Lehdenlukukierrokselta:
"3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – 'Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä'"
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005417084.html
Kaikilla se kämppä ei ole niin hyvä eikä kenellekään toivoisi sellaista, mistä Rämö kertoo:
"– Homeloukkuperhe on yhdistyksessä luomamme käsite asiakkaille. Heille on koitunut asunnosta yleensä aina vakavia terveyshaittoja ja mittavia taloudellisia vastoinkäymisiä sekä vahinkoja.
– Talous- ja terveysongelmien lisäksi monet kärsivät masennuksesta ja ahdistuksesta. Itsemurhiltakaan ei ole vältytty, niiden määrä on noususuunnassa.
Suurin osa yhdistyksen asiakkaista on pientaloasukkaita. Tosin myös kerrostaloista ja vuokralaista kysellään paljon. Asunto-osakeyhtiöissä on Rämön mukaan paljon epätietoisuutta siitä, kuka vastaa syntyneistä terveyshaitoista ja myttyyn menneistä remonteista.
– Matalaperusteiset, valesokkelilla varustetut talot, rintamiestalot, lättähattutalot, Rämö luettelee asiakaskunnan talokohteita, joissa tuntuu olevan eniten ongelmia.
Kun Rämö miettii tarkemmin, lista on vielä pidempi. Esimerkiksi 1960-, 70- ja 80-lukujen taloissa on usein hajuongelmia.
– 1930-luvulta aina 1990-luvulle rakennusten puutavara kyllästettiin puunsuoja-aineella, jonka kautta kehittyi kemiallinen yhdiste, tetrakloorianisoli. Sen syyksi voi pistää monen rakennuksen niin sanotun mummolan tai vanhan talon hajun.
Rämö jatkaa luetteloaan: kattorakenteiden hengittävyyden ongelmat, maavaraiset lattiat, rintamamiestalojen ongelmalliset laajennukset eli elintasosiivet.
– Tällä viikolla eräs pitkän linjan rakennusalan asiantuntija totesi, että hänen mielestään oikeastaan kaikki ennen vuotta 2010 rakennetut talot ovat enemmän tai vähemmän sutta ja sekundaa. Ja syynä siihen on erityisesti sanktioiden puutteet. "
Aiheetonta vähättelyä, vaikka ruumiita tulee
0
133
Luetuimmat keskustelut
- 1761550
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.100758En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58725Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203588- 48546
- 126546
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50528- 37526
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15500- 25493