Litiumakut

lyijyakunraahaaja

Tänne näemmä tulee kaikki purjehdukseen liittymätön viestittely, joka kuuluisi "yleistä veneilystä" palstalle, niin laitan oman akkujuttuni tänne vaikka moottoriveneilijä olenkin.

Googlella näyttää löytyvän "12v"" litiumakkuja jopa noin kuuteen sataan /100 Ah. Paino noin 14-16 kg /100Ah akku. Olisi aika superiorinen ratkaisu käyttöakuksi, kun akkua voisi syväpurkaa rajattomasti ilman onglemia. Esim:
https://www.lithiumion-batteries.com/products/12v-100ah-lithium-ion-battery/

Jännite pysyy korkealla hamaan tyhjenemiseen asti, mitenkähän laturi ymmärtäisi tällaista akkua? Onko näkemyksiä? Kokemuksia ei taida olla kellään.

18

683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Olisi aika superiorinen ratkaisu käyttöakuksi, kun akkua voisi syväpurkaa rajattomasti ilman onglemia."

      Sähköautojen akkuja ei suositella purettavan alle puolen, eikä ladattavan yli 80 prosentin. Kyllä ne sen tietenkin kestävät, mutta mitä laajemmalla skaalalla niitä hyödyntää, sitä nopeammin ne kuluvat.

      • lyijyakunraahaaja

        Mieleen tuli kännyakut ja pienkoneiden akut, joita voi aika monta kertaa syväpurkaa ongelmitta. Vs. lyijyakku, jota ei montaa kertaa tarvitse vetää kyykkyn niin suorituskyky putoaa /akku hajoaa.

        Lähinnä ideana, että luonnosatamassa voisi huoletta käyttää akun loppuuun, kun sitä kävisi kuitenkin ehkä vain muutaman kerran kaudessa. Ei tarvitsisi kytätä jännitteitä, akku loppuisi kun virta loppuu. Aikamoinen mukavuuslisä.


      • 12-1
        lyijyakunraahaaja kirjoitti:

        Mieleen tuli kännyakut ja pienkoneiden akut, joita voi aika monta kertaa syväpurkaa ongelmitta. Vs. lyijyakku, jota ei montaa kertaa tarvitse vetää kyykkyn niin suorituskyky putoaa /akku hajoaa.

        Lähinnä ideana, että luonnosatamassa voisi huoletta käyttää akun loppuuun, kun sitä kävisi kuitenkin ehkä vain muutaman kerran kaudessa. Ei tarvitsisi kytätä jännitteitä, akku loppuisi kun virta loppuu. Aikamoinen mukavuuslisä.

        Kännykkäakku kestää huomattavasti pidempään pidettäessä varaus 40 - 80 %:n välissä. Sitä ei siis kannata käyttää tyhjäksi eikä ladata täyteen turhan usein.


      • Linkkasinkin pätkän tuon tuotteen tuoteselostuksesta, mutta se oli poistettu. Tuolla sivustolla kumminkin kerrotaan se tärkein. Tuo on pelkkä kenno, eikä se sisällä latauksen kontrollointi elektroniikkaa. En uskaltaisi laittaa suoriltaan tuollaista veneeseen. Vaaraana voi olla jonkinlainen yksinkertainen kiinailmiö, jossa akku lähtee hakeutumaan veneen pohjan läpi valmistumaataan kohti.


      • Lueskelin lisää tuon valmistajan sivuilta noista tuotteista. He myyvät näköjään erikseen pelkkiä raakakennoja ja sitten erilaisia kontrollereita ja kytkentäsarjoja noille akuille. Systeemit oli hajanaisia erilaisia piirikortteja ja johtosarjoja. Ei kyllä vielä ihan valmis tavallisille kuluttajille myytävä tuote tuollaisenaan. Mielenkiintoinen sinänsä.


      • Joakim1

        Usealla seurakaverilla on veneessä näitä: https://lime-power.se/sv/produkter/batterier/
        Noissa on erillinen kontrolleri, joka käsittääkseni vain katkaisee virran, kun akkujännite on liian alhainen. Moottorin starttivirta ohjataan tuon ohi, jotta koneen saa aina käyntiin.
        Tässä ehdotettu kytkentä, jossa laturille ja startille menevässä piirissä on välissä vain sulakkeet: https://lime-power.se/sv/teknik/enbankslosning/

        Jännitteiltään nuo ilmeisesti sopivat sellaisenaan lyijyakuille tarkoitetuille latuteille.

        Yhdennäköisyys ja speksien samankaltaisuus on kyllä huomattava tuohon GWL:ään.


      • kak3

        Ilmeisesti nuo lime-powerin myymät tuotteet ovat samoja GWLliä mitä tuolla eu-powerillakin on. Ja tuosta 12V LFP akusta, noiden sivujen mukaan tuon kanssa ei käytetä latauksen kontrollointia(bms), vaan käy suoraan kiinni olemassa olevaan laturiin. Ensimmäinen lataus olisi kuitenkin hyvä suorittaa 16v lähteellä. Ja akkuvahti pitää olla ettei pääsee tyhjemään. Lime-power näyttää käyttävän näitä, https://www.cps.fi/fi/esiohjelmoitu-akkuvahti-9-32-vdc-40a-ip65-alfatronix-pt40

        GWLlä on muuten mainio blogi, siellä on paljon noista lisää; http://gwl-power.tumblr.com/


    • Litiumakut on vielä aika tuore juttu veneissä. Ne on hieman äksyjä purkauksen ja latauksen suhteen. Pelkkiä kennoja saa suhteellisen edullisestikin, mutta niitä ei voi kytkeä suoraan veneen vanhan lyijyakkujärjestelmän tilalle turvallisesti ilman niille akuille tarkoitettua latauksen valvontajärjestelmää.

      Markkinoilta löytyy kyllä akkuja esim Mastervoltilta, superB:ltä ja Sunwindiltä, joissa on sisäinen valvonta, ja jotka voidaan asentaa helposti tavallisen akun tilalle.

      Tulollaan homma on vielä, mutta hinnat on suhteellisen korkeat, joskin alas päin tullaan. Olen itse ollut hieman seurailevalla kannalla, mutta ensi kaudelle on tarkoitus ottaa nuo litium akut isommin repertuaariin.

    • Palovaara

      Mitenhän paloturvallisia nuo "random" litiumakut ovat ? Sähköpyörien, tasapainoskootterien ja erään korealaisen kännykkävalmistajan tuotteiden akut ovat räjähdelleet. Lyijyakut ovat osoittautuneet turvallisiksi.

    • Dididdididiffi

      Tasapainoskootterien, sähköpyörien ja kännyköiden litiumakut ovat räjähdelleet ja sytyttäneet tulipaloja. Itse ennihan ensimmäisten joukossa lähtisi vaihtamaan.

      • minä.vaihtaisin

        Kaikki litium-akut eivät ole rakenteeltaan samanlaisia. Veneen akuksi sopivat LiFePO4 eivät ole herkkiä räjähtelemään tai syttymään. Se ei siis ole ongelma, mutta niiden rahti silti on. Kennoja ja vielä kontrollereita niihin saisi suorastaan kohtuuhintaan, mutta kun nimike on litium-akku, maksaa rahti tolkuttomasti, melkein saman kuin akkukin.


    • Akkutollo

      Tossa on varmaan 18650 kennot, jotka vaativat tosiaan sisäisen BMS ohjaimen. Latausvirtaa pitää rajoittaa, etenkin kun akku on kylmä, ja kuumaksi sitä ei saa päästää. Esim Teslan akustosta löytyy paljon tekstiä, siinä auton ohjelmisto säätää latausta ja purkautumista esim lämpötilan mukaan.
      Noita kennoja ei pidä jatkuvasti syväpurkaa alle 3 voltin per kenno, se on varma tapa lyhentää niiden elinikää. Vaikka välillä voi pudottaa 2,7 volttiin.
      Ja niitä ei pidä varastoida esim viikon tai pidemmän ajan täydessä 4,2 voltissa - noin 3,8 volttia on Teslan suunnittelijan suositus. Tolla tavalla ne kestävät jopa yli kymmenen vuotta.

      • Joakim1

        18650 ovat tavallisia litium ioniakkuja. Lyijyakkukorvikkeet ovat LiFePO4, jotka ovat turvallisempia ja jännitteeltään eri.


      • kak3

      • Joakim1

      • kak3

    • kak3

      Venemestari 9/2017 numerossa oli muuten juttu, jossa dehlerin 34:sen
      55Ah starttiakku 2*80Ah akut korvattiin (eli laskennallinen kapasiteetti 215Ah, käytännössä 108Ah) noilla lime-powerin 3*40Ah akuilla p40a akkuvahdilla.

      Lehdessä kustannus oli 1300e akut 180e akkuvahti.

      Ev-powerilta (samat) akut posteineen näkyis olevan 758.55e 106.30e akkuvahtiin ebaystä.

      Vertailun vuoksi 2*80 AGMmää biltemasta 55Ah startti kustantaa noin 440e.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      183
      6622
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      151
      1841
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1608
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1330
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      48
      1059
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      991
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      889
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      881
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      849
    Aihe