Sevener 32 purkkareista löytyy aika niukasti tietoa, olisiko jollakulla sattumoisin omakohtaisia kokemuksia kyseisestä veneestä?
Venelehdessä on aikoinaan kritisoitu luovikärkkäyttä, mutta ilmeisesti testissä ollut yksilö oli ainakin jossain määrin prototyyppi, ja venettä on mahdollisesti modifioitu aikojen saatossa. Millainen vene on siis purjehtia? Onko pahastikin luovikärkäs? Ilmeisesti mikään äärimmäisen nopea vene ei ole kyseessä ja vissiin aika raskas. Liikkuuko kevyellä tuulella?
Veneessä on ilmeisesti isot tankit sijoitettu keulaan. Miten vene käyttäytyy aallokossa?
Muutkin kokemukset ja tiedot kiinnostaa. Onko jotain rakenteellisia ongelmia tai tyyppivikoja?
Ylipäätään veneestä tai sen valmistajasta sepes-marinista ei löydy tietoa. Sattuisiko joku tietämään monta venettä aikoinaan on tehty ja milloin tuotanto on loppunut?
Sevener 32
8
889
Vastaukset
- Zehnborste
Ensimmäinen sarja oli 5 venettä!
- Se32
Ensimmäinen ja ainoa sarja. Sevenerit valmistettiin ilmeisesti sillä ajatuksella, että muista aikalaisista poiketen se oli veistämöltä lähtiessään "täydellisessä" purjehduskunnossa. Lisävarustelistalta ei siis lähtökohtaisesti tarvinnut ruksia mitään, vaan vene sisälsi kaikki purjehdukseen tarvittavat varusteet, purjeista lähtien. Valmistusfilosofia johti korkeaan myyntihintaan, eikä tuntemattoman suunnittelijan piirtämät Sevenerit koskaan löytäneet ostajiaan.
Veneet ovat tukevaa tekoa, painoa on 5 tonnia. Pohjan umpilaminaatti on paksua ja runko on vesilinjasta ylöspäin kerrosrakennetta. Pohjarakenne on tukeva ja pilssikaivo syvä. Sisustuksessa on käytetty paljon massiivipuuta.
Luovikärkkäyttä on jälkeenpäin pyritty korjaamaan muutamallakin tavalla. Toisissa veneissä etupurjeen halssikulmaa on viety eteenpäin aivan veneen keulaan asti, kun taas toisissa veneissä on lyhennetty puomia. Veneissä on hieman yksilökohtaisia eroja myös sisutuksen osalta. - Ahab
Se32 kirjoitti:
Ensimmäinen ja ainoa sarja. Sevenerit valmistettiin ilmeisesti sillä ajatuksella, että muista aikalaisista poiketen se oli veistämöltä lähtiessään "täydellisessä" purjehduskunnossa. Lisävarustelistalta ei siis lähtökohtaisesti tarvinnut ruksia mitään, vaan vene sisälsi kaikki purjehdukseen tarvittavat varusteet, purjeista lähtien. Valmistusfilosofia johti korkeaan myyntihintaan, eikä tuntemattoman suunnittelijan piirtämät Sevenerit koskaan löytäneet ostajiaan.
Veneet ovat tukevaa tekoa, painoa on 5 tonnia. Pohjan umpilaminaatti on paksua ja runko on vesilinjasta ylöspäin kerrosrakennetta. Pohjarakenne on tukeva ja pilssikaivo syvä. Sisustuksessa on käytetty paljon massiivipuuta.
Luovikärkkäyttä on jälkeenpäin pyritty korjaamaan muutamallakin tavalla. Toisissa veneissä etupurjeen halssikulmaa on viety eteenpäin aivan veneen keulaan asti, kun taas toisissa veneissä on lyhennetty puomia. Veneissä on hieman yksilökohtaisia eroja myös sisutuksen osalta.Jes, kiitos tiedosta. Onko tietoa ovatko korjaustoimenpiteet auttaneet luovikärkkäyteen? Ainakin puomin lyhentäminen pienentää purjepinta-alaa ja vene ei ilmeisesti alunperinkään ollut erityisen ripeä?
- Sevener2
Meillä on Sevener nro 2 ollut 17 vuotta. Siinä puomia todennäköiseti jo veistämöllä lyhennettiin. Vene käyttäytyy puuskissakin maltillisesti. Puomi ylettyy mukavasti juuri ratin etupuolelle, joten se ei uhkaa kuskin päätä edes vahinkojiipissä ;).
En pidä purjealan pienenemistä ongelmana, koska nopeus ei ollut meille mikään hankinnan kriteeri. Kevyissä tuulissa raskas vene on hidas. Ohituksiin saa tottua, mutta kyllä sen itsetunto kestää. Hitaushan on myös suhteellista, koska 32 jalkainen vene on nykyään lyhyt. Tasapohjaiset, pystykeulaiset pitkän vesilinjan omaavat, kevyet rungot ja iso purjepinta-ala on tietysti nopea yhdistelmä. Eri asia on sitten, kun tuulee...
Sevener kulkee 5-7 kn 4-5 m/s tuulista alkaen tietysti tuulen suunnasta riippuen. Meille se riittää. Rullalla on 110 % fokka, jolla mennään valtaosa ajasta. Mukana on usein myös 1 genoa, mutta kevyissä myötäisissä yleensä genaakkeri kuljettaa.
Kovimpia tuulia varten isossa meillä on kolme reiviä. Kun etupurjetta rullaa muutaman kierroksen sisään, niin merellä on mukavaa kovemmassakin kelissä. Ja tuulestahan Sevener tykkää. Meno on kuivaa ja leveä perä kantaa hyvin aallokossa.
Polttoainetankki oli alunperin patarautaa ja sijaitsi keulassa etummaisena. Uusi 100 litran pönttö hitsattiin rosterista ja sijoitin sen takalaatikkoon paapuurin puolelle pystyyn. Saman kokoisen septitankin sijoitin styyrpuurin puolen laatikkoon ylös rungon kylkeä vasten. Laatikkoon jäi silti hyvä säilytystila. Keulabunkan alle jäi 200 litrainen ruostumaton vesitankki. Sen ainoa ongelma on veden loiskinnasta lähtevä ääni, kun tankki on lähes täynnä. Onkohan pytystä jäänyt väliseinät pois? Manusluukkua kun ei ole, niin ei pääse tarkistamaan.
Vene ostettiin aikanaan rungon tukevuuden, rakennusmateriaalien laadukkuuden ja taitavan puusepäntyön takia. Sisällä seisomakorkeus riittää kohtalaisesti 180 senttiselle seilorille. Keulassa kaksi nukkuu mukavasti. Takakajuutan 120 senttinen ja 2 m pitkä vuode on tilava yhdelle ja sopiva kahdelle rakastuneelle. Kajuutan pöydän ääreen mahtuu kuusi nälkäistä kohtalaisesti ja neljä oikein väljästi. Vessa on avomerelle sopivaa, ahdasta mallia, mutta riittää hyvin tarkoitukseensa. Sitloodassa ratin etupuolella on hyvät paikat neljälle ja ratin takana kahdelle.
Veneellä on aiemmin ollut kaksi omistajaa. Ensimmäinen omistaja kävi veneellä Välimerellä. Toinen purjehti aktiivisesti Itämeren aluella. Meillä reissut ovat keskittyneet Saaristomeri-Tukholma -alueelle. - RikuJanhunen
Sevener2 kirjoitti:
Meillä on Sevener nro 2 ollut 17 vuotta. Siinä puomia todennäköiseti jo veistämöllä lyhennettiin. Vene käyttäytyy puuskissakin maltillisesti. Puomi ylettyy mukavasti juuri ratin etupuolelle, joten se ei uhkaa kuskin päätä edes vahinkojiipissä ;).
En pidä purjealan pienenemistä ongelmana, koska nopeus ei ollut meille mikään hankinnan kriteeri. Kevyissä tuulissa raskas vene on hidas. Ohituksiin saa tottua, mutta kyllä sen itsetunto kestää. Hitaushan on myös suhteellista, koska 32 jalkainen vene on nykyään lyhyt. Tasapohjaiset, pystykeulaiset pitkän vesilinjan omaavat, kevyet rungot ja iso purjepinta-ala on tietysti nopea yhdistelmä. Eri asia on sitten, kun tuulee...
Sevener kulkee 5-7 kn 4-5 m/s tuulista alkaen tietysti tuulen suunnasta riippuen. Meille se riittää. Rullalla on 110 % fokka, jolla mennään valtaosa ajasta. Mukana on usein myös 1 genoa, mutta kevyissä myötäisissä yleensä genaakkeri kuljettaa.
Kovimpia tuulia varten isossa meillä on kolme reiviä. Kun etupurjetta rullaa muutaman kierroksen sisään, niin merellä on mukavaa kovemmassakin kelissä. Ja tuulestahan Sevener tykkää. Meno on kuivaa ja leveä perä kantaa hyvin aallokossa.
Polttoainetankki oli alunperin patarautaa ja sijaitsi keulassa etummaisena. Uusi 100 litran pönttö hitsattiin rosterista ja sijoitin sen takalaatikkoon paapuurin puolelle pystyyn. Saman kokoisen septitankin sijoitin styyrpuurin puolen laatikkoon ylös rungon kylkeä vasten. Laatikkoon jäi silti hyvä säilytystila. Keulabunkan alle jäi 200 litrainen ruostumaton vesitankki. Sen ainoa ongelma on veden loiskinnasta lähtevä ääni, kun tankki on lähes täynnä. Onkohan pytystä jäänyt väliseinät pois? Manusluukkua kun ei ole, niin ei pääse tarkistamaan.
Vene ostettiin aikanaan rungon tukevuuden, rakennusmateriaalien laadukkuuden ja taitavan puusepäntyön takia. Sisällä seisomakorkeus riittää kohtalaisesti 180 senttiselle seilorille. Keulassa kaksi nukkuu mukavasti. Takakajuutan 120 senttinen ja 2 m pitkä vuode on tilava yhdelle ja sopiva kahdelle rakastuneelle. Kajuutan pöydän ääreen mahtuu kuusi nälkäistä kohtalaisesti ja neljä oikein väljästi. Vessa on avomerelle sopivaa, ahdasta mallia, mutta riittää hyvin tarkoitukseensa. Sitloodassa ratin etupuolella on hyvät paikat neljälle ja ratin takana kahdelle.
Veneellä on aiemmin ollut kaksi omistajaa. Ensimmäinen omistaja kävi veneellä Välimerellä. Toinen purjehti aktiivisesti Itämeren aluella. Meillä reissut ovat keskittyneet Saaristomeri-Tukholma -alueelle.Terve Sevener 2. Mistä olet saanut selville monesko sinun veneesi on? Kun se kiinnostaisi minuakin. Runkonumeron tiedän ja valmistusvuoden. Runkonumero on 843 ja valmistusvuosi 1985
- Sevener2
RikuJanhunen kirjoitti:
Terve Sevener 2. Mistä olet saanut selville monesko sinun veneesi on? Kun se kiinnostaisi minuakin. Runkonumeron tiedän ja valmistusvuoden. Runkonumero on 843 ja valmistusvuosi 1985
Hei. Meidän runkonumero on 842. Runko on siis leivottu vuonna 1984 kuten varmasti tuo numero kolmonenkin.
- tarjoustalosta
eikös Severin tee leivänpaahtimia, kahvinkeittiä ym halpis kodinkoneita?
- toinentollo
Kyllä tekee ja Severi Suhonen soitti pirunkeuhkoa....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta
Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri161429- 281285
Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka631192Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha111072Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot651026Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.271015Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?91003Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan30989Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se6981Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus
YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha1980