Auttaako lääkkeet

Hermoraunio

Olen kärsinyt ocd:stä jo pienestä pitäen, ja olen ollut ilman lääkkeitä koko elämän. Ocd ilmenee minulla erityisesti häiritsevinä pakkoajatuksina. Yleensä "neutraloin" ahdistavia ajatuksia muokkaamalla niitä toisenlaisiksi ajatuksiksi, jolloin minulla on melko vähän rituaaleja yms. Tämä ajatusten neutralointi on pitänyt myös oireet melko hyvin aisoissa. Viime aikoina näitä häiritseviä ajatuksia on tullut kuitenkin erityisen paljon ja myös joitain rituaaleja on ilmestynyt lisää. Kärsin myös hypokondriasta, misofoniasta ja yleisestä ahdistuneisuudesta. Kysymys kuuluukin: auttaako lääkkeet? Minua myös kiinnostaisi tietää, ovatko lääkkeet jollakin tavalla muuttaneet sinua ja ajatuksiasi. En uskalla pyytää lääkkeitä, koska pelkään, että ne sekoittavat aivokemiani ja en ole enää koskaan oma itseni.

6

1892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ocddco

      Moro, itesellä on kans ocd ja nimenomaan ongelma just pakkoajatukset tyyliin vahingoittaa muita ihmisii esim. Mulla on tällä hetkellä käytössä optipar lääke ja siitä on kyllä ollut apuanäihin pakkoajatuksiin sen kautta että se on poistanut itseltä stressiä joka laukaisee itsellä pakkoajatukset, haitat ja hyödyt on jokaisella tietysti tapauskohtaiset, totta kai kannattaa koittaa jotain lääkettä jos olet väsynyt ocdhen, mutta jos pystyt tarpeeksi normaalia elämää viettäämään niin elä ota lääkkeitä kyl niistä kuitenkin saattaa jotain haittaa tulla

    • Nainen23v

      Moi!
      Millasia sun pakko ajatukset on? Ootko minkä ikäinen?
      Muistan ku aattelin kans nuorempana, 18-19 vuotiaana, että en halua alottaa lääkkeitä masennukseen/pakko oireisiin, et mitä jos en oo enää oma itteni ja musta tuleeki vaa joku "lääkkeissä oleva vihannes".
      Mulla tuli kuitenkin tosi paha elämäntilanne 19 vuotiaana ja päätin et nyt ne lääkkeet on pakko alottaa... mulla kävi tosi hyvin että ne lääkkeet mitkä aloitettiin sillon, (Venlafaxin orion 75 mg oli alkuun) toimi mulle tosi hyvin. Tunsin olevani taas oma itseni ilman niitä kamalia ongelmia pään sisällä! Ne pelasti mun elämän suoraan sanottuna. Mutta tosiaan elämän rytmistä kannattaa pitää kiinni ja pitää itsellään mielekästä tekemistä. Ei pelkkä pilleri oo vastaus ongelmiin.
      Söin kyseistä lääkettä neljä vuotta, (oon nyt 23v nainen) kunnes tuntu ettei ne enää auta ja nyt on meneillään huonompi kausi. Elämässä meneillään kaikenlaista negatiivista, mikä myös laukaisi pakko ajatukset (vahingoittamisen pelko mm. ja pakko tarkistelut) .Lääkkeet vaihdettiin Sertralin orion 150mg/vrk. Pari viikkoa sitten vaihdettiin ja toivottavasti alkaisi auttamaan.
      Mut mielellään kannattaa olla ilman lääkkeitä niin kauan kuin vaan mahdollista, mikäli tuntuu siltä et lääkkeet ei oo välttämätöntä.
      Omega 3 kapselitkin auttaa aivokemiaan! Kannattaa koittaa niitä. 😊
      Tsemppii!

      • Hermoraunio

        Hei, olen jo 27-vuotias, joten aika pitkään olen selvinnyt ilman lääkkeitä. Minulla on kyllä nyt hankala elämäntilanne menossa, joten tästä johtunee myös oireiden pahentuminen. Pakkoajatukset liittyvät sairauksien pelkoon, tietyt muodot ja esineet ahdistavat ja kotoa on vaikea lähteä, kun pitää tarkistaa hellat yms. useita kertoja. Lisäksi jos menen vaikka ovesta ulos ja ajattelen, että tulee tulipalo, niin minun pitää mennä ovesta uudestaan parempien ajatuksien kanssa. Aiemmin olen voinut mielessä vain kuvitella meneväni ovesta parempien ajatusten kanssa ja se on tyydyttänyt. Tällaista mielentasoisia rituaaleja olen soveltanut myös muihin pakkoajatuksiin.

        Kiitos, kun kerroitte omista lääkekokemuksistanne. Seuraan näitä oireita vielä jonkin aikaa ja jos eivät helpota niin harkitsen tosissani lääkärille menoa. Omega kolmosia olen alkanut taas syömään, ja olen syönyt nyt reilun viikon, joten en ainakaan vielä ole muutosta huomannut. Kalaöljykapseleita olen joskus aikoinani koittanut, ja kyllä ne jonkin verran auttoivat. Olen nyt pyrkinyt myös liikkumaan enemmän, ja sekin vaikuttaisi hiukan auttavan.


    • meilläainakin

      lääkkeet pahensivat pakko-oireita. Niiden hermostoa lamaannuttava vaikutus aiheutti sellaisen olotilan, että alkoi entistä enemmän pyöriä yksien ja samojen asioiden ympärillä, eli tarkistuksetkin pitenivät, saattoi tuijottaa hellan nappuloita parikin tuntia illalla ja toistaa jatkuvasti samoja tarkistuksia. Selitti tämän että ei millään muista oliko se hella tosiaan pois tai ettei sähkökatkaisin varmasti ole jäänyt puoliväliin ja se kipinöi ja syttyy palamaan yöllä. Eli lääkkeet turruttivat myös havaintokykyä.

      Jos epäilet kuuluvasi tähän herkkään ryhmään älä aloita lääkkeitä. Ne eivät kuitenkaan mitään paranna ja myöhemmin niistä on mahdoton päästä eroon ellet sitten tietoisesti päätä ruveta syömään niitä loppuelämäsi.

    • ojasta-allikkoon

      Ei ongelmaa mitä noilla SSRI-huumeilla ei voisi pahentaa.

      • Lää

        Mulla on lääkitys auttanut. Olin murhaamassa vaimoani yötä päivää mutta lääkitys vei ajatukset pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe