Litiumakut

lyijyakunraahaaja

Tänne näemmä tulee kaikki purjehdukseen liittymätön viestittely, joka kuuluisi "yleistä veneilystä" palstalle, niin laitan oman akkujuttuni tänne vaikka moottoriveneilijä olenkin.

Googlella näyttää löytyvän "12v"" litiumakkuja jopa noin kuuteen sataan /100 Ah. Paino noin 14-16 kg /100Ah akku. Olisi aika superiorinen ratkaisu käyttöakuksi, kun akkua voisi syväpurkaa rajattomasti ilman onglemia. Esim:
https://www.lithiumion-batteries.com/products/12v-100ah-lithium-ion-battery/

Jännite pysyy korkealla hamaan tyhjenemiseen asti, mitenkähän laturi ymmärtäisi tällaista akkua? Onko näkemyksiä? Kokemuksia ei taida olla kellään.

18

520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Olisi aika superiorinen ratkaisu käyttöakuksi, kun akkua voisi syväpurkaa rajattomasti ilman onglemia."

      Sähköautojen akkuja ei suositella purettavan alle puolen, eikä ladattavan yli 80 prosentin. Kyllä ne sen tietenkin kestävät, mutta mitä laajemmalla skaalalla niitä hyödyntää, sitä nopeammin ne kuluvat.

      • lyijyakunraahaaja

        Mieleen tuli kännyakut ja pienkoneiden akut, joita voi aika monta kertaa syväpurkaa ongelmitta. Vs. lyijyakku, jota ei montaa kertaa tarvitse vetää kyykkyn niin suorituskyky putoaa /akku hajoaa.

        Lähinnä ideana, että luonnosatamassa voisi huoletta käyttää akun loppuuun, kun sitä kävisi kuitenkin ehkä vain muutaman kerran kaudessa. Ei tarvitsisi kytätä jännitteitä, akku loppuisi kun virta loppuu. Aikamoinen mukavuuslisä.


      • 12-1
        lyijyakunraahaaja kirjoitti:

        Mieleen tuli kännyakut ja pienkoneiden akut, joita voi aika monta kertaa syväpurkaa ongelmitta. Vs. lyijyakku, jota ei montaa kertaa tarvitse vetää kyykkyn niin suorituskyky putoaa /akku hajoaa.

        Lähinnä ideana, että luonnosatamassa voisi huoletta käyttää akun loppuuun, kun sitä kävisi kuitenkin ehkä vain muutaman kerran kaudessa. Ei tarvitsisi kytätä jännitteitä, akku loppuisi kun virta loppuu. Aikamoinen mukavuuslisä.

        Kännykkäakku kestää huomattavasti pidempään pidettäessä varaus 40 - 80 %:n välissä. Sitä ei siis kannata käyttää tyhjäksi eikä ladata täyteen turhan usein.


      • Linkkasinkin pätkän tuon tuotteen tuoteselostuksesta, mutta se oli poistettu. Tuolla sivustolla kumminkin kerrotaan se tärkein. Tuo on pelkkä kenno, eikä se sisällä latauksen kontrollointi elektroniikkaa. En uskaltaisi laittaa suoriltaan tuollaista veneeseen. Vaaraana voi olla jonkinlainen yksinkertainen kiinailmiö, jossa akku lähtee hakeutumaan veneen pohjan läpi valmistumaataan kohti.


      • Lueskelin lisää tuon valmistajan sivuilta noista tuotteista. He myyvät näköjään erikseen pelkkiä raakakennoja ja sitten erilaisia kontrollereita ja kytkentäsarjoja noille akuille. Systeemit oli hajanaisia erilaisia piirikortteja ja johtosarjoja. Ei kyllä vielä ihan valmis tavallisille kuluttajille myytävä tuote tuollaisenaan. Mielenkiintoinen sinänsä.


      • Joakim1

        Usealla seurakaverilla on veneessä näitä: https://lime-power.se/sv/produkter/batterier/
        Noissa on erillinen kontrolleri, joka käsittääkseni vain katkaisee virran, kun akkujännite on liian alhainen. Moottorin starttivirta ohjataan tuon ohi, jotta koneen saa aina käyntiin.
        Tässä ehdotettu kytkentä, jossa laturille ja startille menevässä piirissä on välissä vain sulakkeet: https://lime-power.se/sv/teknik/enbankslosning/

        Jännitteiltään nuo ilmeisesti sopivat sellaisenaan lyijyakuille tarkoitetuille latuteille.

        Yhdennäköisyys ja speksien samankaltaisuus on kyllä huomattava tuohon GWL:ään.


      • kak3

        Ilmeisesti nuo lime-powerin myymät tuotteet ovat samoja GWLliä mitä tuolla eu-powerillakin on. Ja tuosta 12V LFP akusta, noiden sivujen mukaan tuon kanssa ei käytetä latauksen kontrollointia(bms), vaan käy suoraan kiinni olemassa olevaan laturiin. Ensimmäinen lataus olisi kuitenkin hyvä suorittaa 16v lähteellä. Ja akkuvahti pitää olla ettei pääsee tyhjemään. Lime-power näyttää käyttävän näitä, https://www.cps.fi/fi/esiohjelmoitu-akkuvahti-9-32-vdc-40a-ip65-alfatronix-pt40

        GWLlä on muuten mainio blogi, siellä on paljon noista lisää; http://gwl-power.tumblr.com/


    • Litiumakut on vielä aika tuore juttu veneissä. Ne on hieman äksyjä purkauksen ja latauksen suhteen. Pelkkiä kennoja saa suhteellisen edullisestikin, mutta niitä ei voi kytkeä suoraan veneen vanhan lyijyakkujärjestelmän tilalle turvallisesti ilman niille akuille tarkoitettua latauksen valvontajärjestelmää.

      Markkinoilta löytyy kyllä akkuja esim Mastervoltilta, superB:ltä ja Sunwindiltä, joissa on sisäinen valvonta, ja jotka voidaan asentaa helposti tavallisen akun tilalle.

      Tulollaan homma on vielä, mutta hinnat on suhteellisen korkeat, joskin alas päin tullaan. Olen itse ollut hieman seurailevalla kannalla, mutta ensi kaudelle on tarkoitus ottaa nuo litium akut isommin repertuaariin.

    • Palovaara

      Mitenhän paloturvallisia nuo "random" litiumakut ovat ? Sähköpyörien, tasapainoskootterien ja erään korealaisen kännykkävalmistajan tuotteiden akut ovat räjähdelleet. Lyijyakut ovat osoittautuneet turvallisiksi.

    • Dididdididiffi

      Tasapainoskootterien, sähköpyörien ja kännyköiden litiumakut ovat räjähdelleet ja sytyttäneet tulipaloja. Itse ennihan ensimmäisten joukossa lähtisi vaihtamaan.

      • minä.vaihtaisin

        Kaikki litium-akut eivät ole rakenteeltaan samanlaisia. Veneen akuksi sopivat LiFePO4 eivät ole herkkiä räjähtelemään tai syttymään. Se ei siis ole ongelma, mutta niiden rahti silti on. Kennoja ja vielä kontrollereita niihin saisi suorastaan kohtuuhintaan, mutta kun nimike on litium-akku, maksaa rahti tolkuttomasti, melkein saman kuin akkukin.


    • Akkutollo

      Tossa on varmaan 18650 kennot, jotka vaativat tosiaan sisäisen BMS ohjaimen. Latausvirtaa pitää rajoittaa, etenkin kun akku on kylmä, ja kuumaksi sitä ei saa päästää. Esim Teslan akustosta löytyy paljon tekstiä, siinä auton ohjelmisto säätää latausta ja purkautumista esim lämpötilan mukaan.
      Noita kennoja ei pidä jatkuvasti syväpurkaa alle 3 voltin per kenno, se on varma tapa lyhentää niiden elinikää. Vaikka välillä voi pudottaa 2,7 volttiin.
      Ja niitä ei pidä varastoida esim viikon tai pidemmän ajan täydessä 4,2 voltissa - noin 3,8 volttia on Teslan suunnittelijan suositus. Tolla tavalla ne kestävät jopa yli kymmenen vuotta.

      • Joakim1

        18650 ovat tavallisia litium ioniakkuja. Lyijyakkukorvikkeet ovat LiFePO4, jotka ovat turvallisempia ja jännitteeltään eri.


      • kak3

      • Joakim1

      • kak3

    • kak3

      Venemestari 9/2017 numerossa oli muuten juttu, jossa dehlerin 34:sen
      55Ah starttiakku 2*80Ah akut korvattiin (eli laskennallinen kapasiteetti 215Ah, käytännössä 108Ah) noilla lime-powerin 3*40Ah akuilla p40a akkuvahdilla.

      Lehdessä kustannus oli 1300e akut 180e akkuvahti.

      Ev-powerilta (samat) akut posteineen näkyis olevan 758.55e 106.30e akkuvahtiin ebaystä.

      Vertailun vuoksi 2*80 AGMmää biltemasta 55Ah startti kustantaa noin 440e.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe