Suojalasit merellä?

Slalomia.merellä

Onko joku palstalainen käyttänyt laskettelulaseja tai vastaavia purjehtiessaan? Olen miettinyt, että ne voisivat olla aurinkolaseja parempi varuste sateessa.

22

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LLHH---

      Tyopaikalta napatut taktiset lasit ajavat loistavasti asian. Normituulessa/kuivalla kelilla jonkun verran yliampuvat, mutta kovassa tuulessa & sateessa toimivat loistavasti. Useimpiin malleihin voi vaihtaa linssit riippuen auringosta.

    • Purjeveneen kanssa en ole käyttänyt, mutta pulpettiveneen kanssa kovassa viimassa ja kylmässä ilmassa ne on mulle välttämättömät. Käytän yleensä mahdollisimman peittäviä tummennettuja uv-suojattuja työlaseja. Niiden ongelma on lähinnä linssien alttius naarmuuntumiselle. Ne kuitenkin suojaa viimalta paremmin kuin aurinkolasit. Laskettelulasit tulisivat kysymykseen pakkasella ajettaessa. Huppu päässä vähentää myös viimaa.

      • Jeanneau37

        Käytettiin laskettelulaseja keväällä kun tuotiin vene Ruotsista. Vastatuulessa ja lumisateessa olisi mahdotonta muuten, varsinkin kun tultiin Hankoon jälkeen sisäväylälle.


    • 36ft

      Kyllä on ollut vesisateessa laskettelulasit. Helpottaa kummasti katselua eteenpäin.

    • PerheMyrskyPurjehtija

      ja snorkkelin kanssa helpompi hengittää, kun purjehtii isossa terävässä aallossa, elämän lanka piukalla...

      • airistoaristiinrastiin

        Sekä märkäpuku, jonka voi kastella sisäpuolelta. Varsinkin helteellä ehdoton. Käyttääkö sitten räpylöitä, on makuasia.


      • greenExtremeSail
        airistoaristiinrastiin kirjoitti:

        Sekä märkäpuku, jonka voi kastella sisäpuolelta. Varsinkin helteellä ehdoton. Käyttääkö sitten räpylöitä, on makuasia.

        Räpylät ovat hyvä lisä, kun hakee extrem kokemusta. Hyppää välillä laidan yli ja ui purren kiinni.


      • tasamäessä

        Tänään laskettelulasit on hyvä varuste, kun pujottelee lateraaliviitoilla merkittyä tasarinnettä.


    • tonttuuukkooo

      kuka käyttää aurinkolaseja sateella?? sateenvarjo olis parempi

      • Töttörööööö

        Käytän hitsausmaskia. Suojaa sateelta ja tuulelta ja tarvittaessa tummuu nopeasti.


    • ValopäätPimeinä

      Kymmenestä vastauksesta kuusi on viisastelijoilta, jotka luultavasti eivät ole koskaan olleet sateessa vesillä. Normitulos tällä palstalla.

      • vakavaseilori

        Loiskiehuntaa on aina mutta parempi palstalla kuin torilla riehumassa...


      • Valopäääää

        No onhan toi kysymyskin nyt ihan vitsi. Mitä järkeä tuommoista on kysyä, kannattaisko ihan vaan kokeilla jos asia mietityttää. Itsekriittisyys on ihan terveellistä ja tarpeellista. Ja joo, olen veneilly koko ikäni kaikenlaisissa keleissä.


      • ValopäätPimeinä
        Valopäääää kirjoitti:

        No onhan toi kysymyskin nyt ihan vitsi. Mitä järkeä tuommoista on kysyä, kannattaisko ihan vaan kokeilla jos asia mietityttää. Itsekriittisyys on ihan terveellistä ja tarpeellista. Ja joo, olen veneilly koko ikäni kaikenlaisissa keleissä.

        Se kokeileminen edellyttää, että on sellaiset lasit. Miksi oletat, että kysyjällä olisi?

        Minullakaan ei ollut, mutta kerran sattui veneeseen mukaan kaveri, jolla oli. Hämmästelin asiaa mutta lainasin niitä häneltä, kun osui ikävä ajokeli. Totesin hyväksi ja ostin itsellenikin sellaiset. Mutta ilman sitä tapausta en olisi ostanut, koska en laskettele.

        Minusta tuollaiset kysymykset ovat erittäin järkeviä. Aiankin järkevämpiä kuin mennä tuhlaamaan rahaa tietämättä, onko hankinnasta edes teoriassa mitään hyötyä.


      • Ruorimies

        Todellakin, kesällä OIKEAT UV-suojatut lasit, vaikka maksaakin enemmän. Aurinkoisessa säässä silmät saa 2 X enemmän UV-säteilyä, kuin maissa. Huomaa jos ei ole ollut, silmät ikäänkuin täynnä 'hiekkaa' seuraavana aamuna.
        Halppis aurinkolaseissa, pupillit myös suurenee ja ottaa sitten UV:ta kunnolla.

        Hyvät suojalasit kuuluu ruorimiehen vakiovarustukseen. Huonolla syyskelillä kryysatessa räntäsateessa sen huomaa. Näät kompassisuunan ja muut navi vehkeet. Ilahduttavaa on myös nähdä, mastonhuipuissa Elmontulet.


    • ValopäätPimeinä

      Ja aloittajalle se varsinainen vastaukseni: ihan toimiva ratkaisu, olen käyttänyt usein.

    • Ilmanmuutaerilaseja

      Juu ja itse myös moottoripyöräilijän laseja käytän. Mulla on useita erilaisia laseja eri olosuhteisiin veneessä aina mukana. Pari eri tummuutta ja sävyä aurinkolaseja, keltaiset sumu/sadelasit ja sitten moottoripyöräilijän umpinainen lasit kovaa keliä varten. Laskettelulasit on varmasti myös hyvät.

      • turvallisuus.ennen.kaikk

        Mulla on myös moottoripyöräkypärä, ohjaus kun on vielä hakusessa, niin puomi välillä viuhuu pirun vaarallisen näköisesti. Ja navigointipöydän ääressä on tiimarit.


    • Spectacle
      • Dididkkr

        Itse käytän puolipakosta polarisoituja laseja kun niitä saa lasien alareunan ikänäkölinsseillä. Mielummin käyttäisin polarisoimattomia kun polarisoiduilla mittarien ja plotterin lukeminen hankaloituu. Polarisoivan linssin tuoma hyöty on aika vähäinen tuohon haittaan verrattuna.


    • toppatakki.helteellä

      aurinkolasit sateessa?!?!?
      kas kun ei hitsausmaski.

      • SailingMaster

        Jollainhan silmiä täytyy suojata naamalle tulevasta sateesta varsinkin vastatuulessa. Laskettelulasit saattaisivat olla hyväkin ratkaisu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe