Tsh alle alarajan

Kokem

Heips.. Onko kellään kokemuksia? Lievästi oli tsh alle alarajan.. alaraja on 0.5 ja verikokeeni näytti 0.47. Voiko olla vain joku väliaikainen juttu?
Hiuksia lähtenyt normia enemmän, väsymystä ja iltaisin voimattomuutta/ uni ei tee pirteää oloa, sydämen tykytystä, jatkuvaa janoa, käsien tärinää.. ei niin voimakasta kuitenkaan, että ihan olisin kuitti ja loppu.
Lääkäri nyt meinasi, ettei noin pieni heitto niin haittaa. Enempi oireen mukaista hoitoa, jotain beetasalpaajaa tykyttelyyn, jos sydänfilmi ok.
Jotenkin mietin onko muillakin hoito vastaavaa? Voiko arvo vain hetken heittää ja voimat palautuu?

10

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hashimoto

      Mulla toi arvo on ihan ok. Sulla taas voisi oireiden puolesta olla vaikka liikatoimintaa. Nyt pitäisi mitata T4V ja T3V seuraavaksi. En muutenkaaan ymmärrä miksi lääkärit monesti mittaavat vain TSH:n, säästösyistä? Beetasalpaajaa tosiaan käytetään tykytyksiin. Sekin on kyllä ihan mahdollista, että kilppari vähän aikaa kenkkuilee ja palautuu normaaliksi. Riippu vähän syystä, onko tulehdus vai mikä. Oletko havainnut laihtumista tai ruokahalun muutoksia tai pahoinvointia?

      • Kokem

        Liikatoimintaa vissiin meinasikin.. En tiedä otettiinko tuo t4v arvo. Jos otettiin, niin se oli kai ihan ok.. Enempi on kyllä ruokahalu huono. Jospa menisi vaan ohi ajan kanssa


      • Hashimoto

        Hyperkalsemia voisi tulla kyseeseen eli kalsium olisi paikallaan mitata. Kauanko oireita ollut? Osaatko sanoa mitä kaikkia labroja on otettu?


      • Kokem

        Ei tuota otettu, mutta sokerit kyllä ainakin myös. Mutta jos sit näillä menen, toivon parempaa oloa ja näkee myöhemmin mitä eteen tulee..


      • means_nothing

        Monien asiantuntijoiden mielestä TSH-alarajaa ei tarvitsisi määritellään ollenkaan.
        Joskus harvoin TSH nollilla viittaa liikatoimintaan, mutta vain T3v kertoo oikeasti.

        Kokeneen Anthony Toftin mukaan oikein lääkityllä TYYPILLISESTI on TSH 0.2-0.5
        Ilvesmäki ja Välimäki kertovat että joskus oltava nollilla. Samoin Mitsuru Iton tiimi:
        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28056660


    • mitata.pitää

      Sinulla saattaa olla alkava liikatoiminta tai Hashitoksikoosin alkuvaihe. Jos on Hashitoksikoosi niin liikatoimintaepisodi menee ohi ja kääntyy vajaaksi. Jos on alkaa "oikea" liikatoiminta niin silloin liikatoiminta pahenee ajan mittaan.

      Vasta-aineet näyttäisivät mistä on kyse, ja tietysti T4V ja T3V pitää mitata. Vasta-aineet jotka pitäisi mitata ovat TPOab, TyglAb ja TSHRab.

      • Alkup

        Noita vasta-aineita ei mitattu ole, eikä t3v-tä.. t4-v oli 14, eli ihan normaalin rajoissa.
        Sain beetasalpaajaa tykytykseen ja käsien tärinään, ja kokeilen nyt olisiko apua. Jatkuvana kuurina en voi niitä syödä, kun verenpainekin sen verran matala..
        Kahden kuukauden päähän sain kontrolliajan verikokeseen, niin hyvä että seurataan tilannetta!


    • lapsenasairastunut

      Minulla oli Tsh 0,55,mikä on minulle alhainen arvo.oloni kannalta paras arvo on 1,55.Minua palelee,se on jotain tavatonta sisäistä palelua,peitot ei riitä!Ajattelin hieman laskea lääkitystä.Myös muistiin vaikuttaa siten että en pysty painamaan mieleeni asioita.Esim.kun lähden lenkille,katson kelloa,mutta hetken päästä en muista paljonko se oli kun lähdin lenkille.Minulla on ollut Thyroxin-lääkitys 47v,ja olen nyt käyttänyt FitLine lisäravinteita,jotka sisältää B-vitamiineja.hivenaineita,mineraaleja,magnesiumia.Alussa sanottiinkin että tukevat kilpirauhasen toimintaa,ja että voi joutua vähentämään lääkitystä.

      • Hashimoto

        Tärkeämpää olisi nyt tietää T4V ja T3V arvot kuin TSH. Syitä palelulle voi olla monia, esim. muunto-ongelma em. mainituissa hormoneissa tai sitten vaikkapa anemia. Muita oireita?


      • TSH_on_arvailua

        TSH 1.55 on lääkitylle liikaa jopa Endoyhdistyksen suosituksen mukaan.
        Samoin maintun prof Toftin ja tuhansien potilaiden mielestä.
        Oireiden perusteella pitäisi lääkitystä lisätä.

        Onhan nelikko ferritiini-B12-D-folaatti selvitetty?
        Onhan edes TPOab otettu? Jos an autoimmuunityreoidiitti, lievittävät tiukka gluteenittomuus ja 200µg seleeniä päivittäin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1406
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1243
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1170
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1032
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      39
      920
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      780
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      776
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      757
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      652
    Aihe