Yksi dilemma, mikä on tullut vastaan laihduttaessa vähentämällä hiilareita on resistentin tärkkelyksen eli sulamattoman ja sokeristumattoman kuidun, joka edistää laihtumista ja pitää suoliston bakteeriflooran toimivana - riittämätön saanti. Mitään ongelmaa ei taida olla, jos ei laihduta vaan syö pottua, riisiä jne perinteisesti tärkkelys- ja hiilaripitoista ruokaa. Mutta miten te muut laihduttelijat ja hiilarirajoitteiset olette hankkineet tärkkelyksenne?
Entä diabeetikot, oletteko kokeilleet perunoita ja pastaa, perunaa ja riisiä jne jäähdyttämällä ja uudelleen lämmittämällä ja miten verensokerit on reagoineet tähän? Luin diabeteskeskusteluista, että näin toimimalla ei sokerilukemat todellakaan juuri heilahtele niillä, jotka on asian kohdallaan testanneet. Eikö tämä ole mainio asia?
Lueskelin joitain lähteitä resistentistä tärkkelyksestä, mutta ei kovin tieteellistä tähän hätään löytynyt. Lähinnä blogeja, joissa on hieman ristiriitaiselta ja epätarkalta vaikuttavaa tietoa. Jossain väitetään, että meikäläinen pottujauho ei olisi "oikeaa" pottutärkkelystä, vaan se oikea pitäisi tilata helkatin kalliilla hinnalla jostain Jenkeistä, jotta se olisi oikeaa ja terveellistä, kuumentamatonta ja keittämätöntä. Eikö se ole samaa tavaraa kuin kotomaan pottutärkkelys? Lisäksi on lähikaupan hyllyllä perunakuitua (Semper), jota voi käyttää esim leivitykseen ja joka on tosi vähähiilarista (17g per 100g) ja sisältää pakkauksenkin mukaan sisältää juuri resistenttiä tärkkelystä. Mitään mainintaa kuitenkaan normiperunajauholaatikon kyljessä ei asiasta ole, vaikka ilmeisesti valmistaja Finnamyl on jollekin meilissä kertonut tehneensä analyysit, että resistenttiä tärkkelystä heidän pottujauhossaan on se 50-60g per 100g eli korkein määrä mitä missään. Ja tosi vähän tarvisi siis pottujauhoa (hiilaria) syödä, että saisi päivän tarpeen eli 20-60g rt:ä. Se, mikä asettaa taas opitut ravintoterveysteesit kyseenalaiseksi on perunalastujen korkea rt-pitoisuus, vaikka chipseja pidetään yksinomaan epäterveellisinä. Ja kuitenkin niitä tosi paljon syödään.
Asia kiinnostaisi kuitenkin, koska en syö juuri ollenkaan täysjyväviljaa, ja minulla on hankalia iho-ongelmia, joka tod.näk. johtuu immuunipuolustuksen puutteista ja joka väliin on parempi ja väliin huonompi. Aloin miettiä, johtuisiko probleema tärkkelyksen ja suolistobakteerien määrästä ja laadusta jne. Mitä kokemuksia ja tietoja teillä asiasta on, jos on?
Söin eilen ja tänään herkkuruokaani, ja uudelleen lämmitin täysjyvä-luomupastan, jota söin basilika-aurinkokuivattu tomaatti -kermakastikkeella ja parmesaanit päälle, of koos. Olo ei muuttunut lainkaan, eikä tullut mitään väsymystä jne. Ainut huono puoli on se, että ruoka on liian hyvää, eikä meinaa osaa lopettaa syömistä. Piti aivan väkisin toppuuteella että nyt on aika lopettaa syöminen ja jakaa ruoka useammalle ateriointikerroille. Silti saa pidettyä päivän energian saannin kohtuullisilla tasoilla.
Noilla pussidieettijauhehommeleilla on se mainio puoli, ettei ne ole liian herkullisia, eikä ole tarvetta syödä yhtään sitä yhtä annosta enempää, kuin vain henkensä pitimiksi.
Mistä saat prebiootit ja resistentin tärkkelyksen?
20
6926
Vastaukset
- veijotestailee
Kyllä heilahtelee- testattu on pastalla.
Minulle ongelmana oli se että verensokeri nousi liikaaniin että päivän hoolihydraattikatto tuli vastaan liian pian eikä tilaa jäänyt riittävästi edes muille vähemmän verensokerinnousua aiheuttaville elintavikkeille ruokailujeni yhteydessä.
Uskoisin että lääkityksellä olevan diabeetikon ja varsinkin Diabetesliiton höpinöihin ja nykyisillä suosituksilla hoidetun on hyvin vaikeaa testata asiaa. Liian paljon häiriötekijöitä, mm se että ei ole ikinä ssanut oppia kuinka ravinto diabeteksen yhteydessä toimii.
Minulla näitä häiriötekijöitä ole , kiitos LCHF ruookavalion.- VTD
Kerrotko vielä, kuinka pitkään jäähdytit pastaa? Sillä on todennäköisesti jotain vaikutusta, että tärkkelyksen rakenne muuttuisi.
Tässäpä muuten mainittu RT, ylläri pylläri:
https://www.kauppahalli24.fi/luomu/finnamyl-500g-luomu-perunajauho-gluteeniton
Ja tässä siitä keskuskelusta, mihin viittasin:
https://keskustelu.diabetes.fi/index.php?topic=1878004.0 - VTD
Ja tässä jotain asiasta. Itse tutustuin vasta jokin aika sitten.
http://www.bbc.com/news/magazine-29629761
https://freetheanimal.com/images/2014/10/Screen-Shot-2014-10-16-at-11.38.58-AM.png
- veijoasiastayhä
täysjyväpasta
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/31537?q=pasta&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=name&sortOrder=asc&component=2331&
87%energiasta sokerista.
pasta, spaghetti ja makaroni
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/121?q=pasta&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=name&sortOrder=asc&component=2331&
82% energista sokerista.
"Asia kiinnostaisi kuitenkin, koska en syö juuri ollenkaan täysjyväviljaa, ja minulla on hankalia iho-ongelmia, joka tod.näk. johtuu immuunipuolustuksen puutteista ja joka väliin on parempi ja väliin huonompi. Aloin miettiä, johtuisiko probleema tärkkelyksen ja suolistobakteerien määrästä ja laadusta jne. Mitä kokemuksia ja tietoja teillä asiasta on, jos on? "
Mahtaisiko johtua liiasta sokerista. Mitä muuta imelää menee päivän mittaan?- VTD
"Mahtaisiko johtua liiasta sokerista. "
Sinun mielestä kaikki johtuu sokerista, vaikka sitä ei edes söisi. Tuijotat esim. minun Valion sokeroimattoman mehukeiton 1,2 sokerigrammaa, ja paasatessasi olet unohtanut tarkistaa syömäsi kukkiksen sokerit joita on 2,1 g eli puolet enemmän ja kun siihen lisätään avokadon sokerit niin huhheijaa, kun mässäilet sokerilla, kun sitä tulee lähes 3 g! Kaikissa kasvikunnan tuotteissa on vähän sokeria.
Ei siinä mitään, ei se minulle kuulu mitä itse suuhusi panet mutta jospa hillitsisit tuota inkvisiittorimeininkiä, jolla käyt kimppuun ja syyttelet kerettiläisyydestä, kun itse kauhot sokeria peräti 3 g päivävauhdilla, herra nähkööt.
ps. en kärsi aknesta, eikä iho-ongelmani ole kasvojen alueella.
- veijohakiesille
Ehkä pientä miettimistä ja kääntämistä aloittajalle?
https://www.dietdoctor.com/se/lchf/halsovinster/akne - hpv27
Meikäläinen perunajauho on tavallista keittämätöntä perunajauhoa joten siinä on sitä resistenttiä tärkkelystä runsaasti. Jos perunajauho muokataan metyloimalla tai etyloimalla tai keitetään ja kuivataan niin syntyy tapettiliisteriä jossa tuota resistenttiä tärkkelystä ei ole.
Normaalista verensokerin noususta ei ole vaaraa diabeetikoille. Nykyohjeistuksen mukaan alle 10 mmol/l 2 h ruokailusta on ok. Resistentin tärkkelyksen hyvä puoli onkin nimenomaan se, että se toimii kuten liukoinen kuitu ja parantaa kolesteroliarvoja ja pitää suoliston bakteerikannan hyvässä kunnossa. Suuria määriä ei kannata perunajauhoa kylläkään syödä, tulee aika reippaat ilmavaivat. 5 g kerralla on aika hyvä. Menee mukavasti alas kun sekoittaa piimään.
Akne on ikävä vaiva ja syyt ilmeisesti aika moninaisia. Suurin syy taitaa olla hormonitoiminta jollei oikein mitään voi. Veljellä auttoi sokerin vähentäminen mutta tuokin saattoi olla pelkkä samanaikaisuus.- VTD
Suuri määrä pottujauhoa ei taida edes olla hyödyllistä, vaan vähempikin riittää? Maalaisjärjellä pähkäiltynä ilmeisesti täytyisi suolistossa olla niitä hyviä bakteereja valmiina ennen kuin niille syöttää RT:ä.
Aloin nauttia maitohappobakteerikapseleita, jos niillä pääsisi alkuun. AB-jogurtti kanssa se takia otettu ruokavalioon. Hapankaalia voisi nauttia kanssa. Hyvää makkaran kanssa.
Mitä tulee akneen, naisilla hoitona tepsii ehkäisypillerit, eli just hormonivalmisteet. Miesten hoidosta en tiedäkään. Mutta ulkoinen hyvä keino paikallisesti ja kaikille on asetyylisalisyyli. Jauhaa siis tavallista Asperiinia perusvoiteeseen ja sitä naamaan. Jos ei veljesi tästä ole kuullut vielä, niin kannattaa kokeilla. Itsellä muita juttuja kuin aknea. Ei oikeastaan ikinä ollut.
Tänään pidän kituutuspäivän elikkäs erittäin vähäenergisesti ruoan suhteen, mutta nautin säännöllisesti pikku aterioita. Tekee hyvää vaihteeksi. Mieliteot sai tyydytettyä, ja tuli tunne ettei menetä mitään olennaista vaikka dieettaa. Mulle tärkeät viini ja juusto pysyy ruokavaliossa mutta hallitusti ja harvemmin. Tuntuu mukavalta pitää vapaampi päivä, ja sen jälkeen yhtä mukavaa keventää taas. Ei lainkaan kitumista.
Tänä aamuna siis AB-jogurtti heraproteiinilla, kaura- ja fibrexhiutaleilla ja vadelmilla. Lisänä C, D - vitamiinit, kalaöjykapselit ja maitohappobakteerit. - hpv27
VTD kirjoitti:
Suuri määrä pottujauhoa ei taida edes olla hyödyllistä, vaan vähempikin riittää? Maalaisjärjellä pähkäiltynä ilmeisesti täytyisi suolistossa olla niitä hyviä bakteereja valmiina ennen kuin niille syöttää RT:ä.
Aloin nauttia maitohappobakteerikapseleita, jos niillä pääsisi alkuun. AB-jogurtti kanssa se takia otettu ruokavalioon. Hapankaalia voisi nauttia kanssa. Hyvää makkaran kanssa.
Mitä tulee akneen, naisilla hoitona tepsii ehkäisypillerit, eli just hormonivalmisteet. Miesten hoidosta en tiedäkään. Mutta ulkoinen hyvä keino paikallisesti ja kaikille on asetyylisalisyyli. Jauhaa siis tavallista Asperiinia perusvoiteeseen ja sitä naamaan. Jos ei veljesi tästä ole kuullut vielä, niin kannattaa kokeilla. Itsellä muita juttuja kuin aknea. Ei oikeastaan ikinä ollut.
Tänään pidän kituutuspäivän elikkäs erittäin vähäenergisesti ruoan suhteen, mutta nautin säännöllisesti pikku aterioita. Tekee hyvää vaihteeksi. Mieliteot sai tyydytettyä, ja tuli tunne ettei menetä mitään olennaista vaikka dieettaa. Mulle tärkeät viini ja juusto pysyy ruokavaliossa mutta hallitusti ja harvemmin. Tuntuu mukavalta pitää vapaampi päivä, ja sen jälkeen yhtä mukavaa keventää taas. Ei lainkaan kitumista.
Tänä aamuna siis AB-jogurtti heraproteiinilla, kaura- ja fibrexhiutaleilla ja vadelmilla. Lisänä C, D - vitamiinit, kalaöjykapselit ja maitohappobakteerit.Veli on jo yli 50-vuotias ja tosissaan makeisten vähentäminen auttoi akneen. Tuo lienee hyvin yksilöllistä, söi myä tetrasykliiniä isoja annoksia monta vuotta. Nykyään hoitona murrosiässä taitaa olla erilaiset A-vitamiinijohdokset.
Itse en oikein usko suun kautta nautittaviin probiootteihin. Vatsalaukku on sen verran tiukka paikka bakteereille että harva asia menee siitä ohi. Sellainen probiootti kuin Sacharomyses boulardii saattaa toimiakkin. Lääketieteellisesti suoliston bakteerikantaa on hoidettu ulosteen siirrolla.
Juu, tuommoiset 15 g liukoista kuitua päivässä on hyvä. Tuon päälle vielä 15 g tavallista kuitua niin kuidun saantisuositus on kasassa. Jos on herkkä vatsa niin kuitu saattaa tuottaa vaivoja joskin eri ihmiset ovat herkkiä erilaisille kuiduille. Itse en esimerkiksi kestä inuliinia (fruktoosista koostuva polysakkaridi).
- VTD
Toteat:
"Itse en oikein usko"
Uskon asioitahan nämä ravintojutut tuppaakin olemaan, ja omaa uskontoa ja valmiiksi tehtyjä johtopäätöksiä on vaikea ulkoapäin kyseenalaistaa. Ehkä se oma kokemus on ainut sellainen, joka vasta muuttaa ne käsitykset tai joitain niistä? 😊 Vaikka parantuminen jostain?
Mutta laitatko tänne jotain aineistoa siitä tiedosta, ettei ruoan mukana tulevat bakteerit vaikuta suolistoon mahalaukun tappaessa ne. Itse kun en nyt löytänyt sellaista lähdettä vaikka kuinka etsin. Sen sijaan kaikki lukemani käsittelee juuri ruokavalion merkityksestä suoliston ja bakteeriflooran kunnolle ja ruokavalion muuttamisen nopeista vaikutuksista suolistobakteereihin. Ulosteensiirrostahan on puhuttu vaikean ripulin hoidossa.
Itse syön ihan varmuuden vuoksi noita kapseleita, kun ne just menee ohutsuoleen eikä sula mahalaukussa, mikä kai lienee just kapselin idea. Vaikkei ravintolisän tehosta nyt ole aukotonta tietoa. Pitäisi syödä bakteereita kai monessa muodossa, että suoliston valtava pinta-ala saisi muutosta. Pitää vain seurata tilannetta, mitä muutoksia ihottumaan tulee. Sillä aikaa voisi tehdä kaikkensa asian eteen. Nimittäin ihottuma on välillä täysin poissa, ja nyt taas aktiivinen kesästä lähtien. Olen ihmetellyt mistä se johtuu. Tutkittukin on.- hpv27
Esimerkiksi tämmöinen Scientitific Americanin artikkeli kuin 'Do Probiotics Really Work?' on aika hyvä. Eli ongelmana on se, että probiooteissa on liian vähän mikro-organismeja, ne ovat useasti väärän laisia ja vatsalaukku on aika epämiellyttävä paikka varsinkin bakteereille.
Sen sijaan ruokavaliolla on hyvin suuri merkitys suoliston mikrobistolle. Se liukoinen kuitu ja resistentti tärkkelys ovat suoliston mikrobien ainoa ravinnon lähde. Jos siellä on hyviä mikrobeja jäljellä niin kaippa ne lisääntyvät kun saavat ruokaa. - VTD
hpv27 kirjoitti:
Esimerkiksi tämmöinen Scientitific Americanin artikkeli kuin 'Do Probiotics Really Work?' on aika hyvä. Eli ongelmana on se, että probiooteissa on liian vähän mikro-organismeja, ne ovat useasti väärän laisia ja vatsalaukku on aika epämiellyttävä paikka varsinkin bakteereille.
Sen sijaan ruokavaliolla on hyvin suuri merkitys suoliston mikrobistolle. Se liukoinen kuitu ja resistentti tärkkelys ovat suoliston mikrobien ainoa ravinnon lähde. Jos siellä on hyviä mikrobeja jäljellä niin kaippa ne lisääntyvät kun saavat ruokaa.Luin tuon artikkelin.
Pääkohdat ovat:
- Tietyt bakteerit auttavat tietyissä suolisto-ongelmissa
- Terveille ei probioottivalmisteiden hyödyllisyydestä riittävästi näyttöä
- Kritisoidaan teollisuutta, joka käärii rahaa probioottivalmisteilla (se ikuinen taistelu rahasta)
- Ei tiedetä, mikä bakteeri auttaa mihinkin vaivaan tai mitä bakteereja voisi täsmälleen käyttää mihinkin
- Suoliston bakteeristo on niin valtava, että joku pikkumäärä vaikuta sitä eikä tätä.
- Ja kuitenkin näyttöä tehosta on varsinkin ärtyvän suolen oireyhtymässä.
- Kritisoidaan samalla vitamiinilisien käyttöä
Minusta artikkeli ei kumoa mitään, vaan keskittyy yhden kirjoittajan mielestä näytön puutteeseen kun samalla kuitenkin todetaan että tehoa löytyy. On vaikea sanoa, kun ei lähdeluetteloa tutkimuksiin ole, että olisi voinut tutkia niiden kymmenien mainittujen tutkimusten johtopäätöksiä itse. Olen nimittäin tehnyt sellaisen uskomattoman havainnon, että jossain artikkelissa tai nettisivulla vedotaan tutkimuksiin pitkällä lähdeluettelolla, ja kun on lukenut ne tutkimukset kohta kohdalta, niissä on aivan päinvastainen tulos tai ei ole mitään tukea sille esitetylle väitteelle. Ilmeisesti tavan ihmiset ei niitä lue, ja luottaa siihen, että kun julkaisukin on iljetty laittaa, niin se on sitten varmasti paikkansapitävä. Tässä ei ole lähdeluetteloa lainkaan, eikä siis voi lukea niitä tutkimuksia, joihin viitataan.
Vähän disinformaation makua tuossa artikkelissa, näytön puute ei välttämättä tarkoita, etteikö tehoa olisi. Lisäksi minun huomio kiinnittyy erääseen tyypilliseen seikkaan näissä ravintotutkimuksissa. Ollaan huolissaan siitä, mihin kansalainen laittaa rahansa. Ei haluta, että kansa ostaa ennaltaehkäisevää tuotetta. Pekka Puska taisi jossain keskusteluohjelmassa tiivistää saman ajatuksen, että "älkää syökö lisäravinteita, vaan säästäkää rahanne oikeisiin lääkkeisiin".
Meillä ja joissakin lukemissani artikkeleissa ja tutkimuksissa kuitenkin suositellaan mahdollisimman erilaisia ja monipuolisia bakteerikantoja juuri sen takia, kun ei tiedetä, mikä mihinkin sairauteen toimii, ja mitä puutteita suolistossa on, mutta tässä ei niin mainita. Tässä myöskin väitetään, ettei terveen kannata nauttia lisäbakteereja. Meillä taas suolistoflooraa kehotetaan suojelemaan ja ennaltaehkäisemään mahdollisia ongelmia.
Kun on kyse jostain vaarattomasta asiasta, kuten hyödyllisistä bakteereista tai vitamiinilisistä, ei haluta että kansa syö varmuuden vuoksi esim. tässä kohtaa mahdollisimman eri tyyppisiä bakteerikantoja, että jos vaikka joku niistä toimisi, vaikkei mitään täsmäbakteeria vielä tunnettaisikaan. Mitään haittaa varmuuden vuoksi nautitusta terveellisestä ravinnosta ja probiooteista ja prebiooteista ainakaan ole. - hpv27
VTD kirjoitti:
Luin tuon artikkelin.
Pääkohdat ovat:
- Tietyt bakteerit auttavat tietyissä suolisto-ongelmissa
- Terveille ei probioottivalmisteiden hyödyllisyydestä riittävästi näyttöä
- Kritisoidaan teollisuutta, joka käärii rahaa probioottivalmisteilla (se ikuinen taistelu rahasta)
- Ei tiedetä, mikä bakteeri auttaa mihinkin vaivaan tai mitä bakteereja voisi täsmälleen käyttää mihinkin
- Suoliston bakteeristo on niin valtava, että joku pikkumäärä vaikuta sitä eikä tätä.
- Ja kuitenkin näyttöä tehosta on varsinkin ärtyvän suolen oireyhtymässä.
- Kritisoidaan samalla vitamiinilisien käyttöä
Minusta artikkeli ei kumoa mitään, vaan keskittyy yhden kirjoittajan mielestä näytön puutteeseen kun samalla kuitenkin todetaan että tehoa löytyy. On vaikea sanoa, kun ei lähdeluetteloa tutkimuksiin ole, että olisi voinut tutkia niiden kymmenien mainittujen tutkimusten johtopäätöksiä itse. Olen nimittäin tehnyt sellaisen uskomattoman havainnon, että jossain artikkelissa tai nettisivulla vedotaan tutkimuksiin pitkällä lähdeluettelolla, ja kun on lukenut ne tutkimukset kohta kohdalta, niissä on aivan päinvastainen tulos tai ei ole mitään tukea sille esitetylle väitteelle. Ilmeisesti tavan ihmiset ei niitä lue, ja luottaa siihen, että kun julkaisukin on iljetty laittaa, niin se on sitten varmasti paikkansapitävä. Tässä ei ole lähdeluetteloa lainkaan, eikä siis voi lukea niitä tutkimuksia, joihin viitataan.
Vähän disinformaation makua tuossa artikkelissa, näytön puute ei välttämättä tarkoita, etteikö tehoa olisi. Lisäksi minun huomio kiinnittyy erääseen tyypilliseen seikkaan näissä ravintotutkimuksissa. Ollaan huolissaan siitä, mihin kansalainen laittaa rahansa. Ei haluta, että kansa ostaa ennaltaehkäisevää tuotetta. Pekka Puska taisi jossain keskusteluohjelmassa tiivistää saman ajatuksen, että "älkää syökö lisäravinteita, vaan säästäkää rahanne oikeisiin lääkkeisiin".
Meillä ja joissakin lukemissani artikkeleissa ja tutkimuksissa kuitenkin suositellaan mahdollisimman erilaisia ja monipuolisia bakteerikantoja juuri sen takia, kun ei tiedetä, mikä mihinkin sairauteen toimii, ja mitä puutteita suolistossa on, mutta tässä ei niin mainita. Tässä myöskin väitetään, ettei terveen kannata nauttia lisäbakteereja. Meillä taas suolistoflooraa kehotetaan suojelemaan ja ennaltaehkäisemään mahdollisia ongelmia.
Kun on kyse jostain vaarattomasta asiasta, kuten hyödyllisistä bakteereista tai vitamiinilisistä, ei haluta että kansa syö varmuuden vuoksi esim. tässä kohtaa mahdollisimman eri tyyppisiä bakteerikantoja, että jos vaikka joku niistä toimisi, vaikkei mitään täsmäbakteeria vielä tunnettaisikaan. Mitään haittaa varmuuden vuoksi nautitusta terveellisestä ravinnosta ja probiooteista ja prebiooteista ainakaan ole.No bakteereista tai hiivoista ei yleensä ole haittaa. Vitamiinilisistä voi ollakin. Karotinoidien haitoista taitaa olla eniten näyttöä ja tietysti rasvaliukoisten vitamiinien liikakäyttö voi olla suorastaan myrkyllistä. Karotenoideista kannattaa vilkaista vaikka tämä artikkeli, toki itse tutkimuksenkin voi kaivaa esille 'Carotenoid supplements tied to lung cancer risk'. Tuo on Reutersin artikkeli. Itse syön (pitkällisen harkinnan välkeen) benfotiamiinia (vähentää diabeetikoiden neuropatiaa), Q10 (statiinit vähentävät tuon luonnollista muodostumista), K2:sta (näyttöä vähän mutta saattaa olla eräs syy miksi juuston ei ole havaittu lisäävän sydäntauteja), D3:sta ja B12:sta (metformiini vähentää tuon imeytymistä).
Juu, sitä suoliston bakteerikantaa kannattaa suojella. Se tarvitsee ravintoa ja antibioottikuurit ja jopa säilöntäaineet häiritsevät sitä mutta todisteita probioottien tehosta on hyvin vähän. Suolistossa on eri paikoissa tuhansia erilaisia mikro-organismeja eri paikoissa ja niitä on useita kiloja. Probiooteissa on muutamia eri mikro-organismeja ja hyvin vähän. - VTD
hpv27 kirjoitti:
No bakteereista tai hiivoista ei yleensä ole haittaa. Vitamiinilisistä voi ollakin. Karotinoidien haitoista taitaa olla eniten näyttöä ja tietysti rasvaliukoisten vitamiinien liikakäyttö voi olla suorastaan myrkyllistä. Karotenoideista kannattaa vilkaista vaikka tämä artikkeli, toki itse tutkimuksenkin voi kaivaa esille 'Carotenoid supplements tied to lung cancer risk'. Tuo on Reutersin artikkeli. Itse syön (pitkällisen harkinnan välkeen) benfotiamiinia (vähentää diabeetikoiden neuropatiaa), Q10 (statiinit vähentävät tuon luonnollista muodostumista), K2:sta (näyttöä vähän mutta saattaa olla eräs syy miksi juuston ei ole havaittu lisäävän sydäntauteja), D3:sta ja B12:sta (metformiini vähentää tuon imeytymistä).
Juu, sitä suoliston bakteerikantaa kannattaa suojella. Se tarvitsee ravintoa ja antibioottikuurit ja jopa säilöntäaineet häiritsevät sitä mutta todisteita probioottien tehosta on hyvin vähän. Suolistossa on eri paikoissa tuhansia erilaisia mikro-organismeja eri paikoissa ja niitä on useita kiloja. Probiooteissa on muutamia eri mikro-organismeja ja hyvin vähän.Mikäpä mahtaa olla kellekin riittävä todiste sitten. Sen jokainen päättääkin ihan itse, koska jokainen on kuitenkin itse vastuussa omasta kehostaan, sanoopa esim. THL tai lääkäri asioista mitä sanoo. Periaatteessa aikuinen ihminen on vielä vapaa ja saa lykätä suuhunsa mitä tahtoo, tai olla syömättä. Seuraukset kuitenkin kantaa vain ja ainoastaan itse.
Minusta kaikki sellainen, mistä on jotain pientäkään viitettä, että se edistää terveyttä, tai auttaa omaan sairauteen eikä ole haitallinen, on kokeilemisen arvoinen. Viittaan esim. Aronian marjan syömiseen, jolla on todettu olevan niim vahva verenpainetta alentava vaikutus että alhaisen verenpaineen ihmisiä kehotetaan olemaan syömättä aroniaa suuria määriä.
Oma kokemukseni D-vitamiinin vaikutuksista myös on käänteentekevä. Meillä ei ole tutkimusperinnettä, mutta muualla on riittävästi, että asiaa kannattaa mielummim kokeilla kuin olla kokeilematta.
On ikävää, kun tavallisten ihmisten elämä ja terveys joutuu vaaraan arvovaltakysymysten ja toisten loputtoman ahneuden vuoksi. Viittaan esim. virallisen tahon karppaukseen suhtautumiseen ja sen demonisoimiseen, kunnes takki kääntyi siinäkin. Samoin rasvasodassa voita kohtaan. Meni uskottavuus tällaisen takia viranomaisiin ja läpinäkyvyyteen.
