hän heitä riittävästi. Ainakin minulle tulee työpalavereissa mieleen, kun joku räplää kännykkäänsä, että häntä ei kiinnosta kyseessä ooleva aihe.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe