Litiumakut

lyijyakunraahaaja

Tänne näemmä tulee kaikki purjehdukseen liittymätön viestittely, joka kuuluisi "yleistä veneilystä" palstalle, niin laitan oman akkujuttuni tänne vaikka moottoriveneilijä olenkin.

Googlella näyttää löytyvän "12v"" litiumakkuja jopa noin kuuteen sataan /100 Ah. Paino noin 14-16 kg /100Ah akku. Olisi aika superiorinen ratkaisu käyttöakuksi, kun akkua voisi syväpurkaa rajattomasti ilman onglemia. Esim:
https://www.lithiumion-batteries.com/products/12v-100ah-lithium-ion-battery/

Jännite pysyy korkealla hamaan tyhjenemiseen asti, mitenkähän laturi ymmärtäisi tällaista akkua? Onko näkemyksiä? Kokemuksia ei taida olla kellään.

18

701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Olisi aika superiorinen ratkaisu käyttöakuksi, kun akkua voisi syväpurkaa rajattomasti ilman onglemia."

      Sähköautojen akkuja ei suositella purettavan alle puolen, eikä ladattavan yli 80 prosentin. Kyllä ne sen tietenkin kestävät, mutta mitä laajemmalla skaalalla niitä hyödyntää, sitä nopeammin ne kuluvat.

      • lyijyakunraahaaja

        Mieleen tuli kännyakut ja pienkoneiden akut, joita voi aika monta kertaa syväpurkaa ongelmitta. Vs. lyijyakku, jota ei montaa kertaa tarvitse vetää kyykkyn niin suorituskyky putoaa /akku hajoaa.

        Lähinnä ideana, että luonnosatamassa voisi huoletta käyttää akun loppuuun, kun sitä kävisi kuitenkin ehkä vain muutaman kerran kaudessa. Ei tarvitsisi kytätä jännitteitä, akku loppuisi kun virta loppuu. Aikamoinen mukavuuslisä.


      • 12-1
        lyijyakunraahaaja kirjoitti:

        Mieleen tuli kännyakut ja pienkoneiden akut, joita voi aika monta kertaa syväpurkaa ongelmitta. Vs. lyijyakku, jota ei montaa kertaa tarvitse vetää kyykkyn niin suorituskyky putoaa /akku hajoaa.

        Lähinnä ideana, että luonnosatamassa voisi huoletta käyttää akun loppuuun, kun sitä kävisi kuitenkin ehkä vain muutaman kerran kaudessa. Ei tarvitsisi kytätä jännitteitä, akku loppuisi kun virta loppuu. Aikamoinen mukavuuslisä.

        Kännykkäakku kestää huomattavasti pidempään pidettäessä varaus 40 - 80 %:n välissä. Sitä ei siis kannata käyttää tyhjäksi eikä ladata täyteen turhan usein.


      • Linkkasinkin pätkän tuon tuotteen tuoteselostuksesta, mutta se oli poistettu. Tuolla sivustolla kumminkin kerrotaan se tärkein. Tuo on pelkkä kenno, eikä se sisällä latauksen kontrollointi elektroniikkaa. En uskaltaisi laittaa suoriltaan tuollaista veneeseen. Vaaraana voi olla jonkinlainen yksinkertainen kiinailmiö, jossa akku lähtee hakeutumaan veneen pohjan läpi valmistumaataan kohti.


      • Lueskelin lisää tuon valmistajan sivuilta noista tuotteista. He myyvät näköjään erikseen pelkkiä raakakennoja ja sitten erilaisia kontrollereita ja kytkentäsarjoja noille akuille. Systeemit oli hajanaisia erilaisia piirikortteja ja johtosarjoja. Ei kyllä vielä ihan valmis tavallisille kuluttajille myytävä tuote tuollaisenaan. Mielenkiintoinen sinänsä.


      • Joakim1

        Usealla seurakaverilla on veneessä näitä: https://lime-power.se/sv/produkter/batterier/
        Noissa on erillinen kontrolleri, joka käsittääkseni vain katkaisee virran, kun akkujännite on liian alhainen. Moottorin starttivirta ohjataan tuon ohi, jotta koneen saa aina käyntiin.
        Tässä ehdotettu kytkentä, jossa laturille ja startille menevässä piirissä on välissä vain sulakkeet: https://lime-power.se/sv/teknik/enbankslosning/

        Jännitteiltään nuo ilmeisesti sopivat sellaisenaan lyijyakuille tarkoitetuille latuteille.

        Yhdennäköisyys ja speksien samankaltaisuus on kyllä huomattava tuohon GWL:ään.


      • kak3

        Ilmeisesti nuo lime-powerin myymät tuotteet ovat samoja GWLliä mitä tuolla eu-powerillakin on. Ja tuosta 12V LFP akusta, noiden sivujen mukaan tuon kanssa ei käytetä latauksen kontrollointia(bms), vaan käy suoraan kiinni olemassa olevaan laturiin. Ensimmäinen lataus olisi kuitenkin hyvä suorittaa 16v lähteellä. Ja akkuvahti pitää olla ettei pääsee tyhjemään. Lime-power näyttää käyttävän näitä, https://www.cps.fi/fi/esiohjelmoitu-akkuvahti-9-32-vdc-40a-ip65-alfatronix-pt40

        GWLlä on muuten mainio blogi, siellä on paljon noista lisää; http://gwl-power.tumblr.com/


    • Litiumakut on vielä aika tuore juttu veneissä. Ne on hieman äksyjä purkauksen ja latauksen suhteen. Pelkkiä kennoja saa suhteellisen edullisestikin, mutta niitä ei voi kytkeä suoraan veneen vanhan lyijyakkujärjestelmän tilalle turvallisesti ilman niille akuille tarkoitettua latauksen valvontajärjestelmää.

      Markkinoilta löytyy kyllä akkuja esim Mastervoltilta, superB:ltä ja Sunwindiltä, joissa on sisäinen valvonta, ja jotka voidaan asentaa helposti tavallisen akun tilalle.

      Tulollaan homma on vielä, mutta hinnat on suhteellisen korkeat, joskin alas päin tullaan. Olen itse ollut hieman seurailevalla kannalla, mutta ensi kaudelle on tarkoitus ottaa nuo litium akut isommin repertuaariin.

    • Palovaara

      Mitenhän paloturvallisia nuo "random" litiumakut ovat ? Sähköpyörien, tasapainoskootterien ja erään korealaisen kännykkävalmistajan tuotteiden akut ovat räjähdelleet. Lyijyakut ovat osoittautuneet turvallisiksi.

    • Dididdididiffi

      Tasapainoskootterien, sähköpyörien ja kännyköiden litiumakut ovat räjähdelleet ja sytyttäneet tulipaloja. Itse ennihan ensimmäisten joukossa lähtisi vaihtamaan.

      • minä.vaihtaisin

        Kaikki litium-akut eivät ole rakenteeltaan samanlaisia. Veneen akuksi sopivat LiFePO4 eivät ole herkkiä räjähtelemään tai syttymään. Se ei siis ole ongelma, mutta niiden rahti silti on. Kennoja ja vielä kontrollereita niihin saisi suorastaan kohtuuhintaan, mutta kun nimike on litium-akku, maksaa rahti tolkuttomasti, melkein saman kuin akkukin.


    • Akkutollo

      Tossa on varmaan 18650 kennot, jotka vaativat tosiaan sisäisen BMS ohjaimen. Latausvirtaa pitää rajoittaa, etenkin kun akku on kylmä, ja kuumaksi sitä ei saa päästää. Esim Teslan akustosta löytyy paljon tekstiä, siinä auton ohjelmisto säätää latausta ja purkautumista esim lämpötilan mukaan.
      Noita kennoja ei pidä jatkuvasti syväpurkaa alle 3 voltin per kenno, se on varma tapa lyhentää niiden elinikää. Vaikka välillä voi pudottaa 2,7 volttiin.
      Ja niitä ei pidä varastoida esim viikon tai pidemmän ajan täydessä 4,2 voltissa - noin 3,8 volttia on Teslan suunnittelijan suositus. Tolla tavalla ne kestävät jopa yli kymmenen vuotta.

      • Joakim1

        18650 ovat tavallisia litium ioniakkuja. Lyijyakkukorvikkeet ovat LiFePO4, jotka ovat turvallisempia ja jännitteeltään eri.


      • kak3

      • Joakim1

      • kak3

    • kak3

      Venemestari 9/2017 numerossa oli muuten juttu, jossa dehlerin 34:sen
      55Ah starttiakku 2*80Ah akut korvattiin (eli laskennallinen kapasiteetti 215Ah, käytännössä 108Ah) noilla lime-powerin 3*40Ah akuilla p40a akkuvahdilla.

      Lehdessä kustannus oli 1300e akut 180e akkuvahti.

      Ev-powerilta (samat) akut posteineen näkyis olevan 758.55e 106.30e akkuvahtiin ebaystä.

      Vertailun vuoksi 2*80 AGMmää biltemasta 55Ah startti kustantaa noin 440e.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      141
      3739
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      59
      3418
    3. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      41
      3097
    4. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      152
      2939
    5. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2453
    6. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      37
      2264
    7. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      229
      2194
    8. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      127
      1981
    9. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      33
      1957
    10. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      35
      1934
    Aihe