Tamk sh valintakoe

Hepuhemmo

Onko tulossa Tamkin sairaanhoitajien valintakokeesern viikon päästä? Onko konkareita jotka tietäisi mitä on odotettavissa? Ilmeisesti sähköinen koe eli monivalintojen tahkoaminen jatkuu? Matikkaa, enkkua? Valmistaudutte jotenkin?

91

2205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulevasairaahoitaja

      Mää!! Jännittää iha sairaasti ku ei tiiä yhtää mitä pitäis odottaa! Oon yrittäny matikkaa kertailla vielä lisää, laskenu lääkelaskuja yms. Mut eipä tohon kokeeseen vissiin voi oikee muute valmistautua xd Ihanaa et joku muuki mietiskelee tulevaa <3

    • kfkdoslnd

      No sepä, jos tietäisi vähän mitä aiempina vuosina on ollut niin osaisi henkisesti asennoitua. Matikkaa täytyy kans varmaan vähän katsella. Mietin myös että kauanko han koe kestää jos alkaa vasta klo 13. Ei varmaan kovin montaa tuntia?

      • Toukolon

        Valmet Automotive on käynnistänyt historiansa suurimman rekrytointikampanjan, jolla haetaan yli 1000 uutta autonrakentajaa Uudenkaupungin autotehtaalle....
        Haussa on työntekijöitä hitsaamon, maalaamon, kokoonpanon sekä sisäisen logistiikan tehtäviin.
        Kampanjaa tukee Suomi-kiertue, jonka myötä Valmet Automotive vierailee kahdeksassa kaupungissa eri puolilla Suomea 2017 - 2020 aikana.


    • Tulevash

      Mun kutsussa luki et koe alkaa 9:00. Varmaan jaksotettu ryhmittäin:0

    • kfkdldnd

      Aaaa okei! No se selittää paljon! :D Ilmeisesti siis kahdessa erässä mikä toki on varmaan pakollistakin kun meidän sh-kandidaatteja on niin paljon. Ite tosiaan oon iltapäivän ryhmässä.

    • tulevash

      Ei huhhuh ku alkaa jännittää! Miten ootte harjotellu enkkua? En oikee löydä ainakaa netistä mitää järkevää sivustoo Mis olis jotai sairaanhoito sanasto yms niinku artikkelina

    • jdjdosn

      Mä en oo ehtinyt valmistautumaan mitenkään koko kokeeseen :D Jos lääkelaskuja vähän katselis viikonloppuna.

    • Neppunappi

      Mä aattelin kans laskeskella viikonloppuna jotain ihan perusmatikantehtäviä ja kattella ehkä jonkun aiheeseen liittyvän leffan niin saa enkunsanastoa siinä samalla :D

    • Tulevash

      No, miten meni?

    • Ehkähyvinmeni

      Ihan ok meni. Matematiikka aika helppo. Vähän ihmetytti ne, missä piti valita monta (6-8 tms.) vaihtoehtoa mitkä sopi siihen tekstiin. 2. osion psykologisista vaikea sanoa mitään.

    • Napunaaa

      Mä ihmettelin kans kieltämättä niitä tehtäviä, missä piti valita ne 6-8 vaihoehtoa. Toisaalta niistä olisi monikin sopinut siihen vastaukseksi, että en tiedä millä perusteella ne kaikki on sitten valittu. Muuten ei mielestäni mikään ylivaikea koe ollut, mutta sen näkee sitten viimeistää 24.11. että miten meni :D

    • jdiflsbdhfkd

      Fiilis jäi että hyvin meni mutta tiedä sitten totuudesta :D Matikka oli helpompaa ja aikaa todella ruhtinaallisesti soteliin verrattuna. Itelle vaikein osio oli se eka, mikä viestintä/luetun ymmärtäminen. Ne case-tehtävät oli mielenkiintoisia. Työelämätiedon kysymykset oli aika itsestäänselviä? Psykologisista taas ei osaa sanoa mitään :D

    • Nsizbdbsjlö

      Taijan olla ainoo urpo joka ei tajunnu matikkaa, liian kauan laskemisesta. Tosin en ollu tamkissa mutta sähkönen koe kuitenkin. Muut oli helpompia.

    • Sh7777

      X ja y eka teksti oli vaikea.. muistaako kukaan about mitä vastaili ?

    • sisätautihoitsuksi

      Tuli muutama ihan tyhmä laskuvirhe. Tuntumaksi jäi, että voisi jopa päästä opiskelemaan. Nyt vaan odotetaan tuloksia.

    • kdkdidid

      X Y oli kyllä hankala. En kyllä muista kysymyksiä että osais vertailla vastauksiani. Mitäs te sille lukiolaistytölle teitte? Ite ajattelin että sen ongelmat oli ylipaino, huonot ruokailutottumukset ja liikkumattomuus. Olikohan siinä vain yhdet oikeat vastaukset?

      • Nekdjdbdosöös

        Siis se Henna case? Sanottiinko siinä että se on ylipainonen? Mä ajattelin että liikkumattomuus ja huono ruokavalio .


      • kfkflflf
        Nekdjdbdosöös kirjoitti:

        Siis se Henna case? Sanottiinko siinä että se on ylipainonen? Mä ajattelin että liikkumattomuus ja huono ruokavalio .

        Siinä alussa mainittiin mitat, olikohan joku 165cm ja 85kg. Ilmeisesti samoja tehtäviä on ollut myös keväällä, luin täältä Tamk sh valintakoe -keskustelua keväältä ja samoja juttuja olivat puhuneet siellä. Ainakin tää tyttö, painoindeksi, XY ja se tunneäly kuulostivat samoilta. Kannattaa vilkaista jos kiinnostaa.


    • U78870

      Itse laitoin että sen ongelmat oli lapsuudessa koettu trauma joka muistutti itsestään arjessa ja mikä näkyi terveydessä (psyykkinen).

    • jopopo00

      Mikä Y ja Y?

    • Saaapinähdä

      Ilmeiden tulkinnoista sain : hymyilevä mummu , yllättynyt nainen, surullinen nainen , vihainen pappa , inho oli se nenä nyrpeenä oleva jotenkin noin 😂

    • hhhhhhhhe

      Ite en oikeen nähny surua siinä muka itkevässä tummaihoisessa naisessa, enemmän inhoa.

      • Oskdbls

        Inhossa tavanomaista ei ole kyyneleet. Netissä hyvät esimerkit yleisistä ilmeistä.


    • Arghhhh

      Mitä vastasitte niihin et mikä olis hyvä kalorivaje päivään? Ja paljon paino olisi 10viikon jälkeen?

      • Kdkdjdjb

        Oisko ollu se 330kcal ja 90kg en muista oikein


    • Shmaybe

      Mitäs saiko sh ohjata/neuvoa toista työntekijää?

      • Juupajoomm

        Laitoin kyllä, koska jos pitää vaikka perehdyttää niin onhan se ohjaamista/neuvomista


    • kfkfkfkdkkd

      Mä laitoin sen kalorivajeen 1000kcal kun tekstistä olin löytävinäni että laihduttaessa kalorivaje olis hyvä olla 500-1000 ja toi tonni oli ainoa joka osui siihen haarukkaan. Ja 10vko jälkeen painoon laitoin 95kg kun ajattelin että paino putois sen 500g/viikko mikä on suositus.

      Ja X Y oli se eka tehtävä missä käsiteltiin sukupolvien eroja.

      Laitoin että sh saa (tottakai) neuvoa kollegaa, jos näet että työkaveri meinaa tappaa vahingossa potilaan hoitovirheeseen niin miksi et neuvoisi. Ja tää kuitenkin on ala missä on niin paljon spesifiä tietoa ja nippeliä jota ei opi muuta kuin työkavereilta.

      • Dndjdjdldösö

        Kysyttiinkö siinä päivittäistä vajetta vai viikottaista?


      • Hmmmmm777
        Dndjdjdldösö kirjoitti:

        Kysyttiinkö siinä päivittäistä vajetta vai viikottaista?

        Päivittäistä mun mielestä🤔


      • fkkdkdkd
        Hmmmmm777 kirjoitti:

        Päivittäistä mun mielestä🤔

        Munkin mielestä päivittäistä. Meinasin laittaa sen 1200 koska tarinan mimmi söi päivittäin 7000kcal niin mielestäni siitä olis ollut varaa tinkiä enemmänkin mutta sitten luin tekstiä tarkemmin ja jätin omat mielipiteeni sivuun :D


    • What77799

      Teksti missä vastauksissa oli et duunarit yleensä miehiä ja kaksi muuta vaihtoehtoa mikä oli oikea?

