Diak Helsinkiin

Saasnähdätaas

Oisko paikalla joku, joka ois käyny joskus aiemmin Diakin valintakokeessa
( sosionomi)? Mitähän tuo kirjallinen osio pitää sisällään? Itse olen ollut kauan sitten soten valintakokeessa. Tuolloin pääsin sisään ja nyt on alalta jo vuosien työkokemuskin. En kyllä vaan tuosta kokeesta paljoakaan muista. Rautalangasta piti vääntää pupun pää. Se jäi mieleen. Oli myös haastattelu. Kirjallinen osio sisälsi mm. matemaattisia päättelytehtäviä. Onkohan Diakissakin odotettavissa jotain tällaisia juttuja??!!

2

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Djp

      Mun kaveri haki viime syksynä Diakiin sosionomiksi. Silloin kirjallisessa osiossa piti kirjoittaa, miksi hakee sosionomiksi. Tänä vuonna saattaa tietty olla erilainen kirjallinen osio, kohta selviää. :)

    • Sh2017

      Olin keväällä 2017 pääsykokeessa Helsingin Diakissa.

      Ensin oli kirjallinen koe, joka koostui matikan osiosta ja esseekysymyksestä. Matikka oli tätä tasoa: http://www.aikuiskoulutuksenvoima.fi/pages/matematiikka/soteli.html eli omasta mielestä paljon helpompi kuin se esivalintakokeen matikka. Matikasta tuli saada vähintään 50% oikein tai muuten koko koe hylätään. Sen jälkeen tuli essee, ja kysymys oli tämän tyyppinen "mitä haasteita sosiaali- ja terveysalan työntekijöillä tulee olemaan tulevaisuudessa?" ja piti vastata sen alan mukaan, mihin oli hakemassa (mulla oli sairaanhoitaja). Molempiin oli aikarajat, en nyt muista kuinka paljon, matikan osion oli paljon lyhyempi.

      Sitten oli ryhmähaastattelut, eli jos sukunimen alkukirjain on aakkosten loppupäässä niin odottelua saattoi olla monta tuntia. Ryhmähaastatteluissa oli kolme opiskelijaa ja kaksi opettajaa seuraamassa keskustelua. Meillä oli taisi olla kolme kysymystä, mitkä kolmistaan käytiin läpi ja opettajat vaan seurasivat keskustelua sivusta. Kysymykset olivat tyyliin "miksi olet hakenut diakiin opiskelemaan" ja "miksi meidän pitäisi valita sinut" ja "mitä mieltä olet siitä että paperittomat turvapaikanhakijat käyttävät Suomen sosiaali- ja terveyspalveluita".

      En päässyt diakiin, mutta toiseen kouluun pääsin varasijoilta. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. 80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe