Är jag finlandssvensk eller inte?

osäker

Hej!

Jag är en 16-årig flicka från en nästan helt finskspråkig ort. Jag gick grundskolan på svenska i stadens enda svenskspråkiga skola och studerade alltså svenska som modersmål, men officiellt i magistraten är mitt modersmål finska. Fick 9 av modda på avgångsbetyget, så jag anser nog att jag kan svenska flytande.
Vi pratar främst finska hemma, men jag har också några finlandssvenska släktingar. Nu går jag på ett finskspråkigt gymnasium, men ändå brukar jag läsa böcker och tidningar på svenska och prata med mina vänner som vill/kan svenska. Det känns som om svenska är en del av min identitet.

Normalt brukar man ju definiera att en finlandssvensk = en person som har svenska som modersmål, men hur anser ni andra i mitt fall? Slutligen är det ju troligen så att om man känner sig som finlandssvensk är man det men det skulle vara roligt att höra era åsikter. Hur är det?

5

182

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dittegetval

Om du känner dig som finlandssvensk så är det ok, I vår familj med två hemspråk och tre barn, så valde två som vuxna att vara svenskspråkiga och en finskspråkig.

• svenskspråkigfinländare

Man kan ju inte registrera sig som tvåspråkig.Man måste välja själv.

• derasåsikt

Vad säger din familj, om resten av familjen är finskspråkig ?

• osäker

De är helt okej med saken, slutligen får jag ju tacka dem att jag fått grundskoleutbildningen på svenska! :)

Tack för era svar, behövde nån slags "bekräftelse" för att kunna kalla mig själv finlandssvensk... Tror att vid min ålder söker man ännu lite på sig själv och vill veta vem man riktigt är

• tummenupp
        osäker kirjoitti:

De är helt okej med saken, slutligen får jag ju tacka dem att jag fått grundskoleutbildningen på svenska! :)

Tack för era svar, behövde nån slags "bekräftelse" för att kunna kalla mig själv finlandssvensk... Tror att vid min ålder söker man ännu lite på sig själv och vill veta vem man riktigt är

Lycka till !Du kan vara glad som fått två språk(antar att du klarar dig lika bra på finska ) lyfter också på hatten för dina föräldrar som gjort det möjligt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      214
      1789
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      143
      1493
    3. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      78
      1398
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      57
      1226
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      9
      1210
    6. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      74
      1105
    7. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      109
      1029
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      990
    9. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      890
    10. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      55
      882
    Aihe