      • fkjfjf

        Tää oli musta kans hämärä! Vastasin sen "naiset sijoittuvat useimmiten lokaaleihin työtehtäviin" tjms. Mut ihan arvalla meni :D


    • Eihhh

      Mikähä se kolmas oli? Varmaan laitoin sen 😂

    • Jjkdlld

      Mitkä oli tekijät mitkä lisäisi riskejä sairauksiin? Vaihtoehdoissa oli jojoilu, ylipaino ja oliko lihavuusgeeni?

      • kfkdkd

        Oliko tää se missä oli vaihtoehtona omenalihavuus, sen nimittäin laitoin ainakin johonkin vastaukseksi?


    • kdjdjdjdjd

      Sit yksi siinä ylipaino tehtävässä oli joku että "mikä lisää riskiä painon nousuun jatkossa?". Eikö ollutkin? Taisin vastata siihen psyykkiset syyt kun se mimmi tuntui aika itseinhoiselta.

      • mävaanpi

        Eka tehtävä oli kyl vaikea...


      • Uuuujjh

        Jojoilu


    • Udhbdkd

      SAiraanhoitaja ja some? Oliko oikein vai väärin?

      • Bzjzjzisösö

        Eikös se ollut että voiko somea käyttää samalla tavalla sairaanhoitajana ja yksityishenkilönä? Vastasin että ei voi.


      • Bbsbb
        Bzjzjzisösö kirjoitti:

        Eikös se ollut että voiko somea käyttää samalla tavalla sairaanhoitajana ja yksityishenkilönä? Vastasin että ei voi.

        Joo oli mä taas laitoin et voi koska musta siihen pätee samat sosiaalisen median säännöt/ohjeet kuin yksityishenkilölle.


      • Juu999999
        Bbsbb kirjoitti:

        Joo oli mä taas laitoin et voi koska musta siihen pätee samat sosiaalisen median säännöt/ohjeet kuin yksityishenkilölle.

        Musta taas ei voi koska se on myös työpaikkakohtaista. Sairaanhoitajaa velvoittaa eettiset ohjeet ja salassapitovelvollisuus.


      • Mitenhänon
        Juu999999 kirjoitti:

        Musta taas ei voi koska se on myös työpaikkakohtaista. Sairaanhoitajaa velvoittaa eettiset ohjeet ja salassapitovelvollisuus.

        Sosiaalisessa mediassa pätevät samat säännöt kuin muussakin julkisessa kirjoittamisessa ja tiedonhankinnassa. Mitään verkkoon kirjoitettua ei saa koskaan lopullisesti poistettua eikä niiden leviämistä voi ennakoida, joten sinne sopivat vain sellaiset tekstit, jotka voisi kirjoittaa julkiselle ilmoitustaululle. Tämä luki sairaanhoitajat sivuilla


      • Niihö

        Aivan mutta et sä silti sairaanhoitajana voi kirjottaa samoja asioita kuin yksityishenkilönä.


      • Ooooooooo55
        Niihö kirjoitti:

        Aivan mutta et sä silti sairaanhoitajana voi kirjottaa samoja asioita kuin yksityishenkilönä.

        Ei yksityishenkilökään saa mitä
        Vain kirjoittaa!


    • fjjdjdjd

      Mä kans vastasin että ei voi. Oman työpaikan someohje ainakin on (iso organisaatio) että kannattaa miettiä ilmoittaa jo esim facesivuilla omaa työnantajaansa, koska silloin edustaa myös työnantajaa eikä pelkästään itseään yksityishenkilönä. Ei voi mitä vaan mennä laukomaan keskusteluihin.

    • fkiduejdnls

      Hauska kysymys oli myös se että "onko sairaanhoitajan pääasiallinen tehtävä avustaa lääkäriä" tjms. Tuli mieleen vanhojen elokuvien hoitajat jotka pyyhkii hikeä lääkärin otsalta kesken leikkauksen :D Vastasin siis "väärin".

      • Jjjjjuuo

        Vastasin ite et oikein... Ei vissii tultu ajateltua pidemmälle


      • Pämmmmmmmmmm

        Mä kans et oikein koska sairaanhoitajahan toteuttaa lääkärin määräämää hoitoa mut tietty ei se koko aika oo aisaparina.


      • djkdnskxbfie

        Laitoin väärin koska monessa paikassa lääkäri pyörähtää esim kerran viikossa kierrolla eikä muuten ole arjessa läsnä, eli sairaanhoitaja joutuu tekemään paljon itsenäistä työtä. Tietysti jossain tehdään tiiviimpää yhteistyötä mutta koen että työ on muutakin kuin "lääkärin avustamista". Tiedä sitten mikä on oikee vastaus tähän.


    • Hdkdl

      Muistaako joku niitä matematiikan laskuja?

      • Hshdizkdndldl

        Lähinnä jakolaskua ja kertomista, yksikönmuunnoksia ja pari lääkelaskua tais olla, prosenttilaskua.


    • Shmyy

      Miten se kysymys meni ? Että antaako koulutus varmuuden ?

      • kfkfkfkf

        Ai se joku "antaako neljän vuoden koulutus tarvittavat tiedot sh:na toimimiseen?" tjms? Jos ollaan samassa kysymyksessä niin vastasin "väärin" koska mietin et ala on jatkuvaa lisäkouluttautumista ja "koskaan ei ole valmis".


      • Jjbbb
        kfkfkfkf kirjoitti:

        Ai se joku "antaako neljän vuoden koulutus tarvittavat tiedot sh:na toimimiseen?" tjms? Jos ollaan samassa kysymyksessä niin vastasin "väärin" koska mietin et ala on jatkuvaa lisäkouluttautumista ja "koskaan ei ole valmis".

        Joo mäkin laitoin väärin!


    • Kkkkkkkff

      Ja shn koulutus ei kestä 4 vuotta vaan 3,5.

    • Hdufiforbsl

      Eikös sh:n pääasiallinen työ ole hoitaa potilaita, eikä toimia lääkärin avustajana? 😃 toki hoito tapahtuu lääkärin määräyksien ja ohjeiden mukaan, mutta ei se ole lääkäris miehen auttamista.

      • Ihivuvuvuv

        Näinhän se on


    • kglgogogogog

      Se on kuulkaa pitkät kolme viikkoa odotella tuloksia. :) Mikäs muu kysymys vois olla sellainen minkä vastauksia voidaan verrata.... Mitä tykkäsitte niistä tunneäly-osion kysymyksistä? Se ainakin oli mielenkiintoinen missä oli suuttunut/surullinen ihminen ja miten kannattaa toimia, antaa tilaa vai koskettaa. Voitko tietää toisen tunteet vain katsomalla häntä?

      • Hghg

        Toi suuttunut/surullinen tehtävä oli aika jännä! Mietin vaan et onko siihen välttämättä selkeesti oikeita tai vääriä vastauksia?


      • euodmgbrud

        Se oli mielenkiintoinen! Mä löysin mielestäni kaikkiin loogiset vastaukset mutta tiedä sitten onko ne oikein.... Laitoin ainakin että suuttuneella on jännittyneenä lihakset, suuret eleet, tuijottava katse, annan tilaa, en kosketa. Surullinen ei ota katsekontaktia, lihakset on rennot, voin koskettaa, voin mennä lähellä. En enää muista mitä muuta siinä oli!


      • Hghg

        Mä vastasin ihan samalla tavalla!


    • Jjskldl

      Kumman valitsitte siihen kun oli että pyrkii oppimaan tehdyistä virheistä vai että en tee koskaan virheitä?

      • Hghg

        Mä laitoin että pyrin oppimaan tehdyistä virheistä. Jokainen tekee joskus virheitä ja se on ihan inhimillistä.. mitä sä laitoit?


      • Hefhhhh
        Hghg kirjoitti:

        Mä laitoin että pyrin oppimaan tehdyistä virheistä. Jokainen tekee joskus virheitä ja se on ihan inhimillistä.. mitä sä laitoit?

        Mä laitoin et en tee virheitä aattelin sen niin että siihen pyritään ja se asenne pitää olla 😂


      • dkidmsbdjis
        Hefhhhh kirjoitti:

        Mä laitoin et en tee virheitä aattelin sen niin että siihen pyritään ja se asenne pitää olla 😂

        Laitoin kans et oppii virheistä juurikin sillä ajatuksella että ilman niitä virheitä ei kukaan selviä.


    • Jevartte

      Moi. Eniten meikäläistä mietitytti tuo virhe -kysymys.. Tekeekö virheitä ja ottaa opikseen vai onko tekemättä. Virheettömyyteen pyritään, mut voiko kukaan olla loppujen lopuksi olla virheetön?
      Tunneälyn puolelta oli mielenkiintoinen tuo suuttunut/surullinen. En ite koe, että ne täysin ovat toisiensa vastakohtia eleiden ja suhtautumisen suhteen.

    • Pisteeeeeet

      Muistaako kukaan millanen pisteytys oli per osio?

      • djosnfbruwks

        Piti just tulla kysymään samaa. Muistan vaan et joistain osioista tuli miinusta ja joistain ei, toisista sai kokonaisia pisteitä ja toisista puolikkaita.


      • Ndkdjdjsosk

        Muistatko miten matikka? Se mulla meni kyllä ihan päin peetä 😂


    • Kgyotgkp

      Oonko AINOO jolla oli sellanen tunne et aika loppuu kesken? Tein iha paniikissa niitä viimesii tehtävii.. Muutenki jäi tosi epävarma olo koko kokeesta. Kävin tossa myös HAMKIN kokeissa ja voin kyllä sanoo et siellä mul oli sellane fiilis et olin oikeessa pääsykokeessa. Tamkissa psyykkistä terveyttä ja tunneälyä ei mitenkää oikeesti ees testattu ku jollai naurettavilla naamakuvilla...

      • djjdjdjd

        Ai! Ite olin käytännössä tunnissa valmis. Ehdin vielä huolella tarkastamaan kaikki vastaukset ja silti tuijotin puoli tuntia seinää. Olisin odottanut että aikaa olisi ollut vähemmän tai vastaavasti tehtäviä enemmän. Miten muilla kävi ajan kanssa?


    • Kkdldjbbf

      Onko normaalia et mää nyt jo oon iha hulluna ku käyn opintopolussa koko aja iha vaa varmuuden vuoks:D ei hele.. ne tulokset tulee kumminki vast 25. päivä mun tuurilla

      • sjsurbglfodje

        Joo pitkät kolme viikkoa tiedossa :D


      • Hoitsuksi

        Voiskohan tuloksia alkaa tulemaan jo ens viikolla? Vai onko aiempina syksyinä tullut yhtään aiemmin?


      • entiämitenmeni

        Ilmeisesti päivää tai paria aikaisemmin on tullut tuloksia aiempina vuosina. Eli 22-23.11. Vois ehkä jo odottaa tulevan? Tai sillä viikolla. Apua. Jännittää :D


      • dbdkidieieie

        Oon asennoitunut siihen että tulokset tulee vasta 24.11. :D Mites noista valinnoista ilmoitetaan, tuleeko se sinne opintopolkuun ensin vai kolahtaako heti sähköposti jos on tullut valituksi?


      • jfriiriekdkfjfiif

        Keväällä oli että tulokset tulee viimeistään 30.6. ja 19.6 oli jo tullut valintasähköpostia ihmisille! Tulispa nytkin vähän aiemmin.


      • enjaksaenääodottaa

        Hui! Eli periaattessa ensiviikolla voisi jo tulla Tamkin tuloksia jos menisi samanlailla kuin keväällä? Olispa ihanaa jos tulis jotain tietoa! :D


    • Whattt

      En muista kokeesta mitään enkkuosiota? Oliko siinä?

      • Kdkxuspqpsm

        Ei oulaisten sähköisessä ainakaan ollut enkkua.


    • fkodoelpwo

      Ei ollut onneksi enkkua. :D Sitä vähän etukäteen jännitin mutta yllätyin iloisesti.

    • fiifieuueueeuue

      Tulispa jo jotain tietoa!

    • ururururu

      Vauhtia valitsijaihmiset! En jaksa enää odottaa.

    • urururue

      Löysin vahingossa googletellut jonkun linkin missä oli "tietopaketti" valituille opiskelijoille. Äh, ei ehkä olis pitänyt lukea koska harmittaa vaan jos/kun ei pääse. No keväällä uudestaan. Mutta viimeistään perjantaina päästään tästä odottelun tuskasta!

    • jdjdjdj

      Jumalauta mä pääsin.

      • tamkkiim

        sama täällä


      • shpäivä

        Mä pääsin kans! Sh päiväopetus.


    • ddgh

      Mulla sh monimuoto. Hitto mikä yllätys! Onnea kaikille valituille! Tammikuun yhdeksäs nähdään. 😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe