Laitetaas vähän kyselyä... Moniko käyttäää aktiivisesti VHF puhelinta, vai joko enemmistö on siirtyneet kännyköihin ? Onko siis ko. laite enää hätätapauksia varten ?? Kuinkahan moni suorittaa tarvittavat luvat ja maksaa vuosimaksun. Känykäthän kuuluu nykyisin lähes joka paikassa ja voisi kuvitella, että Vhf puhelimet ovat pääosin aikansa elänyttä tekniikkaa.
Vhf:n nykytilanne
81
852
Vastaukset
- josontarvettasoitella
Joopa joo taas tätä.Ne on kaks eri viestintävälinettä,valitse vain tarpeesi mukaan(sekä muiden ympärilläsi olevien vesikulkuneuvojen kuljettajien puhelinnumerot).
- Eikiitosvhf
Joopa joo .. Ei ole kyllä mitään tarvetta soitella ympärillä oleville vesikulkuneuvoille, miksi olisi ? enhän itsekään halua että tuntemattomat soittelevat veneeseeni. Jos ajat autolla, pyörällä, ,kävelet tai vaikka juokset, niin et varmaan koe tarvetta soitella lähiympäristössäsi oleville ??
- 34356
Eikiitosvhf kirjoitti:
Joopa joo .. Ei ole kyllä mitään tarvetta soitella ympärillä oleville vesikulkuneuvoille, miksi olisi ? enhän itsekään halua että tuntemattomat soittelevat veneeseeni. Jos ajat autolla, pyörällä, ,kävelet tai vaikka juokset, niin et varmaan koe tarvetta soitella lähiympäristössäsi oleville ??
Jospa joo, ei sinun kannata missään nimessä hankkia vhf puhelinta,tuntuu olevan ajatus niin hukassa.
- Rahat_kaljaan
Eikiitosvhf kirjoitti:
Joopa joo .. Ei ole kyllä mitään tarvetta soitella ympärillä oleville vesikulkuneuvoille, miksi olisi ? enhän itsekään halua että tuntemattomat soittelevat veneeseeni. Jos ajat autolla, pyörällä, ,kävelet tai vaikka juokset, niin et varmaan koe tarvetta soitella lähiympäristössäsi oleville ??
Sinulla ei ole selvästikään ymmärrystä eikä koulutusta vhf.n käyttön eli älä hanki sitä.. jos joskus ymmärrät mihin ja miten sitä käytetään (esim. Dcs toimintoa), palaa sitten asiaan.
- Rahat_kaljaan
Kuten yllä sanoin, älä vaivaa päätäsi tällä asialla, kun ei ole tietoa.
- rtyuiopåas
Vuosimaksun joutuu joka tapauksessa maksamaan tutkasta, ja vhf menee sillä samalla maksulla.
- Better_Than_Life
Purjehtijalle VHF lienee edelleenkin hyödyllinen väline, etenkin AIS:lla varustettuna, mutta nopeakulkuiselle moottoriveneelle riittää tänä päivänä kännykkä.
- jäätelö.hukuttaa
Jokin peruste varmaankin on VHF:n tarpeen ja veneen nopeuden relaatiolle? Olisi hauska kuulla.
- Better_Than_Life
1. Purjeveneiden on joskus vaikeaa ehtiä väistää laivoja. Samaa vaikeutta ei ole nopeilla moottoriveneillä. Tähän AIS on hyvä apu.
2. Purjeveneessä antenni voidaan asentaa maston päähän jolloin kantama on moninkertainen verrattuna moottoriveneisiin joissa antenni on vain parin-kolmen metrin korkeudessa. Tästä syystä moottoriveneissä ei VHF kantama ole yhtään kännykkää kummempi. - yhtä.loogista
Better_Than_Life kirjoitti:
1. Purjeveneiden on joskus vaikeaa ehtiä väistää laivoja. Samaa vaikeutta ei ole nopeilla moottoriveneillä. Tähän AIS on hyvä apu.
2. Purjeveneessä antenni voidaan asentaa maston päähän jolloin kantama on moninkertainen verrattuna moottoriveneisiin joissa antenni on vain parin-kolmen metrin korkeudessa. Tästä syystä moottoriveneissä ei VHF kantama ole yhtään kännykkää kummempi.Oletetaan, että moottoriveneen pakosarja rikkoutuu Suomenlahden ylityksessä puolimatkassa niin ettei vedentulon takia konetta voi käyttää. Mailin päässä sivulla purkkari kulkee samaan suuntaan. Soita siinä nyt sitten kännykällä, kun ei ole kenttää eikä puhelinnumeroa.
Veneiljälle puupää on parempi kuin tavallinen, sillä se kelluttaa. - Better_Than_Life
yhtä.loogista kirjoitti:
Oletetaan, että moottoriveneen pakosarja rikkoutuu Suomenlahden ylityksessä puolimatkassa niin ettei vedentulon takia konetta voi käyttää. Mailin päässä sivulla purkkari kulkee samaan suuntaan. Soita siinä nyt sitten kännykällä, kun ei ole kenttää eikä puhelinnumeroa.
Veneiljälle puupää on parempi kuin tavallinen, sillä se kelluttaa.Hätäraketti ilmaan ja purkkari tulee paikalle mikäli noudattaa lakia. Voi kuitenkin olla että kännykällä hälyytetty merivartiosto ehtii ensiksi.
- yhtä.loogista
Better_Than_Life kirjoitti:
Hätäraketti ilmaan ja purkkari tulee paikalle mikäli noudattaa lakia. Voi kuitenkin olla että kännykällä hälyytetty merivartiosto ehtii ensiksi.
Oletetussa tilanteessa kun ei ollut kenttää kännykällä. Se on nykytilanne käytännössäkin.
Mihinkäs ne purjehtijat tarvitsevat VHF:ää, onhan heilläkin raketit!
Hauskaa kun synnyttää aivopierun ja alkaa sille sitten esittämään sille argumentteja. Lyhempi tie olisi todeta tapahtunut. - Joakim1
Better_Than_Life kirjoitti:
1. Purjeveneiden on joskus vaikeaa ehtiä väistää laivoja. Samaa vaikeutta ei ole nopeilla moottoriveneillä. Tähän AIS on hyvä apu.
2. Purjeveneessä antenni voidaan asentaa maston päähän jolloin kantama on moninkertainen verrattuna moottoriveneisiin joissa antenni on vain parin-kolmen metrin korkeudessa. Tästä syystä moottoriveneissä ei VHF kantama ole yhtään kännykkää kummempi.Tukiasemat, kuten Turku radio, ovat 100-300 m korkealla ja kuuluvat ongelmitta keskeltä Suomenlahtea moottoriveneestä. Kännykkä ei kuulu n. puolet ajasta Helsinki Tallinna välillä.
Purjeveneen mastoantennin ja moottoriveneen välinen kuuluvuus on reilusti yli 10 M, puhumattakaan laivoista, joissa antenni on 20-40 m korkeudella. Hyvin todennäköisesti VHF:llä saa jonkun kiinni missä vain Itämerellä. - Better_Than_Life
OK, tuolle yhdelle idiootille en enää vaivaudu kommentoimaan mitään, mutta kysymys sinulle Joakim1 joka olet oikeasti uskottava ja alan hallitseva tyyppi, minkä näistä kolmesta jättäisit ensimmäisenä veneestä pois:
1. VHF
2. Hätäraketit
3. Kännykkä
Mikä näistä ja millä perusteilla? - Joakim1
Better_Than_Life kirjoitti:
OK, tuolle yhdelle idiootille en enää vaivaudu kommentoimaan mitään, mutta kysymys sinulle Joakim1 joka olet oikeasti uskottava ja alan hallitseva tyyppi, minkä näistä kolmesta jättäisit ensimmäisenä veneestä pois:
1. VHF
2. Hätäraketit
3. Kännykkä
Mikä näistä ja millä perusteilla?Erikoinen kysymys. Miksi joku pitäisi jättää pois?
Jos asiaa lähestytään turvallisuusmielessä, kännykkä on noista vähiten toimintavarma. Se menee melko helposti rikki ja akku loppuu nopeasti. Toisaalta veneessä on usein enemmän kuin yksi kännykkä. Sille ongelmaksi jää heikko kuuluvuus merellä. Hiukankin ulompana tulee ongelmia. Kannattaa kokeilla soittaa tai päästä nettiin eri paikoista. Pari pykälää kuuluvuusmittarissa ei todista vielä mitään siitä, että oikeasti voisi soittaa tai 112-appi toimisi. Ainakin omilla kännyköillä esimerkiksi Helsinki-Tallinna välillä on pitkiä aikoja, joina mukamas on yhteys (näkyy operaattori ja pykäliä kentässä), mutta oikeasti ei voi soittaa.
Kännykkä kuitenkin on kaikilla, joten ei ole mitään syytä jättää sitä pois ja se on tietysti erinomainen väline kommunikointiin tuttavien kanssa. - yhtä.loogista
Better_Than_Life kirjoitti:
OK, tuolle yhdelle idiootille en enää vaivaudu kommentoimaan mitään, mutta kysymys sinulle Joakim1 joka olet oikeasti uskottava ja alan hallitseva tyyppi, minkä näistä kolmesta jättäisit ensimmäisenä veneestä pois:
1. VHF
2. Hätäraketit
3. Kännykkä
Mikä näistä ja millä perusteilla?Yhdelle idiootille on jo aikoja sitten tullut Suomenlahden ylityksistä kolminumeroinen luku, ja näillä ylityksillä jonkinlainen käsitys kännykän kuuluvuudesta ko. alueella. Siinä valossa noita "varmoja" mielipiteitäsi katselen.
Mutta älä ihmeessä jätä noita luettelemiasi varusteita pois, vaan anna olla veneessä paikoillaan. Kysymyksen esittäminen jatkona aiemmalle osoittaa kyseen olevan yksittäisen sijaan aivopiereskelystä. - VHFkätevä
Joakim1 kirjoitti:
Tukiasemat, kuten Turku radio, ovat 100-300 m korkealla ja kuuluvat ongelmitta keskeltä Suomenlahtea moottoriveneestä. Kännykkä ei kuulu n. puolet ajasta Helsinki Tallinna välillä.
Purjeveneen mastoantennin ja moottoriveneen välinen kuuluvuus on reilusti yli 10 M, puhumattakaan laivoista, joissa antenni on 20-40 m korkeudella. Hyvin todennäköisesti VHF:llä saa jonkun kiinni missä vain Itämerellä.Jep. Kännykkä ei tosiaankaan kuulu keskellä Suomenlahtea. Viime kesänä soitin VHF:llä noutajan rib-veneelle, joka oli sammunut keskelle reittijakoa. Pimeällä olisivat varmaan päätyneet hätärakettien ampumiseen melko pian.
- Better_Than_Life
yhtä.loogista kirjoitti:
Yhdelle idiootille on jo aikoja sitten tullut Suomenlahden ylityksistä kolminumeroinen luku, ja näillä ylityksillä jonkinlainen käsitys kännykän kuuluvuudesta ko. alueella. Siinä valossa noita "varmoja" mielipiteitäsi katselen.
Mutta älä ihmeessä jätä noita luettelemiasi varusteita pois, vaan anna olla veneessä paikoillaan. Kysymyksen esittäminen jatkona aiemmalle osoittaa kyseen olevan yksittäisen sijaan aivopiereskelystä.Ota pari diapamia kun näyttää ottavan noin koville. Ja silloin kun jonkun tapa kommunikoida on idioottimainen, on luontevaa olettaa tämän olevan idiootti.
Minulla on muuten veneessäni noiden muutaman kännykän lisäksi pari rakettia ja, yllätys yllätys VHF, tosin ilman AIS:ia. Kuluneen neljän vuoden aikana olen tarvinnut vain kännyköitä.
Toivottavasti en tarvitse jatkossakaan. - yhtä.loogista
Better_Than_Life kirjoitti:
Ota pari diapamia kun näyttää ottavan noin koville. Ja silloin kun jonkun tapa kommunikoida on idioottimainen, on luontevaa olettaa tämän olevan idiootti.
Minulla on muuten veneessäni noiden muutaman kännykän lisäksi pari rakettia ja, yllätys yllätys VHF, tosin ilman AIS:ia. Kuluneen neljän vuoden aikana olen tarvinnut vain kännyköitä.
Toivottavasti en tarvitse jatkossakaan.Ei ota yhtään koville, vaikka on aukko yleissivistyksessä. Mikä on diapam ja mihin käytät sitä?
- C1R
Meillä vhf ja plotteri on aina purjehdittaessa päällä. Syy vhf:n päälläpitoon litty dsc-toinintoon. Katastrofitilanteessa sillä voi ilmoittaa avuntarpeesta lähialuksille viranomaisille paikkakoordinaatteineen. Myös purjehduskavereiden ollessa lähiseudulla tulee vhf:ää käytettyä harjoituksen vuoksi.
- nuurdikki
Niin kännykän 112 sovellus lähettää myös sijaintitiedon joten se kannattaa olla asennettuna varsinkin jos DCS VHF:ää ei ole.
Muutoin kyllä ei se kännykkä VHF.ää korvaa, kännykällä on varsin hakala olla yhteydessä lähistön veneisiin tai aluksiin, kännykän liikenne ei ole myöskään avoita ja jos kommunikointi tapahtuisi kännykällä ei muut alukset tiedä mitä on meneillään. Kännykkä on huono sponttaaniin pelastustöiden koordinointiin juurikin siksi koska liikenne ei ole avointa. Lisäksi VHF:llä on edes teoreettinen mahdollisuus tavoittaa joku niillä alueilla missä kännykkä ei kuulu.
.
Eiköhän lähes kaikki ne, jotka ovat joskus luvan hankkineet, maksa sen vuosimaksun edelleenkin. Eihän se paljoa ole, parikymppiä, ja kuten joku sanoikin, se kattaa sitten samalla myös tutkan yms.
Hyvin vähän sitä tunnutaan viestintään käytettävän, mutta AIS-vastaanoton vuoksi uskoisin laitteen päälläpidon enemmänkin yleistyneen kuin vähentyneen viime vuosina.- VHFOK
Juuri päivitän hieman veneeni 15 vuotta vanhaa elektroniikkaa enkä edes miettinyt, että jättäisinkö VHF:n pois.
Päinvastoin, päätin panostaa kunnon laitteeseen.
Siksi ostinkin yli 800 euroa maksavan laitteen VHF:n, missä on myös AIS. - JosEtSäSoitaa
"josontarvettasoitella" On tarvetta soitella, mutta ei muille näköpirissä oleville veneille, elleivät tuttuja satu olemaan. Ymmärrän Vhf:n käytön matkapurjehtijoilla, jotka kulkevat paljon avomerellä, pitkiäkin matkoja. Rannikkoväyliä pitkin kuljettaessa ei juurikaan tarvetta ja kännykkä riittää mainiosti. Ite tunnen monia pitkään veneilyä harrastaneita, ja osalla vhf on tullut joskus hankittua tai sitten veneen vaihdon yhteydessä sellaisen omistajaksi päätyneet. Yhteistä näille on se että käyttökerrat ovat jääneet todella vähäisiksi. Saimaan kanavalla ilmeisesti vaatimuksena, mutta ei juuri muualla. Aikoinaan ko. laite ollut, mutta nykyiseen veneeseen en näe tarvetta hankkia, vaikka veneilytä tulee Kotka-Ahvenanmaa akselilla paljonkin.
- kkiolik
Entäs ne kännykän katvealueet, niitä löytyy yllättävän paljon.
- Kuuhunsuksija
kkiolik kirjoitti:
Entäs ne kännykän katvealueet, niitä löytyy yllättävän paljon.
Mitkä katvealueet ? Milläs vuosikymmenellä elät ??
- tarkuutta.tarkkuutta
Kuuhunsuksija kirjoitti:
Mitkä katvealueet ? Milläs vuosikymmenellä elät ??
Niinpä. Kontulan ostarilla kuuluu kännykkä oikein hienosti. Täällä mitään katveita ole!
- Vöffi
Vhf elää ja voi hyvin. Ostin juuri uuden AIS vastaanottimen ja sain kaupan päälle vhf radion. On käytetty mm. Saimaalla, jossa tosihyvä, olin koko ajan tilanteen tasalla kanavassa, missä laivat menee.
AIS:n eduista sumussa tai pimeässä ei liene epäselvyyttä. Tuntuukin siltä, että nämä/tämä tasaiseen täällä vhf:ää dissaava kaiffari taitaa olla liian laiska/piip kokeeseen menemään... - mullekelpais
Ei ole mitenkään äärimmäisen harvinainen tilanne, että olet saaren rannassa turvallisesti kiinni, mutta kännykkä on mykkänä, kun kenttää ei ole. Mitä teet, jos liukastut kalliolla ja murrat jalkasi? Ainakin minulle kelpaisi siinä tilanteessa mainiosti jonkun lähettyvillä olevan veneen apu, vaikka vain avuntarpeen releointiin kännykällä viranomaiselle.
- Gsmrules
Kerroppas missä suomenlahden rannikolla ei kännykkä nykypäivänä kuulu ??? 3g ja nykyisin pitkälti 4g pitävät huolen, että yhteydet pelaa.
- sadopsadj
Gsmrules kirjoitti:
Kerroppas missä suomenlahden rannikolla ei kännykkä nykypäivänä kuulu ??? 3g ja nykyisin pitkälti 4g pitävät huolen, että yhteydet pelaa.
Eiköhän kyse ole merellä liikkumisesta, ei missään suomenlahdella. Pohjois ahvenanmaallakin on paljon katvealueita kännykällä.
- 3421
Gsmrules kirjoitti:
Kerroppas missä suomenlahden rannikolla ei kännykkä nykypäivänä kuulu ??? 3g ja nykyisin pitkälti 4g pitävät huolen, että yhteydet pelaa.
Esim. Itäisellä-suomenlahdella on useissa suosituissa retkisatamissa erittäin heikot tai ei ollenkaan! Soittele sieltä sitten, tai netistä puhumattakaan. Helsinki ei ole koko Suomi, onneksi.
- Kuuhunsuksija
Miksi kännykkä on mykkänä ? Pidä vaikka varapuhelin mukana ja molemmat aina ladattuna, niin ri ongelmaa 😊
- LLHH-
Kuuhunsuksija kirjoitti:
Miksi kännykkä on mykkänä ? Pidä vaikka varapuhelin mukana ja molemmat aina ladattuna, niin ri ongelmaa 😊
Tuskin tämä nyt menee yhtään paremmin jakeluun sinulle, kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia jne.
Kännykkä ei toimi koko matkaa esim. Helsingistä Tallinnaan. Suomenlahdella, varsinkin vähänkin syrjässä on lukuisia paikkoja, joissa ei yksinkertaisesti ole matkapuhelinverkkoa. - mullekelpais
Kuuhunsuksija kirjoitti:
Miksi kännykkä on mykkänä ? Pidä vaikka varapuhelin mukana ja molemmat aina ladattuna, niin ri ongelmaa 😊
Taisi olla ylivoimainen vaatimus virke loppuun saakka. Siis myös se lause "kun ei ole kenttää". Ja sellaisia paikkoja todella on ihan sisäsaaristossa, ei vain avomerellä. Jopa kuuluvuuskartoissa näkyy selvästi isompien saarien aiheuttamat katvealueet. Ne taajuudet mun eivät taivu kallion taakse ja sen kallion taakse olet mennyt suojaan tuulelta ja aalloilta. Katveita löytyy aivan läheltä Helsinkiäkin. Nousemalla vähän ylemmäs kalliolle on kyllä sekä Helsingin valot näkyvissä ja melkein siinä valossa näkyy täydet palkitkin kännykän näytöllä.
- hekoheko69
Meri VHF:ää ei kannata veneeseen laittaa. Ei siitä ole mitään hyötyä. Kännykkä toimii aina. Näin lukee jopa jokaisessa Onnettomuustutkintakeskuksenkin raportissa. The känny on paras (vai onko? Vai lukeeko?)
Suomelahden merivartioston twitteristä:
https://twitter.com/Merivartiosto
Merivartiosto - SLMVVarmennettu tili @Merivartiosto 30. syyskuuta
VHF-DSC hätäpainikkeen painallus Helsingissä, sai avun paikalle nopeasti. Karilleajon muihin alkutoimiin jäi aikaa. http://www.raja.fi/ohjeita/ohjeita_veneilijoille/toimenpidekortit …
Merivartiosto - SLMVVarmennettu tili @Merivartiosto 30. syyskuuta
Vastauksena käyttäjälle @Merivartiosto
Tästä julkaisusta lisää infoa mm. VHF-DSC laitteesta http://www.raja.fi/veneily
Onnettomuuskeskuksen teematutkinta:
http://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/vesiliikenne2002/s12002mvaaratilanteenmeriradioliikenne.html - Ensisijaisesti
Hyymmm...Toimenpidekorteissa vain sairastapauksissa oli puhelinnumero mihin soittaa?
- Putputput
Ostin kolme vuotta sitten VHFän DSCllä moottoriveneeseen, mutta jaksoin asentaa sen vasta täksi kaudeksi. on sitä hauska kuunnella joo. Useimmiten tulee turvallisuuskuulutuksia Turkuradiosta säätiedoista, mutta satuin kuulemaan myös Meripelastajien huudon "Kutsuiko joku MAYDAY?" Tämä taisi olla se tapaus heinäkuussa kun se moottorivene jyräsi Helsingissä purjeveneen yli. VHF on ihan tarpeellinen, jos liikkuu ulkosaaristossa, Ahvenanmerellä, Selkämerellä , tai meinaa käydä Suomen rajojejn ulkopuolella vaikkapa Tallinnassa tai Saimaan kanavalla. Rantojen lähellä ja järvillä pärjää kyllä kännykällä oikein hyvin ja siihen sitä itsekin ensisijassa hätäasiat kuuluttaisi.
- KyselenVaan
Milläs niihin "näköpiirissä oleviin aluksiin" soittelet VHF:llä jos niissä ei enää ole sellaista?
- KyselenVaan
VHF-uskovaiset eivät sitten vaivautuneet vastaamaan tähän kysymykseen.
- MitaanTietamaton
En ole VHF-uskovainen, mutta retorinen kysymys ei yleensä anna aihetta vastaukseen.
Vastataan nyt sarkastisesti, että VHF:llä edelleen soittelen näköpiirissä oleviin aluksiin. Jos niillä ei VHF:ää ole, niin en saa vastausta.
Koska meillä on myös matkapuhelin, niin silläkin soittelisin näköpiirissä oleviin aluksiin yksi kerrallaan, jos vain numerotiedustelusta saisin vastaanottajan puhelinnumeron.
Ehkä pitäisi siirtyä käyttämään merkinantolippuja tai morsettamaan valolla, kun niillä saa viestin menemään näköpiirin aluksiin. Viestin ymmärtämisestä en ole lainkaan varma... - Ensoittelekaikille
MitaanTietamaton kirjoitti:
En ole VHF-uskovainen, mutta retorinen kysymys ei yleensä anna aihetta vastaukseen.
Vastataan nyt sarkastisesti, että VHF:llä edelleen soittelen näköpiirissä oleviin aluksiin. Jos niillä ei VHF:ää ole, niin en saa vastausta.
Koska meillä on myös matkapuhelin, niin silläkin soittelisin näköpiirissä oleviin aluksiin yksi kerrallaan, jos vain numerotiedustelusta saisin vastaanottajan puhelinnumeron.
Ehkä pitäisi siirtyä käyttämään merkinantolippuja tai morsettamaan valolla, kun niillä saa viestin menemään näköpiirin aluksiin. Viestin ymmärtämisestä en ole lainkaan varma...Mistä kumpuaa noin kova tarve soitella, näköpiirissä oleviin aluksiin ?? Oletko hiukan yksinäinen, vai muuten vaan kova selittämään : )
- MitaanTietamaton
Eipä minulla sellaista tarvetta enää juurikaan ole eikä toivottavasti tulekaan. Parin VHF:n lisäksi veneessä on monta muutakin esinettä ruuvimeisselistä alkaen, joiden käyttämiseen mulla ei ole mitään tarvetta, mutta silti ne kulkevat mukana.
- jollospollos
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Maritime_Distress_and_Safety_System
VHF on vain osa tuota meripelastustietoliikenneverkkoa, eli GMDSSsää. Tieto siis kulkee tarvittaessa vaikka lähimmän laivan inmarsatin kautta mihin päin maapalloa tahansa tai maa-aseman kautta yhdistettynä. VHF:llä voi soittaa mihin puhelimeen hyvänsä maa-aseman kautta. - FrankZane
Kännykälläkin voit soittaa minne tahansa ???
- Testaileppas
Soitappa sitten mulle kokeeksi :-)
- Otappakusot
Testaileppas kirjoitti:
Soitappa sitten mulle kokeeksi :-)
Tässäpä hyvä pointti!
- Kuuhunsuksija
Testaileppas kirjoitti:
Soitappa sitten mulle kokeeksi :-)
Kukas sulle nyt viitis soittaa.. mee vaikka reppana vaikka tinderiin.
- Kurssit.ja.lupa
VHF;stä lupamaksut ja "pätevöitymiset" pois, niin olisi ihan toimiva ja järkevä systeemi. Suomalainen virkamiesmäinen lupajärjestelmä ajaa VHF;ää marginaaliin.
- Tyrnäväntorpedo
Taitavat nuo luvat perustua kansainvälisiin sopimuksiin, joille suoamalainen virkamies ei voi mitään halusi tai ei, En väitä, että edes haluaisi.
- Kyrvän.torpeedo
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Taitavat nuo luvat perustua kansainvälisiin sopimuksiin, joille suoamalainen virkamies ei voi mitään halusi tai ei, En väitä, että edes haluaisi.
Luvan myöntäminen on tehty meillä vaikeaksi. Muualla riittää ilmoitus ja sen pohjalta rekisteröidään laite. Suomalainen typeryys on "tutkinto".
- 3-T
VHF likeenteen tärkein käyttö liittyy turvallisuuteen, joten sääntöjä, erityisesti turvallisuuslikeenteeseen tarvitaan, kuten hätäliikennementtely. Jotta näitä osaisi, joutuu kyllä jonkin verran perehtymään asiaan. Tutkintojen ja aluskohtaisien lupien avulla voidaan ylläpitää riittävän laadukasta viestiliikennettä.
Henkilökohtaisia VHF kirjoja on kahta lajia, kansainvälinen ROC ja kotimainen SRC, joka ei edellytä englannin kielen hätäliikenteen varsin vaatimattomia taitoja. Olen ymmärtänyt että suomalaisen lupakirjan kansallisia vastineita ei juurikaan maailmalta löydy, ja jos näin on ja olemme saaneet tässä kotimaata koskevan erivapauden, niin siitä saadaan varmaankin kiittää suomalaisia virkamiehiä. - Laite.on.lupaa.ei
3-T kirjoitti:
VHF likeenteen tärkein käyttö liittyy turvallisuuteen, joten sääntöjä, erityisesti turvallisuuslikeenteeseen tarvitaan, kuten hätäliikennementtely. Jotta näitä osaisi, joutuu kyllä jonkin verran perehtymään asiaan. Tutkintojen ja aluskohtaisien lupien avulla voidaan ylläpitää riittävän laadukasta viestiliikennettä.
Henkilökohtaisia VHF kirjoja on kahta lajia, kansainvälinen ROC ja kotimainen SRC, joka ei edellytä englannin kielen hätäliikenteen varsin vaatimattomia taitoja. Olen ymmärtänyt että suomalaisen lupakirjan kansallisia vastineita ei juurikaan maailmalta löydy, ja jos näin on ja olemme saaneet tässä kotimaata koskevan erivapauden, niin siitä saadaan varmaankin kiittää suomalaisia virkamiehiä.Siksi laite poistuu pikkuhiljaa veneilijäkäytöstä. Laite olisi tasan yhtä hyvä turvavaruste vaikka se olisi ilman tutkintoja ja vain rekisteröitävä. Kuten se valtaosalla muulla maailmalla onkin.
- Marharish
Laite.on.lupaa.ei kirjoitti:
Siksi laite poistuu pikkuhiljaa veneilijäkäytöstä. Laite olisi tasan yhtä hyvä turvavaruste vaikka se olisi ilman tutkintoja ja vain rekisteröitävä. Kuten se valtaosalla muulla maailmalla onkin.
Itselläni VHF on "luvaton" laite, ja sen avulla on pari kertaa hädässä olevia lähinnä olevana lähdetty auttamaan. Eikä ole kukaan asiasta moittinut tai lupaa kysellyt. Niin aion myöskin jatkaa tulevaisuudessa. Mielelläni laitteenkin rekisteröisin, mutta en ole viitsinyt asiaa edes selvittää onko mahdollista ilman "tutkintoa".
- la.hyvä.esimerkki
Laite.on.lupaa.ei kirjoitti:
Siksi laite poistuu pikkuhiljaa veneilijäkäytöstä. Laite olisi tasan yhtä hyvä turvavaruste vaikka se olisi ilman tutkintoja ja vain rekisteröitävä. Kuten se valtaosalla muulla maailmalla onkin.
Ei olisi sillä sitten osaamattomat täyttäisivät kanavat (ja vielä väärät kanavat) turhalla höpötyksellä (näinhän se kävi LA-puhelimienkin kanssa).
- Laite.on.lupaa.ei
la.hyvä.esimerkki kirjoitti:
Ei olisi sillä sitten osaamattomat täyttäisivät kanavat (ja vielä väärät kanavat) turhalla höpötyksellä (näinhän se kävi LA-puhelimienkin kanssa).
VHF;t rekisteröitäisiin, LA;t jätettiin pahuuden valtaan. Eivät siis vertailukelpoisia.
- ei.auta
Laite.on.lupaa.ei kirjoitti:
VHF;t rekisteröitäisiin, LA;t jätettiin pahuuden valtaan. Eivät siis vertailukelpoisia.
Ei se rekisteröinti mitään auta, jos ei osaa ja ymmärrä mitä tekee niin ei sitten vaan osaa ja ymmärrä.
- Vaatimus_perusteltua
Laite.on.lupaa.ei kirjoitti:
Siksi laite poistuu pikkuhiljaa veneilijäkäytöstä. Laite olisi tasan yhtä hyvä turvavaruste vaikka se olisi ilman tutkintoja ja vain rekisteröitävä. Kuten se valtaosalla muulla maailmalla onkin.
Kun tuo laite on tehty lähinnä kauppalaivaston käyttöön kansainvälisesti, niin järjestelmän toimimisen varmuudeksi on tehty nämä pätevyysvaatimukset. Miten toimit kun kuulet hätätilanteen, miten toimit kun kuulet hätääviestin jota muut eivät kuule, miten toimit dsc viestien kanssa, mitä kanavia voit käyttää keskusteluun jne.. helppoja asioita, mutta ne on osattava. Siksi tuo pätevyysvaatimus on minusta ihan perusteltu. Muutama ilta kurssilla,meni ja minusta antoi mukavaa syventävää tietoa laitteesta.
- Mikä_maa
Kyrvän.torpeedo kirjoitti:
Luvan myöntäminen on tehty meillä vaikeaksi. Muualla riittää ilmoitus ja sen pohjalta rekisteröidään laite. Suomalainen typeryys on "tutkinto".
Kerro esimerkki maasta, jossa tämä hoidetaan vain ilmoituksella.
- LupaTuli
Vaatimus_perusteltua kirjoitti:
Kun tuo laite on tehty lähinnä kauppalaivaston käyttöön kansainvälisesti, niin järjestelmän toimimisen varmuudeksi on tehty nämä pätevyysvaatimukset. Miten toimit kun kuulet hätätilanteen, miten toimit kun kuulet hätääviestin jota muut eivät kuule, miten toimit dsc viestien kanssa, mitä kanavia voit käyttää keskusteluun jne.. helppoja asioita, mutta ne on osattava. Siksi tuo pätevyysvaatimus on minusta ihan perusteltu. Muutama ilta kurssilla,meni ja minusta antoi mukavaa syventävää tietoa laitteesta.
"Siksi tuo pätevyysvaatimus on minusta ihan perusteltu. Muutama ilta kurssilla,meni ja minusta antoi mukavaa syventävää tietoa laitteesta."
Vähempikin voi riittää. Olin kertaalleen lukenut/selaillut kurssikirjan läpi viikkoa paria aiemmin ja sattumalta huomasin, että samana päivänä olisi tutkinto, johon sitten menin enempiä valmistautumatta.
Ainakin Helsingissä tutkinnossa oli alkuun parin tunnin luento, jossa käytiin olennaiset periaatteet läpi, ja itse koetta tehtiin heti perään tunnin verran.
Tutkinto ei siis todellakaan ole mikään ylivoimainen este luvallisen VHF:n hankkimiselle, ja kyllä nuo perustiedot on hyvä käydä läpi, jotta laitteesta ja sen käytöstä ei ole ihan epärealistisia käsityksiä. Kurssimateriaali ja mallikoe löytyvät Ficoran sivuilta.
Aika hiljaista kanavilla kyllä on. Ei ole edes huvivenekanavat pahemmin tukossa...
- Destodeccax
Olen 30 vuotta veneillyt suomen saaristossa välillä saimaalla ja päijänteelläkin,. Hyvin on pärjätty ilman VHFpuhelinta. Ei kertaakaan ole tullut tilannetta, missä olisin ko.laitteesta jotain hyötynyt ?? Muutama vuosi takaperin kartoitimne seuramme koulutustarpeen vhf; n ja tutkan suhteen, niin saamamme palaute kertoi selvää kieltä siitä että ei kiitos, pärjätään vallan mainiosti ilmankin. Maailma menee näköjään eteenpäin, ja hyvä niin.
- Joakim1
VHF on ensisijaisesti turvavaruste, joten ilman sitä pärjääminen ei todista mitään. Minäkin olisin pärjännyt hienosti ilman turvavöitä ja turvatyynyjä 30 vuotta autolla. Kertaakaan nuo eivät ole aktivoituneet, ei edes siinä kolarissa, jossa autoni meni lunastuskuntoon. Voiko tuosta siis päätellä, että ne ovat turhia ja haluaisitko jättää ne pois autostasi?
Todennäköisesti olisin pärjännyt hyvin myös ilman ABS-jarruja, mutta ne sentään ovat aktivoituneet monta kertaa. ABS-jarrut on tosin ollut vasta 15 vuotta autossani. - kertoisiko.joku.jo
"Maailma menee näköjään eteenpäin, ja hyvä niin."
Eli se, että sinä et ole veneillyt lähivesiä kauempana kertoo, että maailma menee eteenpäin?
Ammatti- ja laivaliikenteessä VHF on yhä tarpeellinen. Soutuveneellä katiskalla käydessä sillä ei tee mitään. Ymmärrätkö eron?
Minä taas en ymmärrä tätä jatkuvaa erityyppisten viestimien vastakkainasettelua. Eli missä tässä on se pihvi, ja ketä se palvelee?
Siis: Jos jokin laite on jossakin käytössä tarpeellinen, niin miksi sen pitää olla joko kaikille tarpeellinen, tai sitten pitää mennä toiseen ääripäähän ja todistella, ettei kukaan sitä tarvitse???? - Sumea_logiikka
Mulla sama tilanne auton turvavyön kanssa. Ikinä en ole tarvinnut. Tämän perusteella turvavyö on tarpeeton. No tämä esimerkki vaan logiikasta jota destodecca käyttää puhuessaan veharista. Samalla logiikalla voisi myös ajatella että turvayötä ei tarvita koska autossa on turvatyynyt ja kännykkä. Ne eivät ole toisiaan poissulkevia kuten eivät ole vehari ja kännykkäkään.
- Antti-Juhani
Eipä ole tullut vuosiin edes kokeiltua toimiiko Sailori vielä... Ei sillä mitään normaalia käyttöä tietenkään ole, mutta tosihädän tullen olen kuvitellut sen paikkansa lunastavan.
- parhaitalaitteita
Tanskalainen Sailori on viestintäväline joka löytyy jokaisen kauppa-aluksen prykalta.
- RT2048
parhaitalaitteita kirjoitti:
Tanskalainen Sailori on viestintäväline joka löytyy jokaisen kauppa-aluksen prykalta.
Näin täytyy olla koska katsoi mitä tahansa dokumenttiohjelmaa, jossa vieraillaan aluksen komentosillalla - näkyy siellä laiteräkissä vihreä boxi.
Mistä tunnistan sen? Koska olen yksi sellaisen onnellinen omistaja -vaikka DSC olisi kyllä mukava hankkia :D - SailorCompakt
RT2048 kirjoitti:
Näin täytyy olla koska katsoi mitä tahansa dokumenttiohjelmaa, jossa vieraillaan aluksen komentosillalla - näkyy siellä laiteräkissä vihreä boxi.
Mistä tunnistan sen? Koska olen yksi sellaisen onnellinen omistaja -vaikka DSC olisi kyllä mukava hankkia :DJa taatusti pelittää jos ei niin vika on käyttäjässä!
- RT2048
SailorCompakt kirjoitti:
Ja taatusti pelittää jos ei niin vika on käyttäjässä!
Tähän ei tarvita muuta kuin aamen perään :D
- sisävesiveneilijä
En käytä.
Talvisäilytyksen yhteydessä kuski unohti piiskan ja se katkesi, otin koko radion pois. - PMR-puhelimet--
Onko näillä uudemmilla PMR puhelimilla mitään osaa veneilyssä vai rajoittuuko vain hirviporukoihin ym.?
- MitaanTietamaton
PMR446-puhelimet ovat kaveriporukoiden keskinäiseen viestintään lyhyillä etäisyyksillä eli maastossa 1 km ja avoimilla paikoilla jopa 3 km. Mikään taajuus ei toimi kutsukanavana.
Ulkomailla kalassa, kotimaassa puhelinta.
- lentokoneharjoituksia
Taitavat olla UHF-alueilla toimivia nykyään lähes kaikki, mutta esim. PMR alueenkin alapää menee lähelle puolustusvoimien taajuuksia, niitä EI kannata häiritä. Esim. antennin vaihtaminenkin tehokkaammaksi PMR-puhelimessa on laitonta koska se lisää tehokkuutta niin paljon sellainenkin.
(hirvimetsästäjien keskusteluja voi kuulla vahingossa)
Sotilaat jotain riehuneet taas tankki törmännyt junaan jossain päin, Etelä-Suomea.
Kiihkeitä harjoituksia käynnissä. - Anonyymi
VHF käsipuhelin on kätevä: Paina tangenntia ja puhu. Yhteysetäisyys helposti 5 km. Ulkoisella päästä syötetyllä dipolilla joap 1 0 dB lisää. ( 2W > 20W):vahvistusta KUMPAANKIN suuntaan.
tai sitten vaikkaa airoon ripustettu joustavalla ohuella koaksiaalikaapelilla "snake" antenni.
Vaatii kyllä ymmärrystä mutta naapurin radioamatöörit tietää
73 Yussuf OH7TE - Anonyymi
Lapset käyttää vhf:ää aika paljon. Huutelevat satunnaisille kanaville kaikkea ja vääntelevät ja ruuvailevat nappuloita. Joskus on joku merikarju siellä kiukutellut mutta lapsiahan ne on ja saavat mun puolesta leikkiä vaikka vhf:llä.
- Anonyymi
Juu anna lasten leikkiä ja muista että sinä aikuisena vastaat alaikäistesi leikeistä.
Aikansa kun leikkivät niin laitteesi jäljitetään, jos se sattuu olemaan dsc-malli niin sinut saadaan kiinni saman tien.
Onnea valitsemallesi tielle. Rapsut radiohäirintärikoksesta on aika kovat. - Anonyymi
Ukkien veneilynostalgiaa, tulee niin skönö-olo kun on radio jota ei oikeasti koskaan käytä mihinkään. Yhtä tarpeellinen kuin LA-puhelin autossa.
- Anonyymi
Kuinka se nyt alkoi sinua noin häiritsemään, että piti oikein tulla siitä tänne avautumaan?
Annetaan toisillemme vapaus hankkia laillisia radiolaitteita tarpeensa mukaan D.
T. Satunnainen tarkkailija - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka se nyt alkoi sinua noin häiritsemään, että piti oikein tulla siitä tänne avautumaan?
Annetaan toisillemme vapaus hankkia laillisia radiolaitteita tarpeensa mukaan D.
T. Satunnainen tarkkailijaEi se häiritsekään, saahan sitä puuhailla. Ja vaikka laskea reittejäänkin merkintälaskulla. Samaa sarjaa kuin nämä säilykepurkkeja ja keittimiä perunakellariinsa varastoivat selviytyjät jotka sitten maailmanlopun tullessa porskuttaa muiden menehtyessä kuin kärpäset.
- Anonyymi
VHF on ihan kätevä Helsingin edustalla.
En sinne itse huutele, mutta on kiva tietää, josko Tallinkki on juuri lähdössä tai tulossa ja ehtiikö alta pois.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124390MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862240Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5571734Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011461Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671167Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331098- 51008
Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60913Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3898