On varmasti vaarallista syödä liikaa mitä tahansa, kuten mainitsemiasi karotenoideja. Mutta niin on myrkyllistä myös syödä liikaa suolaa tai juoda liikaa vettä, vaikka kumpikin on elämälle välttämättömiä ja niitä on kotona jokaisella.
Syötkö statiineja? 😨 Huhhuh...Etkö oikeasti ole huolissasi niiden aiheuttamista sivuvaikutuksista haimavaurioineen ja lihasten ja hermoston rappeutumisineen, mutta porkkanoista tai vitamiineista olet?! Läheiseni menetti statiinien vuoksi liikuntakykynsä ja lihaksensa ja oli täysin kuivettunut ja sekava eikä mitään hyötyä lääkkeestä kuin lääketehtaalle. Asiaan puututtiin statiinikohun aikaan, mutta hermosto ei tahdo palautua ennalleen kun ikää jo on. Liika pitkään meni, ja terveys turhien lääkkeiden takia.
Jos minulla olisi kohonnut ldl-kolesteroli (joka mulla 1, kaikesta voin ja juustonsyömisestä huolimatta) en suostuisi syömään statiineja missään nimessä. Onko sinulla mitään sivuvaikutuksia??? - hpv27
VTD kirjoitti:
Mikäpä mahtaa olla kellekin riittävä todiste sitten. Sen jokainen päättääkin ihan itse, koska jokainen on kuitenkin itse vastuussa omasta kehostaan, sanoopa esim. THL tai lääkäri asioista mitä sanoo. Periaatteessa aikuinen ihminen on vielä vapaa ja saa lykätä suuhunsa mitä tahtoo, tai olla syömättä. Seuraukset kuitenkin kantaa vain ja ainoastaan itse.
Minusta kaikki sellainen, mistä on jotain pientäkään viitettä, että se edistää terveyttä, tai auttaa omaan sairauteen eikä ole haitallinen, on kokeilemisen arvoinen. Viittaan esim. Aronian marjan syömiseen, jolla on todettu olevan niim vahva verenpainetta alentava vaikutus että alhaisen verenpaineen ihmisiä kehotetaan olemaan syömättä aroniaa suuria määriä.
Oma kokemukseni D-vitamiinin vaikutuksista myös on käänteentekevä. Meillä ei ole tutkimusperinnettä, mutta muualla on riittävästi, että asiaa kannattaa mielummim kokeilla kuin olla kokeilematta.
On ikävää, kun tavallisten ihmisten elämä ja terveys joutuu vaaraan arvovaltakysymysten ja toisten loputtoman ahneuden vuoksi. Viittaan esim. virallisen tahon karppaukseen suhtautumiseen ja sen demonisoimiseen, kunnes takki kääntyi siinäkin. Samoin rasvasodassa voita kohtaan. Meni uskottavuus tällaisen takia viranomaisiin ja läpinäkyvyyteen.
On varmasti vaarallista syödä liikaa mitä tahansa, kuten mainitsemiasi karotenoideja. Mutta niin on myrkyllistä myös syödä liikaa suolaa tai juoda liikaa vettä, vaikka kumpikin on elämälle välttämättömiä ja niitä on kotona jokaisella.
Syötkö statiineja? 😨 Huhhuh...Etkö oikeasti ole huolissasi niiden aiheuttamista sivuvaikutuksista haimavaurioineen ja lihasten ja hermoston rappeutumisineen, mutta porkkanoista tai vitamiineista olet?! Läheiseni menetti statiinien vuoksi liikuntakykynsä ja lihaksensa ja oli täysin kuivettunut ja sekava eikä mitään hyötyä lääkkeestä kuin lääketehtaalle. Asiaan puututtiin statiinikohun aikaan, mutta hermosto ei tahdo palautua ennalleen kun ikää jo on. Liika pitkään meni, ja terveys turhien lääkkeiden takia.
Jos minulla olisi kohonnut ldl-kolesteroli (joka mulla 1, kaikesta voin ja juustonsyömisestä huolimatta) en suostuisi syömään statiineja missään nimessä. Onko sinulla mitään sivuvaikutuksia???Suurimmalla osalla ei statiineista tule sivuvaikutuksia eikä minullekaan. Haimavaurioita ei oikein ole pystytty edes varmentamaan mutta myotopiaa statiinit kylläkin aiheuttavat mutta sekään ei ole yleensä vakavaa. Jos tulee lihaskipuja, lihasheikkoutta ym. statiinien syönnin jälkeen niin käyttö täytyy lopettaa ja etsiytyä lääkäriin. Myötopiaa esiintyy slle tuhannesosalla käyttäjistä. Minulla on APOE geenin nelosmuunnos toisessa geenissä ja tuo altistaa huonoille kolesteroliarvoille. Tuo geenimuunnos on Suomessa erittäin yleinen kun sitä on 30%. Sydänkohtauksella on sitten ikäviä sivuvaikutuksia kuten kuolema.
Statiineista on hyötyä, lisäravinteista ei juurikaan. D-vitamiininkin saanti on nykyään riittävää jos käyttää maitotuotteita mutta puutoksesta kärsii osa väestöstä. Itse kyllä käytän 50 ug päivässä ja yli 100 ug ei suositella. Lisäravinteiden käytönkin pitäisi perustua laboratoriotutkimuksiin ja isoja määriä pitäisi välttää.
Noiden karotenoidivalmisteiden ongelmana saattaa olla yksipuolisuus. Karotenoideja on satoja ja tableteissa on yleensä vain yhtä, halvinta.
Ei voita ole päästetty pannasta eikä sianrasvakarppausta edelleenkään suositella missään. Nykytietämyksen valossa maltillisesta tyydyttyneen rasvan saannista vaan ei ole haittaa. Raja on 10E%. Monityydyttymättömän ja kertatyydyttymättömän rasvan edut taas on näytetty toteen monesti. Samoin kuin täysjyväviljan, rasvaisen kalan, palkokasvien, kasvisten ja hedelmien. - VTD
hpv27 kirjoitti:
Suurimmalla osalla ei statiineista tule sivuvaikutuksia eikä minullekaan. Haimavaurioita ei oikein ole pystytty edes varmentamaan mutta myotopiaa statiinit kylläkin aiheuttavat mutta sekään ei ole yleensä vakavaa. Jos tulee lihaskipuja, lihasheikkoutta ym. statiinien syönnin jälkeen niin käyttö täytyy lopettaa ja etsiytyä lääkäriin. Myötopiaa esiintyy slle tuhannesosalla käyttäjistä. Minulla on APOE geenin nelosmuunnos toisessa geenissä ja tuo altistaa huonoille kolesteroliarvoille. Tuo geenimuunnos on Suomessa erittäin yleinen kun sitä on 30%. Sydänkohtauksella on sitten ikäviä sivuvaikutuksia kuten kuolema.
Statiineista on hyötyä, lisäravinteista ei juurikaan. D-vitamiininkin saanti on nykyään riittävää jos käyttää maitotuotteita mutta puutoksesta kärsii osa väestöstä. Itse kyllä käytän 50 ug päivässä ja yli 100 ug ei suositella. Lisäravinteiden käytönkin pitäisi perustua laboratoriotutkimuksiin ja isoja määriä pitäisi välttää.
Noiden karotenoidivalmisteiden ongelmana saattaa olla yksipuolisuus. Karotenoideja on satoja ja tableteissa on yleensä vain yhtä, halvinta.
Ei voita ole päästetty pannasta eikä sianrasvakarppausta edelleenkään suositella missään. Nykytietämyksen valossa maltillisesta tyydyttyneen rasvan saannista vaan ei ole haittaa. Raja on 10E%. Monityydyttymättömän ja kertatyydyttymättömän rasvan edut taas on näytetty toteen monesti. Samoin kuin täysjyväviljan, rasvaisen kalan, palkokasvien, kasvisten ja hedelmien.Tosi kurjaa että sulla geneettinen taipumus. Sitä suuremmalla syyllä täytyy elää terveemmin ettei tule lisäsairauksia.
Ennen statiinikohua kaikki söi kiltisti niitä, ennen kuin muutama rohkea yksilö uskalsi tuoda julkisuuteen niiden invalidisoivan vaikutuksen ja lääkäreiden moraalittomuuden. Jos ei heitä olisi, ei taviskansalainen ymmärtäisi vieläkään epäillä statiineja. Laitettaisiin mahdollisesti luulosairauden piikkiin kaikki oireet. Sidonnaisuuksien ilmoittamisesta tuli sääntö. Jotain hyvää poiki. - hpv27
VTD kirjoitti:
Tosi kurjaa että sulla geneettinen taipumus. Sitä suuremmalla syyllä täytyy elää terveemmin ettei tule lisäsairauksia.
Ennen statiinikohua kaikki söi kiltisti niitä, ennen kuin muutama rohkea yksilö uskalsi tuoda julkisuuteen niiden invalidisoivan vaikutuksen ja lääkäreiden moraalittomuuden. Jos ei heitä olisi, ei taviskansalainen ymmärtäisi vieläkään epäillä statiineja. Laitettaisiin mahdollisesti luulosairauden piikkiin kaikki oireet. Sidonnaisuuksien ilmoittamisesta tuli sääntö. Jotain hyvää poiki.Kaikkien ihmisten tulee lukea lääkkeiden mukana tuleva seloste ja ottaa yhteyttä lääkäriin jos epäilee että lääke aiheuttaa sivuvaikutuksia. Statiinit ovat yleisesti hyvin siedettyjä ja tehokkaita (joskin Suomessa on aika paljon ihmisiä, joille niitä ei olisi pitänyt määrätä [ts. riskikartoitus pitäisi tehdä aina] ja toisaalta yllättävän harva sydänkohtauksen saanut syö niitä). Esimerkiksi verenpainelääkkeet ovat paljon ongelmallisempia.
Juu, ei minun geeneillä pysty syömään paljoa kovaa rasvaa tai kolesteroliarvot huononevat reilusti. Suolaakaan en saisi syödä paljoa vaan kun elää ravintolaruualla niin sitä tulee liikaa. Ajattelin ruveta leipomaan leivän itse juuri tuosta syystä, vähänatriumisella suolalla pääsen vähentämään suolaa noin gramman päivässä ja muutos on käytännössä isompokin kun noissa 50% natriumista on korvattu kaliumilla. Verenpainetta nostaa enemmänkin natriumin ja kaliumin epätasapaino kuin suola. - VTD
hpv27 kirjoitti:
Suurimmalla osalla ei statiineista tule sivuvaikutuksia eikä minullekaan. Haimavaurioita ei oikein ole pystytty edes varmentamaan mutta myotopiaa statiinit kylläkin aiheuttavat mutta sekään ei ole yleensä vakavaa. Jos tulee lihaskipuja, lihasheikkoutta ym. statiinien syönnin jälkeen niin käyttö täytyy lopettaa ja etsiytyä lääkäriin. Myötopiaa esiintyy slle tuhannesosalla käyttäjistä. Minulla on APOE geenin nelosmuunnos toisessa geenissä ja tuo altistaa huonoille kolesteroliarvoille. Tuo geenimuunnos on Suomessa erittäin yleinen kun sitä on 30%. Sydänkohtauksella on sitten ikäviä sivuvaikutuksia kuten kuolema.
Ei voita ole päästetty pannasta eikä sianrasvakarppausta edelleenkään suositella missään. Nykytietämyksen valossa maltillisesta tyydyttyneen rasvan saannista vaan ei ole haittaa. Raja on 10E%. Monityydyttymättömän ja kertatyydyttymättömän rasvan edut taas on näytetty toteen monesti. Samoin kuin täysjyväviljan, rasvaisen kalan, palkokasvien, kasvisten ja hedelmien."Statiineista on hyötyä, lisäravinteista ei juurikaan"
En nyt ihan tiedä miksi muuten syöt niitä, jos samalla toteat, ettei niistä olisi hyötyä. Tota tarkoitan itsekin, että siihen pieneenkin hyötymahdollisuuteen tarttuu kun haittaa ei ole, eikä riittävää näyttöä haitoista ole. Eihän vitamiineja ja ravintolisiä kukaan syö kilokaupalla, turvarajat on korkeita. Statiinien haitoista on enemmän tietoa ja todisteita, miten ne on tuhonneet terveyden. Ja niitä määrätty terveille ihmisille. Vitamiinien ja ravinteiden puute on myös tuhoisaa ja monen sairauden taustalla. Tämä on ihan itse empiiristesti havaittu D3n nauttimisen aloittamisen jälkeen. Loppui antibioottiralli siihen. Ravinteet ja vitamiinit on elintärkeitä ja just kuten totesit, jonkun ruoka-aineen kuten maitotuotteiden sopimattomuus tai muu syy vältellä jotain aiheuttaa puutteen joka pitää korvata ravintolisällä.
Itsellä varmaan b-ryhmän puutosta kun en syö paljon lihaa enkä juuri viljatuotteita, jotka aiheuttaa itsellä ruokatorven ja mahalaukun tulehdusta. Ennen ei viljasta tällasia tullut, joten liekö ne myrkyt syynä, eikä vilja itse. Voi olla iho-ongelmankin taustalla. Joten otan vielä beet varmuuden vuoksi tähän palettiin. Pussittelun aikana tämäkin hoitui. Paljon nälempi on nyt kuin pussien kanssa. Joutuu varmaan korvaamaan iltaruoan pusseilla kun illat alkaa olla hiton vaikeita. - hpv27
VTD kirjoitti:
"Statiineista on hyötyä, lisäravinteista ei juurikaan"
En nyt ihan tiedä miksi muuten syöt niitä, jos samalla toteat, ettei niistä olisi hyötyä. Tota tarkoitan itsekin, että siihen pieneenkin hyötymahdollisuuteen tarttuu kun haittaa ei ole, eikä riittävää näyttöä haitoista ole. Eihän vitamiineja ja ravintolisiä kukaan syö kilokaupalla, turvarajat on korkeita. Statiinien haitoista on enemmän tietoa ja todisteita, miten ne on tuhonneet terveyden. Ja niitä määrätty terveille ihmisille. Vitamiinien ja ravinteiden puute on myös tuhoisaa ja monen sairauden taustalla. Tämä on ihan itse empiiristesti havaittu D3n nauttimisen aloittamisen jälkeen. Loppui antibioottiralli siihen. Ravinteet ja vitamiinit on elintärkeitä ja just kuten totesit, jonkun ruoka-aineen kuten maitotuotteiden sopimattomuus tai muu syy vältellä jotain aiheuttaa puutteen joka pitää korvata ravintolisällä.
Itsellä varmaan b-ryhmän puutosta kun en syö paljon lihaa enkä juuri viljatuotteita, jotka aiheuttaa itsellä ruokatorven ja mahalaukun tulehdusta. Ennen ei viljasta tällasia tullut, joten liekö ne myrkyt syynä, eikä vilja itse. Voi olla iho-ongelmankin taustalla. Joten otan vielä beet varmuuden vuoksi tähän palettiin. Pussittelun aikana tämäkin hoitui. Paljon nälempi on nyt kuin pussien kanssa. Joutuu varmaan korvaamaan iltaruoan pusseilla kun illat alkaa olla hiton vaikeita.No itsellä on kyllä syy noiden lisäravinteiden syöntiin kun lääkkeet ja sairaudet vaikuttavat.
Oletko muuten ollut keliakiatestissä? Ihokeliakia on ikävä vaiva.
B12 on ongelmana lähinnä vanhuksilla ja meillä metformiinia käyttävillä diabeetikoilla. Ei niitä vitamiineja ole mitenkään hirveästi puhdistetussa viljassakaan ja viljan käyttö on muutenkin nykyisin niin vähäistä että ei viljat ole enää niin oleellisessa osassa kuin ennen. Vehnäjauhossa on esimerkiksi niasiiniekvivalenttia 3.1 mg/100 g ja kun sitä pitäisi saada jotain 16 mg päivässä niin ei se puhdistettu vilja ole erityisen hyvä lähde. Vähän sama juttu muiden B-vitamiinien suhteen. Viljaa syödään noin 80 kg vuodessa eli 220 g päivässä eli B-vitamiinien tarpeesta tulee aika pieni osa viljoista.
Ei viljoissa ole tapahtunut isompia muutoksia vuosikymmeniin. Nykyään käytetään lannotteitakin vähemmän ja kasvinsuojeluaineissakaan ei ole tapahtunut mitään radikaalia muutosta.
- veijoanaurattaayhä
Ylläpidon vajakki on siivonnut sivulta asiallisia kirjoituksia
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882