Priuksen akku

Kauankovielä

Pohdin tässä että minkälaisia kilometrejä voi odottaa Priuksen akun hyvin hoidettuna kestävän? Ja paljonko uusi maksaa?

Yritän vaan laskea että kauanko pitää ajaa hybridillä että ehtii tienata akun hinnan. Laskelmien mukaan se olisi noin parisataatuhatta kilometriä?

27

9373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akkutakuu 350 000km. kestää se akku miljoonankin kuten takseissa on kestänyt, eli ei tarvitse vaihtaa koskaan.

      • Oosch

        Valloissa kestoikä on vaihdellut 150k-1M välillä. Koko akkua ei tarvitse kuitenkaan vaihtaa, ellei välttämättä halua asioida marmorilla. Voi vaihdattaa vialliset kennot.


      • kysynpä.vaan
        Oosch kirjoitti:

        Valloissa kestoikä on vaihdellut 150k-1M välillä. Koko akkua ei tarvitse kuitenkaan vaihtaa, ellei välttämättä halua asioida marmorilla. Voi vaihdattaa vialliset kennot.

        Mistähän sinä tiedät ne vialliset kennot ilman marmorilla käyntiä?


      • Oosch

        Vink: akkuliike. Googlaa esim pistokehybridi. Ajoakku koostuu kennoista ja marmorilla vaihdetaan koko paketti. Akkuliikkeessä mitataan kennojännitteet ja uusistaan rikkoutuneet. Tasapainoitetaan ja hyvää matkaa. Youtubessakin on kuvattu kennojen vaihto.


    • kai.ne.kestää

      Nettiautossa on paljon melko vähänajettuja vanhoja Priuksia, joten akun kestoista ei niistäkään vielä tiedä. Yhteen 488 tkm ajettuun on uusittu akku.

    • NimellinenTakuu

      Tosin akut menettävät tehoaan jo muutamassa vuodessa ja vasta kun niiden teho on laskenut alle 45 prosentin niin sen jälkeen voi tulla takuu vastaan.

      • Anonyymi

        7 vuotta / 100 tkm ja plugin akusta häipynyt 25%


    • Missämiljoonaprius

      Eli kulutus lisääntyy vääjäämättä kun akku vanhenee. Moottori käy useammin ja etenkin talvella.

      En suosittele että peukaloitte akun keinoja itse.

      Onko noita miljoonan jaettuja priuksia paljonkin myynnissä? Alkuperäisellä akulla :D

    • OikeaaTietoa
      • Kiitoslinkistä

        Hölmöä ja pelokasta nähdä kaikkialla trolleja. Tyypillistä Hän on hommaa. Sen sijaan linkkisi oli asiallinen ja informatiivinen: akku kestää siis oletettavasti pitempään kuin auto.


      • Toisinajelija
        Kiitoslinkistä kirjoitti:

        Hölmöä ja pelokasta nähdä kaikkialla trolleja. Tyypillistä Hän on hommaa. Sen sijaan linkkisi oli asiallinen ja informatiivinen: akku kestää siis oletettavasti pitempään kuin auto.

        NiMH-akusto mallia Toyota Prius: 53 kg, energiakapasiteetti 1,7745 kWh (273 V × 6,5 Ah = 1,7745 kWh). Akusto painaa siis 29,9 kg yhtä kilowattituntia kohden, 29,9 kg/kWh.

        Li-Ion-akusto mallia Tesla S: 540 kg, energiakapasiteetti 85 kWh. Tekee 6,35 kg/kWh.

        (Teslaan on saatavissa 70, 85, 90 ja 100 kWh:n akkupaketteja)

        Ei tarvitse olla kummoisetkaan tiedot tekniikasta tajutakseen, ettei Teslan suorituskykyä ja toimintasädettä olisi millään kyetty toteuttamaan NiMH-akkutekniikalla. Kapasiteetiltaan riittävästä akustosta olisi tullut aivan liian kookas ja painava: auton omapaino olisi reilun kahden tonnin sijasta jo lähempänä viittä tonnia...

        Toyotan NiMH-akkutekniikan puolesta puhuu lähinnä halpuus. Kalliimpi ja vaativampi Li-ion-tekniikka on autokäytössä(kin) useimpien muiden ominaisuuksien osalta ylivoimaista siihen verrattuna.

        Tällä en tahdo suinkaan sanoa, ettei NiMH-akkutekniikkakin riitä polttomoottorista varsinaisen käyttövoimansa ammentavaan hybridiajoneuvoon. Suorituskykyiseen ja pitkälle pötkivään täyssähköautoon vain on pakko valita eri eväät.

        Teslakin muuten antaa Li-ion-akustolleen 8 vuoden takuun.

        En puhu edellä olevassa Teslan puolesta enkä Toyotaa vastaan. Ajan itse 1,5-tonnisella automaattivaihteisella farkunrohjakkeella, jota vie pelkkä 115 kilowatin tehoinen bensaturbomoottori.


      • Oosch

        Minäkin suhtaudun NiMH-akkuihin SER-romuna. Perusteluna se että omissa halvan pään porakoneissa NiMH-akut kuolivat vuodessa tai kahdessa. Li-ion kalustoon siirtymisen jälkeen akut ovat pelanneet kolme vuotta ilman että olisin havainnut kapasiteetin hiipumista. NiMH-kennoilla 5-6-7 Ah akut kannettaviin sähkötyökaluihin olisivat olleet mahdottomia. Li-ion-tekniikalla ovat kaupoissa. Hyundai Ioniqissa on Li-ion akut. Toisaalta Hyundain kaksoiskytkinvaihteiston toiminta epäilyttää Suomen ilmastossa.


      • Anonyymi
        Toisinajelija kirjoitti:

        NiMH-akusto mallia Toyota Prius: 53 kg, energiakapasiteetti 1,7745 kWh (273 V × 6,5 Ah = 1,7745 kWh). Akusto painaa siis 29,9 kg yhtä kilowattituntia kohden, 29,9 kg/kWh.

        Li-Ion-akusto mallia Tesla S: 540 kg, energiakapasiteetti 85 kWh. Tekee 6,35 kg/kWh.

        (Teslaan on saatavissa 70, 85, 90 ja 100 kWh:n akkupaketteja)

        Ei tarvitse olla kummoisetkaan tiedot tekniikasta tajutakseen, ettei Teslan suorituskykyä ja toimintasädettä olisi millään kyetty toteuttamaan NiMH-akkutekniikalla. Kapasiteetiltaan riittävästä akustosta olisi tullut aivan liian kookas ja painava: auton omapaino olisi reilun kahden tonnin sijasta jo lähempänä viittä tonnia...

        Toyotan NiMH-akkutekniikan puolesta puhuu lähinnä halpuus. Kalliimpi ja vaativampi Li-ion-tekniikka on autokäytössä(kin) useimpien muiden ominaisuuksien osalta ylivoimaista siihen verrattuna.

        Tällä en tahdo suinkaan sanoa, ettei NiMH-akkutekniikkakin riitä polttomoottorista varsinaisen käyttövoimansa ammentavaan hybridiajoneuvoon. Suorituskykyiseen ja pitkälle pötkivään täyssähköautoon vain on pakko valita eri eväät.

        Teslakin muuten antaa Li-ion-akustolleen 8 vuoden takuun.

        En puhu edellä olevassa Teslan puolesta enkä Toyotaa vastaan. Ajan itse 1,5-tonnisella automaattivaihteisella farkunrohjakkeella, jota vie pelkkä 115 kilowatin tehoinen bensaturbomoottori.

        Tiedoksi että Toyotalla on käytössä hybridi autoissa sekä NiMH että LioN akkuja. Riippuen siitä mikä malli on kyseessä ja mihin maanosaan autoja viedään.


    • Kahdensadantuhattamenee

      Ei taida Tojolla mennä miljoonaa. Siinä kohtaa olisi neljäs kori ja akku ja ainakin neljäs moottori menossa.

      • Mittarissa_26600_km

        Onko tuo automaailman versio kuuluisasta Ovaskaisen ikivanhasta kirveestä? Siitä, johon oli vaihdettu neljästi varsi ja kerran terä...


      • Anonyymi

        Helposti menee miljoona. Kaks kertaa vaihdettu akut ja kerran kori.


    • Vaivielämiljoona

      Katsoin huvikseni Nettiautosta niin eniten ajetujaetulla oli mittarissa alle puoli miljoonaa. Akku vaihdettu toki.

      • Outoaetteilöydy

        Autotallissa oli kaikki alle 400 tuhatta jaettuja. Miljoona-hybridit lienevät Afrikassa tai pohjois-Karjalassa?


      • Alle400

        Koeta parantua pahoinvoinnistasi. Tämä on tilanne isoimmilla autopalstoilla: vain yksi yli 400t km ja siinäkin alku vaihdettu. Tee itse johtopäätökset. Yksittäistapauksia kyllä löytyy niitä lienee turha ruveta yleistämään.


    • Mielenrauhaa.kaikille

      Se 350 tkm akkutakuu on enimmillään 23 merkkihuollossa käynnin päässä.

      • Selvitävaan

        No mistäs se paljastuu ja kenelle ja mitä sitten tapahtuu?

        Mikset vaikka laita omia yhteystietojasi niin mennään vaikka ajamaan kilpaa. Lupaan ja vannon että olet minun puoleltani ihan turvassa.


    • NHW2

      370 000 ja ei oo vielä akku hajonnut tai merkkejä siitä... 12v akku jännite on laskenut 10,1v mutta käynnistyy silti :D

    • Anonyymi

      Itävallassa on Wien Taxi konsernilla käytössä Toyota Priuksia takseina. Niillä ensimmäisillä on ajettu jo yli 1,3 milj. kilometriä. Kokeilevat pääseekö niillä yli kaksi miljoonaa kilometriä. Yritys oli ensimmäisiä joka otti ammattikäyttöön Toyotan hybridi autoja euroopassa. Hyvin ovat palvelleet vaikka ensimmäisissä on vain 1,5L polttomoottori. Toyota akku paketti ei ole kallis niin kuin moni luulee. Jos jokin asia mietityttää Toyotan hybridiautoissa niin kannattaa olla yhteydessä heihin koska tietävät kokemusperäisesti huomattavasti enemmän Toyotan hybridi autoista kun me täällä Suomessa.

    • Anonyymi

      Yhden asian unohdatte puhuttaessa akkujen kestosta. Se mitä jalometalleja akku sisältää on hyvin vähän merkitystä akun käyttöikään. Kaikkein tärkein asia akun kestoon vaikuttaa se miten sitä ladataan ja päästetään purkautumaan. Akkua ei saisi koskaan päästään täysin tyhjäksi eikä vastaavasti saisi koskaan ladata täysin täyteen. Ymmärtääkseni Toyota on ratkaissut ongelman niin että autossa on ajoakun varaustilan säätö laite joka säätelee akun varaustilaa 20 -80% välillä joka on optimaalinen akun käyttöiän kannalta. Sen takia antavat akkutakuun uusille hybridi autoilla 10v/350.000 km.

    • Anonyymi

      470 000 km kohdalla meni Toyota Prius (vuosimallia 2006) moottori vaihtoon. Ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa akustohäiriö: yhdessä kennossa häiriö ilmoituksia aiheuttama toiminta alenema poikkeama muihin kennoihin nähden ilmeni vasta 540 000km kohdalla kovien pakkasten aikana tänä talvena 2021. Huomiona vielä että auto ulkosäilytyksessä eli aina kylmäkäynnistykset eikä moottorin lohkolämmitystä ole. Ei ruosteongelmia.

      • Anonyymi

        Mistä kohtaa petti moottori?


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin asia on

      Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      36
      4982
    2. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

      Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      32
      2693
    3. Örebro kuolleet lisääntyy.

      Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.
      Maailman menoa
      189
      1624
    4. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

      Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1419
    5. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

      https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      138
      1351
    6. J. Et tullut.

      Ei se mitään. Perjantaina tulee joku muu. M.
      Ikävä
      183
      1133
    7. Varo sisältöpaljastuksia! Tämän naisen bachelor-Joonas valitsi - Oliko valittu Monica vai Vivianna?

      Joonaksella on kaksi naista jäljellä. Mutta valitsiko bachelor kahdesta naisesta Monican vai Viviannan? Oliko mielestäsi
      Bachelor
      24
      1120
    8. Trump - otan Gasan haltuun nyt

      USA miehittää Gazan alueen ja rakentaa siitä uuden upean alueen aurikoiseen Israeliin. Väkivaltainen alkuperäisväestö h
      Maailman menoa
      263
      933
    9. Kemettikö lommauttaa

      Kemettikö lommauttaa, kuulinpahan vain. Toivottavasti nyt kuitenkin murheenryynit ,tupakoivat laiskimukset poistetaan.
      Suomussalmi
      24
      913
    10. Tiistaipäivää pakkastakin on

      Hyvää päivää huomentakin. Olin vähän kaupungilla käymässä 😊❤️🌞❄️☕
      Ikävä
      196
      824
    Aihe