Akuista kysyisin

Akun

Miten kauan akun pitäisi kestää nykyään. Mielestäni ne simhtavat nykyään nopeammin kuin ennen. Kaksi kertaa on tiepalvelu käynyt vaihtamassa akun milloin misääkin. Ja tämä parin vuoden välein. Onko akuissa eroja? Mikä olisi hyvä akku. Ennen mielstäni ne kesti lähes ikuisuuden.

24

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaiOnkoAutossaVikaa

      Kyllä akut kestää vähintään 4-5 vuotta normaalissa ja oikeassa käytössä.
      Akuissa on myös useamman vuoden takuu, oletko sen huomannut?
      Käytätkö Vebastoa tms. tai paljon sähkölaitteita ja ajat vain lyhyitä pätkiä, ilmeisesti?
      Nykyautot ilmoittavat hyvin etukäteen akun alhaisesta lataustilasta ja käskee käynnistämän auton jotta saadaan akkuun virtaa.
      Kaikki ns. merkkiakut ovat luotettavia ja hyviä.

    • alkuperäisellä

      Ei ne nyt ikuisuutta kestänyt, mutta 10 vuotta ja ylikin oli hyvinkin normaali, tosin ennenvanhaan ei autoissa ollut paljon sähkölaitteitakaan, startti ja valot sekä jonkinlainen puhallin.

      Minun autossani on vielä alkuperäinen akku jo kuudetta vuotta, ei vielä ole antanut hyytymisen merkkejä, mutta jospa se ei varoita vaan on kerralla kaputt.

    • Ei.akussa.vikaa

      Autot ovat muuttuneet takavuosista. Sähköhärpäkkeet ovat syypäänä akkujen lyhentyneille käyttöiílle. Itellä skodassa seitsemäs vuosi alkup. akulla (Exide). Vepastohan sen akun syö.

    • Huoltaminen_kannattaa

      Kyllä ne kestävät nykyautossakin, kun vähän viitsii itsekin huoltaa. 12 vuotta ja 200 thkm kesti alkuperäinen akku Citroenin keulalla. Autossa on todella paljon sähköhärpäkettä ja järjestelmiä, jopa jousitus toimii sähköllä. Säännöllinen akun ulkopuoleinen pesu sekä vesitys plus napojen huoltaminen lisää ns. huoltovapaan akun elinikää. Eikä se vie edes kymmentä minuuttia vuodessa.

      • IkäloppuSitikka

        12 vuotta kesti "nykyautojen" keulalla. Nykyautojen, hihii!


    • etnäinsemeni

      Akkua käytetään vain auton käynnistykseen, kaikki muu auton tarvitsema sähkö tuleee suoraan laturista, ei akusta. Elikkä runsas sähkölaitteisto ei rasita akkua ollenkaan.

      • Pakkastalvena yksi raskas käynnistys saattaa pienentää akun varauksen niin vähiin, että auton laturi ei lyhyessä ajossa ehdi lataamaan akkua täyteen.

        Polttoaineella toimivat auton esilämmitykset syövät yllättävän paljon virtaa, tyhjentäen akkua entisestään.

        Seuraavana aamuna päästään vaivoin liikenteeseen, mutta hetken päästä meno loppuu akun jäädyttyä.

        Tyypillisin tiepalvelun tapaus.


      • Onnenkyörä

        Ostin joskus puolenkymmentä vuotta sitten käytetyn AGM-eli kuituakun juuri purkaamolle tulleesta kolariautosta. Akun ikää en tiedä mutta se näytti hyvältä ja näytti kuormitustestissä silloin hyvältä niin ostin pois kahdellakympillä. Yllätykseksi sama akku on yhä autossa kiinni ja toimii todella hyvin. Sietää myös välillä kuukaudenkin pituisen seisonnan koska on kiinni kakkosautossa jolla ajetaan pääasiassa talvella.


    • Eioletavallista

      Voisiko vika olla laturissa vaan ei akussa? En tiedä tuli mieleen. Ehkä joku osaisi valottaa asiaa. Aika epätavallista jos akkua pitää vaihtaa parin vuoden välein. Kyllä niiden kuuluu kauemmin kestää.

      • Monet autoilijat hylkäävät kerran, pari tielle tai käynnistymättömänä pihaan jääneen auton akun ja ostavat uuden, vaikka vanha olisi lataamisen jälkeen vielä ihan toimiva.

        Syväpurettu lyijyakku saa kyllä kipeää, mutta ei se nyt yleensä kerrasta tai parista hajoa, ellei kylmässä jäädyttyään ole mekaanisesti vaurioitunut tai jopa haljennut.

        Monesti akun tyhjenemisen syynä on käyttövirhe, eikä akun loppuun kuluminen.


      • vai.käyttövirheet
        Kollimaattori kirjoitti:

        Monet autoilijat hylkäävät kerran, pari tielle tai käynnistymättömänä pihaan jääneen auton akun ja ostavat uuden, vaikka vanha olisi lataamisen jälkeen vielä ihan toimiva.

        Syväpurettu lyijyakku saa kyllä kipeää, mutta ei se nyt yleensä kerrasta tai parista hajoa, ellei kylmässä jäädyttyään ole mekaanisesti vaurioitunut tai jopa haljennut.

        Monesti akun tyhjenemisen syynä on käyttövirhe, eikä akun loppuun kuluminen.

        Jaa että käyttövirhe, minkähänlaisia ne käyttövirheet mahtaa olla. Mielestäni tavallinen autoilija ei voi väärinkäyttää akkua, lähtiessä auto käyntiin ja sitten menoksi, siinä se akku sitten vaan kuluu.
        Käyttövirheitä ei ole lyhyt ajomatka, sen akku kestää aikansa. Mutta jos voit luetella ne käyttövirheet niin yritän vastailla.


      • vai.käyttövirheet kirjoitti:

        Jaa että käyttövirhe, minkähänlaisia ne käyttövirheet mahtaa olla. Mielestäni tavallinen autoilija ei voi väärinkäyttää akkua, lähtiessä auto käyntiin ja sitten menoksi, siinä se akku sitten vaan kuluu.
        Käyttövirheitä ei ole lyhyt ajomatka, sen akku kestää aikansa. Mutta jos voit luetella ne käyttövirheet niin yritän vastailla.

        Ne käyttövirheethän tuli tuossa jo muiden toimesta lueteltua, mutta sanotaan nyt vielä se, että autoilijan pitäisi tajuta, että energiaa ei revitä tyhjästä, ja että akun ja laturin kapasiteettiin nähden auton sähkötoimisten lisälaitteiden ylenmääräinen käyttö johtaa ennen pitkää tilanteeseen, jossa sähköä ei sitten riitäkään.

        Oireet pitää tunnistaa ja jättää joko osaa sähkölaitteista käyttämättä tai tehdä jotain: hankkia tehokkaampi laturi tai verkkokäyttöinen akkulaturi ja ääritapauksissa ottaa akku yöksi lämpimään, jossa sitä voisi myös ladata.

        Talviautoilu on edelleen taitolaji, vaikka vaivoja helpottavia teknisiä vimpaimia onkin kehitetty.


      • vai.käyttövirheet
        Kollimaattori kirjoitti:

        Ne käyttövirheethän tuli tuossa jo muiden toimesta lueteltua, mutta sanotaan nyt vielä se, että autoilijan pitäisi tajuta, että energiaa ei revitä tyhjästä, ja että akun ja laturin kapasiteettiin nähden auton sähkötoimisten lisälaitteiden ylenmääräinen käyttö johtaa ennen pitkää tilanteeseen, jossa sähköä ei sitten riitäkään.

        Oireet pitää tunnistaa ja jättää joko osaa sähkölaitteista käyttämättä tai tehdä jotain: hankkia tehokkaampi laturi tai verkkokäyttöinen akkulaturi ja ääritapauksissa ottaa akku yöksi lämpimään, jossa sitä voisi myös ladata.

        Talviautoilu on edelleen taitolaji, vaikka vaivoja helpottavia teknisiä vimpaimia onkin kehitetty.

        Mutta eihän se ole mikään käyttövirhe jos käyttää autossa olevia sähkölaitteita, ne on tarkoitettu käytettäviksi, jos ei ole kapasiteetiia niin sitten sitä ei ole. Tuolla aiemmin kirjoitin toisella nimimerkillä jossa totesin että kuudes vuosi menossa alkuperäisellä akulla, olen käyttänyt sähkölaitteita mitä varusteena on niin mielestäni senverran kuin tarvii, penkin, peilien, lasien lämmitykseen, ne kun menee kylmällä ilmalla automaattisesti päälle ja sammuu sitten itsekseen, ei ne ole vielä akkua tappaneet vaikka välillä on lyhyttäkin ajoa, pari kilometriä kauppaan ja takaisin. luulisin että auto on suunniteltu ja akku sitä myöten.


      • kshfkshfku
        vai.käyttövirheet kirjoitti:

        Mutta eihän se ole mikään käyttövirhe jos käyttää autossa olevia sähkölaitteita, ne on tarkoitettu käytettäviksi, jos ei ole kapasiteetiia niin sitten sitä ei ole. Tuolla aiemmin kirjoitin toisella nimimerkillä jossa totesin että kuudes vuosi menossa alkuperäisellä akulla, olen käyttänyt sähkölaitteita mitä varusteena on niin mielestäni senverran kuin tarvii, penkin, peilien, lasien lämmitykseen, ne kun menee kylmällä ilmalla automaattisesti päälle ja sammuu sitten itsekseen, ei ne ole vielä akkua tappaneet vaikka välillä on lyhyttäkin ajoa, pari kilometriä kauppaan ja takaisin. luulisin että auto on suunniteltu ja akku sitä myöten.

        Kyllä se on ihan suunnittelupöydältä lähtöisin oleva käyttövirhe. Autojen valmistajat ja jälleenmyyjät eivät kovin mielellään kerro että suomen olosuhteissa paljon sähkölaitteita sisältävän auton akku ei kestä auton normaalia käyttöä ilman ajoittaista ylläpitolatausta, ja kuluttajan virhe tulee siitä että tästä ei olla tietoisia tai sitä ei haluta uskoa. Autoissa on eroja, joitakin tämä koskee ja joitakin ei. Joissakin jopa jäähdytysnestettä lämmitetään sähkövastuksella (ympäristösyistä, nopeampi lämpeneminen vähentää päästöjä) sekä matkustamoon puhallettavaa ilmaa lämmitetään sähkövastuksilla.


    • hjhjhgjjgh

      Pelkästään jokin peilinlämmitin voi joissakin olla päällä kesät talvet jolllei tekniikka kiinnosta.Myös takapenkin lämmittimetkin jos lapset räplää jää päälle.Myös tietenkin vepasto jos ollaan niin ehdottomia ettei kylmään autoon voi todellakaan mennä.

      • Tgya

        Kyllä kai istuimien lämmitin menee pois päältä kun auto sammuu? Suurin osa laitteista sammuu automaattisesti. Ainoa joka voi viedä akun nolliin on jos jää valot tai radio päälle. Yleensä kai valot sammuu samalla kuin autokin. Mutta akun voi tyhjentää päällejäänyt radio.


      • eimunladassavaan
        Tgya kirjoitti:

        Kyllä kai istuimien lämmitin menee pois päältä kun auto sammuu? Suurin osa laitteista sammuu automaattisesti. Ainoa joka voi viedä akun nolliin on jos jää valot tai radio päälle. Yleensä kai valot sammuu samalla kuin autokin. Mutta akun voi tyhjentää päällejäänyt radio.

        Uusissa autoissa on pikkuisen muitakin sähköä kuluttavia laitteita kuin penkinlämmitin tai radio...


    • Auton

      Kuinka paljon maantieajoa ja miten usein tarvitaan että akku pysyy ladattuna. Onko jotain näkemystä? Jotain nyrkkisääntöä.

    • repris

      Nyt 11 vuotta ja 250 000 km alkuperäisakulla. Ei vielä pienintäkään ongelmaa, eikä erityisempiä akun huoltotoimia. Muutaman kerran viime talvina sisävalo jäänyt päälle pitkäksi aikaa, jolloin akku on tyhjentynyt niin, ettei virta-avaimen kääntämisestä ole seurannut vähäisintäkään elonmerkkiä. Käynnistysapuakulla (14 Ah, lähes taskukokoinen ja aina autossa mukana) on auto käynnistynyt heti. Muutama kilometri ajoa on riittänyt tilanteen normalisoimiseen. Moottorin kunto taitaa vaikuttaa asiaan.

      • Opelisti

        Käynnistelet autoasi apuakulla ja aina on käynnistynyt. Jos kerran autosi oma akku on priimakunnossa, miksi käynnistelet apuakulla¿


    • Buy

      En tajua miten voitte ajaa about 10 vuotta samalla akulla. Itsellä vaihtelee paljonkin. Usein mielestäni uuden auton akku kestää n viitisen vuotta. Sitten olen huomannut, että jos akku pääsee tyhjäksi ne ei enää lataannu samalla tavalla. Ja kai noi tiepalvelutkin jotain tietää. Eivät edes ehdota akun lataamista vaan vaihtavat koko akun saman tien. Sanoivat myös ettei ne enää ole tehty kestämään montaakaan vuotta. Tai sitten on kohdalle sattunut pari huonoa yksilöä. Ennen ne tosiaan kestivät vuosikausia. Ehkä en aja tarpeeksi. Jotain satoja viikossa,. Ritänneekö tuo.

      • accumacita

        Akkujen kesto eri autoissa ja eri käyttöolosuhteissa ja käyttötavoissa vaihtelee. Tiepalvelu vaihtaa akun mieluummin ehkäpä siksi että heillä tuskin on aikaa jäädä latailemaan akkuasi tien päällä, puhumattakaan että millä latailisi. Omaa autoa kurnuttamalla ja hyppyjohdoilla? Aggregaatilla?

        Jos tyhjäksi päässyttä akkua haluaa elvytellä, niin nykyään on yleisesti myynnissä "älykkäitä" latureita joissa on elvytys- eli sulfatoitumisen poisto-ohjelmia ja jotka voi jättää vaikkapa viikoiksi tikittämään akkuun virtaa ilman pelkoa ylilatauksesta tai akkuhapon turhasta kiehuttamisesta.


    • Wanha.autosähkäri

      Minulla akut ovat kestäneet jotain 6-7 vuotta paitsi tämä nyt autossa oleva. Sillä on pärjätty jo 10,5 vuotta ja Bilteman akkutesterin mukaan kapasiteettia on jäljellä vielä 30 % joten sippausta odotellaan. Kilometrejä lienee tullut lähemmäs 200 tuhatta, mutta enemmän esimerkiksi kylmäkäynnistyskerrat kestoon vaikuttaa kuin kilometrit. Sähkölaitteitten runsaus ei vaikuta yleensä mitään, koska virtahan tulee laturista aina moottorin käydessä.

    • onkoniitä

      """""suomen olosuhteissa paljon sähkölaitteita sisältävän auton akku ei kestä auton normaalia käyttöä ilman ajoittaista ylläpitolatausta, ja kuluttajan virhe tulee siitä että tästä ei olla tietoisia tai sitä ei haluta uskoa."""""

      Jos tiedät niin laita tänne auton/autojen merkit, joilla ei voi ajaa ilman erillistä akun latausta, itse en tiedä yhtäkään sellaista autoa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe