Onko KDE "murica hosted platform" ?

Unewrkno

Kysymys oli otsikossa.

16

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KDE on globaali, kuten useimmat vapaat ja avoimet projektit, mutta suuri osa kehittäjistä ja yhteistyökumppaneista on Saksasta. KDE:n tukiyhteisön päämaja on Berliinissä. Tämä hoitaa talous- ja lakiasiat yhteisön puolesta.

    • Lue käyttöohjeista.

    • Onko KDE "murica hosted platform" ?

      KDE on alkujaan saksalainen keksintö, ei amerikkalainen, miksi epälet yhteyksiä Windowsin juurille.

    • QT kirjastot taas alkujaan Norjasta. Eivät olleet alkujaan vapaata koodia. KDE on paljon käytössä. Esim Brasiliassa on kouluissa käytössä laajasti. Yli 42,000 koulussa yli 4,000 kaupungissa. Käyttäjiä noin 10 kertaa enemmän kuin Suomessa asukkaita. Jos lasketaan mukaan korkeamman asteen koulut ja yliopistot käyttäjämäärä paljon suurempi. KDE käytössä paljon myös Saksassa. Jos Suomessa käyttäjiä vähän se ei tarkoita, että muualla olisi niin. Linuxin käyttäjät eivät ole minusta pieni marginaaliryhmä. KDE 1 ja 2 versioita olen kokeillut joskus. KDE 3 minulla oli pitkään käytössä päivittäin. Pidin siitä. Työpöydistä eniten käyttämäni kun siinä oli muutama killer app eli läpimurtosovellusta.

      • XFCE4

        "Työpöydistä eniten käyttämäni kun siinä oli muutama killer app eli läpimurtosovellusta. "
        Hienoja ovat monet KDE:n sovellutukset, mutta ne toimivat myös muilla työpöydillä, kunhan tarvittavat riippuvuudet on asennettu. (Ja nuo riippuvuudethan asentuvat automaattisesti paketinhallintasovellutuksilla). Koko KDE:tä ei ole välttämätöntä asentaa, vain tarvittavat kirjastot.


      • XFCE4 kirjoitti:

        "Työpöydistä eniten käyttämäni kun siinä oli muutama killer app eli läpimurtosovellusta. "
        Hienoja ovat monet KDE:n sovellutukset, mutta ne toimivat myös muilla työpöydillä, kunhan tarvittavat riippuvuudet on asennettu. (Ja nuo riippuvuudethan asentuvat automaattisesti paketinhallintasovellutuksilla). Koko KDE:tä ei ole välttämätöntä asentaa, vain tarvittavat kirjastot.

        Tuo on totta. KDE 3 ajoista on aikaa ja monet ohjelmat käyttävät vielä QT4 kirjastoja. Ei sitä varten kannata työpöytää asentaa. Esim Amarok soittaa hyvin musiikkia ja siitä ei vielä QT5 versiota. VLC taas käyttää uudempia kirjastoja. Jos tykkää optimoida asennetavien kirjastojen määrää valinnoilla on merkitystä. Itse en asenna kuin itse tarvitsemani osat. Pelit ja monet muutkin jätän pois.


    • kurapoiskoneelta

      Poista moinen kura.

      • lopeta_jo

        Sinä se jaksat trollata, onko elämäsi todella noin tylsää?
        Linuxit ja KDE EI OLE KURAA!


      • Perustuen mihin? KDE on nykyisin yksi parhaista työpöytäympäristöistä mitä löytyy.

        Jos perusteluja ei löydy niin voidaan todeta että KDE tosiaankin on erittäin hyvä.


    • JuuricanBabloMontoya
      • Mintin tekijäjoukon resurssit ovat vähäiset. KDE ja sen QT kirjastot hyvin eri ympäristö kuin GTK. KDE:n kääntäminen ja sen riippuvuudet ovat työläitä. Jo kaksi ohjelmaa mainitsemani VLC ja Amarok vaatii paljon kirjastoja ja paisuttaa asennusta jos ei muita KDE ohjelmia. Olen noita kääntänyt Gentoossa. Itse olen välttänyt KDE ohjelmia koneessa jossa ei KDE työpöytää. Esim. htpc:ssä mediat toistuu kyllä ilman QT-kirjastoja.


      • XFCE4
        Mikko_Tku kirjoitti:

        Mintin tekijäjoukon resurssit ovat vähäiset. KDE ja sen QT kirjastot hyvin eri ympäristö kuin GTK. KDE:n kääntäminen ja sen riippuvuudet ovat työläitä. Jo kaksi ohjelmaa mainitsemani VLC ja Amarok vaatii paljon kirjastoja ja paisuttaa asennusta jos ei muita KDE ohjelmia. Olen noita kääntänyt Gentoossa. Itse olen välttänyt KDE ohjelmia koneessa jossa ei KDE työpöytää. Esim. htpc:ssä mediat toistuu kyllä ilman QT-kirjastoja.

        Samaa vikaa. Aiemmin tarvitsin mm. Kinoa (Video-kamera), Kaffeinea (TV-tikku) ja K9Copy (DVD-kopiointi). Ja aikanaan mielestäni paras graafinen CD/DVD-poltto-ohjelma oli K3B.


      • XFCE4 kirjoitti:

        Samaa vikaa. Aiemmin tarvitsin mm. Kinoa (Video-kamera), Kaffeinea (TV-tikku) ja K9Copy (DVD-kopiointi). Ja aikanaan mielestäni paras graafinen CD/DVD-poltto-ohjelma oli K3B.

        K3B oli loistava. Kaffeinea käytin aluksi - osasi hakea kanavatkin. Nyt käytössä monipuolinen Kodi. KDE 4 tuki on loppu ja kaikki ohjelmat eivät ole vielä kääntyneet/päivittyneet uuteen KDE työpöytään. Osin siksi olen vaihtanut pois KDE:stä. Kyllä sitä käytän välillä, mutta esim Kodi ei tarvitse alleen hienoa työpöytää. No on Gnome myös sotku gtk 2 ja gtk 3 kirjastoja.


      • huh_huh

        Korjaus, K3B on edelleen loistava!


      • XFCE4
        huh_huh kirjoitti:

        Korjaus, K3B on edelleen loistava!

        On K3B toki yhä hyvä, mutta se on nykyisin vain yksi monista hyvistä polttosovellutuksista. Koskapa en KDE:tä (ja sen kirjastoja) tarvitse, olen luopunut mukavat K3B-polttosoftasta.


    • Levyjä ei juuri poltella enää. Autossa on CD-soitin joskus käytössä. Tikut hukkuvat helposti ja USB-paikkaa tulee käytettyä navigaattorin lataukseen. Varsinkin htpc:n kirjastojen määrää koetan optimoida. Ne ohjelmat joita ei käytetä poistetaan. K3b asennus toisi tähän asennukseen yli 100 pakettia lisää. Mikä kasvattaisi tarvittavaa levytilaa ja hidastaisi päivityksiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2300
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1781
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1271
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      136
      1133
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe